Ψηφιοποίηση αναλογικής πηγής: Σε τι δειγματοληψία και ανάλυση;

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Είπα να ψηφιοποιήσω με το Cool Edit κάτι κασσέτες με τον Καζαντζίδη και με έκπληξή μου διαπίστωσα (ή νόμισα!) ότι άκουγα ομαλά από το κασσετόφωνο και με γρέζι από το PC.

Είχα βάλει Sample Rate=44100 και Resolution 16 bit.
Επειδή το πρόγραμμα επιτρέπει Sample Rate 192000 και Resolution 32 bit (float) τα δοκίμασα αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν άκουσα καμμιά διαφορά. Μπορεί να φταίνε τα αυτιά μου αλλά τι θα προτείνατε για σωστή ψηφιοποίηση;
 


vet

Audio, Δημοσιογράφος
Μηνύματα
8.252
Reaction score
8.153
Γενικα, μια χαρά ειναι τα 44/16 για ψηφιοποίηση κασέτας.
Τα 24/92 θα τα δοκίμαζα, αλλα απο εκει και πάνω το ξεχνάς.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Με τι κάρτα κανεις την μετατροπη;
Με την Soundblaster X-Fi HD

Γενικα, μια χαρά ειναι τα 44/16 για ψηφιοποίηση κασέτας.
Τα 24/92 θα τα δοκίμαζα, αλλα απο εκει και πάνω το ξεχνάς.
Kι εγώ έτσι λέω αλλά γιατί ακούγεται κάπως αλλιώς από την κασέτα;;;
Ή είναι η ιδέα μου;

Υπ όψιν ότι η κασέτα είναι ηχογραφημένη (παλιά) από LP.
Το αναλογικό το ακούω με ακουστικά Senheiser μέτρια κατ' ευθείαν από το κασετόφωνο.
Το ψηφιακό από την κάρτα Soundblaster.

Και δεν ακούω διαφορά μεταξύ 16/44100 και 32/192000... Άρα κάτι έχει να κάνει με τον ενισχυτή ακουστικών της κάρτας;;;

Αν γράψω σε 24/92 μετά μπορώ να τα κάνω FLAC, ή CD Audio; Ή (για να κάνω CD Audio) θα ξαναμετατραπούν σε 16/44100 οπότε θα ξαναπέσει η ποιότητα;
 

lakiss51

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
11.830
Reaction score
2.427
Αληθεια, αυτες οι μετατροπες αναλογικων σε ψηφιακα (24/96/192) ειναι αληθινες ή εντελως ...μαϊμου; Γιατι, σε ερωτημά μου σε αλλο θεμα, ο Κ.Κ. μου απαντησε: ¨"εχεις τις αρχικες μητρες;" (κατι τετοιο). Αρα...;
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Αληθεια, αυτες οι μετατροπες αναλογικων σε ψηφιακα (24/96/192) ειναι αληθινες ή εντελως ...μαϊμου; Γιατι, σε ερωτημά μου σε αλλο θεμα, ο Κ.Κ. μου απαντησε: ¨"εχεις τις αρχικες μητρες;" (κατι τετοιο). Αρα...;
Κ.Κ Περιμένουμε τα φώτα σου λοιπόν...
 

Μηνύματα
116
Reaction score
34
Aπό ποιό LP έχει γραφτεί η κασέτα; Αν δεν είναι κάποιο σπάνιο,ίσως μπορείς να βρείς στο ίντερνετ τα κομμάτια, σε flac ή mp3 τα οποία μάλλον θα παίζουν καλύτερα από την κασέτα. Διαφορετικά, παρότι η ψηφιοποίηση σε 24/92 είναι ίσως υπερβολή, θα την επέλεγα, γιατί στο μέλλον, με ένα άλλο σύστημα πιό αναλυτικό, μπορεί να ακούγονται διαφορές.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Το Cool Edit δεν δίνει επιλογή για ανάλυση 24 bit, μόνο 8, 16 και 32 (float). Δεν ξέρω τι σημαίνει αυτό το "float".

To θέμα δεν είναι μόνο αυτή η κασέτα, είναι πολλές κασέτες και αρκετά βινύλια... Και αυτά που κυκλοφορούν στο Ιντερνετ δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι έχουν γίνει με σωστή (μεγάλη) στάθμη ηχογράφησης (=δυναμική περιοχή) και σωστή αποθορυβοποίηση, σαν αυτή που κάνω εγώ...
 

TGD

Μηνύματα
7.202
Reaction score
7.228
Γράψε σε 32bit 48kHz και μετά από την επεξεργασία κάνε normalize και κατέβασε στα 16bit χρησιμοποιώντας gaussian dither. Έτσι θα έχει περισσευούμενα bit για να κάνεις την επεξεργασία.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Γράψε σε 32bit 48kHz και μετά από την επεξεργασία κάνε normalize και κατέβασε στα 16bit χρησιμοποιώντας gaussian dither. Έτσι θα έχει περισσευούμενα bit για να κάνεις την επεξεργασία.
Ευχαριστώ. Φαντάζομαι θα έχει διπλάσιο μέγεθος το αρχείο (32 αντί 16 bit). H συχνότητα δειγματοληψίας 48 ή 44.1 ΚΗz? Θα γραφτούν και σε CD Audio, γιαυτό ρωτάω...
 

TGD

Μηνύματα
7.202
Reaction score
7.228
OK, κράτα 44kHz για να μην χρειαστεί να κάνεις άλλη μια μετατροπή. Αλλά μόλις τελειώσεις την επεξεργασία μπορείς να πετάξεις τα αρχικά αρχεία.
Τώρα που το σκέφτομαι, καλύτερα να κάνεις το Normalize στο -1db ΠΡΙΝ την επεξεργασία.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
OK, κράτα 44kHz για να μην χρειαστεί να κάνεις άλλη μια μετατροπή. Αλλά μόλις τελειώσεις την επεξεργασία μπορείς να πετάξεις τα αρχικά αρχεία.
Τώρα που το σκέφτομαι, καλύτερα να κάνεις το Normalize στο -1db ΠΡΙΝ την επεξεργασία.
Γιατί;
Δεν κατέχω το θέμα αλλά είμαι πρόθυμος να μάθω...
 

TGD

Μηνύματα
7.202
Reaction score
7.228
Όταν κάνεις μια επεξεργασία στο αρχείο ήχου αλλοιώνεται το τελευταίο bit της πληροφορίας. Φαντάσου σαν να κάνεις διαίρεση στο κομπιουτεράκι, πάντα το τελευταίο ψηφίο δέχετε τη στρογγυλοποίηση.
Κάνοντας το normalize, φέρνεις την μέγιστη ένταση ψηλά, άρα μπορείς να "πετάξεις" bits από κάτω χωρίς επιπτώσεις στην ποιότητα. Έχεις 16 ολόκληρα bits για πέταμα. Η κάρτα θα δίνει 24bit, αλλά το Cool Edit θα γράφει 32 (τα υπόλοιπα θα είναι μηδενικά).

Όμως δεν μπορείς να κάνεις normalize στα 0dB γιατί θέλεις headroom για ορισμένες επεξεργασίες, πχ για compression και expansion.
Αν το αρχείο είναι γραμμένο με κορυφές στα -3dB είσαι καλά, αν είναι πιο κάτω εγώ δίνω λίγη ένταση, για να έρθη η κορυφή στα -1 ως -3. Φυσικά αυτό εξαρτάται από πόσες κορυφές έχεις, όσο λιγότερες, τόσο πιο κοντά στο 0 μπορείς να πας με ασφάλεια. Η επεξεργασία της έντασης πρέπει να γίνει ομοιόμορφα για όλο τον δίσκο (και τις δύο πλευρές του), γι' αυτό κόλλησε πρώτα τα δύο αρχεία των πλευρών Α και Β μεταξύ τους.

Είναι δύσκολο να σου περιγράψω αυτά που έχω μάθει να κάνω πρακτικά, αλλά η ροή που χρησιμοποιώ βασικά είναι:
  • ψηφιοποίηση σε υψηλή ανάλυση
  • ένωμα των επιμέρους αρχείων
  • ρύθμιση της έντασης
  • αποθορυβοποίηση
  • διόρθωση των κλικ-ποπ
  • κανονικοποίηση της έντασης
  • επαναδειγματοληψία στην τελική ανάλυση
Η δουλειά πάντως είναι πολύ χρονοβόρα και κουραστική. Ξεκίνα με ό,τι θεωρείς πραγματικά αναντικατάστατο. Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι φθηνότερο να προμηθευτείς το υλικό ξανά.
 
  • Like
Reactions: vet

TGD

Μηνύματα
7.202
Reaction score
7.228
Α, και μια που χρησιμοποιείς το Cool Edit, η Adobe είχε βγάλει για ένα φεγγάρι σε shareware το Audition 3, την εξέλιξη του Cool Edit, πριν εντάξει το πρόγραμμα στις σουίτες CS και CC. Κυκλοφορεί ακόμα το Audition 3 στο ίντερνετ, και είναι σημαντική αναβάθμιση, Ειδικά το "χαντζαπλάστ" που σου επιτρέπει να "στρώνεις" τις αρμονικές και να εξαλείφεις θορύβους που είναι κυριολεκτικά θαμμένοι στον ήχο, όπως τον βήχα στο ακροατήριο.
 

vet

Audio, Δημοσιογράφος
Μηνύματα
8.252
Reaction score
8.153
να ρωτηξω, πως συνδεεις? φανταζομαι την εξοδο line (tape) out του κασετοφωνου την βαζεις στο line in της καρτας...
 


Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
@TGD: Σε ευχαριστώ πολύ.
Ηχογραφώ σε μέγιστη στάθμη (κορυφές στο -1db).Έχει νόημα να κάνω normalize (αυτό πρέπει να είναι η κανονικοποίηση της έντασης) ???

Εγώ αυτό που έκανα μέχρι τώρα ήταν εγγραφή σε μέγιστη ένταση στα 16/44,1, αφαίρεση κλικ και πόπ (από LP) ή θορύβου (από κασέτα με βάση δείγμα από άγραφο κομμάτι) και κόψιμο σε τραγούδια (WAV). Μετά τα έγραφα σε Audio CD.

Αλλά και αυτό μου έχει φάει πολύ χρόνο. Μερικά κλίκ/ποπ τα αφαιρούσα εντελώς χειροκίνητα.

Κατέβασα και το Adobe Audition 3.0 από εδώ και θα το ψάξω λίγο.

Και πάλι σε ευχαριστώ.
 

Μηνύματα
12.854
Reaction score
10.072
Ηχογραφώ σε μέγιστη στάθμη (κορυφές στο -1db).

Εγώ αυτό που έκανα μέχρι τώρα ήταν εγγραφή σε μέγιστη ένταση στα 16/44,1
Είσαι 100% σίγουρος ότι δεν ψαλιδίστηκε καμιά κορυφή; Επειδή είπες ότι το αρχείο ακουγόταν χειρότερα από την κασέτα.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Είσαι 100% σίγουρος ότι δεν ψαλιδίστηκε καμιά κορυφή; Επειδή είπες ότι το αρχείο ακουγόταν χειρότερα από την κασέτα.
Δεν ψαλιδίστηκε.
Αλλά και να ψαλιδιζότανε μια κορυφή θα ήταν στιγμιαία η παραμόρφωση.
Από την κασέτα άκουγα - πως να στο πώ - πιό βελούδινο τον ήχο, πιο φυσικό. Από το ψηφιοποιημένο (και 16/44 αλλά και 32/192) σαν να είχε κάποιο γρέζι...
 

TGD

Μηνύματα
7.202
Reaction score
7.228
Για το γρέζι, δες στη φασματική απεικόνηση του Cool Edit αν υπάρχουν έντονες οριζόντιες γραμμές σε συγκεκριμένες συχνότητες.

Άμα είσαι τόσο προσεκτικός στις ρυθμίσεις και κρατάς το -1dB, δεν θα χρειαστείς κανονικοποίηση.

Τα κλικ-ποπ θέλουν χειροκίνητο βγάλσιμο ένα-ένα. Το αυτόματο του Cool Edit δεν είναι και τόσο καλό. Για το θόρυβο υποβάθρου της ταινίας ακολουθείς τη σωστή διαδικασία.
 


Staff online

  • PeterMeni
    DIY - "Επαγγελματίας"
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.612
Μηνύματα
2.867.928
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top