Βελτίωση ηχείου

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Ανοίγω αυτό το θέμα λόγο του ντόρου που γίνεται, ιδίως τον τελευταίο καιρό.
Μάλλον λόγο της οικονομικής κατάστασης, με την έλλειψης ρευστότητας, πολλοί καταφεύγουν ή σκέφτονται κάτι τέτοιο, προκειμένου να έχουν κάτι <<καλύτερο>>, αλλά χωρίς παράλληλα να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη.
Τα ερωτήματα που γεννιούνται από μια τέτοια κίνηση πολλά. Μερικά από αυτά είναι τα παρακάτω, ενώ σίγουρα στη πορεία θα βγουν και άλλα...
Ποια είναι ουσιαστική βελτίωση για ένα ηχείο?
Αξίζει τον κόπο και το χρήμα?
Το διαφορετικό είναι και καλύτερο ή απλά διαφορετικό?
Ποια υλικά αξίζουν και ποια όχι?
Υπάρχει περίπτωση με καλύτερα υλικά να έχουμε χειρότερο αποτέλεσμα?
Οι μετρήσεις τι μαρτυράνε?
Από τη στιγμή που δεν υπάρχει ακουστική μνήμη, πως μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα?
Σε αυτά και πολλά ακόμα θα δοθούν απαντήσεις όχι απαραιτήτως με αυτή τη σειρά.
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι από την αρχή...
Το σοβαρό ηχείο το κάνουν πρωτίστως οι μηχανικοί που το σχεδίασαν. (τελεία)
Δεν το κάνουν ούτε τα μεγάφωνα, που σίγουρα και αυτά παίζουν το ρόλο τους, αλλά ούτε και τα υλικά του κυκλώματος διαχωρισμού, τα καλώδια και οι μπόρνες.

Δώσε σε έναν σοβαρό μηχανικό φτηνά μεγάφωνα και υλικά. Ναι μεν θα παιδευτεί, γιατί τα φτηνά μεγάφωνα έχουν τα θέματα τους και δεν <<έρχονται>> εύκολα, αλλά θα σου δώσει ΗΧΕΙΟ.
Δώσε τώρα σε έναν άσχετο τα καλύτερα υλικά του πλανήτη. Το μόνο που θα καταφέρει είναι να φτιάξει ένα κουτόφωνο (κουτί που απλά βγάζει φωνή) πολυτελείας.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Για παράδειγμα...
Προσωπικά τους Γερμανούς δεν τους πάω σε πολλούς τομείς.
Ρίξτε μια ματιά όμως στα ηχεία τους. Για παράδειγμα, και μιλάω πάντα γιαυτά που ξέρω από κοντά, τα Magnat ή τα Quadrall.
Ακόμα και οι εισαγωγικές σειρές, της Magnat ας πούμε, με τα πλαστικά σασί των μεγαφώνων, τα ηλεκτρολογικά καλώδια και τους φτηνιάρικους πυκνωτές είναι σοβαρά ηχεία.

Και είναι πολύ σοβαρότερα από κάποια ηχεία φτιαγμένα με πανάκριβα υλικά που ουσιαστικά είναι για το τζάκι!
Δεν υπάρχει καμία περίπτωση το δεύτερο ηχείο να φτάσει την ηχητική αξία του πρώτου ασχέτως του παραμυθιάσματος που πέφτει.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το σύνδρομο του <<ζαντολάστιχου>>!!!
Όλοι μας έχουμε δει στο δρόμο αμάξια με δυσανάλογα μεγάλη διάσταση ελαστικών-ζαντών σε σχέση με τις ικανότητες του αυτοκινήτου.
Υπάρχει ποτέ περίπτωση ένα οικογενειακό τουτού να γίνει θηρίο, βάζοντας του ζαντολάστιχα?
Όταν το αμάξι σου έχει 1400 κυβικά κινητήρα 90 ίππων, που πας ρε Καραμήτρο με 18αρες ζάντες και 225 ελαστικό!!!
Θα καις περισσότερο, θα έχεις μικρότερη τελική, χειρότερο κράτημα και θα έχεις δώσει ένα σωρό λεφτά.
Δεν λέω να μην βάλεις ένα καλύτερο ελαστικό από αυτό που φορούσε το αμάξι από τη μάνα του. Αυτό σίγουρα θα βοηθήσει, αλλά μέχρι εκεί.
Αν δεν έχει τις δυνατότητες από τη σχεδίαση του το αμάξι δεν θα το σώσει κανένα λάστιχο με συντελεστή ταχύτητας 250+.

Που κολλάνε τα παραπάνω?
Βάλτε όπου αμάξι τη λέξη ηχείο και όπου ζαντολάστιχα τη λέξη πυκνωτής ή καλώδιο αν προτιμάτε και θα καταλάβετε!;)
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Καλημέρα! Πολύ ωραιο θεμα! Κατά την ταπεινη μου παντα γνωμη πιστευω οτι το μονο πραγμα που αξιζει να ασχοληθεί κανεις ειναι εσωτερικη καλωδίωση με ενα καλύτερο καλώδιο και οι πυκνωτες στο κροσοβερ με καλύτερης ποιότητας (παντα στης ιδιες τιμες). Όπως σωστα προαναφέρθηκε οι μηχανικοί που κατασκευάζουν δεν ειναι μ@λ@κες και θελουν το καλύτερο για το προϊον τους! Αυτο το πετυχαίνουν με πολυ κοπο και παρα πολλες μέτρησης που εμεις δεν μπορουμε να κανουμε. Ακομα πιστευω οτι πολυ σημαντικό να ασχοληθεί κανεις ειναι η στηρίξει! Αυτο απαιτεί διάφορα υλικα και πολλες ωρες δοκιμών - προσοχη ομως γιατί μπορεί να εχουμε αντίθετο αποτελεσμα!
Για το πρώτο θέμα που έθεσες θα δοθεί απάντηση παρακάτω, η οποία, πιστεύω, θα σε εκπλήξει...

Όσων αφορά τους <<μηχανικούς>>, επέτρεψε μου να έχω εντελώς διαφορετική άποψη. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ηχείων που κυκλοφορούν στην αγορά είναι επιεικώς για τη χωματερή.
Οι μηχανικοί, ιδίως στης χαμηλές κατηγορίες, μάλλον δεν ασχολούνται και πολύ με το αντικείμενο. Το προϊόν-ηχείο βγαίνει στην αγορά εντελώς στο περίπου. Το σκεπτικό είναι ότι από ένα φτηνό ηχείο τι να περιμένεις! Εξάλλου το μεγαλύτερο ποσοστό πιθανόν αγοραστών ακούει με τα μάτια, οπότε είμαστε καλυμμένοι.

Δύο σε ένα λοιπόν και μου δίνεις τη σκυτάλη να απαντήσω στο πρώτο ερώτημα που έθεσα ανοίγοντας αυτό το θέμα.
Ποια είναι τελικά μια ουσιαστική βελτίωση για ένα ηχείο?
Διαβάστε το παρακάτω παλαιότερο θέμα και θα καταλάβετε τι εννοώ. Είναι χίλιες φορές μεγαλύτερη η βελτίωση όταν αφορά τη καμπύλη απόκρισης, από οποιαδήποτε αλλαγή πυκνωτών και καλωδίων.
http://www.avsite.gr/forum/threads/chario-200-syntar-towers-ΒΕΛΤΙΩΣΗ.123660/
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Να βαλω και εγω μερικα ερωτηματα που ειναι υποκειμενικα και δεν εχουν να κανουν καθαρα με την τεχνικη αποψη οπως το εχει θεσει ο Πετρος, αλλα τα θεωρω εξισου σημαντικα .
Ποτε αποφασιζεις να το βελτιωσεις ? Απο καινουργιο η απο προσφατη αγορα με απωτερο σκοπο αυτον η απο ηδη ως μεταχειρισμενο στην κατοχη μας και υστερα απο ποσο καιρο?
Να πω την άποψη μου στο πρώτο σου θέμα...
Με τίποτα δεν βελτιώνεις καινούριο ηχείο. Αν είχες σκοπό να δώσεις επιπλέον χρήματα συνήθως επιλέγεις την ανώτερη κατηγορία τιμής να κινηθείς.
Επιπλέον έχεις θέμα με την εγγύηση αν κάτι στραβώσει στη πορεία.
Άκουσε το για μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να το μάθεις, ευχαριστήσου τον ήχο του και όταν εντοπίσεις κάτι ή το βαρεθείς βρε αδερφέ προχωράς.

Κάνεις μια τέτοια κίνηση αν γνωρίζεις ότι κάτι δεν είναι όπως πρέπει στο ηχείο σου (ακουστικά ή υλικά) ή έχεις ακούσει ένα βελτιωμένο ηχείο.
Βασικό είναι, εδώ αλλά και οπουδήποτε αλλού, να ξέρεις τι παραπάνω θέλεις ή τι σου φταίει και να μπορέσεις να το μεταδώσεις στον άλλο.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Ωραια αλλη ερωτηση , περι απομαγνητισμου μεγαφωνων, τι ισχυει εαν γινεται αντιληπτο ακουστικα η μετρητικα και γενικα τι αλλαζει την αρχικη αποδοση του μεγαφωνου? και φυσικα εαν υπαρχει θεραπεια και ποσο αποδοτικη ειναι και φυσικα κοστος αυτης.
Εσένα θα σου μηδενίσω τη κόλλα για εκτός θέματος ερώτημα! :gotcha:
Η ερώτηση σχετίζεται με τη <<γήρανση>> ενός ηχείου.
Περί απομαγνητισμού των μεγαφώνων έχει ξαναγίνει κουβέντα εδώ.
Ας καλύψουμε πρώτα τα σχετικά και το ξανασυζητάμε και αυτό.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Πασα πηρα απο το "δε βελτιωνουμε καινουργιο ηχειο'' και επειδη η βελτιωση εχει να κανει με το αν αξιζει το κοστος, δε πρεπει καποιος να δει τη γενικη κατασταση ολων των μερων ενος ηχειου ?
Και μιας και εγινε παραλληλισμος με τα αυτοκινητα, δεν αλλαζεις αμορτισερ , ελαστικα,τακακια κοκ σε ενα παλαιο αυτοκινητο που εχει καψει φλατζα η εχει βαρεσει μπιελα..
Ποιος ο λογος να βελτιωσω το κροσσ οταν τα μεγαφωνα ειναι πεθαμενα? αξιζει να φτιαχτουν? δεν πρεπει να γινει γενικη κλινικη εκτιμηση? ενα σημειο δεν ειναι και το προαναφερθεν?
Βλέποντας το θέμα από αυτή την οπτική γωνία, δηλαδή συνυπολογίζοντας την όποια παλαιότητα του ηχείου, δεν έχεις άδικο.
Προφανώς αναφέρεσαι σε ηχείο που μετράει πολύ παραπάνω από τα δύο χρόνια που διαρκεί η εγγύηση του κατασκευαστή, ώστε να έχει νόημα να μιλάμε για απομαγνητισμό των μεγαφώνων συν τις όποιες άλλες συνθήκες που επηρεάζουν κάτι τέτοιο.

Σίγουρα θα πρέπει να μπαίνει η σκέψη της βελτίωσης όταν κάποιοι στοιχειώδης κανόνες για την κατάσταση του ηχείου πληρούνται.
Για παράδειγμα όταν έχεις επισκευασμένα μεγάφωνα, που έχουν ήδη απολέσει ένα ποσοστό της αρχικής τους απόδοσης, δεν είναι και πολύ σώφρων να προχωράς σε βελτίωση.
Αν ας πούμε οι καμπίνες σου έχουν ξεχαρβαλωθεί ή η καλωδίωση είναι οξειδωμένη τι να σου κάνει ο φουκαράς ο πυκνωτής!
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το δεύτερο ερώτημα που τέθηκε ήταν αν <<Αξίζει τον κόπο και το χρήμα?>>.
Εν μέρη δόθηκε απάντηση παραπάνω. Προϋπόθεση δηλαδή απαραίτητη είναι να βρίσκονται σε καλή κατάσταση οι μονάδες και οι καμπίνες.
Από εκεί και πέρα ζυγίζουμε ποιότητα, κατάσταση, παλαιότητα, κόστος και αποφασίζουμε.

Η λογική λέει πως, όταν η αρχική σχεδίαση είναι φτωχή, θαύματα δεν γίνονται.
Οι καμπίνες είναι οι βάσεις επάνω στις οποίες χτίζεται το οικοδόμημα-ηχείο.
Αν δεν παρέχουν στοιχειώδη στιβαρότητα δεν αξίζει να πάμε σε βελτίωση.

Επίσης θα πρέπει να γνωρίζουμε τις δυνατότητες των μονάδων που αποτελούν το ηχείο μας. Τι επιπέδου είναι?
Με μέτριες ή κακές μονάδες, ναι υπάρχουν και τέτοιες, ποτέ δεν θα είναι καλό το αποτέλεσμα.
Αν τις έχουμε ακούσει αλλού, με πολύ καλύτερο αποτέλεσμα, μάλλον κάτι δεν θα πηγαίνει καλά στο δικό μας ηχείο.
Ο ίδιος συνδυασμός μεγαφώνων, με διαφορετικό κυκλώματα διαχωρισμού και δεν αναφέρομαι καθόλου στα υλικά του αλλά στη σχεδίαση του, μπορεί να μεταμορφώσει ηχητικά ένα ηχείο.
Για άλλη μια φορά να τονίσω πως τα καλά υλικά ελάχιστη σημασία έχουν μπροστά σε μια καλή σχεδίαση.

Και ερχόμαστε τώρα στο θέμα κόστος ηχείου...
Όσο και αν ακουστεί παράξενο, οποιουδήποτε προς τα επάνω κόστους ηχείο σηκώνει <<βελτίωση>>.
Πάντα θα υπάρχει ο ακριβότερος πυκνωτής, φροντίζουν γιαυτό διάφοροι κατασκευαστές, όπως και κάποιο πανάκριβο καλώδιο.

Αν τώρα θεωρούμε δεδομένο ότι ο ακριβός πυκνωτής ή πηνίο είναι και καλύτερο παίξαμε και χάσαμε.
Ας μην μας φανεί περίεργο αν συνολικά χειροτερεύσει ο ήχος του ηχείου μας.
Θα πω ξανά ότι η μαεστρία είναι στο ταίριασμα των υλικών και όχι στο πάρε χρήμα και βάλε ότι θες.
Το κάθε παθητικό εξάρτημα φέρει το χαρακτήρα του. Αυτός έρχεται να δέσει με τις μονάδες και τη καλωδίωση, ώστε το αποτέλεσμα να είναι αρμονικό.
Όποιος σας πει ότι θα μπει στο ηχείο σας αυτός ο πανάκριβος πυκνωτής και θα βρείτε την ακουστική σας υγεία μάλλον έχει μαύρα μεσάνυχτα.

Το προς τα κάτω κόστος βέβαια είναι άλλη ιστορία. Αξίζει δηλαδή σε ένα φτηνό ηχείο να δαπανήσουμε ένα σοβαρό, πάντα για τη κατηγορία του ηχείου, ποσό για την αναβάθμιση του? Εδώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και ψάξιμο σύμφωνα με αυτά που ανέφερα παραπάνω.

Συνοψίζοντας...
Αν πληρούνται οι παραπάνω όροι θα πω πως και βέβαια αξίζει να προχωρήσουμε σε βελτίωση του ηχείου μας.
Πάντα με την προϋπόθεση βέβαια να ξέρουμε σε τι χέρια το αφήνουμε και τι τεχνικές γνώσεις υπάρχουν!
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Μια που στρώνουν τα μεγάφωνα και υπάρχει ένα κενό ας καλύψουμε άλλο ένα σχετικό ερώτημα!:errwhat:

Σε κάθε θέμα που ανοίγει για βελτίωση ηχείου, πέφτει στο τραπέζι η εξής ερώτηση...
<<Τι αλλάζουμε στο κροσόβερ για να βελτιωθεί ο ήχος?>>
Η κλασική απάντηση που δίνεται, από άτομα σχετικά και μη, είναι:
<<Αλλάζεις τους πυκνωτές με ίδιας χωρητικότητας αλλά καλύτερους και είσαι εντάξει>>

Είναι έτσι ή όχι και για ποιο λόγο?
Λοιπόν δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ έτσι και ας δούμε το γιατί.
Τα κυκλώματα διαχωρισμού αποτελούνται από παθητικά στοιχεία. Πυκνωτές, πηνία και αντιστάσεις.
Αυτά έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σε δεδομένες συνθήκες μέτρησης.
Όταν οι συνθήκες διαφοροποιηθούν, ομοίως διαφοροποιείται και η συμπεριφορά τους.

Μετρώντας στατικά έναν πυκνωτή, για παράδειγμα, η χωρητικότητα που βρίσκουμε είναι αυτή που αντιστοιχεί στη συχνότητα του οργάνου μέτρησης, αφού ένα ρεύμα τον διαρρέει που παράγεται από το όργανο μας.

Όταν τώρα ο πυκνωτής αυτός γίνει τμήμα κάποιου κυκλώματος, η δυναμική του συμπεριφορά αλλάζει, αναλόγως των συνθηκών λειτουργίας, αλλά και των υπολοίπων τεχνικών χαρακτηριστικών του.

Τι συμβαίνει τώρα στη πράξη και συγκεκριμένα στη περίπτωση ενός κροσόβερ που μας ενδιαφέρει.
Οι τεχνικοί της εταιρίας, υποτίθεται, ότι έχουν υπολογίσει όχι μόνο τη τιμή αλλά και τη δυναμική συμπεριφορά του κάθε εξαρτήματος που αποτελεί το κροσόβερ, ώστε να πάρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Όταν εμείς βάλουμε κάποιο διαφορετικό σε ποιότητα εξάρτημα το σίγουρο είναι πως θα αλλάξει η καμπύλη απόκρισης (στάθμη) και κατά συνέπεια και το σημεία διαχωρισμού του κροσόβερ μας.

Ένα πρόσφατο παράδειγμα που αντιμετώπισα για να καταλάβετε...
Σε κύκλωμα διαχωρισμού δεύτερη τάξης σε woofer, με αποκοπή τους 720 κύκλους, την επιθυμητή καμπύλη μου την έδινε ηλεκτρολυτικός πυκνωτής των 47 μF.
Αυτός μετρημένος ήταν 48,4 μF.
Όταν αποφασίστηκε να μπουν καλύτερα υλικά, ο ΜΚΡ των 47 μF που δοκιμάστηκε είχε εντονότερη κλίση.
Για να έρθει στα ίδια επίπεδα η καμπύλη, έπρεπε να προστεθεί μία αντίσταση ως προς τη γη, της τάξης των 0,56 Ωμ.
Σε συνδυασμό ΜΚΡ πυκνωτών που τελικά κατέληξα (33+15) και συνολική τιμή 48,2 μF, τιμή πολύ κοντινή στον αρχικό πυκνωτή, η αντίσταση που έπρεπε να προστεθεί ήταν 0,47 Ωμ.
Κάτι ανάλογο θα συνέβαινε αν ο πυκνωτής ήταν ΜΚΤ ή και ηλεκτρολυτικός διαφορετικής ποιότητας.

Κάτι σχετικό συμβαίνει και με την αλλαγή πηνίων με άλλα μεγαλύτερης διατομής που ναι μεν θεωρητικά είναι καλύτερα αλλά στη πράξη αλλάζουν και τη καμπύλη αλλά και τη στάθμη του αντίστοιχου κλάδου.

Συμπέρασμα...
Τα καλύτερα υλικά, αν δεν συνοδεύονται από ανάλογη προσαρμογή, κάλλιστα μπορεί να χειροτερεύσουν κάποιο κρίσιμο τομέα σε ένα ηχείο αντί να το βελτιώσουν.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Σε κάποιο σημείο ετέθη ένα ερώτημα σχετικά με την απομαγνήτιση των μεγαφώνων.
Αν και δεν έχει άμεση σχέση με το εδώ νήμα έχει έμμεση.
Να μπορεί να κρίνει κάποιος βάση της παλαιότητας του ηχείου του, αν αξίζει η βελτίωση του.

Δύο λόγια λοιπόν...
Το μεγάφωνο είναι ένας κινητήρας. Όπως συμβαίνει σε όλους τους κινητήρες υπάρχει κόπωση και μείωση της απόδοσης του με τη πάροδο των ετών και της χρήσης του.
Μέρος αυτής της μείωσης οφείλεται και στη μείωση της μαγνητικής ροής των μεγαφώνων του.

Αυτή συμβαίνει με πολύ αργούς ρυθμούς και ουσιαστικά θα πρέπει να μεσολαβήσουν αρκετές δεκαετίες μέχρι να παρουσιαστεί πρόβλημα.
Κάποιοι μιλάνε για τα 25 χρόνια ή ακόμα και περισσότερα.

Για να γίνει έλεγχος ενός μεγαφώνου σε αυτό το τομέα θα πρέπει να γίνει μέτρηση με πεδιόμετρο. Επίσης να είναι γνωστή η αρχική του μαγνητική ροή που βρίσκεται στο διάκενο του.
Στο κενό δηλαδή που παλινδρομεί το πηνίο του.
Γίνεται έτσι κατανοητό ότι για έναν τέτοιο έλεγχο θα πρέπει το μεγάφωνο να ξηλωθεί και να συναρμολογηθεί ξανά, πράγμα που είναι και πολύ εύκολο.

Οι συνθήκες που αυξάνουν το ρυθμό απομαγνήτισης είναι:
Οι καιρικές συνθήκες και συγκεκριμένα η υγρασία.
Τα κοντινά μαγνητικά πεδία που τυχόν υπάρχουν.
Η ένταση του έργου που παράγεται στο κινητήρα και κατά συνέπεια η θερμοκρασία που αναπτύσσεται σε αυτόν.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Ωραία, την αποφάσισα τη βελτίωση...
Πόσα χρήματα είναι λογικό να κοστίσει?
Χμ αυτό μπορεί να το κρίνει μόνο ο νοικοκύρης.
Εδώ ας προσπαθήσουμε να βάλουμε ένα όριο και κάποιο λογικό τρόπο σκέψης.

Όπως ανέφερα και πριν, όριο κόστους υλικών προς τα επάνω δεν υπάρχει. Κάθε ηχείο, ανεξαρτήτως κόστους απόκτησης, μπορεί να βελτιωθεί, αφού υπάρχουν υλικά για κάθε βαλάντιο.
Δείτε για παράδειγμα εδώ μια ακραία περίπτωση βελτίωσης, με κόστος μόνο των υλικών 12.400 ντόλαρς!
http://www.positive-feedback.com/Issue70/duelund.htm


Αυτό που θα πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίζουμε είναι το όριο μέχρι το οποίο μπορεί να ανταποκριθεί το ηχείο μας και το σύστημα μας.
Σε ένα μέτριο μεγάφωνο ή και σε ολόκληρο το σύστημα, που χαντακώνει ότι και να του δώσεις, δεν έχει νόημα να βάλεις ένα ακριβό πυκνωτή.
Μόνο στο μυαλό μας θα υπάρχει βελτίωση ακουστή!
Μπορεί κάλλιστα αυτός να δημιουργήσει περισσότερα <<προβλήματα>> από όσα θα λύσει, φέρνοντας στην επιφάνεια κρυμμένες ατέλειες.

Κάποια βασικά προβλήματα απόδοσης λοιπόν, θα πρέπει να είναι λυμένα πριν την όποια κίνηση βελτίωσης.
Λογικές και έξυπνες κινήσεις είναι το όνομα του παιχνιδιού.

Σε ένα φτηνό ηχείο ο <<ταπεινός>> για πολλούς ΜΚΤ πυκνωτής σίγουρα είναι μεγάλη βελτίωση, σε σχέση με τον φτηνιάρη ηλεκτρολυτικό που φοράει.
Επιπλέον έχει πολύ μεγαλύτερο value for money σε σχέση με έναν ΜΚΡ.

Όπως σωστά θα καταλάβατε ο χαμένος αυτής της κατάστασης είναι το φτηνό ηχείο.
Σε ένα τέτοιο το κόστος βελτίωσης μπορεί να ανέλθει και στο 60-70% της αξίας του και να φαντάζει υπερβολή, χωρίς όμως να είναι.
Σε ένα ακριβότερο ηχείο ένα αντίστοιχο κόστος φαντάζει ποιο λογικό και προσγειωμένο.

Ας δούμε τι περιλαμβάνει μια σοβαρή βελτίωση ενός ηχείου.
1) Μέτρηση του ηχείου ώστε να διασφαλίσουμε μια αξιοπρεπή απόδοση πριν προχωρήσουμε.

2) Στην περίπτωση που υπάρχει κάπου πρόβλημα, για παράδειγμα απόκριση συχνοτήτων, βελτίωση σε αυτόν τον τομέα, μιας και όπως είπαμε είναι κατά πολύ σημαντικότερος του όποιου πυκνωτή. Αν τα οικονομικά μας δεν το επιτρέπουν είναι προτιμότερο να μείνουμε εκεί και ας έχει φτηνούς πυκνωτές.

3)Στην περίπτωση που οι μετρήσεις είναι εντός των αποδεκτών ορίων, αποθήκευση των καμπυλών μέτρησης για μελλοντική σύγκριση και διόρθωση αν χρειαστεί.

4)Αποσυναρμολόγηση του ηχείου ώστε να έχουμε πρόσβαση στο κύκλωμα διαχωρισμού και τη καλωδίωση.

5)Ξήλωμα των παλαιών-φτηνών υλικών και μοντάρισμα των καινούριων με τέτοιο τρόπο ώστε η όποια αλλαγή να είναι εύκολη.

6)Σύγκριση της νέας κατάστασης με τα δεδομένα που έχουμε αποθηκεύσει.

7)Τελικές διορθώσεις και δέσιμο του ηχείου.

8) Τελικές μετρήσεις καθώς και σύγκριση για ομοιότητα των δύο ηχείων μας.

Από ότι μπορείτε να παρατηρήσετε οι εργασίες που πρέπει να γίνουν είναι πολλές, χρονοβόρες και απαιτούν ειδικό εξοπλισμό.

Σαν ένα τελικό συμπέρασμα να πούμε πως καλό είναι να πρυτανεύει η λογική σε τέτοιες κινήσεις και όχι ο άκρατος ενθουσιασμός του βάζω ότι καλύτερο και περιμένω μπας και μου κάτσει η μπίλια!

Μακρυά απερισκεψίες όπως αγοράζω ένα 1000αρακι και του τουρμπίζω τον κινητήρα για να γίνει sports car!
Δεν θα γίνει ποτέ...
 
Last edited:


Μηνύματα
3.703
Reaction score
3.085
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι από την αρχή...
Το σοβαρό ηχείο το κάνουν πρωτίστως οι μηχανικοί που το σχεδίασαν. (τελεία)
Δεν το κάνουν ούτε τα μεγάφωνα, που σίγουρα και αυτά παίζουν το ρόλο τους, αλλά ούτε και τα υλικά του κυκλώματος διαχωρισμού, τα καλώδια και οι μπόρνες.

Δώσε σε έναν σοβαρό μηχανικό φτηνά μεγάφωνα και υλικά. Ναι μεν θα παιδευτεί, γιατί τα φτηνά μεγάφωνα έχουν τα θέματα τους και δεν <<έρχονται>> εύκολα, αλλά θα σου δώσει ΗΧΕΙΟ.
Δώσε τώρα σε έναν άσχετο τα καλύτερα υλικά του πλανήτη. Το μόνο που θα καταφέρει είναι να φτιάξει ένα κουτόφωνο (κουτί που απλά βγάζει φωνή) πολυτελείας.
Πόσο δίκιο έχεις!!!!
Έχω ακούσει ηχεία με μονάδες seas επιεικώς απαράδεχτα και ηχεία με τις ίδιες μονάδες να είναι όνειρο
 

K

kimon

Guest
Γειά σας!Έχω τα Jamo Concert 8 (σε αποθήκευση τώρα πια) και θα ήθελα να συζητήσουμε για αλλαγές στο κρος με στόχο την βελτίωση της τονικής τους ισορροπίας.Έχω βρει κάποιο υλικό στο δίκτυο ,αλλά, πριν προχωρήσω,ο διαχειριστής ας κρίνει αν πρέπει να ανοίξω νέο νήμα ή να συνεχίσω εδώ.
 

argi

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
30.024
Reaction score
6.876
πετας την σαβουρα = πυκνωτες πηνεια και αντιστασεις
αλλαζεις και την καλωδιωση και εχεις ηχειαρα ( απο τις πιο αγαπημενες βελτιωσεις μου)
αν θες λινκ για το εξωτερικο μου λες
(υλικα) η απο εδω μπορεις να βρεις καμποσα....(αθηνα - σαλονικα)......
μουντουρφ και γιενσεν = αγαπημενα Parts
 

K

kimon

Guest
πετας την σαβουρα = πυκνωτες πηνεια και αντιστασεις
αλλαζεις και την καλωδιωση και εχεις ηχειαρα ( απο τις πιο αγαπημενες βελτιωσεις μου)
αν θες λινκ για το εξωτερικο μου λες
(υλικα) η απο εδω μπορεις να βρεις καμποσα....(αθηνα - σαλονικα)......
μουντουρφ και γιενσεν = αγαπημενα Parts
Νά'σαι καλά, αλλά δεν είναι αυτός ο πρώτος μου στόχος.
http://www.americanradiohistory.com/Archive-Audio/90s/Audio-1997-05.pdf
Στο λινκ φαίνεται το τεστ του D.Β.Keele jr.,σ.156 κ.ε. για το εν λόγω ηχείο.Στους 600 κύκλους υπάρχει ένα σκαλοπάτι 3 db.Υποκειμενικά,(και όχι μόνο για μένα) το ηχείο φαίνεται να τονίζει τις μεσουψηλές.Στο κρος δεν υπάρχει baffle step compensation.Θα είναι καλό να την προσθέσω;Δεύτερον,η φασική απόκριση των μεγαφώνων.Αν και δεν κατανοώ τα σχετικά διαγράμματα πλήρως,ο δοκιμαστής εντοπίζει πρόβλημα (αν δεν σφάλλω).Τι μπορεί να γινει εδώ;
jamo concert 8 crossover.jpg
 


zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Νά'σαι καλά, αλλά δεν είναι αυτός ο πρώτος μου στόχος.
http://www.americanradiohistory.com/Archive-Audio/90s/Audio-1997-05.pdf
Στο λινκ φαίνεται το τεστ του D.Β.Keele jr.,σ.156 κ.ε. για το εν λόγω ηχείο.Στους 600 κύκλους υπάρχει ένα σκαλοπάτι 3 db.Υποκειμενικά,(και όχι μόνο για μένα) το ηχείο φαίνεται να τονίζει τις μεσουψηλές.Στο κρος δεν υπάρχει baffle step compensation.Θα είναι καλό να την προσθέσω;Δεύτερον,η φασική απόκριση των μεγαφώνων.Αν και δεν κατανοώ τα σχετικά διαγράμματα πλήρως,ο δοκιμαστής εντοπίζει πρόβλημα (αν δεν σφάλλω).Τι μπορεί να γινει εδώ;
View attachment 78884
Επειδή πρόκειται για ηχεία ραφιού, τα οποία τοποθετούνται συνήθως κοντά σε τοίχο ο κατασκευαστής θεωρεί περιττό το Baffle step correction, μιας και ο τοίχος θα προσθέσει χαμηλό ούτως η άλλως. Μπορείς βέβαια αν θες να βάλεις BFC ακόμα και ηλεκτρονικά.

Όσο για την φάση, αυτό έχει να κάνει με την τάξη των κροςς, που χρησιμοποιούνται 3η στο tweeter & 2η στο woofer.
 

K

kimon

Guest
Επειδή πρόκειται για ηχεία ραφιού, τα οποία τοποθετούνται συνήθως κοντά σε τοίχο ο κατασκευαστής θεωρεί περιττό το Baffle step correction, μιας και ο τοίχος θα προσθέσει χαμηλό ούτως η άλλως. Μπορείς βέβαια αν θες να βάλεις BFC ακόμα και ηλεκτρονικά.

Όσο για την φάση, αυτό έχει να κάνει με την τάξη των κροςς, που χρησιμοποιούνται 3η στο tweeter & 2η στο woofer.
Δες την εικόνα 7 στο τεστ και θα καταλάβεις.
 


Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.320
Μηνύματα
2.858.480
Members
37.894
Νεότερο μέλος
Nika
Top