Ηχητική περιποίηση χώρου ακρόασης

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.671
Έχω την χαρά να βλέπω όλο και περισσότεροι να ασχολούνται με το χώρο ακρόασης και τη συμπεριφορά του στο φάσμα, κι όχι με κλασσικά εικονογραφημένα τίγκα στις χαϊεντιές.

Ως εκ τούτου, είναι μάλλον καλή ιδέα να προσπαθήσω να φτιάξω έναν εύκολο "οδηγό" για την περιποίηση του χώρου ακρόασης, σε επίπεδο DIY.

Προφανώς, η απολύτως βέλτιστη λύση είναι να μη κάνετε τίποτα μόνοι σας, αλλά να αναθέσετε τη μελέτη και υλοποίηση της ηχητικής περιποίησης του χώρου σε ειδικούς.

Προφανώς, αυτό έχει κάποιο κόστος, και ενώ αξίζει κάθε λεπτό, πιθανώς να μην υπάρχουν διαθέσιμα αυτά τα λεπτά, ή να έχετε άλλες προτεραιότητες στα διαθέσιμα, οπότε πάμε! ;)
 



Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Έχω την χαρά να βλέπω όλο και περισσότεροι να ασχολούνται με το χώρο ακρόασης και τη συμπεριφορά του στο φάσμα, κι όχι με κλασσικά εικονογραφημένα τίγκα στις χαϊεντιές.

Ως εκ τούτου, είναι μάλλον καλή ιδέα να προσπαθήσω να φτιάξω έναν εύκολο "οδηγό" για την περιποίηση του χώρου ακρόασης, σε επίπεδο DIY.

Προφανώς, η απολύτως βέλτιστη λύση είναι να μη κάνετε τίποτα μόνοι σας, αλλά να αναθέσετε τη μελέτη και υλοποίηση της ηχητικής περιποίησης του χώρου σε ειδικούς.

Προφανώς, αυτό έχει κάποιο κόστος, και ενώ αξίζει κάθε λεπτό, πιθανώς να μην υπάρχουν διαθέσιμα αυτά τα λεπτά, ή να έχετε άλλες προτεραιότητες στα διαθέσιμα, οπότε πάμε! ;)
Συμπεριελαβε μεσα και τη διαχειριση των πρωιμων ανακλασεων και μην αναφερθεις ΜΟΝΟ στο χρονο αντηχησης.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.671
Για μια ακόμη φορά, επιτρέψτε μου να επιμείνω και να τονίσω πως το απολύτως καλύτερο που έχετε να κάνετε, είναι να αναθέσετε το έργο σε ειδικούς.

Κάντε τη χάρη στον εαυτό σας, δώστε τα λεφτά που θα ζητηθούν για να φτιάξει ένας ειδικός το χώρο σας, αυτή θα είναι η καλύτερη "επένδυση" που θα κάνετε ποτέ.

Κανένας μας δεν έχει τη γνώση και εμπειρία που έχει ένας ειδικός, που ασχολείται όλη μέρα, επί σειράς ετών, με αυτό το θέμα, και φτιάχνει χώρους, τον ένα μετά τον άλλο. Δε γίνεται να κάνεις κάτι που να πλησιάζει την επαγγελματική λύση, είναι αδύνατο.

Μπαλώματα και χαζομετρήσεις θα κάνετε όλοι σας, είναι βέβαιο. Ούτε τον μετρητικό εξοπλισμό του ειδικού δεν διαθέτετε, ούτε τις γνώσεις χρήσης αυτού.

Οπότε, για μια ακόμα φορά, αν τυχόν αντέχει το πορτοφόλι σας, αναθέστε το έργο σε ειδικό, χωρίς καμία δεύτερη σκέψη.

Απολύτως καμία. ;)
 

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Δε γίνεται να κάνεις κάτι που να πλησιάζει την επαγγελματική λύση,
Χωρις να θελω να μειωσω τους επαγγελματιες και βεβαια γινεται να πλησιασεις το αποτελεσμα αν ξερεις τι κανεις! 8-)
 



costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.671
Χωρις να θελω να μειωσω τους επαγγελματιες και βεβαια γινεται να πλησιασεις το αποτελεσμα αν ξερεις τι κανεις! 8-)
Χωρίς να είμαι βέβαιος ότι δε θέλω να σε μειώσω, είμαι βέβαιος ότι λες αηδίες, πιθανώς μόνο για να χρειάζεται να τονίσω ότι ισχύει ακριβώς το αντίθετο, οπότε σε ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνεις για άλλη μια φορά να τονίσω πως μια επαγγελματική φροντίδα χώρου δε πλησιάζεται ούτε για πλάκα ούτε από την καλύτερη δυνατή diy υλοποίηση οποιουδήποτε από εμάς, ιδίως (και το τονίζω) του μέλους Γιάνννη. ;)


ΥΓ. Είναι πολύ πιο εύκολο να φτιάξετε τα έπιπλα του σπιτιού μόνοι σας, ακόμα και τις ηλεκτρικές συσκευές εξ'ολοκλήρου ιδιοκατασκευής (πλυντήριο ρούχων, πιάτων, στεγνωτήριο, μπόιλερ, ηλεκτρική σκούπα, κλπ) από ότι την ηχητική αρτιότητα του χώρου. :)
 
Last edited:


Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Χωρίς να είμαι βέβαιος ότι δε θέλω να σε μειώσω, είμαι βέβαιος ότι λες αηδίες, πιθανώς μόνο για να χρειάζεται να τονίσω ότι ισχύει ακριβώς το αντίθετο, οπότε σε ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνεις για άλλη μια φορά να τονίσω πως μια επαγγελματική φροντίδα χώρου δε πλησιάζεται ούτε για πλάκα ούτε από την καλύτερη δυνατή diy υλοποίηση οποιουδήποτε από εμάς, ιδίως (και το τονίζω) του μέλους Γιάνννη. ;)
Αυτό δεν παίζει πουθενά… σε καμιά ειδικότητα.
Πάμε παρακάτω
….
Γνωμες σας.Δε θα μαλωσουμε αλλωστε!

Η δικη μου γνωμη ειναι οτι μπορεις να ΠΛΗΣΙΑΣΕΙΣ αρκετα το αποτελεσμα απο μονος σου.Εσεις γιατι σπαταλαησατε τοσες ωρες στα βιβλια και στα προγραμματα και δε φωναξατε τον ειδικο;;

Παμε παρακατω!
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.671
Ολίγον από θεωρία:

Εν αρχή οι χρόνοι αντήχησης.

Χωρίς πολλά πολλά, οι χρόνοι αντήχησης οφείλουν να είναι περί τα 0.3 δευτερόλεπτα, και θεωρείται ok στο εύρος 0.2-0.4 sec.

Αυτό αποκαλείται RT 60.

Όσο πιο μεγάλος ο χώρος, τόσο πιο μεγάλο μπορεί να είναι το RT 60, κι όσο πιο μικρός, τόσο πιο μικρό.

Για όλους όμως τους τυπικούς οικιακούς χώρους ακρόασης, το επιθυμητό εύρος είναι αυτό που ανέφερα, το 0.2-0.4.

Το σημαντικότερο όμως, δεν είναι η ακριβής τιμή του RT 60, αλλά η μικρή διακύμανση της τιμής του RT 60 στο εύρος του ακουστού φάσματος.

Δηλαδή, όσο πιο σταθερή παραμένει η τιμή του RT 60 στο φάσμα, τόσο πιο σωστά θα ακούγεται ο χώρος, και το οποιοδήποτε σεταπ μέσα σε αυτόν τον χώρο.

Τα σκαμπανεβάσματα του RT 60 στο φάσμα, δρουν ως ένα εκουαλαιζερ στον ήχο. Και μάλιστα κακό εκουαλαιζερ, στο στεντι στειτ, όχι στο κρουστικό, που οφείλεται και εξαρτάται κυρίως και βασικά από την άμεση, αλλά αυτό δεν έχει νόημα να το συζητήσουμε.

Ας κρατήσουμε την ουσία: τα σκαμπανεβάσματα του RT 60 στο φάσμα, δρουν ως ένα πολύ πολύ κακό εκουαλαιζερ στον ήχο.


Άρα, κυνηγάμε το σταθερό RT 60 στο φάσμα, και εντός των προβλεπόμενων ορίων (0.2-0.4 sec).

Ουδεμία εξαίρεση, ουδεμία αντίρρηση υφίσταται. Φακτς οφ όντιο. :)
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
Μπράβο, πολύ ενδιαφερον θέμα, αναμένω την συνέχεια :)

Ο χρόνος αντηχησης στις χαμηλές συχνότητες επιτρέπεται να είναι και λίγο πάνω απ το όριο των 0,40?
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.671
Κατανόηση του προβλήματος:

Όταν το ηχείο παίζει στο χώρο ακρόασης, δημιουργείται ένα πρόβλημα από τον χώρο μέσα στον οποίο παίζει αυτό το ηχείο: παίζει και ο χώρος. :)

Οπότε, ο ακροατής ακούει 2 διαφορετικά πράγματα μαζί:

1. Αυτό που παίζει το ηχείο, που για λόγους ευκολίας θα ονομάζουμε "άμεση" ακτινοβολία,

2. Αυτό που παίζει ο χώρος, που για λόγους ευκολίας θα ονομάζουμε "έμμεση" ακτινοβολία.

Δηλαδή, ακούει ένα άθροισμα ηχητικής ενέργειας, από 2 διαφορετικές "πηγές".

Το πρόβλημα είναι τριπλό:

1. Το σύνολο της έμμεσης ακτινοβολίας που λαμβάνει ο ακροατής, είναι τυπικά πολύ μεγαλύτερο της άμεσης, συνήθως είναι (μέση τιμή) 80% έμμεση και 20% άμεση, σε τυπικές αποστάσεις ακρόασης (μιντφιλντ). Άρα, κατά βάση ακούς πως παίζει ο χώρος, κι όχι πως παίζει το ηχείο.

2. Εκτός του συνολικού ενεργειακού ποσοστού της έμμεσης, μας ενδιαφέρει και η κατά περίπτωση σημαντική ενεργειακή ποσότητα μιας πρώτης ανάκλασης, είτε σε πλαϊνούς τοίχους είτε σε άλλες επιφάνειες, οι οποίες αν είναι επίπεδες λείες επιφάνειες, δίνουν κατοπτρικά μια αντανάκλαση σημαντικής ισχύος, που αλλάζει τα φώτα στην άμεση.

3. Τα τοιχωματικα όρια του χώρου ακρόασης, δηλαδή τα ντουβάργια, κοινώς boundaries, δρουν ως ανακλαστήρες στο φάσμα, ιδία στις χαμηλές συχνότητες όπου τα κάνουν μαντάρα κυριολεκτικά, δημιουργώντας "στάσιμα κύματα" και "ακυρώσεις", δηλαδή αλλεπάλληλες εξάρσεις και βυθίσεις στην απόκριση, καθώς αθροίζεται η ανακλωμενη έμμεση με την άμεση του μεγαφώνου. Αυτά είναι τα λεγόμενα modes του χώρου, που εξαρτώνται απλώς από τις διαστάσεις του χώρου ακρόασης.

Αυτά.

Και μέσα σε όλα αυτά, βάζεις ένα καινούριο καλώδιο να το ακούσεις. Α πες μου τώρα...
 

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Κατανόηση του προβλήματος:

Όταν το ηχείο παίζει στο χώρο ακρόασης, δημιουργείται ένα πρόβλημα από τον χώρο μέσα στον οποίο παίζει αυτό το ηχείο: παίζει και ο χώρος. :)

Οπότε, ο ακροατής ακούει 2 διαφορετικά πράγματα μαζί:

1. Αυτό που παίζει το ηχείο, που για λόγους ευκολίας θα ονομάζουμε "άμεση" ακτινοβολία,

2. Αυτό που παίζει ο χώρος, που για λόγους ευκολίας θα ονομάζουμε "έμμεση" ακτινοβολία.

Δηλαδή, ακούει ένα άθροισμα ηχητικής ενέργειας, από 2 διαφορετικές "πηγές".

Το πρόβλημα είναι τριπλό:

1. Το σύνολο της έμμεσης ακτινοβολίας που λαμβάνει ο ακροατής, είναι τυπικά πολύ μεγαλύτερο της άμεσης, συνήθως είναι (μέση τιμή) 80% έμμεση και 20% άμεση, σε τυπικές αποστάσεις ακρόασης (μιντφιλντ). Άρα, κατά βάση ακούς πως παίζει ο χώρος, κι όχι πως παίζει το ηχείο.

2. Εκτός του συνολικού ενεργειακού ποσοστού της έμμεσης, μας ενδιαφέρει και η κατά περίπτωση σημαντική ενεργειακή ποσότητα μιας πρώτης ανάκλασης, είτε σε πλαϊνούς τοίχους είτε σε άλλες επιφάνειες, οι οποίες αν είναι επίπεδες λείες επιφάνειες, δίνουν κατοπτρικά μια αντανάκλαση σημαντικής ισχύος, που αλλάζει τα φώτα στην άμεση.

3. Τα τοιχωματικα όρια του χώρου ακρόασης, δηλαδή τα ντουβάργια, κοινώς boundaries, δρουν ως ανακλαστήρες στο φάσμα, ιδία στις χαμηλές συχνότητες όπου τα κάνουν μαντάρα κυριολεκτικά, δημιουργώντας "στάσιμα κύματα" και "ακυρώσεις", δηλαδή αλλεπάλληλες εξάρσεις και βυθίσεις στην απόκριση, καθώς αθροίζεται η ανακλωμενη έμμεση με την άμεση του μεγαφώνου. Αυτά είναι τα λεγόμενα modes του χώρου, που εξαρτώνται απλώς από τις διαστάσεις του χώρου ακρόασης.

Αυτά.

Και μέσα σε όλα αυτά, βάζεις ένα καινούριο καλώδιο να το ακούσεις. Α πες μου τώρα...
Θα προσθετα στο 3 οτι η ανακλαση εχει να κανει και απο το ειδος του τοιχου-δηλαδη στιβαρη δομικη επιφανεια vs γυψοσανιδα η ξυλο,με το πρωτο να εχει ανακλαση σχεδον 100% στις χαμηλες,οπως και στο σχημα του χωρου και τον τετραγωνισμο του:αν εχουμε τοιχους οι οποιοι δεν ειναι ακρως παραλληλοι μεταξυ τους,μειωνουμε αρκετα την ενταση και το προβλημα των ρυθμων του δωματιου.
 

Μηνύματα
4.867
Reaction score
3.925
Δυο πραγματα Κωστα εν αρχη.

Πως μετραμε το χρονο αντήχησης μονοι μας? Υπαρχει καποιο απ ετοιμο η μονο με ακριβα μηχανήματα?

Δευτερον τι είναι αυτό που οριζει ότι ακουμε πχ 80% εμμεσα και 20% αμεσα. Υπαρχει κατι που το μετραει η κανει υποθεσεις που στηρίζονται σε καποια αρχη.
 

Μηνύματα
12.831
Reaction score
10.048
Δευτερον τι είναι αυτό που οριζει ότι ακουμε πχ 80% εμμεσα και 20% αμεσα. Υπαρχει κατι που το μετραει η κανει υποθεσεις που στηρίζονται σε καποια αρχη.
Εμείς ακούμε nearfield, ο Κώστας έγραψε για midfield. Άρα δεν μας πιάνει.
 

Μηνύματα
813
Reaction score
1.788
Συγγνώμη που πετάγομαι αλλά αφού το αγαπητό μέλος έχει όρεξη να μοιραστεί τις γνώσεις του σε μακροσκελές thread καλό θα ήταν να τον αφήσουμε να τα γράψει όλα, να μας ενημερώσει πότε τελείωσε και να γίνουν συζήτηση/ σχόλια/ διαφωνίες μετά. Αντίστοιχα παλαιότερα threads είναι πολύ δυσανάγνωστα και αδικείται το περιεχόμενο.
 

Μηνύματα
4.867
Reaction score
3.925
Εχεις απολυτο δικαιο Dionisp, ειμαστε ανυπομονοι.
Ισως θα ηταν καλυτερο να εγραφε ο Κωστας ολο το κομματι των σκεψεων του να εβγαιναν τα ενδιάμεσα μηνυματα και στο τελος να έμπαιναν ερωτήσεις προβληματισμοι κλπ
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.689
Συγγνώμη που πετάγομαι αλλά αφού το αγαπητό μέλος έχει όρεξη να μοιραστεί τις γνώσεις του σε μακροσκελές thread καλό θα ήταν να τον αφήσουμε να τα γράψει όλα, να μας ενημερώσει πότε τελείωσε και να γίνουν συζήτηση/ σχόλια/ διαφωνίες μετά. Αντίστοιχα παλαιότερα threads είναι πολύ δυσανάγνωστα και αδικείται το περιεχόμενο.
Άντε ντε, πες τα.
Έτοιμος ήμουν να το γράψω.
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.317
Μηνύματα
2.858.299
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top