Θεματικά προγράμματα Κλασικής Μουσικής για ακρόαση.

Μηνύματα
1.031
Reaction score
2.826
Όσον αφορά την 3η (αγαπημένη μου)ποια εκτέλεση θα πρότεινες, έχω μια με τον Κάραγιαν με την συμφωνική του Βερολίνου επίσης την 9η θέλω να την πάρω έχω βρει με δυο μου έχουν κινήσει το ενδιαφέρον μια με τον Σόλτι και μια με τον Ανσερμέ
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Όσον αφορά την 3η (αγαπημένη μου)ποια εκτέλεση θα πρότεινες, έχω μια με τον Κάραγιαν με την συμφωνική του Βερολίνου επίσης την 9η θέλω να την πάρω έχω βρει με δυο μου έχουν κινήσει το ενδιαφέρον μια με τον Σόλτι και μια με τον Ανσερμέ
Σε τέτοια έργα πολυσχιδούς υφής και πολύπλευρης δομής, όσες εκτελέσεις μπορείς να αποκτήσεις θα σου δώσουν κάποια νέα άλλη ακουστική και χρήσιμη εμπειρία. Ειδικά, σε αυτά τα έργα και, γενικότερα, στα έργα του Beethoven, the more the merrier...
Τελείως ενδεικτικά:
- Για μία υποδειγματική και πλήρως εντυπωσιακή παραγωγή σε SACD, συνιστώ ενθέρμως τις ηχογραφήσεις του Manfred Honeck, στην εξαιρετική Αμερικανική audiophile εταιρεία Reference Recordings, πρωτίστως της 3ης (outstanding!) αλλά και της 9ης (εξαιρετική αλλά με κάπως πιο γρήγορα tempi). Επίσης, έχει ένα ακόμη SACD με τις Συμφωνίες 5 & 7.
- Για μία ουσιαστική και θυελλώδη ερμηνεία, μπορείς να επιλέξεις την πρώτη ηχογράφηση του Karajan με την Φιλαρμονική του Βερολίνου, στην DG (υπάρχει σε διάφορες εκδόσεις, περιλαμβανομένης και εκείνης σε SACD).
- Για μια πιο κλασική και...solemn ερμηνεία, μπορείς να προτιμήσεις τον Klemperer (υπάρχουν και εδώ αρκετές επανεκδόσεις).
Για ερμηνεία με όργανα εποχής, προτιμώ τον Norrington (Warner) ή/και τον Hogwood.
Πάντως, και οι ερμηνείες του Solti και του Ansermet στην 9η είναι αποκαλυπτικές και σημαντικές για αυτό που προσφέρουν.
Επωδός: Πάρε τον χρόνο σου και απόκτησε όσες πιο πολλές ερμηνείες μπορείς. Τα έργα αυτά αποκαλύπτονται όλο και περισσότερο με διαφορετικές προσεγγίσεις κάθε εμπνευσμένου μαέστρου.
 

Μηνύματα
1.031
Reaction score
2.826
Αυτή έχω προς το παρόν τυχαία την πήρα, κλασική έχω μόνο σε βινύλιο, δεν ξέρω ποτέ είναι η πρώτη του αυτή που έχω νομίζω είναι του 1963
B1B8F1E5-FDE4-4F3A-AB7B-820E39D56C89.jpeg

5A183A1D-04CF-4E67-9C01-C175F611D211.jpeg
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Αυτή έχω προς το παρόν τυχαία την πήρα, κλασική έχω μόνο σε βινύλιο, δεν ξέρω ποτέ είναι η πρώτη του αυτή που έχω νομίζω είναι του 1963 View attachment 221392
View attachment 221393
Ναι, αυτή είναι η πρώτη του ηχογράφηση από τις τρεις που έκανε για την DG. Είναι από την αρχή της δεκαετίας του 1960. Η δεύτερη έλαβε χώρα από 1975-77 και η τρίτη το 1993.
Για μένα, η πρώτη είναι η πιο...Μπετοβενική (επιθετική, άμεση, εντυπωσιακή, δυναμική αλλά και πολύ εκφραστική). Η δεύτερη έχει την Βερολίνου σε top form, τουλάχιστον ως προς την πιο εκλεπτυσμένη ποιότητα του ήχου. Η τρίτη προσπαθεί να συγκεράσει τις διάφορες θέσεις του μαέστρου μετά από τόσα έτη εμπειρίας.
Όπως έγραψα και στο προηγούμενο ποστ μου, όσες εκτελέσεις και να έχεις, σε αυτά τα έργα, όλο και κάτι σημαντικό θα μπορέσεις να ανακαλύψεις. Είχα κάπου διαβάσει ότι ο Karajan είχε πει ότι, αφού είχε διευθύνει πάνω από 100 φορές τις Συμφωνίες του Beethoven, άρχισε να τις κατανοεί...(σε βάθος).
 

Μηνύματα
1.031
Reaction score
2.826
Βρήκα και μια Ενάτη του Beethoven με τον kleiber με την συμφωνική της Βιέννης..

Επίσης βρήκα μια κασετίνα και με τις εννιά του Beethoven με τον Ormandy και την συμφωνική της Φιλαδέλφεια.

Τί γνώμη έχεις για τα παραπάνω
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Βρήκα και μια Ενάτη του Beethoven με τον kleiber με την συμφωνική της Βιέννης..

Επίσης βρήκα μια κασετίνα και με τις εννιά του Beethoven με τον Ormandy και την συμφωνική της Φιλαδέλφεια.

Τί γνώμη έχεις για τα παραπάνω
Η Ενάτη προφανώς είναι με τον Erich Kleiber και πρέπει να είναι με τη Φιλαρμονική της Βιέννης. Δεν γνωρίζω εάν έχει ηχογραφήσει και κάποια με τη Συμφωνική της Βιέννης. Σαν Μαέστρος ο E. Kleiber ήταν σπουδαίος. Το πρόβλημα έγκειται στο πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι η ηχογράφηση και γενικά η παραγωγή του συγκεκριμένου CD. Οι ηχογραφήσεις του E. Kleiber είναι αρκετά παρωχημένες (απεβίωσε το 1956) και οι αντίστοιχες παραγωγές (σε CD αναπαραγωγές) δεν είναι συγκρίσιμες με τις υψηλής ανάλυσης σημερινές παραγωγές. Μην παραγωρίζουμε ότι ειδικά η Ενάτη είναι η πιο πυκνή και απαιτητική από πλευράς ενορχήστρωσης (συν τους Σολίστες και τη Χορωδία) Συμφωνία του Beethoven, πράγμα που σημαίνει ότι η καλλίτερη δυνατή ηχογράφηση και γενικά παραγωγή βοηθά τα μέγιστα για την παρακολούθηση και κατανόηση του μεγαλοφυούς αυτού έργου.
Οι Συμφωνίες με τον Ormandy και την τότε καταπληκτική του Ορχήστρα της Φιλαδέλφιας, παρά τα όσα καλά μπορεί να έχουν να προσφέρουν, καθόσον τόσο ο μαέστρος όσο και η τότε Ορχήστρα του αξίζαν της προσοχής μας, είναι και αυτές παρωχημένες, ξεχασμένες. Οι δίσκοι βινυλίου που κάποτε είχα σε Αμερικανική Columbia ακουγόντουσαν πολύ ικανοποιητικά, συχνά και εντυπωσιακά. H μόνη πλήρης έκδοση των Συμφωνιών του Beethoven με τον Ormandy ηχογραφήθηκε μεταξύ 1964-1965, στις ΗΠΑ σε Columbia και στην Ευρώπη σε CBS. Σε CD, η Sony τις κυκλοφόρησε το 2011. Μάλλον αυτην την "κασετίνα" έχεις βρει.
Δυσυτυχώς, δεν την έχω, ούτε την έχω ακούσει αλλού (κανείς από τους γνωστούς και φίλους δεν την έχει).
Εάν δεν έχες κάποιο πρόβλημα με το hi-fi, υψηλή ανάλυση κλπ (δεν πιστεύω ότι η αναπαραγωγή σε CD της Sony να είναι τόσο καλή όσο οι αντίστοιχοι δίσκοι βινυλίου της Columbia), σαν ερμηνεία πιστεύω ότι σίγουρα ο σοβαρός και αξιόλογος αυτός μαέστρος θα έχει κάτι σημαντικό (κάποια προστιθέμενη αξία) να προσφέρει.
Κοντολογίς, όπως ήδη σου έχω να αναφέρει, όσες περισσότερες ερμηνείες μπορείς να αποκτήσεις, τόσο το καλλίτερο για σένα. Οι Συμφωνίες -και γενικά τα μεγάλα έργα του συνθέτη αυτού- απαιτούν πολλές και ποικίλες ερμηνείες, ώστε να δυνηθεί ο μουσικόφιλος να εντρυφήσει στο πολύσυνθετο μεγαλείο των συνθέσεων αυτών.
 

hawkwind78

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.968
Reaction score
2.905
Καλησπέρα σε όλους

Ψάχνω να βρώ την πιο πιστή εκτέλεση της Serenade No. 13 in G Major, του Mozart. Εχω ακούσει διάφορες παλιές και νέες εκδόσεις αλλα θα ήθελα να ήξερα πια είναι κατα κοινη παραδοχή ή πιο πιστή αναπαραγωγή της διεθνώς.

Σας ευχαριστώ.
Κωνσταντίνος
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Καλησπέρα σε όλους

Ψάχνω να βρώ την πιο πιστή εκτέλεση της Serenade No. 13 in G Major, του Mozart. Εχω ακούσει διάφορες παλιές και νέες εκδόσεις αλλα θα ήθελα να ήξερα πια είναι κατα κοινη παραδοχή ή πιο πιστή αναπαραγωγή της διεθνώς.

Σας ευχαριστώ.
Κωνσταντίνος
Ένα τόσο δημοφιλέστατο έργο δεν μπορεί παρά να έχει μία υπερκορεσμένη δισκογραφία, με ουκ ολίγες σπουδαίες εκτελέσεις.
Δεν αντιλαμβάνομαι τι ακριβώς επιθυμείτε να γνωρίζετε ως προς το "πιστή" εκτέλεση. Ουκ ολίγες φορές οι μεγάλες και σπουδαίες ερμηνείες βαίνουν πέρα από ό,τι θα μπορούσε να θεωρηθεί..."πιστό" (π.χ. Μ. Καλλάς).
Ως εκ τούτου, θα περιορισθώ να παραθέσω μερικές μόνον πολύ αξιόλογες και σημαντικές για το είδος τους ηχογραφήσεις του δημοφιλέστατου αυτού έργου.
Κατ' αρχάς, πιστεύω ότι χρειάζεται ένας οιοσδήποτε που πραγματικά αγαπάει αυτήν την ούτως ή άλλως θαυμαστή Σερενάτα να έχει τo έργο στην αρχική του ενορχήστρωση δωματίου, ήτοι τη μορφή Κουιντέτου Εγχόρδων (δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο και Κοντραμπάσο). Στη μορφή αυτή, όπου, πάλι έχουμε ουκ ολίγες και καλές παραγωγές, προτιμώ την εξαιρετική από κάθε άποψη ερμηνεία του Κουαρτέτου Hagen με τον σπουδαίο Κοντραμπασίστα Alois Posch, σε DG.
Ως προς τις πιο προσιτές και αγαπητές παραγωγές με Ορχήστρα Έγχόρδων, για μεν ερμηνεία με όργανα εποχής (υποτίθεται πιο "πιστές" ως προς την παράδοση και την ιστορική προσέγγιση του έργου), προτιμώ τις δύο κορυφαίες με α) το Le Concert des Nations υπο τη διεύθυνση του Jordi Savall (σε SACD, στην Alia Vox) και β) την ιστορική πλέον έκδοση του Nikolaus Harnoncourt με τους δικούς του Concentus Musicus Wien (τώρα σε Warner).
Τέλος, ως προς τις πιο "κλασικές" παραγωγές με μεγαλύτερη Ορχήστρα Έγχόρδων, συνιστώ την πολύ μουσική θεώρηση του μεγάλου Sandor Vegh και την θαυμάσια Camerata Salzburg (σε πολύ καλή παραγωγή της Capriccio) και την πλέον σύγχρονη και εντυπωσιακή παραγωγή, σε SACD, της Σουηδικής BIS με την εξαίρετη Camerata Nordica υπό τον Terja Tonnesen.
Βέβαια, αδικώ αρκετές άλλες σπουδαίες ερμηνείες, αλλά, για την ώρα, ας αρκεσθούμε σε αυτές.
 

hawkwind78

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.968
Reaction score
2.905
Ένα τόσο δημοφιλέστατο έργο δεν μπορεί παρά να έχει μία υπερκορεσμένη δισκογραφία, με ουκ ολίγες σπουδαίες εκτελέσεις.
Δεν αντιλαμβάνομαι τι ακριβώς επιθυμείτε να γνωρίζετε ως προς το "πιστή" εκτέλεση. Ουκ ολίγες φορές οι μεγάλες και σπουδαίες ερμηνείες βαίνουν πέρα από ό,τι θα μπορούσε να θεωρηθεί..."πιστό" (π.χ. Μ. Καλλάς).
Ως εκ τούτου, θα περιορισθώ να παραθέσω μερικές μόνον πολύ αξιόλογες και σημαντικές για το είδος τους ηχογραφήσεις του δημοφιλέστατου αυτού έργου.
Κατ' αρχάς, πιστεύω ότι χρειάζεται ένας οιοσδήποτε που πραγματικά αγαπάει αυτήν την ούτως ή άλλως θαυμαστή Σερενάτα να έχει τo έργο στην αρχική του ενορχήστρωση δωματίου, ήτοι τη μορφή Κουιντέτου Εγχόρδων (δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο και Κοντραμπάσο). Στη μορφή αυτή, όπου, πάλι έχουμε ουκ ολίγες και καλές παραγωγές, προτιμώ την εξαιρετική από κάθε άποψη ερμηνεία του Κουαρτέτου Hagen με τον σπουδαίο Κοντραμπασίστα Alois Posch, σε DG.
Ως προς τις πιο προσιτές και αγαπητές παραγωγές με Ορχήστρα Έγχόρδων, για μεν ερμηνεία με όργανα εποχής (υποτίθεται πιο "πιστές" ως προς την παράδοση και την ιστορική προσέγγιση του έργου), προτιμώ τις δύο κορυφαίες με α) το Le Concert des Nations υπο τη διεύθυνση του Jordi Savall (σε SACD, στην Alia Vox) και β) την ιστορική πλέον έκδοση του Nikolaus Harnoncourt με τους δικούς του Concentus Musicus Wien (τώρα σε Warner).
Τέλος, ως προς τις πιο "κλασικές" παραγωγές με μεγαλύτερη Ορχήστρα Έγχόρδων, συνιστώ την πολύ μουσική θεώρηση του μεγάλου Sandor Vegh και την θαυμάσια Camerata Salzburg (σε πολύ καλή παραγωγή της Capriccio) και την πλέον σύγχρονη και εντυπωσιακή παραγωγή, σε SACD, της Σουηδικής BIS με την εξαίρετη Camerata Nordica υπό τον Terja Tonnesen.
Βέβαια, αδικώ αρκετές άλλες σπουδαίες ερμηνείες, αλλά, για την ώρα, ας αρκεσθούμε σε αυτές.
Καλημέρα σας

Ευχαριστώ πολύ για την πληροφορία. Το συγκεκριμένο έργο ήταν απο τα κλασσικά έργα που ακούγαμε στο σπίτι σαν μικρά παιδιά και ειδικότερα το Romance.Adante και μάλιστα πριν κοιμηθούμε. Ο λόγος που ρώτησα κυρίως απο ανθρώπους σαν εσάς με γνώσεις πάνω στην κλασσική μουσική είναι καθαρά για να πάρω άποψη απο γνώστες για έργα που μου αρέσουν στα πρώτα αυτά βήματα της ενασχόλησης μου με την κλασσική μουσική πιο προσεκτικά και όχι περιστασιακά. Προσπαθώ να ακούσω και να συγκρίνω διάφορες εκδόσεις ώστε να αποκτήσω σιγα σιγα άποψη για έργα που με ενδιαφέρουν. Σας ευχαριστώ πολύ.
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Καλημέρα σας

Ευχαριστώ πολύ για την πληροφορία. Το συγκεκριμένο έργο ήταν απο τα κλασσικά έργα που ακούγαμε στο σπίτι σαν μικρά παιδιά και ειδικότερα το Romance.Adante και μάλιστα πριν κοιμηθούμε. Ο λόγος που ρώτησα κυρίως απο ανθρώπους σαν εσάς με γνώσεις πάνω στην κλασσική μουσική είναι καθαρά για να πάρω άποψη απο γνώστες για έργα που μου αρέσουν στα πρώτα αυτά βήματα της ενασχόλησης μου με την κλασσική μουσική πιο προσεκτικά και όχι περιστασιακά. Προσπαθώ να ακούσω και να συγκρίνω διάφορες εκδόσεις ώστε να αποκτήσω σιγα σιγα άποψη για έργα που με ενδιαφέρουν. Σας ευχαριστώ πολύ.
Στη διάθεσή σας πάντα.
Είναι ενδιαφέρον ότι το κομβικό σημείο της Σερενάτας για σας ήταν το ούτως ή άλλως πανέμορφο Adante.
Στα έργα που σας ενδιαφέρουν να ακούτε όσο πιο πολλές εκτελέσεις μπορείτε. Θα ανακαλύψετε αρκετές περισσότερες πτυχές του έργου από ότι μπορείτε να αποκτήσετε ακόμη και από την κατά τεκμήριο πιο σημαντική ερμηνεία του ενδιαφερόμενου έργου.
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Σαν σήμερα το 1805, γεννήθηκε η σημαντική γεναίκα συνθέτης Fanny Mendelssohn, αδελφή του μεγάλου και πλέον γνωστού συνθέτη Felix Mendelssohn. H Fanny έζησε και αυτή λίγα χρόνια, μόλις τέσσερα περισσότερα από τον μικρότερο Felix. Κατάφερε, όμως, να αφήσει μία ικανή παρακαταθήκη, κυρίως σε πιανιστικά έργα (εξαιρετική πιανίστας γαρ), σε λίαν αξιόλογα έργα Μουσικής Δωματίου και σε φωνητικά έργα (πάνω από 250 Lieder).
Περιέργως πως, την περίοδο αυτή κυκλοφόρησαν αρκετές νέες παραγωγές με έργα της Fanny Mendelssohn. Ως εκ τούτου, ας φτιάξουμε ένα θεματικό πρόγραμμα ακρόασης με τα κύρια έργα της (πλην των φωνητικών):
- Ας ξεκινήσουμε με το πιο βασικό και σημαντικό πιανιστικό της έργο, που αναφέρεται στους 12 μήνες του έτους και τιτλοφορείται Das Jahr (Το Έτος). Για το έργο αυτό έχω ήδη αναφερθεί στο (πολύ σύντομο) νήμα για τη "φθινοπωρινή μουσική".
- Μπορούμε να συνεχίσουμε με μία πολύ πρόσφατη παραγωγή της ειδικευμένης στη Μουσική για Πιάνο Ολλανδικής εταιρείας Piano Classics με τις μάλλον άγνωστες και σπάνια παιγμένες αλλά αξιόλογες Σονάτες για Πιάνο, παιγμένες θαυμάσια από την Ιταλίδα, Αλβανικής Καταγωγής, πιανίστα Gaia Sokoli.
- Στη συνέχεια, ακολουθεί το εξαίρετο Τρίο για Πιάνο σε ρε ελάσσονα, ένα αριστουργηματικό έργο Μουσικής Δωματίου, όπου η συνθέτης καταδεικνύει τις ικανότητες της σε νέες ιδέες, θαυμάσια μελωδική γραμμή, εξαιρετική ανάπτυξη και φόρμα (η πρώτη κίνηση από μόνη της είναι ένα πλήρες αριστούργημα) και λαμπρό μέρος στο πιάνο. Πέρυσι, κυκλοφόρησε μία λίαν ικανοποιητική ερμηνεία του έργου από το ιστορικό και σημαντικό Nash Ensemble, σε υψηλού επιπέδου παραγωγή της Βρετανικής Hyperion. Πάντως, εξαιρετική είναι και η ερμηνειά του Trio Vivente και, αντιστοίχως, η παραγωγή της Γερμανικής Raumklang. Για ερμηνεία με φορτεπιάνο, θαυμάσια είναι εκείνη του Atlantis Trio, σε υποδειγματική παραγωγή της Αμερικανικής Musica Omnia.
- Για να καταλήξουμε στο λίαν σημαντικό αριστούργημά της το Κουαρτέτο Εγχόρδων σε Μι ύφεση μείζονα. Έργο αντάξιο, αν και αρκετά διαφορετικό σε ύφος και φόρμα, των κορυφαίων Κουαρτέτων του αδελφού της και εντυπωσιακό για την έντονη και συναισθηματικά φορτισμένη γραφή του. Η ερμηνεία του σπουδαίου Quatuor Ebene είναι μακράν η πιο ουσιαστική, λίαν αισθαντική και συναρπαστική, σε μία εξαιρετική παραγωγή της Erato. Πάντως, μόλις τώρα κυκλοφόρησε μία άλλη, πιθανότατα, λίαν ενδιαφέρουσα νέα παραγωγή της Hyperion με το "ιστορικό" Takacs Quartet.
 

Μηνύματα
148
Reaction score
208
Σαν σήμερα το 1805, γεννήθηκε η σημαντική γεναίκα συνθέτης Fanny Mendelssohn, αδελφή του μεγάλου και πλέον γνωστού συνθέτη Felix Mendelssohn............................................
- Για να καταλήξουμε στο λίαν σημαντικό αριστούργημά της το Κουαρτέτο Εγχόρδων σε Μι ύφεση μείζονα. Έργο αντάξιο, αν και αρκετά διαφορετικό σε ύφος και φόρμα, των κορυφαίων Κουαρτέτων του αδελφού της και εντυπωσιακό για την έντονη και συναισθηματικά φορτισμένη γραφή του. Η ερμηνεία του σπουδαίου Quatuor Ebene είναι μακράν η πιο ουσιαστική, λίαν αισθαντική και συναρπαστική, σε μία εξαιρετική παραγωγή της Erato. Πάντως, μόλις τώρα κυκλοφόρησε μία άλλη, πιθανότατα, λίαν ενδιαφέρουσα νέα παραγωγή της Hyperion με το "ιστορικό" Takacs Quartet.
Οι Takacs είναι πάρα πολύ καλοί αλλά αν έπρεπε να διαλέξω θα επέλεγα τους Ebene. Δεν είναι μεγάλες οι διαφορές αλλά έχω την εντύπωση ότι είναι ποιο ζωντανή ερμηνεία.
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Οι Takacs είναι πάρα πολύ καλοί αλλά αν έπρεπε να διαλέξω θα επέλεγα τους Ebene. Δεν είναι μεγάλες οι διαφορές αλλά έχω την εντύπωση ότι είναι ποιο ζωντανή ερμηνεία.
Συμφωνώ απολύτως, καίτοι δεν έχω ακούσει ακόμη τους Tacaks. Οι Ebene είναι, για άλλη μία φορά, εκπληκτικοί, εξαιρετικά έντονοι στο εκφραστικό μέρος και με εξαιρετική μουσικότητα, όπως πιστεύω ταιριάζει στα Κουαρτέτα των αδελφών Mendelssohn.
Επίσης, οι Ebene έχουν την υποστήριξη μίας εντυπωσιακής και εξαιρετικά "ζωντανής" ηχογράφησης και εξαίρετης παραγωγής από την σπουδαία Erato. H Hyperion, στη Μουσική Δωματίου, είναι πάντα σε υψηλό επίπεδο αλλά κάπως πιο..."clinical".
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Μέσα σε αύτην την παρατεταμένη χρονική περίοδο μίας ανηλεούς πανδημίας, βρήκα ένα σημαντικό πνευματικό καταφύγιο σε ένα ασυνήθιστο πρόγραμμα ορισμένων κυρίως αργών κινήσεων αλλά και δύο κυρίων έργων του μεγάλου Beethoven, όλα γραμμένα στην ασυνήθη κλίμακα της Λα υφέση μείζονος.
Ο μέγιστος αυτός συνθέτης είχε μία ιδιαίτερη κλίση στη χρήση αυτής της κλίμακας για ορισμένα έργα του και κυρίως σε αργές κινήσεις, ιδίως όταν ήθελε να εκφράσει κάποιες πλευρές πιο αισθαντικές, προσωπικές, ευαίσθητες αλλά και μερικές ηρωικές, πλήρους μεγαλοσύνης και μεγαλοφυούς γραφής.
Τα δύο κύρια έργα του στην Λα ύφεση μείζονα είναι αμφότερα δύο εξαιρετικές Σονάτες για Πιάνο, ή Νο.12, Op. 26, και η ιδιοφυής Νο.31, Op. 110.
H No. 12 είνα μία ασυνήθιστη αλλά πλήρους εμπνεύσεως Σονάτα, σε τέσσερις κινήσεις, όλες στην κλίμακα Λα ύφεση μέιζονα, πλην της μεγαλοπρεπούς αργής κινήσεως που είναι στον τονική ελάσσονα (λα ύφεση ελάσσονα), το γνωστό πένθιμο εμβατήριο για τον θάνατο ένος ήρωα, με την ένδειξη Maestoso Andante!
Η Νο. 31 είναι από τις αριστουργηματικές τελευταίες Σονάτες, όπου η πολυσχιδής και ιδιοφυής γραφή οδηγούν σε ακροάσεις υψίστου κάλους και έντονης αισθαντικής εμβάθυνσης, όπου η καταληκτική Φούγκα μας προσφέρει την κάθαρση σε μία από τις πλεόν πολύμορφες σε συγκινησιακό πλούτο Σονάτες του συνθέτη.
Στα (οργανικά) έργα που ο Beethoven χρησιμοποιήσε την κλίμακα αυτή στις αργές κινήσεις διακρίνω τα εξής:
- Στην σπουδαία Σονάτα για Πιάνο και Βιολί σε ντο ελάσσονα, Op. 30, no. 2. Η κίνηση φέρει την ένδειξη Adagio cantabile και αποτελεί μία από τις πλέον μελωδικές, φωτεινές στιγμές του συνθέτη, όπου, όμως, σχεδόν πάντα ελλοχεύει η στιγμή της δραματικής έκρηξης προς την κατάληξη της συνθετικής ανάπτυξης, με στιγμιαία γρήγορα περάσματα στο πιάνο και μετά και στα δύο όργανα.
- Στο πρώτο Πιάνο Τρίο Op. 1, no. 1, σε Μι ύφεση μείζονα. Η αργή κίνηση φέρει και αυτή την ένδειξη Adagio cantabile και είναι και αυτή άκρως μελωδική, παρουσιάζοντας τον νεαρό συνθέτη σε μία από τις πολύ προσωπικές και λίαν ευαίσθητες στιγμές του. Εδώ η κίνηση είναι ήπια σχεδόν σε όλη την ανάπτυξή της, τονίζοντας περισσότερο μία λανθάνουσα μελαγχολία σε μία εφεκτική έκφραση ευτυχίας.
- Στο Πιάνο Τρίο Op. 70, no. 2, σε Μι ύφεση μείζονα. Το Τρίο αυτό δεν έχει μία ξεκάθαρη αργή κίνηση, αλλά η τρίτη κίνηση, φέρουσα την ένδειξη Allegretto ma non troppo, επέχει τη θέση αυτή και αποτελεί μία από τις εξαίσιες, πλήρους ιδιότυπης εμπνεύσεως κινήσεις, όπου τρία θέματα (το αρχικό εξαίρετης ομορφιάς και μελωδικότητας) αλληλοσυγκρούονται και αλληλοσυμπληρώνονται, κατά έναν μαγικό τρόπο, δημιουργώντας ένα σπάνιας ομορφιάς αίσθημα...χαρμολύπης.
- Στο Κουαρτέτο Εγχόρδων Op. 74 (γνωστό ως "η Άρπa"), σε Μι ύφεση μείζονα. Η κίνηση φέρει την ένδειξη Adagio ma non troppo και αποτελεί μία από εκείνες τις κορυφαίες στιγμές ένος λανθάνοντος μεγαλείου που ξεκινά από ένα απλό, ήπιο έως ταπεινό θέμα για να καταλήξει σε μία από τις μεγάλες στιγμές πνευματικής κορύφωσης, μέσα από υπερβατική χρήση της φόρμας σονάτας, ροντό και παραλλαγών, πράγμα που προαναγγέλει τη μεγαλειώδη κορύφωση των αργών κινήσεων των τελευταίων Κουαρτέτων του συνθέτη.
- Στο Κουαρτέτο Εγχόρδων Op. 127 και αυτό σε Μι ύφεση μείζονα. H αργή αυτή κίνηση φέρει την ένδειξη Adagio ma non troppo e molto cantabile και αποτελεί μία από τις πλεόν μεγαλειώδεις κορυφές του συνόλου του συνθετικού έργου του Beethoven. H εκτεταμένη αυτή κίνηση είναι σε μορφή παραλλαγών και φέρει τις επι πλεόν ενδείξεις Andante con moto, Adagio molto espressivo, Tempo I για ορισμένες από τις έξι εκτεταμένες, πολυσχιδείς και υπερβατικής γραφής παραλλαγές.
- Στο Σεπτέτο Op. 20 (και αυτό σε Μι ύφεση μείζονα). Η αργή κίνηση φέρει και εδώ την ένδειξη Adagio cantabile και αποτελεί άλλη μία θαυμάσια σύνθεση πλήρους μελωδικού πλούτου και πρόδηλης μουσικής ομορφιάς.
- Στο Πρώτο Κοντσέρτο για Πιάνο, Op. 15, σε Ντο μείζονα. Η αργή κίνηση φέρει την ένδειξη Largo και είναι μία ακόμα όμορφη, αισθαντική καλά ανεπτυγμένη στην απλή μορφή τριών μερών ABA (όπου το B είναι στην Μι ύφεση μείζονα). Για έργο της πρώτης περιόδου του συνθέτη, η κίνηση αυτή είναι από τις πλέον καλογραμμένες και ικανής διάρκειας.
- Για να καταλήξουμε στη μεγαλειώδη αργή κίνηση της περίφημης 5ης Συμφωνίας του συνθέτη, σε ντο ελάσσονα, Op. 67. Η κίνηση αυτή φέρει την ένδειξη Andante con moto και αποτελεί μία αρχικά λυρική κίνηση που αναπτύσσεται με τη φόρμα των διπλών παραλλαγών (δύο θέματα εναλλάσσονται σε παρουσιάση και παραλλαγές) για να ολοκληρωθεί σε μία μεγαλειώδη και μεγαλοπρεπή τοιαύτη, αποτελώντας ούτως την τέλεια αργή κίνηση για το πνεύμα του όλου έργου.
Προφανώς μία τέτοια θεματική ακρόαση δεν μπορεί να λάβει χώρα παρά σε αρκετές ακροάσεις, ειδικά εάν κανείς επιθυμεί να εμβαθύνει στην κατανόηση των έργων και των σχετικών κινήσεων στην κλίμακα αυτή.
Σε επόμενο ποστ, θα αναφέρω και μερικές σχετικές εκτελέσεις σε αξιόλογες παραγωγές.
Καλή Χρονιά!..
 

Μηνύματα
1.864
Reaction score
4.430
Αν και οι συγκρίσεις σε θέματα τέχνης
είναι συχνά αδοκιμες
Ο Μπετόβεν είναι τεράστιο μέγεθος!

Ευχαριστούμε για την παρουσίαση
και το γεγονός ότι κρατάς την κατηγορία ζωντανή..
 
Last edited:

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Αν και οι συγκρίσεις σε θέματα τέχνης
είναι συχνά αδοκιμες
Ο Μπετόβεν είναι τεράστιο μέγεθος!

Ευχαριστούμε για την παρουσίαση
και το γεγονός ότι κρατάς την κατηγορία ζωντανή..
Σίγουρα οι συγκρίσεις σε θέματα τέχνης είναι (πολύ συχνά) αδόκιμες, αλλά με το να ισχυριστούμε ότι ο Beethoven είναι "τεράστιο μέγεθος" δεν είναι καθόλου λάθος, καθόσον δεν αποκλείει τη δυνατότητα να εντοπίσουμε και άλλα τοιαύτα "μεγέθη", διαφορετικής αλλά και πολύ συχνά μοναδικής σημασίας, όπως π.χ. οι Bach, Haydn, Mozart, Schubert, Wagner, Shostakovich κ.α.).
Το σημαντικό και σπουδαίο με το μεγαλείο των κορυφαίων αυτών συνθετών, εν πολλοίς, έγκειται, αρχικά, στο πως αντιμετωπίζουν την απάντηση στην πραγματικότητα εξ αντικειμένου, συνδυάζοντας πάντα τη δημιουργική φαντασία (μέχρι ονειρικού βαθμού) με την πηγαία επιθυμία, με έναν εξαιρετικά συνεκτικό τρόπο. Το αποτέλεσμα για τον πιστό ακροατή είναι η "αναγνωστική" απόλαυση από τη διεξοδική διαχείριση του μουσικού υλικού, καίτοι τούτο συχνά αποτελεί προιόν απαιτητικής δημιουργικής γραφής.
Η συχνά υπερβατική μουσική ανέλιξη των συνθέσεων των Μεγάλων συνθετών οδηγεί τους εαυτούς μας, σχεδόν πάντα συνειδητά, στο φως της αλήθειας εκείνης, η οποία ακυρώνει αμετάκλητα τα είδωλα μίας σαθρής ικανοποίησης. Η θαυμαστή αυτή επικοινωνία της ύπαρξής μας με την υπερβατική αλήθεια της Μουσικής αυτής αποτελεί σπάνια κατάληξη ενός πηγαίου ρεαλισμού.
Ειδικά, σε αρκετά από τα, ούτως ή άλλως, σπουδαία έργα του Beethoven, μου αφήνει την αίσθηση ότι έχει την σπάνια εκείνη ικανότητα του μεγάλου δημιουργού να συμπράττει με τη δημιουργική φαντασία και τη διορατική εμπειρία του, ανακινώντας το αθέατο, το μυστηριακό, το υπέρτατο φως που μεταμορφώνει τη ζωή μας. Ακούγωντας μετά προσοχής και επιμελείας π.χ. τις Παραλλαγές της αργής κίνησης του Κουαρτέτου Εγχόρδων σε ντο διέση ελάσσονα, Op.131, μπορεί κανείς να νοιώσει την αύρα ενός λίαν καλλιεργημένου νου, όπου βρίσκει την πράγματωσή του στο κάλλος και τη μουσική αποτύπωσή του, ένα κάλλος που πηγάζει από τα υπαρξιακά και ηθικά ερωτήματα που ταλανίζουν τον υπεύθυνο δημιουργό. Ο Beethoven, ως ένας μέγας "εργάτης" του μουσικού λόγου, μας βοηθά, με ένα μοναδικά εμπνευσμένο τρόπο, στο να συμπράξουμε στην κατάργηση όλων των φαινομενικών αποστάσεων...
 

Abessalom

Βαρώνος
Μηνύματα
18.116
Reaction score
30.060
Σίγουρα οι συγκρίσεις σε θέματα τέχνης είναι (πολύ συχνά) αδόκιμες, αλλά με το να ισχυριστούμε ότι ο Beethoven είναι "τεράστιο μέγεθος" δεν είναι καθόλου λάθος, καθόσον δεν αποκλείει τη δυνατότητα να εντοπίσουμε και άλλα τοιαύτα "μεγέθη", διαφορετικής αλλά και πολύ συχνά μοναδικής σημασίας, όπως π.χ. οι Bach, Haydn, Mozart, Schubert, Wagner, Shostakovich κ.α.).
Δεν είναι τυχαία και η έκφραση περί των τριών "Β", όπου οι θέσεις των δύο πρώτων, Μπαχ και Μπετόβεν, είναι αδιαμφισβήτητες και ερίζουν για το ποιος θα πρέπει να είναι ο τρίτος
 

Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Δεν είναι τυχαία και η έκφραση περί των τριών "Β", όπου οι θέσεις των δύο πρώτων, Μπαχ και Μπετόβεν, είναι αδιαμφισβήτητες και ερίζουν για το ποιος θα πρέπει να είναι ο τρίτος
Είναι όντως γνωστή η αναφορά στα τρία μεγάλα ονόματα των Κλασικών συνθετών που αρχίζει το όνομά τους από Β. Τώρα αυτοί που "ερίζουν" για τον τρίτο, εάν δεν θεωρούν τον Brahms, ποιον άλλον υπολογίζουν. Τον Bruckner?..
Ο δε μέγας Wagner δεν αρχίζει από Β...
 


Μηνύματα
6.846
Reaction score
5.949
Υποτίθεται ότι ξεκίνησε με τον Belrioz, πριν αναδειχθεί ο Μπραμς.
Συνηθέστατα, με τους τρεις B αναφερόμαστε στους τρεις μεγάλους Γερμανούς συνθέτες που το όνομά τους αρχίζει από B. O Berlioz, παρά τη μεγάλη του συμβολή στη Μουσική αυτή, δεν πιστεύω ότι έχει την απήχηση, το εύρος και την ποικιλότητα του έργου του Brahms.
O Berlioz θα μπορούσε να ανήκει σε ένα άλλο γκρουπ συνθετών με μοναδική συνεισφορά στην Κλασική Μουσική, όπως οι Wagner & Verdi...
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.317
Μηνύματα
2.858.364
Members
37.894
Νεότερο μέλος
tassos249
Top