Sweet spot, ή ευρεία διασπορά;

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.973
Reaction score
23.083
Διαβάζω εδώ δίπλα το θέμα που άνοιξε ο Ανδρέας, όπου εμμέσως πλην σαφώς υπονοεί τον αυτονόητο της μεγάλης διασποράς σε ένα ορθώς υλοποιημένο ηχείο. Επ' αυτού έχει υπερθεματίσει από πολύ παλιά και ο Dr. Bose, με τα γνωστά ηχεία του. Από την άλλη μεριά υπάρχει ας πούμε ο J. Pelchat της Verity, που υποστηρίζει ότι η πραγματικά υψηλή απόδοση επιτυγχάνεται σε μια μικρή περιοχή μιας - δυό θέσεων έναντι των ηχείων, αλλά και όλοι αυτοί οι μουσικόφιλοι που ιδρώνουν και ξεϊδρώνουν, προσπαθώντας να στήσουν τα ηχεία τους με ακρίβεια εκατοστού.

Προσωπικά, μόλις βάλω τον Harry James να παίξει, αμέσως νιώθω την αίσθηση της τρίτης διάστασης στα drums, ακόμη κι αν κινούμαι στο δωμάτιο. Τελικά ποιός έχει δίκιο; Μήπως όλα είναι θέμα ικανότητας του ηχολήπτη; Τι λέτε;
 

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Συμφωνώ ότι η καλή ηχογράφηση συνεπάγεται την τρισδιάστατη αίσθηση της

αναπαραγόμενης μουσικής σκηνής !

Σχετικά τώρα με το ερώτημα του Κώστα που αφορά στα χαρακτηριστικά διασποράς

πιστεύω ότι:

Αν ο χώρος ακρόασης έχει πολύ καλά χαρακτηριστικά "απορρόφησης" και "διάχυσης"

τότε η ευρύτερη δυνατή διασπορά είναι επιθυμητή! Εξυπακούεται ότι σε αυτή την

περίπτωση οι "καλές" θέσεις ακρόασης είναι άφθονες...

Αν όμως τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά δεν είναι τα επιθυμητά (που είναι μάλλον ο κανόνας) τότε

ο περιορισμός της διασποράς είναι απαραίτητη λύση ανάγκης.

Οι ιδανικές όμως θέσεις ακρόασης μπορεί να περιοριστούν έτσι σε μία ή το πολύ δύο!!!
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Στην ροκ/ποπ μουσική δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο η θέση των μουσικών στη σκηνή.
Στην κλασική μουσική οι θέσεις των μουσικών είναι συγκεκριμένες.

Θέλω να πω με αυτό ότι όλα τα ηχεία έχουν ένα και μοναδικό σημείο sweet spot απ όπου ο ακροατής έχει μπροστά του μια πλήρη εικόνα της τοποθέτησης των οργάνων στην ορχήτρα.
Τα βιολιά για παράδειγμα να τα ακούς αριστερά κι όχι δεξιά ή επάνω στο ταβανι.

Σε όλες τις μετρήσεις ηχείων που βλέπουμε στα reviews παρατηρούμε ότι η απόκριση συχνοτήτων του ηχείου αλλάζει κάθε φορά που μετακινούμε το μικρόφωνο σε άλλη θέση. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και με τα αυτιά μας.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και σε live ακρόαση κλασικής μουσικής. Η θέση που θα κάτσεις είναι καθοριστική.
Και στο Μέγαρο Μουσικής υπάρχουν οι οικονομικές και οι ακριβές θέσεις.

Γενικά όμως αυτό που παίζει σημαντικότατο ρόλο είναι να σου αρέσει αυτό που ακούς. Τότε διορθώνονται όλα και δεν μας ενοχλεί τίποτα. Αυτό ισχύει πάντα και παντού σε όλους τους χώρους και με όλα τα ηχεία.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Κώστας Κόγιας said:
Προσωπικά, μόλις βάλω τον Harry James να παίξει, αμέσως νιώθω την αίσθηση της τρίτης διάστασης στα drums, ακόμη κι αν κινούμαι στο δωμάτιο. Τελικά ποιός έχει δίκιο; Μήπως όλα είναι θέμα ικανότητας του ηχολήπτη; Τι λέτε;
Ο ηχολήπτης και στη συνέχεια αυτός που θα επεξεργαστεί το σήμα (πλάτος/φάση) κατά τη φάση της mastering.
Πειραματίσου λίγο με τα Protools ή ακόμα και με το CoolEdit και δες τι μπορείς να κάνεις. Οπου θέλεις τα πας τα όργανα στη σκηνή. Aν έχεις στη διάθεσή σου και το πηγαίο πολυκαναλικό σήμα, τότε κάνεις ότι θέλεις.
 


Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
mixalis kanakakis said:
g.kar χρησιμοποιεις pro-tools???εγω εχω το logic pro 7.......
μεταξύ μας Μιχάλη, τα έχω βαρεθεί όλα τα εργαλεία και τα συστήματα ήχου και προτιμώ τον ήχο της κλασικής κιθάρας μου. Τότε μόνο φεύγω, όταν νιώθω τις δονήσεις του οργάνου στην καρδιά μου. Κανένα σύστημα, όσο ακριβό κι αν είναι δεν μου δίνει την ίδια ικανοποίηση.
Το ίδιο συμβαίνει όταν πηγαίνω στο στούντιο ηχογραφήσεων του δασκάλου μου. Κάθομαι συνήθως στον χώρο που παίζουν οι μουσικοί. Εκεί πλέον ακούς πως πρέπει να πάιζει ένα κοντραμπάσο ή ένα κρουστό. Καμία σχέση με ήχο αναπαραγόμενο από ηχείο. Και ο χώρος, όχι τίποτα ιδιαίτερο.
Γιατί εκεί μέσα παίζουν τόσο όμορφα τα όργανα ενώ στον ίδιο χώρο δεν παίζουν το ίδιο καλά τα ηχεία ????
Γιατί μπουμάρει το ηχείο ενώ στον ίδιο χώρο το κοντραμπάσο δεν μπουμάρει ποτέ ???
 

Μηνύματα
1.346
Reaction score
2
δεν εχεις καθολου αδικο απλα μεχρι ενος σημειου σε βοηθουν να καταννοησεις καλυτερα τα του ηχου ......,. :wink:
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
mixalis kanakakis said:
δεν εχεις καθολου αδικο απλα μεχρι ενος σημειου σε βοηθουν να καταννοησεις καλυτερα τα του ηχου ......,. :wink:
Από τη στιγμή που πειραματίστηκα, μαζί με κάποιον επαγγελματία ηχολήπτη, και μου έδειξε τι μπορείς να κάνεις με την επεξεργασία του ήχου, τα βαρέθηκα όλα.
Πάνε τα πανάκριβα Ladder ποτενσιόμετρα , πάνε οι caddock αντιστάσεις , οι πανάκριβοι πυκνωτές, πάνε όλα. Κάθονται στο συρτάρι με τα εργαλεία μου και σκουριάζουν. Το σήμα πριν γραφτεί στο CD που αγοράζουμε περνάει από άπειρα κυκλώματα.

Πάντως σε γενικές γραμμές προτιμώ τα ηχεία που έχουν μεγάλη διασπορά, για να μπορώ τώρα το καλοκαίρι να ακούω καλά και από το μπαλκόνι 8)
 

Μηνύματα
33
Reaction score
0
Πρώτη φορά στο φόρουμ και ελπίζω όχι τελευταία.
Μια απορία για αρχή.
Τα posts του g.kar τι σχέση έχουν με τα θέματα επιθυμητής διασποράς που έθεσε ο κατασκευαστής του θέματος Κόγιας ;
 

Μηνύματα
1.346
Reaction score
2
Καταρχας καλως ηρθες....... :)

εχουν σχεση με τη φιλικη και παρειστικη διαθεση για συζητηση που υπαρχει στο φορουμ......;)
δεν εχουμε αυστηρους κανονες απλα συζηταμε......
 

Μηνύματα
33
Reaction score
0
Εντάξει.
Αλλά 7 άσχετα posts δεν καταστρέφουν τελικά το τόπικ;O Τσαντουλής έδωσε μια άποψη.
Δεν υπάρχει αντίλογος; Δεν υπάρχουν άλλες απόψεις;Είναι ένα θέμα που μάλλον ενδιαφέρει πολλούς.
Ερχομαι από άλλα φόρα που δυστυχώς η τάση για διαρκές και αναίτιο και άσχετο ποστάρισμα ήταν ενοχλητική.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
sonus said:
Πρώτη φορά στο φόρουμ και ελπίζω όχι τελευταία.
Μια απορία για αρχή.
Τα posts του g.kar τι σχέση έχουν με τα θέματα επιθυμητής διασποράς που έθεσε ο κατασκευαστής του θέματος Κόγιας ;
Κατ' αρχάς σε καλωσορίζω στο φόρουμ μας.

Τώρα για την παρατήρηση περι off topic έχω να πω τα εξής :

Τα μηνύματά μου σκοπό είχαν να μας υπενθυμίσουν τους κανόνες της φυσικής διασποράς των φυσικών οργάνων και του ήχου που ακούμε σε live ακούσματα κλασικής και άλλων ειδών μουσικής.

Θα πρέπει να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης γιατί δεν έχουμε σαν μέτρο σύγκρισης ένα ιδανικό ηχείο ή μια ιδανική ηχογράφηση.

Επίσης συμπεριέλαβα και τις δυνατότητες που έχουν οι ηχολήπτες σήμερα για το "πείραγμα" της στερεοφωνικής εικόνας ή αν θέλεις ακόμα και της διασποράς.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Μιά ηχογράφηση "πειραγμένη" μπορεί να μετατρέψει εύκολα ένα ηχείο με μικρή διασπορά σε ένα ηχείο με τεράστια (φαινομενικά) διασπορά. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι η διασπορά είναι κάτι που εύκολα αλλάζει με ηλεκτρονικό τρόπο. Επεξεργασία σήματος γινεται και στο πλάτος αλλά και στην φάση του σήματος. Πολλές φορές με μη γραμμικό τρόπο ώστε να δοθεί η συγκεκριμένη εικόνα που θέλει ο μηχανικός ήχου. Επομένως έχουμε να κάνουμε περισσότερο με ένα άγνωστο σε εμάς ηχητικό εφέ.
Ελάχιστες ηχογραφήσεις γίνονται με δύο μικρόφωνα παρουσία όλων των μουσικών να παίζουν ταυτόχρονα.

Με απλά λόγια Γιάννη θεωρώ την ικανότητα του ηχολήπτη και του μηχανικου που θα κάνει το mastering πολύ σημαντική. Είναι το τελευταίο ερώτημα/ παρατήρηση του Κ.Κόγια.
 

Μηνύματα
2.679
Reaction score
5
Μόλις που ετοιμαζόμουν να κάνω post αλλά βλέπω ότι πηδήχτηκε και αυτό το θέμα, προτιμώ να πιω καλύτερα ένα φραπέ. Άντε γεια!!!
Αγαπητέ sonus μην αγχώνεσαι κάνε και εσύ υπομονή όπως κάνουμε όλοι.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Αντώνης K. said:
Μόλις που ετοιμαζόμουν να κάνω post αλλά βλέπω ότι πηδήχτηκε και αυτό το θέμα, προτιμώ να πιω καλύτερα ένα φραπέ. Άντε γεια!!!
Αγαπητέ sonus μην αγχώνεσαι κάνε και εσύ υπομονή όπως κάνουμε όλοι.
Θα προτιμούσαμε Αντώνη να μας πεις τη γνώμη σου και να πιείς τον φραπέ σου αργότερα.
Σε ενόχλησε κάτι που διάβασες ή βγάζεις παλαιότερα αποθημένα ?

Εγώ ότι είχα να γράψω το έγραψα. Δεν γνωρίζω άλλα επι του θέματος.

Συνεχίστε παρακαλώ.
 

Μηνύματα
33
Reaction score
0
g.kar said:
Μιά ηχογράφηση "πειραγμένη" μπορεί να μετατρέψει εύκολα ένα ηχείο με μικρή διασπορά σε ένα ηχείο με τεράστια (φαινομενικά) διασπορά. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι η διασπορά είναι κάτι που εύκολα αλλάζει με ηλεκτρονικό τρόπο.
Τεράστιο λάθος και απίστευτη ανακρίβεια.Δεν το σώζει ούτε το φαινομενικά.
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
sonus said:
g.kar said:
Μιά ηχογράφηση "πειραγμένη" μπορεί να μετατρέψει εύκολα ένα ηχείο με μικρή διασπορά σε ένα ηχείο με τεράστια (φαινομενικά) διασπορά. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι η διασπορά είναι κάτι που εύκολα αλλάζει με ηλεκτρονικό τρόπο.
Τεράστιο λάθος και απίστευτη ανακρίβεια.Δεν το σώζει ούτε το φαινομενικά.
Αποψή σου. Οι δικές μου εμπειρίες είναι άλλες από αυτες που έχεις εσύ και τις οποίες περιμένουμε να μας παρουσιάσεις .
 

Μηνύματα
8.291
Reaction score
3.574
Εγώ λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω άλλο κάτω από αυτή την πίεση που δέχομαι και μάλιστα δεν μπορώ να υποψιαστώ τους λόγους. Δεν μου είναι ευχάριστο και αυτό είναι που με χαλάει περισσότερο.
 

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Θα παρακαλούσα τον g.kar να μου πει με ποιο τρόπο

ένας ηχολήπτης μπορεί να επεκτείνει την κατακόρυφη και οριζόντια διασπορά

ενός επίπεδου (π.χ. ΑCOUSTAT) ηλεκτροστατικού με τεχνικές ηχογράφησης!

(Επεκτείνοντας κατά συνέπεια τον αριθμό των κατάλληλων θέσεων ακρόασης)
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.964
Μηνύματα
3.036.009
Members
38.524
Νεότερο μέλος
Klipschlascala_pro1988
Top