- Μηνύματα
- 18.046
- Reaction score
- 60.009
Σε περίπτωση που κάποιος αναγνώστης αναρωτηθεί προς τί ο διφορούμενος τίτλος,έχω να παρατηρήσω το εξής:υπήρξε προς στιγμήν σκέψη να τιτλοφορηθεί "Η βερμπαλιστική χαρά του αυτιού"(The verbalistic joy of...Ear:612
αλλά επικράτησε η γνώμη να μπει μιά φράση σχετική με τη θεωρία του Audio -γιά...΄΄ξεκάρφωμα΄΄.:142:
Ο όρος ΄΄Περιέλιξη Ακροατή΄΄(Listener Envelopment-LEV) σημαίνει την εντύπωση περικύκλωσης αυτού από τον εκπεμπόμενο ήχο της πηγής και αναφέρεται στο βαθμό κατά τον οποίο ο ακροατής νιώθει βυθισμένος εντός του μουσικού γεγονότος.Η περιέλιξη δεν πρέπει να συγχέεται με τη διεύρυνση στις φαινομενικές διαστάσεις ακουστικού ειδώλου πηγής (Apparent Source Width-ASW).Οι απαραίτητοι παράγοντες γιά την επίτευξη περιέλιξης συνδέονται τόσο με φυσικές όσο και με ψυχοακουστικές παραμέτρους.

Το ενεργειακό περίγραμμα(΄΄φάκελος΄΄) κάθε ηχητικού συμβάντος μπορεί να διαχωριστεί σε στοιχειώδη τμήματα Ατάκα-Εξασθένηση-Διατήρηση-Αποδέσμευση.Όταν η ατάκα περιλαμβάνει ραγδαία αύξηση ενέργειας,η διωτική διαφορά του φακέλου καθορίζεται επαρκώς,έστω και αν οι εμπλεκόμενες συχνότητες κείτονται στη ζώνη άνω των 2000 Hz.Ο χωρικός εντοπισμός μιάς ατάκας να μη νοθεύεται από ανακλαστικές συνιστώσες-οι οποίες συνήθως καταφτάνουν μετά το πέρας της ατάκας.
Σύμφωνα με τα πειραματικά δεδομένα,ο οριζόντιος εντοπισμός και το φαινομενικό πλάτος πηγής ηχητικών γεγονότων με χρόνους ανόδου κάτω των 50 χιλιοστών δευτερολέπτου καθορίζονται από τις διωτικές διαφοροποιήσεις χρόνου κι έντασης που αποκτώνται κατά τη διάρκεια της ενεργειακής ανόδου του γεγονότος.Οι διαφορές που υφίστανται μεταγενέστερα στην εξέλιξη του γεγονότος-οι οποίες πιθανότατα θα παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις- μεταφράζονται από το ακουστικό μας σύστημα ως χωρική εντύπωση.Το φαινομενικό πλάτος της πηγής καθορίζεται από το λόγο σήματος προς θόρυβο που σχετίζεται με το σχηματισμό των διωτικών διαφορών και το βαθμό συμφωνίας αυτών κατά το χρονικό διάστημα ανόδου. Εξαρτάται επίσης από το ποσοστό συνέπειας στο αποτέλεσμα του εντοπισμού επί διαφόρων Κρισίμων Συχνοτικών Ζωνών,καθώς και το βαθμό συνέπειας στον εντοπισμό διαφορετικών ηχητικών συμβάντων εντός του ιδίου αντιληπτικού ρεύματος.
Πέρα από τη "Λειτουργία της Ακοής",αφετηρία του παρόντος θέματος αποτελεί ο παρακάτω σύνδεσμος από την "Ανατομία Ακουστικής Χώρων":
http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?79626-Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων&p=1109110#post1109110
O David Greisinger έχει προτείνει εναλλακτικά τον απλούστερο δείκτη Διωτικής Διαφοράς (InterAural Difference).Αυτός εκφράζεται σε dB και ισούται μ'ένα κλάσμα,με αριθμητή το τετράγωνο πλάτους στην ισοσταθμισμένη διαφορά σημάτων ανάμεσα στα δύο μικρόφωνα σύλληψης που αντιπροσωπεύουν το αριστερό και δεξί αυτί του ανδρεικέλου μέτρησης και παρονομαστή το άθροισμα τετραγώνων γιά τις στάθμες των δύο επιμέρους σημάτων: ΙΑD = 10*log[10] {(ισοσταθμισμένο[Αριστερό-Δεξί])^2 / (στάθμη Αριστερού)^2 + (στάθμη Δεξιού)^2}.
Η ισοστάθμιση του σήματος διαφοράς συνίσταται στην προσθήκη 6dB ανά οκτάβα γιά τις συχνότητες κάτω των 300Hz.Αυτή εξισορροπεί την αναμενόμενη μείωση της διωτικής διαφοράς κάτω από τα 300Hz εντός του πεδίου διάχυσης.Ιδανικά,η ισοστάθμιση θα όφειλε να ρυθμίζεται κατά τρόπον ώστε ο δείκτης IAD να λαμβάνει μηδενική τιμή σε όλο το ακουστό φάσμα εντός ενός μεγάλου χώρου πλουσίου σε αντήχηση.Συνιστάται γιά την έρευνα της ακουστικής αιθουσών ο υπολογισμός του IAD σε ζώνες οκτάβας,με εφαρμογή παραθύρου 40 msec μετακινούμενου επί της μετρημένης κρουστικής απόκρισης.