Toe in & Cross firing

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
...
Το ηχείο αυτό, μέχρι τις 20° οφ αξις είναι απελπιστικά άριστο, όπως και στις 30°..
Το μεν ηχείο απελπιστικά άριστον,η δε επένδυση των καθισμάτων απελπιστικά...άχρηστη. :lolsign:
Τρανή απόδειξη του ανωτέρω, είναι η ορθή κρουστική αντίληψη και εκτός του χώρου ακρόασης, όταν εντός αυτού έχει επιτευχθεί άριστη χρονική ευθυγράμμιση στο ένα και μοναδικό αυτό σημείο.

Δηλαδή εκτός χώρου, τραγικά μακριά από το σημείο χρονικού ευθυγραμμισμού, ακούγεται ...σωστά!

Ε; ;)




Η απάντηση κρύβεται στη λογική ανάπλασης των ακουστικών objects στο χώρο, ενός object oriented format.

Η αναδημιουργία αυτών των objects, ακολουθεί την λογική της στερεοφωνιας, δηλαδή του δεξιού και αριστερού ημισφαιρίου αντίληψης.

Οι οδηγίες και πάλι που έχω ως βασική αναφορά, δεν είναι άλλες από αυτές της τρινοβ, όπου υπάρχει αρκετά εκτενής αναφορά στο cross firing, και στόχος του είναι η διατήρηση της αίσθησης του δεξιά και αριστερά στο εμπρός τεταρτοσφαιριο και μετά στο οπίσθιο τεταρτοσφαιριο, συμπληρώνοντας συνολικά ένα άνω ημισφαίριο.

Δηλαδή toe in στα εμπρός, και γυρίζοντας προς τα πίσω, toe in και σε αυτά.

Τα πλαϊνά παραμένουν στο κέντρο κάθε πλευράς με toed-out τα περιφερικά αυτών, συνθήκη που δεν παλεύεται σε μετακίνηση στον προσθιοπίσθιο άξονα με κανένα άλλο τρόπο, πέραν της προσθήκης επιπροσθέτων πλαϊνών ηχείων για αυξημένες αποστάσεις μετακίνησης, εξ'ου και τα πολλαπλά πλαϊνά ηχεία σε μεγάλους κινηματογράφους.

Όμως, ακόμα και σε αυτούς, είναι πρακτικά αδύνατο να μην ακούς περισσότερο τα πίσω κανάλια μετακινούμενος προς τα πίσω, δεν υπάρχει λύση.

Ψάχνοντας όσο μπορούσα, ανακάλυψα ότι το ζητούμενο δεν είναι να παραμείνει τόσο ακέραιος ο λόγος των εμπρός με τα πίσω ηχεία, διότι προφανώς αυτά μεταφέρουν εντελώς διαφορετικά objects μεταξύ τους και δε διαφοροποιείται σημαντικά η αντίληψη του θέματος με διαφοροποίηση μεταξύ τους, αλλά αντιθέτως διαφοροποιείται σημαντικά η αντίληψη του θέματος με μετακίνηση στον άξονα δεξιά αριστερά.

Δηλαδή, ένας κεραυνός που πρέπει να ακουστεί πάνω από το κεφάλι σου, στο κέντρο ας πούμε, δεν πειράζει αν ακουστεί λίγο πιο μπροστά από τη θέση ακρόασης ή λίγο πίσω από τη θέση ακρόασης, αρκεί να είναι κεντρικά τοποθετημένος, αλά κεντρικό είδωλο.
Είναι λάθος όμως, να ακουστεί από τα δεξιά σου, ή από τα αριστερά σου, αυτό πρέπει να παλέψεις, που μπορεί να συμβεί και με μικρομετακινήσεις πλαγίως της κεντρικής θέσης.

Πάντα δηλαδή, ανεξαρτήτως πολυπλοκότητας του σετάπ, παραμένει στόχος το ακλόνητο κεντρικό είδωλο, αυτό στον κεντρικό προσθιοπίσθιο άξονα του χώρου.

Στο βασικό 5.1 σεταπ που αναφέρεσαι, δικαίως γιατί αποτελεί τη βάση του πολυκάναλου ήχου, θα πρότεινα τα σαράουντ ηχεία να είναι αρκετά πίσω από τις 90°, κατά προτίμηση στις 120° (ίσως και παραπάνω), με στόχο αυτά τα δύο να μπορούν να αναδημιουργησουν κεντρικό πίσω είδωλο σταθερό στο πίσω κέντρο, ανεξαρτήτως πλαϊνής μετακίνησης προς τα δεξιά ή αριστερά του ακροατή.

View attachment 198484

Η συγκριτική στάθμη του κεντρικού πίσω ειδώλου, με αντίστοιχο εμπρός κεντρικό είδωλο, δεν ενοχλεί σε μικροδιαφοροποιήσεις.

Όμως η ασταθής κεντρική θέση, και η μετακόμιση αυτού προς τα δεξιά ή αριστερά, θα ενοχλήσει.

Η τυπική on axis τοποθέτηση όλων των δορυφόρων, θα αφήσει να διαφοροποιείται τόσο η σχέση στάθμης του εμπρός τεταρτησφαίριου σε σχέση με το πίσω (σε μετακίνηση μπρος πίσω του ακροατή, ή σε εμπρός και πίσω καθίσματα), όσο και η θέση του κεντρικού ειδώλου εκατέρωθεν του προσθιοπίσθιου άξονα.
Το cross firing λύνει το δεύτερο, διατηρεί σταθερά στο κέντρο το κεντρικό είδωλο, πράγμα που είναι σημαντικότερο. ;)


ΥΓ. Σε μεγάλων διαστάσεων χώρους, μπορεί να δουλέψει η τοποθέτηση πιο ψηλά όλων των δορυφόρων, με κατεύθυνση στην απέναντι πλευρά του κύκλου ακρόασης. Όσο προσεγγίζεις κάθε δορυφόρο, βγαίνεις περαιτέρω εκτός άξονα προς αυτόν τον δορυφόρο, για 2 λόγους (γωνία λόγω ύψους και γωνία λόγω κατεύθυνσης).
Τυπική λύση σε μεγάλους κινηματογράφους. Πιθανώς σε απλό πολυκάναλο να έχει νόημα και σε οικιακή εγκατάσταση, αλλά δεν έχει σε immersive, θα είναι όλα ..ψηλά.
Θα ληφθούν υπ'όψιν όσα αναφέρεις για την πολυκαναλική σύσταση.
Στην τονισμένη παρατήρηση έχω να σχολιάσω ότι σε τέτοια κατάσταση ακρόασης έξω από το δωμάτιο όπου θα είναι εγκατεστημένο και θα παίζει το setup,ως πηγή ήχου δεν λογαριάζονται πλέον τα ίδια τα ηχεία,αλλά το άνοιγμα μέσα από το οποίο θα μεταδίδεται ηχητική ενέργεια στον παρακείμενο χώρο,όπως και οι τοιχωματικές δομές ειδικά για τις χαμηλές συχνότητες.

Γι αυτό μεταξύ άλλων γίνεται τόσο εύκολο να καταλάβει ο ακροατής πόσο καλή εξομάλυνση απόκρισης θα έχει επιτευχθεί στις πρώτες οκτάβες,όπως και αν οι κρίκοι του ηχοσυστήματος αποδίδουν με αρκετή φυσικότητα τις υπόλοιπες οκτάβες με ρυθμό και δυναμικές,ώστε να εκτιμήσει αν θα χρειαζόταν πρώτα αλλαγή διαρρύθμισης ή...συσκευών.:sneaky:
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Να κι ένα απόσπασμα από τις οδηγίες τοποθέτησης της τρινοβ:

Εδώ βλέπουμε το πρόβλημα:
(Ότι ισχύει για τα πάνω ηχεία, ισχύει και για τα εμπρός, που είναι τα κυριότερα στον σχηματισμό του εμπρός κεντρικού ειδώλου)

Screenshot_20210202_102604_com.google.android.apps.docs.jpg


Και δω βλέπουμε τη λύση:
(Στον προσθιοπίσθιο άξονα, μόνο με πολλαπλά ηχεία παλεύεται, ωστόσο για μια 3-αδα ακροατών σε τυπική μικρών διαστάσεων οικιακή εγκατάσταση δεν έχουν νόημα)

Screenshot_20210202_102645_com.google.android.apps.docs.jpg




<<Cross-firing is recommended to achieve best overall localization and dimmersion for all seats at the expense of a slight compromise at the MLP.
It is easily understood using the example where upper left and upper right speakers form a sound source exactly above these speakers.
Because of the distance of the upper left and right speakers, a listener sitting at the left would be closer to upper left speaker shifting the source toward the left but at the same time this listener would be more on axis with the upper right speaker and more off-axis with the upper left speaker resulting in more level to the right which is shifting back the source toward it original position.
The sound image is stabilized within the listening area.

This cross-firing method requires selecting speakers base on their off-axis performance.>>
 
Last edited:

Μηνύματα
954
Reaction score
518
και εάν ηχείο λέει ο κατασκευαστής να μην το βάζεις οn axis?!
δεν ισχύουν για όλες τις περιπτώσεις. όπως για παράδειγμα ηχεία που έχουν στην πλαϊνή πλευρά woofer.

To σωστο ειναι τι λεει ο κατασκευαστης.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Στην τονισμένη παρατήρηση έχω να σχολιάσω ότι σε τέτοια κατάσταση ακρόασης έξω από το δωμάτιο όπου θα είναι εγκατεστημένο και θα παίζει το setup,ως πηγή ήχου δεν λογαριάζονται πλέον τα ίδια τα ηχεία,αλλά το άνοιγμα μέσα από το οποίο θα μεταδίδεται ηχητική ενέργεια στον παρακείμενο χώρο,όπως και οι τοιχωματικές δομές ειδικά για τις χαμηλές συχνότητες.

Γι αυτό μεταξύ άλλων γίνεται τόσο εύκολο να καταλάβει ο ακροατής πόσο καλή εξομάλυνση απόκρισης θα έχει επιτευχθεί στις πρώτες οκτάβες,όπως και αν οι κρίκοι του ηχοσυστήματος αποδίδουν με αρκετή φυσικότητα τις υπόλοιπες οκτάβες με ρυθμό και δυναμικές
Στον δικό μου χώρο, το άνοιγμα της πόρτας βρίσκεται πίσω δεξιά, περίπου 1,5μ πίσω από το Rrs (right rear surround) και σε γωνία ~ 140°, δηλαδή για να εισέλθεις στο χώρο, περνάς ΣΥΡΙΖΑ ανάμεσα από το Rrs και την πίσω δεξιά πολυθρόνα.

Απέχει περίπου 3,5μ από την mlp.

Βγαίνοντας δεξιά, έχει ένα πλατύ χωλ, περίπου 3μ, με άθλιους χρόνους αντήχησης (αντίλαλος), και μετά αρχίζει σκάλα για τον πάνω όροφο, σκάλα με στροφή, που τυπικά αποτελεί πρόβλημα ηχητικής συμπεριφοράς και τονίζει οποιοδήποτε συντονισμό.


Σε οποιοδήποτε σημείο όταν βρίσκομαι ακόμα και στη σκάλα, η κρουστική που προσλαμβάνω είναι απολύτως άριστη, κοφτή και εντυπωσιακή, δίνοντας έντονη την αίσθηση πως παίζει λάιβ μπάντα εκεί κάτω.

Προφανώς η απόσταση από το σημείο της χρονικής ευθυγράμμισης (mlp), όπως και οι κακοί χρόνοι RT 60 εκεί έξω, δεν πτοούν την αντίληψη αυτού. 8-)


This cross-firing method requires selecting speakers base on their off-axis performance.>>
Ρενο, διάβασε την τελευταία πρόταση στο ποστ #22.

Προφανώς η αρχιτεκτονική κάθε ηχείου, αποτελεί εισιτήριο ή φραγμό για υλοποίηση των παραπάνω.

Ταυτόχρονα, το σωστό ηχείο, οφείλει να έχει άριστη τονική ισορροπία τόσο ον αξις όσο και οφ αξις, και οι όποιες μικρές τονικές αλλοιώσεις της ον αξις θα πρέπει να ακολουθούν πιστά στις οφ αξις αποκρίσεις, ώστε η διόρθωση της ον αξις να διορθώνει και την οφ αξις.

Διαφορετικά, η ισοσταθμιση δεν έχει ελπίδα.
 
Last edited:

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:

Να αναφερθουν εδω τα 2 σημαντικα λαθη που δεν ανεφερε πουθενα ο Κωστας-λογικο ως σινεματζης που ειναι και οχι δικαναλος.

Σε δικαναλο σεταπ-ιδιως αν ενδιαφερομαστε να παρουμε το τελειο αποτελεσμα σε μια θεση,αυτο το σεταπ ειναι λαθος.

1ον αλλοιωνει την στεροφωνικη εικονα οταν μετακινουμαστε διοτι αλλαζει ο χρονος αφιξης του ακουστικου σηματος απο το ηχειο αν αλλαξουμε θεση ακροασης και

2ον αυξανει την ανακλαση βλαβερης ακτινοβολιας απο τον τοιχο πισω απο τα ηχεια,ιδιως στα συνηθισμενα σεταπ οπου τα ηχεια ειναι κοντα στον πισω τοιχο και μακρια απο τους πλα'ι'νους.

Συμπερασμα:για στερεο ακροαση σε μια θεση,το κλασσικο σεταπ με ή χωρις toe-in (αναλογα με τα ηχεια που εχουμε και την αναταποκριση του χωρου σε αυτα) ειναι καλυτερο.:beach:
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Όλο το ανωτέρω ποστ(#25), είναι λάθος.
Αγνοείστε το (ή σβήστε το).

Όσον αφορά μετακίνηση του ακροατή στον κατακόρυφο άξονα, για αλλαγή ύψους του καθήμενου ακροατή, η ομοιομορφία απόκρισης (χωρίς τονικές αλλοιώσεις) έρχεται μόνον εάν τα ηχεία έχουν ομοιογενή οφ αξις απόκριση στον κατακόρυφο άξονα.

Δεν υπάρχουν άλλες επιλογές, σόρρυ.

Όπως είπα εξ αρχής, η ομοιομορφία στην οφ αξις απόκριση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στο καλό ηχείο, και γι'αυτόν τον λόγο η αξία του σπινοράματος είναι τρομερή.

Τα ομοαξονικά, σε αυτό το θέμα, ξεκινούν με γκολ από τα αποδυτήρια..
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:

Να αναφερθουν εδω τα 2 σημαντικα λαθη που δεν ανεφερε πουθενα ο Κωστας-λογικο ως σινεματζης που ειναι και οχι δικαναλος.

Σε δικαναλο σεταπ-ιδιως αν ενδιαφερομαστε να παρουμε το τελειο αποτελεσμα σε μια θεση,αυτο το σεταπ ειναι λαθος.

1ον αλλοιωνει την στεροφωνικη εικονα οταν μετακινουμαστε διοτι αλλαζει ο χρονος αφιξης του ακουστικου σηματος απο το ηχειο αν αλλαξουμε θεση ακροασης και

2ον αυξανει την ανακλαση βλαβερης ακτινοβολιας απο τον τοιχο πισω απο τα ηχεια,ιδιως στα συνηθισμενα σεταπ οπου τα ηχεια ειναι κοντα στον πισω τοιχο και μακρια απο τους πλα'ι'νους.

Συμπερασμα:για στερεο ακροαση σε μια θεση,το κλασσικο σεταπ με ή χωρις toe-in (αναλογα με τα ηχεια που εχουμε και την αναταποκριση του χωρου σε αυτα) ειναι καλυτερο.:beach:
Γιάνννη,υποψιάζομαι ότι διάβασες στα πεταχτά χωρίς εμβάθυνση...Πρώτον,ήδη αναφέρθηκε η αναπόφευκτη απόκλιση ανάμεσα σε διαφορετικούς χρόνους άφιξης από τα επιμέρους ηχειακά κανάλια..Έχω επίσης ο ίδιος επιδείξει ως δικαναλικός στο νήμα της διόρθωσης και από το παράλληλο Σύμπαν μεθόδους αντιμετώπισης.Δεύτερον,έχει τονιστεί και στο παρόν νήμα από τον Ear πόσο απαραίτητο θα ήτσν το καρδιοειδές μοτίβο εκπομπής - δηλαδή με μηδαμινή ενέργεια προς τα οπίσθια τοιχώματα - για τα ηχεία.
 

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Μα αυτό ακριβώς που λες το εξήγησε παραπάνω ο ear διαφωνώντας με τα συμπέρασματα σου
Που ακριβως;Και εγω διαφωνω και μπορω να το αποδειξω.Και τι με αυτο;

Εχουν πολλη λασπολογια και ειρωνια τα μηνυματα του ωστε να διαβαστουν χωρις να κουραζουν.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Ας αφήσουμε τον Κώστα να μας μιλησει για πέντε πράγματα χωρίς ενδιάμεσα ποστ.
Αν θέλει κάποιος διαχειριστής ας καθαρίσει λιγάκι το θρεντ μέχρι εδώ. ;)

Όταν ο ίδιος φτάσει στο τέλος τότε να αρχίσει η συζήτηση.
Από μένα τέλος στην αναφορά περί toe in - cross firing.

Δεν πρόκειται για "οδηγίες πιστής εφαρμογής", αλλά απλώς για "χρήσιμες πληροφορίες" που αναλόγως σεταπ και επιδιώξεων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν πολλούς.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Αν θέλει κάποιος διαχειριστής ας καθαρίσει λιγάκι το θρεντ μέχρι εδώ. ;)


Από μένα τέλος στην αναφορά περί toe in - cross firing.

Δεν πρόκειται για "οδηγίες πιστής εφαρμογής", αλλά απλώς για "χρήσιμες πληροφορίες" που αναλόγως σεταπ και επιδιώξεων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν πολλούς.
Πλην...΄΄Λακεδαιμονίων΄΄. :sneaky:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Πέραν των σχεδιαγραμμάτων και του μπλα μπλα, πάντα έχει αξία και η προσωπική εμπειρία επί των ανωτέρω.

Προσωπικά, είμαι τουλάχιστον ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα, έχω πρωτόγνωρα ευρύ sweet spot και ακλόνητο κεντρικό είδωλο, λυπάμαι για τον καιρό που έχασα χωρίς cross firing και βεβαίως σας το συνιστώ ανεπιφύλακτα. 8-)

Για μένα, το cross firing είναι δρόμος χωρίς επιστροφή. Δεν πρόκειται ποτέ να στήσω αλλιώς τα ηχεία μου. ;)

Είδα σημαντικότατη βελτίωση σε πολυκάναλο σεταπ, που από τα αποδυτήρια έχει ευρύτερο sweet spot συγκριτικά με δικάναλο, και σταθερότερο κεντρικό είδωλο, εφόσον διαθέτει ...κεντρικό ηχείο!

Κι όμως, η διαφορά με ενθουσίασε! :party:

Θα ήταν χρήσιμο για όλους, να μπείτε στον κόπο τουλάχιστον να το "δοκιμάσετε" και να καταθέσετε τις εντυπώσεις σας, αν δηλαδή καταλάβατε την βελτίωση από το ευρύτερο sweet spot, την σταθερότερη αναπαραγωγή του κεντρικού ειδώλου, και την ελαχιστοποίηση των άμεσων ανακλάσεων από τους πλευρικούς τοίχους.

Αν θέλετε να το πραγματοποιήσετε με ένα ντεσιμπελομετρο, η διαδικασία είναι πολύ απλή:

Τοποθετείτε το ντεσιμπελομετρο στα 40-50cm δεξιά της θέσης ακρόασης, και παίζετε τόνο 1kHz από τα ηχεία εναλλάξ, στρέφοντάς τα και τα δύο προς τα μέσα, πόσο; μέχρι η στάθμη που θα μετράτε από κάθε ηχείο να είναι όμοια.

Αυτό ήταν.

Προϋπόθεση βέβαια, είναι στην mlp να παίζουν και τα δύο ηχεία επακριβώς στην ίδια στάθμη τον τόνο, κάτι που δεν είναι διόλου δεδομένο, χωρίς ισοσταθμιση. ;)

Χωρίς ισοσταθμιση, θα έχετε μια ευχάριστη πτώση των πριμων, ένα ήπιο νορμάλ ταργκετ κερβ.

Αν θέλετε μια γρήγορη δοκιμή στα τυφλά, απλώς στρέψτε προς τα έσω τα ηχεία, 10-15°, τόσο ώστε συνήθως καθήμενος στη θέση ακρόασης να βλέπετε ΣΥΡΙΖΑ την εξωτερική ακμή της καμπίνας, και οι ον αξις ακτινοβολίες των ηχείων να τέμνονται μπροστά σας στα 30-50cm.


ΥΓ.
Κανονικά, σε κάθε περίπτωση αλλαγής, χρειάζεται εκ νέου ισοστάθμιση στο επιθυμητό ταργκετ κερβ.
 
Last edited:

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.433
Reaction score
15.081
Προσωπικά, είμαι τουλάχιστον ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα, έχω πρωτόγνωρα ευρύ sweet spot και ακλόνητο κεντρικό είδωλο, λυπάμαι για τον καιρό που έχασα χωρίς cross firing και βεβαίως σας το συνιστώ ανεπιφύλακτα.
Τόσα χρόνια στο "γκουρμπέτι" με πειράματα, diy, κλπ....
δεν έτυχε μια φορα να δοκιμάσεις και με περισσότερη κλίση ;;;;
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Τόσα χρόνια στο "γκουρμπέτι" με πειράματα, diy, κλπ....
δεν έτυχε μια φορα να δοκιμάσεις και με περισσότερη κλίση ;;;;
Στο δικάναλο πάντα έτσι έκανα. 8-)
Εξαπανέκαθεν που λένε.

Πάντα. Και τα μαγκνεπαν πάντα με 30°+ ήταν, ενώ όλοι οι άλλοι τα είχαν στην ευθεία.. :biggrin:

Πάντα. Και σε όποια σεταπ φίλων πήγαινα, τα έστριβα γερά προς τα μέσα. Toe in με το ζόρι έκανα σε άπειρο κόσμο.. :lol:

Ο στάνταρ τρόπος που τα έστριβα, ήταν οι ον αξις των ηχείων να τέμνονται 40-50cm μπροστά από τη θέση ακρόασης.

Στο πολυκάναλο πρώτη φορά το δοκίμασα τώρα. Και θα μείνει. Τέλος. :party:
 
Last edited:




Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Πωωωωπωωω, πάνω που βρήκα τη θέση για on axis, τώρα θα υπολογίζω για crossfire. Βρε κακό που μας βρήκε!!!
Είναι αυτό που θ'αποκαλούσαν...cross training...
Αλλά έχεις τσεκάρει τα ηχεία πρώτα για το θέμα με τις υψηλές;Αλλιώς θα υπάρξουν και παρατάσεις...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Στο πρώτο ποστ τούτου του θρεντ, έδωσα ένα πολύ χρήσιμο λινκ.

Προφανώς μόνο εγώ το έχω διαβάσει :lol: , και προφανώς βαργιέστε τα πιντιέφ :biggrin:, αλλά έτσι, μπας και τσιγκλισω το ενδιαφέρον σας, αντιγράφω καναδυό παραγράφους:

Basic requirements of multichannel sound systems beyond the 5.1 sound system

The directional stability of the frontal sound image should be maintained over the entire
higher resolution imagery area. Coincidence of position between sound image and video
image also should be maintained over the wide imagery area.


Exceptional sound quality should be maintained over wider listening area than that
provided by current 5.1 channel sound system.

Basic requirements of the sound image
– The directional stability of the frontal sound image should be maintained over the entire
higher resolution imagery area. Coincidence of position between sound image and video
image also should be maintained over the wide imagery area.


Reason σε:
The following requirements are defined in Recommendation ITU-R BS.775 for the 5.1 channel
sound system:
– The directional stability of the frontal sound image shall be maintained within reasonable
limits over a listening area larger than that provided by a conventional two-channel
stereophony.
The following requirement is also defined:
– It is not required that the side/rear loudspeakers should be capable of the prescribed image
locations outside the range of the front loudspeakers.
For advanced multichannel sound systems beyond the 5.1 channel sound system, the reproduction
of the sound images should be improved from the following two aspects:
− The directional stability of the sound image come from all horizontal directions, i.e. the
front/back and left/right directions, should be maintained within reasonable limits over the
listening area.
− The sound image included in the elevation directions should also be reproduced.

In addition, considering advanced multichannel sound systems applied for television applications,
which have high-resolution imagery with a horizontally and vertically wide field of view, the
coincidence of the position between sound images and video images is needed over the entire
imagery area. Therefore, the aforementioned basic requirement 1) is defined.

.3 Basic requirement of listening area
– Exceptional sound quality should be maintained over wider listening area than that
provided by current 5.1 channel sound system.
Reason:
The following requirement is defined in Recommendation ITU-R BS.775 for the 5.1 channel sound
system:
– The directional stability of the frontal sound image shall be maintained within reasonable
limits over a listening area larger than that provided by a conventional two-channel
stereophony.
As frontal two (left and right) loudspeakers are placed for the conventional 2-channel sound system,
the listening area of the 5.1 channel sound system should be considered only for the frontal sound
image by comparing it to that of a conventional 2-channel stereophony.
To extend the basic requirement of the 5.1 channel sound system, the listening area of advanced
multichannel sound systems should be enlarged by comparing them to the 5.1 channel sound
system. Therefore, the aforementioned basic requirement 4) is defined.

Object-based multichannel audio system
This system was developed based on the principles of wave-field synthesis,

Figure 32 shows that, in the large theatre, the 22.2 multichannel sound system was rated
significantly better than the 5.1 channel sound system for the terms “gaudy”, “distinct”, “wide in
front and rear”, “wide in above and below”, “clear movement of sound”, “sound from every
direction”, “rich reverberant” and “rich envelopment”. Figure 33 shows that, in the small studio, the
22.2 multichannel sound system was rated significantly better than the 5.1 channel sound system for
every evaluation term except “loud”, “dynamic”, “gaudy” and “natural”. The results also show that
the 5.1 channel sound system was rated significantly better than the two-channel stereo system for
every term except “loud”. The results suggest that there was no difference in the loudness between
each system

Rep. ITU-R BS.2159-4 49
Attachment 1
Elevation perception of phantom sound images in the frontal hemisphere

System configuration for subjective evaluation experiments
Recommendation ITU-R BS.1909 (Annex 1, § 1.3) recommends the following sound quality
requirement:
– For applications with accompanying picture, the directional stability of the frontal sound
image should be maintained over the entire area of high-resolution large-screen digital
imagery. The coincidence of position between sound images and video images should also
be maintained over a wide image and listening area.
Subjective evaluation experiments were conducted with a vertical loudspeaker configuration to
investigate the number of audio channels required to reproduce vertically stable frontal sound
images.

Άντε, καλό διάβασμα. Όλο και κάτι θα κερδίσεις..
 

Μηνύματα
53
Reaction score
9
Μετακινησα την θεση ακροασης 15 εκατοστα μεσα στο τριγωνο και διαπιστωσα βελτιωση σε πολλα επίπεδα.
Ισως αυτο οφείλεται στο οτι το κεφαλι μας εχει καποιο μεγεθος και ετσι τα αυτια μας βρισκονται on axis οταν η μυτη του τριγωνου στοχευει ακριβως πισω απο το κεφαλι μας και οχι αναμεσα στα ματια μας.
Βεβαια τις αλλαγες τις ακουω σε χωρο που εχει τις ακουστικες προδιαγραφες διεθνων standards, και με ενεργα ηχεια της ATC.
Δεν ξερω αν μπορει να το διαπιστωσει καποιος σε εναν χωρο μη ελεγχωμενης ακουστικης. Αλλα σιγουρα μπορει να το δοκιμασει και να εξαγει τα συμπερασματα του.
Επισυνάπτω το σχεδιο που εφτιαξα για οποιον δεν το αντιλαμβανεται ακριβως.
 

Attachments



ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.313
Μηνύματα
2.858.202
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top