Η αγορά έγινε (2xArendal 1961 Subwoofer 1S)...που τα βάζουμε;

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
"Μιας και ο καιρός εδρόσισε και κλείσαν τα παραθύρια,
έβγαλα το μικρόφωνο και αρχίσαν τα πανηγύρια."


Έτσι λοιπόν μετά από καιρό ξεκίνησα το fine tuning των μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων με λιγότερα προβλήματα στις χαμηλές συχνότητες απ'ότι όταν ξεκίνησα.
Δεν έχω καταλήξει ακόμη σε ποια συχνότητα και αν θα βάλω φραγή στο Dirac. Μία επιλογή είναι τα 570Hz έτσι ώστε ν' αφήσει το χαρακτήρα του ηχείου ως έχει. Προς το παρόν το ηχείο μετράει "κατηφορικά" σε αυτή μου την επιλογή και είναι ακόμη υπό αξιολόγηση.

Το πρόβλημα στις χαμηλές συχνότητες που με απασχολεί είναι με τις ακυρώσεις στους 109/160/190Hz με πιθανή αιτία το δωμάτιο... Θα δοκιμάσω να βγάλω και το τραπέζι από μπροστά μου και να κάνω κάποιες μετρήσεις (προσωρινά και καθαρά από περιέργεια, μην έχουμε θέματα 🥿).
Έχουν αγοραστεί και κάποια ακόμη diffusers (4 έχουν ήδη εγκατασταθεί) τα οποία θα τοποθετηθούν με κατάλληλο τρόπο ώστε να είναι αποτελεσματικά και να μην ενοχλούν.
Οι επόμενες μετρήσεις θα είναι με πλήρη εφαρμογή σε όλες τις συχνότητες του Dirac.


Οι μετρήσεις έγιναν με τη μέθοδο ΜΜΜ και είναι χωρίς smoothing.
Συμφωνώ με Ear & Dimi...Παραβλέπεις διακυμάνσεις στενού ούτως ή άλλως εύρους στις πρώτες οκτάβες και συγκεντρώνεσαι σε περαιτέρω εξομάλυνση από μεσαίες και άνω. Μπορείς να χαράξεις διαδρομή σε καμπύλη-στόχο τέτοια ώστε να μειώνεται η ΄΄γούβα΄΄ στη ζώνη 2000 - 4000 Hz , αφήνοντας προοδευτικά να σχηματίζεται τόνωση στη ζώνη 8000-12000 Hz.

Επειδή τότε θα επεμβαίνεις σημαντικά στην άμεση ηχητική ενέργεια και παράλληλα στην off-axis απόκριση σε κρίσιμες ζώνες,συνιστώ κάθε δοκιμαστικό βήμα να συνοδεύεται από παρατεταμένες ακροαματικές εκτιμήσεις, οπότε κάθε άλλο παρά θα πλήττεις με το setup υπό την τωρινή του σύσταση.
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
Τα 60-65dB ως στάθμη μέτρησης είναι οκ?
Απ οτι θυμάμαι στις μετρήσεις μου διαφοροποιουνταν κάπως τα αποτελέσματα.
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.246
Reaction score
78.932
Επειδή τότε θα επεμβαίνεις σημαντικά στην άμεση ηχητική ενέργεια και παράλληλα στην off-axis απόκριση σε κρίσιμες ζώνες,συνιστώ κάθε δοκιμαστικό βήμα να συνοδεύεται από παρατεταμένες ακροαματικές εκτιμήσεις
Αυτό είναι απολύτως σωστό, αλλά βάζει το σαράκι....

Αν πιάσεις αυτήν την πορεία, όπου θα αρχίσεις να επεμβαίνεις και στο ηχείο και όχι μόνο στον χώρο (Loudspeaker correction και όχι Room correction) θα μπλέξεις. Για χρόνια θα κάνεις βήματα αριστερά δεξιά μπρος πίσω.
Μια λύση είναι να φτιάξεις 4 presets, ενα preset μόνο RoomEq, και τρια με διαφορετικού βαθμού παρέμβαση στο ηχείο (κλίση, παρέμβαση στο dip, χέρι στα μεσαία κτλ κτλ), και κατά καιρούς να τα αλλάζεις, όπως οι χαϊεντάδες κάνουν τράμπες τα καλώδια.
Εγώ έχω καταλήξει πως ο Toole έχει δίκιο, και δεν πρέπει να πειράζουμε πολλά πάνω απο την συχνότητα Schroeder, τίποτα παραπάνω από αλλαγή της κλίσης της καμπύλης, σαν tone control δηλαδή. Και αν δεν καλύπτει το ηχείο τις απαιτήσεις σου και πρέπει να το ξεσκίσεις στο DSP, μάλλον είναι καλύτερα να το πουλήσεις σε κάποιον που να του αρέσει ως έχει.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.110
Reaction score
124.681
Εγώ έχω καταλήξει πως ο Toole έχει δίκιο, και δεν πρέπει να πειράζουμε πολλά πάνω απο την συχνότητα Schroeder, τίποτα παραπάνω από αλλαγή της κλίσης της καμπύλης, σαν tone control δηλαδή
Δεν χρειάζεται να καταλήξεις μετά από "δοκιμές" εσύ για να "διαπιστωθεί" ότι ο Τουλ έχει δίκιο, είναι ευκόλως εννοούμενο ότι έχει δίκιο αυτός. 😂🤣😜🤪

Το σωστά σχεδιασμένο ηχείο (δηλαδή σοβαρό σπινοραμα) στον "νορμάλ" (δηλαδή περιποιημένο) χώρο, δεν θέλει ουσιαστική διόρθωση (speaker correction) και πρακτικά το μόνο που χρειάζεται είναι εφαρμογή "room curve" (target curve) κατά τα πρότυπα και κατά το δοκούν (tone control), χωρίς τύψεις. 😎

Ωστόσο, ακόμα και ένα τέλεια σχεδιασμένο ηχείο, λόγω τοποθέτησης και χώρου, μπορεί να (και θα) εμφανίσει μικροδιακυμάνσεις τονικότητας, και μάλιστα διαφορετικές διακυμάνσεις θα παρουσιάζει κάθε ηχείο, ασχέτως αν είναι όμοια μεταξύ τους (ακόμα και σε απόλυτα συμμετρική διάταξη σε απόλυτα συμμετρικό χώρο), άρα, η διόρθωση της απόκρισης των ηχείων (speaker correction) εν τέλει είναι επιβεβλημένη, ακόμα και μόνο για λόγους ομοιότητας μεταξύ τους (σταθερότητα ειδώλου κλπ).
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.246
Reaction score
78.932
Ωστόσο, ακόμα και ένα τέλεια σχεδιασμένο ηχείο, λόγω τοποθέτησης και χώρου, μπορεί να (και θα) εμφανίσει μικροδιακυμάνσεις τονικότητας, και μάλιστα διαφορετικές διακυμάνσεις θα παρουσιάζει κάθε ηχείο, ασχέτως αν είναι όμοια μεταξύ τους, άρα, η διόρθωση της απόκρισης των ηχείων (speaker correction) εν τέλει είναι επιβεβλημένη, ακόμα και για λόγους ομοιότητας μεταξύ τους (σταθερότητα ειδώλου κλπ).
Αυτά είναι ωραία θέματα για πάνελ στην AES. Και θα είχε ενδιαφέρον μια τυφλή δοκιμή προτίμησης κατα τα πρότυπα του Olive, συγκριση με και χωρίς DSP processing πάνω απο την Schroeder σε ενα δείγμα 200+ ατόμων, με 3-4 τυπικά ηχεία, σε οικιακούς χώρους αλλά και σε treated/dedicated.

Προσωπικά δεν συμφωνώ. Υποστηρίζω αυτούς που λένε πως δεν χρειάζεται, με εξαίρεση βέβαια τελείως προβληματικούς και μη συμμετρικούς χώρους.
 

Μηνύματα
12.831
Reaction score
10.048
Καλά είσαι. Φτάνει, μη μπλέξεις άλλο. Άκου μουσικούλα.
Σιγά τις ακυρώσεις. Φτάν. Σών. Κούκλος.
Μόνο εμένα ενοχλεί αυτή η βύθιση πέριξ των 3 KHz; ήμουν έτοιμος να γράψω, αλλά είδα παρακάτω ότι το θίξατε κι εσείς.

Πολυ αποτομα δεν κατεβαινει απο το 1κ μεχρι τα 3κ;
Συμφωνώ με Ear & Dimi...Παραβλέπεις διακυμάνσεις στενού ούτως ή άλλως εύρους στις πρώτες οκτάβες και συγκεντρώνεσαι σε περαιτέρω εξομάλυνση από μεσαίες και άνω. Μπορείς να χαράξεις διαδρομή σε καμπύλη-στόχο τέτοια ώστε να μειώνεται η ΄΄γούβα΄΄ στη ζώνη 2000 - 4000 Hz , αφήνοντας προοδευτικά να σχηματίζεται τόνωση στη ζώνη 8000-12000 Hz.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.110
Reaction score
124.681
Εδώ έρχεται η μοναδική τρινοβ, να δώσει την δυνατότητα να ισοσταθμιστούν όλοι οι δορυφόροι ώστε να παίζουν όμοια με ..έναν από αυτούς. Αυτόν, που παίζει πιο "σωστά", για τυχαίους λόγους, ακόμα και σε πολύ περιποιημένους χώρους.

Τόσο εξελιγμένα θέματα, δεν έχουν απασχολήσει την aes, κι ούτε πρόκειται.
Δεν έχουν πεδίο εφαρμογής.

Έχουν απασχολήσει όμως τους μηχανικούς της τρινοβ, στο πιο εξελιγμένο σοφτγουερ ισοστάθμισης που υπάρχει.. 😎


Η ανωτέρω διαδικασία, μπορεί και να ερμηνευθεί ως "μη επεξεργασία άνω της σροεντερ", αλλά μόνο ως αναγκαία για "ομοιότητα των καναλιών".
 



Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.246
Reaction score
78.932
Η ανωτέρω διαδικασία, μπορεί και να ερμηνευθεί ως "μη επεξεργασία άνω της σροεντερ", αλλά μόνο "ομοιότητα καναλιών".
Ναι, είναι αυτή η επιλογή:
6C0E43D1-D311-40B4-9386-8F44F7B08AA3.jpeg


Εδώ όλα τα ηχεία ισοσταθμίζονται πάνω στο average του L+R.

Για παράδειγμα δείτε εδώ τα φίλτρα (όχι το αποτέλεσμα, προσοχή μην μπερδευτείτε) στο L+R, και σε ενα τυχαίο ηχείο οροφής. Σχεδον καθόλου επεξεργασία στα L/R πάνω απο τα 800hz, αλλά σημαντική παρέμβαση στο ηχείο οροφής για να ταιριάξει.

A5765163-BAB1-4FCD-BFB1-DACF9DFF2354.jpeg


Υπάρχει και επιλογή Low range only, όπου ισοσταθμίζονται όλα, μόνο στο μπάσο.
 

Μηνύματα
12.831
Reaction score
10.048
Τα B&W αυτής της σειράς εχουν directivity error εκεί, όλα έτσι παίζουν. Και δεν ακούγεται άσχημα, υπάρχει λόγος.
Α, ναι. Το έχουμε ξαναπεί αυτό, αλλά δε θυμάμαι. Πρέπει να το διαβάσω πάλι.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.110
Reaction score
124.681
Εδώ όλα τα ηχεία ισοσταθμίζονται πάνω στο average του L+R.
Εντάξει, αυτά δε θα τα δούμε ούτε στην aes ούτε πουθενά.

Νομίζω όμως, πως αυτός είναι ο δρόμος ο σωστός. Δεν γίνεται να αφήσεις ελεύθερα τα ηχεία να παίζουν ότι προκύψει (λόγω τοποθέτησης και χώρου) πάνω από την σροεντερ, για λόγους ομοιομορφίας μεταξύ των καναλιών, κι όχι για λόγους loudspeaker correction.

Το target curve είναι μια άλλη ιστορία.

Και σε μένα η αδιόρθωτη απόκριση από δορυφόρο σε δορυφόρο άνωθεν της σροεντερ, έχει ακραίες τιμές που απέχουν έως και 5 ντεσιμπέλ, δηλαδή μιλάμε για διακυμάνσεις +-2,5 dB, που με διόρθωση σχεδόν θα εξαλειφθούν:

IMG_20200421_125744.jpg


Ε, τη χρειάζονται τη διόρθωση, αλλά δε το λες "loudspeaker correction" αυτό σε καμία περίπτωση, άλλωστε είναι υπερβολικά κοντά στην μέση τιμή της αδιόρθωτης απόκρισης όλων.

IMG_20200421_125630~2.jpg
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Τα B&W αυτής της σειράς εχουν directivity error εκεί, όλα έτσι παίζουν. Και δεν ακούγεται άσχημα, υπάρχει λόγος.
Θέλω να προσπαθήσω να διατηρήσω τον χαρακτήρα των ηχείων. Φυσικά αφού υπάρχει η δυνατότητα θα αξιολογηθούν και άλλες επιλογές.
Θα προσπαθήσω να κάνω κάποιες μικρές παρεμβάσεις με υλικά για τον χώρο χωρίς να ενοχλούν αισθητικά, ώστε να πάρω το μέγιστο δυνατόν που μπορώ.
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Συμφωνώ με Ear & Dimi...Παραβλέπεις διακυμάνσεις στενού ούτως ή άλλως εύρους στις πρώτες οκτάβες και συγκεντρώνεσαι σε περαιτέρω εξομάλυνση από μεσαίες και άνω. Μπορείς να χαράξεις διαδρομή σε καμπύλη-στόχο τέτοια ώστε να μειώνεται η ΄΄γούβα΄΄ στη ζώνη 2000 - 4000 Hz , αφήνοντας προοδευτικά να σχηματίζεται τόνωση στη ζώνη 8000-12000 Hz.

Επειδή τότε θα επεμβαίνεις σημαντικά στην άμεση ηχητική ενέργεια και παράλληλα στην off-axis απόκριση σε κρίσιμες ζώνες,συνιστώ κάθε δοκιμαστικό βήμα να συνοδεύεται από παρατεταμένες ακροαματικές εκτιμήσεις, οπότε κάθε άλλο παρά θα πλήττεις με το setup υπό την τωρινή του σύσταση.
Έχοντας λοιπόν τη συμβουλή του Bhutia παραπάνω, προσπάθησα όσο ήταν δυνατό, να έχω τη μικρότερη δυνατή παρέμβαση στο Dirac (σεβόμενος κατά το δυνατό τη συχνότητα Schroeder στο χώρο μου) και να βγάλω ταυτόχρονα μία αξιοπρεπή καμπύλη. Δίστασα αλλά έκανα το βήμα και ακούμπησα το ρυθμιστικό tremble με τρεμάμενο χέρι. Το θάρρος μου το "έδωσε" ο Floyd Edward Toole, PhD ;) .

Όλες οι μετρήσεις έγιναν με ΜΜΜ.
Η πράσινη καμπύλη είναι με -5db στο tremble με εφαρμογή Dirac σε όλο το εύρος συχνοτήτων.
H καφέ καμπύλη με -3db στο tremble με εφαρμογή Dirac σε όλο το εύρος συχνοτήτων.
Η μωβ με καμπύλη με εφαρμογή έως 252Hz Dirac και -3db στο tremble.
Η συχνότητα Schroeder στο χώρο μου είναι περίπου 180Hz αλλά να μου επιτραπεί προσωρινά, μία μικρή παράταση 70 κύκλων.
 

Attachments


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.110
Reaction score
124.681
Η πράσινη αρχίζει να γίνεται επικίνδυνα ανθρώπινη.

Σχεδόν δε θα την πείραζα ούτε γω.

Το μόνο που βλέπω με μισό μάτι, είναι η ευθεία από 4κ έως 8κ, θα ήθελα και κει να γέρνει η καμπύλη, έστω ένα ντεσιμπέλ ρε φίλε, για τα μάτχια του κόζμου.

Εσένα σάρεσε;
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Η πράσινη αρχίζει να γίνεται επικίνδυνα ανθρώπινη.

Σχεδόν δε θα την πείραζα ούτε γω.

Το μόνο που βλέπω με μισό μάτι, είναι η ευθεία από 4κ έως 8κ, θα ήθελα και κει να γέρνει η καμπύλη, έστω ένα ντεσιμπέλ ρε φίλε, για τα μάτχια του κόζμου.

Εσένα σάρεσε;
Η πράσινη ίσως να παραείναι κατηφόρα (11.5db σύνολο). Θα σου πω εν καιρό γιατί ακόμη υπό αξιολόγηση είναι. Οι εντυπώσεις είναι θετικότατες και για τις 3...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.110
Reaction score
124.681
Η πράσινη ίσως να παραείναι κατηφόρα (11.5db σύνολο). Θα σου πω εν καιρό γιατί ακόμη υπό αξιολόγηση είναι. Οι εντυπώσεις είναι θετικότατες και για τις 3...
Καθόλου δεν "παραείναι". Σούπερ είναι.

Στα 13-14 κατηφόρας παίζω, και η κλίση από 4 έως 8κ είναι εμφανής:

260247_e5768d9084d686c8ef850326e5f2b0f1~2.jpg


Εμένα μ'αρεσει και 15 dB κατηφόρα, κι όσο σε υψηλότερες στάθμες ακούς τόσο περισσότερη κατηφόρα θα χρειάζεται. Φακτς οφ οντιο.

Εμένα προσωπικά, τα 10 ντεσιμπέλ κλίσης δεν μου φτάνουν, θέλω κι άλλο μπάσο και λιγότερα πρίμα, ούτως ώστε να είναι πιο ευχάριστο σε υψηλές στάθμες. Ειδάλλως δεν αντέχω τα μεσαιοπριμα σε υψηλές στάθμες, με ενοχλούν.

Για χαμηλές στάθμες ακρόασης, τα 9 ντεσιμπελ είναι καλά. Δηλαδή για χαλαρές στάθμες αναφοράς, με 9-10 ντεσιμπέλ κλίση είναι σούπερ.

Αλλά για να δώσεις Μόμπι να γουστάρεις, νταιαρ στρειτς ρε φίλε, Πινκ Φλόιντ, Ζι Ζι τοπ, πως στο λεν, γούστα, για να δώσεις λίγο να το χαρείς το πράμα, τα 9-10 δεν κάνουν δουλειά, δεν παιζ ευχάριστα, θέλει κι άλλο.

Αναλόγως στάθμης ακρόασης το έχω γω το ποίημα. Να ξερς.

Άμα σου'ναι κι εσένα εύκολο να αλλάζεις 1 κερβ αναλόγως στάθμης, και πιθανά ηχογράφησης (κάποιες παραείναι πριμαριστες), ε, έτσι τελειώνει νομίζω το ποίημα.
 
Last edited:

Μηνύματα
12.214
Reaction score
14.514
Εμένα προσωπικά, τα 10 ντεσιμπέλ κλίσης δεν μου φτάνουν, θέλω κι άλλο μπάσο και λιγότερα πρίμα, ούτως ώστε να είναι πιο ευχάριστο σε υψηλές στάθμες.
Λογικά εάν δώσεις και άλλο μπάσο θα χρειάζεσαι και άλλα υψηλά. Ιδίως και αφού έχεις κάνει κιόλας (νομίζω) εκτεταμένη "διάχυση" και δεν έχεις αφήσει περιοχή ακάλυπτη, βέβαια πάντα βρίσκουν οι υψηλές "κενά" για να τονιστούν και είναι και γούστο λίγο αυτά. Δεδομένου ότι έχεις καλή συμπεριφορά και όχι παραμορφώσεις απο το σύστημα στα υψηλά, μπορεί και να έχεις καλύτερη αίσθηση ανάλυσης και αέρα. Αλλά εαν σου τραβάνε τόσο πολύ την προσοχή ΟΚ, σωστά.
 

Μηνύματα
12.831
Reaction score
10.048
Πράσινη λέω κι εγώ, με λίγο διόρθωση από 4000-8000 και λίγο περισσότερα μπάσα, λίγο φούσκωμα από τα 100 και κάτω. Όπως λέει και ο Κώστας δηλαδή.

Άμα σου'ναι κι εσένα εύκολο να αλλάζεις 1 κερβ αναλόγως στάθμης
Αυτό ακριβώς. Μία όπως σου περιέγραψε παραπάνω για δυνατά και μια ακόμα με διόρθωση για καμπύλες ακουστότητας για χαμηλότερη στάθμη.
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Πράσινη λέω κι εγώ, με λίγο διόρθωση από 4000-8000 και λίγο περισσότερα μπάσα, λίγο φούσκωμα από τα 100 και κάτω. Όπως λέει και ο Κώστας δηλαδή.



Αυτό ακριβώς. Μία όπως σου περιέγραψε παραπάνω για δυνατά και μια ακόμα με διόρθωση για καμπύλες ακουστότητας για χαμηλότερη στάθμη.
Πλέον το χαμηλό είναι το εύκολο 8-) ... Το δύσκολο είναι να μην αγγίξω πάνω από 250Hz.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.317
Μηνύματα
2.858.364
Members
37.894
Νεότερο μέλος
tassos249
Top