DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΠΙΚΑΠ (ΜΜ)

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Το ίδιο, ότι δηλαδή μF και mF είναι το ίδιο, αναφέρεται και εδώ:
https://laptrinhx.com/how-to-read-a-capacitor-2541962346/
Αναγράφεται πάντα με (... Μ ...) κεφαλαίο γράμμα, (ΜF) ή (ΜFD) για να δηλωθούν τα micro-Farad's και να ξεχωρίζουν από τα milli-Farad's.
1655145098804.png

Η θέση μου περί "τυπογραφικών λαθών", κατασκευαστών κι εμπόρων, παραμένει. Αν το έθετα επιεικέστερα θα έκανα λόγο περί "τυπογραφικών περιορισμών" των μηχανών εκτύπωσης που διαθέτει έκαστος.
Αλλά το θέμα δεν είναι το πώς "μεταφράζεις" τους βιομηχανικούς κωδικούς που φέρει ο πυκνωτής - κατά το "ευφάνταστο" του κατασκευαστή - αλλά πώς αναγράφεις τις χωρητικότητες στο κυκλωματικό σου διάγραμμα. Κι εδώ τα πράγματα είναι "μετρημένα".
2,2Ω = 2Ω2 = 2,2R = 2R2
2,2KΩ
= 2,2K = 2K2
2,2mF = 2.200μF = 2.200uF = 2.200μ = 2.200u
2,2μF
= 2,2uF = 2,2μ = 2,2u = 2u2 = 2μ2
2,2nF = 2,2n = 2n2
2,2pF = 2,2p = 2p2
ΥΓ. Όταν δεν έχω αρκετό χώρο, αντί να γράψω το συνηθισμένο 2.200μF, χρησιμοποιώ το πιο "συμπιεσμένο" 2,2mF.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.120
Reaction score
1.300
Παίδες τζάμπα τσακώνεστε.
Το θέμα έχει συνολικά και επισήμως :
τυποποιηθεί, καταχωρηθεί, καταγραφεί, θεμελιωθεί, πακτωθεί
και κάθε παρέκκλιση να πα να μαμηθεί :fuckyou:




 

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Παίδες τζάμπα τσακώνεστε.

Δεν τίθεται θέμα διαπληκτισμού! Ανταλλαγή πληροφοριών κι εμπειριών θα το χαρακτήριζα, χρήσιμων ιδιαίτερα στους νεοεισερχόμενους.
 



Μηνύματα
117
Reaction score
407
Τι μου θυμισες τωρα...........
Ειχα σχεδιασει και κατασκευασει μια RIAA με αυτη την τοπολογια καπου στα μεσα της δεκαετιας του 80, με τα 5534.
Επαιζε και παιζει υπεροχα!
8-)
Επειδή το shunt τροφοδοτικό που αρχικά πρότεινα μπορεί να ξενίζει, παρουσιάζω ένα πιο οικείο εναλλακτικό κύκλωμα εφάμιλλης απόδοσης. Το ελάχιστο φορτίο κατανάλωσης των LM317 και LM337 για σταθερή τάση εξόδου, κατά τον κατασκευαστή, πρέπει ν' ανέρχεται στα 10mA τουλάχιστον . Κινούμενος ασφαλέστερα, όρισα ως ελάχιστο φορτίο κατανάλωσης το διπλάσιο ρεύμα.
 

Attachments


GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Ισα-ισα. Το shunt το κανει και ξεχωριζει.
Εγω ειχα βαλει απλα ενα 317/337 αλλα με ταση εξοδου στα ορια του 5534.
Ειχα και το RC φιλτρο ετα τον σταθεροποιητη! Αρκετα κοντινες σχεδιασεις θα ελεγα.
 

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Ισα-ισα. Το shunt το κανει και ξεχωριζει.
Πολύ σωστά! Μιλάμε την ίδια διάλεκτο!
317/337 αλλα με ταση εξοδου στα ορια του 5534
Θυμάμαι ήμουν πιτσιρικάς (Λύκειο) όταν πρωτοδιάβασα κάτι αντίστοιχο σε κάποιο κατασκευαστικό άρθρο του τότε κραταιού περιοδικού ΗΧΟΣ. Το υπέγραφε ο Γιώργος Νταναβάρας κι αφορούσε έναν προενισχυτή Phono (MM) με παθητική αντιστάθμιση κατά RIAA και πρότεινε τροφοδοσία στα +_20...21,5V (πέραν του ορίου ασφαλείας +_18V) κι έκανε λόγο για ένα ρίσκο που άξιζε τον κόπο να πάρεις χάριν βελτιστοποίησης της απόδοσης.
Ειχα και το RC φιλτρο ετα τον σταθεροποιητη! Αρκετα κοντινες σχεδιασεις θα ελεγα.
Στο είπα και προηγουμένως. Μιλάμε την ίδια διάλεκτο!!!;)
 
  • Like
Reactions: GF

GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Τωρα που το λες σαν να εχεις δικιο. Νομιζω οτι εκεινο το αρθρο εδωσε το εναυσμα για την σχεδιαση αυτη.
Αν και μαλλον ηταν προενισχυτης γραμμης και απλα καπου εδινε και τυπους για τις σταθρες χρονου κατα RIAA.
Τα τευχη αυτα τα εδωσα σε επαγγελματια με vintage μηχανηματα μολις περσι οποτε δεν μπορω να το ψαξω.

Οσο για το οτι μιλαμε την ιδια διαλεκτο αυτο ειναι σιγουρο. Και dip switches ειχα βαλει για επιλογη φορτιου ωμιικου και χωριτικου, για την κεφαλη!:)

Τα ηλεκτρονικα ειναι διεθνης γλωσσα. Μπορει να μιλας με εναν κινεζο και να μην καταλαβαινεις λεξη αλλα μολις βγει το σχηματικο αμεσως καταλαβαινομαστε!

Απο την αλλη, οποιος εμπλεκε με τα ηλεκτρονικα στην Ελλαδα εκεινη την εποχη, αναγκαστικα ακολουθουσε το ιδιο μονοπατι. Καταστηματα, περιοδικα κλπ κλπ.
 

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Τα τευχη αυτα τα εδωσα σε επαγγελματια με vintage μηχανηματα μολις περσι οποτε δεν μπορω να το ψαξω.
Για το αρχείο, ανεβάζω το άρθρο.
Αν και μαλλον ηταν προενισχυτης γραμμης
Ήταν καθαρόαιμος προενισχυτής κεφαλής πικάπ. Σε αντίστοιχο παλαιότερο άρθρο του ΗΧΟΥ, είχε δημοσιευτεί μια κατασκευή προενισχυτή "γραμμής" βασισμένη στο NE5534.
Τα ηλεκτρονικα ειναι διεθνης γλωσσα. Μπορει να μιλας με εναν κινεζο και να μην καταλαβαινεις λεξη αλλα μολις βγει το σχηματικο αμεσως καταλαβαινομαστε!
Σωστός!:)
 

Attachments


GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Αυτο το αρθρο δεν το θυμαμαι καθολου. Το αλλο με τον line θυμαμαι. Σε ευχαριστω για το upload!!
Πιθανοτατα τοτε μου ηρθε η ιδεα να βαλω παθητικα φιλτρα αναμεσα σε τρια ιδια line preamps.
Ειναι πολλα τα χρονια.....
 

Μηνύματα
1.746
Reaction score
2.233
Πολύ ωραία!
Αυτήν την κατασκευή την έχω φτειάξει και εγώ και πραγματικά δουλεύει πολύ καλά (λίγο μετά τα 5532 αλλάχθηκαν με ΟΡΑ 2604). Ο προενισχυτής γραμμής είναι από άρθρο του 1985.
Ωραία η παρουσίαση του STENTOR, δυστυχώς όμως απευθύνεται σε πολύ λίγους.

Στο μνημονευθέν άρθρο ο συντάκτης του εξηγεί, σε μια θεωρητική εισαγωγή, τους λόγους επιλογής της συγκεκριμένης τοπολογίας. Σε ένα άλλο άρθρο του ΗΧΟΥ, δημοσιευμένο (νομίζω) στο τεύχος Οκτωβρίου 1990, ο Γ. Βαλάκας παρουσιάζει μια κατασκευή προενισχυτή RIAA με λίγο διαφορετική φιλοσοφία. Οι χρονικές σταθερές για μεσαίες και υψηλές υλοποιούνται παθητικά, ενώ για τις χαμηλές με ενεργό τρόπο (στην ανάδραση του β' τελεστικού).
Οι λόγοι (κατά τον συντάκτη) είναι:
-αποφυγή του κινδύνου υπερφόρτωσης του δεύτερου τελεστικού (εάν ζητάμε ικανοποιητικό κέρδος).
-Ο πυκνωτής εν σειρά στην ανάδραση του δεύτερου τελεστικού (του δικτύου που υλοποιεί τον πόλο -ή μηδενικό, που να ξέρω- για τις χαμηλές) κόβει και το συνεχές της εξόδου, δηλαδή με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια.
Έμμεσα δηλαδή σχολιάζω την τοπολογία που χρησιμοποιεί ο ΣΤΕΝΤΩΡ και θα ήθελα, αν έχει τον χρόνο, να μας πει δυο λόγια θεωρητικά.
 

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Πολύ ωραία!
Αυτήν την κατασκευή την έχω φτειάξει και εγώ και πραγματικά δουλεύει πολύ καλά (λίγο μετά τα 5532 αλλάχθηκαν με ΟΡΑ 2604). Ο προενισχυτής γραμμής είναι από άρθρο του 1985.
Μπράβο σου! Συμπαθώ τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν το νου και τα χέρια για να κατασκευάσουν μόνοι τους ό,τι χρειάζονται.
Ωραία η παρουσίαση του STENTOR, δυστυχώς όμως απευθύνεται σε πολύ λίγους
Ευχαριστώ για τα ευγενικά λόγια σου. Δυστυχώς, ελάχιστοι πλέον ασχολούνται με την ανάπτυξη και την κατασκευή των δικών τους συσκευών. Και είναι κρίμα διότι πολλοί έχουν τη γνώση, αλλά ίσως όχι το κίνητρο, για να το πράξουν. Και η συμμετοχή μου στο φόρουμ έχει σκοπό να "ενεργοποιήσει" κίνητρα!
ο Γ. Βαλάκας παρουσιάζει μια κατασκευή προενισχυτή RIAA με λίγο διαφορετική φιλοσοφία. Οι χρονικές σταθερές για μεσαίες και υψηλές υλοποιούνται παθητικά, ενώ για τις χαμηλές με ενεργό τρόπο (στην ανάδραση του β' τελεστικού).
Δεν έχω υπ' όψη το άρθρο, όμως η προσέγγιση του Γ.Βαλάκα μου φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστική. Αν το μελετούσα, θα μπορούσα να πω περισσότερα. Αν το "ανέβαζες" θα το εκτιμούσα πολύ! Εντυπωσιάστηκα που "έσπασε" την καμπύλη αποέμφασης κατά RIAA στα "τρία" (75μs & 318μs με παθητικά φίλτρα και 3180μs στην "ανάδραση") αντί στα κλασικά "δύο" (318μs & 3180μs στην "ανάδραση" και 75μs με παθητικό φίλτρο).
Έμμεσα δηλαδή σχολιάζω την τοπολογία που χρησιμοποιεί ο ΣΤΕΝΤΩΡ και θα ήθελα, αν έχει τον χρόνο, να μας πει δυο λόγια θεωρητικά.
Δεν έχω χρόνο, αλλά έχω ΤΕΡΑΣΤΙΑ διάθεση και θα το κάνω, οσονούπω.
 


Μηνύματα
1.746
Reaction score
2.233
Δυστυχώς η αποθήκη μου δεν είναι σε κατάσταση που να επιτρέπει εύκολο ψάξιμο!
Νομίζω όμως ότι στο συγκεκριμένο άρθρο ο συγγραφέας ανέπτυσσε ένα aplication note από το φυλλάδιο του LM833, δηλαδή αυτό .(Ενότητα 9)
Επειδή δεν γνωρίζω από ηλεκτρονική θεωρία και καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από το 1990, να διευκρινίσω κάτι: Αυτό που σίγουρα θυμάμαι είναι ότι το εν λόγω κύκλωμα υλοποιούσε το μέρος της καμπύλης για τις χαμηλές συχνότητες ενεργά στην ανάδραση του α' τελεστικού (λάθος μου να πω για τον β') και η αιτιολογία ήταν ότι έτσι αποφεύγεται η πιθανή υπερφόρτωση του σταδίου εξόδου του α' τελεστικού (αυτό με επιφύλαξη).
 
Last edited:

Μηνύματα
1.746
Reaction score
2.233
Τελικά η μνήμη δεν είναι για να την εμπιστεύεσαι και πολύ!
Μόνο την μαυρομύτα! (το μολύβι).
 

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Δυστυχώς η αποθήκη μου δεν είναι σε κατάσταση που να επιτρέπει εύκολο ψάξιμο!
Νομίζω όμως ότι στο συγκεκριμένο άρθρο ο συγγραφέας ανέπτυσσε ένα aplication note από το φυλλάδιο του LM833, δηλαδή αυτό .(Ενότητα 9)
Επειδή δεν γνωρίζω από ηλεκτρονική θεωρία και καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από το 1990, να διευκρινίσω κάτι: Αυτό που σίγουρα θυμάμαι είναι ότι το εν λόγω κύκλωμα υλοποιούσε το μέρος της καμπύλης για τις χαμηλές συχνότητες ενεργά στην ανάδραση του α' τελεστικού (λάθος μου να πω για τον β') και η αιτιολογία ήταν ότι έτσι αποφεύγεται η πιθανή υπερφόρτωση του σταδίου εξόδου του α' τελεστικού (αυτό με επιφύλαξη).
Κανένα πρόβλημα kimon. Κάπως έτσι είναι και η δική μου αποθήκη!o_O
Γνωρίζω τις προτάσεις πολλών εταιριών για εφαρμογές με τους τελεστικούς τους. Τίποτα νέο στον ορίζοντα εκτός των "κλασικών". Άλλωστε οι δίσκοι είναι κοντά έναν αιώνα "μαζί" μας!
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
44.331
Reaction score
102.027
Δυστυχώς, ελάχιστοι πλέον ασχολούνται με την ανάπτυξη και την κατασκευή των δικών τους συσκευών. Και είναι κρίμα διότι πολλοί έχουν τη γνώση, αλλά ίσως όχι το κίνητρο, για να το πράξουν.
Το πρόβλημα με αυτές τις κατασκευές είναι η ασυμβατότητα με το χαϊ ενδ. Δεν εχ' χροιες θα σε πει ο κάθε φελλός. Δεν εχ' μούρη, μάρκα στην ούγια, δε κοστίζει πολλά λεφτά. Πολλά "δεν" μαζεμενα. Απλώς παιζ σωστά, ανιαρό.

Στην χώρα μας, οι κατασκευές κάποτε οργωναν, όλοι καναμε. Τώρα υπάρχουν ακόμα άνθρωποι με μεράκι, που θα σου φτιάξουν ένα by the book πχ φόνο στειτζ, αλλά κανείς δε τους δίνει ιδιαίτερη σημασία, λες και πρόκειται για καμια διαστημική τεχνολογία που οι κοινοί θνητοί δε μπορούν να την αγγίξουν.

Τες πα..
 
Last edited:

Μηνύματα
117
Reaction score
407
Έμμεσα δηλαδή σχολιάζω την τοπολογία που χρησιμοποιεί ο ΣΤΕΝΤΩΡ και θα ήθελα, αν έχει τον χρόνο, να μας πει δυο λόγια θεωρητικά.
Η φιλοσοφία της σχεδίασης
1. Η επιλογή παθητικής αντιστάθμισης RIAA σε τρία στάδια, έγινε για τρεις λόγους. Ο πρώτος, είναι η ευκολία υπολογισμού των παθητικών φίλτρων RC για την επίτευξη των χρονικών σταθερών της καμπύλης. Ο δεύτερος, επειδή επιτρέπει γραμμικό κέρδος τάσης σε κάθε ενισχυτικό στάδιο, δηλαδή μηδενικές «παρεμβάσεις» στους βρόχους αρνητικής ανάδρασης για τον έλεγχο της απόκρισης κάθε σταδίου. Ο τρίτος, επειδή προσφέρει μεγάλη αθροιστική ενίσχυση (+dB) αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σε κάθε ανεξάρτητο στάδιο να λειτουργεί με χαμηλή ενίσχυση, με ό,τι καλό αυτό συνεπάγεται για την απόκριση συχνότητας, για την παραμόρφωση, για τον θόρυβο και για τον ρυθμό ανύψωσης (slew rate) κάθε ανεξάρτητου ενισχυτικού σταδίου.
2. Η συνήθης πρακτική είναι, πρώτα να ενισχύονται τα μπάσα (3.180μs) έως και τα κατώτερα μεσαία (318μs) και τέλος να εξασθενούν τα πρίμα (75μs). Κι αυτό με τη λογική της διατήρησης ενός συνολικά υψηλού λόγου σήματος προς θόρυβο (S/N ratio). Δηλαδή πρακτικά, ο θόρυβος που «παράγουν» τα πρώτα στάδια ενίσχυσης αποσβένεται μαζί με την εξασθένιση πρίμων του τελευταίου σταδίου. Η έξυπνη αυτή πρακτική είναι λειτουργική, προσφέρει υψηλής ποιότητας ήχο και κατ’ επέκταση «καλή μέτρηση» θορύβου. Αυτά βεβαίως ισχύουν σ’ έναν «ιδανικό» κόσμο με άσπιλη, απαστράπτουσα κι «αταλαιπώρητη» δισκοθήκη. Διότι όπως είναι εργαστηριακά διαπιστωμένο, όταν η βελόνα της κεφαλής «χτυπήσει» πάνω σε ρύπο («κονίαμα!» από σκόνη, υγρασία και λίπος «απρόσεκτων δαχτύλων») ή «σκαμπανεβάσει» σε ψιλογρατζουνιά πάνω στο δίσκο – έστω διαστάσεων όλα της τάξης του 0,05χιλ - με ταχύτητα 52εκ/δευτ, τότε παράγει έναν απότομο ισχυρό τετραγωνικό παλμό με συχνότητα πέριξ των 9KHz. Επομένως εκεί βάσισα την επιλογή μου να προηγηθεί η εξασθένιση των πρίμων (75μs) έναντι των άλλων σταδίων ώστε, και να αποσοβηθεί κάθε κίνδυνος υπεροδήγησης από τέτοιους παλμούς αλλά και να ελαττωθεί η ακουστότητα των «ατελειών» του δίσκου. Άλλωστε, η χρήση ποιοτικών υλικών (τελεστικοί και παθητικά εξαρτήματα) και ενός σωστά σχεδιασμένου τυπωμένου σε συνδυασμό με μια «ήσυχη» τροφοδοσία συντελούν στο να μη μου εμπνέει καμία ανησυχία η επιλογή μου αυτή κι ας ξεφεύγω από την «πεπατημένη».
3. Για τη σχεδίαση του τροφοδοτικού υπήρχαν καλοί και δοκιμασμένοι «δρόμοι». Προσεγμένοι στα «σημεία» αλλά πάντα απλής σχεδίασης διότι δεν συμπαθώ τα «αδικαιολογήτως πολύπλοκα» κυκλώματα και ιδιαίτερα αυτά που στηρίζονται σε σπάνια ή και καταργημένα τρανζίστορ από τις βιβλιοθήκες του SPICE. Έχω καλές εντυπώσεις από κυκλώματα σταθεροποίησης και «κλασσικά» σειράς (series regulators) και «μοδάτα» παράλληλα (shunt regulators). Αποφάσισα να τα «παντρέψω» για ν’ αποκτήσω τα οφέλη και των δύο «κόσμων» και ταυτόχρονα να έχω «διπλή» απόρριψη θορύβου. Μετά την ανόρθωση και την εξομάλυνση της συμμετρικής τάσης χρησιμοποίησα απλούς συμμετρικούς σταθεροποιητές LM7824 και LM7924 σε διάταξη επιπέδου φυλλαδίου εφαρμογών κατασκευαστή, αντί των ποιοτικότερων αντίστοιχων LM317 και LM337, διότι δεν βρήκα κάποιον καλό λόγο ν΄αυξήσω την πολυπλοκότητα αφού το «ηχητικό αποτύπωμα» προέρχεται κυρίως από το δεύτερο στάδιο σταθεροποίησης. Και το τελευταίο βασίστηκε στη παρουσίαση-πρόταση του Rod Elliott https://sound-au.com/articles/power-supplies2.htm#s5 για παράλληλους σταθεροποιητές. Έχει όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει αυτός ο τύπος των σταθεροποιητών, αλλά με απλά και λίγα υλικά όπως αρέσκομαι.
 

Attachments


Μηνύματα
1.714
Reaction score
1.137
...αλλά και να ελαττωθεί η ακουστότητα των «ατελειών» του δίσκου...
Μήπως υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί μια καθαρότητα, λεπτομέρεια και ίσως λαμπρότητα που πολλοί ψάχνουμε στους δίσκους;
 


Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • xfader
    Segregation supporter

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
164.676
Μηνύματα
2.654.820
Members
36.812
Νεότερο μέλος
dimitrisgvfg
Top