- Μηνύματα
- 17.975
- Reaction score
- 59.738
Lulu:Σειραϊκή ταυτότητα των χαρακτήρων
(συνέχεια από προηγούμενη σελίδα)
Dr Schoen/Jack:η αλληλουχία των φθόγγων στη σχετική με αυτόν σειρά (Σι ύφεση-Μι ύφεση-Σολ-Σολ δίεση-Ρε-Φα-Μι-Λα-Σι-Ντο-Φα δίεση-Ντο δίεση) προκύπτει με αλυσιδωτή τοποθέτηση της βασικής σειράς κι εξαγωγή φθόγγων από το συρμό κατά την εξής συνθήκη:λαμβάνουμε τον 1ο,παραλείπουμε το 2ο,λαμβάνουμε τον 3ο,παραλείπουμε 4ο-5ο,λαμβάνουμε τον 6ο,παραλείπουμε 7ο-8ο-9ο,λαμβάνουμε το 10ο,παραλείπουμε 11ο-12ο-1ο(αφού η βασική μονάδα επαναλαμβάνεται),λαμβάνουμε το 2ο,παραλείπουμε 3ο-4ο,λαμβάνουμε τον 5ο,παραλείπουμε 6ο,λαμβάνουμε 7ο,παραλείπουμε 8ο,λαμβάνουμε 9ο,παραλείπουμε 10ο-11ο,κ.ο.κ.Παρατηρούμε ότι από την προσθήκη του επωνύμου του συνθέτη στο επώνυμο ΄΄Schoen΄΄,προκύπτει ο μέντορας του Berg και ιδρυτής του σειραϊσμού ΄΄Schoenberg΄΄(σημειωτέον ότι το γράμμα ΄΄e΄΄ προστίθεται γιά να υποδηλώσει τη γερμανική εκφορά των φθόγγων που περιλαμβάνουν ΄΄ο΄΄ με διαζευκτικά άνωθεν αυτού)!Η σειρά Po του Schon:
Η σειρά του Dr Schon παραλληλίζεται με την αντίστοιχη του γιού του Alwa,όταν υποστεί ανατροπή.Υποδηλώνοντας την εδραιωμένη κοινωνικo-οικονομική θέση του επιχειρηματία,η μουσική που συσχετίζεται με το Schon υιοθετεί παραδοσιακές φόρμες όπως η σονάτα & το rondo.Η κίνηση της σονάτα(ως σύμβολο της καθεστηκυΐας τάξης και του ορθολογισμού) συνδεόμενη με το Schon καθοδηγεί την πρώτη πράξη διαμορφώνοντας τη δραματουργική της εξέλιξη,η οποία στηρίζεται στις ανώφελες προσπάθειες του επιχειρηματία να ξεκόψει από τη σχέση με τη Lulu.Η σονάτα ξεκινά μ'ένα κυρίαρχο θέμα γιά το Schon επί ανιούσας μελωδικής γραμμής και αφού επαναληφθεί η νότα Μι στο κατώτερο σημείο,η φορά γίνεται κατιούσα:
Κόμισσα Geschwitz:Απ'όλους τους χαρακτήρες της "Lulu",η κόμισσα και ο Alwa είναι οι μόνοι ικανοί γι αλτρουιστικές πράξεις,βρίσκοντας και οι δύο άδοξο θάνατο στον επίλογο της όπερας.ο σειραϊκός ΄΄τρόπος΄΄ της κόμισσας πηγάζει απευθείας από τη σειρά του Alwa και σχηματίζεται εξάγοντας κάθε πέμπτη νότα από την αλυσιδωτή παράθεση βασικών σειρών της όπερας.Διακρίνεται από εκτεταμένη χρήση ελλιπούς πέμπτης(συγχορδία περιέχουσα αποκλειστικά τη θεμέλια βασική νότα και την κορυφαία πέμπτη βαθμίδα,απουσία της μεσαίας τρίτης).Τα παράλληλα διαστήματα τέλειας πέμπτης ταυτοποιούν μουσικά την κόμισσα υποδηλώνοντας τις ομοφυλοφιλικές αποκλίσεις της.
[youtube]3Ix5RNgGCDQ[/youtube]
Η σειραϊκή υπογραφή τονίζεται επιπλέον μέσω της ρυθμικής της αγωγής,η οποία μεταπίπτει από επιταχυνόμενη σε επιβραδυνόμενη εντός της δωδεκάφθογγης ενότητας.
Ακροβάτης:η ηχητική του υπογραφή συντίθεται από δύο συγχορδίες,συμπλέγματα ΄΄λευκών΄΄ & ΄΄μαύρων΄΄ φθόγγων παιζόμενων στο κομμάτι του ορχηστρικού πιάνου(ανταποκρινόμενα πάντα προς τη σειραϊκή του αλληλουχία),τα οποία υπογραμμίζουν την κτηνώδη αθλητική του φύση.Οι συγχορδίες συμπίπτουν με τμήματα από τις παραλλαγές Ρ7 & Ι9 της σειράς της κόμισσας.Από δραματουργικής πλευράς ο ρόλος του βρίσκεται στον αντίποδα εκείνου της κόμισσας,αφού πρόκειται ουσιαστικά γιά ένα βάναυσο κι εγωιστικό κάθαρμα που έχει όμως φυσιολογικές σεξουαλικές προτιμήσεις.Ο διασταυρούμενος συσχετισμός αξιοποιείται κατά τις ευθείες αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο χαρακτήρων στην δεύτερη πράξη-σκηνή 2 και στην τρίτη πράξη-σκηνή 1.
(συνέχεια από προηγούμενη σελίδα)
Dr Schoen/Jack:η αλληλουχία των φθόγγων στη σχετική με αυτόν σειρά (Σι ύφεση-Μι ύφεση-Σολ-Σολ δίεση-Ρε-Φα-Μι-Λα-Σι-Ντο-Φα δίεση-Ντο δίεση) προκύπτει με αλυσιδωτή τοποθέτηση της βασικής σειράς κι εξαγωγή φθόγγων από το συρμό κατά την εξής συνθήκη:λαμβάνουμε τον 1ο,παραλείπουμε το 2ο,λαμβάνουμε τον 3ο,παραλείπουμε 4ο-5ο,λαμβάνουμε τον 6ο,παραλείπουμε 7ο-8ο-9ο,λαμβάνουμε το 10ο,παραλείπουμε 11ο-12ο-1ο(αφού η βασική μονάδα επαναλαμβάνεται),λαμβάνουμε το 2ο,παραλείπουμε 3ο-4ο,λαμβάνουμε τον 5ο,παραλείπουμε 6ο,λαμβάνουμε 7ο,παραλείπουμε 8ο,λαμβάνουμε 9ο,παραλείπουμε 10ο-11ο,κ.ο.κ.Παρατηρούμε ότι από την προσθήκη του επωνύμου του συνθέτη στο επώνυμο ΄΄Schoen΄΄,προκύπτει ο μέντορας του Berg και ιδρυτής του σειραϊσμού ΄΄Schoenberg΄΄(σημειωτέον ότι το γράμμα ΄΄e΄΄ προστίθεται γιά να υποδηλώσει τη γερμανική εκφορά των φθόγγων που περιλαμβάνουν ΄΄ο΄΄ με διαζευκτικά άνωθεν αυτού)!Η σειρά Po του Schon:

Η σειρά του Dr Schon παραλληλίζεται με την αντίστοιχη του γιού του Alwa,όταν υποστεί ανατροπή.Υποδηλώνοντας την εδραιωμένη κοινωνικo-οικονομική θέση του επιχειρηματία,η μουσική που συσχετίζεται με το Schon υιοθετεί παραδοσιακές φόρμες όπως η σονάτα & το rondo.Η κίνηση της σονάτα(ως σύμβολο της καθεστηκυΐας τάξης και του ορθολογισμού) συνδεόμενη με το Schon καθοδηγεί την πρώτη πράξη διαμορφώνοντας τη δραματουργική της εξέλιξη,η οποία στηρίζεται στις ανώφελες προσπάθειες του επιχειρηματία να ξεκόψει από τη σχέση με τη Lulu.Η σονάτα ξεκινά μ'ένα κυρίαρχο θέμα γιά το Schon επί ανιούσας μελωδικής γραμμής και αφού επαναληφθεί η νότα Μι στο κατώτερο σημείο,η φορά γίνεται κατιούσα:

Κόμισσα Geschwitz:Απ'όλους τους χαρακτήρες της "Lulu",η κόμισσα και ο Alwa είναι οι μόνοι ικανοί γι αλτρουιστικές πράξεις,βρίσκοντας και οι δύο άδοξο θάνατο στον επίλογο της όπερας.ο σειραϊκός ΄΄τρόπος΄΄ της κόμισσας πηγάζει απευθείας από τη σειρά του Alwa και σχηματίζεται εξάγοντας κάθε πέμπτη νότα από την αλυσιδωτή παράθεση βασικών σειρών της όπερας.Διακρίνεται από εκτεταμένη χρήση ελλιπούς πέμπτης(συγχορδία περιέχουσα αποκλειστικά τη θεμέλια βασική νότα και την κορυφαία πέμπτη βαθμίδα,απουσία της μεσαίας τρίτης).Τα παράλληλα διαστήματα τέλειας πέμπτης ταυτοποιούν μουσικά την κόμισσα υποδηλώνοντας τις ομοφυλοφιλικές αποκλίσεις της.
[youtube]3Ix5RNgGCDQ[/youtube]
Η σειραϊκή υπογραφή τονίζεται επιπλέον μέσω της ρυθμικής της αγωγής,η οποία μεταπίπτει από επιταχυνόμενη σε επιβραδυνόμενη εντός της δωδεκάφθογγης ενότητας.
Ακροβάτης:η ηχητική του υπογραφή συντίθεται από δύο συγχορδίες,συμπλέγματα ΄΄λευκών΄΄ & ΄΄μαύρων΄΄ φθόγγων παιζόμενων στο κομμάτι του ορχηστρικού πιάνου(ανταποκρινόμενα πάντα προς τη σειραϊκή του αλληλουχία),τα οποία υπογραμμίζουν την κτηνώδη αθλητική του φύση.Οι συγχορδίες συμπίπτουν με τμήματα από τις παραλλαγές Ρ7 & Ι9 της σειράς της κόμισσας.Από δραματουργικής πλευράς ο ρόλος του βρίσκεται στον αντίποδα εκείνου της κόμισσας,αφού πρόκειται ουσιαστικά γιά ένα βάναυσο κι εγωιστικό κάθαρμα που έχει όμως φυσιολογικές σεξουαλικές προτιμήσεις.Ο διασταυρούμενος συσχετισμός αξιοποιείται κατά τις ευθείες αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο χαρακτήρων στην δεύτερη πράξη-σκηνή 2 και στην τρίτη πράξη-σκηνή 1.