- Μηνύματα
- 3.618
- Reaction score
- 6
Ας μιλήσουμε λοιπόν φίλοι μου για ηχογραφήσεις...
Πολλοί φίλοι του site πιθανόν να ενδιαφέρονται να μάθουν, πως γίνονται διάφορες ηχογραφήσεις. Ξέρω ότι πολλοί από εσάς έχετε υπ’ όψιν τον τρόπο ηχογράφησης μια ορχήστρας, πιθανόν όμως να μην γνωρίζετε όμως την ακριβή διαδικασία. Δεν έχω σκοπό μου να σας κάνω expert στις ηχογραφήσεις (άλλωστε δεν γίνεται εξ’αποστάσεως). Θέλω μόνο να δούμε μαζί τη διαδικασία των ηχογραφήσεων.
Όταν λέμε ηχογράφηση, εννοούμε τη μεταφορά του ήχου σε ένα μέσον αποθήκευσης (Tape – Hard Drive). Ο ήχος που θα μεταφέρουμε στο μέσον αποθήκευσης μπορεί να είναι ένα όργανο η ακόμα και μια φωνή. Οι ηχογραφήσεις γίνονται είτε σε studio ηχογραφήσεων, είτε σε συναυλιακούς χώρους, ακόμα και σε κέντρα διασκεδάσεως.
Με τη σειρά λοιπόν:
[STYLE="subtitle"]ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ STUDIO ( STUDIO RECORDINGS)[/STYLE]
Το επαγγελματικό studio ηχογράφησης, καταρχήν πρέπει να αποτελείται από τα έξης δωμάτια:
Όλα τα δωμάτια θα πρέπει να είναι τέλεια ηχομονωμένα και διαμορφωμένα με την απαιτούμενη ακουστική του εκάστοτε χώρου.
Αυτά λοιπόν σε γενικές γραμμές σε ό,τι αφορά το studio.
Να δούμε λοιπόν τώρα κατά σειρά, τη διαδικασία της ηχογράφησης.
Κατ’ αρχήν πρέπει να λάβουμε υπόψιν, ότι στο studio υπάρχουν δύο τρόποι ηχογράφησης.
Ας δούμε τώρα πως γίνεται κάθε μια από τις ηχογραφήσεις.
Πολυκάναλη ηχογράφηση (Multitrack recording)
Σε αυτόν τον τρόπο ηχογράφησης, κάθε όργανο της ορχήστρας εγγράφεται σε διαφορετικό κανάλι του tape ή του sequencer που έχουμε εγκατεστημένο στον υπολογιστή (Cubase, Nuendo, Pro tools, κ.λ.π.).
Τι σημαίνει αυτό;
Ας πάρουμε για παράδειγμα μια μικρή ορχήστρα η όποια αποτελείται από drums, bass guitar, piano, electric guitar και μια φωνή οδηγό, σαν βάσεις.
Μια συνήθης drum αποτελείται από 8 βασικά όργανα :
Αυτό σημαίνει ότι στην drum θα χρησιμοποιηθούν 8 μικρόφωνα (τουλάχιστον).
Υπάρχουν ηχολήπτες που χρησιμοποιούν πλέον των 8 μικροφώνων.
- Το Piano χρειάζεται 2 μικρόφωνα για να αποδοθεί η στερεοφωνία των χαμηλών , μεσαίων και υψηλών περιοχών του.
- Την bass guitar και την electric guitar, μπορούμε να τις ηχογραφήσουμε με δυο τρόπους: Είτε με Di κατευθείαν στον μείκτη, είτε με μικρόφωνο. Μπορούμε όμως να έχουμε συνδυασμό και των δύο.
Άρα για την ηχογράφηση αυτής της ορχήστρας , χρειαζόμαστε 13 κανάλια (αν αποφασίσουμε ότι την bass guitar και την electric guitar θα τις ηχογραφήσουμε με έναν τρόπο (ή Line ή Mic.)
Drums | 8
Piano | 2
Bass | 1
El. Gtr | 1
Lead Vocal | 1
Σύνολο | 13 Mics.
Τα μικρόφωνα λοιπόν που θα χρησιμοποιήσουμε, θα έλθουν όλα στις εισόδους του μείκτη μας, ένα σε κάθε είσοδο (line input).
Σ’ αυτό το σημείο της ηχογράφησης μεγάλο ρόλο παίζει ο ηχολήπτης, ο οποίος πρέπει να κάνει τις κατάλληλες ρυθμίσεις τόσο στα εκουαλαιζερ (eq), κάθε εισόδου, όσο και στα περιφερειακά μηχανήματα (compressors, gates,limiters), έτσι ώστε να μεταφέρει όσο το δυνατόν πιο πιστά, τον φυσικό ήχο του εκάστοτε οργάνου, στον εγγραφέα.
Αφού ηχογραφηθούν σωστά όλα τα όργανα και καταλήξουμε ότι το αποτέλεσμα που ακούμε είναι το επιθυμητό, αρχίζουμε να ηχογραφούμε πάνω σ’αυτές τις βάσεις, τα υπόλοιπα όργανα που επιθυμούμε να τοποθετήσουμε στο μουσικό κομμάτι.
Από εδώ αρχίζει η διαδικασία του playback.
Με τον όρο playback, εννοουμε την ακροαση του ηδη ηχογραφημενου αποτελεσματος ,παιζοντας επάνω σ’ αυτό κάποιο άλλο όργανο ή φωνή.
Και σ’ αυτήν τη διαδικασία, ακολουθείται ο ίδιος τρόπος ηχογράφησης. Κάθε μονοφωνικό όργανο ηχογραφείται σε ένα κανάλι (εκτός εξαιρέσεων) και κάθε πολυφωνικό, σε δύο ή περισσότερα.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της ηχογράφησης των οργάνων, έρχεται η σειρά της φωνής, ή των φωνών.
Ας δώσουμε παρακαλώ λίγη προσοχή εδώ.
Κάθε όργανο, συμπεριλαμβανομένης και της φωνής, θα πρέπει να είναι άψογα κουρδισμένο για να μπορέσει το τελικό αποτέλεσμα να είναι ικανοποιητικό.
Εδώ βέβαια έρχονται να βοηθήσουν οι νέες τεχνολογίες, οι οποίες μας επιτρέπουν ,αφενός να κουρδίσουμε εκ των υστέρων κάποιο όργανο- φωνή (αφού ηχογραφηθούν), ακόμα και να ηχογραφήσουμε τα όργανα κομμάτι-κομμάτι, νότα-νότα. Το να ηχογραφηθεί ένα όργανο κομμάτι-κομμάτι, συνέβαινε και στην εποχή των multi μαγνητοφώνων, όμως σήμερα τα πράγματα γίνονται με απίστευτη ευκολία.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι με αυτού του είδους την ηχογράφηση, έχουμε τη δυνατότητα να επέμβουμε σε κάθε κανάλι (όργανο) χωριστά, με όσες επεμβάσεις εμείς αποφασίσουμε ότι πρέπει να κάνουμε.
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι τα λάθη σε μια πολυκάναλη ηχογράφηση είναι σχεδόν ανύπαρκτα, η τουλάχιστον … πρέπει να είναι.
Η τελευταία φάση της ηχογράφησης είναι η τελική μείξη ή όπως παλαιότερα λεγόταν το remix.
Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν. Τι εννοώ; Όταν ένας παραγωγός έχει ολοκληρωμένη άποψη για το τι θέλει και το πως το θέλει, τα πράγματα είναι πολύ απλά για όλους.
Στη χώρα μας δυστυχώς αυτού του είδους οι παραγωγοί, είναι σαν να ψάχνεις … βελόνα στα άχυρα.
Εδώ αρχίζουν οι δυσκολίες.
Για έναν έμπειρο τεχνικό, ο οποίος έχει κάμποσες «ώρες πτήσης», το να φέρει εις πέρας ένα μουσικό κομμάτι, είναι συγκυρία ορισμένων βασικών παραγόντων. Πρώτος και κυριότερος … το budget που διατίθεται για τη μείξη και o δεύτερος , άρρηκτα συνδεδεμένος του πρώτου … οι ώρες που διατίθενται για τη μείξη.
Παράδειγμα ηχογράφησης βάσεων :
Στερεοφωνική ηχογράφηση (Stereo recording)
Εδώ τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά από την παραπάνω ηχογράφηση.
Σ’ αυτού του είδους τις ηχογραφήσεις θα πρέπει να παρίστανται όλοι οι καλλιτέχνες, διότι θα πρέπει να παίξουν όλοι μαζί.
Τοποθετούνται λοιπόν στους χώρους του studio και η ηχογράφηση μπορεί να γίνει είτε σε Multitrack είτε κατευθείαν σε stereo εγγραφέα.
Στην περίπτωση κατά την οποία η ηχογράφηση γίνετε σε Multitrack, θα μπορεί ο ηχολήπτης στην συνέχεια να κάνει κάποιες παρεμβάσεις στα κανάλια, χωρίς όμως να έχει τις δυνατότητες που έχει σε μια καθαρά multichannel ηχογράφηση, λόγο της αλληλεπίδρασης των μουσικών οργάνων.
Στην περίπτωση που γίνετε σε stereo εγγραφέα, δεν υπάρχει τρόπος επέμβασης εκτός του … πάλι από την αρχή (Da cappo maestro) :105:
Παράδειγμα stereo ηχογραφησης:
Αυτού του είδους η ηχογράφηση, συνίσταται, όταν δεν υπάρχει ικανό budget για Multitrack.
Σ’ αυτή την περίπτωση οι ώρες studio συρρικνώνονται, αλλά η τελική ποιότητα είναι αμφίβολη.
[STYLE="subtitle"]ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ (LIVE RECORDINGS)[/STYLE]
Αυτές οι ηχογραφήσεις μπορεί να γίνονται σε συναυλιακούς χώρους ή ακόμα και σε κέντρα διασκεδάσεως.
Υπάρχουν όμως διαφορές μεταξύ των δυο αυτών ηχογραφήσεων;
Θα δούμε παρακάτω ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές.
Σε έναν συναυλιακο χώρο, η συναυλία δίνετε για μια και μόνη φορά, ενώ στα κέντρα διασκεδάσεως , το πρόγραμμα κρατάει αρκετό καιρό. Εδώ είναι και η μόνη, ίσως, διαφορά των δυο ηχογραφήσεων.
Και στις δυο ηχογραφήσεις, είναι απαραίτητη μια κινητή μονάδα ηχογραφήσεων η οποία απαρτίζετε (σε σχέση με τα μηχανήματα) από ένα φορητό studio ηχογράφησης.
Ως γνωστόν και στις συναυλίες αλλά και στα διασκεδαστήρια (που σέβονται τον εαυτό τους), υπάρχουν δυο κονσόλες μείξης. Η F.O.H. (Front Of the House), η κύρια κονσόλα που βρίσκετε μέσα στο χώρο και είναι υπεύθυνη για το P.A. (Public Address), για την όλη ηχητική κάλυψη του χώρου και η Stage monitor, η κονσόλα δηλαδή που είναι σε θέση να δίνει στους μουσικούς την ανάλογη μείξη έτσι ώστε να μπορούν να ακούν και τον εαυτό τους αλλά και τα υπόλοιπα όργανα της ορχήστρας.
Front Of the House Console.
Stage monitoring console
Η κινητή μονάδα ηχοληψίας λοιπόν, θα πρέπει να «κουμπώσει» στα direct outputs της F.O.H κονσόλας για να ηχογραφήσει σε Multitrack, ένα, ένα κανάλι.
Mobile recording unit
Αφού ολοκληρωθεί η ηχογράφηση , στη μεν πρώτη περίπτωση, η μια και μοναδική, στην δε δεύτερη, όσες ημέρες χρειαστούν, το project βαδίζει προς τον δρόμο του studio, όπου θα γίνει και η τελική επεξεργασία.
Σε πολλές Live ηχογραφήσεις, υπάρχει πιθανότητα, να είναι κατά μικρότερο ποσοστό η πραγματική live ηχογράφηση, σε σχέση με τη studio.
Αυτό σημαίνει ότι στο studio μπορούμε να κρατήσουμε μόνο τα χειροκροτήματα (τραβηγμένο) και να επανεγγράψουμε την ηχογράφηση, ή να κρατήσουμε ότι μας αρέσει και να ηχογραφήσουμε πάνω στο πρωτότυπο εκ νέου, τα όργανα τα οποία πιθανόν σε κάποια σημεία να μην είναι σωστά, ακόμα να διορθώσουμε κάποιες φράσεις από λανθασμένες εκτελέσεις.
Φυσικά οι ζωντανές ηχογραφήσεις μπορούν να γίνουν και σε stereo ηχογράφηση (πράγμα παρακινδυνευμένο), γνωρίζοντας και πάλι ότι σ’ αυτή την περίπτωση δεν θα έχουμε την δυνατότητα επεμβάσεων.
Τελειώνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι σε οποιουδήποτε είδους
ηχογράφηση, τον τελικό λόγο έχει το FINAL MASTERING, που έχει τη δυνατότητα να απογειώσει το αποτέλεσμα μιας ηχογράφησης έστω και εάν αυτή, είναι μέτρια.
Παράδειγμα Mastering Studio :
Χε Χε ........ αν δεν πενεσουμε το σπιτι μας ....................
Για όποιες απορίες, διευκρινήσεις και σχόλια, είμαι πάντοτε στη διάθεση σας.
Με εκτίμηση
Β.Β
Πολλοί φίλοι του site πιθανόν να ενδιαφέρονται να μάθουν, πως γίνονται διάφορες ηχογραφήσεις. Ξέρω ότι πολλοί από εσάς έχετε υπ’ όψιν τον τρόπο ηχογράφησης μια ορχήστρας, πιθανόν όμως να μην γνωρίζετε όμως την ακριβή διαδικασία. Δεν έχω σκοπό μου να σας κάνω expert στις ηχογραφήσεις (άλλωστε δεν γίνεται εξ’αποστάσεως). Θέλω μόνο να δούμε μαζί τη διαδικασία των ηχογραφήσεων.
Όταν λέμε ηχογράφηση, εννοούμε τη μεταφορά του ήχου σε ένα μέσον αποθήκευσης (Tape – Hard Drive). Ο ήχος που θα μεταφέρουμε στο μέσον αποθήκευσης μπορεί να είναι ένα όργανο η ακόμα και μια φωνή. Οι ηχογραφήσεις γίνονται είτε σε studio ηχογραφήσεων, είτε σε συναυλιακούς χώρους, ακόμα και σε κέντρα διασκεδάσεως.
Με τη σειρά λοιπόν:
[STYLE="subtitle"]ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ STUDIO ( STUDIO RECORDINGS)[/STYLE]
Το επαγγελματικό studio ηχογράφησης, καταρχήν πρέπει να αποτελείται από τα έξης δωμάτια:
- Αίθουσα κοντρόλ (Control Room)
- Σάλα (Live Room)
- Δωμάτιο φωνής (Vocal Booth)
[STYLE="note"]Η κοπέλα δεν ειναι απαραιτητο αξεσουαρ...[/STYLE]
- Δωμάτιο drums (Drum Booth)
- Στο Control Room υπάρχει η κονσόλα μείξης, τα μαγνητοφώνα, οι υπολογιστές, τα περιφερειακά μηχανήματα και τα monitors.
- Στη σάλα, θα πρέπει να υπάρχει ένα πιάνο με ουρά (οποιουδήποτε μεγέθους).
- Στο δωμάτιο φωνής, δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, διότι αυτό το δωμάτιο χρησιμεύει για να ηχογραφήσουμε φωνή. Εκεί τοποθετείται μονό το μικρόφωνο που χρησιμοποιούμε για την ηχογράφηση της φωνής. Φυσικά αυτό το δωμάτιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για οποιοδήποτε άλλο όργανο θελήσουμε να ηχογραφήσουμε και αποφασίσουμε ότι αυτός είναι ο ιδανικός χώρος για την ηχογράφηση του.
- Στο Drum Booth φυσικά, όπως λέει και το όνομα του, τοποθετούνται τα Drums.
Όλα τα δωμάτια θα πρέπει να είναι τέλεια ηχομονωμένα και διαμορφωμένα με την απαιτούμενη ακουστική του εκάστοτε χώρου.
Αυτά λοιπόν σε γενικές γραμμές σε ό,τι αφορά το studio.
Να δούμε λοιπόν τώρα κατά σειρά, τη διαδικασία της ηχογράφησης.
Κατ’ αρχήν πρέπει να λάβουμε υπόψιν, ότι στο studio υπάρχουν δύο τρόποι ηχογράφησης.
- Η Πολυκάναλη (multichannel recording)
- Η Stereo (stereo recording)
Ας δούμε τώρα πως γίνεται κάθε μια από τις ηχογραφήσεις.
Πολυκάναλη ηχογράφηση (Multitrack recording)
Σε αυτόν τον τρόπο ηχογράφησης, κάθε όργανο της ορχήστρας εγγράφεται σε διαφορετικό κανάλι του tape ή του sequencer που έχουμε εγκατεστημένο στον υπολογιστή (Cubase, Nuendo, Pro tools, κ.λ.π.).
Τι σημαίνει αυτό;
Ας πάρουμε για παράδειγμα μια μικρή ορχήστρα η όποια αποτελείται από drums, bass guitar, piano, electric guitar και μια φωνή οδηγό, σαν βάσεις.
Μια συνήθης drum αποτελείται από 8 βασικά όργανα :
- Μπότα (Kick)
- Ταμπούρο (Snare)
- Μικρό τομ (Hi Tom)
- Μεσαίο τομ (Mid Tom)
- Βαθύ (Low Tom ή Floor Tom)
- Φούτζι (Hi Hat)
- Αριστερό πιάτο – όπως βλέπει ο drummer (Crash)
- Δεξί πιάτο – όπως βλέπει ο drummer (Ride)
Αυτό σημαίνει ότι στην drum θα χρησιμοποιηθούν 8 μικρόφωνα (τουλάχιστον).
Υπάρχουν ηχολήπτες που χρησιμοποιούν πλέον των 8 μικροφώνων.
- Το Piano χρειάζεται 2 μικρόφωνα για να αποδοθεί η στερεοφωνία των χαμηλών , μεσαίων και υψηλών περιοχών του.
- Την bass guitar και την electric guitar, μπορούμε να τις ηχογραφήσουμε με δυο τρόπους: Είτε με Di κατευθείαν στον μείκτη, είτε με μικρόφωνο. Μπορούμε όμως να έχουμε συνδυασμό και των δύο.
Άρα για την ηχογράφηση αυτής της ορχήστρας , χρειαζόμαστε 13 κανάλια (αν αποφασίσουμε ότι την bass guitar και την electric guitar θα τις ηχογραφήσουμε με έναν τρόπο (ή Line ή Mic.)
Drums | 8
Piano | 2
Bass | 1
El. Gtr | 1
Lead Vocal | 1
Σύνολο | 13 Mics.
Τα μικρόφωνα λοιπόν που θα χρησιμοποιήσουμε, θα έλθουν όλα στις εισόδους του μείκτη μας, ένα σε κάθε είσοδο (line input).
Σ’ αυτό το σημείο της ηχογράφησης μεγάλο ρόλο παίζει ο ηχολήπτης, ο οποίος πρέπει να κάνει τις κατάλληλες ρυθμίσεις τόσο στα εκουαλαιζερ (eq), κάθε εισόδου, όσο και στα περιφερειακά μηχανήματα (compressors, gates,limiters), έτσι ώστε να μεταφέρει όσο το δυνατόν πιο πιστά, τον φυσικό ήχο του εκάστοτε οργάνου, στον εγγραφέα.
Αφού ηχογραφηθούν σωστά όλα τα όργανα και καταλήξουμε ότι το αποτέλεσμα που ακούμε είναι το επιθυμητό, αρχίζουμε να ηχογραφούμε πάνω σ’αυτές τις βάσεις, τα υπόλοιπα όργανα που επιθυμούμε να τοποθετήσουμε στο μουσικό κομμάτι.
Από εδώ αρχίζει η διαδικασία του playback.
Με τον όρο playback, εννοουμε την ακροαση του ηδη ηχογραφημενου αποτελεσματος ,παιζοντας επάνω σ’ αυτό κάποιο άλλο όργανο ή φωνή.
Και σ’ αυτήν τη διαδικασία, ακολουθείται ο ίδιος τρόπος ηχογράφησης. Κάθε μονοφωνικό όργανο ηχογραφείται σε ένα κανάλι (εκτός εξαιρέσεων) και κάθε πολυφωνικό, σε δύο ή περισσότερα.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της ηχογράφησης των οργάνων, έρχεται η σειρά της φωνής, ή των φωνών.
Ας δώσουμε παρακαλώ λίγη προσοχή εδώ.
Κάθε όργανο, συμπεριλαμβανομένης και της φωνής, θα πρέπει να είναι άψογα κουρδισμένο για να μπορέσει το τελικό αποτέλεσμα να είναι ικανοποιητικό.
Εδώ βέβαια έρχονται να βοηθήσουν οι νέες τεχνολογίες, οι οποίες μας επιτρέπουν ,αφενός να κουρδίσουμε εκ των υστέρων κάποιο όργανο- φωνή (αφού ηχογραφηθούν), ακόμα και να ηχογραφήσουμε τα όργανα κομμάτι-κομμάτι, νότα-νότα. Το να ηχογραφηθεί ένα όργανο κομμάτι-κομμάτι, συνέβαινε και στην εποχή των multi μαγνητοφώνων, όμως σήμερα τα πράγματα γίνονται με απίστευτη ευκολία.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι με αυτού του είδους την ηχογράφηση, έχουμε τη δυνατότητα να επέμβουμε σε κάθε κανάλι (όργανο) χωριστά, με όσες επεμβάσεις εμείς αποφασίσουμε ότι πρέπει να κάνουμε.
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι τα λάθη σε μια πολυκάναλη ηχογράφηση είναι σχεδόν ανύπαρκτα, η τουλάχιστον … πρέπει να είναι.
Η τελευταία φάση της ηχογράφησης είναι η τελική μείξη ή όπως παλαιότερα λεγόταν το remix.
Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν. Τι εννοώ; Όταν ένας παραγωγός έχει ολοκληρωμένη άποψη για το τι θέλει και το πως το θέλει, τα πράγματα είναι πολύ απλά για όλους.
Στη χώρα μας δυστυχώς αυτού του είδους οι παραγωγοί, είναι σαν να ψάχνεις … βελόνα στα άχυρα.
Εδώ αρχίζουν οι δυσκολίες.
Για έναν έμπειρο τεχνικό, ο οποίος έχει κάμποσες «ώρες πτήσης», το να φέρει εις πέρας ένα μουσικό κομμάτι, είναι συγκυρία ορισμένων βασικών παραγόντων. Πρώτος και κυριότερος … το budget που διατίθεται για τη μείξη και o δεύτερος , άρρηκτα συνδεδεμένος του πρώτου … οι ώρες που διατίθενται για τη μείξη.
Παράδειγμα ηχογράφησης βάσεων :
Στερεοφωνική ηχογράφηση (Stereo recording)
Εδώ τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά από την παραπάνω ηχογράφηση.
Σ’ αυτού του είδους τις ηχογραφήσεις θα πρέπει να παρίστανται όλοι οι καλλιτέχνες, διότι θα πρέπει να παίξουν όλοι μαζί.
Τοποθετούνται λοιπόν στους χώρους του studio και η ηχογράφηση μπορεί να γίνει είτε σε Multitrack είτε κατευθείαν σε stereo εγγραφέα.
Στην περίπτωση κατά την οποία η ηχογράφηση γίνετε σε Multitrack, θα μπορεί ο ηχολήπτης στην συνέχεια να κάνει κάποιες παρεμβάσεις στα κανάλια, χωρίς όμως να έχει τις δυνατότητες που έχει σε μια καθαρά multichannel ηχογράφηση, λόγο της αλληλεπίδρασης των μουσικών οργάνων.
Στην περίπτωση που γίνετε σε stereo εγγραφέα, δεν υπάρχει τρόπος επέμβασης εκτός του … πάλι από την αρχή (Da cappo maestro) :105:
Παράδειγμα stereo ηχογραφησης:
Αυτού του είδους η ηχογράφηση, συνίσταται, όταν δεν υπάρχει ικανό budget για Multitrack.
Σ’ αυτή την περίπτωση οι ώρες studio συρρικνώνονται, αλλά η τελική ποιότητα είναι αμφίβολη.
[STYLE="subtitle"]ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ (LIVE RECORDINGS)[/STYLE]
Αυτές οι ηχογραφήσεις μπορεί να γίνονται σε συναυλιακούς χώρους ή ακόμα και σε κέντρα διασκεδάσεως.
Υπάρχουν όμως διαφορές μεταξύ των δυο αυτών ηχογραφήσεων;
Θα δούμε παρακάτω ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές.
Σε έναν συναυλιακο χώρο, η συναυλία δίνετε για μια και μόνη φορά, ενώ στα κέντρα διασκεδάσεως , το πρόγραμμα κρατάει αρκετό καιρό. Εδώ είναι και η μόνη, ίσως, διαφορά των δυο ηχογραφήσεων.
Και στις δυο ηχογραφήσεις, είναι απαραίτητη μια κινητή μονάδα ηχογραφήσεων η οποία απαρτίζετε (σε σχέση με τα μηχανήματα) από ένα φορητό studio ηχογράφησης.
Ως γνωστόν και στις συναυλίες αλλά και στα διασκεδαστήρια (που σέβονται τον εαυτό τους), υπάρχουν δυο κονσόλες μείξης. Η F.O.H. (Front Of the House), η κύρια κονσόλα που βρίσκετε μέσα στο χώρο και είναι υπεύθυνη για το P.A. (Public Address), για την όλη ηχητική κάλυψη του χώρου και η Stage monitor, η κονσόλα δηλαδή που είναι σε θέση να δίνει στους μουσικούς την ανάλογη μείξη έτσι ώστε να μπορούν να ακούν και τον εαυτό τους αλλά και τα υπόλοιπα όργανα της ορχήστρας.
Front Of the House Console.
Stage monitoring console
Η κινητή μονάδα ηχοληψίας λοιπόν, θα πρέπει να «κουμπώσει» στα direct outputs της F.O.H κονσόλας για να ηχογραφήσει σε Multitrack, ένα, ένα κανάλι.
Mobile recording unit
Αφού ολοκληρωθεί η ηχογράφηση , στη μεν πρώτη περίπτωση, η μια και μοναδική, στην δε δεύτερη, όσες ημέρες χρειαστούν, το project βαδίζει προς τον δρόμο του studio, όπου θα γίνει και η τελική επεξεργασία.
Σε πολλές Live ηχογραφήσεις, υπάρχει πιθανότητα, να είναι κατά μικρότερο ποσοστό η πραγματική live ηχογράφηση, σε σχέση με τη studio.
Αυτό σημαίνει ότι στο studio μπορούμε να κρατήσουμε μόνο τα χειροκροτήματα (τραβηγμένο) και να επανεγγράψουμε την ηχογράφηση, ή να κρατήσουμε ότι μας αρέσει και να ηχογραφήσουμε πάνω στο πρωτότυπο εκ νέου, τα όργανα τα οποία πιθανόν σε κάποια σημεία να μην είναι σωστά, ακόμα να διορθώσουμε κάποιες φράσεις από λανθασμένες εκτελέσεις.
Φυσικά οι ζωντανές ηχογραφήσεις μπορούν να γίνουν και σε stereo ηχογράφηση (πράγμα παρακινδυνευμένο), γνωρίζοντας και πάλι ότι σ’ αυτή την περίπτωση δεν θα έχουμε την δυνατότητα επεμβάσεων.
Τελειώνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι σε οποιουδήποτε είδους
ηχογράφηση, τον τελικό λόγο έχει το FINAL MASTERING, που έχει τη δυνατότητα να απογειώσει το αποτέλεσμα μιας ηχογράφησης έστω και εάν αυτή, είναι μέτρια.
Παράδειγμα Mastering Studio :
Χε Χε ........ αν δεν πενεσουμε το σπιτι μας ....................
Για όποιες απορίες, διευκρινήσεις και σχόλια, είμαι πάντοτε στη διάθεση σας.
Με εκτίμηση
Β.Β