- Μηνύματα
- 18.819
- Reaction score
- 22.543
Η φωνή δεν είναι πάντα "μπροστά" ή μάλλλον καλύτερα να το πούμε : πιο "μπροστά" απο ότι θα έπρεπε να είναι συγκριτικά με άλλες εγγραφές σαν reference πάντα μιλώντας.Μα η φωνή είναι πάντα μπροστά από τα όργανα. Εκτός κι αν τραγουδάει ο ντράμερ ξερωγω.
Πότε είναι το μενίρ μεγάλο, πότε ο σκύλος μικρός... αθάνατε Γκοσινί.![]()
Αυτό είναι μια απαίτηση των οντιοφίλ που κατέληξε να είναι και επιλογή των μηχανικών ήχου ειδικά σε κάποιες περιπτώσεις και μέχρι και γελοιότητας (σε μεγάλο βαθμό). Επίσης έχει και λογική καθώς τα λόγια και το τραγούδι έχει μεγάλη σημασία σε πολλά είδη και αυτό ακούει και θέλει να ακούει ο ακροατής και με αυτό ταυτίζεται συναισθηματικά. Είναι πoλυ σύνηθες π.χ. στην Ελληνική μουσική και κυρίως στο έντεχνο αλλα και στο λαικό (στο λαικό ήταν παλιά τώρα έχουν αλλάξει τα πράγματα και είναι πιο ισορροπημένα). Οι λόγοι που γίνεται αυτό είναι και άλλοι που βριέμαι να γράφω, θα χρειαστεί σεντόνι ή μάλλον βιβλίο να εξηγηθούν.
Στο πρακτικό (τεχνικό) μέρος που ρωτάς :
α) δεν είναι κατ' ανάγκη να έρθει αυτή μπροστά. Με τις μεθόδους που εξηγησα στο πόστ μου στον Bhutia μπορεί να πάνε και τα άλλα όργανα πίσω. Τοτε αυτή θα φανεί μπροστά. Όλα είναι συγκριτικά και παιζεις πάντα και σε όλα με την αντίθεση μεταξύ τους. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι.
Υπάρχει και τρόπος (και πολυ περίεργη μάλιστα αίσθηση) να την νιώθεις κοντά ("μπροστα") αλλά να είναι πίσω. Ακόμη και όταν επιλέγει κανείς chorus μουσική που είναι πολλοί και καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος ή πλάτος της σκηνής. Αλλά και στο κέντρο να είναι , μόνο μια φωνή πάλι γίνεται. Απλώς είναι περίεργη και πολυ ιδιαίτερη αισθητικά με πολύ αμφίβολες αντιδράσεις απο τον ακροατή σαν άισθηση που του αφήνει οπότε δεν συνηθίζεται , λιγοι το κάνουνε (ή και ξέρουνε να το κάνουνε) και λίγες εγγραφές τέτοιες υπάρχουν.
β) το να φέρεις μπροστά τη φωνη και να της αυξήσεις το presence υπάρχουν τέσσερεις τρόποι βασικοί αλλά αναλύοντας τους επιμέρους βγαίνουν (φαίνονται να είναι, ενω δεν είναι) περισσότεροι :
1.- με το EQ αυξάνοντας την ένταση της ίδιας της φωνής.
2.- με faders-eq στην ουσία που πάλι EQ είναι για να δουλεύεις (και παράλληλα να παρακολουθείς τις "επιτπώσεις" και ¨αλλαγές" που συντελούνται) όμως την αυξηση και την μείωση σε όλα τα όργανα και σε διάφορα μέρη του τραγουδιού αυξανοντας ή μειώνοντας την ενταση τους που και αυτά θα φέρουν την φωνή μπροστά καθώς είναι θέμα αντίθεσης που θα δημιουργήσεις με την φωνή
3.- αυξάνοντας το brigthness και παιζοντας τονικά
4.- ξεχωρίζοντας (και απεμπλέκοντας) με χρονική καθυστέρηση αρκετών ms το transient της φωνής (ή οργάνου) με το sustain της νότας ... πάλι θα την φέρει σαν αίσθηση μπροστά αλλά θα αυξήσει και το presence αυτό που λένε οι οντιοφίλ "κάνω έτσι το χέρι μου και αγγίζω τον τραγουδιστή"
5.- επιλέγοντας να την κάνεις πολύ dry
6.- να την κάνεις πλατιά οπότε πάλι πλησιάζει σε εσένα , αυτό κάνουν πολλες οντιοφίλ ή Ελληνικες μιξεις αλλά είναι αφύσικο και δεν αρέσει σε πολλούς
7.- τα άλλα όργανα πιο wet (ανάλογα και την επιλογή των οργάνων κατά το arrangment καθώς απο την φύση τυς μέρικα είναι πιο wet και η τονικότητα τους διαφορετική και πρέπει να επιλέξεις και προβλέψεις που και πως θα καταλήξουν να (και θα) κάτσουν στην μίξη σου και τι επειτπώσεις θα έχουν στα πάντα αλλά και στην φωνή που τυχαίνει να μιλάμε για αυτήν εδώ)
8.- να παιξεις με άλλα όργανα (συνήθως ακουστική κιθάρα που συνοδεύει τον τραγουδιστή) ή και άλλα που κάθονται απο την φύση τους μπροστα στο mix κάνοντας τα αυτά μικρότερα σε πλάτος κομπρεσάροντας τα transients τους και η φωνή να βγαίνει μπροστά.
Υ.Γ. : Εάν βάλεις περιεχόμενο με πολυ χαμηλό σε όλα τα όργανα που μπορούν να το παράξουν (και να χαίρονται οι sub-άδες που βλέπουν την επένδυση τους να αποδίδει καρπούς) το κομπρέσιον ¨απασχολείται" για το χαμηλό και δεν λειτουργεί σωστά για τα άλλα όργανα ή/και την φωνή. Και αυτό μπορεί να φέρει (δευτερευόντως και απο σπόντα) μια φωνή μπροστα αλλά δεν είναι σωστός τρόπος , δεν υπάρχει ισορροπία ούτε δέσιμο μεταξύ όλων αυτών στην μίξη. Για αυτό (και για άλλους λόγους) και το σωστό και η σωστή μίξη και αποτέλεσμα έρχεται με το να κόβεις χαμηλό και όχι να προσθέτεις όπως νομίζουν οι audio people. Πάλι αντίθετα με το πρωτο intuition που θα εχει κάποιος μη γνώστης μηχανικός (και σίγουρα το intuition και κρίση των audio people που θεωρούν ότι όσο μεγαλύτερη ποσότητα τόσο καλύτερα) ... χαμηλό κόβεις απο το όργανο που παράγει κάθε δεδομένη στιγμή μεγαλύτερη ποσότητα χαμηλού και αυξάνεις αυτό που δεν παράγει. Αλλιώς η εγγραφή σου είναι για τα μπάζα, δεν πά νά έχεις δικάναλο ή πολυκάναλο και όλα τα sub του θεού.
Δεν γνωρίζω άλλους.
Last edited: