- Μηνύματα
- 25.127
- Reaction score
- 20.644
Ένα βασικό τμήμα της παρουσίας του ειδικού Τύπου, στην Ελλάδα, και ειδικά αυτού, του οποίο το αντικείμενο άπτεται της οικιακής διασκέδασης, ήταν εξ αρχής τα λεγόμενα τεστ συσκευών, όπου ο δοκιμαστής καλούνταν να αποφανθεί για το ποιόν της εκάστοτε υπό δοκιμή συσκευής. Το πνεύμα της διεξαγωγής αυτών των δοκιμών έχει περάσει από διάφορα στάδια, καθώς παλιότερα αποδιδόταν μεγάλο βάρος στις εργαστηριακές μετρήσεις του δοκιμίου, με παράλληλη την παράθεση των ακουστικών εντυπώσεων από μέρους του δοκιμαστή, ενώ στα μεταγενέστερα χρόνια, περίπου από τα μέσα της 10ετίας του ’80 και εντεύθεν, οι μετρήσεις βαθμιαία πέρασαν σε δεύτερη μοίρα, δίνοντας την πρωτοκαθεδρία στις ακουστικές εντυπώσεις του δοκιμαστή. Αυτό δεν ήταν βεβαίως κάτι λανθασμένο, τουλάχιστον κατά την προσωπική μου άποψη, καθώς οι μετρήσεις αυτές βασίζονταν –και βασίζονται- σε σχετικά παλιές νόρμες, της 10ετίας του ’60, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι είναι λανθασμένες, αλλά απλώς ελλιπείς. Σε κάθε περίπτωση, όμως, και νομίζω πως δεν λέω κάτι πρωτότυπο, αλλά το απολύτως αυτονόητο, οι μετρήσεις αυτές, ναι μεν δεν είναι θετικό, είναι όμως ένα σχετικά ικανό αρνητικό κριτήριο. Δηλαδή, για παράδειγμα, εάν ένα ηχείο παίζει στα 3 μέτρα, σε στάθμη 96dB, με παραμόρφωση 1%, δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι είναι καλό ηχείο. Από την άλλη μεριά, εάν ένα άλλο ηχείο παίζει όπως παραπάνω, αλλά με παραμόρφωση 10%, τότε είναι κακό ηχείο, η, τουλάχιστον υποδεέστερο του προηγουμένου. Απλά και λογικά.
Δεχόμενες, λοιπόν, οι μετρήσεις έντονη κριτική, συνεπικουρούσης και της μη εξοικείωσης της συντριπτικής πλειοψηφίας των αναγνωστών με τα διάφορα διαγράμματα που τυχόν τις συνοδεύουν, έχασαν πολύ έδαφος, το οποίο κατέλαβε η προσωπική, υποκειμενική κρίση του δοκιμαστή. Άλλωστε, δεν είναι όλοι οι αναγνώστες ενός ειδικού περιοδικού απόφοιτοι πολυτεχνικής σχολής, ενώ πολλοί από αυτούς έχουν υπόβαθρο που άπτεται των θεωρητικών, και όχι των θετικών επιστημών, ενώ ένα σεβαστό τμήμα τους, έχει ξεχάσει τη Φυσική του σχολείου, πράγμα απολύτως ανθρώπινο και αναμενόμενο. Πώς να μην νιώθουν οι αναγνώστες κάποια απόσταση, έως και αποστροφή, έναντι των διαφόρων καμπυλών, που συνοδεύουν τα διάφορα βατ, αμπέρ, χερτς, και άλλα τέτοια. Έτσι, λοιπόν, το γεγονός της παράθεσης εντυπώσεων ακρόασης, για τον μέσο ακροατή, ή, για να το θέσω σε πιο χειροπιαστή βάση, για τον μέσο καταναλωτή, ήταν και είναι κάτι πολύ πιο κοντινό και γνώριμο, και τελικά ελκυστικό. Άλλωστε, το αντίστοιχο δεν συμβαίνει και με τους γευσιγνώστες; Όλοι τους δοκιμάζουν κάτι, και αποφαίνονται επί της γεύσης και επίγευσής του, καθώς και για τους διαφόρους γευστικούς συνδυασμούς, μετερχόμενοι όρων δανεισμένων από άλλες αισθήσεις. Έτσι, μπορεί κανείς να διαβάσει για την αγριάδα και την επιθετικότητα ενός σαντορινιώτικου κρασιού, για τη βελούδινη αίσθηση της γεύσης του σολωμού, για την ξεδιαντροπιά του ροκφόρ, ή για τη διακριτικότητα των φυστικιών macadamia, στη γέμιση ενός μανιταριού. Και όλα αυτά, χωρίς να είναι ανάγκη, βρε αδερφέ, να είναι χημικός. Διότι, όλα τα παραπάνω, είναι υπόθεση Χημείας για τον σχηματισμό της γεύσης, και Φυσικής (ηλεκτρισμού), για την μετάδοσή τους στον εγκέφαλο.
[/b]
Δεχόμενες, λοιπόν, οι μετρήσεις έντονη κριτική, συνεπικουρούσης και της μη εξοικείωσης της συντριπτικής πλειοψηφίας των αναγνωστών με τα διάφορα διαγράμματα που τυχόν τις συνοδεύουν, έχασαν πολύ έδαφος, το οποίο κατέλαβε η προσωπική, υποκειμενική κρίση του δοκιμαστή. Άλλωστε, δεν είναι όλοι οι αναγνώστες ενός ειδικού περιοδικού απόφοιτοι πολυτεχνικής σχολής, ενώ πολλοί από αυτούς έχουν υπόβαθρο που άπτεται των θεωρητικών, και όχι των θετικών επιστημών, ενώ ένα σεβαστό τμήμα τους, έχει ξεχάσει τη Φυσική του σχολείου, πράγμα απολύτως ανθρώπινο και αναμενόμενο. Πώς να μην νιώθουν οι αναγνώστες κάποια απόσταση, έως και αποστροφή, έναντι των διαφόρων καμπυλών, που συνοδεύουν τα διάφορα βατ, αμπέρ, χερτς, και άλλα τέτοια. Έτσι, λοιπόν, το γεγονός της παράθεσης εντυπώσεων ακρόασης, για τον μέσο ακροατή, ή, για να το θέσω σε πιο χειροπιαστή βάση, για τον μέσο καταναλωτή, ήταν και είναι κάτι πολύ πιο κοντινό και γνώριμο, και τελικά ελκυστικό. Άλλωστε, το αντίστοιχο δεν συμβαίνει και με τους γευσιγνώστες; Όλοι τους δοκιμάζουν κάτι, και αποφαίνονται επί της γεύσης και επίγευσής του, καθώς και για τους διαφόρους γευστικούς συνδυασμούς, μετερχόμενοι όρων δανεισμένων από άλλες αισθήσεις. Έτσι, μπορεί κανείς να διαβάσει για την αγριάδα και την επιθετικότητα ενός σαντορινιώτικου κρασιού, για τη βελούδινη αίσθηση της γεύσης του σολωμού, για την ξεδιαντροπιά του ροκφόρ, ή για τη διακριτικότητα των φυστικιών macadamia, στη γέμιση ενός μανιταριού. Και όλα αυτά, χωρίς να είναι ανάγκη, βρε αδερφέ, να είναι χημικός. Διότι, όλα τα παραπάνω, είναι υπόθεση Χημείας για τον σχηματισμό της γεύσης, και Φυσικής (ηλεκτρισμού), για την μετάδοσή τους στον εγκέφαλο.
[/b]