- Μηνύματα
- 25.961
- Reaction score
- 23.033
Λοιπόν, αγαπητοί συνοδοιπόροι και λοιποί αεροπόροι, εξ όσων έχω συναγάγει από τα μέχρι τούδε διαμειφθέντα στο χατζηπαραδιπλανό θέμα, περί συνεργατικής ιδιοκατασκευής, ελληνιστί joint diy, δύο είναι οι τάσεις που διαφαίνονται για να καταλήξουμε στην ιδιοκατασκευή ενός ηχείου.
Η μια αφορά ηχείο τριών δρόμων, τριών μεγαφώνων σε ενιαία καμπίνα, η οποία ενδείκνυται να είναι σε μορφή ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου, φυσικά για λόγους κατασκευαστικής απλότητας, η οποία είναι επιθυμητή για λόγους κόστους, παρά για λόγους κατασκευαστικής ευκολίας, μιας και αυτή μπορεί να παραγγελθεί σε εξειδικευμένο επαγγελματία, όπως ο κ. Τζιάφης. Για το ηχείο αυτό έχω προτείνει να υλοποιηθεί με mid θόλου, κάτι που δεν συνεπάγεται κανέναν ουσιαστικό ποιοτικό συμβιβασμό, αλλ’ απεναντίας απλοποιεί έτι περαιτέρω την κατασκευή της καμπίνας, αφού έτσι δεν χρειάζεται δημιουργία ειδικού θαλάμου για το μεγάφωνο αυτό. Το ηχείο αυτό αναμένεται να έχει περίπου τον όγκο του Audio Spectrum Aeolos.
Η δεύτερη πρόταση αφορά και πάλι την κατασκευή ηχείου τριών δρόμων με mid κώνου, μεγάφωνο το οποίο μπορεί να αποκρίνεται έως και κάτω των 100Hz. Έτσι, το ηχείο αυτό μπορεί να υλοποιηθεί σε δύο χωριστά κομμάτια, μια καμπίνα για το woofer και μια χωριστή καμπίνα για την κεφαλή των μεσοϋψηλών, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αυθύπαρκτη, ως κεντρικό ή και περιφερειακό ηχείο. Δηλαδή, σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί κάποιος να φτιάξει δύο μπασοκαμπίνες και πέντε κεφαλές, υλοποιώντας ένα πεντακάναλο σύστημα ηχείων για οικιακό κινηματογράφο χωρίς τη χρήση υπογούφερ, αφού μπορεί να δηλώσει ως large τα δύο κυρίως ηχεία, και small όλα τα υπόλοιπα, αλλά και χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα χρήσης επιπροσθέτου υπογούφερ, που μπορεί να έχει ήδη, ή να αγοράσει. Ο συνολικός όγκος αυτού του ηχείου αναμένεται να είναι κάτι αντίστοιχο με αυτό του Wilson Sophia.
Από πλευράς κατασκευαστικής δυσκολίας δεν υφίσταται θέμα, αλλά η δεύτερη λύση είναι ευλόγως περισσότερο δαπανηρή, ενώ εμπεριέχει και τη σχετική πολυπλοκότητα στη σύνδεση των ηχείων. Από την άλλη μεριά, η πρώτη λύση είναι σαφώς απλούστερη, κάτι που ανακλάται και στο κατασκευαστικό κόστος των καμπίνων.
Ένα άλλο ενδιαφέρον θέμα είναι το διαμέτρημα του γούφερ, όπου δύο είναι οι υποψηφιότητες, δηλαδή γούφερ 8 ή 10 ιντσών. Αμφότερες οι λύσεις είναι ικανές να αποδώσουν σωστά στο δωμάτιο της έκθεσης, όπου αναμένεται να φιλοξενηθούν τα ηχεία, αλλά και στη μετέπειτα ζωή τους μέσα σε ένα όχι ιδιαιτέρως μεγάλο, αλλά ούτε και πολύ μικρό οικιακό δωμάτιο. Σημειώστε εμφατικά, πως ΔΕΝ παίζει ρόλο τόσο το μέγεθος του δωματίου, όσο η απόσταση ακρόασης, και η απόσταση των ηχείων από τους πλαϊνούς και -κυρίως- τον πίσω τοίχο. Έτσι, με γούφερ 8 ιντσών, το ηχείο θα μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα σε απόσταση ακρόασης όχι μεγαλύτερη των 2,5 μέτρων, ενώ το 10ιντσο γούφερ δίνει ένα αβάντζο για απόσταση 3,5 μέτρων, μιλώντας πάντα για ακρόαση σε υψηλή έως πολύ υψηλή στάθμη, στο πλαίσιο των ηλεκτρικών δυνατοτήτων των μεγαφώνων. Πάντως, υπάρχει και η δυνατότητα κατασκευής ενιαίας καμπίνας ικανού πλάτους, ώστε σ’ αυτήν να τοποθετηθεί είτε 8ιντσο είτε 10ιντσο μεγάφωνο, με την ανάλογη διαφοροποίηση στο σωλήνα του reflex. Δεν θέλω όμως να συνυπολογισθεί και αυτή η οψιόν, γιατί περιπλέκει πολύ το θέμα της επιλογής, και θα πονοκεφαλιάσει τους όχι πολύ εξοικειωμένους.
Όσον αφορά το θέμα επιλογής των μεγαφώνων, και για να πιάσουμε το σφυγμό όσο γίνεται περισσοτέρων, καθεμιά από τις παραπάνω δύο λύσεις μπορεί να υλοποιηθεί με περισσότερα του ενός σετ μεγαφώνων, χαμηλού, μέσου ή υψηλού κόστους, ώστε όποιος θελήσει να προβεί στην κατασκευή, να μπορεί να επιλέξει το σετ που του αρέσει και τον γεμίζει ψυχολογικά, αλλά και αντέχει η τσέπη του. Φυσικά, σε όλες τις περιπτώσεις εξυπακούεται πως θα υπάρχουν οι ανάλογες τροποποιήσεις στο κροσόβερ, ώστε αυτό να είναι κατάλληλο για το αντίστοιχο σετ μεγαφώνων, τόσο από ηλεκτρικής, όσο και από οικονομικής πλευράς.
Τέλος, όσον αφορά το crossover, κρίνω σκόπιμο αυτό να υλοποιηθεί σε πλακέτα, κάτι που διευκολύνει τους αρχάριους, ενώ κάποιος που νιώθει πιο άνετα μπορεί να το φτιάξει μόνος του σε μορφή point to point. Επίσης, το ηχείο μπορεί να έχει διπλούς ακροδέκτες, ώστε να δέχεται διπλοκαλωδίωση ή παθητική διενίσχυση, καθ’ όσον αυτή η προσέγγιση δεν είναι πολύπλοκη.
Συνελόντι ειπείν, έχουμε τέσσερις επιλογές:
Όσον αφορά το σχετικό ερώτημα που ευλόγως ανακύπτει, στην έκθεση ενδείκνυται να παίζει η μέση λύση, όχι η φθηνή, αλλ’ ούτε και η ακριβή.
Πριν επιλέξετε και ψηφίσετε, σας παρακαλώ να κατανοήσετε βαθιά ένα βασικό πράγμα. Εδώ πλέον λειτουργούμε εκ των έσω. Δεν υφίστανται προκαταλήψεις και στερεότυπα που μπορεί να έχει καθένας από μας, περί ματσαρίσματος των χροιών ενός μεγαφώνου με ένα άλλο, είτε επειδή ένα μεγάφωνο είναι πολύ φθηνό σε σχέση με το ταίρι του σε κάποιον άλλο κλάδο του κροσόβερ, είτε επειδή είναι άλλης μάρκας ή άλλου υλικού, και δεν ξέρω τι άλλο. Εδώ κάνουμε ό,τι θέλουμε, φυσικά υπό τους περιορισμούς που επιβάλλουν η ορθότητα της Φυσικής και οι ηλεκτρικές προδιαγραφές των μεγαφώνων, και όχι η παραφιλολογική γευσιγνωσία που περιρρέει στο χώρο του high end, του στυλ «ο μεταλλικός θόλος δεν “κάθεται” με χάρτινο γούφερ», και άλλα τέτοια. Εδώ δεν ασχολούμαστε με το high end, ή το hi-fi· το δημιουργούμε.
Όσοι ενδιαφερόμενοι και πιστοί, προσέλθετε και ψηφίστε!
Η μια αφορά ηχείο τριών δρόμων, τριών μεγαφώνων σε ενιαία καμπίνα, η οποία ενδείκνυται να είναι σε μορφή ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου, φυσικά για λόγους κατασκευαστικής απλότητας, η οποία είναι επιθυμητή για λόγους κόστους, παρά για λόγους κατασκευαστικής ευκολίας, μιας και αυτή μπορεί να παραγγελθεί σε εξειδικευμένο επαγγελματία, όπως ο κ. Τζιάφης. Για το ηχείο αυτό έχω προτείνει να υλοποιηθεί με mid θόλου, κάτι που δεν συνεπάγεται κανέναν ουσιαστικό ποιοτικό συμβιβασμό, αλλ’ απεναντίας απλοποιεί έτι περαιτέρω την κατασκευή της καμπίνας, αφού έτσι δεν χρειάζεται δημιουργία ειδικού θαλάμου για το μεγάφωνο αυτό. Το ηχείο αυτό αναμένεται να έχει περίπου τον όγκο του Audio Spectrum Aeolos.
Η δεύτερη πρόταση αφορά και πάλι την κατασκευή ηχείου τριών δρόμων με mid κώνου, μεγάφωνο το οποίο μπορεί να αποκρίνεται έως και κάτω των 100Hz. Έτσι, το ηχείο αυτό μπορεί να υλοποιηθεί σε δύο χωριστά κομμάτια, μια καμπίνα για το woofer και μια χωριστή καμπίνα για την κεφαλή των μεσοϋψηλών, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αυθύπαρκτη, ως κεντρικό ή και περιφερειακό ηχείο. Δηλαδή, σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί κάποιος να φτιάξει δύο μπασοκαμπίνες και πέντε κεφαλές, υλοποιώντας ένα πεντακάναλο σύστημα ηχείων για οικιακό κινηματογράφο χωρίς τη χρήση υπογούφερ, αφού μπορεί να δηλώσει ως large τα δύο κυρίως ηχεία, και small όλα τα υπόλοιπα, αλλά και χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα χρήσης επιπροσθέτου υπογούφερ, που μπορεί να έχει ήδη, ή να αγοράσει. Ο συνολικός όγκος αυτού του ηχείου αναμένεται να είναι κάτι αντίστοιχο με αυτό του Wilson Sophia.
Από πλευράς κατασκευαστικής δυσκολίας δεν υφίσταται θέμα, αλλά η δεύτερη λύση είναι ευλόγως περισσότερο δαπανηρή, ενώ εμπεριέχει και τη σχετική πολυπλοκότητα στη σύνδεση των ηχείων. Από την άλλη μεριά, η πρώτη λύση είναι σαφώς απλούστερη, κάτι που ανακλάται και στο κατασκευαστικό κόστος των καμπίνων.
Ένα άλλο ενδιαφέρον θέμα είναι το διαμέτρημα του γούφερ, όπου δύο είναι οι υποψηφιότητες, δηλαδή γούφερ 8 ή 10 ιντσών. Αμφότερες οι λύσεις είναι ικανές να αποδώσουν σωστά στο δωμάτιο της έκθεσης, όπου αναμένεται να φιλοξενηθούν τα ηχεία, αλλά και στη μετέπειτα ζωή τους μέσα σε ένα όχι ιδιαιτέρως μεγάλο, αλλά ούτε και πολύ μικρό οικιακό δωμάτιο. Σημειώστε εμφατικά, πως ΔΕΝ παίζει ρόλο τόσο το μέγεθος του δωματίου, όσο η απόσταση ακρόασης, και η απόσταση των ηχείων από τους πλαϊνούς και -κυρίως- τον πίσω τοίχο. Έτσι, με γούφερ 8 ιντσών, το ηχείο θα μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα σε απόσταση ακρόασης όχι μεγαλύτερη των 2,5 μέτρων, ενώ το 10ιντσο γούφερ δίνει ένα αβάντζο για απόσταση 3,5 μέτρων, μιλώντας πάντα για ακρόαση σε υψηλή έως πολύ υψηλή στάθμη, στο πλαίσιο των ηλεκτρικών δυνατοτήτων των μεγαφώνων. Πάντως, υπάρχει και η δυνατότητα κατασκευής ενιαίας καμπίνας ικανού πλάτους, ώστε σ’ αυτήν να τοποθετηθεί είτε 8ιντσο είτε 10ιντσο μεγάφωνο, με την ανάλογη διαφοροποίηση στο σωλήνα του reflex. Δεν θέλω όμως να συνυπολογισθεί και αυτή η οψιόν, γιατί περιπλέκει πολύ το θέμα της επιλογής, και θα πονοκεφαλιάσει τους όχι πολύ εξοικειωμένους.
Όσον αφορά το θέμα επιλογής των μεγαφώνων, και για να πιάσουμε το σφυγμό όσο γίνεται περισσοτέρων, καθεμιά από τις παραπάνω δύο λύσεις μπορεί να υλοποιηθεί με περισσότερα του ενός σετ μεγαφώνων, χαμηλού, μέσου ή υψηλού κόστους, ώστε όποιος θελήσει να προβεί στην κατασκευή, να μπορεί να επιλέξει το σετ που του αρέσει και τον γεμίζει ψυχολογικά, αλλά και αντέχει η τσέπη του. Φυσικά, σε όλες τις περιπτώσεις εξυπακούεται πως θα υπάρχουν οι ανάλογες τροποποιήσεις στο κροσόβερ, ώστε αυτό να είναι κατάλληλο για το αντίστοιχο σετ μεγαφώνων, τόσο από ηλεκτρικής, όσο και από οικονομικής πλευράς.
Τέλος, όσον αφορά το crossover, κρίνω σκόπιμο αυτό να υλοποιηθεί σε πλακέτα, κάτι που διευκολύνει τους αρχάριους, ενώ κάποιος που νιώθει πιο άνετα μπορεί να το φτιάξει μόνος του σε μορφή point to point. Επίσης, το ηχείο μπορεί να έχει διπλούς ακροδέκτες, ώστε να δέχεται διπλοκαλωδίωση ή παθητική διενίσχυση, καθ’ όσον αυτή η προσέγγιση δεν είναι πολύπλοκη.
Συνελόντι ειπείν, έχουμε τέσσερις επιλογές:
- σκληροπυρηνικό, ενιαίας, ορθογωνίου καμπίνας μόνιτορ, με 8άρι γούφερ, ή…
- σκληροπυρηνικό, ενιαίας, ορθογωνίου καμπίνας μόνιτορ, με 10άρι γούφερ, ή…
- ηχείο δύο τεμαχίων, με χωριστή κεφαλή μεσοϋψηλών και μπασοκαμπίνα με 8άρι γούφερ, ή…
- ηχείο δύο τεμαχίων, με χωριστή κεφαλή μεσοϋψηλών και μπασοκαμπίνα με 10άρι γούφερ
Όσον αφορά το σχετικό ερώτημα που ευλόγως ανακύπτει, στην έκθεση ενδείκνυται να παίζει η μέση λύση, όχι η φθηνή, αλλ’ ούτε και η ακριβή.
Πριν επιλέξετε και ψηφίσετε, σας παρακαλώ να κατανοήσετε βαθιά ένα βασικό πράγμα. Εδώ πλέον λειτουργούμε εκ των έσω. Δεν υφίστανται προκαταλήψεις και στερεότυπα που μπορεί να έχει καθένας από μας, περί ματσαρίσματος των χροιών ενός μεγαφώνου με ένα άλλο, είτε επειδή ένα μεγάφωνο είναι πολύ φθηνό σε σχέση με το ταίρι του σε κάποιον άλλο κλάδο του κροσόβερ, είτε επειδή είναι άλλης μάρκας ή άλλου υλικού, και δεν ξέρω τι άλλο. Εδώ κάνουμε ό,τι θέλουμε, φυσικά υπό τους περιορισμούς που επιβάλλουν η ορθότητα της Φυσικής και οι ηλεκτρικές προδιαγραφές των μεγαφώνων, και όχι η παραφιλολογική γευσιγνωσία που περιρρέει στο χώρο του high end, του στυλ «ο μεταλλικός θόλος δεν “κάθεται” με χάρτινο γούφερ», και άλλα τέτοια. Εδώ δεν ασχολούμαστε με το high end, ή το hi-fi· το δημιουργούμε.
Όσοι ενδιαφερόμενοι και πιστοί, προσέλθετε και ψηφίστε!