Ψηφιακή Ισοστάθμιση

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
Η ψηφιακή ισοστάθμιση χώρου δεν έχει καμία σχέση με το τι αρέσει σε εμάς να ακούμε. Δεν βαζοβγάζουμε μπάσα είπαμε. :wink:

Ναι την flat απόκριση ψάχνεις που θα σου δείξει ουσιαστικά αυτό που θέλει ο ηχολήπτης και όχι αυτό που θέλεις εσύ ή ο χώρος σου. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να βρεθεί με βάση κάποιο μουσικό κομάτι...
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Λοιπόν για να δούμε το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει η ψηφιακή ισοστάθμιση...

Οι περισσότεροι ψηφιακοί ισοσταθμιστές (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που υπάρχουν σε πολυκάναλους a/v ολοκληρωμένους) αρκούνται στο να διορθώσουν την απόκριση της συχνότητας μέσα στον χώρο. Πως το πετυχαίνουν αυτό;

Απλά χρησιμοποιούν ένα σήμα θορύβου (ανάλογα με την υλοποίηση λευκό ή ροζ), το οποίο εκπέμπει ο ισοσταθμιστής και με ένα μικρόφωνο μετρά την απόκριση στην θέση ακροάσεως. Ο θόρυβος πρέπει να έχει κανονικά flat απόκριση. Οπότε στην συνέχεια, αναλόγως τον αλγόριθμο, προσπαθεί ο ισοσταθμιστής να ισοσταθμίση την απόκριση του θορύβου. Φυσικά αυτό ανάλογα με την υλοποίηση και ανάλογως τον αλγόριθμο μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους. Και φυσικά αμέσως μετά το τελείωμα θα πρέπει να ξανατρέξουμε απαραιτήτως την διαδικασία για περαιτέρω εξομάλυνση των διαφορών. Στους πολυκάναλους ενισχυτές εκτός αυτού μπαίνει και μία χρονική καθυστέρηση στο κάθε κανάλι ώστε όλα τα σήματα να φτάνουν ταυτόχρονα στην θέση ισορροπίας. Το δε σύστημα Audyssey που ενσωματώνουν τα τελευταία μοντέλα της Denon μπορεί να το κάνει αυτό όχι μόνο για μία θέση ακρόασης αλλά για περισσότερες (μέχρι 6).

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι λύσαμε όλα τα προβλήματα και έχουμε πλέον το τέλειο σύστημα. Γιατί εκτός από την απόκριση της συχνότητας μας απασχολούν όπως είδαμε στην αρχή και άλλοι παράγοντες.
 


Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Το κυριότερο πρόβλημα που θα προκύψει αφού πάρουμε flat απόκριση είναι το τι θα συμβεί με την απόκριση του συστήματος στο πεδίο του χρόνου.

Το ηχητικό σήμα που εκπέμπουν τα ηχεία μας, όπως ξέρουμε αντανακλάται στα φυσικά όρια του δωματίου (τοίχοι, πάτωμα, ταβάνι). Αυτές οι αντανακλάσεις λοιπόν θα φτάσουν στο αυτί μας με καθυστέρηση χρόνου διότι το ηχητικό σήμα θα διανύσει μεγαλύτερη διαδρομή. Ταυτόχρονα οι τοίχοι στους οποίους ανακλάται το σήμα λειτουργούν ως δευτερεύουσες πηγές ήχου και υπο συνθήκες μπορεί σε ορισμένες συχνότητες να δημιουργηθούν στάσιμα κύματα. Το φαινόμενο αυτό είναι πιο έντονο στις χαμηλές συχνότητες και γίνεται αντιληπτό στο αυτί σαν ένα μπουμάρισμα στον χώρο, σαν να υπάρχει ένα συνεχές υπόβαθρο θορύβου στις χαμηλές συχνότητες, το οποίο φυσικά και καταστρέφει ότι φτιάξαμε με τον ψηφιακό ισοσταθμιστή όταν ρυθμίσαμε την απόκριση της συχνότητας.

Εδώ η αντιμετώπιση είναι πιο δύσκολη και απαιτούνται πολύ καλύτερα dsp chips αλλά και πιο εξειδικευμένοι αλγόριθμοι. Από ότι ξέρω μόνο η Meridian έχει ψηφιακα συστήματα που μπορούν να αντιμετωπίσουν τέτοια προβλήματα χώρου.

Για να δούμε περιληπτικά το πως λειτουργεί το σύστημα της Meridian. Πάλι έχουμε ένα σήμα θρύβου που εκπέμπει ο ισοσταθμιστής και που με ένα μικρόφωνο καταγράφεται απ΄τον ίδιο τον ισοσταθμιστή. Μόνο που εδώ η μέτρηση συνεχίζεται και μετα το πέρας του σήματος του θορύβου και καταγράφει το πως αυτό αποσβαίνει μέσα στον χώρο. Στην συνέχει ο αλγόριθμος υπολογίζει τον μέσο όρο της χρονικής διάρκειας της απόσβεσης του ηχητικού σήματος , επιστρέφει στο καταγεγραφέν σήμα και ελεγχει σε ποιες συχνότητες η χρονική απόσβεση του σήματος διαρκεί περισσότερο από τον μεσο όρο. Όλες αυτές οι συχνότητες θεωρούνται πιθανά στάσιμα κύματα και σε αυτές ελαττώνεται το πλάτος του ηχητικού σήματος, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται έντονα στάσιμα κύματα. Αμέσως μετά την πρώτη ισοστάθμιση επαναλαμβάνουμε και πάλι την διαδικασία.

Προσοχή όμως...
Αυτό το σύστημα ΔΕΝ διορθώνει την απόκριση του ηχείου. Άρα θεωρεί η Meridian ότι το ηχείο πρέπει να είναι όσο πιο flat γίνεται εξαρχής. Αλλιώς θα πρέπει να επέμβεις πρώτα με ένα άλλο ισοσταθμιστή και να διορθώσεις την απόκριση της συχνότητας και μετά με το Meridian και να διορθώσεις την χρονική απόκριση...
 


Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Έλα μωρέ τώρα, τι να μας λένε οι Αμερικάνοι από τη ζωή τους :p Πέρα απ' την πλάκα, νόμιζα ότι υπήρχε ένας Behringer που κάνει και ισοστάθμιση πρώτων αντανακλάσεων στο χρόνο. Too good to be true ε? :?
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
Με παραμετρικό ΕQ δέκα περιοχών, Feedback Destroyer και τρία δυναμικά EQ για κάθε κανάλι, καλά νομίζεις. Όπου παραμετρικά φίλτρα, ξεχνάς (μεταξύ άλλων) τις αντηχήσεις του χώρου. Δώρο ένας γραφικός ισοσταθμιστής 31 περιοχών...

Το μαραφέτι δείχνει να ξέρει καλά τι να μετρήσει και πως να το μετρήσει, στο πεδίο του χρόνου. :wink:
 







Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Φιλε Σπυρο
Διαβαζω με πολυ μεγαλο ενδιαφερον τα αρθρα σου.
Επιτρεψε μου σε παρακαλω μια ερωτηση.
Την εποχη των αναλογικων ισοσταθμιστων (απο το '82 που κανω αυτη τη δουλεια τους γνωριζω) εβλεπα τους τυπους που εκαναν equalisation χωρου να ειναι με ενα ντεσιμπελομετρο στο χερι, να μετρανε σα ποσα db θα πρεπει ναι γινει η αναληση, εβαζαν ενα μικροφωνο σε συγκεκριμενη θεση (του ηχοληπτη) και μετα με την βοηθεια του pink noise και ενος πολυ καλου analizer ( klark Technic) συνηθως, αρχιζαν να σκαλιζουν το eq μεχρι να καταφερουν να φερουν την καμπυλη οσο πιο flat μπορουσαν.(Αν τα καταφερναν σε σχεση βεβαια και με τον χωρο)
Σημερα με την χρηση των ψηφιακων ισοσταθμιστων τι εχει αλλαξει???
Ευχαριστω
Βασιλης Βασιλακης
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Απάντηση: Re: Ψηφιακή Ισοστάθμιση

Φιλε Σπυρο
Διαβαζω με πολυ μεγαλο ενδιαφερον τα αρθρα σου.
Επιτρεψε μου σε παρακαλω μια ερωτηση.
Την εποχη των αναλογικων ισοσταθμιστων (απο το '82 που κανω αυτη τη δουλεια τους γνωριζω) εβλεπα τους τυπους που εκαναν equalisation χωρου να ειναι με ενα ντεσιμπελομετρο στο χερι, να μετρανε σα ποσα db θα πρεπει ναι γινει η αναληση, εβαζαν ενα μικροφωνο σε συγκεκριμενη θεση (του ηχοληπτη) και μετα με την βοηθεια του pink noise και ενος πολυ καλου analizer ( klark Technic) συνηθως, αρχιζαν να σκαλιζουν το eq μεχρι να καταφερουν να φερουν την καμπυλη οσο πιο flat μπορουσαν.(Αν τα καταφερναν σε σχεση βεβαια και με τον χωρο)
Σημερα με την χρηση των ψηφιακων ισοσταθμιστων τι εχει αλλαξει???
Ευχαριστω
Βασιλης Βασιλακης
εξαρτάται...

Η βασική διαδικασία είναι περίπου η ίδια αλλά πιο αυτοματοποιημένη. Πλέον δεν σκαλίζει κάνένας το Εq αλλά το μηχάνημα ισοσταθμίζει από μόνο του τον χώρο. Κάποια πιο προηγμένα Εq έχουν PC Interface οπότε μπορείς να συνδεθείς μέσω του υπολογιστή σου και να διαμορφώσεις την καμπύλη απόκρισης. Φυσικά όλα αυτά γίνονται σε ψηφιακό επίπεδο...
 


Staff online

  • rose.athens
    Not in the mood Mod
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • PeterMeni
    DIY - "Επαγγελματίας"

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.650
Μηνύματα
2.868.869
Members
37.941
Νεότερο μέλος
timurakhmetov
Top