DIY ηχεία με «αέρα» JBL4367

Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
Η φιλοσοφία της JBL πίσω από την ανάπτυξη του 4367, επιγραμματικά, αφορά αυτούς που θέλουν «λεπτομέρεια» ακόμα και σε πολύ χαμηλές στάθμες, ρεαλιστικών διαστάσεων ακουστική σκηνή, να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα τοποθέτησης στο χώρο και που αγαπούν κυρίως το βινύλιο:

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/

Κατά καιρούς έχουν προταθεί ανάλογης φιλοσοφίας σχεδιάσεις, με σημαντικά χαμηλότερο κόστος κατασκευής και προορισμό την DIY κοινότητα. Δύο πολύ γνωστές είναι αυτή της ολλανδικής ΗUMBLE (Calpamos) και της γερμανικής DAU (Asathor):

https://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Calpamos.pdf

https://www.der-akustische-untergrund.de/speakers/power-hifi-projects/asathor-preiswerte-männerbox/

Η αναφορά μου σε αυτά τα ηχεία γίνεται επειδή πρόσφατα ολοκλήρωσα τη σχεδίαση κατάλληλου ηλεκτρονικού crossover, με σκοπό τη μετατροπή του Asathor σε πλήρως ενεργό, οπότε αναγκαστικά ασχολήθηκα διεξοδικά με τη φιλοσοφία σχεδίασής του κι ομολογουμένως εντυπωσιάστηκα με την αποδοχή της προσέγγισης από την κοινότητα και τα κολακευτικά σχόλια αυτών που το κατασκεύασαν, στην «παθητική» φυσικά εκδοχή του.

Για όσους θέλουν να «εντρυφήσουν», διευκρινίζω πως ο πυκνωτής χωρητικότητας 560μF σε σειρά με το woofer, υπάρχει για συγκεκριμένο λόγο. Κι αυτός δεν είναι άλλος από την αντιστάθμιση του υποβιβασμού του μπάσου που επιφέρει η επιλογή της «μικρής» κλειστής καμπίνας φόρτισης του μεγαφώνου:

https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm

Παρόμοια προσέγγιση «τόνωσης» του μπάσου συναντάμε σε αρκετά και καταξιωμένα ηχεία κλειστής καμπίνας του παρελθόντος:

https://www.diyaudio.com/community/threads/kef-pl301.172856/

https://www.hifisystemcomponents.com/forum/uploads/4543/Capture1_2019-03-06_15-20-05.JPG

https://www.diyaudio.com/community/attachments/kef-q60-crossover-schematic-png.536827/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/105-crossover-jpg.142305/

Στο ηλεκτρονικό crossover, την «αποστολή» αυτή αναλαμβάνει το κλασσικό κύκλωμα διόρθωσης της απόκρισης χαμηλών συχνοτήτων Linkwitz Transform Equalizer, με άριστη ακρίβεια στον έλεγχο όλων των εμπλεκόμενων παραμέτρων:

https://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN4525.pdf
 

Attachments


daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
41.199
Reaction score
83.300
γιατί έξτρα στήριξη εσωτερική στο τουίτερ? δεν αρκεί με το γουειβγκάιντ στην μπάφλα?
 

Μηνύματα
3.944
Reaction score
6.235
Τα calpamos ουσιαστικά έχουν το jbl 2380 waveguide αν δεν κάνω λάθος. Με είχε προβληματίσει λίγο η απόκριση στις υψηλές συχνότητες του συγκεκριμένου cd με το συγκεκριμένο waveguide. Σίγουρα απέχει αρκετά από το 4367.
Spinorama επίσης δεν έχω βρει για τα calpamos και μιας και μιλάμε για διδρομο ηχείο είναι το πιο σημαντικό πράγμα.
Το 4367 έχει ομοαξονικό cd ίδιο με του m2 (η πατέντα του Voishvilo δηλαδή πρώτα για την BMS και μετά για την jbl). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορεί να σηκώσει τρελές στάθμες, λόγω του ομοαξονικού αλλά και να μπορεί ταυτόχρονα ενώ κόβεται χαμηλά να έχει καλή απόκριση μέχρι τα 20 khz.
Βέβαια το m2 που μαζί με τους ενισχυτές βγαίνει περίπου στην ίδια τιμή είναι πολύ καλύτερο αντικειμενικά και δεν βλέπω λόγο να πάρει κάποιος τα 4367 αν είναι να φτάσει στα 20 χιλιάρικα, άσχετα με το αν είναι καλό ηχείο η όχι.
Τα calpamos από την άλλη σε ενεργή υλοποίηση με ένα hypex fusion θα πάνε περίπου στα 3 με 4 χιλιάρικα το ζευγάρι. Εντελώς διαφορετική κατηγορία τιμής και μάλλον τα αξίζουν τα λεφτά τους.
γιατί έξτρα στήριξη εσωτερική στο τουίτερ? δεν αρκεί με το γουειβγκάιντ στην μπάφλα?
Πιο στιβαρό με μικρότερο κίνδυνο να σπάσει σε κάποια μετακίνηση. Τα συγκεκριμένα cd είναι πολύ βαριά.
 

Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
γιατί έξτρα στήριξη εσωτερική στο τουίτερ? δεν αρκεί με το γουειβγκάιντ στην μπάφλα?
Είναι γενικευμένη πρακτική και στοχεύει στην εξάλειψη των κραδασμών που αναπτύσονται πάνω στη χοάνη.
 

Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
Τα calpamos ουσιαστικά έχουν το jbl 2380 waveguide αν δεν κάνω λάθος. Με είχε προβληματίσει λίγο η απόκριση στις υψηλές συχνότητες του συγκεκριμένου cd με το συγκεκριμένο waveguide. Σίγουρα απέχει αρκετά από το 4367.
H απόκριση των Calpamos στο άνω άκρο του φάσματος καθορίζεται από τη διάμετρο της κεφαλής των πρίμων (2ίντσες = mid-tweeter) και την μεγάλων διαστάσεων χοάνη, που "υποστηρίζει" κυρίως την χαμηλή συχνότητα cross και δευτερευόντως την έκταση των πρίμων. Κατά τη γνώμη μου, όσοι κατασκευάσουν τα Calpamos θα χρειαστούν στην πορεία και super tweeter.
 
Last edited:


Μηνύματα
3.944
Reaction score
6.235
H απόκριση των Calpamos στο άνω άκρο του φάσματος καθορίζεται από τη διάμετρο της κεφαλής των πρίμων (2ίντσες = mid-tweeter) και την μεγάλων διαστάσεων χοάνη, που "υποστηρίζει" κυρίως την χαμηλή συχνότητα cross και δευτερευόντως την έκταση των πρίμων. Κατά τη γνώμη μου, όσοι κατασκευάσουν τα Calpamos θα χρειαστούν στην πορεία και super tweeter.
Σωστά ενώ το 4367 λόγω του coaxial φτάνει στα 20 khz εύκολα. Γενικά σε οικιακούς χώρους θα απέφευγα τα 2ιντσα. Οι 1.4 είναι η χρυσή τομή νομίζω για διδρομο εκτός από τα ομοαξονικά της bms και της jbl. Ακόμα και τα cd 1" είναι μια χαρά για ένα κρος κοντά στα 1300. Βέβαια εκεί το δύσκολο είναι ο κάτω κλάδος καθώς αν βάλεις 15ιντσο να παίζει μέχρι τα 1300 θα έχεις αλλα προβλήματα.
Το ενεργό κρος που φτιάξατε πάντως πάνω σε τι dsp το υλοποιήσατε;
 


Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
Σωστά ενώ το 4367 λόγω του coaxial φτάνει στα 20 khz εύκολα. Γενικά σε οικιακούς χώρους θα απέφευγα τα 2ιντσα. Οι 1.4 είναι η χρυσή τομή νομίζω για διδρομο εκτός από τα ομοαξονικά της bms και της jbl. Ακόμα και τα cd 1" είναι μια χαρά για ένα κρος κοντά στα 1300. Βέβαια εκεί το δύσκολο είναι ο κάτω κλάδος καθώς αν βάλεις 15ιντσο να παίζει μέχρι τα 1300 θα έχεις αλλα προβλήματα.
Το ενεργό κρος που φτιάξατε πάντως πάνω σε τι dsp το υλοποιήσατε;
Σπάνια χρησιμοποιώ DSP, συνήθως όταν με πιέζει ο χρόνος. Εν προκειμένω χρησιμοποίησα αναλογικά ηλεκτρονικά φίλτρα «χτισμένα» γύρω από «κλασικούς» τελεστικούς ενισχυτές.
 

Attachments




K

kimon

Guest
Με αφορμή τα πράγματι πολύ ενδιαφέροντα που παρουσιάζει ο (και ευγενέστατος) νηματοθέτης, θα ήθελα να υποβάλλω μιαν ερώτηση: θα μπορούσαμε να φτειάξουμε ένα ίδιας φιλοσοφίας ηχείο (μικρότερου όμως όγκου) με δαπάνη κάτω από 1000 ευρώ το ζευγάρι, χρησιμοποιώντας τα παρακάτω μεγάφωνα;
και
 

Μηνύματα
3.944
Reaction score
6.235
Με αφορμή τα πράγματι πολύ ενδιαφέροντα που παρουσιάζει ο (και ευγενέστατος) νηματοθέτης, θα ήθελα να υποβάλλω μιαν ερώτηση: θα μπορούσαμε να φτειάξουμε ένα ίδιας φιλοσοφίας ηχείο (μικρότερου όμως όγκου) με δαπάνη κάτω από 1000 ευρώ το ζευγάρι, χρησιμοποιώντας τα παρακάτω μεγάφωνα;
και
Οι μονάδες μόνο περνάνε τα 500. Οι καμπίνες να μην κάνουν άλλο τόσο; Δύσκολο πολύ φαίνεται για κάτω από χιλιάρικο.
 

K

kimon

Guest
Οι μονάδες μόνο περνάνε τα 500. Οι καμπίνες να μην κάνουν άλλο τόσο; Δύσκολο πολύ φαίνεται για κάτω από χιλιάρικο.
Ναι, το χιλιάρικο ίσως ισχύει για κάποιον που έχει φίλο ξυλουργό, ο οποίος του έχει υποχρέωση. :D
Κυρίως με ενδιαφέρει το αν μπορεί να δημιουργηθεί ένα ευαίσθητο, μέσου όγκου ηχείο (η συμβουλή του σάιτ είναι για κουτί μπας-ρεφλέξ, 15-25 λίτρα, συντονισμένο στα 65 χερτζ ), με F3 στα 40-45 χερτζ.
Το ενδιαφέρον μου είναι μόνο ακαδημαϊκό (δυστυχώς), αλλά ίσως κάποιος άλλος να το βρει ενδιαφέρον (η κόρνα της 18sound ξεπερνά σε επιδόσεις πολλά τουήτερ παρόμοιας τιμής).
 
Last edited by a moderator:

Μηνύματα
3.944
Reaction score
6.235
Ναι είναι καταπληκτική πράγματι. Το ηχείο που θα έφτιαχνα θα ήταν σίγουρα sealed βέβαια με κρος τεταρτης τάξης στα 80-100 με πολλαπλά σαμπ. Πολύ ενδιαφέρον ηχείο για πολυκάναλο.
 

Μηνύματα
5.439
Reaction score
6.596
Σε pa woofer όχι κάτω από 12".
Σε μικρές καμπίνες επιλέγεις κανονικά μεγάφωνα.
 

Μηνύματα
1.863
Reaction score
1.547
Δεν ξέρω Ποσο κοντά είναι η κόρνα του 4367 με τη κόρνα τύπου 2380 της μονακορ. Και η κόρνα όπως και το ντραιβερ παίζουν ΤΕΡΑΣΤΙΟ ρόλο. Ίδια τεχνολογία κορνας ντραιβερ έχουν τα 4622Ν, αρκετά πιο μεγάλες σε μέγεθος αλλά σίγουρα πολύ καλύτερες σε όλο το φάσμα λειτουργίας τους. Έχοντας και τις 2 δεν μπορώ να συγκρίνω την παλιά 2380 με τις νεότερες με ότι ντραιβερ και αν έχω δοκιμάσει στις πρώτες.
 

platon

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.507
Reaction score
1.543
.........Έχοντας και τις 2 δεν μπορώ να συγκρίνω την παλιά 2380 με τις νεότερες με ότι ντραιβερ και αν έχω δοκιμάσει στις πρώτες.
Για καντο φραγκοδιφραγκα αυτο..........
 

Μηνύματα
3.944
Reaction score
6.235
Σε pa woofer όχι κάτω από 12".
Σε μικρές καμπίνες επιλέγεις κανονικά μεγάφωνα.
Πιο πολύ με απασχολεί το σημείο κρος ώστε να διατηρείται όσο το δυνατόν πιο ομαλή η πολική απόκριση. Αν έπρεπε να κροσαρω στα 1100 οι 12 ιντσες είναι οκ αλλά αν για κάποιο λόγο πρέπει να ανέβεις παραπάνω μάλλον κάποια μικρότερη μονάδα θα είναι πιο καλή στην ομαλή κατευθυντικότητα. Βέβαια μετα είναι προτιμότερη τριδρομη σχεδίαση νομίζω.
Τις 12" στα pa πάντως το λες λόγω μικρών διαδρομών;
 

K

kimon

Guest
Στο ηλεκτρονικό crossover, την «αποστολή» αυτή αναλαμβάνει το κλασσικό κύκλωμα διόρθωσης της απόκρισης χαμηλών συχνοτήτων Linkwitz Transform Equalizer, με άριστη ακρίβεια στον έλεγχο όλων των εμπλεκόμενων παραμέτρων:
Εδώ να προσθέσω κάποιες εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες σχετικά με μια πατέντα του Daniel von Recklinghausen, δηλαδή την μεταβαλλόμενου πλάτους ισοστάθμιση των χαμηλών συχνοτήτων σε ηχείο.
Μια ιδέα πολύ αποτελεσματική, όπως διαπίστωναν και οι συντάκτες του " Ήχου", όταν δοκίμαζαν το KLH 3.
Μια σύντομη περιγραφή του τρόπου λειτουργίας:

Audio Magazine published an interview with Daniel von Recklinghausen in the February 1981 issue. A side column explained his new Analog Bass Computer, which was part of KLH's Computer Controlled Loudspeakers, introduced at the June, 1979 Consumer Electronics Show.

The design was detailed in a paper(preprint 1617)presented at the 65th Audio Engineering Society Convention.(From the article): "The Analog Bass Computer concept is comprised of three basic elements: A variable gain equalizer with equalization slopes that are also dynamically variable, a threshold circuit to determine the levels at which gain and slopes are altered, and a transducer analog circuit that examines the power amplifier signal returning from the loudspeaker for evidence of thermal overload or mechanical fatigue. The analog bass computer is in essence, therefore, an equalizer that changes its equalization curve continuously over a wide range of levels to protect the loudspeaker from damage that might result if a simple bass-boost circuit were used."

The three speakers in the series are vented designs based on the Thiele-Small parameters.

The computer alters the amount of bass boost by as much as 30dB, depending on signal level, and removes it entirely during very high-level passages.

Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο τεστ του Ήχου, ένας συνεργάτης του περιοδικού που άκουσε τα μικρά KLH3 στον χώρο που είχε συνηθίσει να ακούει υπογούφερ εξακοσίων λίτρων, δεν μπορούσε να πιστέψει ότι το τελευταίο δεν δούλευε, παρά μόνο αν έβαζε το αυτί του εμπρός στο μεγάφωνο.

Μια εξαιρετική ιδέα, που όμως εξαφανίστηκε (όπως και άλλες βέβαια).
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.860
Μηνύματα
3.031.135
Members
38.508
Νεότερο μέλος
koskef
Top