Dolby Atmos

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Νομίζω πως η αρχική εγγραφή πάει περίπατο έτσι.

Από εχθές αρχίζω να καταλαβαίνω γιατί λέει Wilfried πώς το Auro3D δεν επηρεάζει την καλλιτεχνική πρόθεση του δημιουργού.

Και αυτός ο άνθρωπος (Dolby) βρε παιδί μου, δεν εξηγούσε πολλά.

Αυτό που έλαβα εγώ ήταν κάτι σαν αυτό που έγραψα "that's it, deal with it".

Έχω ερωτήματα και αν οι ίδιοι οι μαστεράδες το ακολουθούν.

Deliverables
Screenshot_20210930_105044.jpg

το πιασα αυτό....αλλά και δεν μπορώ να το καταλάβω.... :biggrin:
γιατί να έχουμε τέτοια διαφοροποίηση σε eq μίξης από eq αναπαραγωγής?
Όπως έγραψα παραπάνω, σύμφωνα με όσα είπε μόνο έτσι θα μπορέσουμε να ακούμε σωστά όπως ακούμε εκτός Studio.
Μη ρωτάς παραπάνω, δεν κατάλαβα γιατί. Δεν είπε και πολλά.
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.665
Ε, 6-7 ντεσιμπέλ πτώση, ψιλά γράμματα..

Για το μέσο όρο των συστημάτων, είναι μια χαρά βοήθεια. Πόσα συστήματα νομίζετε ότι έχουν καλιμπράρισμα με ταργκετ κερβ 10dB καθωσπρέπει;
 


wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.433
Reaction score
15.081
χαμηλώνει πρίμα το Room correction με την target curve, χαμηλώνουν τα μαστέρια στη μίξη κατά dolby, χαμηλώνουν τα αυτιά μας λόγω ηλικίας... άμα είναι να πετάξουμε τελείως τα τουίτερ και να ακούμε από bass-mid χωρίς κροσόβερ να σχολνάμε :p ... που καθόμαστε και ψαχνόμαστε με ενεργά και dsp και 1002 παπαριές... :p

( @JOHN MARKOU τζάμπα τα πλήρωσες τα ψολάρ... δε χρειάζονται τελικα !!! )
 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Screenshot_20211005_074059.jpg


Εδώ σε paper για Home Cinemas η Dolby μας λέει ότι αν τα overhead speakers είναι τοποθετημένα σε ύψος μικρότερο από 2.40m καλύτερα βάλε enabled speakers.
Η απόσταση είναι μικρή και ο εντοπισμός του ηχείου θα είναι εύκολος, κάτι που είναι λάθος. :biggrin:

Στο πάνω layer πρέπει να επικρατεί μια ατμόσφαιρα διάχυσης και εντυποσιασμού και όχι να είσαι σε θέση να καταλάβεις ότι ο ήχος τώρα παίζει από το τάδε ηχείο.

Οπότε, το near field πεδίο στο immersion by Dolby πάει περίπατο.
Μαζί και όλα τα σχετικά ηχεία.
 

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.433
Reaction score
15.081
όσο και να πεις... σε μικρά ύψη και γενικά μικρούς χώρους είναι ..."κάπως" τα "κλουβιά" με τα ηχεία...
 

Μηνύματα
1.243
Reaction score
1.871
View attachment 225170

Εδώ σε paper για Home Cinemas η Dolby μας λέει ότι αν τα overhead speakers είναι τοποθετημένα σε ύψος μικρότερο από 2.40m καλύτερα βάλε enabled speakers.
Η απόσταση είναι μικρή και ο εντοπισμός του ηχείου θα είναι εύκολος, κάτι που είναι λάθος. :biggrin:

Στο πάνω layer πρέπει να επικρατεί μια ατμόσφαιρα διάχυσης και εντυποσιασμού και όχι να είσαι σε θέση να καταλάβεις ότι ο ήχος τώρα παίζει από το τάδε ηχείο.

Οπότε, το near field πεδίο στο immersion by Dolby πάει περίπατο.
Μαζί και όλα τα σχετικά ηχεία.
2 εως 3 φορες το υψος των ηχειων δαπεδου.
atmos.PNG
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Το ίδιο λέει. Όχι λιγότερο από 2.40m
Στα 2.40m και κάτω το πάνω πεδίο είναι πολύ point source, κάτι που δεν θέλουμε.
 

Μηνύματα
1.243
Reaction score
1.871
το αλλο σημαντικο, που αγνοουν πολλοί, ειναι το 0,50 εως 0,70 επι το πλατος του δωματιου για την αποσταση αναμεσα στα ηχεια οροφης.
 
Last edited:

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.638
Reaction score
77.059
View attachment 225170

Εδώ σε paper για Home Cinemas η Dolby μας λέει ότι αν τα overhead speakers είναι τοποθετημένα σε ύψος μικρότερο από 2.40m καλύτερα βάλε enabled speakers.
Η απόσταση είναι μικρή και ο εντοπισμός του ηχείου θα είναι εύκολος, κάτι που είναι λάθος. :biggrin:

Στο πάνω layer πρέπει να επικρατεί μια ατμόσφαιρα διάχυσης και εντυποσιασμού και όχι να είσαι σε θέση να καταλάβεις ότι ο ήχος τώρα παίζει από το τάδε ηχείο.

Οπότε, το near field πεδίο στο immersion by Dolby πάει περίπατο.
Μαζί και όλα τα σχετικά ηχεία.
θεωρώ ότι είναι μια ακόμα γενικότητα

εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον λοβό-διασπορά του ηχείου αλλά και τις προδιαγραφές του
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.665
Με ύψος τουιτερ των ηχείων δαπέδου στα 90cm το Χ3 είναι 2,7μ και τα περισσότερα ταβάνια είναι στα 2.8μ.

Βεβαίως δε "χρειαζεται" να είναι Χ3, αρκεί και Χ2, οι προδιαγραφές είναι ξεκάθαρες, οτιδήποτε μεταξύ Χ2 έως Χ3 είναι οκ.

Όταν λέει 2-3 Χ το ύψος του τουιτερ του ηχείου δαπέδου, προφανώς το 2,5Χ είναι το άριστο, το ιδανικό, ο "χρυσός μέσος όρος", και υλοποιείται σε οποιονδήποτε χώρο, χωρίς πρόβλημα, εφόσον δεν υπάρχει παντόφλα να το απαγορεύει βέβαια.., 🤣

Άρα, βάλε το τουιτερ των ηχείων δαπέδου στο 1μ άνθρωπε, και τα πάνω ηχεία γύρω στα 2,5μ είναι τέλεια.


ΥΓ. Με ύψος 90cm το Χ2,5 είναι στα 2.25μ.😎
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Στους 90 πόντους πας για ύπνο, δε βλέπεις ταινία. :lolsign:

Η άλλη περίπτωση είναι τα γίνει series.

Episode 1, 2, 3...

Ανάλογα την ξάπλα μπορεί να αλλάξεις και Season :biggrin: .
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.665
Βεβαίως υπάρχουν "προτιμήσεις", "απόψεις", "γνώμες", "κοτσάνες", κλπ. Πχ:

"What height do you prefer to have the tweeters on your speakers when in listening position? At ear level, above the ear level, or below the ear level? | Audio Science Review (ASR) Forum" https://www.audiosciencereview.com/...e-the-ear-level-or-below-the-ear-level.23688/

Οι γνώμες φυσικά είναι σα τις κωλοτρυπίδες, όλοι έχουν μια. 😜

Και σε κάθε ευκαιρία, την πετάνε την κοτσάνα τους. 😂😁

Η πραγματικότητα είναι ξεκάθαρη, το ύψος του τουιτερ, και για την ακρίβεια του ακουστικού κέντρου του ηχείου, οφείλει να είναι επακριβώς στο ύψος του αυτιού του καθήμενου ακροατή, ώστε αυτός να προσλαμβάνει σωστά τον on axis λοβο του ηχείου, και έχετε δει όλοι τι παπαριές βγάζουν τα ηχεία στον κάθετο άξονα διασποράς, είναι ελάχιστα τα περιθώρια ακόμα και σε διδρομα τζενελεκ. Μόνο τα ομοαξονικά έχουν ομαλότερη απόκριση στον κατακόρυφο άξονα, και πάλι δε βλέπω το λόγο να μην είναι το ακουστικό κέντρο του ηχείου στο ύψος του αυτιού σου όταν κάθεσαι, ε, μέτρα το ρε φίλε.. 😜

Βεβαίως στο pdf τοποθέτησης της dolby, δείχνει ξεκάθαρα πως το ύψος τοποθέτησης των ηχείων εδάφους (το ακουστικό κέντρο αυτών) πρέπει να είναι στο ύψος του αυτιού του καθημενου ακροατή. Μόνο για τα πίσω ηχεία δίνει "περιθώρια" έως Χ1.25 του ύψους του αυτιού (δηλαδή αν είσαι στα 90cm, τότε έχεις περιθώριο μέχρι 112,5cm στα πίσω ηχεία).. 😎

Το ύψος του αυτιού σου όταν κάθεσαι σε μια ωραία αναπαυτική πολυθρόνα, βεβαίως δεν είναι στάνταρ, εξαρτάται από την πολυθρόνα και από το ύψος του κορμού σου. Τυπικά, αυτό κυμαίνεται μεταξύ 80 και 120 cm.

Στο δικό μου σεταπ, έχω 2 ειδών πολυθρόνες, και όταν κάθομαι στη μία (καθιστός, όρθια πλάτη, όχι ανακλιση εννοείται) τότε το αυτί μου απέχει 105cm από το δάπεδο, ενώ στον άλλη πολυθρόνα, όταν κάτσω η απόσταση του αυτιού μου είναι 95cm από το δάπεδο. Έχω ύψος 1.87cm. 😎

Σε τυπική χαλαρή θέση σε αναπαυτική πολυθρόνα χαϊεντά, η απόσταση αυτιού από το δάπεδο είναι σχεδόν πάντα στα 90cm. Τόσα χρόνια στο δικάναλο, στα 90cm φέρναμε το τουιτερ, παλιά μου τέχνη κόσκινο. 😜😁😂
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Αν θέλαμε να κοιτάμε τα PDF της Dolby για να τα κάνουμε όλα by the book κανένα ηχείο δεν είναι στο επίπεδο του αυτιού, ούτε τα LCR, αλλά ούτε τα Ls - Rs και τα πίσω.
Screenshot_20210802_080334.jpg
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Για να το ξεκαθαρίσω.
'Οταν κάποιος θέλει να τα κάνει όλα by the book πρέπει να επιλέξει τι θα στήσει. Atmos για μουσική ή για ταινίες; Και τα δύο δεν γίνεται. By the book αυστηρά μιλάμε πάντα.

Screenshot_20211005_131729.jpg


Αυτό είναι ένα δωμάτιο σχεδόν 20m2 και είναι σεταρισμένο για 9.1.4 για μουσική. Όχι για ταινίες.
Για ταινίες δεν θα πάρει άδεια ούτε για 5.1.

Βλέπουμε ότι τα ηχεία είναι στο επίπεδο του αυτιού, κάτι που δεν συμβαίνει στα setups για ταινίες.
Τα 9.1.4 ηχεία για το χώρο αυτό είναι εξωφρενικά πολλά για ταινία.
Δεν μπορεί να γίνει σωστά ούτε η μίξη αλλά ούτε και η αναπαραγωγή.
 

billpeppas

A/V "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.451
Reaction score
5.550
Τα SL/SR/SBL/SBR μπορούν και πρέπει να μπούν λίγο πιο πάνω από το αυτί με γωνία πρός το αυτί* εφόσον έχουμε να κάνουμε με πολλούς θεατές/ακροατές και όχι μόνο έναν.
Λογική "παραχώρηση" γιατί αν ήταν στο ύψος του αυτιού, ο δεξιά θα μπλόκαρε τον ήχο για τους εκ των αριστερών του, κ.ο.κ.

Πάντα αν θέλουμε το "βέλτιστο" αποτέλεσμα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν και τα χαρακτηριστικά "ακτινοβόλησης" του ηχείου, το FR του και η επίδραση του χώρου.

Για να μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, το απόλυτο... δεν είναι εφικτό πουθενά παρά μόνο σε renders και simulators.
Πλησιάζουμε όσο πιο κοντά γίνεται σε αυτό, και θα πρέπει να είμαστε χαρούμενοι με αυτό.

Και πάντα θα υπάρχουν αλλά στην όλη φάση.
Πιο κοντά θα ερχόσουν αν δεν έκανες cross firing και όλα ήταν στημένα ιδανικά για την MLP. Αν όμως έρθουν δύο φίλοι, χάνεις και εσύ, χάνουν περισσότερο και αυτοί.
Κάνεις cross firing, ικανοποιείς καλύτερα περισσότερους, κανείς όμως δεν έχει το "τέλειο".

Life is all about reasonable, logical, necessary, compromises.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.665
Συμφωνώ σε όλα, με μια μικρή αντίρρηση μόνο εδώ:

Πιο κοντά θα ερχόσουν αν δεν έκανες cross firing και όλα ήταν στημένα ιδανικά για την MLP.
Το cross firing καταρχήν το επιχειρούμε μόνον εφόσον γνωρίζουμε το μοτίβο διασποράς στον οριζόντιο άξονα, και είναι ομαλό σε αυτόν.

Αφετέρου όμως, ακόμα και σε πολύ μικρή απόσταση ακρόασης, η εφαρμογή του θα δώσει ευρύτερο sweet spot, με μικρότερη διαφοροποίηση της αντιληπτής μουσικής εικόνας κατά τη μετακίνηση της κεφαλής δεξιά και αριστερά της mlp, και χωρίς κανένα μειονέκτημα.

Ταυτόχρονα, θα μειώσει την ποσότητα της ενέργειας της πρώτης άμεσης ανάκλασης από τους πλευρικούς τοίχους, κάτι που είναι σημαντικό σε κάθε χώρο.

Δηλαδή, συνολικά και σε κάθε χρήση, θα πρότεινα επίμονα να υλοποιείται cross firing, χωρίς εξαιρέσεις, παρά μόνον εάν το ηχείο μας έχει προβληματική διασπορά στον οριζόντιο άξονα ακόμα και σε 10° γωνία off axis.

Βεβαίως σε ένα dolby atmos σεταπ, η αξία του cross firing μεγιστοποιειται, τόσο για τα ηχεία ταβανιού, όσο και για τα εδάφους. Αρκεί να επιλέξουμε ηχεία με ομοιογενή off axis απόκριση έως τις 30° στον οριζόντιο άξονα, και εκμεταλλευομαστε αυτό το εύρος των 10-15° για cross firing, ώστε να διογκωθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό το sweet spot, προς όφελος τόσο της mlp, όσο και των πέριξ αυτής θέσεων.

Πάντα θα πρέπει να χρησιμοποιούμε σε cross firing έως το 50% της μέγιστης γωνίας στην οποία το ηχείο παρουσιάζει ομοιογενή off axis απόκριση.
 

billpeppas

A/V "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.451
Reaction score
5.550
Συμφωνώ σε όλα, με μια μικρή αντίρρηση μόνο εδώ:



Το cross firing καταρχήν το επιχειρούμε μόνον εφόσον γνωρίζουμε το μοτίβο διασποράς στον οριζόντιο άξονα, και είναι ομαλό σε αυτόν.
Για αυτό έγραψα προηγουμένως να ξέρουμε την συμπεριφορά και ακτινοβολία του ηχείου ;)

Αφετέρου όμως, ακόμα και σε πολύ μικρή απόσταση ακρόασης, η εφαρμογή του θα δώσει ευρύτερο sweet spot, με μικρότερη διαφοροποίηση της αντιληπτής μουσικής εικόνας κατά τη μετακίνηση της κεφαλής δεξιά και αριστερά της mlp, και χωρίς κανένα μειονέκτημα.
Σωστά.

Ταυτόχρονα, θα μειώσει την ποσότητα της ενέργειας της πρώτης άμεσης ανάκλασης από τους πλευρικούς τοίχους, κάτι που είναι σημαντικό σε κάθε χώρο.
Επίσης σωστό, αν και εφόσον μιλάμε για "προσέγγιση του ιδανικού" θεωρώ τουλάχιστον ένα έστω ημιτελές project περιποίησης χώρου ως δεδομένο. Ειδικά για τις 1ες ανακλάσεις εξ side walls, ceiling, floor και rear wall αν είναι κοντά στην MLP.

( τα λοιπά που δεν έκανα quote συμφωνούμε απόλυτα, δεν έχω κανένα σχόλιο και έτσι δεν αναφέρομαι :) )
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.314
Μηνύματα
2.858.221
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top