Loudspeaker Measurements by Amir (ΑSR)

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
"for all number of technical reasons, stereo playback is never going to be able to accurately reproduce the sound of a live instrument or even a voice."

Από μηχανικό ήχου παιδάκια.

Ευχαριστώ.
Η παρέμβασή σου είναι...εκτός θέματος. :Α
Το πολύ το ΄΄Κυρ'ελέησον΄΄ το βαριέται και ο...Toole.

Σελίδα 20, "Subwoofer and Bass Settings", "Phase Correction".

:p
Κι εσύ εκτός...Παραθέτεις ως αναφορά οδηγίες χρήσης του νεότερου μοντέλου LSX αντί του LS50W κι επιπλέον η διόρθωση φάσης ως ενέργεια δεν ταυτίζεται απαραιτήτως με τη χρονική ευθυγράμμιση.
 
Last edited:

Μηνύματα
690
Reaction score
1.100
Μια βοήθεια please. Ακουγα παλιότερα σε δωμάτιο με πλακακι 4μ x 5μ μια χαρά ξεκούραστα και με εντάσεις. Τώρα σε δωμάτιο 6 x 7 με δάπεδο ξύλο καρφωτο τα ίδια ηχεία με κουράζουν. Τι κάνω;
 



alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Μια βοήθεια please. Ακουγα παλιότερα σε δωμάτιο με πλακακι 4μ x 5μ μια χαρά ξεκούραστα και με εντάσεις. Τώρα σε δωμάτιο 6 x 7 με δάπεδο ξύλο καρφωτο τα ίδια ηχεία με κουράζουν. Τι κάνω;
Και εγώ με ξύλινο δάπεδο σε όλο το σπίτι είμαι. Καφασωτό όπως αυτό που λες αλλά με μόνωση Knauf μέσα, παντού. Δεν ξέρω αν κάνει κάτι στον ήχο.
Και δεν το αλλάζω με τίποτα. Τα συχαίνομαι τα πλακάκια.
Να πα να γ@ ο ήχος. :biggrin:

Πρώτα αισθητική, μετά ακουστική.
Μία άλλη οπτική.
Η ακουστική θα έρθει αργότερα με διαφορά υλικά.

By the way.
Δεν με κουράζει κ α θ ό λ ο υ.
Ήρθε και το ανταλλακτικό του Sub και έγινα άνθρωπος πάλι.
Η αλλαγή που έκανα και έφερα το σαλόνι τούμπα νομίζω πως βοήθησε τον ήχο.
Άλλαξε η ακουστική λόγο ανοιγμάτων, άλλη κλίση στο ταβάνι κλπ.
Ακούω ωραία και δεν έχω κάνει ακόμα calibration. Μέτρησα βέβαια μια ωραία τρούπα στους 55 κύκλους αλλά who cares. Λίγο από δω λίγο από εκεί κάπως θα το φέρω. Μέχρι να έρθει δεύτερο.

Το μόνο που μου τη σπάει στα νεύρα είναι ένας βόμβος που δεν είχα ποτέ όταν ανοίγει ο Anthem. Καμιά μ@λ@κια έχω κάνει με τα καλώδια. Του κιλού όλα, ντροπής πράματα. :biggrin:
 

Μηνύματα
813
Reaction score
1.788
Μια βοήθεια please. Ακουγα παλιότερα σε δωμάτιο με πλακακι 4μ x 5μ μια χαρά ξεκούραστα και με εντάσεις. Τώρα σε δωμάτιο 6 x 7 με δάπεδο ξύλο καρφωτο τα ίδια ηχεία με κουράζουν. Τι κάνω;
Δηλαδή; έχω την εντύπωση ότι το πλακάκι είναι χειρότερο από το ξύλο στο πάτωμα. Δεν άλλαξες τίποτα άλλο στο δωμάτιο;
 

Μηνύματα
4.867
Reaction score
3.925
Ο ενας χωρος 20 τμ και ο άλλος 42. Αυτό είναι το πρωτο.

Ειμαι σιγουρος ότι υπαρχουν κι αλλα χαρακτηριστικα εντος χωρου που διαφοροποιουν τους χρονους αντήχησης.

Πρεπει να γινει μια παρουσιαση του χωρου αλλα και του συστηματος για να φανει ποιος είναι ο φταιχτης.
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
...
Ακούω ωραία και δεν έχω κάνει ακόμα calibration. Μέτρησα βέβαια μια ωραία τρούπα στους 55 κύκλους αλλά who cares. Λίγο από δω λίγο από εκεί κάπως θα το φέρω. Μέχρι να έρθει δεύτερο.
...
Πρώτον,έχεις υπολογίσει την κατανομή των βασικών ιδιορρυθμών στις τρεις πρώτες οκτάβες καθώς και τις θεμελιώδεις συχνότητες όπου θα ίσχυαν φαινόμενα SBIR;Έχεις χρησιμοποιήσει καθόλου το παράθυρο με την προσομοίωση δωματίου στο REW;

Δεύτερον,η επίμαχη υποχώρηση σε ύψος 55 Hz μήπως επανέρχεται έστω και υπό μικρότερο μέγεθος σε διπλάσια ή τριπλάσια περίπου συχνότητα;

Τρίτον,αλλάζει ύψος η υποχώρηση άμα μετακινηθεί το sub σε αντιδιαμετρική θέση ως προς τη διάσταση όπου είναι εγκατεστημένο;
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Πρώτον,έχεις υπολογίσει την κατανομή των βασικών ιδιορρυθμών στις τρεις πρώτες οκτάβες καθώς και τις θεμελιώδεις συχνότητες όπου θα ίσχυαν φαινόμενα SBIR;Έχεις χρησιμοποιήσει καθόλου το παράθυρο με την προσομοίωση δωματίου στο REW;
Οχι.

Δεύτερον,η επίμαχη υποχώρηση σε ύψος 55 Hz μήπως επανέρχεται έστω και υπό μικρότερο μέγεθος σε διπλάσια ή τριπλάσια περίπου συχνότητα;
Ναι.

Τρίτον,αλλάζει ύψος η υποχώρηση άμα μετακινηθεί το sub σε αντιδιαμετρική θέση ως προς τη διάσταση όπου είναι εγκατεστημένο;
Δεν έχω κάνει τίποτα σαν δοκιμές.
Προχθές έβαλα το Sub σε λειτουργία. Εχθές είδα λίγο με το ARC τη σκ@τα κάνει εκεί που είναι. Τίποτα παραπάνω.

ΓΕΝΙΚΑ.
Τα 5 ηχεία μου έχουν θέματα καθώς omnipolar, όλα. Οπότε καταλαβαίνεις.
Αυτό που είπα, σε σχέση με το πως τα είχα 11 χρόνια, έχει διαφορά γιατί άλλαξαν τα τοιχοματικά όρια που είχαν δεξιά αριστερά και η κλίση στο ταβάνι. Τίποτα παραπάνω. Μου ακούγεται διαφορετικό και νομίζω μου αρέσει περισσότερο. Δεν έχω κάνει καμία μέτρηση συνολικά, έχω τις παλιές μετρήσεις, θα βάλω το ARC να μετρήσει τα νέα δεδομένα να κάνω αντιπαραβολή.
Αν θυμάμαι καλά, το ARC είχε κάνει καλή δουλίτσα τότε. Με αυτά που ήξερα τότε βέβαια.
Τώρα, θα δω τη μπορεί να γίνει με τη τοποθέτηση σε ανθρώπινα πλαίσια γιατί είναι σαλόνι, και μετά calibration. Και μέχρι εκεί.
Θα αλλάξουν τα πάντα όλα στο μέλλον (κατασκευή για ΤV και οθόνη, κρυφοί φωτισμοί, έπιπλο ώστε να μην φαίνεται κανένα μηχάνημα - ίσως και τα ηχεία κλπ), οπότε δεν θα ασχοληθώ παραπάνω. Ακόμα και εντοιχισμένα σκέφτομαι όπως καταλαβαίνεις.

Για να σου δώσω να καταλάβεις από 5.1 που είναι σήμερα θα γίνει 5.2.2 και μέχρι τώρα έχω καταλήξει σε ομοαξονικά Genelec για να βολέψει και το κεντρικό στη ξάπλα. Αυτά είναι σημερινά δεδομένα. Αργότερα μπορεί να αλλάξει κάτι, ανάλογα το πότε θα γίνει και τη θα υπάρχει βέβαια. Την τελική επιλογή των μονάδων θα την κάνει άλλος, όχι εγώ. Αυτός που ξέρει.
Θα γίνει κάτι καλό γιατί θα είναι και το τελευταίο. Μόνο ο AV να αλλάξει κάποτε και αν.
 
Last edited:

Μηνύματα
2.599
Reaction score
4.585
Πρώτα αισθητική, μετά ακουστική.
Θα το έλεγα καλύτερα "πρώτα η άνεση" που θα συμπεριελάμβανε και την αισθητική. Αν δεν αισθάνεσαι άνετα στο χώρο, δεν είναι του γούστου σου, δε χαλαρώνεις κτλ τι σημασία έχει πως παίζει το σύστημα?

Εξαιρούνται όσοι μπορούν να κλείνουν τα μάτια και να νοιώθουν πως βρίσκονται μέσα στην ορχήστρα.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.399
Reaction score
27.688
Θα το έλεγα καλύτερα "πρώτα η άνεση" που θα συμπεριελάμβανε και την αισθητική. Αν δεν αισθάνεσαι άνετα στο χώρο, δεν είναι του γούστου σου, δε χαλαρώνεις κτλ τι σημασία έχει πως παίζει το σύστημα?

Εξαιρούνται όσοι μπορούν να κλείνουν τα μάτια και να νοιώθουν πως βρίσκονται μέσα στην ορχήστρα.
Άνεση και αισθητική για μένα πάνε παρέα.
Το ίδιο λέμε.
 

Μηνύματα
690
Reaction score
1.100
Ο ενας χωρος 20 τμ και ο άλλος 42. Αυτό είναι το πρωτο.

Ειμαι σιγουρος ότι υπαρχουν κι αλλα χαρακτηριστικα εντος χωρου που διαφοροποιουν τους χρονους αντήχησης.

Πρεπει να γινει μια παρουσιαση του χωρου αλλα και του συστηματος για να φανει ποιος είναι ο φταιχτης.
Αποκλείεται! Με τα κριτήρια των κρατούντων στο εδώ δημόσιο και δημοκρατικο forum, είμαι χαιενδας... Δηλαδή κάτι σαν αριστερός στα 1950. Όταν "στρώσω" θα ξαναμιλήσω
 

dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.786
Reaction score
11.021
Κι εσύ εκτός...Παραθέτεις ως αναφορά οδηγίες χρήσης του νεότερου μοντέλου LSX αντί του LS50W κι επιπλέον η διόρθωση φάσης ως ενέργεια δεν ταυτίζεται απαραιτήτως με τη χρονική ευθυγράμμιση.
Ακόμη καλύτερα! Τα ταπεινά LSX των 1000 ευρώ (αλλά και τα LS50W, ολόιδιο dsp έχουν) προσφέρουν υποδειγματικές μετρήσεις εκεί που ...μετράει (διασπορά και απόκριση ομοαξονικού μεγαφώνου, συντονισμοί καμπίνας), απίστευτη ευκολία χρήσης και επεκτασιμότητα μέσω εξόδου sub με διόρθωση ακουστικής φάσης (*), δηλ. χρονισμού τους. Δηλ. πιο πολύ respect δεν έχει από μένα.

(*) για ακουστική φάση - χρονισμό πρόκειται. Όλες οι μονάδες, και το sub, οδηγούνται από το "KEF’s MUSIC INTEGRITY ENGINE™ .... allows LSX to produce nearperfection in time-alignment and musical reproduction "
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ακόμη καλύτερα! Τα ταπεινά LSX των 1000 ευρώ (αλλά και τα LS50W, ολόιδιο dsp έχουν) προσφέρουν υποδειγματικές μετρήσεις εκεί που ...μετράει (διασπορά και απόκριση ομοαξονικού μεγαφώνου, συντονισμοί καμπίνας), απίστευτη ευκολία χρήσης και επεκτασιμότητα μέσω εξόδου sub με διόρθωση ακουστικής φάσης, δηλ. χρονισμού τους. Δηλ. πιο πολύ respect δεν έχει από μένα.
Δεν αντιμάχομαι τους λόγους σεβασμού.Στόχος η πλήρης ακρίβεια κατά την πληροφόρηση.Έστω και αν το λογισμικό είναι ταυτόσημο ανάμεσα στα δυο μοντέλα,οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις δεν είναι.Ως ηχοσυστήματα,το LS50W είναι αρχαιότερο του LSX.
 


Μηνύματα
690
Reaction score
1.100
Έλα ντε...
Παραθέτω παρακάτω τις αρχές σχεδιασμού των ascendo. Ο σχεδιαστής Juergen Scheuring, πίσω στο 2007 μιλά για το μεγάλο ηχείο του κι όχι το ZF3, ωστόσο πιστεύω ανοίγει τα μάτια (και τα ώτα, όσων θέλουν βέβαια).

Νομίζω ότι (κάποια από τα σχόλια που παρατέθηκαν παραπάνω) μπορεί να αναχθούν κατ΄αναλογία, βέβαια, στο πχ γιατί η Ελλάς δεν είχε εθνική αυτοκινητοβιομηχανία. Ενώ θα μπορούσαμε να πάρουμε ένα αμορτισέρ, μια φλάτζα και ένα τιμόνι και να φτιάξουμε αυτοκίνητο.

Όλοι μιλάμε για αυτοκίνητα σ' αυτήν την χώρα, κάποιοι ξέρουν να τα οδηγούν και στα όριά τους, ορισμένοι τα φτιάχνουν κιόλας με αφτερμαρκετ υλικά, κάποιοι είμαστε και κάγκουρες και δεν τ' αφήνουμε μαμίσια, αλλά βασική και εφαρμοσμένη έρευνα, χρηματοδοτούμενη από το κράτος, όπως δηλαδή γεννήθηκε η αναφερόμενη εταιρεία ηχείων δεν έχουμε... Παρακαλώ την άποψη του petermeni (αν κάνει κέφι βέβαια), που αν έχω καταλάβει σωστά κατασκευάζει ηχεία. Κι όποιου άλλου βέβαια.



quote



Searching for the Extreme: Jürgen Scheuring of Ascendo


The Ascendo System M-S is a statement-level speaker that retails for $45,000 per pair. The M-S is a time-aligned design that features an adjustable top cabinet to accommodate for differing listening distances.
Taking a technical tour of an Ascendo loudspeaker takes some time. The designs are complex, the details many. But with this month's article in my "The World’s Best Audio System" on the System M-S, Ascendo’s top-of-the-line speaker system, I figured I’d ask Jürgen Scheuring, the mind behind the Ascendo speaker systems, a few questions about the overriding principles he uses when designing a loudspeaker.

Design principles

Scheuring initially listed several design elements he incorporates into his loudspeakers. One of his first considerations is time alignment -- each driver’s output arriving at the listener’s ear at precisely the same moment in time. Several speaker manufacturers tout time alignment, or proper group delay, or phase coherence, so this alone does not set Ascendo speakers apart. I would come to learn that time alignment is only one key to their originality.

One of Scheuring’s first statements summed up this complex loudspeaker issue: "Perfect time-domain behavior … some call it impulse response, some step response, others phase -- it is all the same: Every frequency has to arrive exactly at the same time at your ear."

Sounds simple enough, but those who have studied available loudspeaker models that accomplish this goal while also performing well in other technical parameters will realize just how difficult the balancing act must be. Time alignment is not the only technical characteristic that Scheuring believes accounts for the sound quality he achieves. He also said that his speakers have "fast risetime and fast decay times in the high, mid, and the low end, and very low high-order distortions. When these are achieved, the listener can expect very good imaging and spaciousness." Risetime, measured in microseconds (µs), is the ability of a speaker or electronic component to respond to an electrical signal. Manufacturers often equate this measurement with a component’s ability to sound quick and agile.

I was curious about the bass-loading method Scheuring uses -- the woofer in the System M-S is mounted internally, with only a front-mounted port visible -- and how it affects time alignment. In a time-aligned speaker, you often see all of the drive elements’ voice-coils lined up on a raked-back, or stepped front baffle. Scheuring said that "Ascendo speakers have perfect time alignment down to around 80Hz. The bass driver produces a slightly higher group delay below this frequency. This is taken into account with the S.A.S.B. unit. It matches the phase in the transition region between mids and lows in such a way that there is no audible acoustical break."

Time alignment is not just a matter of how the drive-units are positioned in and on the cabinet, however. The crossover slopes, too, are critical. I asked Scheuring about his crossovers and how they help accomplish the goal of time alignment. First, he pointed out that, above about 90Hz, his speakers act as simple two-way designs, actually simplifying the crossovers. "We use as few ways as possible because every way you add has latency, and affects the time behavior. Time alignment is not only a question of the highs and mids, but also of the very low end. Every way you add to your design affects your alignment. There is a basic tradeoff when using conventional crossover designs: 6dB/octave types preserve phase and yield good time behavior but have very bad damping in the sidebands. This problem limits the dynamics and headroom of the speaker substantially."


Jürgen Scheuring with a portion of his large lineup of Ascendo speakers at High End 2007 in Munich, Germany.
So if the crossover slopes are not 6dB/octave designs, what are they? In the Ascendo marketing literature, the term Constant Voltage Kernel appears. What, exactly, does that mean, particularly as it affects time alignment?

Scheuring: "High-order designs (18-24dB/octave) have good sideband damping but damage time behavior. Ascendo has developed a new technology that overcomes these problems. We use a unique design of a Constant Voltage Kernel embedded in an 18dB/octave filter. This special design gives us very good phase and time behavior in the crossover region (similar to 6dB/octave designs), while we have huge damping (over 30dB/octave) in the sidebands. A Constant Voltage Kernel is a special four-part crossover design where three parts of the network are capacitors and inductors (depending on the type of filter) and the fourth part is the driver itself."

OK, so back to the S.A.S.B. (semisymmetrical bandpass dynamic current-damped woofer) bass alignment. I was curious as to how this method differs from more conventional bass-loading alignments, such as a sealed or ported box. Scheuring elaborated: "There are two basic low-frequency designs on the market: bandpass and vented enclosures. The problem with a bandpass design is, in principle, that it is too slow [in the time domain]. It normally produces very deep and fast bass, but it is, in the time domain, not aligned with the midrange. The problem with a vented design is that there is no acoustic damping of the speaker for frequencies lower than the tuning frequency. That often slows down the low-end reproduction.

"With our patented S.A.S.B. unit, these problems are solved. There is a speaker for the (low) mid in a very small closed volume, and a design that looks similar to a bandpass for the low end. The trick is to design the impedances of these two speakers, including the crossover and box volumes, such that: 1) they are (electrically) damping each other, and 2) there is no acoustical break in the crossover range (at about 90Hz). The effect is that you have the advantages of both systems: You have a very fast and deep low-end reproduction, and it is time-aligned with the lower mids. Further, you get really deep bass (lower than 30Hz) from a relatively small enclosure. This also allows us to use far smaller bass drivers with less moving mass. This yields extremely fast bass response."

Other attributes

If you believe that speakers should re-produce sound while not producing any of their own -- the real goal of a high-fidelity audio system, in my estimation -- then many factors must be optimized if the design is to contend for the state of the art. ...................


.......

In summary


Scheuring pointed out that the technical benefits of his designs are best realized in the listening. I agree. There’s little point in achieving a technical goal if the end result isn’t a better listening experience. According to Scheuring, here is what you should expect to hear from an Ascendo design: "Due to the time alignment [capability] and the adjustment for the listener’s position, the Ascendo speakers produce a time-coherent signal. Sonically, this means an authentic reproduction, especially of strings (piano, viola, guitar, etc.), and a great three-dimensional soundfield (not only left/right but also front/rear). The Ascendo speakers also have outstanding resolution in the high-frequency range, so really complex material, such as big orchestras, are reproduced very detailed. Due to the patented S.A.S.B. bass technology, the Ascendo speakers have both very deep and very fast reproduction at the low end. Further, there is absolutely no discontinuity between the midrange soundfield and the low-end response."

I’m putting Jürgen Scheuring’s sonic claims to those tests. In "The World's Best Audio System" you can read about my impressions of the Ascendo System M-S loudspeaker system, as auditioned in my Music Vault listening room.

...Jeff Fritz
[email protected]


unquote
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Παραθέτω παρακάτω τις αρχές σχεδιασμού των ascendo. Ο σχεδιαστής Juergen Scheuring, πίσω στο 2007 μιλά για το μεγάλο ηχείο του κι όχι το ZF3, ωστόσο πιστεύω ανοίγει τα μάτια (και τα ώτα, όσων θέλουν βέβαια).

Νομίζω ότι (κάποια από τα σχόλια που παρατέθηκαν παραπάνω) μπορεί να αναχθούν κατ΄αναλογία, βέβαια, στο πχ γιατί η Ελλάς δεν είχε εθνική αυτοκινητοβιομηχανία. Ενώ θα μπορούσαμε να πάρουμε ένα αμορτισέρ, μια φλάτζα και ένα τιμόνι και να φτιάξουμε αυτοκίνητο.

Όλοι μιλάμε για αυτοκίνητα σ' αυτήν την χώρα, κάποιοι ξέρουν να τα οδηγούν και στα όριά τους, ορισμένοι τα φτιάχνουν κιόλας με αφτερμαρκετ υλικά, κάποιοι είμαστε και κάγκουρες και δεν τ' αφήνουμε μαμίσια, αλλά βασική και εφαρμοσμένη έρευνα, χρηματοδοτούμενη από το κράτος, όπως δηλαδή γεννήθηκε η αναφερόμενη εταιρεία ηχείων δεν έχουμε... Παρακαλώ την άποψη του petermeni (αν κάνει κέφι βέβαια), που αν έχω καταλάβει σωστά κατασκευάζει ηχεία. Κι όποιου άλλου βέβαια.



quote



Searching for the Extreme: Jürgen Scheuring of Ascendo


The Ascendo System M-S is a statement-level speaker that retails for $45,000 per pair. The M-S is a time-aligned design that features an adjustable top cabinet to accommodate for differing listening distances.


Taking a technical tour of an Ascendo loudspeaker takes some time. The designs are complex, the details many. But with this month's article in my "The World’s Best Audio System" on the System M-S, Ascendo’s top-of-the-line speaker system, I figured I’d ask Jürgen Scheuring, the mind behind the Ascendo speaker systems, a few questions about the overriding principles he uses when designing a loudspeaker.

Design principles

Scheuring initially listed several design elements he incorporates into his loudspeakers. One of his first considerations is time alignment -- each driver’s output arriving at the listener’s ear at precisely the same moment in time. Several speaker manufacturers tout time alignment, or proper group delay, or phase coherence, so this alone does not set Ascendo speakers apart. I would come to learn that time alignment is only one key to their originality.

One of Scheuring’s first statements summed up this complex loudspeaker issue: "Perfect time-domain behavior … some call it impulse response, some step response, others phase -- it is all the same: Every frequency has to arrive exactly at the same time at your ear."

Sounds simple enough, but those who have studied available loudspeaker models that accomplish this goal while also performing well in other technical parameters will realize just how difficult the balancing act must be. Time alignment is not the only technical characteristic that Scheuring believes accounts for the sound quality he achieves. He also said that his speakers have "fast risetime and fast decay times in the high, mid, and the low end, and very low high-order distortions. When these are achieved, the listener can expect very good imaging and spaciousness." Risetime, measured in microseconds (µs), is the ability of a speaker or electronic component to respond to an electrical signal. Manufacturers often equate this measurement with a component’s ability to sound quick and agile.

I was curious about the bass-loading method Scheuring uses -- the woofer in the System M-S is mounted internally, with only a front-mounted port visible -- and how it affects time alignment. In a time-aligned speaker, you often see all of the drive elements’ voice-coils lined up on a raked-back, or stepped front baffle. Scheuring said that "Ascendo speakers have perfect time alignment down to around 80Hz. The bass driver produces a slightly higher group delay below this frequency. This is taken into account with the S.A.S.B. unit. It matches the phase in the transition region between mids and lows in such a way that there is no audible acoustical break."

Time alignment is not just a matter of how the drive-units are positioned in and on the cabinet, however. The crossover slopes, too, are critical. I asked Scheuring about his crossovers and how they help accomplish the goal of time alignment. First, he pointed out that, above about 90Hz, his speakers act as simple two-way designs, actually simplifying the crossovers. "We use as few ways as possible because every way you add has latency, and affects the time behavior. Time alignment is not only a question of the highs and mids, but also of the very low end. Every way you add to your design affects your alignment. There is a basic tradeoff when using conventional crossover designs: 6dB/octave types preserve phase and yield good time behavior but have very bad damping in the sidebands. This problem limits the dynamics and headroom of the speaker substantially."


Jürgen Scheuring with a portion of his large lineup of Ascendo speakers at High End 2007 in Munich, Germany.

So if the crossover slopes are not 6dB/octave designs, what are they? In the Ascendo marketing literature, the term Constant Voltage Kernel appears. What, exactly, does that mean, particularly as it affects time alignment?

Scheuring: "High-order designs (18-24dB/octave) have good sideband damping but damage time behavior. Ascendo has developed a new technology that overcomes these problems. We use a unique design of a Constant Voltage Kernel embedded in an 18dB/octave filter. This special design gives us very good phase and time behavior in the crossover region (similar to 6dB/octave designs), while we have huge damping (over 30dB/octave) in the sidebands. A Constant Voltage Kernel is a special four-part crossover design where three parts of the network are capacitors and inductors (depending on the type of filter) and the fourth part is the driver itself."

OK, so back to the S.A.S.B. (semisymmetrical bandpass dynamic current-damped woofer) bass alignment. I was curious as to how this method differs from more conventional bass-loading alignments, such as a sealed or ported box. Scheuring elaborated: "There are two basic low-frequency designs on the market: bandpass and vented enclosures. The problem with a bandpass design is, in principle, that it is too slow [in the time domain]. It normally produces very deep and fast bass, but it is, in the time domain, not aligned with the midrange. The problem with a vented design is that there is no acoustic damping of the speaker for frequencies lower than the tuning frequency. That often slows down the low-end reproduction.

"With our patented S.A.S.B. unit, these problems are solved. There is a speaker for the (low) mid in a very small closed volume, and a design that looks similar to a bandpass for the low end. The trick is to design the impedances of these two speakers, including the crossover and box volumes, such that: 1) they are (electrically) damping each other, and 2) there is no acoustical break in the crossover range (at about 90Hz). The effect is that you have the advantages of both systems: You have a very fast and deep low-end reproduction, and it is time-aligned with the lower mids. Further, you get really deep bass (lower than 30Hz) from a relatively small enclosure. This also allows us to use far smaller bass drivers with less moving mass. This yields extremely fast bass response."

Other attributes

If you believe that speakers should re-produce sound while not producing any of their own -- the real goal of a high-fidelity audio system, in my estimation -- then many factors must be optimized if the design is to contend for the state of the art. ...................



.......

In summary


Scheuring pointed out that the technical benefits of his designs are best realized in the listening. I agree. There’s little point in achieving a technical goal if the end result isn’t a better listening experience. According to Scheuring, here is what you should expect to hear from an Ascendo design: "Due to the time alignment [capability] and the adjustment for the listener’s position, the Ascendo speakers produce a time-coherent signal. Sonically, this means an authentic reproduction, especially of strings (piano, viola, guitar, etc.), and a great three-dimensional soundfield (not only left/right but also front/rear). The Ascendo speakers also have outstanding resolution in the high-frequency range, so really complex material, such as big orchestras, are reproduced very detailed. Due to the patented S.A.S.B. bass technology, the Ascendo speakers have both very deep and very fast reproduction at the low end. Further, there is absolutely no discontinuity between the midrange soundfield and the low-end response."

I’m putting Jürgen Scheuring’s sonic claims to those tests. In "The World's Best Audio System" you can read about my impressions of the Ascendo System M-S loudspeaker system, as auditioned in my Music Vault listening room.

...Jeff Fritz
[email protected]


unquote
Μετρήσεις ;
 

Μηνύματα
690
Reaction score
1.100
Μετρήσεις ;
Καλό! Δεν χυδαιολογω όμως, εκεί διαφέρει.

1. Δεν βρίσκω στο δίκτυο για το μοντέλο αυτό. Εάν θέλει ο administrator να το βάλει στο σωστό νήμα.
2. Και οι μετρήσεις της ηρωίνης δεν είναι καλές, δεν παύει ωστόσο η τελευταία να είναι εθιστική.
 

K

kimon

Guest
Παραθέτω παρακάτω τις αρχές σχεδιασμού των ascendo. Ο σχεδιαστής Juergen Scheuring, πίσω στο 2007 μιλά για το μεγάλο ηχείο του κι όχι το ZF3, ωστόσο πιστεύω ανοίγει τα μάτια (και τα ώτα, όσων θέλουν βέβαια).
quote





So if the crossover slopes are not 6dB/octave designs, what are they? In the Ascendo marketing literature, the term Constant Voltage Kernel appears. What, exactly, does that mean, particularly as it affects time alignment?

Scheuring: "High-order designs (18-24dB/octave) have good sideband damping but damage time behavior. Ascendo has developed a new technology that overcomes these problems. We use a unique design of a Constant Voltage Kernel embedded in an 18dB/octave filter. This special design gives us very good phase and time behavior in the crossover region (similar to 6dB/octave designs), while we have huge damping (over 30dB/octave) in the sidebands. A Constant Voltage Kernel is a special four-part crossover design where three parts of the network are capacitors and inductors (depending on the type of filter) and the fourth part is the driver itself."

unquote
Ένα σύντομο σχόλιο για την συγκεκριμένη συνέντευξη:
Κατ' αρχάς ο ερωτώμενος σχεδιαστής δεν χρησιμοποιεί την συνήθη (και οπωσδήποτε σαφέστερη) τεχνική ορολογία. Σταχυολογώ:
sideband damping: ενώ ο δημοσιογράφος αναφέρεται σε slope, ακούει (και διαβάζουμε) αυτήν την απάντηση, λες και μιλάμε για λήψη ραδιοκυμάτων ΑΜ.
damage time behavior : Μιλάει για αλλοιώσεις φάσης ή για κωδωνισμούς; (τρέχα γύρευε)
phase and time behavior : Χμμ ... Ώστε δεν πρόκειται για φάση...Τί είναι ακριβώς, λοιπόν;

Διάβασα τυχαία αυτήν την παράγραφο και δεν με παρακίνησε να δω το υπόλοιπο κείμενο.
Στην ουσία ο ερωτών (και εμείς) δεν μαθαίνει τίποτε το συγκεκριμένο.
Εντάξει, κατανοώ ότι κανείς δεν είναι πρόθυμος να αποκαλύψει δημοσίως τα μυστικά της δουλειάς του, αλλά το να παρουσιάζονται τέτοια κείμενα ως σημαντικά, έ, είναι υπερβολή.
(Αναφέρομαι στις παραγράφους 7 και 8, ακριβώς μετά την φωτογραφία.)
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.314
Μηνύματα
2.858.221
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top