- Μηνύματα
- 4.972
- Reaction score
- 8.821
Αρχικα θα μπορουσε να αναρωτηθει κανεις εαν θα ειχε νοημα η ακουστικη φροντιδα ενος χωρου και επιπλεον σε ποιο βαθμο.Την απαντηση μπορει κανεις να την λαβει παρακολουθοντας το παρακατω βιντεο.
Απο την στιγμη που η φροντιδα ενος τυπικου χωρου ακροασης καθισταται ως εναν βαθμο επιβεβλημενη εξαιτιας τοσο της αδυναμιας του εγκεφαλου να αντισταθμισει ολα τα προβληματα αλλα και του βαθμου δυσκολιας να εκτιμησει σωστα τον προσλαμβανομενο ηχο θα μπορουσε να αναρωτηθει κανεις εαν θα επαρκουσε για μια εξομαλυνση των προβληματων η χρηση ενος εκουαλαιζερ ή και ενος συστηματος ισοσταθμισης γνωστο ως και room correction software που χρησιμοποιουνται κατα κορον για την <<διορθωση>> του χωρου και την επιτευξη μιας αποδεκτης και επιθυμητης καμπυλης.
Μια ολοκληρωμενη απαντηση διδεται στο παρακατω κειμενο το οποιο βεβαια απευθυνεται σε επαγγελματιες
Στην πραγματικοτητα μπορουν κατα την εξομαλυνση να εμφανιστουν φαινομενα τα οποια οδηγουν σε ανεπιθυμητη <<νοθευση>> της αποκρισης των ηχειων και σε μια επιδεινωση του ηχου της εγκαταστασης. Ωστόσο, αυτά τα φαινόμενα οφείλονται συνήθως σε μια απρόσεκτη προσέγγιση ή σε καθαρά μετρητικη τεχνικη ισοσταθμιση χωρίς επαρκή εξέταση της υπάρχουσας ακουστικής και της προκύπτουσας ακουστικής εντυπωσης.
H ηλεκτροακουστική εξισορρόπηση είναι ένα επαρκές μέσο σε εναν μεγαλο αριθμο περιπτώσεων για την επίτευξη σημαντικής βελτίωσης σε μια δεδομενη μη ιδανική κατάσταση ακρόασης με σχετικά μικρή προσπάθεια ή για την πραγματοποίηση τελικών βελτιωσεων σε μια ήδη σχεδόν ιδανική κατάσταση ακρόασης, οπου μια επιπλεον βελτιωση θα μπορουσε να επιτευχθει μόνο με ασύγκριτα μεγαλύτερη προσπάθεια.
Πρώτα απ 'όλα, η βελτιστοποίηση ενός συστήματος θα πρέπει φυσικά να πραγματοποιειται πάντα μέσω του στοχευμένου σχεδιασμού της γεωμετρίας του δωματίου και μέσω του σχεδιασμού της ακουστικής με τη βοήθεια απορροφητικών και διαχυτικων διαταξεων.
Και επιπλεον: Η ιδανική θέση των ηχειων θα πρέπει να καθορίζεται από μετρήσεις και τεστ ακρόασης.
Ωστόσο, συχνά απλά δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί επαρκής φασματική ισορροπία με ευκολο τροπο και φροντιδα ή υπάρχουν βυθίσεις και κορυφές που δεν σημαίνει τίποτα άλλο από το ότι διαφορετικές συχνότητες μεταδίδονται με διαφορετική ένταση.
Τώρα, φυσικά, πρέπει πρώτα να διευκρινιστεί η μορφη που θα επρεπε να εχει η καμπυλη στην ιδανική περίπτωση. Κατ 'αρχήν, η απάντηση είναι απλή: ανεξάρτητη από τη συχνότητα, δηλαδή "επίπεδη". Αυτό σημαίνει ότι όλες οι συχνότητες μεταδίδονται με την ίδια ενταση από την πηγη στο σημείο ακρόασης.
Το παραπανω γραφημα δειχνει την μορφη μιας ιδανικης καμπυλης και τις διαφορες αποκλισεις στο φασμα με βαση το προτυπο EBU Tech. 3276. Σε καθε περιπτωση η καμπυλη που προκυπτει βασει μετρησεων αποκλινει απο την ιδανικη καμπυλη.
Οι παραμορφωσεις αυτες εχουν διαφορετικες αιτιες. Οι στενες βυθισεις προκαλουνται συχνα απο το φαινομενο comb filter. Το φαινομενο αυτο δημιουργειται οταν αμεσος και ανακλωμενος ηχος διανυουν διαφορετικες αποστασεις με αποτελεσμα μια μετατοπιση στην φαση. (Ετσι δημιουργουνται βυθισεις και κορυφες στο φασμα των οποιων η θεση εξαρταται απο την αποσταση και την χρονικη διαφορα. Η πρώτη ακύρωση εμφανιζεται όταν η διαφορά d μεταξύ των αποστάσεων που καλύπτονται από τα δύο κύματα αντιστοιχεί σε μισό μήκος κύματος και τα δύο ηχητικά κύματα φτάνουν με αντιθετη φαση.)
Το παραπανω γραφημα αποικονιζει το φαινομενο αυτο που προκαλειται απο μια μεμονωμενη ανακλαση. Δεδομένου ότι η μετατόπιση φάσης μεταξύ των δύο ηχητικών κυμάτων εξαρτάται από τη διαφορά απόστασης μεταξύ των δύο κυμάτων, η θέση του comb filter στο φάσμα εξαρτάται τον χωρο.
Στις χαμηλες συχνοτητες η συναρτηση μεταφοράς καθορίζεται από τη φυσική κατανομή συχνοτήτων του δωματίου, η οποία δίνεται από τη γεωμετρία και την απόσβεση του δωματίου μέσω απορρόφησης. Το πόσο ισχυρή είναι η επιρροή ενος μεμονωμενου room mode εξαρτάται από τη θέση της πηγής ήχου και του δέκτη.
Ενα ποσοστο της παραμορφωσης της καμπυλης προκαλειται επισης απο τον χρονο αντιχησης του δωματιου καθως η ενεργεια του πεδιου διαχυσης συμμετεχει στην μετρηση. Εντονες κορυφές ή βυθίσεις στο χρόνο αντήχησης μπορεί να έχουν μια διόλου ευκαταφρόνητη επίδραση στην μορφη της καμπυλης.Όπως έχει ήδη περιγραφεί σε προηγούμενο κεφαλαιο, ο χρόνος αντήχησης πρέπει να είναι γραμμικός, τουλάχιστον στο μεσαίο εύρος συχνοτήτων, δηλαδή ανεξάρτητος από τη συχνότητα. Στο εύρος των υψηλών συχνοτήτων, η φυσική πτώση του χρόνου αντήχησης που συμβαίνει στα περισσότερα δωμάτια σε συνδυασμό με την ακτινοβολια του μεγαφώνου που γινεται κατευθυντικη έχει επίσης ως αποτέλεσμα μια φυσική πτώση της καμπυλης στο φασμα των υψηλων συχνοτητων. Στο εύρος των χαμηλών συχνοτήτων, μπορεί να παρατηρηθεί το αντίθετο αποτέλεσμα λόγω της συχνής αύξησης του χρόνου αντήχησης.
Εξομαλυνση με εκουαλαιζερ.
Εαν η βελτιωση με μια παθητικη ακουστικη φροντιδα απαιτει πολυ κοπο κτλπ. Και δεν ειναι δυνατη μια βελτιωση με βελτιστοποιηση της τοποθετησης τοτε το πραφανες βημα ειναι διαρθωθουν οι παραμορφωσεις ηλεκτροακουστικα με ισοσταθμιση. Η επιλογη ενος σωστου συστηματος ισοσταθμισης ειναι τοσο σημαντικη οσο και η επιλογη του σωστου controller για την διαχειριση των μπασων.
Το αν ένα γραφικό ή παραμετρικό εκουαλαιζερ είναι η καλύτερη επιλογή εξαρτάται κυρίως από την εμπειρία του χρηστη. Ενας γραφικο εκουαλαιζερ συνιστάται γενικά για άπειρους τεχνικούς, καθώς η διαδικασία είναι πιο διαισθητική και ο βαθμός παρέμβασης είναι πολύ πιο ξεκάθαρος αναγνωρίσιμος απευθείας στη συσκευή. Πάνω απ 'όλα, είναι πολύ πιο εύκολο να χρησιμοποιήσετε τετοιου ειδους ισοσταθμιστές για να μάθετε μερικούς βασικούς κανόνες που εάν παρατηρηθούν, οι ανεπιθύμητες ενέργειες που μπορεί να προκύψουν ως αποτέλεσμα της ισοσταθμισης διατηρούνται εντός ορίων.
Οι παραμετρικοί ισοσταθμιστές, από την άλλη πλευρά, προσφέρουν πιο βαθιές και λεπτομερείς επιλογές για παρέμβαση στην καμπυλη, αλλά τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν εάν η παρέμβαση είναι πολύ εκτεταμένη είναι αντίστοιχα μεγαλύτερα.
Ενα μεγαλο πληθος φαινομενων που οδηγουν σε παραμορφωσεις εξαρτωνται απο την θεση.
Ας παρουμε για παραδειγμα το φαινομενο comb filter που εξετασαμε προηγουμενως.Καταληξαμε στο συμπερασμα οτι οι βυθισεις και οι κορυφες που εμφανιζονται στο συχνοτικο ευρος εξαρτωνται απο την δεδομενη καθυστερηση του ανακλωμενου ηχου σε συγκριση με τον αμεσο και επομενως απο την θεση του ακροατη στο σωματιο.
Εαν μια βυθιση που προκαλειται απο το συγκερκιμενο φαινομενο αντισταθμιζεται απο ενα ηλεκτρικο φιλτρο αυτο θα εχει το ιδιο αποτελεσμα σε καθε αλλο σημειο του δωματιου. Ωστοσο κατι τετοιο δεν ειναι επιθυμητο για τα περισσοτερα απο τα υπολοιπα σημεια αφου ειτε δεν εχουμε το φαινομενο ειτε εμφανιζεται σε αλλη συχνοτητα λογω της διαφορετικης καθυστερησης μεταξυ αμεσης και εμμεσης ακτινοβολιας.
Στην χειροτερη περιπτωση θα μπορουσε σε ενα σημειο στην ιδια συχνοτητα που μετρηθηκε μια βυθιση στο σημειο ακροασης και εξομαλυνθηκε με ενα φιλτρο να εμφανιζεται τωρα μια κορυφη ενος comb filter με συνεπεια σε αυτο το σημειο να αρθροιζονται δημιουργωνοντας εν τελει μια ακομη μεγαλυτερη κορυφη.
Η ισοσταθμιση επομενως οδηγει ναι μεν σε μια εξομαλυνση της καμπυλης και επομενως σε μια βελτιωση των συνθηκων ακροασης στο ιδιο το σημειο ακροασης αλλα παραλληλα οδηγει σε μια μη ελεγχομενη και μια γενικα δυσμενη αλλαγη της καμπυλης στο υπολοιπο δωματιο. Επομενως θα πρεπει να συγκεκριμενα φαινομενα να μην εξομαλυνονται ή να εξομαλυνονται με ηπιο τροπο.
Εδω απαιτουνται συμβιβασμοι. Μια προσεγγιση που δεν εξαλειφει εντελως το προβλημα αλλα τουλαχιστον το μειωνει σημαντικα ειναι η αξιολογηση οχι μονον στο σημειο ακροασης αλλα και σε αλλες θεσεις στον χωρο.
Όταν χρησιμοποιείτε ισοσταθμιστές, πρέπει πάντα να γνωρίζετε ότι κάθε αναλογικό και κάθε συμβατικό ψηφιακό φίλτρο επηρεάζει επίσης τη φάση και συνεπώς το group delay
Επομένως, δεν είναι δυνατή η εξομαλυνση της καμπύλης με συμβατικούς ισοσταθμιστές χωρίς ταυτόχρονη, συνήθως δυσμενή επίδραση στη χρονική συμπεριφορά.
Τα φίλτρα FIR αποτελούν εξαίρεση εδώ. Με τα φίλτρα FIR, είναι δυνατό να επηρεαστεί ειδικά η καμπύλη χωρίς να επηρεαστεί αρνητικά η χρονική συμπεριφορά. Ωστόσο, αυτό συνεπάγεται μια συνολική καθυστέρηση στη συσκευή προβολής. Ωστόσο, η χρήση φίλτρων FIR όχι μόνο προσφέρει νέες δυνατότητες στην εξισορρόπηση των ηχείων στο χώρο, αλλά ανοίγει και εντελώς νέες δυνατότητες σχεδίασης στη σύλληψη των μεγαφώνων.
Δεν έχει νόημα να εξισορροπηθει η πτώση της καμπυλης που εμφανίζεται στο εύρος υψηλών συχνοτήτων λόγω της αυξανόμενης δέσμης του μεγαφώνου και της φυσικής πτώσης του χρόνου αντήχησης στις υψηλές συχνότητες.
Ακόμη και μια μικρή αύξηση στο εύρος των χαμηλών συχνοτήτων, που προκαλείται από την αύξηση του χρόνου αντήχησης ειδικά σε μικρά δωμάτια, δεν χρειάζεται να «παραμορφωθεί».
Ωστόσο, στην περίπτωση πολύ έντονων room modes, μπορεί να είναι λογικό να μειωθεί ελαφρώς η ηχητική ισχύς που εκπέμπεται από το μεγάφωνο στο εύρος χαμηλής συχνότητας, προκειμένου να μειωθεί η διέγερση των ενοχλητικων modes και, συνεπώς να μειωθει το μπουμαρισμα.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ισοσταθμιση δεν αλλάζει μόνο την ηχητική ενέργεια της αμεσης ακτινοβολιας και των πρώιμων ανακλάσεων, αλλά και την ενέργεια της αντιχησης στο πεδιο της διαχυσης. Ωστόσο, το πεδίο διάχυσης εχει κατά κανόνα διαφορετική φασματική κατανομή που καθορίζεται λιγότερο από τα «πρώιμα» φαινόμενα (όπως μεμονωμένες αντανακλάσεις) και πολύ περισσότερο από τα «όψιμα» φαινόμενα στο δωμάτιο (δηλ. την αντήχηση και την ταλαντωση των room modes). Αυτό σημαίνει ότι μια επίδραση μπορεί να οδηγήσει σε μια δυσμενή αλλαγή στη φασματική κατανομή της ενέργειας διάχυτου πεδίου. Και εδώ απαιτούνται συμβιβασμοί και λεπτομερής εξέταση των ακουστικών δεδομενων.
Συνεχιζεται....
Απο την στιγμη που η φροντιδα ενος τυπικου χωρου ακροασης καθισταται ως εναν βαθμο επιβεβλημενη εξαιτιας τοσο της αδυναμιας του εγκεφαλου να αντισταθμισει ολα τα προβληματα αλλα και του βαθμου δυσκολιας να εκτιμησει σωστα τον προσλαμβανομενο ηχο θα μπορουσε να αναρωτηθει κανεις εαν θα επαρκουσε για μια εξομαλυνση των προβληματων η χρηση ενος εκουαλαιζερ ή και ενος συστηματος ισοσταθμισης γνωστο ως και room correction software που χρησιμοποιουνται κατα κορον για την <<διορθωση>> του χωρου και την επιτευξη μιας αποδεκτης και επιθυμητης καμπυλης.
Μια ολοκληρωμενη απαντηση διδεται στο παρακατω κειμενο το οποιο βεβαια απευθυνεται σε επαγγελματιες
Raumakustik: Das Studio, der Eierkarton, die Absorber und Architektur
Für jeden Hobby-Recordisten und alle, die es mindestens etwas enthusiastischer betreiben, stellt sich irgendwann Fragen nach der richtigen Position der Monitore, Absorber bzw. Diffusor, Bassfallen oder gar für die Architektur ganzer Regien und Aufnahmeräumen. Ob du nun nach einfachen und...
www.soundandrecording.de
Στην πραγματικοτητα μπορουν κατα την εξομαλυνση να εμφανιστουν φαινομενα τα οποια οδηγουν σε ανεπιθυμητη <<νοθευση>> της αποκρισης των ηχειων και σε μια επιδεινωση του ηχου της εγκαταστασης. Ωστόσο, αυτά τα φαινόμενα οφείλονται συνήθως σε μια απρόσεκτη προσέγγιση ή σε καθαρά μετρητικη τεχνικη ισοσταθμιση χωρίς επαρκή εξέταση της υπάρχουσας ακουστικής και της προκύπτουσας ακουστικής εντυπωσης.
H ηλεκτροακουστική εξισορρόπηση είναι ένα επαρκές μέσο σε εναν μεγαλο αριθμο περιπτώσεων για την επίτευξη σημαντικής βελτίωσης σε μια δεδομενη μη ιδανική κατάσταση ακρόασης με σχετικά μικρή προσπάθεια ή για την πραγματοποίηση τελικών βελτιωσεων σε μια ήδη σχεδόν ιδανική κατάσταση ακρόασης, οπου μια επιπλεον βελτιωση θα μπορουσε να επιτευχθει μόνο με ασύγκριτα μεγαλύτερη προσπάθεια.
Πρώτα απ 'όλα, η βελτιστοποίηση ενός συστήματος θα πρέπει φυσικά να πραγματοποιειται πάντα μέσω του στοχευμένου σχεδιασμού της γεωμετρίας του δωματίου και μέσω του σχεδιασμού της ακουστικής με τη βοήθεια απορροφητικών και διαχυτικων διαταξεων.
Και επιπλεον: Η ιδανική θέση των ηχειων θα πρέπει να καθορίζεται από μετρήσεις και τεστ ακρόασης.
Ωστόσο, συχνά απλά δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί επαρκής φασματική ισορροπία με ευκολο τροπο και φροντιδα ή υπάρχουν βυθίσεις και κορυφές που δεν σημαίνει τίποτα άλλο από το ότι διαφορετικές συχνότητες μεταδίδονται με διαφορετική ένταση.
Τώρα, φυσικά, πρέπει πρώτα να διευκρινιστεί η μορφη που θα επρεπε να εχει η καμπυλη στην ιδανική περίπτωση. Κατ 'αρχήν, η απάντηση είναι απλή: ανεξάρτητη από τη συχνότητα, δηλαδή "επίπεδη". Αυτό σημαίνει ότι όλες οι συχνότητες μεταδίδονται με την ίδια ενταση από την πηγη στο σημείο ακρόασης.
Το παραπανω γραφημα δειχνει την μορφη μιας ιδανικης καμπυλης και τις διαφορες αποκλισεις στο φασμα με βαση το προτυπο EBU Tech. 3276. Σε καθε περιπτωση η καμπυλη που προκυπτει βασει μετρησεων αποκλινει απο την ιδανικη καμπυλη.
Οι παραμορφωσεις αυτες εχουν διαφορετικες αιτιες. Οι στενες βυθισεις προκαλουνται συχνα απο το φαινομενο comb filter. Το φαινομενο αυτο δημιουργειται οταν αμεσος και ανακλωμενος ηχος διανυουν διαφορετικες αποστασεις με αποτελεσμα μια μετατοπιση στην φαση. (Ετσι δημιουργουνται βυθισεις και κορυφες στο φασμα των οποιων η θεση εξαρταται απο την αποσταση και την χρονικη διαφορα. Η πρώτη ακύρωση εμφανιζεται όταν η διαφορά d μεταξύ των αποστάσεων που καλύπτονται από τα δύο κύματα αντιστοιχεί σε μισό μήκος κύματος και τα δύο ηχητικά κύματα φτάνουν με αντιθετη φαση.)
Το παραπανω γραφημα αποικονιζει το φαινομενο αυτο που προκαλειται απο μια μεμονωμενη ανακλαση. Δεδομένου ότι η μετατόπιση φάσης μεταξύ των δύο ηχητικών κυμάτων εξαρτάται από τη διαφορά απόστασης μεταξύ των δύο κυμάτων, η θέση του comb filter στο φάσμα εξαρτάται τον χωρο.
Στις χαμηλες συχνοτητες η συναρτηση μεταφοράς καθορίζεται από τη φυσική κατανομή συχνοτήτων του δωματίου, η οποία δίνεται από τη γεωμετρία και την απόσβεση του δωματίου μέσω απορρόφησης. Το πόσο ισχυρή είναι η επιρροή ενος μεμονωμενου room mode εξαρτάται από τη θέση της πηγής ήχου και του δέκτη.
Ενα ποσοστο της παραμορφωσης της καμπυλης προκαλειται επισης απο τον χρονο αντιχησης του δωματιου καθως η ενεργεια του πεδιου διαχυσης συμμετεχει στην μετρηση. Εντονες κορυφές ή βυθίσεις στο χρόνο αντήχησης μπορεί να έχουν μια διόλου ευκαταφρόνητη επίδραση στην μορφη της καμπυλης.Όπως έχει ήδη περιγραφεί σε προηγούμενο κεφαλαιο, ο χρόνος αντήχησης πρέπει να είναι γραμμικός, τουλάχιστον στο μεσαίο εύρος συχνοτήτων, δηλαδή ανεξάρτητος από τη συχνότητα. Στο εύρος των υψηλών συχνοτήτων, η φυσική πτώση του χρόνου αντήχησης που συμβαίνει στα περισσότερα δωμάτια σε συνδυασμό με την ακτινοβολια του μεγαφώνου που γινεται κατευθυντικη έχει επίσης ως αποτέλεσμα μια φυσική πτώση της καμπυλης στο φασμα των υψηλων συχνοτητων. Στο εύρος των χαμηλών συχνοτήτων, μπορεί να παρατηρηθεί το αντίθετο αποτέλεσμα λόγω της συχνής αύξησης του χρόνου αντήχησης.
Εξομαλυνση με εκουαλαιζερ.
Εαν η βελτιωση με μια παθητικη ακουστικη φροντιδα απαιτει πολυ κοπο κτλπ. Και δεν ειναι δυνατη μια βελτιωση με βελτιστοποιηση της τοποθετησης τοτε το πραφανες βημα ειναι διαρθωθουν οι παραμορφωσεις ηλεκτροακουστικα με ισοσταθμιση. Η επιλογη ενος σωστου συστηματος ισοσταθμισης ειναι τοσο σημαντικη οσο και η επιλογη του σωστου controller για την διαχειριση των μπασων.
Το αν ένα γραφικό ή παραμετρικό εκουαλαιζερ είναι η καλύτερη επιλογή εξαρτάται κυρίως από την εμπειρία του χρηστη. Ενας γραφικο εκουαλαιζερ συνιστάται γενικά για άπειρους τεχνικούς, καθώς η διαδικασία είναι πιο διαισθητική και ο βαθμός παρέμβασης είναι πολύ πιο ξεκάθαρος αναγνωρίσιμος απευθείας στη συσκευή. Πάνω απ 'όλα, είναι πολύ πιο εύκολο να χρησιμοποιήσετε τετοιου ειδους ισοσταθμιστές για να μάθετε μερικούς βασικούς κανόνες που εάν παρατηρηθούν, οι ανεπιθύμητες ενέργειες που μπορεί να προκύψουν ως αποτέλεσμα της ισοσταθμισης διατηρούνται εντός ορίων.
Οι παραμετρικοί ισοσταθμιστές, από την άλλη πλευρά, προσφέρουν πιο βαθιές και λεπτομερείς επιλογές για παρέμβαση στην καμπυλη, αλλά τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν εάν η παρέμβαση είναι πολύ εκτεταμένη είναι αντίστοιχα μεγαλύτερα.
Ενα μεγαλο πληθος φαινομενων που οδηγουν σε παραμορφωσεις εξαρτωνται απο την θεση.
Ας παρουμε για παραδειγμα το φαινομενο comb filter που εξετασαμε προηγουμενως.Καταληξαμε στο συμπερασμα οτι οι βυθισεις και οι κορυφες που εμφανιζονται στο συχνοτικο ευρος εξαρτωνται απο την δεδομενη καθυστερηση του ανακλωμενου ηχου σε συγκριση με τον αμεσο και επομενως απο την θεση του ακροατη στο σωματιο.
Εαν μια βυθιση που προκαλειται απο το συγκερκιμενο φαινομενο αντισταθμιζεται απο ενα ηλεκτρικο φιλτρο αυτο θα εχει το ιδιο αποτελεσμα σε καθε αλλο σημειο του δωματιου. Ωστοσο κατι τετοιο δεν ειναι επιθυμητο για τα περισσοτερα απο τα υπολοιπα σημεια αφου ειτε δεν εχουμε το φαινομενο ειτε εμφανιζεται σε αλλη συχνοτητα λογω της διαφορετικης καθυστερησης μεταξυ αμεσης και εμμεσης ακτινοβολιας.
Στην χειροτερη περιπτωση θα μπορουσε σε ενα σημειο στην ιδια συχνοτητα που μετρηθηκε μια βυθιση στο σημειο ακροασης και εξομαλυνθηκε με ενα φιλτρο να εμφανιζεται τωρα μια κορυφη ενος comb filter με συνεπεια σε αυτο το σημειο να αρθροιζονται δημιουργωνοντας εν τελει μια ακομη μεγαλυτερη κορυφη.
Η ισοσταθμιση επομενως οδηγει ναι μεν σε μια εξομαλυνση της καμπυλης και επομενως σε μια βελτιωση των συνθηκων ακροασης στο ιδιο το σημειο ακροασης αλλα παραλληλα οδηγει σε μια μη ελεγχομενη και μια γενικα δυσμενη αλλαγη της καμπυλης στο υπολοιπο δωματιο. Επομενως θα πρεπει να συγκεκριμενα φαινομενα να μην εξομαλυνονται ή να εξομαλυνονται με ηπιο τροπο.
Εδω απαιτουνται συμβιβασμοι. Μια προσεγγιση που δεν εξαλειφει εντελως το προβλημα αλλα τουλαχιστον το μειωνει σημαντικα ειναι η αξιολογηση οχι μονον στο σημειο ακροασης αλλα και σε αλλες θεσεις στον χωρο.
Όταν χρησιμοποιείτε ισοσταθμιστές, πρέπει πάντα να γνωρίζετε ότι κάθε αναλογικό και κάθε συμβατικό ψηφιακό φίλτρο επηρεάζει επίσης τη φάση και συνεπώς το group delay
Επομένως, δεν είναι δυνατή η εξομαλυνση της καμπύλης με συμβατικούς ισοσταθμιστές χωρίς ταυτόχρονη, συνήθως δυσμενή επίδραση στη χρονική συμπεριφορά.
Τα φίλτρα FIR αποτελούν εξαίρεση εδώ. Με τα φίλτρα FIR, είναι δυνατό να επηρεαστεί ειδικά η καμπύλη χωρίς να επηρεαστεί αρνητικά η χρονική συμπεριφορά. Ωστόσο, αυτό συνεπάγεται μια συνολική καθυστέρηση στη συσκευή προβολής. Ωστόσο, η χρήση φίλτρων FIR όχι μόνο προσφέρει νέες δυνατότητες στην εξισορρόπηση των ηχείων στο χώρο, αλλά ανοίγει και εντελώς νέες δυνατότητες σχεδίασης στη σύλληψη των μεγαφώνων.
Δεν έχει νόημα να εξισορροπηθει η πτώση της καμπυλης που εμφανίζεται στο εύρος υψηλών συχνοτήτων λόγω της αυξανόμενης δέσμης του μεγαφώνου και της φυσικής πτώσης του χρόνου αντήχησης στις υψηλές συχνότητες.
Ακόμη και μια μικρή αύξηση στο εύρος των χαμηλών συχνοτήτων, που προκαλείται από την αύξηση του χρόνου αντήχησης ειδικά σε μικρά δωμάτια, δεν χρειάζεται να «παραμορφωθεί».
Ωστόσο, στην περίπτωση πολύ έντονων room modes, μπορεί να είναι λογικό να μειωθεί ελαφρώς η ηχητική ισχύς που εκπέμπεται από το μεγάφωνο στο εύρος χαμηλής συχνότητας, προκειμένου να μειωθεί η διέγερση των ενοχλητικων modes και, συνεπώς να μειωθει το μπουμαρισμα.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ισοσταθμιση δεν αλλάζει μόνο την ηχητική ενέργεια της αμεσης ακτινοβολιας και των πρώιμων ανακλάσεων, αλλά και την ενέργεια της αντιχησης στο πεδιο της διαχυσης. Ωστόσο, το πεδίο διάχυσης εχει κατά κανόνα διαφορετική φασματική κατανομή που καθορίζεται λιγότερο από τα «πρώιμα» φαινόμενα (όπως μεμονωμένες αντανακλάσεις) και πολύ περισσότερο από τα «όψιμα» φαινόμενα στο δωμάτιο (δηλ. την αντήχηση και την ταλαντωση των room modes). Αυτό σημαίνει ότι μια επίδραση μπορεί να οδηγήσει σε μια δυσμενή αλλαγή στη φασματική κατανομή της ενέργειας διάχυτου πεδίου. Και εδώ απαιτούνται συμβιβασμοί και λεπτομερής εξέταση των ακουστικών δεδομενων.
Συνεχιζεται....