Σχεδιασμος ηχειων

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Με βάση αυτό που έγραψα νωρίτερα,

Βεβαίως:
...
2. Μέτρηση step response πού αλλά και πώς;


Μη βιαστείτε να απαντήσετε...


Για να είμαστε σε θέση να αξιολογούμε τις μετρήσεις ενός ηχείου (και όχι μόνο...) πρέπει να γνωρίζουμε και ένα δυο πραγματάκια σχετικά με τη μεθοδολογία τους γενικότερα, αλλά και ειδικότερα...
ας δούμε ένα δύο πραγματάκια από τη σχετική συζήτηση που έλαβε χώρα στο forum του avmentor σχετικά με ορισμένες λεπτομέρειες της μετρητικής διαδικασίας που ακολούθησε ο Δημήτρης Σταματάκος για τα XTZ Divine 100.49:



zonepress - RDoherty:

Τα δύο πρώτα διαγράμματα:





είναι η απόκριση συχνότητας, με το δεύτερο σε διπλάσια κλίμακα από το πρώτο (γι' αυτό δείχνουν διαφορετικά μεταξύ τους, ενώ δεν είναι). Η μέτρηση σταματάει στα 350 Hz και χαρακτηρίζεται "ανηχοϊκή" - προφανώς πρόκειται για ψευδανηχοϊκή μέτρηση υπολογισμένη από το CLIO μέσω της γνωστής διαδικασίας gating κρουστικού παλμού.
...
Η πρώτη μου ένσταση έχει να κάνει με τη μορφή της απόκρισης. Εμφανίζει ένα ευμέγεθες "σαμαράκι" πλάτους μιάμισης οκτάβας (1-3 kHz) και ύψους περίπου 6 dB, ζωή να 'χει! Μου μοιάζει πολύ παράξενο. Η συχνότητα κρος αναφέρεται ότι είναι στα 2.5 kHz και, αν μη τι άλλο, θα περίμενα τη "γούβα" εκεί, (ας εξαιρέσουμε χάριν της συζητήσεως την πιθανότητα λάθους, ή την πιθανότητα χαλαρών production tolerances, που περίπου καταρρίπτεται από το διάγραμμα ταιριάσματος δεξιού και αριστερού ηχείου, το οποίο είναι πάρα πολύ καλό). Είναι εκ πρώτης όψεως λογικό να υποθέσει κανείς ότι η μονάδα των μεσαίων παρουσιάζει beaming. H δοκιμή δεν αναφέρει τις διαστάσεις του μιντρέιντζ, αλλά μια ματιά στο site της Thiel-Accuton δείχνει ότι όλα τα μοντέλα είναι διαμέτρου 173 mm, δηλαδή χοντρικά 7ιντσα. Δεν θα περίμενα ιδιαίτερο beaming από το 1 στα 2 kHz, και επιπλέον τα διαγράμματα διασποράς δεν δείχνουν κάτι τέτοιο. Μία άλλη πιθανή εξήγηση είναι ότι το μιντ "σπάει" στα 3 kHz. Μια ματιά στο διάγραμμα CSD:



δείχνει να ενισχύει αυτή την άποψη. Περίπου στα 3 kHz και στο χρονικό διάστημα μεταξύ μισού και ενός millisecond περίπου η απόκριση παρουσιάζει ένα μεγάλο "βήμα", εκεί όπου η τυρκουάζ περιοχή μεταπίπτει στην μπλε. Συνήθως παρόμοια "ακρωτήρια" στα διαγράμματα αποσβεννυμένων φασμάτων κρύβουν, ή μάλλον φανερώνουν breakup. Εάν αυτό συμβαίνει, θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί με δύο τρόπους. Ο ένας είναι να κροσαριστεί το μιντ χαμηλότερα. Αυτό ενέχει δύο περιορισμούς. Ο ένας είναι ότι χάνεται ευαισθησία (ή έστω ψεύτικη ευαισθησία) και ο άλλος ότι το ηχείο χάνει σε μέγιστη έξοδο, γιατί τα τουίτερ πάντα δυσκολεύονται οταν κληθούν να αναπαραγάγουν χαμηλότερες συχνότητες (δηλαδή μεγαλύτερα πλάτη). Ο άλλος τρόπος είναι ή αύξηση της κλίσης αποκοπής του κρος. Η δοκιμή (και η εταιρεία) δεν δίνει στοιχεία για αυτό. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η σχεδίαση Linkwitz-Riley 4ης τάξης (24 dB/oct) είναι η βέλτιστη επιλογή, με εξαίρεση τις σχεδιάσεις D'Appolito (MTM) όπου προτιμώνται οι Butterworth 3ης ταξης (18 dB/oct).
Επίσης η διέγερση κάποιου breakup δυστυχώς δεν γίνεται μόνο με ηλεκτρικό τρόπο, δηλαδή μέσω του σήματος, αλλά και μηχανικά, δηλαδή με ακουστική σύξευξη μέσω του αέρα.
Yποτίθεται ότι τα κεραμικά Accuton επιτυγχάνουν έναν πολύ καλό συνδυασμό ακαμψίας και απόσβεσης. Δεν ξέρω κατά πόσον ισχύει ή όχι. Μια ματιά στα CSD του Avalon Indra:



δείχνει καθαρά breakup στα 3 (!) kHz και στα 5 kHz, παρόλο που το μεγάφωνο δεν είναι ακριβώς το ίδιο (αυτό του Indra έχει "αυτάκια" ενώ του ΧΤΖ έχει "βούλες" - και τα δύο για αποσβεστικούς λόγους, όπως ισχυρίζεται η Accuton).

Σε μία αντίστοιχη διευρεύνηση του Siegfried Linkwitz με θέμα τις παραμορφώσεις των μιντρέιντζ:
http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm
η επίδοση ενός άλλου Accuton, μικρότερου, δεν είναι ιδιαίτερα καλή:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/800bst12.gif
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/1k6bst12.gif
συγκρινόμενη με άλλα, γνωστότερα μιντ, Σκανδιναβικής ως επί το πλείστον προελεύσεως. Δεν ξέρω αν αυτά σημαίνουν κάτι για τα κεραμικά Accuton, τα οποία χρησιμοποιούνται σε αρκετές σχεδιάσεις γοήτρου και συνήθως συνοδεύονται από υμνητικά υποκειμενικά σχόλια, for whatever they are worth.



Σταματάκος:

1. Ο όρος "ανηχοϊκή" μέτρηση, όταν χρησιμοποιήται στις λεζάντες των δοκιμών του avmentor, εκφράζει την μέτρηση η οποία προκύπτει από αφαίρεση όλων των ανακλάσεων κατά την ρύθμιση του παραθύρου στο πεδίο του χρόνου. Η ανηχοϊκή μέτρηση έχει τον γνωστό περιορισμό που σχετίζεται με το trade off μεταξύ παραθύρου (σε mS) και χρήσιμης ανάλυσης του FFT (σε Hz) από τον οποίο προκύπτει η απόκριση. Το συνηθισμένο όριο για ηχεία που μπορούν να σηκωθούν από το πάτωμα, για τον χώρο όπου γίνονται οι μετρήσεις, είναι τα 250Hz. Το 100.49 σηκώνεται δύσκολα, κι έτσι η μέτρηση έγινε με το ηχείο στο δάπεδο. Η πρώτη ανάκλαση είναι πιο κοντά στην κρουστική απόκριση από ότι συνήθως, εξ ου και και το υψηλότερο όριο.
Ο όρος "ψευδοανηχοϊκή" χρησιμοποιήται για να εκφράσει ένα διάγραμμα το οποίο έχει προκύψει από splicing ανηχοϊκών και near field μετρήσεων.
Και οι δύο όροι χρησιμοποιούνται με αυτή την λογική στο κλασικό βιβλίο του d'Appolito (Testing Loudspeakers).


2. Η κλίμακα στα διαγράμματα όπου φαίνεται η επίδραση των ρυθμίσεων έχει επιλεγεί επίτηδες πιο αναλυτική για να φανούν οι διαφορές.

3. Δεν έχω ιδιαίτερη εμπειρία από την συμπεριφορά του Accuton. Το 100.49 είναι το πρώτο ηχείο που δοκιμάζω που το περιλαμβάνει. H απόκριση της ίδιας της μονάδας όπως την δίνει η ίδια η εταιρία (με το σύστημα του Klippel) δεν δείχνει τέτοια συμπεριφορά. Ως εκ τούτου, κατά την άποψή μου, δύο θεωρίες μπορούν να προταθούν:
Πρώτον, είναι επιλογή voicing των Σουηδών οι οποίοι δίνουν, έτσι, αέρα στον χρήστη να μειώσει τις μεσαίες αν το θέλει. Όπως γράφω και στο κείμενο, το ηχείο μετρήθηκε "flat" χωρίς δηλαδή καμμία επέμβαση στις ρυθμίσεις. Δεύτερον, η "καμπούρα" οφείλεται πράγματι σε beaming, όπως προτείνεις, αλλά είναι -στην πραγματικότητα- παρενέργεια της μέτρησης από μικρή απόσταση. Το 1m που αποτελεί στάνταρντ (και βολεύει) συχνά "αδικεί" μεγάλα ηχεία των οποίων οι μονάδες απέχουν αρκετά και είναι κυριολεκτικά άχρηστο σε ηχεία πάνελ κ.λπ.
Προς την δεύτερη αυτή θεωρία συνηγορεί και η μέτρηση της διασποράς. Η μέτρηση αυτή έχει συζητηθεί αρκετά (προτείνεται από διάφορους, μεταξύ των οποίων και ο D'Appolito) και έχει μεγάλη χρησιμότητα αλλά και κάποια εποπτικά προβλήματα (δες το 6). Επί του προκειμένου, η μέτρηση αυτή δεν δείχνει τον περί ου ο λόγος τονισμό, αντιθέτως αποκαλύπτει υπολείμματα ενός άλλου τονισμού ο οποίος βρίσκεται πάνω από τα 3kHz, υπάρχει στην μέτρηση της μονάδας όπως τη δίνει η Accuton, αλλά, φυσικά έχει "φαγωθεί" από το φίλτρο.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

zonepress - RDoherty:

Στο διάγραμμα της βηματικής απόκρισης (step response):



αδυνατώ να κατανοήσω την "chicane" που εμφανίζεται μεταξύ 3.8 και 4.1 msec. Δεν αποκλείεται να είναι η πρώτη ανάκλαση από το πάτωμα.

---> (Σημείωσή μου: 4msec αντιστοιχούν σε απόσταση 1,376m, το ήμισυ της οποίας είναι 68,8cm. Οπότε, αν, λίγο μπακαλίστικα, υποθέσουμε ότι η πρώτη ανάκλαση συμβαίνει σε ορθή γωνία με το πάτωμα, τότε, το τετράγωνο της απόστασης του μικροφώνου από το "ηχείο" θα ισούται, ελέω Πυθαγορείου Θεωρήματος, με 0,688Χ0,688 + 0,688Χ0,688 = 0,947m.
Συνεπώς, η απόσταση του μικροφώνου από το "ηχείο" - μια και σε τέτοια απόσταση, δε μπορούμε να ισχυριστούμε ότι το μικρόφωνο "βλέπει" ηχείο του μεγέθους του 100.49 - προκύπτει 97,3cm, πολύ κοντά δηλαδή στο 1m το οποίο σύμφωνα με το Σταματάκο "αποτελεί στάνταρντ (και βολεύει)")



Αν υποθέσω ότι το κάτω όριο 300-350 Hz της μέτρησης μεταφράζεται σε gating 3 msec περίπου, θα περίμενα την πρώτη ανάκλαση αργότερα και συγκεκριμένα στα "κατσαρώματα" που η μέτρηση εμφανίζει μετά τα 5.4 msec. Εναλλακτικά δεν αποκλείεται να πρόκειται για την συνεισφορά του δεύτερου 10ιντσου, που μάλλον βρίσκεται μακρύτερα από το μικρόφωνο στη συγκεκριμένη μέτρηση.


Τέλος, στο διάγραμμα οριζόντιας διασποράς:



η απόκριση εκτείνεται μέχρι τα 20 Hz. Εδώ πρέπει να έχει γίνει κάποιο σοβαρό λάθος. Δεν είναι δυνατόν η απόκριση του ηχείου να γκρεμίζεται κάτω από τα 300 Hz, και μεταξύ 40 και 100 Hz να είναι, ή έστω να απεικονίζεται, 30 ολόκληρα dB πιο χαμηλά από τη στάθμη στις μεσοϋψηλές. Υποθέτω ότι η μέτρηση αυτή είναι σύνθετη, η ψευδανηχοϊκή μαζί με κάποιο είδος proximity measurement στα μπάσσα, αλλά κάτι έχει πάει στραβά σε κάποιον αλγόριθμο.


Αντίθετα, στο διάγραμμα που δείχνει την επίδραση του φραξίματος των οπών:



το splicing έχει γίνει σωστά και η απόκριση εμφανίζεται ισόρροπη. Και πάλι όμως κάτι ίσως δεν πάει καλά. Η αποκοπή με τις οπές του reflex ανοιχτές όφειλε να είναι διπλάσια (24 dB/oct) από εκείνην με τις οπές φραγμένες (12 dB/oct), πράγμα που με υποψιάζει ότι τα παρεμβύσματα δεν είναι και τόσο ακουστικώς αδιαφανή. Εάν αυτό ισχύει, τότε η δυνατότητα φραξίματος λίγα παρέχει. Επίσης ερμηνεύει την προτίμηση του dStam στη μη χρησιμοποίηση των παρεμβυσμάτων. Εάν το μόνο που προσφέρουν είναι μία μικρή εξασθένηση της ακουστικής συνεισφοράς των οπών, τότε το μόνο που πετυχαίνουν είναι να κάνουν τα γενναιόδωρα 10ιντσα γούφερ να παιδεύονται σκληρότερα, με αποτέλεσμα την αύξηση των παραμορφώσεων.





Σταματάκος:

5. To διάγραμμα της βηματικής απόκρισης προκύπτει από ανηχοϊκή μέτρηση, επομένως δεν τίθεται θέμα πρώτης ανάκλασης. Είναι πιθανόν να ισχύει αυτό που λες για το δεύτερο γούφερ.

6. To διάγραμμα οριζόντιας διασποράς είναι χρήσιμο στο να καταδείξει πώς συμπεριφέρεται το ηχείο στην πράξη σε σχέση και με το χώρο, δηλαδή με μέτρηση από την θέση ακρόαασης (όπως γράφει και η σχετική λεζάντα).

Υπάρχουν διάφορες μεθοδολογίες και ακόμη δεν έχω καταλήξει στο ποιά είναι η καλύτερη (μάλλον, όμως, θα επιλέξω αυτήν με την οποία μετρήθηκε το XTZ):

i. Μπορεί να δωθεί ένα διάγραμμα ανηχοϊκών μετρήσεων, οι οποίες δείχνουν -βασικώς- την συμπεριφορά του κλάδου μεσαίων/υψηλών.

ii Μπορεί να δωθεί ένα διάγραμμα ψευδοανηχοϊκών μετρήσεων (με splicing). Αυτό δεν προσφέρει πολύ περισσότερες πληροφορίες (εκτός ίσως μιας αίσθησης πληρότητας του διαγράμματος το οποίο δεν τελειώνει "περίεργα" χαμηλά), επειδή οι near field μετρήσεις δεν αλλάζουν (ίσως ελάχιστα) αν το ηχείο τοποθετηθεί σε θέση ακρόασης (δηλαδή στην θέση και την απόσταση από την οποία γίνονται οι ακροάσεις).

iii Μπορεί, τέλος, να δωθεί ένα διάγραμμα που προκύπτει από μη ανηχοϊκή μέτρηση.

Η μέθοδος από οποία προέκυψε το διάγραμμα του 100.49 είναι η τελευταία. Είναι πραγματική μέτρηση της απόκρισης, που περιλαμβάνει το σύνολο της κρουστικής, δηλαδή όλες τις ανακλάσεις του χώρου, σε απόσταση ίδια με αυτήν των ακροάσεων και επομένως δεν προκύπτει με splicing. Απλώς το ηχείο περιστρέφεται ώστε να επιτευχθούν οι κατάλληλες γωνίες. Αυτό που φαίνεται στο διάγραμμα είναι η συνολική απόκριση χώρου/ηχείου και όχι η απόκριση του ηχείου. Ακόμη και στις υψηλές συχνότητες υπεισέρχεται ο χώρος, λόγω των ανακλάσεων που περιλαμβάνονται. Το πρόβλημα αυτής της μέτρησης είναι, ακριβώς, ότι συνήθως είναι "κακή" με κριτήρια ηχείων, επειδή είναι μέτρηση ακουστικής.


Αυτό που φαίνεται στο διάγραμμα ως μεγάλη πτώση στις χαμηλές, είναι στην πραγματικότητα η συμπεριφορά του χώρου.



7. Τέλος, η μέτρηση με τα plugs και χωρίς αυτά, δεν αντιστοιχεί (προφανώς) σε συμπεριφορές ηχείων ακουστικής ανάρτησης και bass reflex. Για να είμαι απολύτως ειλικρινής () δεν έδωσα μεγάλη σημασία σε αυτό το θέμα, επειδή χρησιμοποίησα τα plugs με βάση το ακουστικό αποτέλεσμα κατά τις ακροάσεις.





Ημίθεος:

Το 1m που αποτελεί στάνταρντ (και βολεύει) δεν "αδικεί" τα μεγάλα ηχεία των οποίων οι μονάδες απέχουν αρκετά.
Τα ΑΔΙΚΕΙ.
Η διαφοροποίηση της απόκρισης είναι σημαντική, και θα μπορούσε να εξηγηθεί -λίγο μπακαλίστικα- και με τους Νόμους των συνημιτόνων, σε σχέση με το μήκος κύματος γύρω από το κρος και αναλόγως της κλίσης. Δε γνωρίζω αν η βελτιστοποίηση του κρος, προς μια επίπεδη απόκριση στην απόσταση ακρόασης που συνήθως χρησιμοποιείται το κατά περίπτωσιν δεδομένο ηχείο, είναι κοινός τόπος στους κατασκευαστές, αλλά έτσι θα έπρεπε να γίνεται, ασχέτως αν βολεύει χωροτακτικά η μέτρηση από το 1m. Ένα ηχείο με τις φυσικές διαστάσεις του 100.49 ή του 802D, ακούγεται χάλια από το 1μ επί του άξονος του τουήτερ - και έτσι πρέπει.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Σταματάκος:

Αυτό που φαίνεται στο διάγραμμα ως μεγάλη πτώση στις χαμηλές, είναι στην πραγματικότητα η συμπεριφορά του χώρου.




zonepress - RDoherty:

Και αυτό μου μοιάζει εντελώς παράδοξο. Όλες οι μετρήσεις steady state που έχω δει, δείχνουν ενίσχυση των μπάσσων και εξασθένηση των πρίμων. Πράγμα εντελώς λογικό. Συμπεριλαμβανομένων και των μετρήσεων του Stereophile (τα αμερικάνικα σπίτια είναι πολύ πιο μπασσο-απορροφητικά λόγω κατασκευής: σκελετός από ατσαλοδοκούς και κατασκευή από ξύλο, μονωτικά και γυψοσανίδα). Το τυπικό ελληνικό σπίτι (οπλισμένο σκυρόδεμα και τούβλα) δεν απορροφά καθόλου μπάσσα - αντίθετα! Μήπως εγκαταβιοίς στην Καλύβα του Μπαρμπα-Θωμά???
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Η "λύση" του "παραδόξου"

...και η λογική του "παραλόγου":

Όπως σημείωσε ο Σταματάκος, η παρακάτω μέτρηση



"Είναι πραγματική μέτρηση της απόκρισης, που περιλαμβάνει το σύνολο της κρουστικής, δηλαδή όλες τις ανακλάσεις του χώρου, σε απόσταση ίδια με αυτήν των ακροάσεων και επομένως δεν προκύπτει με splicing. Απλώς το ηχείο περιστρέφεται ώστε να επιτευχθούν οι κατάλληλες γωνίες. Αυτό που φαίνεται στο διάγραμμα είναι η συνολική απόκριση χώρου/ηχείου και όχι η απόκριση του ηχείου. Ακόμη και στις υψηλές συχνότητες υπεισέρχεται ο χώρος, λόγω των ανακλάσεων που περιλαμβάνονται. Το πρόβλημα αυτής της μέτρησης είναι, ακριβώς, ότι συνήθως είναι "κακή" με κριτήρια ηχείων, επειδή είναι μέτρηση ακουστικής."



Συνεπώς, η εμφανιζόμενη ως "εξασθένηση των μπάσσων" ενδέχεται να μην οφείλεται τόσο στην "ανεπάρκεια" του 100.49 σ' αυτόν τον τομέα, όσο στην υστέρηση της ενίσχυσής τους σε σχέση με τις μεσαίες συχνότητες από το μικρό χώρο του Σταματάκου.




Ας δούμε γιατί, επιλέγοντας μερικά κομμάτια από το παρακάτω πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Δημήτρη Σταματάκου:

Ακουστική Μικρών Χώρων:


- To πρώτο πράγμα που θα πρέπει να γνωρίζει κανείς όταν ασχολείται με την ακουστική ενός οικιακού χώρου, είναι ότι το μέγεθος παίζει ρόλο.

- Η διάσταση ή, πιο σωστά, η ακουστική διάσταση ενός χώρου σχετίζεται με τα μήκη κύματος του ήχου. Θεωρώντας ότι η περιοχή των ακουστών συχνοτήτων είναι 16Hz έως 20kHz, τα μήκη κύματος που μας ενδιαφέρουν είναι από (340.29/16) 21 περίπου μέτρα για τα 16Hz μέχρι 17 περίπου χιλιοστά (340.29/20.000) για τα 20kHz.


- Η βιβλιογραφία περιγράφει μια αυθαίρετη κατάτμηση του φάσματος σε περιοχές με τα ανέμπνευστα ονόματα A, B, C και D, ως εξής:

Περιοχή Α: 16Hz – f1 όπου: f1=c/(2L)
με c=340.29m/sec (η ταχύτητα του ήχου) και L, σε m, η μεγάλη διάσταση του δωματίου.

Περιοχή Β: f1-f2, όπου:


Περιοχή C: f2-f3 όπου: f3=4Xf2


Περιοχή D: F3-20kHz




- H περιοχή Α της οποίας το εύρος είναι αντιστρόφως ανάλογο της μεγαλύτερης διάστασης του χώρου είναι η περιοχή αποκοπής (cutoff) του χώρου. Ηχητικά κύματα με συχνότητες στην περιοχή αυτή δεν ενισχύονται από τον χώρο με κανέναν μηχανισμό.
Αυτό, δε σημαίνει ότι δεν είναι δυνατή η αναπαραγωγή τους (όπως συχνά θεωρείται εσφαλμένα):112:



Από την άλλη, πάνω από την περιοχή Α, δηλαδή για συχνότητες μεγαλύτερες της f1, ο χώρος (ανάλογα φυσικά με την τοποθέτηση των ηχείων και των μετρητικών μας οργάνων μέσα σε αυτόν), ενδέχεται να δρα ενισχυτικά ή μη σε ορισμένες συχνότητες ή περιοχές συχνοτήτων, σε βαθμό που καθορίζεται από τις ακριβείς διαστάσεις του και τα χαρακτηριστικά των "συνόρων" και των επιφανειών - όγκων εντός του, και με τρόπο που, εκτός των άλλων, θα μπορούσε να "εποπτευθεί" μέσω της μεταβολής του χρόνου αντήχησης (RT60) σε σχέση με τη συχνότητα:



Η προδιαγραφή για τον χρόνο αντήχησης (RT60) και τον τρόπο που αυτός μεταβάλλεται σε συνάρτηση με την συχνότητα όπως την προβλέπει η σύσταση της EBU.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων



Προγράμματα προσομοίωσης και αξιολόγησης της ακουστικής, συχνά προσφέρουν διαγράμματα όπου φαίνονται οι επιδόσεις ενός συγκεκριμένου χώρου όσον αφορά το RT60. Eδώ, ένας ιδιαίτερα “νεκρός” χώρος με έντονη ηχοαπορρόφηση στις υψηλές συχνότητες (που ξεπερνά το 30% πάνω από το 1.5kHz). Στο κάτω μέρος του διαγράμματος φαίνεται η υπέρθεση του κριτηρίου της EBU και των πραγματικών καμπυλών του RT60 (με τρεις διαφορετικούς υπολογισμούς). Είναι προφανές, ότι ο χώρος δεν πληροί το κριτήριο.




Αντιθέτως, με μικρές αλλαγές στα υλικά, ο ίδιος χώρος αποκτά μικρότερη και πιο ομαλή ηχοαπορρόφηση σε συνάρτηση με την συχνότητα κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την άνετη κάλυψη του κριτηρίου της EBU. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς ότι το peak στην ηχοαπορρόφηση αντιστοιχεί σε βύθιση στον χρόνο αντήχησης στην ίδια συχνότητα (κάτι, φυσικά, αναμενόμενο).
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Ευχαριστούμε zonepress - RDoherty.
Ευχαριστούμε Δημήτρη Σταματάκο.
Ευχαριστούμε Ημίθεε.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Να σου πω την αλήθεια αγαπητέ Alex δεν έχω διαβάσει άλλο κατασκευαστή έστω και να "ισχυρίζεται" +- 1 db! Θέλει κότσια (η βλακεία) να "ισχυριζεσαι" κάτι τέτοιο δε νομίζεις;

Ούτε έχω δει κάποιον να βάζει Πρωτο στην ίδια πρόταση το step σε σχέση με το frequency response!

Θα με ενδιέφερε η άποψη σου!
Την άποψή μου, προσπαθώ να την κρατώ για τον εαυτό μου (τις περισσότερες φορές τουλάχιστον).:144:
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Αν υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον, ενδέχεται να επανέλθω...

Καλημέρα σε όλους!:107:
 


D

deleted user 10898

Guest
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση:Κάποιος ΄΄ξέχασε΄΄ να ενημερώσει το ... Beethoven

Παίρνεις έναν ενισχυτή με μπάσα, πρίμα και loudness. Πάλι τα ίδια θα λέμε;
αμ δε... καθολου μαλιστα...
ας το Κωστα, με αυτο παιζω...



κοιτα την sr των quad που παραθετει ο alex τα οποια ειναι τα ιδανικα χροοονια τωρα για ακροαση σε χαμηλες σταθμες και θα καταλαβεις...
near perfect!!!
 

D

deleted user 10898

Guest
Re: Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Αν υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον, ενδέχεται να επανέλθω...

Καλημέρα σε όλους!:107:
καλημερα, νασε καλα, κατσε να το διαβασουμε πρωτα...
 

Μηνύματα
5.011
Reaction score
4.250
Απάντηση: Re: Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

καλημερα, νασε καλα, κατσε να το διαβασουμε πρωτα...
Κι εγω που το διαβασα τι νομιζεις οτι καταλαβα? Ενα 10% και πολυ εβαλα. Αλλα προοδευω, πιστευω οτι του χρονου θα πιασω το 20%!!! Εκτος κι αν αρχισει κανα αινσχαιμερ και παμε παλι προς τα πισω.:142:
 



Μηνύματα
1.753
Reaction score
877
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση:Κάποιος ΄΄ξέχασε΄΄ να ενημερώσει το ... Beet

................

ρε φίλε... για κάντο μας λιανά να το καταλάβουμε γιατί απ' τη μια εμείς μπερδευτήκαμε και απ' την άλλη εσύ καταντάς γραφικός...

Αν κατάλαβα καλά συγκρίνεις τον Μπετόβεν με τον τύπο που σχεδιάζει τα Tidal και τον τυφλό τούρκο ζωγράφο με τον Πικάσσο ας πούμε ???
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.364
Reaction score
144.182
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

<<Κάθε ηχείο έχει μια βέλτιστη απόσταση ακρόασης, στην οποία τα ηχητικά κύματα που εκπέμπουν οι μονάδες του αθροίζονται ιδανικά.>>

να μια μεγάλη αλήθεια που κανένας δεν φαίνεται να της δίνει την πρέπουσα σημασία, ούτε καταναλωτής, ούτε κατασκευαστής (εντάξει, εδώ κάποιοι κάποιοι είναι σωστοί, να μη τα ισοπεδώνουμε όλα) , ούτε ριβιούερ.:122:

ώρες ώρες, απορώ...:117:

άλεξ τέκνο μου:137:, την ευχή μου νά'χεις! :126:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.364
Reaction score
144.182
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

όσο για το πολυπόθητο στεπ ρισπονς, αν ποτέ αποφασίσουμε να συμπεριλάβουμε και την απόσταση ακρόασης στη μέτρηση ώστε να έχει αξία η μέτρηση (αυτό ισχύει για την συντριπτική πλειοψηφία των ηχείων με μόνες εξαιρέσεις κάτι μονόδρομες παλιατζούρες σα τα κουάντ) θα γίνει αμέσως αντιληπτό πως ο μόνος τρόπος να φέρεις το (σικ) πολυπόθητο αποτέλεσμα είναι με ενεργό κρος και μετακίνηση του χρονισμού των μονάδων είτε με αλγόριθμο που ερμηνεύεται στο χρήστη ως αλλαγή φάσης του κάθε δρόμου με βήμα το πολύ 1 μοίρας, είτε με αλγόριθμο που ερμηνεύεται στο χρήστη με χρονική καθυστέρηση ή/και αντιστοιχία απόστασης (προσομοίωση μετακίνησης εμπρός-πίσω με βήμα το πολύ 1 cm).

τα υπόλοιπα είναι για να σκοτώνουμε την ώρα μας...:142::138::137:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.364
Reaction score
144.182
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

τέλος, όσο άξιος μάστορας κι αν είναι ο κατασκευαστής του οποιουδήποτε ηχείου, κι όσο μαγικά αυτιά κι αν έχει στο όποιο βόισινγκ κι αν κάνει, όλα αυτά παν καρφί στον κάλαθο των αχρήστων αν ο χώρος δεν έχει τον επιθυμητό χρόνο αντήχησης (RT60) στο ακουστό φάσμα, κι αυτό είναι κάτι που μετριέται, ασχέτως του τι λεν οι χαλιεντάδες, κουφοί ή όχι - αδιάφορο.

κάποτε νομίζω (είμαι φύσει αισιόδοξος) πως θα γίνει αντιληπτό ότι ο χρόνος αντήχησης (RT60) είναι καθαρόαιμο χαρακτηριστικό του χώρου κι όχι συνυφασμένο με το εκάστοτε ηχείο του χαλιεντά ή ριβιούερ. δηλαδή, δε χρειάζεται να κάνεις ισοστάθμιση χώρου με οποιοδήποτε ισορροπημένο ηχείο αν ο χώρος είναι ΟΚ. Ό,τι ηχείο και να βάλεις σε αυτό το χώρο, θα παίξει τέλεια, ως προβλέπεται δηλαδή.

διότι τελικά, είτε σας αρέσουν οι χροιές είτε όχι, δεν ακούτε το ηχείο σας αλλά το χώρο σας. κι αυτό μετράει κι ο αγαπητός Σταματάκος, το χώρο του μετράει, κι όχι το ηχείο. (όσο μάλιστα λιγότερο κατευθυντικό είναι το ηχείο, τόσο μεγαλύτερη είναι αυτή η αλήθεια)


και εν είδη "συμπεράσματος", δις ιζ λάιφ, κι όποιος δεν αντέχει τους κουφούς σχεδιαστές, δεν μπορεί να συζητήσει μαζί μου, καθώς θα εκτιμούσα ιδιαίτερα και θα εμπιστευόμουν τυφλά έναν εντελώς κουφό ριβιούερ!
 

Μηνύματα
1.753
Reaction score
877
Re: Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

..............

και εν είδη "συμπεράσματος", δις ιζ λάιφ, κι όποιος δεν αντέχει τους κουφούς σχεδιαστές, δεν μπορεί να συζητήσει μαζί μου, καθώς θα εκτιμούσα ιδιαίτερα και θα εμπιστευόμουν τυφλά έναν εντελώς κουφό ριβιούερ!
Κι εγώ..... αν το υπό κρίσιν μηχάνημα που σχεδίασε ο κουφός για να παράγει ήχο και το αξιολόγησε ο επίσης κουφός reviwer προοριζόταν επίσης για κουφούς....
 

Μηνύματα
4.219
Reaction score
2.248
Απάντηση: Σχεδιασμος ηχειων

Από διπλανό νήμα αλλά επίκαιρο :137:



Στην παραπάνω φώτο βλέπετε έναν χαιφιντελίστα που γνωρίζει από μουσική και σας λέει πως οφείλετε να ακούτε εάν θέλετε να λέγεστε μουσικόφιλοι :143: :142:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.924
Μηνύματα
3.034.133
Members
38.519
Νεότερο μέλος
papaevagelouv
Top