Τελικά η ENZO δε στρίβει!!!

Μηνύματα
8.256
Reaction score
5
Το αυτοκινητο παρουσιασε υποστροφη δυναμης . Ο τυπος προσπαθουσε να το γυρισει με γκαζι και πιστευε οτι απο στιγμη σε στιγμη θα "εσπαγε" η προσφυση των πισω τροχων ωστε ν αποκτησουν προσφυση οι εμπρος και να κανει μια θεαματικη πλαγιολισθιση . Αυτο θα συνεβαινε αν αφηνε στιγμιαια το γκαζι .

Οσο για το στημενο της φασης ξεχαστε το . Δεν μπορουσε επιτηδες να πεσει με ΑΥΤΟΝ τον τροπο στο τσιμεντο .
Ελα!!! Σώπα!!! Και αναρωτιόμουν γιατί έφυγε έτσι! Μόνο που έχω μια αντίρρηση, να τόση δα μικρούλα...
Στα καρέ που βλέπουμε, το αυτοκίνητο έχει ΗΔΗ μουτρώσει και πάει προς τον τοίχο, και ο τύπος πέφτει στα φρένα (ακούγονται τα στριγγλίσματα των ελαστικών). Αυτό, ιδιαίτερα με ΠΙΣΩΚΙΝΗΤΟ, δεν λέγεται υποστροφή ισχύος, λέγεται κουλαμάρα. Υποστροφή δύναμης έχεις με μπροστοκίνητο, όταν η ροπή στρέψης που ασκείς στους τροχούς υπερνικά την εκάστοτε τριβή.
Αν μη τι άλλο, καμμία Ferrari δεν είναι στημένη για υποστροφή...πόσο μάλλον η Enzo...
 

HV

Μηνύματα
3.939
Reaction score
0
Ακομα φαινεται πως οι μπροστα ροδες εχουν στριψει προς τα δεξια ( απο την πλευρα του οδηγου ) οποτε το στησιμο ειναι λιγακι απιθανο.
Τωρα το γιατι το αμαξι δεν υπακουσε καθολου και συνεχισε την πορεια του θα το εξηγουσα στους ελληνικους δρομους με τα σαμαρακια και τις λακουβες, στην πιστα δεν το καταλαβαινω.
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
Ακομα φαινεται πως οι μπροστα ροδες εχουν στριψει προς τα δεξια ( απο την πλευρα του οδηγου ) οποτε το στησιμο ειναι λιγακι απιθανο.
Τωρα το γιατι το αμαξι δεν υπακουσε καθολου και συνεχισε την πορεια του θα το εξηγουσα στους ελληνικους δρομους με τα σαμαρακια και τις λακουβες, στην πιστα δεν το καταλαβαινω.

Aπώλεια πρόσφυσης και έντονη υποστροφή μπορείς να έχεις ΠΑΝΤΟΥ.
Ανεξάρτητα από την ποιότητα της ασφάλτου.
Απλά στους δρόμους (και ιδιαίτερα τους Ελληνικούς) το θέμα γίνεται από έντονο ως κωμικοτραγικό.....

Όταν ο οδηγός βλέπει υποστροφή και επιμένει ΤΟ ΜΟΥΛΑΡΙ να έχει "κλειδωμένο" το σύστημα διεύθυνσης, τότε ακόμα και F2007 να είχε πάλι στον τοίχο θα έσκαγε....
Η μόνη λύση εκεί ήταν ή να αφήσει το γκάζι (ώστε να δώσει το χρονο στα ελαστικά μπροστά να βρουν πρόσφυσή) ή απλά να μειώσει το στρίψιμο των τροχών για μερικά κλάσματα δευτερολέπτου και εκ νέου στρίψιμο.....
 

Μηνύματα
10.483
Reaction score
7
Χειροφρενο για να μπλοκαρουν οι πισω και να γυρισει ο κωλος σβουρα.... το θεμα ειναι τι επρεπε να κανει αφου εχει αρχισει να γλυστραει και οχι πιο πριν...

Αν και νομιζω οτι ο καταλληλοτερος εδω μεσα να μας πει ειναι ο Mac
 

HV

Μηνύματα
3.939
Reaction score
0
Το χειροφρενο ισως να επανεφερνε το αμαξι η στην χειροτερη να το εστριβε αρκετα ωστε να σκασει ειτε πλαγια ειτε με τον κωλο στον τοιχο.
Πιστευω πως η καλυτερη λυση θα ηταν να αφησει το γκαζι...Σε ενα κανονικο αμαξι παλι συμπλεξαρισμα και μετα γκαζι θα ηταν πιο αποτελεσματικο.
 

Μηνύματα
8.256
Reaction score
5
Παίδες, sorry, αλλά το χειρόφρενο εκεί, στο τελευταίο στάδιο, ΔΕΝ θα έκανε τίποτα. Είναι απλό το θέμα, αν έχεις οδηγήσει πισωκούνα (όχι ΗV, οι ευθείες δεν μετράνε :lol: ).
Η υποστροφή που βλέπουμε δεν διορθώνεται με χειρόφρενο, εφ'όσον οι μπροστινοί τροχοί δεν έχουν πρόσφυση. Μόνο ότι είπε ο Γιάννης ο χεράς μπορείς να κάνεις, αλλά κι αυτό μόνο αν είσαι χεράς. Και αν ήσουν χεράς έτσι κι αλλιώς, δεν θα το πάθαινες in the first place αυτό στο 99% των περιπτώσεων.
 

Μηνύματα
18.105
Reaction score
26.152
αντε να πω και εγω το δικο μου
ο τυπος προσπαθησε να προσφερει θεαμα πιστευοντας οτι με πολλα αλογα αρκει απλα να πατησεις το γκαζι τερμα για να γυρισει το αυτοκινητο - κουνια που τον κουνησε. ξεχασε προφανως οτι τα 500 αλογα ειχαν συνοδεια ελαστικων 305+ πελματος, αντιστοιχη αναρτηση ενω το οδοστρωμα ηταν κομματακι καλο. επισης πιστεψε οτι με 500 αλογα μπορεις να μπεις με οσα θελεις και απλα να πατησεις τερμα γκαζι και να αρχισεις τα παντηλικια.
αυτα δεν γινονται ουτε στις τσοντες βεβαια.
Ετσι πατησε τερμα γκαζι για κακη του τυχη ομως δεν ξεκολλησε. το αμεσως επομενο ηταν να επιταχυνει μειωνοντας ταυτοχρονα το φορτιο στους μπροστινους τροχους οποτε η υποστροφη ηταν το φυσιολογικο αποτελεσμα.

απο τη στιγμη και μετα δεν μπορουσε να μεινει στον δρομο που οριζαν οι κορινες. απλα αν καταλαβαινε νωρις τη χαζομαρα που ειχε κανει θα παταγε φρενο οχι για ναμεινει στο δρομο , αλλα για να στριψει πριν βρει στον τοιχο.

οσοι ειχατε την τυχη να εχετε ενα πισοκινητο χρεπυ για να το παιξετε σολμπεργκ πιστευω θα την ειχατε πατησει δυο τρεις φορες με τον ιδιο τροπο...
 

HV

Μηνύματα
3.939
Reaction score
0
Εμενα μου ετυχε παρομοιο περιστατικο μονο που για την κακη μου τυχη οχι μονο η στροφη ηταν αντιθετης κλισης αλλα ειχε και χαλικια κατω...Το αμαξι ομως ανταποκριθηκε μια χαρα και σταματησε πριν βγει απο τον δρομο. βεβαια μιλαμε για στροφη 70-80 μοιρων και με 60-70 χιλιομετρα την ωρα. Η ΕΝΖΟ με ποσα στουκαρε εμαθε κανεις ?
Οτι και να λεμε εδω μιλαμε για χαλαρα το καλυτερο ισως αμαξι του κοσμου και δεν μπορω να καταλαβω πωςδεν εστριψε καθολου οταν οι ροδες ηταν καθαρα στριμενες δεξια.
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
Πάμε λοιπόν με την σειρά το μάθημα για να μαθαίνουμε σιγά-σιγά.....

ΠΡΟΣΦΥΣΗ & ΓΩΝΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ

Η αιτία που κάνει κάθε αυτοκίνητο να στέκεται στο έδαφος, να κινείται και, ακόμα πιο πολύ, να στρίβει είναι η τριβή.
Υπάρχουν 3 είδη τριβών.
Η στατική (όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο).
Η κύλισης (πχ η τριβή των τροχών όταν περιστρέφονται) &
Η ολίσθησης (όταν μπλοκάρουν οι τροχοί)

Η τριβή των ελαστικών με το έδαφος είναι στην πραγματικότητα και τριβή ολίσθησης αλλά και κύλισης και με βάση την αναλογία τους έχουμε και το αντίστοιχο αποτέλεσμα. Ανάλογα λοιπόν, με το ποια μορφή υπερτερεί έχουμε υποστροφή ή υπερστροφή ή ουδέτερη συμπεριφορά.
Ο συνδυασμός και των δύο ειδών τριβής, οφείλεται στην ιδιότητα των ελαστικών να κινούνται ταυτόχρονα ίσια και με μια ορισμένη γωνία στο πλάι (οπότε η συνισταμένη κίνηση δίνει μικτή μετακίνηση και δημιουργεί δύο είδη τριβής)
Και αν η ίσια κίνηση είναι αυτονόητη για όλους η κίνηση υπό ορισμένη γωνία στο πλάι οφείλεται στο ότι ΚΑΝΕΝΑ αυτοκίνητο δεν διαθέτει τροχούς κάθετους στον δρόμο (το γιατί ας το αφήσουμε για άλλη φορά)

Έστω τώρα, ότι ο οδηγός έχει στρίψει το τιμόνι (υποθέτουμε εδώ μία σχέση 1:1 μεταξύ τιμονιού και τροχών) κατά μία γωνία Φ. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι και οι τροχοί έχουν στρίψει με την ίδια γωνία. Η τριβή που υπάρχει ανάμεσα στο λάστιχο και τον δρόμο (αλλά αν το ψάξουμε ακόμα πιο βαθιά, ανάμεσα και σε κάθε ελαστικό τμήμα του συστήματος ανάρτησης και διεύθυνσης όπως τα σινεμπλόκ, τα «μπαλάκια» κ.ο.κ) δεν αφήνει το λάστιχο να στρίψει σε αυτή τη γωνία αλλά σε κάποια άλλη, Ω (συνήθως μικρότερη. Το συνήθως δεν είναι λάθος γιατί αν τα σινεμπλόκ μας είναι μαλακά και στο στρίψιμο βρεθεί πχ σκαλοπάτι της ασφάλτου κ.ο.κ ενδεχομένως η γωνία Ω να μεγαλώσει).
Οπότε…..
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
Αν έχουμε την γενικότερη περίπτωση όπου Φ > Ω τότε:
Φ – Ω = Θ, όπου Θ η γωνία ολίσθησης.
Δηλ. ουσιαστικά είναι η διαφορά την επιθυμητής διεύθυνσης κίνησης (που καθορίζει ο οδηγός με το τιμόνι) και της διεύθυνσης του πέλματος. Ουσιαστικά είναι η γωνία που μας δίνει την τελική διεύθυνση που θα κινηθεί ο τροχός…..

Για να καταλαβαίνουμε καλύτερα φανταστείτε ως σχήμα





Η τριβή που αναπτύσσεται σε κάθε μόριο του πέλματος (που έχει ελλειπτικό σχήμα) εκδηλώνεται σα δύναμη και προσπαθεί να κρατήσει τις εφαπτόμενες επιφάνειες (πέλμα και έδαφος) στην αρχική κατάσταση. Εμποδίζει δηλ. το πέλμα να αλλάξει πορεία αλλά λόγω των αντίθετων δυνάμεων (τριβή και θέληση οδηγού) το (εύκαμπτο) ελαστικό παραμορφώνεται.
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
Ο οδηγός συνεχίζει να στρίβει το τιμόνι, η παραμόρφωση φθάνει στο όριό της και το ελαστικό παύει να είναι εύκαμπτο. Εκείνη τη στιγμή το πέλμα αναγκάζεται να στρίψει, και το ίδιο και το αυτοκίνητο.

Στο σχέδιο τώρα….
Η τιμή της Φ είναι γνωστή.
Η Θ (γωνία ολίσθησης) όμως δεν είναι γνωστή. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως:
Την επιφάνεια του δρόμου
Την μορφή και κατάσταση φθοράς των ελαστικών μας
Την ευκαμψία των πλαϊνών των ελαστικών μας
Το βάρος που μεταφέρουν τα ελαστικά
Την κατανομή βάρους του αυτοκίνητου κ.ο.κ

Στο σταυρόλεξο προσθέστε ότι γωνίες ολίσθησης δεν συναντάμε μόνο στους μπροστινούς τροχούς αλλά και στους 4. Αν οι γωνίες ολίσθησης των πίσω τροχών είναι μεγαλύτερες των μπροστινών τότε έχουμε υπερστροφή. Αν οι γωνίες ολίσθησης των μπροστινών τροχών είναι μεγαλύτερες των πίσω έχουμε υποστροφή.
Ιδανικά (αλλά λίγο πιθανή) οι γωνίες θα είναι ίσες και το αυτοκίνητο θα στρίψει ουδέτερα….
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ

Μεγάλο βάρος πίσω
Κακή πίσω ανάρτηση
Μικρότερη πίεση ελαστικών πίσω
Υπερβολική κλίση αμαξώματος (γύρω από τον διαμήκη άξονα) (roll oversteer)
Χρήση χειρόφρενου
Οι παραπάνω λόγοι προκαλούν υπερστροφή αδράνειας (βάρους)

Πίσω κίνηση και επαρκής ισχύς κινητήρα (απενεργοποιημένου του συστήματος antispin) μπορούν να προκαλέσουν (με κατάλληλο χειρισμό) υπερστροφή ισχύος



ΥΠΟΣΤΡΟΦΗ

Μεγάλο βάρος μπροστά
Κακή γεωμετρία μπροστινής ανάρτησης
Μεγαλύτερα ελαστικά πίσω
Μικρότερη πίεση στα εμπρός ελαστικά
Υπερβολική κλίση αμαξώματος (κατά τον διαμήκη άξονα) (roll understeer)
Έντονο φρενάρισμα με στριμμένους τροχούς
Οι παραπάνω λόγοι οδηγούν σε υποστροφή αδράνειας (βάρους)

Μπροστινή κίνηση και υπερβολική παροχή ισχύος μπορούν να προκαλέσουν υποστροφή ισχύος.
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51




Πάμε στην Enzo και το παραλίγο(??) ατύχημα του Νίκου (HV)

Το αυτοκίνητο έχει αρχίσει ήδη να γλιστρά προς το εξωτερικό της στροφής.
Δεν μας ενδιαφέρει η αιτία (που μπορεί να είναι πχ λάθος εκτίμηση της σωστής ταχύτητας εισόδου, μειωμένη πίεση μπροστινών ελαστικών, φθαρμένα λάστιχα εμπρός, φρενάρισμα πανικού, λάδια στον δρόμο, πούδρα λόγω εξόδου χωματόδρομου κ.ο.κ) αλλά το αποτέλεσμα…..
Το αυτοκίνητο αρχίζει να γλιστρά με τα μούτρα αλλά το ΜΟΥΛΑΡΙ ο οδηγός δεν καταλαβαίνει το ελάφρωμα του τιμονιού (εδώ μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός ότι ο οδηγός οδηγεί ΞΕΝΟ αυτοκίνητο οπότε η πληροφόρηση ναι μεν φθάνει στο τιμόνι αλλά ο οδηγός δεν μπορεί να το καταλάβει στο τιμόνι της ENZO. Συμπέρασμα: δεν κάνουμε πολλές μαλακίες με αυτοκίνητα που δεν ξέρουμε).
Και συνεχίζει την παροχή ισχύος που μειώνει κι άλλο την ήδη μειωμένη πρόσφυση εμπρός. Ελπίζει το αυτοκίνητο να γυρίσει (λόγω υπερστροφής ισχύος) αλλά είναι τόσο ΜΟΥΛΑΡΙ που δεν φροντίζει τουλάχιστον να έχει το μοτέρ στις στροφές μέγιστης ροπής (που θα έβγαζε εύκολα το ποθητό σπινάρισμα πίσω). Αυτό ακούγεται κιόλας. Ακούστε το μοτέρ. Πνίγεται γιατί το ΜΟΥΛΑΡΙ πατάει τέρμα γκάζι με τις στροφές στο 1/3 περίπου……
Το ένα λάθος φέρνει το άλλο….
Και το ΜΟΥΛΑΡΙ, προσπαθεί να στρίψει κάνοντας ένα ακόμα λάθος.
Στρίβει ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ το τιμόνι σε ένα αυτοκίνητο που εδώ και πολύ ώρα υποστρέφει……..Μειώνει έτσι ακόμα περισσότερο την (ήδη λίγη) πρόσφυση……

Περιμέναμε να κάνει σωστή κίνηση μετά??
Όταν πλέον έχει φθάσει στο απροχώρητο τι κάνει το ΜΟΥΛΑΡΙ????
Μετά από όλα τα προηγούμενα κάνει και το τελευταίο που ρίχνει την ταφόπλακα σε κάθε υποψία διόρθωσης……Τσαρουχώνει τα φρένα….
Έχουμε δύο μπροστινούς τροχούς λοιπόν με ήδη ξεπερασμένη (κατά πολύ) την βέλτιστη γωνία ολίσθησης. Η πρόσφυση είναι ήδη μειωμένη.
Την μειώνει κι άλλο πατώντας γκάζι…..
Και την μηδενίζει φρενάροντας!!!!!!!!!!!!

Μπράβο…..Άξιος για το βραβείο της ανοιχτής παλάμης…..Ευτυχώς που όλα έγιναν σε πίστα με ελεγχόμενες συνθήκες. Στον δρόμο ο συγκεκριμένος θα έπρεπε χαλαρά να χαρακτηρισθεί ως δολοφόνος εκ προθέσεως……
 

Μηνύματα
30.532
Reaction score
51
Οτι και να λεμε εδω μιλαμε για χαλαρα το καλυτερο ισως αμαξι του κοσμου και δεν μπορω να καταλαβω πωςδεν εστριψε καθολου οταν οι ροδες ηταν καθαρα στριμενες δεξια.

Ελπίζω Νίκο να σε βοήθησα να καταλάβεις.....
Αν έχεις οποιαδήποτε απορία πάνω στα κείμενα, ρώτα....



Αααα........Μαγκιές του τύπου "τράβηξα το χειρόφρενο στα 150 και γλύτωσα" ή "το αυτοκίνητό μου έχει ABS, EBD, ESP κ.ο.κ και δεν βγαίνει από τον δρόμο" είναι σίγουρα σχόλια που μόνο φιδέμποροι μπορούν να κάνουν.
Όσοι θέλουν να ευχαριστιούνται οδήγηση καθημερινά φροντίζουν πάνω από όλα να σέβονται στους παλιούς αλλά γνωστούς και καλούς νόμους της Φυσικής.
Πρέπει επιτέλους να σταματήσουν κάποιοι να λένε λαλακίες του τύπου: "ευτυχώς που το αυτοκίνητο είναι βαρύ και κρατάει στις στροφές"

Όλοι αυτοί δεν φρόντισαν στα σχολικά τους χρόνια να διαβάσουν νόμους Newton, πεδία δυναμεων κ.ο.κ.
Στην γρήγορη οδήγηση δεν αρκούν σκονάκια του στυλ "τι λάστιχα έβαλες, τι coil-over γιατί θέλω να κάνω κι εγώ το ρημάδι να στρίβει". Το RTFM εδώ είναι μάλλον τα παλιά βιβλία της φυσικής ή ακόμα καλύτερα κανένα ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ του Κ.Καββαθά.

Ο διαβασμένος με ένα μέτριο αυτοκίνητο θα στρίψει πολύ καλύτερα και γρηγορότερα από οποιαδήποτε εποχιακή "αφροδίτη της Μήλου" που νομίζει πως 4 ζαντολάστιχα (18"), 4 ελατήρια (4ποντα) και 4 σκληρά αμορτισέρ σε πολύ καλά αυτοκίνητα θα τον βοηθήσουν.
Λάστιχα και αναρτήσεις έχουν πολλοί.
ΨΥΧΗ & ΓΝΩΣΕΙΣ ΛΙΓΟΙ..........

:happy_4: :happy_4: :cool_4: :cool_4:
 

Μηνύματα
489
Reaction score
0
Πρέπει επιτέλους να σταματήσουν κάποιοι να λένε λαλακίες του τύπου: "ευτυχώς που το αυτοκίνητο είναι βαρύ και κρατάει στις στροφές"
Πέστα Γιάννη!!
Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να διαβάσω με προσοχή τα γραφόμενα σου...(πότε πήγε πάλι 6:55:happy_5:)
Αύριο θα γράψω περισσότερα και προτείνω να ανοίξουμε ένα νέο τοπικ όπου να αναλύσουμε γενικά περί οδικής συμπεριφοράς των τετράτροχων.

Καλημέρα!
 



Μηνύματα
8.256
Reaction score
5
My :respect: στον καθηγητή.

:rei:

Για να δούμε, θα μάθουν μερικοί; :happy_5:
 


Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Πάντως έχετε πολύ πλάκα. :cool_11:

Τι σας νοιάζει ρε αν στρίβει ή αν δεν στρίβει. Μήπως θα την αγοράσετε? :crazy_1:
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.864
Μηνύματα
3.065.518
Members
38.625
Νεότερο μέλος
teamwork
Top