Nα κατασκευάσω ενισχυτή και ηχεία ή ν’ αγοράσω έτοιμα;

Μηνύματα
398
Reaction score
1.207
Πριν αρκετά χρόνια είχα κατασκευάσει ένα ζευγάρι ηχεία με σχέδιο του Ελέκτορ. Λεγόταν Vivace 87 με μεγάφωνα Vifa.
Ωστόσο υπήρχαν λάθη στην σχεδίαση και άργησα να καταλάβω το βασικότερο που ἠταν ο διαχωρισμός του μεσαίου από τον θάλαμο. Το Woofer (με κώνο πολυπροπυλενίου) επιδρούσε στην χαμηλή μεσαία περιοχή τόσο πολύ που δεν είχες ανάγκη οργάνων για να καταλάβεις το πρόβλημα.

Για την οπή bass reflex απολύτως καμιά αναφορά αν θέλει σωλήνα και ποιο μήκος.

Και το crossover δεν ήταν επίσης στα επίπεδα δυνατοτήτων του ηχείου. Είναι βέβαιο ότι το tweeter στέκεται υψηλότερα σε στάθμη και χρειάζεται αντίσταση εξασθένισης.

Για όσο το παίδεψα, φάνηκε ότι η περίεργη V σχεδίαση του κουτιού αλλά και τα μεγάφωνα της Vifa έχουν καλές δυνατότητες να δώσουν πολύ καλό ήχο, ίσως προσανατολισμένο σε μουσικές με ηλεκτρονικό στοιχείο ή φωνητικά λόγω του καλού μεγαφώνου μεσαίων.

Μου ήρθε η όρεξη να το συγυρίσω αν και δεν έχω όση εμπειρία θα ήθελα στα ηχεία. Αν κανείς θέλει να βοηθήσει θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα.
Το ηχείο, κατασκευής SPEAKER&Co, το άκουσα σ' επίδειξη με NAD ενισχυτικά στο Ρότερνταμ το 1994. Ο πωλητής, σε συζήτηση με άλλον πελάτη, θυμάμαι ν' ανέφερε πως είχε τροποποιημένο κροσόβερ.
Ο ήχος του ήταν καλός με κύριο χαρακτηριστικό την πινελιά στη διαύγεια των μεσαίων, εξ' αιτίας του εξαιρετικού squawker θόλου της VIFA. Το κόστος του ήταν χαμηλό για την κατηγορία του. Ένα χρόνο αργότερα κατασκεύασα ηχεία, για φίλο και συμπατριώτη εκεί στη ξενιτιά, με τα ίδια μεγάφωνα αλλά σε διαφορετική καμπίνα και με διαφορετικό κροσόβερ.
Στα δικά σου χρησιμοποίησε τον κοινό λευκό σωλήνα PVC Φ75, που μπορείς να βάψεις με σπρέι πλαστικών για προφυλακτήρες αυτοκινήτου. Για θάλαμο του squawker μπορείς να χρησιμοποιήσεις μια άδεια πλαστική γλάστρα. Αν έχει λεπτά τοιχώματα μπορείς να τα περάσεις κάμποσα χέρια με ακρυλικό γαλάκτωμα μόνωσης ταρατσών. Πειραματίσου και με τ' απορροφητικά (πολυεστερικό μαλλί).
Η ευαισθησία του tweeter δεν θυμάμαι να με είχε προβληματίσει. Αν είναι απαραίτητο, θα μπω στον κόπο να ψάξω στο αρχείο μου.
 

Attachments

Last edited:

Μηνύματα
52
Reaction score
87
Σε ευχαριστώ για τις επιπλέον πληροφορίες, ωστόσο ούτε στο γερμανικό δεν φαίνεται να περιγράφει το μήκος του σωλήνα. Ούτε εμφανίζεται στο σχέδιο του κουτιού.

Γερμανικά δεν ξέρω και δεν καταλαβαίνω αν στο κείμενο λέει κάτι σχετικά.
 


Μηνύματα
12.496
Reaction score
14.648
Σε ευχαριστώ για τις επιπλέον πληροφορίες, ωστόσο ούτε στο γερμανικό δεν φαίνεται να περιγράφει το μήκος του σωλήνα. Ούτε εμφανίζεται στο σχέδιο του κουτιού.

Γερμανικά δεν ξέρω και δεν καταλαβαίνω αν στο κείμενο λέει κάτι σχετικά.
19 εκατοστά δεν λέει ;
Ξανακοίτα την τελευταία εικόνα , το έχει σημειώσει ο ίδιος ο stentor.
73mm διάμετρος 190mm μήκος.
Το λέει και το κείμενο.
 


Μηνύματα
398
Reaction score
1.207
Σε ευχαριστώ για τις επιπλέον πληροφορίες, ωστόσο ούτε στο γερμανικό δεν φαίνεται να περιγράφει το μήκος του σωλήνα. Ούτε εμφανίζεται στο σχέδιο του κουτιού.
Oλλανδικά είναι αλλά δεν έχει σημασία το κείμενο. Διαπιστώνω πως η ελληνική μετάφραση είναι πιστή και το μόνο που έλειπε ήταν η παράγραφος που περιέγραφε τον σωλήνα. Σου δείχνω τις διαστάσεις στην τρίτη σελίδα, όπως πολύ σωστά επεσήμαναν οι JOHN MARKOU και ΤHVA.
Για οποιαδήποτε άλλη απορία μη διστάσεις να ρωτήσεις!
 
Last edited:

Μηνύματα
2.233
Reaction score
2.753
Προσωπικά για μένα σημασία έχει το ταξίδι. Μακάρι να είχα τις γνώσεις,τα εργαλεία και το χρόνο να κατασκευάσω ηχεια και ας έβγαιναν και χάλια.. μόνο η χαρά της δημιουργίας αρκεί.
Θα με ικανοποιούσε να έβλεπα την κατασκευή ηχείων.
 




Μηνύματα
27.264
Reaction score
25.268
Ναι μόνο που χρησιμοποιεί άπειρα πηνία , αέρος.
Κάτι που εμένα ειδικά δεν μου πολυαρέσει .
 

Μηνύματα
398
Reaction score
1.207
Ναι μόνο που χρησιμοποιεί άπειρα πηνία , αέρος.
Κάτι που εμένα ειδικά δεν μου πολυαρέσει .
Και μικρό woofer, και καμπίνα bass-reflex και πολυσύνθετο crossover, αλλά τον εκτίμησα επειδή αγοράζει μόνο πυκνωτές κι αντιστάσεις, ενώ κατασκευάζει ο ίδιος, στις εγκαταστάσεις του, όλα τ' άλλα!
Ομολογώ ότι τον ζηλεύω για την "ανεξαρτησία" του!
Το δε κόστος του ηχείου αγγίζει τα 19.000€!
 
Last edited:

Μηνύματα
12.496
Reaction score
14.648
ενώ κατασκευάζει ο ίδιος, στις εγκαταστάσεις του, όλα τ' άλλα!
Ομολογώ ότι τον ζηλεύω για την "ανεξαρτησία" του!
Σύμφωνα με δήλωσή του, έτσι εξασφαλίζει συνεχή πειραματισμό και έλεγχο όλης της αλυσίδας των εξαρτημάτων στο τι ηχητικό αποτέλεσμα επιφέρουν και συσχετισμό με αυτό, καθώς τα πάντα δεν εξασφαλίζονται με μετρήσεις. Το σύστημα ηχείο-ενισχυτή (και καλώδια μεταξύ τους) το βλέπει ώς ένα ενιαίο και σημαντικότερο θέμα, πράγμα με το οποίο απο την μικρή μου εμπειρία ακροάσεων, συμφωνώ απόλυτα.
 

Μηνύματα
27.264
Reaction score
25.268
Εγώ πάλι διαφωνώ με πολλά από αυτά που περιγράφει στην παρουσίαση των θέσεών του.
 

Μηνύματα
52
Reaction score
87
Αν είναι να μπεις σε τέτοια διαδικασία του να ταιριάσεις ενισχυτές καλώδια και συστήματα καμπίνας-μεγαφώνων, γιατί να μείνεις στα παθητικά και να μην έχεις ηλεκτρονικό crossover και διακριτούς ενισχυτές? στο τέλος δεν θα έχεις καλύτερο έλεγχο?
 

Μηνύματα
7.272
Reaction score
11.820
Εγώ ακόμα απορώ που ασχολείστε με παθητικά κροσόβερ. Δεν σας αρέσει η ψηφιοποίηση του DSP? Κανένα πρόβλημα, υπάρχουν και αξιόλογα αναλογικά ενεργά κροσόβερ, αν και μετρώντας τα οφέλη που προσφέρει το DSP, ακόμα και η υπόννοια υποβάθμισης της ποιότητας λόγω της ψηφιοποίησης του σήματος, πιστεύω ότι είναι αμεληταία.
Αν δηλαδή, σκόπευα να φτιάξω ένα ηχείο απο την αρχή, εννοείται ότι θα διέθετα τα χρήματα απο τα εξωτικά υλικά του παθητικού κροσόβερ και θα το τίγκαρα στους τελικούς. Actives rule!!!
 

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.443
Reaction score
15.134
Εγώ ακόμα απορώ που ασχολείστε με παθητικά κροσόβερ.
Απλότητα αστροναύτη..... 2 ηχεία με 2 καλωδιάκια και ένας ενισχυτής... και ακούς μουσικούλα.
Από την άλλη έχεις το λιγότερο 2 ενισχυτές, συσκευή crossover, κάτι να ελέγχεις την συνολική ένταση, λίγες πρίζες παραπάνω...
Εε... ότι διαλέγει ο καθένας από κει και πέρα...
 

Μηνύματα
3.667
Reaction score
5.504
Απλότητα αστροναύτη..... 2 ηχεία με 2 καλωδιάκια και ένας ενισχυτής... και ακούς μουσικούλα.
Από την άλλη έχεις το λιγότερο 2 ενισχυτές, συσκευή crossover, κάτι να ελέγχεις την συνολική ένταση, λίγες πρίζες παραπάνω...
Εε... ότι διαλέγει ο καθένας από κει και πέρα...
Αν πάρεις έτοιμους που είναι "πλάτες" όπως οι hypex είναι σαν να αγοράζεις ενεργά ηχεία. Ούτε προ δεν θες αν θες μόνο δικαναλο.
 

Μηνύματα
7.272
Reaction score
11.820
Απλότητα αστροναύτη..... 2 ηχεία με 2 καλωδιάκια και ένας ενισχυτής... και ακούς μουσικούλα.
Από την άλλη έχεις το λιγότερο 2 ενισχυτές, συσκευή crossover, κάτι να ελέγχεις την συνολική ένταση, λίγες πρίζες παραπάνω...
Εε... ότι διαλέγει ο καθένας από κει και πέρα...
Ναι, για ένα απλό σύστημα, δεν αντιλέγω. Όταν όμως μιλάμε για χαϊεντιές όπου μόνο το ηχείο κοστίζει περί τις 16000€, τότε τα πράγματα αλλάζουν. 2-3 χιλιάρικα σε καμπίνα και μονάδες και τα ρέστα σε ενεργό κροσόβερ και επιπλέον ενισχυτές ( αφού τουλάχιστον ένα τελικό θα τον χρησιμοποιούσε, άρα τον βγάζουμε απο το budget ), άντε και ένα προενισχυτή για να παίζει το ρόλο του κέντρου ελέγχου. Και έχεις ένα ηχείο που "τα ρίχνει στα αυτιά" του παθητικού.
Αν πάρεις έτοιμους που είναι "πλάτες" όπως οι hypex είναι σαν να αγοράζεις ενεργά ηχεία. Ούτε προ δεν θες αν θες μόνο δικαναλο.
Και αυτό, αλλά είπα να αναφέρω τη "πατροπαράδοτη" μέθοδο των τελικών στο ρακ.
 

Μηνύματα
12.496
Reaction score
14.648
Αν είναι να μπεις σε τέτοια διαδικασία του να ταιριάσεις ενισχυτές καλώδια και συστήματα καμπίνας-μεγαφώνων, γιατί να μείνεις στα παθητικά και να μην έχεις ηλεκτρονικό crossover και διακριτούς ενισχυτές? στο τέλος δεν θα έχεις καλύτερο έλεγχο?
Εάν και δεν είναι αυτό το θέμα του νήματος και ο κίνδυνος να ξεστρατίσει στην γνωστή κόντρα και διαφωνία περί ενεργών κλπ που έχουν συζητηθεί αλλού και για να μην τον "ερμηνεύω" εγω τον άνθρωπο, το παραπάνω λίνκ που έβαλα και μιλάει για την ανυπαρξία των output transformers στους ενισχυτές συν αυτή η συνέντευξη του, ίσως βοηθήσει στην κατανόηση των επιλογών του. Ενδιαφέρον έχει όλη η συνένετυξη αλλά σου απομονώνω την απάντησή του για τα ένεργα κροσόβερ. Είναι λίγο κακή η μετάφραση απο το περιοδικό και απο τα γαλλικά, εαν καταλαβαίνεις εσύ καλύτερα εξηγησέ μου και εμένα. Την επένδυση (χρηματικά εννοεί) σε τριενίσχυση την θεωρεί μη ρεαλιστική για την περίπτωση του. Τώρα επειδή είναι θέμα ενισχυτών και output transformers που λέει στο άλλο λίνκ και στο οποίο πιστεύει πολύ, ή στο ότι ήδη χρησιμοποιεί καλά και steep φίλτρα με ικανοποιητικό τρόπο, ή επειδή το όλο ηχείο του θα βγεί πολυ ακριβό και χωρίς ιδιαίτερο ηχητικό όφελος (έτσι όπως το κατασκευάζει αυτός και με τα χαρακτηριστικά που το κατασκευάζει για να ταιριάζει με τον ενισχυτή που διαθέτει ο ίδιος ή άλλον παρόμοιο που ήδη διαθέτουν οι πελάτες στους οποίους απευθύνεται ή και συνδυασμό όλων των παραπάνω ..... δεν ξερω .... το αφήνει γενικό ή μάλλον το αφήνει έτσι γιατί θεωρεί ότι το έχουμε καταλάβει απο την συνολικα εκφραζόμενη φιλοσοφία του στην συνέντευξη αλλά και άλλου που έχει αναφερθεί για το θέμα (ίσως στο σάιτ του ή και αλλού καθώς θεωρούνται πολύ γνωστές οι απόψεις του ως γνωστός σχεδιαστής που ειναι (γνωστός στα κατάλληλα άτομα που απευθύνεται και μοιράζονται την φιλοσοφία του ή απόψεις του και έχουν ιδίαν πείρα (εμπειρία) απο το καλό αποτέλεσμα του, συγκριτικά με άλλες επιλογές). Ο κάθε κατασκευαστής απευθύνεται σε άλλους ανθρώπους και άλλες ανάγκες, συν του γεγονότος ότι σχεδιάζει αυτό που αυτός θεωρεί σωστό (αλλά και δυνατό σύμφωνα με την επιχείρηση που διαθέτει και τα οικονομικά ανοίγματα που δύναται ή δεν δύναται να κάνει).
+++++
JM: But let us reiterate a point that we hold very dear: you never listen to a pair of speakers, but necessarily to a complete system. You cannot judge a single element, it is always in relation to its surroundings. This is especially true for the amplifier-speaker- cable marriage. For a source, as for
the quality of a musical recording, you cannot make a silk purse out of a sow’s ear...
This “marriage” is quite difficult to get right and not everything can be measured. A fault too often encountered in an engineer is to ignore what he does not understand or what he cannot measure. To unequivocally observe a phenomenon that is not understood is very uncomfortable for the scientist; it is none the less real and undeniable. With a touch of humor, we tell ourselves that we would like to not die ignorant, when faced with any of these findings. In many cases, however, we later nd that there is a rational explanation.

MSI: You were among the first to use very steep slopes for passive crossover filters to isolate each driver in its optimal frequency range. Do you think that digital filters represent the culmination of this approach, providing extremely steep slopes while preserving phase relationships?

JM: The response of a speaker around the resonant frequency of its moving parts is absolutely disastrous: the smearing and distortion are catastrophic. However, an octave above this resonance, the transducer is already able to give the best of itself, which implies the development of steep filter slopes. Digital filters are capable of going even further in this direction, but they require the not insubstantial investment of a tri-amplified system. For us, the budget for such a system seems unrealistic.
+++++

¨Ολη η συνέντευξη :

 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.611
Μηνύματα
2.867.904
Members
37.939
Νεότερο μέλος
geo kok
Top