Σκάγια για γέμισμα σε βάσεις ηχείων.

Μηνύματα
3.768
Reaction score
6.740
υπάρχει κάποιος που να μπορεί να ακούσει διαφορές σε συγκριτικό βάσεων γεμισμένες με τα υλικά που έχουν αναφερθεί?
Εννοείται ότι τα ακούς όλα και κουφός να είσαι!
 


Μηνύματα
3.768
Reaction score
6.740
Εντάξει. Τον πειράζω γιατί τον αγαπάω αλλά χώρια την πλάκα ακούγονται αυτά για την «πλάκα»…
 





Μηνύματα
12.539
Reaction score
14.685
Εάν βάλετε blue tack ή οτιδήποτε τέτοιο, πως θα περνάνε οι δονήσεις ώστε να καταλήγουν στην άμμο και να μετατρέπονται σε θερμότητα εκεί ; 😀
 

TGD

Μηνύματα
7.206
Reaction score
7.233
Σιγά την απορρόφηση που έχει η κολλητική. Το θέμα είναι να στηριχθεί γερά το ηχείο στη βάση.
 





head-stef

Headphones
Μηνύματα
632
Reaction score
2.194
Patafix ζυμωμένο 50/50 με Blu tack, λέγεται και ...πατατάκ (διπλοφουρνιστά).

Σοβαρά τώρα, θα δίσταζα πάρα πολύ, αφού φτιάξω αδρανείς και βαριές βάσεις να καταλήξω να βάλω κάτι μαλακό/εύπλαστο ανάμεσα σ' αυτές και στα ηχεία, ακόμη και σαν "αποσβεστικό". Τι στο καλό τις έφτιαξα αν δεν γίνουν "ένα σώμα" με τα ηχεία;
Σε παλαιότερο "over-engineered" πρότζεκτ βάσεων που έφτιαξα για τα τότε ηχεία μου (B&W 805 Matrix III), η κάθε βάση των 17 κιλών κατέληγε σε τρεις ανάποδες ακίδες βιδωμένες στην άνω σιδερένια πλάκα της βάσης (πάχους 6 ή 7mm). Οι ακίδες είχαν ήπια γωνία αιχμής, περ. 60⁰-70⁰ αλλά κατέληγαν πραγματικά σε "σημειακή" αιχμή. Βυθίζονταν έτσι περ. 1 mm στον καπλαμά της βάσης του ηχείου και ...τέλος. Το ηχείο με τη βάση του γινόταν ένα στιβαρό σώμα 25 κιλών. (Η βάση περιείχε μίγμα άμμου/σκαγιών στα χαμηλά της κολώνας της δηλ. στο κατώτερο 1/4, και μόνο άμμο στα υψηλότερα σημεία της).
 

Μηνύματα
12.539
Reaction score
14.685
Patafix ζυμωμένο 50/50 με Blu tack, λέγεται και ...πατατάκ (διπλοφουρνιστά).

Σοβαρά τώρα, θα δίσταζα πάρα πολύ, αφού φτιάξω αδρανείς και βαριές βάσεις να καταλήξω να βάλω κάτι μαλακό/εύπλαστο ανάμεσα σ' αυτές και στα ηχεία, ακόμη και σαν "αποσβεστικό". Τι στο καλό τις έφτιαξα αν δεν γίνουν "ένα σώμα" με τα ηχεία;
Σε παλαιότερο "over-engineered" πρότζεκτ βάσεων που έφτιαξα για τα τότε ηχεία μου (B&W 805 Matrix III), η κάθε βάση των 17 κιλών κατέληγε σε τρεις ανάποδες ακίδες βιδωμένες στην άνω σιδερένια πλάκα της βάσης (πάχους 6 ή 7mm). Οι ακίδες είχαν ήπια γωνία αιχμής, περ. 60⁰-70⁰ αλλά κατέληγαν πραγματικά σε "σημειακή" αιχμή. Βυθίζονταν έτσι περ. 1 mm στον καπλαμά της βάσης του ηχείου και ...τέλος. Το ηχείο με τη βάση του γινόταν ένα στιβαρό σώμα 25 κιλών. (Η βάση περιείχε μίγμα άμμου/σκαγιών στα χαμηλά της κολώνας της δηλ. στο κατώτερο 1/4, και μόνο άμμο στα υψηλότερα σημεία της).
Για να τιμήσουμε λίγο και την υπογραφή σου και την αναφορά στην Φυσική, μπορείς να δείς (εάν και θα τα ξέρεις) το πόστ μου #60 που αναφέρονται συμπυκνωμένα με απλά λόγια και περιληπτικά όλες οι αρχές κάτω απο τις οποίες λειτουργεί το θέμα απόσβεσης δονήσεων -κραδασμών αλλά ακόμη και ανακλάσεων που δημιουργούνται εντός του μεταλλικού (συνήθως) ή άλλου υλικού που χτησιμοποιείται για τον σκελετό της βάσης αλλά και η γεωμετρία του. (δεν είναι τυχαίο π.χ. που τις κάνουν στρογγυλές ή τριγωνικές και μάλιστα φαντάζομαι οι καλές και με σταδιακά αυξανόμενη διάμετρο χαμηλότερα συγκριτικά με ψηλότερα της βάσης. Δεν γίνεται αυτό μόνο λόγο χαμηλώματος του κέντρου βάρους κια στθερότητας αλλά και διεύθυνσων -πολλών και ανισότροπων -που θα ακολουθήσουν οι δονήσεις αλλά και ενδεχόμενες ανακλάσεις στο εσωτερικό της).

Αυτά που αναφέρονται ισχύουν για όλα, όχι μόνο βάσεις. Κάθε ένα έχει διαφορετικό σκοπό και ρόλο στην απόσβεση και ακολουθεί μια σειρά που πρέπει κάποιος να γνωρίζει.

¨Οσσν αφορά αυτό που λές, φυσικά αυτό που θές είναι να κάνεις coupling και όχι decoupling. Αλλιώς τζάμπα η άμμος τουλάχιστον για το θέμα απόσβεσης κραδασμών. Μάλιστα ακόμη καλύτερα να το είχες κάνει με βίδες και να βίδωναν τα ηχεία στην βάση αλλά και οι ακίδες λειτουργούν σαν coupling απλώς αλλάζει η ταχύτητα διαδοσής τους και η συχνότητα με την οποία θα κατευθυνθούν εντός της άμμου.

Εάν κάποιος για λόγο "σταθερότητας" θέλει σώνει και καλά να χρησιμοποιήσει blue tack ή οποιοδήποτε ελαστικό στην συγκεκριμένη θέση (μεταξύ βάσης ηχείων και βάσης της βάσης) και εάν και το blue tack ακόμη περνάει κάποιους κραδασμούς .... καλύτερα είναι να βάλει μιά ακίδα ή ένα άλλο είδος coupling , κάτι τέλος πάντων που να φέρνει σε επάφη την βάση του ηχείου και την βάση της βάσης που να κάνει drain των δονήσεων εντός της άμμου. (και ας παραμέινει το blue tack. Κάπου πίσω να την βάλει να μην φαίνεται άσχημα μπροστά).

Η άμμος χρησιμοποιείται για την ανισοτροπία της (πολλές διευθύσεις αλλά και μεγαλύτερες διαδρομές σε μήκος που θα διανύσει η "δόνηση"), όπως και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί άλλο υλικό που μπορεί να θεωρεί κάποιος ότι έχει άλλο ήχο (ρινγκάρει το όλο σύστημα σε άλλες συχνότητες) ή λόγω του ότι δεν βολεύει πάντα άμμος σε άλλες περιπτώσεις που θες να επιτύχεις απόσβεση ... όπως συνήθως ένα υλικό που απο την φύση του έχει κρυστάλλωση σε δύο ή περισσότερες διευθύνσεις ή και σάντουιτς υλικών (π.χ. έστω και ξύλων) που τις "διασταυρώνουμε" ώστε η όποια βάση μας να αποτκήσει διαφορετικές διευθύνσεις. Κάθε ξύλο έχει τα "νερά" του που λέμε που είναι η διεύθυνση των ινών του. Μερικά μάλιστα έχουν και ανισότροπες διευθύνσεις και αυτά ενδείκνυνεται για την κατασκευή μιας βάσης. Γλυτώνουμε έτσι το σάντουιτς που όπως και να το κάνουμε δεν είναι ένα σώμα αλλά και πολλές φορές αναγκαζόμαστε να χρησιμοποιήσουμε κόλλα για να τα κολλήσουμε και άρα διαταράσσουμε και την ανισοτροπία και την ταχύτητα διάδοσης και τον χρόνο απόσβσεης κλπ. καθώς οι κόλλες γενικά θεωρούνται ελαστικές (μέχρι να ξεραθούν, τεσπά δεν ξέρω).

Εγώ στην συγκεκριμένη περίπτωση που λέτε εάν ήταν να έβαζα κάπου σώνει και καλά blue tack , δεν θα έβαζα εκεί που λέτε (λένε) αλλά θα έβαζα στην πόδια της βάσης για να μην αφήσω δονήσεις απο το πάτωμα να εισέλθουν στην άμμο.

Αυτή είναι γενικά η λογική αλλά βέβαια όλα αυτά είναι σε ερασιτεχνικό επίπεδο που ακούμε και διαβάζουμε και αφήνουν μια "αίσθηση" μαγείας ενώ και αυτά είναι Φυσική. Σε τίποτε δεν υπάρχει μαγεία. ¨Ολα υπακούουν στην Φυσική, απλώς αυτά τυγχάνει να είναι χαοτικά και λίγο σαν φαινόμενο και δύσκολο έως αδύνατο να μετρηθούν με συμβατικό μετρητικό εξοπλισμό. Έτσι τις πιο πολλές φορές είναι εμεπιρικά. ¨οτι και να χρησιμοποιήσεις ο ήχος σε ένα Α βαθμό θα αλλάξει. Υπεραναλυτικά συστήματα θα το αναδείξουν. Άλλα δεν θα καταλαβαίνεις καμία διαφορά. Για αυτό και η "μαγεία" στις εφραζόμενες απόψεις. Όχι ότι είναι μαγεία.

Επίσης ακόμη και αυτό το λέω ερασιτεχνικό γιατί εάν το πάμε με το γράμμα του νόμου και της φυσικής η άμμος που είπες και μάλιστα over erngineering τα 17 Kg ... είναι τίποτε. Χοδρικά μιλώντας το βάρος που πρέπει να έχει η βάση σου είναι κοντά στος 8-10 φορές (δεν θυμάμαι ακριβώς τώρα αλλά ένα τόσο απαγορευτικό αυτής της τάξης που σου αναφέρω και για αυτό κανένας δεν το κάνει αλλά και για αυτό κανονικά χρησιμοποιούνται ειδικά υλικά και μάλιστα σάντουιτς και ανάστροφα μάλιστα σάντουιτς υλικών) το βάρος του ηχείου σου. Αυτό ισχύει και floorstander να είχε κάποιος και οτιδηποτε θέλει να κάνει απόσβσεη μάζας αλλιώς μετά πας σε ελατήρια ή άλλες λύσεις με ειδικά ελαστικά που έχουν συντονισμούς (και πάλι για συγκερκιμένα βάρη κατασκευασμένα) στα 8- 10 Hz (συνήθως 16 Hz not bad, not bad at all) στην καλύτερη των περιπτώσεων. Δηλαδή έχεις ένα ηχειάκι 9 Kg ; πρέπει η βάση σου να έχει βάρος > 80 kg. Βάλε τώρα το B&W που είχες ή και ένα οποιοδήποτε άλλο ηχείο floorstander ή ένα πικάπ ή οτιδήποτε άλλο ... πόσο βάρος έπρεπε να έχει η άμμος σου και όχι 17 Kg. (που ήταν και πολλά αυτό που έκανες φαντάζομαι).

Οπότε τα πράγματα είναι δύσκολα ... η πλάκα είναι καθαρτική γιατί τα δύσκολα δεν τα μπορούμε χα χα και για να ξορκίζουμε και λίγο τον ερασιτεχνισμό μας (είτε "επιστημονικό" , είτε ¨μαγικό" χαρακτηριζόμενο χα χα) που τον βαφτίζουμε επαγγελματικό.
 
Last edited:


Μηνύματα
37
Reaction score
28
Δεν είμαι ειδικός Μεταφέρω προσωπική εμπειρία Το μπλου τακ δυστυχώς καταστρέφει το ξύλο ηχείων σε βάθος χρόνου χρήσης Έχω χρησιμοποιήσει την ειδική άμμο της Atacama με πολύ καλά αποτελέσματα Στο manual έλεγε δεν γεμίζουμε ολόκληρο το σωλήνα Ευχαρισω ΥΓ οι παλιοί μου λέγανε για δωρεάν ποταμίσια άμμο αλλά φοβήθηκα υγρασία Ελπίζω κάτισνα ήταν χρήσιμο .
Καλύτερα αποτελέσματα τα αυτοκόλλητα μικρά διαφανή πλαστικά ή τσοχίτσες αυτοκόλλητες απο μαγαζί εργαλείων Praktiker Leroy κλπ
 

Μηνύματα
581
Reaction score
63
Δεν είμαι ειδικός Μεταφέρω προσωπική εμπειρία Το μπλου τακ δυστυχώς καταστρέφει το ξύλο ηχείων σε βάθος χρόνου χρήσης Έχω χρησιμοποιήσει την ειδική άμμο της Atacama με πολύ καλά αποτελέσματα Στο manual έλεγε δεν γεμίζουμε ολόκληρο το σωλήνα Ευχαρισω ΥΓ οι παλιοί μου λέγανε για δωρεάν ποταμίσια άμμο αλλά φοβήθηκα υγρασία Ελπίζω κάτισνα ήταν χρήσιμο .
Καλύτερα αποτελέσματα τα αυτοκόλλητα μικρά διαφανή πλαστικά ή τσοχίτσες αυτοκόλλητες απο μαγαζί εργαλείων Praktiker Leroy κλπ
καλησπερα και ευχαριστω για την απαντηση
τα ηχεια μου εχουν συνθετικη επιστρωση λακα οποτε δεν εχουν προβλημα
οσο για το ποσο πρεπει να γεμισει μια βαση ας μας πει καποιος απο τους ειδημονες γιατι ακουμε διαφορα και δεν ξερουμε ποιον να εμπιστευτουμε
 

Μηνύματα
160
Reaction score
206
Συνήθως (σκαγια ) 1-1/2 φορά το βάρος του ηχείου που θα δεχθούν (τουλάχιστον) και το υπόλοιπο κενό το συμπληρώνω με ακρυλική βατα για αποφυγή ιδιοσυντονισμων.
 
Last edited:

Μηνύματα
27.267
Reaction score
25.272
Μόνο με δοκιμή , και μόνο και με τις δύο βάσεις ηχεία στην μέση του δωματίου , κολλητά το ένα στο άλλο και σήμα mono.
Ετσι εξασφαλίζεται ότι και τα δύο ηχεία παίζουν το ίδιο και ελέγχεται πως συμπεριφέρονται οι βάσεις , η μία γεμάτη ή άλλη μισό ή 3/4 .
Το αν θα μπούν μέσα σκάγια ή άμμος ή ότι άλλο είναι σχεδόν αδιάφορο.
Τα σκάγια είναι μάλλον πιο ακριβά ενώ η άμμος θαλάσσης αγορασμένη από μάντρα οικοδομικών υλικών και μετά ψημένη στο φούρνο για να φύγει η όποια υγρασία προφανώς είναι πιο συμφέρουσα λύση .
Συνήθως (σκαγια ) 1-1/2 φορά το βάρος του ηχείου που θα δεχθούν (τουλάχιστον) και το υπόλοιπο κενό το συμπληρώνω με ακρυλική βατα για αποφυγή ιδιοσυντονισμων.
Αν βάζεις ακρυλική βάτα για αποφυγή ιδιοσυντονισμών , τα σκάγια γιατί τα βάζεις ?
Μην περιμένεις να σου κόψει τίποτα η βάτα.
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.620
Μηνύματα
2.868.295
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top