Κυνηγοί της χαμένης...Αναλογικότητας

sterkon

Τελεοράσεις!
Μηνύματα
982
Reaction score
1.616
Εύγε* και Thanks !!! :drinks:

(Απλό σκόπιμο post, με σκοπό να ξανα-φρεσκαριστεί το νήμα, και να ξεστραβωθεί και κανένας άλλος το πρωί... :D:D:D)

* Και έναν να σώσεις, ίσως να τους σώζεις όλους... :superman:
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Αιώνια η... κολώνια. Επανέρχεται το νήμα δεκατρία χρόνια ύστερα από το εναρκτήριο λάκτισμα για να εξετάσουμε ένα ζήτημα που θα έπρεπε να μη μας απασχολεί ιδιαίτερα, όπως το άνω όριο στην απόκριση συχνότητας σε βινυλιακούς δίσκους.

Αφετηρία μας δεν μπορεί παρά να είναι το δεδομένο ότι κατά τη διαδικασία mastering με τη χάραξη του βινυλίου εισάγεται υπό τις προδιαγραφές RIAA σημαντική έμφαση πλάτους στις ανώτατες οκτάβες του σήματος η οποία ακολούθως κατά την αναπαραγωγή εξουδετερώνεται χάρη στην εφαρμογή φίλτρου με αντίστροφες παραμέτρους κέρδους στο εκάστοτε φωνογραφικό στάδιο.
1683704249063.png


Όλη αυτή η διαδικασία έμφασης-αποέμφασης γίνεται με σκοπό να κρατιέται περιορισμένο το ολικό εύρος στα διαδοχικά αυλάκια από το βινυλιακό δίσκο ενώ το φίλτρο αποέμφασης κατά την αναπαραγωγή θα ταπεινώνει παράλληλα και τα επίπεδα θορύβου από την επιφάνεια στο βινυλιακό δίσκο τα οποία κείτονται σε υψηλές οκτάβες. Διαπιστώνεται λοιπόν ότι το βινυλιακό μέσον ξεκινά με θεμελιώδες ελάττωμα όχι μόνο λόγω των αναπόφευκτων φιλτραρισμάτων και των απαραίτητων εξαρτημάτων που θα παρεμβάλλονταν στο σήμα για την εφαρμογή τους, αλλά κι επειδή το προφίλ έμφασης-αποέμφασης μπορεί να είναι διαφοροποιημένο ανάλογα με την εποχή παραγωγής δεδομένου βινυλιακού τίτλου. Ελάχιστα και άκρως αβανταδόρικα φωνογραφικά στάδια είναι όσα προσφέρουν δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε εναλλακτικά προφίλ RIAA...

Στην παρακάτω απεικόνιση παρμένη από το σύγγραμμα "Handbook for Sound Engineers" επιδεικνύεται η συνθήκη επιτυχούς ή μη ανάγνωσης εγγεγραμμένου σε βινυλιακά αυλάκια σήματος από την εμπλεκόμενη ακίδα στην κεφαλή :
1683704817151.png

Παρατηρείται εύκολα πως όποτε οι φυσικές διαστάσεις της καμπυλότητας στην ακίδα υπερβαίνουν εκείνες από την καμπυλότητα στις ημιτονοειδείς χαραγματιές μέσα στο αυλάκι τότε δεν θα υφίσταται συνθήκη ανάγνωσης της πληροφορίας που θ'αντιστοιχεί στις δεύτερες.

Σημειωτέον ότι το πλάτος ΄΄αναφοράς΄΄ στο σήμα εκφράζεται σε μονάδες cm/sec ελέω της Αρχής ανάγνωσης από τις φωνογραφικές κεφαλές σύμφωνα με την οποία θα έχουμε συνήθως είτε κινητό μαγνήτη να προξενεί μεταβολές που θα μετατρέπονται σε ηλεκτρικό σήμα στο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο από ακίνητο πηνίο είτε κινητό πηνίο σε πεδίο από ακίνητο μαγνήτη. Η τιμή δυναμικού στο ηλεκτρικό σήμα θα είναι παράγωγη από το ρυθμό που θα έχουν οι πλευρικές εκτροπές της ακίδας κατά την κίνηση αυτής εντός του αυλακιού. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι για δεδομένο πλάτος στο ηλεκτρικό σήμα οι διαστάσεις της μηχανικά εγγεγραμμένης πληροφορίας στο αυλάκι τείνουν να μειώνονται καθώς το περιεχόμενο ανέρχεται σε συχνότητα. Αντιστρόφως, όταν το προβλεπόμενο πλάτος για δεδομένη συνιστώσα στο σήμα χαμηλώνει θα ανέρχεται περαιτέρω το ανώτατο όριο συχνότητας που θα ήταν δυνατόν να εγγραφεί για τη συγκεκριμένη συνιστώσα.

Λαμβάνονται παρακάτω τιμές ορισμένες από επίσημες προδιαγραφές για μια τυπική συνθήκη ανάγνωσης :

επιθυμητή ακτίνα ακίδας = 12.5 μικρόμετρα (εκατομμυριοστά μέτρου)
διάμετρος εξώτερου αυλακιού σε δίσκο LP 11.5 ίντσες = 292 mm (χιλιοστά μέτρου)
διάμετρος ενδότερου αυλακιού σε δίσκο LP 4.75 ίντσες = 120 mm
ελάχιστο πλάτος αυλακιού = 25,4 μικρόμετρα

Για να μην ταλαιπωρούνταν οι αναγνώστες με διαφορικές εξισώσεις αναφέρεται ότι η ανώτατη τιμή συχνότητας συναρτάται τόσο με την ταχύτητα πλευρικής εκτροπής για την ακίδα όσο και με τη γραμμική ταχύτητα πάνω στο αυλάκι καθώς περιστρέφεται ο δίσκος. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι εφόσον η ταχύτητα περιστροφής λογαριάζεται προφανώς σταθεροποιημένη, τότε το διάστημα που θα διανύει η ακίδα στη μονάδα του χρόνου θα είναι στο ενδότερο αυλάκι κατά 2,4 φορές περίπου μικρότερο σε σύγκριση προς το εξώτερο αυλάκι στον δίσκο LP.

Αυτό το δεδομένο συνεπάγεται με τη βοήθεια μαθηματικών σχέσεων ότι υπό σταθερό RMS πλάτος στο εγγεγραμμένο σήμα το ανώτατο όριο συχνότητας που θα μπορούσε να εγγραφεί και ν'αναγνωστεί - εννοείται υπό ιδεώδεις συνθήκες σε όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες - στο ενδότερο αυλάκι κοντά στο τέλος καθεμίας βινυλιακής πλευράς θα έχει τιμή 6 φορές μικρότερη από το αντίστοιχο συχνοτικό όριο για το εξώτερο αυλάκι στην αρχή της βινυλιακής πλευράς...Εννοείται επίσης ότι η διαφορά θα λαμβάνει ενδιάμεσες τιμές ανάλογα με τη θέση καθενός κομματιού πάνω στην κάτοψη του δίσκου LP.

Άλλο ένα παράγωγο δεδομένο από τις συναρτήσεις είναι ότι η ανώτατη τιμή σε εγγράψιμη συχνότητα - δηλαδή υπό αποδεκτά όρια παραμόρφωσης κατά την αναπαραγωγή - θα είναι αντιστρόφως ανάλογη προς το πλάτος RMS στο εγγεγραμμένο σήμα.

Πάλι με τη βοήθεια μαθηματικών σχέσεων και με παραμέτρους από επίσημες προδιαγραφές είναι δυνατόν να υπολογιστεί η ανώτατη τιμή αναγνώσιμης συχνότητας για μια υψηλής ποιότητας στερεοφωνικής αρχιτεκτονικής ακίδα στη ζώνη από τα εσωτερικά αυλάκια στο τέλος της πλευράς στον δίσκο LP. Αυτή η τιμή έχει βρεθεί να ισούται με 300 KHz. Μολονότι ακούγεται άκρως εντυπωσιακή όσοι στέκονται σε αυτήν θα λογαριάζουν δυστυχώς χωρίς τον ΄΄ξενοδόχο΄΄ που στην προκειμένη θα ήταν η συνοδός...παραμόρφωση.

Πώς εννοείται η παραμόρφωση υπό τις τυπικές συνθήκες ανάγνωσης των βινυλιακών αυλακιών από δεδομένη ακίδα... Λαμβάνοντας τιμή Rx για την ακτίνα της ημιτονοειδούς καμπυλότητας που θα ακολουθεί δεδομένη συνιστώσα μέσα στο αυλάκι και τιμή Ra για την ακτίνα της καμπυλότητας σε δεδομένη ακίδα, τότε καθώς η ακίδα διασχίζει τις αντίστοιχες διαμορφώσεις η δική της διαδρομή θ'ακολουθεί ακτίνα ίση προς Rx-Ra όταν θα βρίσκεται στην κοίλη ζώνη των διαμορφώσεων και Rx+Ra όταν θα είναι στην κυρτή περιοχή των διαμορφώσεων αντίστοιχα, με τη διακύμανση ακτίνας στη διαδρομή να παρουσιάζει αξιόλογες διακυμάνσεις. Αυτό το δεδομένο σημαίνει ότι όποτε η ακτίνα Rx θα μειώνεται σε διάσταση με παραπλήσια τάξη τιμής προς την Ra τότε θ'αυξάνονται ραγδαία οι συνιστώσες παραμόρφωσης. Είναι προφανές ότι καθώς η πρώτη θα έτεινε να εξισωθεί ή να γίνει μικρότερη από την ακτίνα καμπυλότητας στην ίδια την ακίδα τότε δεν θα υφίσταται καν συνθήκη κανονικής ανάγνωσης.

Το επόμενο σχήμα αναπαριστά μια κατάσταση ανάγνωσης όπου η καμπυλότητα της ακίδας θα ταίριαζε ακριβώς μ'εκείνη από τη χαραγμένη πληροφορία. Οι κόκκινοι κύκλοι αντιπροσωπεύουν διαδοχικές θέσεις από τη διατομή της ακίδας ενώ οι πράσινες βούλες είναι τα αντίστοιχα κεντρικά σημεία για καθεμία θέση που θα κατέχει το περίγραμμα της ακίδας καθώς διασχίζει τη διαμόρφωση για δεδομένη συνιστώσα εγγεγραμμένη στο αυλάκι. Φανερώνεται έτσι χονδρικά το περιθώριο διακύμανσης για τον ΄΄τζόγο΄΄ στην ακτίνα καμπυλότητας κατά την πορεία της ακίδας.

1683711481451.png


Έχουμε λοιπόν τον βινυλιακό μας δίσκο LP με κυμαινόμενο το άνω όριο στην απόκριση συχνότητας ανάλογα με τη θέση καθενός κομματιού πάνω στην όψη του δίσκου και την προβλεπόμενη παραμόρφωση επίσης κυμαινόμενη ανάλογα με το περίγραμμα και την ποιότητα στην ακίδα από την κεφαλή, το πλάτος RMS στο εγγεγραμμένο σήμα καθώς και το γεγονός ότι ξεκινά να γίνεται έντονα αισθητή προτού να έφτανε η κατάσταση ανάγνωσης στα απώτατα όρια ως προς την απόκριση συχνότητας.

Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω από το δεδομένο ότι το πρωτόκολλο RIAA εφαρμόζει έμφαση και αποέμφαση στις υψηλές οκτάβες έως τα 20 KHz αλλά δεν προβλέπει όρους επεξεργασίας στο σήμα για συχνότητες κείμενες σε... ανώτερες ζώνες.

Έτερος κρίσιμος παράγοντας το γεγονός ότι άμα χρησιμοποιηθεί ακίδα με πολύ λεπτό προφίλ ώστε να ιχνηλατούσε πιστότερα τις λεπτομερείς διαμορφώσεις πληροφορίας στα αυλάκια οι μικρότερες τιμές στην αναμενόμενη παραμόρφωση θα προέκυπταν με ανώτερο βαθμό μηχανικής φθοράς πάνω στις διαμορφώσεις κρατώντας σταθερό το βάρος ανάγνωσης. Οι ακίδες κατηγορίας Shibata καθώς κι εκείνες με ελλειπτικό προφίλ και κοντύτερο ίχνος θεωρούνται ιδεώδεις για βέλτιστη ανάγνωση, αλλά το περιορισμένο προφίλ της ακίδας μπορεί να προκαλεί αυξημένη πλαστική - δηλαδή μη αντιστρεπτή μετά την άρση εφαρμογής της δύναμης - παραμόρφωση στις λεπτομερείς διαμορφώσεις από το βινυλιακό υλικό ύστερα από καθένα πέρασμα ενώ η κατάσταση θα γινόταν ακόμα χειρότερη όσο πιο φθαρμένες θα είχαν καταστεί και οι ίδιες οι ακίδες κατά τη χρήση τους με την πάροδο του χρόνου.

Στην περίπτωση όπου θα έπρεπε να μειωθεί αντισταθμιστικά το βάρος ανάγνωσης για να υφίσταται μικρότερος βαθμός μηχανικής φθοράς στο βινυλιακό υλικό θα έπρεπε να εξετάζεται ακόμα πιο αυστηρά η δυνατότητα του πλατώ γι απομόνψση διάφορων κραδασμών καθώς και ο βαθμός στρεβλώσεων σε αναπαραγόμενους από το σύστημα βινυλιακούς δίσκους.

Οι κεφαλές ανάγνωσης με τα φωνογραφικά στάδια μπορεί να προδιαγράφονται θεωρητικά με άνω όρια απόκρισης δεκάδων KHz, όμως σημασία έχει τι θα υφίσταται στην πράξη όταν μπαίνουν στο παιγνίδι οι μηχανικοί παράγοντες στην ανάγνωση τυπικών βινυλιακών δίσκων.

Οι επίσημες θεωρητικές τιμές για το άνω συχνοτικό όριο είναι 70 KHz για στερεοφωνικούς και 45 KHz για τους φέροντες τετραφωνική (quadraphonic) διαμόρφωση.
 
Last edited:



Μηνύματα
12.374
Reaction score
14.583
Τόσο μεγάλα προβλήματα και όμως μια χαρά παίζει και όλοι το προτιμάνε. So much για τους συσχετισμούς μεταξύ τεχνικής εξέλιξης και ηχητικής ποιότητας.

Ο Bhutia γράφει λίβελους , ο Ιάρ φωνάζει. Τίποτε ο κόσμος δεν διαπιστώνει προβλήματα. 😀 😀

Συγκρίσεις μηχανικού θορύβου με ψηφιακό, ισοστάθμισης RIAA με ισοστάθμιση dsp. Χαμός. 😀 Μέχρι και κάτι για δειγματοληψία είχα δεί να αναφέρεται εάν ήταν κβαντικοποιημένο.😀
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Τόσο μεγάλα προβλήματα και όμως μια χαρά παίζει και όλοι το προτιμάνε. So much για τους συσχετισμούς μεταξύ τεχνικής εξέλιξης και ηχητικής ποιότητας.

Ο Bhutia γράφει λίβελους , ο Ιάρ φωνάζει. Τίποτε ο κόσμος δεν διαπιστώνει προβλήματα. 😀 😀

Συγκρίσεις μηχανικού θορύβου με ψηφιακό, ισοστάθμισης RIAA με ισοστάθμιση dsp. Χαμός. 😀 Μέχρι και κάτι για δειγματοληψία είχα δεί να αναφέρεται εάν ήταν κβαντικοποιημένο.😀
Άμα ήταν έτσι οι λίβελοι... Ας τονίσω ένα στοιχείο που φάνηκε να περνάει απαρατήρητο... Από τη στιγμή που το πρωτόκολλο RIAA μεριμνά για ταπείνωση στο θόρυβο επιφανείας κάτω από τα 20 KHz , πάνω από αυτό το όριο αυτό που θα εκλάμβανε ο ανυποψίαστος χρήστης ως εκτεταμένο εύρος ζώνης λόγω του ότι δεν θα υφίσταται υποτίθεται διαδικασία κβάντισης όπως στα τυπικά ψηφιακά ουσιαστικά θα είναι... The Art of Noise.

 

Μηνύματα
12.374
Reaction score
14.583
Άμα ήταν έτσι οι λίβελοι... Ας τονίσω ένα στοιχείο που φάνηκε να περνάει απαρατήρητο... Από τη στιγμή που το πρωτόκολλο RIAA μεριμνά για ταπείνωση στο θόρυβο επιφανείας κάτω από τα 20 KHz , πάνω από αυτό το όριο αυτό που θα εκλάμβανε ο ανυποψίαστος χρήστης ως εκτεταμένο εύρος ζώνης λόγω του ότι δεν θα υφίσταται υποτίθεται διαδικασία κβάντισης όπως στα τυπικά ψηφιακά ουσιαστικά θα είναι... The Art of Noise.

Δεν πέρασε απαρατήρητο, απλώς είναι γνωστό. Η "φροντίδα" τελειώνει μόνο μέχρι τα 20 Κ ; Δεν είναι σταδιακό το φαινόμενο μετά ; Δεν διορθώνεται και με άλλα διαθέσιμα μέσα ; Μετά δεν φτάνουν και τα ηχεία μας ;

Τεσπά μια χαρά παιζει ... να σκάσετε απο το κακό σας. 😀
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.344
Reaction score
125.285
μια χαρά παίζει
"Μια χαρά" ήταν η γριά πριν πεθάνει.
Όλοι απορούν γιατί πέθανε.

και όλοι το προτιμάνε
Μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλη κουβέντα μη λες.
Όλοι, όπως όλοι οι κουφόγεροι, ίσως.
(Τι ίσως, δεν.)
The Art of Noise
Πολύ αγαπημένο.

Έχουν βγει πολλά σε πολυκαναλα, τα'χω όλα.
 


Μηνύματα
12.374
Reaction score
14.583
Τι πλάκα έχεις βρε Ιαρ, you couldn't let go (shouldn't με την θεώρηση σου), για εσένα τα έγραψα έτσι, αλήθεια. 😀

Κυρίες και Κύριοι σας παρουσιάζω το καλύτερο και ανώτερο φορμάτ αναπαραγωγής : το πικάπ.

Προτεινόμενο απο τους στυλοβάτες γνώσης του ήχου τον Κο Χρήστο @christos77 και απο τον thva.
Ο ένας Πρόεδρος της Υπηρεσίας (Agency) και ο άλλος ανεξάρτητος, ένθερμος υποστηρικτής της και οικονομικός contributer. Τον Wnet θα τον διώξουμε , αποδείχθηκε trojan horse inside the Agency feeding information about the secret proceedings to the man that we all don't know or dare to speak his name. 😀

Y.Γ. : Ο Toole είναι κωφός. Δεν ακούει ούτε διαφορές στα format, ούτε στα ηλεκτρονικά παρά μόνο στα ηχεία και πάλι με ορισμένο μόνο spinorama (τα δικά του) σε αμφιβόλου μάλιστα συνθήκες παραμέτρων των διαστάσεων του χώρου αλλά και της ύπαρξης παθητικής φροντίδας εντός αυτού χα χα.

 
Last edited:


D

Deleted member 50795

Guest
Από εδώ και πέρα μπορείς κάλλιστα να υποστηρίζεις ότι οποιοδήποτε νήμα Hi-Fi δεν θ'ανάγεται σε sub αλλά σε ... ωμά κρέατα. :sneaky:
αναγωγή βλέπω . . (όποια να ναι , δε με πειράζει) :biggrin:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.344
Reaction score
125.285
Πολύ αγαπημένα κομμάτια αυτά, νομίζω ήμουν 17 χρόνων όταν ψώνισα κείνο το βινύλιο των art of noise.

Εδώ επί του έργου:




Πρώτος μου δίσκος (βινυλίου εννοείται) ήταν το in no sense nonsense, άξιος τίτλος για το Χάι Ενδ:



Μπόνους πακ



Εκείνη την εποχή γνώρισα μαζί Αρτ οφ νόιζ, γιέλοου και ταξίντομουν, μετά τον μπλέιν Ελ ρέινινγκερ και τα δικά του σόλο άλμπουμς, και έχω ακόμα αποκόμματα από λάιβ. Ταυτόχρονα κραφτγουερκ, και δεν άργησε να έρθει κι ο Μόμπης ο κότας.

FB_IMG_1683794288334.jpg


Τα λες και παιδικά τραύματα.🤪😁😂
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
thva said:
Για το θέμα των ελαστικών αναρτήσεων (suspensions ή dampers) σε φωνογραφικές κεφαλές ας δούμε καταρχάς ποια ΄΄μέρη του λόγου΄΄ είναι αυτές όπως απεικονίζονται στα επόμενα σχήματα για διαφορετικά είδη κεφαλών :
1683821108640.png

1683817920598.png

1683817942305.png

1683818077951.png


Η αντοχή των μερών αυτών στο χρόνο εξαρτάται από τη χημική σύνθεση του ελαστομερούς υλικού από το οποίο είναι φτιαγμένα... Με την πάροδο αρκετού χρόνου αυτό το υλικό μπορεί να χάσει ποσοστό από την προδιαγεγραμμένη του ελαστικότητα, να πολυμεριστεί και να γίνει σκληρό , εύθρυπτο ή σπογγώδες. Είναι πάντως χαρακτηριστικό πως τέτοια εκφύλιση εξελίσσεται όχι μόνο αν οι κεφαλές διαβάζουν δίσκους με συνεχόμενη χρήση αλλά και καθώς θα έμεναν αποθηκευμένες σε κάποια κασετίνα.

Σε κάποιες κεφαλές αυτό μπορεί να συμβεί εντός πενταετίας, κάποιες άλλες μπορεί ν'αντέχουν έως και δεκαπέντε χρόνια προτού να σημειωνόταν αισθητή υποβάθμιση στη λειτουργικότητα του υλικού. Εταιρείες όπως η γνωστή Ortofon υπερηφανεύονται εκτός των άλλων και για την ποιότητα των ελαστομερών που περιλαμβάνουν οι κεφαλές τους.

Τί συμβαίνει κατά την απώλεια λειτουργικότητας στο ελαστικό υλικό... Οι παράγοντες που επηρεάζονται άμεσα θα είναι η ενδοτικότητα κεφαλής καθώς και η ικανότητα να ιχνηλατεί απαιτητικές σε ενέργεια διαμορφώσεις στα αυλάκια των δίσκων αφού θα υποβαθμίζεται η κινητικότητα στο cantilever. Η ενδοτικότητα με τη σειρά της επηρεάζει τη συχνότητα συντονισμού στο σύνολο κεφαλής-βραχίονα. Εάν το υλικό γίνεται σκληρό και πλαστικοποιείται τότε εφόσον θα είχαν μείνει ίδιες τιμές στις υπόλοιπες μεταβλητές για το συντονισμό η δική του τιμή θα πήγαινε χαμηλότερα.

Συνήθως όμως ο εκφυλισμός του ελα;στομερούς οδηγεί σε ανώτερη τιμή την ενδοτικότητα στην κεφαλή οπότε ο συντονισμός θα ανέρχεται σε συχνότητα και παράλληλα θα υποβαθμίζεται η ιχνηλατική ικανότητα στο σύστημα. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι θα βλάπτεται έντονα η απόδοση στο κάτω άκρο του φάσματος καθώς θα γίνεται πλαδαρή ενώ η κεφαλή δεν θα μπορεί ν'ακολουθήσει πιστά έντονα μεταβατικά εγγεγραμμένα στις αυλακώσεις βινυλιακών δίσκων.

Σε αρκετές περιπτώσεις η μείωση της λειτουργικότητας θα έχει ξεκινήσει προτού να γίνεται αισθητή από τον μέσο ακροαματικόφιλο. Άμα θα υπήρχε μόνο υπόνοια χωρίς έντονα συμπτώματα κατά τις ακροάσεις, η διαπίστωση της κατάστασης για την κεφαλή θα χρειαζόταν είτε ειδικό μετρητικό εξοπλισμό είτε απλούστερες μεθόδους όπως δίσκους με δοκιμαστικά tracks τόσο για την εύρεση συχνότητας συντονισμού σε δεδομένο σύνολο κεφαλής - βραχίονα όσο και για την ικανότητα ιχνηλάτησης.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.726
Reaction score
2.462
Να τονιστεί η σπουδαιότητα της σωστής τοποθέτησης/ρύθμισης της κεφαλής. Οτιδήποτε παρεκλίνει από αυτά έχει αντίκτυπο στην απόδοση, την φθορά των δίσκων και ανά περίπτωση στην γρηγορότερη φθορά της κεφαλής.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.100
Reaction score
20.576
Σαν τις δηλώσεις του πρόεδρου του Εδεσσαικού ενα πράμα.
Με δυό λόγια: Αν έχεις σφαιρική ακίδα, βγάλτην από το πικάπ, και βάλτην στο χρονοντούλαπο. Αν δεν έχεις τέτοια ντουλάπα, πέταξέ τη στα σκουπίδια, πούλησέ την, ή κράτησέ τη να παίζεις 45άρια γδαρμένα στο τζουκ μποξ.
 

Μηνύματα
12.374
Reaction score
14.583
Για το θέμα των ελαστικών αναρτήσεων (suspensions ή dampers) σε φωνογραφικές κεφαλές ας δούμε καταρχάς ποια ΄΄μέρη του λόγου΄΄ είναι αυτές όπως απεικονίζονται στα επόμενα σχήματα για διαφορετικά είδη κεφαλών :
View attachment 291515
View attachment 291503
View attachment 291504
View attachment 291506

Η αντοχή των μερών αυτών στο χρόνο εξαρτάται από τη χημική σύνθεση του ελαστομερούς υλικού από το οποίο είναι φτιαγμένα... Με την πάροδο αρκετού χρόνου αυτό το υλικό μπορεί να χάσει ποσοστό από την προδιαγεγραμμένη του ελαστικότητα, να πολυμεριστεί και να γίνει σκληρό , εύθρυπτο ή σπογγώδες. Είναι πάντως χαρακτηριστικό πως τέτοια εκφύλιση εξελίσσεται όχι μόνο αν οι κεφαλές διαβάζουν δίσκους με συνεχόμενη χρήση αλλά και καθώς θα έμεναν αποθηκευμένες σε κάποια κασετίνα.

Σε κάποιες κεφαλές αυτό μπορεί να συμβεί εντός πενταετίας, κάποιες άλλες μπορεί ν'αντέχουν έως και δεκαπέντε χρόνια προτού να σημειωνόταν αισθητή υποβάθμιση στη λειτουργικότητα του υλικού. Εταιρείες όπως η γνωστή Ortofon υπερηφανεύονται εκτός των άλλων και για την ποιότητα των ελαστομερών που περιλαμβάνουν οι κεφαλές τους.

Τί συμβαίνει κατά την απώλεια λειτουργικότητας στο ελαστικό υλικό... Οι παράγοντες που επηρεάζονται άμεσα θα είναι η ενδοτικότητα κεφαλής καθώς και η ικανότητα να ιχνηλατεί απαιτητικές σε ενέργεια διαμορφώσεις στα αυλάκια των δίσκων αφού θα υποβαθμίζεται η κινητικότητα στο cantilever. Η ενδοτικότητα με τη σειρά της επηρεάζει τη συχνότητα συντονισμού στο σύνολο κεφαλής-βραχίονα. Εάν το υλικό γίνεται σκληρό και πλαστικοποιείται τότε εφόσον θα είχαν μείνει ίδιες τιμές στις υπόλοιπες μεταβλητές για το συντονισμό η δική του τιμή θα πήγαινε χαμηλότερα.

Συνήθως όμως ο εκφυλισμός του ελα;στομερούς οδηγεί σε ανώτερη τιμή την ενδοτικότητα στην κεφαλή οπότε ο συντονισμός θα ανέρχεται σε συχνότητα και παράλληλα θα υποβαθμίζεται η ιχνηλατική ικανότητα στο σύστημα. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι θα βλάπτεται έντονα η απόδοση στο κάτω άκρο του φάσματος καθώς θα γίνεται πλαδαρή ενώ η κεφαλή δεν θα μπορεί ν'ακολουθήσει πιστά έντονα μεταβατικά εγγεγραμμένα στις αυλακώσεις βινυλιακών δίσκων.

Σε αρκετές περιπτώσεις η μείωση της λειτουργικότητας θα έχει ξεκινήσει προτού να γίνεται αισθητή από τον μέσο ακροαματικόφιλο. Άμα θα υπήρχε μόνο υπόνοια χωρίς έντονα συμπτώματα κατά τις ακροάσεις, η διαπίστωση της κατάστασης για την κεφαλή θα χρειαζόταν είτε ειδικό μετρητικό εξοπλισμό είτε απλούστερες μεθόδους όπως δίσκους με δοκιμαστικά tracks τόσο για την εύρεση συχνότητας συντονισμού σε δεδομένο σύνολο κεφαλής - βραχίονα όσο και για την ικανότητα ιχνηλάτησης.
Το ¨φυσικό" λάστιχο που λένε είναι πιο εαίσθητο απο το συνθετικό ;

Στην ξήρανση (άρα καθισιό σε αποθήκευση) όχι ; ... αλλά στην φθορά (χρήση) ναι ;

Your gross estimation ?
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Το ¨φυσικό" λάστιχο που λένε είναι πιο εαίσθητο απο το συνθετικό ;

Στην ξήρανση (άρα καθισιό σε αποθήκευση) όχι ; ... αλλά στην φθορά (χρήση) ναι ;

Your gross estimation ?
Αναρωτιέμαι ποιος κατασκευαστής θα εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί φυσικό καουτσούκ στις κεφαλές του. Υποθέτω ότι οι περισσότεροι θα δηλώνουν χρήση από εξειδικευμένα μίγματα (συνθετικών) ελαστομερών.
 

Μηνύματα
12.374
Reaction score
14.583
Αναρωτιέμαι ποιος κατασκευαστής θα εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί φυσικό καουτσούκ στις κεφαλές του. Υποθέτω ότι οι περισσότεροι θα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν εξειδικευμένα μίγματα (συνθετικών) ελαστομερών.
Νομίζω χρησιμοποιούν. Το διαφημίζουν και για καλό. Δεν ξέρω τόσο απο λάστιχα, εάν και μπορώ να μάθω. Αλλά λέω σίγουρη και ακριβής πληροφόρηση ο Bhutia χα χα. Ίσως για να πετύχουν ενδοτικότητα σε σχέση με το μεγάλο βάρος σώματος ? Δεν το έχω σκεφτεί.
Νομίζω χρησιμοποιούν. Το διαφημίζουν και για καλό. Δεν ξέρω τόσο απο λάστιχα, εάν και μπορώ να μάθω. Αλλά λέω σίγουρη και ακριβής πληροφόρηση ο Bhutia χα χα. Ίσως για να πετύχουν ενδοτικότητα σε σχέση με το μεγάλο βάρος σώματος ? Δεν το έχω σκεφτεί.
¨Αστο ... γραψε λάθος .... συνθετικό είναι ...λάθος δικό μου.
¨Αστο ... γραψε λάθος .... συνθετικό είναι ...λάθος δικό μου
Κοίτα οι περισσότεροι (και ο κατσκευαστής μου) λέει αυτό που γράφεις 5 χρόνια.

Αλλά άστον αυτόν είναι σούπερ ... τελειομανής και λέει για την πλήρη και άψογη λειτουργία.

Πολλοί χρήστες όμως λένε (στο εξωτερικό) ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για πολλά χρόνια.
 
Last edited:


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • spylab
    Shalom

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.592
Μηνύματα
2.865.195
Members
37.933
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top