Βαγγέλης Λάμπρου
Επαγγελματίας
- Μηνύματα
- 1.695
- Reaction score
- 277
Μετά από τη έκκληση του μέλλους μας Savvas,
Ας πάρουμε το παράδειγμα του Optoma 30a.
Στα αριστερά βλέπουμε το διάγραμμα CIE. Όλο το χρωματικό μέρος που βρίσκεται εγκλωβισμένο μέσα στο μαύρο χρώμα είναι τα χρώματα που αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Αυτό το διάγραμμα είναι του 1931 και από τότε έχουν βγει νέες βελτιώσεις αφού με τα σύγχρονα μέσα είναι εύκολο να καταλάβουμε που αρχίζει και που τελειώνει ακριβώς η ανθρώπινη όραση. Παρόλα αυτά, όλες οι συσκευές απεικόνισης για λόγους που δεν αφορά τη παρούσα συζήτηση για να εξηγήσουμε τώρα, προσδιορίζονται πάνω σε αυτό το CIE, του 1931.
Μέσα σε αυτό βλέπουμε 2 τρίγωνα. Το σκουρόχρωμο τρίγωνο με τις 3 γωνίες του πάνω στα βασικά χρώματα προσδιορίζει το πρότυπο όπου γράφονται οι ταινίες που βλέπουμε. Έτσι μπορούμε να έχουμε το πρότυπο του NTSC, το πρότυπο του PAL ή και τέλος αυτού του HDTV. Κάθε ένα από αυτά έχει διαφορετικές γωνίες στο χώρο του διαγράμματος, ιδιαιτέρα του NTSC και PAL που στο πράσινο έχουμε κάποια σοβαρή απόκλιση.
Το φωτεινό τρίγωνο είναι του προβολέα, που με αυτό τον τρόπο δείχνει και τα όρια του. Αυτό το τρίγωνο είναι συνήθως στα ανώτατα όρια που μπορεί να δώσει ο κατασκευαστής του μηχανήματος. Πολλές φορές μπορεί να το βρούμε σε κάποια χρώματα να ξεπερνάει τη γωνία του πρότυπου ή να είναι εμφανώς πιο μέσα (λιγότερο από το κανονικό). Τι σημαίνει αυτό;
Ότι στη περίπτωση που το τρίγωνο του προβολέα είναι πιο έξω, κάθε φορά που απαιτείτε ένα συγκεκριμένο χρώμα το μηχάνημα δύνατε να το καλύψει αφού βρίσκεται εντός των ορίων του αλλά έχει στη διάθεση του και ανεκμετάλλευτα σημεία που δεν ορίζονται από το πρότυπο που παρακολουθούμε.
Στην πιο συνηθισμένη περίπτωση που το τρίγωνο της συσκευής μας υπολείπετε είναι πιο μέσα δηλαδή, όταν του ζητηθεί ένα συγκεκριμένο χρώμα ο προβολέας θα δώσει το πλησιέστερο δυνατό. Αυτό σημαίνει ανεπαρκή χρωματική παλέτα σε κάποιο ή κάποια χρώματα.
Μεγάλη σημασία θα πρέπει να δοθεί στο χώρο όπου τις περισσότερες φορές επηρεάζουν τα χρώματα πολύ σημαντικά. Αν έχουμε για παράδειγμα άσπρους τοίχους γύρω από τη θέση προβολής, τα χρώματα στο διάγραμμα του ίδιου προβολέα θα βγουν πιο παλ σε σχέση με ένα άλλο χώρο πιο σκοτεινό. Και ο χρωματισμός του χώρου παίζει μεγάλη σημασία. Ένας μπλε τοίχος που ακτινοβολεί από τη λάμψη του προβολέα, θα μας μεταφέρει το πορφυρό κόκκινο της συσκευής μας πιο κοντά προς το Magenta!!!
Το τρίγωνο μέσα στο διάγραμμα CIE δηλαδή, είναι η πλειάδα των χρωμάτων, η παλέτα κοινώς που έχει ο συγκεκριμένος προβολέας, στο συγκεκριμένο χώρο που εργάζεται να εκπέμψει.
Ψηλά δεξιά και μέσα στο διάγραμμα CIE βλέπετε τη φασματική ανάλυση της τελευταίας μέτρησης συνήθως αυτής της μέγιστης φωτεινότητας. Βλέπουμε δηλαδή από τα 3 χρώματα ποιο είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη ένταση, σε τι εύρος και σε τι βαθμό.
Αυτό το διάγραμμα είναι και το πιο δύσκολο να το κατανοήσουμε αφού καλούμαστε να το κοιτάξουμε ως η Τρίτη διάσταση πάνω στο τρίγωνο, κάθετη προς αυτό δηλαδή.
Πάνω-πάνω και Δεξιά βλέπετε το διάγραμμα της καμπύλης του Gamma. Η καμπύλη του gamma ή αλλιώς το διάγραμμα της φωτεινότητας (Luminance) μας δείχνει τις τιμές που λαμβάνει η φωτεινότητα εκπομπής σε σχέση με την εκατοστιαία αναλογία ανόδου της κλίμακας του γκρι. Δηλαδή πόση φωτεινότητα έχουμε στο 10% εκπομπής του γκρι, πόση στο 30 πόση στο 70 κλπ.
Ο άξονας λοιπόν y είναι κλίμακα της αύξησης της φωτεινότητας από τη μηδενική μέχρι τη μέγιστη τιμή, ενώ στο x παρατηρούμε τα δέκα στάδια της κλίμακας του γκρι.
Αν και οι σύγχρονες ψηφιακές συσκευές θα μπορούσαν να είχαν μια τέλεια γραμμική διαβάθμιση, οι κατασκευαστές των συσκευών με ειδικό software τροποποιούν την εκπομπή της φωτεινότητας να αποδίδεται όπως στις παραδοσιακές συσκευές CRT.
Οι συσκευές αυτές (CRT) λόγω της ιδιαιτερότητας κατασκευής τους, δεν εκπέμπουν ανάλογο ποσοστό φωτεινότητας με στο ανάλογο ποσοστό της κλίμακας του γκρι.
Αργούν να εκπέμψουν φωτεινότητα στα χαμηλά IRE με συνέπεια να μην δημιουργείται ευθεία παρά καμπύλη.
Για καλή μας τύχη όμως και τα μάτια μας βλέπουν με τον ίδιο τρόπο, διαβαθμίζοντας το σκοτάδι έως το φως της ημέρας, οπότε και είμαστε τυχεροί που εφευρέθηκαν πρώτες αυτές οι συσκευές. Το gamma που ακολουθούν αυτές οι συσκευές το λέμε και «φυσικό» αφού δεν δημιουργείτε τεχνικά με κάποιο πρόγραμμα αλλά με την απλή χρήση του μέσου. Το gamma που βγάζουν λοιπόν οι συσκευές αυτές είναι πολύ κοντά στο 2,2 ανάλογα την ειδική χρωματική επίστρωση που έχουν οι φώσφοροι. Η τιμή πάντως που λαμβάνεται σαν αναφορά πλέον είναι το 2,2
Μέσα στο διάγραμμα βλέπετε και δύο τιμές. Εδώ έχουμε σημειώσει για παράδειγμα δύο τιμές μέγιστης φωτεινότητας. Μια μέτρηση πήραμε όταν η λάμπα ήταν στο Hi mode και την άλλη όταν ήταν στο Low mode. Η διαφορά είναι αισθητή, όπως και η ποιότητα της εικόνας όπου στο Low η εικόνα έπαιρνε οξύ βάθος στις σκοτεινές σκηνές. Τα 35 Nits σε ψηφιακό μηχάνημα πιστεύω ότι είναι ακόμη νωρίς.
Πιο κάτω βλέπουμε το διάγραμμα τη θερμοκρασίας του λευκού που δίνει η συσκευή καθ όλη την άνοδο του Grayscale. H ζητούμενη θερμοκρασία που θα πρέπει να αποτυπώνει η συσκευή για κινηματογραφικές ταινίες βρίσκεται στους 6500 Kelvin, ότι δηλαδή και το πρότυπο θερμοκρασίας που κινηματογραφήθηκαν.
Στον άξονα x έχουμε τη διαβάθμιση της κλίμακας του γκρι συνήθως από το 30 IRE και πάνω έως το 100, όπου τα όργανα μπορούν να λαμβάνουν αξιόπιστες επαναλαμβανόμενες ρυθμίσεις, ενώ στον άξονα του y έχουμε μια κλίμακα βαθμών Kelvin συνήθως από τους 3,000 έως τους 10,000
Συνήθως μέσα στο διάγραμμα αυτό βλέπετε και μια τιμή που είναι και η τελευταία ένδειξη θερμοκρασίας λευκού στη εκπομπή μέγιστης φωτεινότητας.
Χρειάζεται λίγο προσοχή όμως, στην διευκρίνιση που είναι η σωστή θερμοκρασία των 6500 Kelvin. Και αυτό διότι η θερμοκρασία του λευκού μπορεί να είναι μεν 6500 Kelvin αλλά να επιτυγχάνεται χωρίς χρωματική ισορροπία, για παράδειγμα με πιο υψηλό πράσινο και με χαμηλότερο πράσινο και μπλε.
Τελευταίο διάγραμμα είναι αυτό της ισορροπίας των 3 χρωμάτων, που ουσιαστικά συντελούν όλα τα υπόλοιπα. Έτσι έχουμε τη σχέση μεταξύ τους με επί της εκατό αναλογία. Ο σκοπός είναι να βρεθούν όλα αυτά στο ίδιο ποσοστό από το χαμηλότερο σημείο της κλίμακας του γκρι μέχρι και την υψηλότερη, δηλαδή το λευκό. Τότε επιτυγχάνουμε και σωστή θερμοκρασία λευκού.
Όταν βλέπετε δηλαδή τις 3 γραμμές ενωμένες ή έστω παρά πολύ κοντά, καταλαβαίνετε άμεσα ότι η συσκευή ακολουθεί στους 6500 Kelvin μια σωστή χρωματική ισορροπία.
Το μικρό διαγραμματάκι με τις 3 μπάρες δείχνει από τη τελευταία μέτρηση, αυτή της μέγιστης φωτεινότητας, την σχέση της μεταξύ τους ισότητας, στα RGB.
Ελπίζω να βοήθησα και να σας έδωσα κάποιο σημείο, μια αρχή για να καταλαβαίνετε τι κοιτάμε όταν εχουμε τέτοια διαγράμματα.
Να κλείσω τονίζοντας ότι στο συγκριτικό δεν θα γίνει χρωματική διόρθωση στα μηχανήματα, απλά μόνο ρύθμιση των παραμέτρων του βασικού μενού, που μπορεί να κάνει κάποιος με ένα DVD και καλές γνώσεις πάνω στην εικόνα.
Και αυτό για να δείτε πως παίζουν χωρίς την επέμβαση εργαλείων και να ανακαλύψετε και εσείς ποιος κατασκευαστής έχει κάνει τη καλύτερη δουλειά στο εργοστάσιο του.
Ότι απορίες έχετε και γνωρίζω, με χαρά να τις απαντήσω.
με ιδιαίτερη χαρά μου, να σας δείξω πως «διαβάζουμε» τα διαγράμματα αλλά και το τι σημαίνουν.Aν δεν σου ήταν βαρος Βαγγελη Λάμπρου θα μπορούσες να μας κανεις μια σύντομη ενημερωση και εμας τους λιγοτερο ειδικους να μαθουμε να "διαβάζουμε" τα διαγράμματα που μας παραθέτεις?? pleaaaaaseeee!!!
Ας πάρουμε το παράδειγμα του Optoma 30a.

Στα αριστερά βλέπουμε το διάγραμμα CIE. Όλο το χρωματικό μέρος που βρίσκεται εγκλωβισμένο μέσα στο μαύρο χρώμα είναι τα χρώματα που αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Αυτό το διάγραμμα είναι του 1931 και από τότε έχουν βγει νέες βελτιώσεις αφού με τα σύγχρονα μέσα είναι εύκολο να καταλάβουμε που αρχίζει και που τελειώνει ακριβώς η ανθρώπινη όραση. Παρόλα αυτά, όλες οι συσκευές απεικόνισης για λόγους που δεν αφορά τη παρούσα συζήτηση για να εξηγήσουμε τώρα, προσδιορίζονται πάνω σε αυτό το CIE, του 1931.
Μέσα σε αυτό βλέπουμε 2 τρίγωνα. Το σκουρόχρωμο τρίγωνο με τις 3 γωνίες του πάνω στα βασικά χρώματα προσδιορίζει το πρότυπο όπου γράφονται οι ταινίες που βλέπουμε. Έτσι μπορούμε να έχουμε το πρότυπο του NTSC, το πρότυπο του PAL ή και τέλος αυτού του HDTV. Κάθε ένα από αυτά έχει διαφορετικές γωνίες στο χώρο του διαγράμματος, ιδιαιτέρα του NTSC και PAL που στο πράσινο έχουμε κάποια σοβαρή απόκλιση.
Το φωτεινό τρίγωνο είναι του προβολέα, που με αυτό τον τρόπο δείχνει και τα όρια του. Αυτό το τρίγωνο είναι συνήθως στα ανώτατα όρια που μπορεί να δώσει ο κατασκευαστής του μηχανήματος. Πολλές φορές μπορεί να το βρούμε σε κάποια χρώματα να ξεπερνάει τη γωνία του πρότυπου ή να είναι εμφανώς πιο μέσα (λιγότερο από το κανονικό). Τι σημαίνει αυτό;
Ότι στη περίπτωση που το τρίγωνο του προβολέα είναι πιο έξω, κάθε φορά που απαιτείτε ένα συγκεκριμένο χρώμα το μηχάνημα δύνατε να το καλύψει αφού βρίσκεται εντός των ορίων του αλλά έχει στη διάθεση του και ανεκμετάλλευτα σημεία που δεν ορίζονται από το πρότυπο που παρακολουθούμε.
Στην πιο συνηθισμένη περίπτωση που το τρίγωνο της συσκευής μας υπολείπετε είναι πιο μέσα δηλαδή, όταν του ζητηθεί ένα συγκεκριμένο χρώμα ο προβολέας θα δώσει το πλησιέστερο δυνατό. Αυτό σημαίνει ανεπαρκή χρωματική παλέτα σε κάποιο ή κάποια χρώματα.
Μεγάλη σημασία θα πρέπει να δοθεί στο χώρο όπου τις περισσότερες φορές επηρεάζουν τα χρώματα πολύ σημαντικά. Αν έχουμε για παράδειγμα άσπρους τοίχους γύρω από τη θέση προβολής, τα χρώματα στο διάγραμμα του ίδιου προβολέα θα βγουν πιο παλ σε σχέση με ένα άλλο χώρο πιο σκοτεινό. Και ο χρωματισμός του χώρου παίζει μεγάλη σημασία. Ένας μπλε τοίχος που ακτινοβολεί από τη λάμψη του προβολέα, θα μας μεταφέρει το πορφυρό κόκκινο της συσκευής μας πιο κοντά προς το Magenta!!!
Το τρίγωνο μέσα στο διάγραμμα CIE δηλαδή, είναι η πλειάδα των χρωμάτων, η παλέτα κοινώς που έχει ο συγκεκριμένος προβολέας, στο συγκεκριμένο χώρο που εργάζεται να εκπέμψει.
Ψηλά δεξιά και μέσα στο διάγραμμα CIE βλέπετε τη φασματική ανάλυση της τελευταίας μέτρησης συνήθως αυτής της μέγιστης φωτεινότητας. Βλέπουμε δηλαδή από τα 3 χρώματα ποιο είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη ένταση, σε τι εύρος και σε τι βαθμό.
Αυτό το διάγραμμα είναι και το πιο δύσκολο να το κατανοήσουμε αφού καλούμαστε να το κοιτάξουμε ως η Τρίτη διάσταση πάνω στο τρίγωνο, κάθετη προς αυτό δηλαδή.
Πάνω-πάνω και Δεξιά βλέπετε το διάγραμμα της καμπύλης του Gamma. Η καμπύλη του gamma ή αλλιώς το διάγραμμα της φωτεινότητας (Luminance) μας δείχνει τις τιμές που λαμβάνει η φωτεινότητα εκπομπής σε σχέση με την εκατοστιαία αναλογία ανόδου της κλίμακας του γκρι. Δηλαδή πόση φωτεινότητα έχουμε στο 10% εκπομπής του γκρι, πόση στο 30 πόση στο 70 κλπ.
Ο άξονας λοιπόν y είναι κλίμακα της αύξησης της φωτεινότητας από τη μηδενική μέχρι τη μέγιστη τιμή, ενώ στο x παρατηρούμε τα δέκα στάδια της κλίμακας του γκρι.
Αν και οι σύγχρονες ψηφιακές συσκευές θα μπορούσαν να είχαν μια τέλεια γραμμική διαβάθμιση, οι κατασκευαστές των συσκευών με ειδικό software τροποποιούν την εκπομπή της φωτεινότητας να αποδίδεται όπως στις παραδοσιακές συσκευές CRT.
Οι συσκευές αυτές (CRT) λόγω της ιδιαιτερότητας κατασκευής τους, δεν εκπέμπουν ανάλογο ποσοστό φωτεινότητας με στο ανάλογο ποσοστό της κλίμακας του γκρι.
Αργούν να εκπέμψουν φωτεινότητα στα χαμηλά IRE με συνέπεια να μην δημιουργείται ευθεία παρά καμπύλη.
Για καλή μας τύχη όμως και τα μάτια μας βλέπουν με τον ίδιο τρόπο, διαβαθμίζοντας το σκοτάδι έως το φως της ημέρας, οπότε και είμαστε τυχεροί που εφευρέθηκαν πρώτες αυτές οι συσκευές. Το gamma που ακολουθούν αυτές οι συσκευές το λέμε και «φυσικό» αφού δεν δημιουργείτε τεχνικά με κάποιο πρόγραμμα αλλά με την απλή χρήση του μέσου. Το gamma που βγάζουν λοιπόν οι συσκευές αυτές είναι πολύ κοντά στο 2,2 ανάλογα την ειδική χρωματική επίστρωση που έχουν οι φώσφοροι. Η τιμή πάντως που λαμβάνεται σαν αναφορά πλέον είναι το 2,2
Μέσα στο διάγραμμα βλέπετε και δύο τιμές. Εδώ έχουμε σημειώσει για παράδειγμα δύο τιμές μέγιστης φωτεινότητας. Μια μέτρηση πήραμε όταν η λάμπα ήταν στο Hi mode και την άλλη όταν ήταν στο Low mode. Η διαφορά είναι αισθητή, όπως και η ποιότητα της εικόνας όπου στο Low η εικόνα έπαιρνε οξύ βάθος στις σκοτεινές σκηνές. Τα 35 Nits σε ψηφιακό μηχάνημα πιστεύω ότι είναι ακόμη νωρίς.
Πιο κάτω βλέπουμε το διάγραμμα τη θερμοκρασίας του λευκού που δίνει η συσκευή καθ όλη την άνοδο του Grayscale. H ζητούμενη θερμοκρασία που θα πρέπει να αποτυπώνει η συσκευή για κινηματογραφικές ταινίες βρίσκεται στους 6500 Kelvin, ότι δηλαδή και το πρότυπο θερμοκρασίας που κινηματογραφήθηκαν.
Στον άξονα x έχουμε τη διαβάθμιση της κλίμακας του γκρι συνήθως από το 30 IRE και πάνω έως το 100, όπου τα όργανα μπορούν να λαμβάνουν αξιόπιστες επαναλαμβανόμενες ρυθμίσεις, ενώ στον άξονα του y έχουμε μια κλίμακα βαθμών Kelvin συνήθως από τους 3,000 έως τους 10,000
Συνήθως μέσα στο διάγραμμα αυτό βλέπετε και μια τιμή που είναι και η τελευταία ένδειξη θερμοκρασίας λευκού στη εκπομπή μέγιστης φωτεινότητας.
Χρειάζεται λίγο προσοχή όμως, στην διευκρίνιση που είναι η σωστή θερμοκρασία των 6500 Kelvin. Και αυτό διότι η θερμοκρασία του λευκού μπορεί να είναι μεν 6500 Kelvin αλλά να επιτυγχάνεται χωρίς χρωματική ισορροπία, για παράδειγμα με πιο υψηλό πράσινο και με χαμηλότερο πράσινο και μπλε.
Τελευταίο διάγραμμα είναι αυτό της ισορροπίας των 3 χρωμάτων, που ουσιαστικά συντελούν όλα τα υπόλοιπα. Έτσι έχουμε τη σχέση μεταξύ τους με επί της εκατό αναλογία. Ο σκοπός είναι να βρεθούν όλα αυτά στο ίδιο ποσοστό από το χαμηλότερο σημείο της κλίμακας του γκρι μέχρι και την υψηλότερη, δηλαδή το λευκό. Τότε επιτυγχάνουμε και σωστή θερμοκρασία λευκού.
Όταν βλέπετε δηλαδή τις 3 γραμμές ενωμένες ή έστω παρά πολύ κοντά, καταλαβαίνετε άμεσα ότι η συσκευή ακολουθεί στους 6500 Kelvin μια σωστή χρωματική ισορροπία.
Το μικρό διαγραμματάκι με τις 3 μπάρες δείχνει από τη τελευταία μέτρηση, αυτή της μέγιστης φωτεινότητας, την σχέση της μεταξύ τους ισότητας, στα RGB.
Ελπίζω να βοήθησα και να σας έδωσα κάποιο σημείο, μια αρχή για να καταλαβαίνετε τι κοιτάμε όταν εχουμε τέτοια διαγράμματα.
Να κλείσω τονίζοντας ότι στο συγκριτικό δεν θα γίνει χρωματική διόρθωση στα μηχανήματα, απλά μόνο ρύθμιση των παραμέτρων του βασικού μενού, που μπορεί να κάνει κάποιος με ένα DVD και καλές γνώσεις πάνω στην εικόνα.
Και αυτό για να δείτε πως παίζουν χωρίς την επέμβαση εργαλείων και να ανακαλύψετε και εσείς ποιος κατασκευαστής έχει κάνει τη καλύτερη δουλειά στο εργοστάσιο του.
Ότι απορίες έχετε και γνωρίζω, με χαρά να τις απαντήσω.