Περί Συντελεστή Απόσβεσης, ή Damping Factor ή απλά DF


wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.433
Reaction score
15.081
Ορθώς τα υπολογίζει στον παρονομαστή , δεδομένου ότι ανήκουν στο φορτίο που βλέπει ο ενισχυτής στην έξοδό του.
Προφανώς μπερδεύτηκες και θες να πεις "λάθος τα υπολογίζει στον παρονομαστή".... ο παρονομαστής είναι η εσωτερική αντίσταση του ενισχυτή

Τώρα αν τελικά είναι σωστό ή λάθος..........
 

Μηνύματα
27.076
Reaction score
25.011
Ορθώς ομιλείς αν και καθήμενος.
Στον αριθμητή έπρεπε να γράψω.
Ωραία , αν θέλετε δεν λαμβάνουμε υπ" όψην το θέμα αντίστασης καλωδίου και κροςς.
Ας πούμε λοιπόν ότι έχουμε ενεργό ηχείο . Αρα ο ενισχυτής θα δεί μόνο την μιγαδική αντίσταση του μεγαφώνου .
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.050
Reaction score
20.462
Ο συντελεστής απόσβεσης είναι ο λόγος της αντίστασης του πηνίου φωνής, την οποίαν αυτό έχει στη συχνότητα που πάλλεται σε δεδομένη χρονική στιγμή, προς το σύνολο της αντίστασης που αυτό "βλέπει" στα άκρα του εκείνη τη στιγμή. Ο,τιδήποτε διαφορετικό διαβάσετε οπουδήποτε, είναι λάθος.
 





K

kimon

Guest
Ο συντελεστής απόσβεσης είναι ο λόγος της αντίστασης του πηνίου φωνής, την οποίαν αυτό έχει στη συχνότητα που πάλλεται σε δεδομένη χρονική στιγμή, προς το σύνολο της αντίστασης που αυτό "βλέπει" στα άκρα του εκείνη τη στιγμή. Ο,τιδήποτε διαφορετικό διαβάσετε οπουδήποτε, είναι λάθος.
Από ό,τι έχω καταλάβει τα τελευταία σαράντα χρόνια, ο συντελεστής απόσβεσης είναι ένας αριθμός, με τον οποίο οι κατασκευαστές ενισχυτών πληροφορούν τον καταναλωτή για το ποιά είναι η αντίσταση εξόδου του ενισχυτή τους. Αντί όμως να λένε 0,25 Ωμ φερ' ειπείν, αποφάσισαν αυθαίρετα να την ορίζουν ως το πηλίκον της διαίρεσης μιας αντίστασης 8 Ωμ με διαιρέτη την αντίσταση εξόδου του προϊόντος τους σε μια συγκεκριμένη συχνότητα. Αυτήν την εντύπωση έχω σχηματίσει (μπορεί βεβαίως και να σφάλλω, καθότι ουδείς άσφαλτος :D ). Τώρα, σχετικά με το ποιά είναι η επίδραση των καλωδίων , καθώς και αυτή της αντίστασης του ηχείου στο ηχητικό αποτέλεσμα, είναι, νομίζω, θέμα διαφορετικής συζήτησης.
Δεν έχω δει το εγχειρίδιο χρήσης, αλλά σκέφτομαι το εξής:
-Βάζουμε και τους δύο ενισχυτές στο power in mode. Αυτό σημαίνει ότι το τμήμα τελικού του κάθε ολοκληρωμένου έχει αποσυνδεθεί από το τμήμα προενίσχυσης.
-Υπό την προϋπόθεση ότι το τμήμα προενίσχυσης συνεχίζει να λειτουργεί, έχοντας συνδέσει τις πηγές μας στον ένα από τους δύο ολοκληρωμένους, χρησιμοποιούμε δύο καλώδια τύπου "Υ" ( Y cables), δηλαδή με ένα RCA στην μιαν άκρη, που καταλήγουν σε δύο RCA στην άλλην άκρη, για να συνδέσουμε το Pre out L στις εισόδους Power In του ίδιου ενισχυτή και το Pre out R στις αντίστοιχες εισόδους του δεύτερου ενισχυτή.
...για "κάθετη" διενίσχυση (ξέχασα να συμπληρώσω)
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Γενικά συμφωνούμε .
Να σου πω τώρα κάτι , το οποίο και ενδεχομένως να αγνοείς .
DF 1000 ή 10000 που ισχυρίζονται μερικοί κατ/στές ότι έχουν οι ενισχυτές τους είναι μία απλή ουτοπία .
Γιατί? διότι το υπολογίζουν με κάποια θεωρητικά ισοδύναμα , που θα ίσχυαν αν .....
Δεν το ήξερα αυτό. Νόμιζα οτι μετράνε την πραγματική αντίσταση εξόδου και μετά διαιρούν
 


TGD

Μηνύματα
6.984
Reaction score
7.069
-Υπό την προϋπόθεση ότι το τμήμα προενίσχυσης συνεχίζει να λειτουργεί, έ
Αυτό λέω. Το manual λέει ότι αν επιλέξεις το power in mode ο προενισχυτής δεν λειτουργεί. Άρα μόνον οριζόντια διπλοενίσχυση, με τον ολοκληρωμένο στα πρίμα και τον τελικό στα μπάσα.
 

Μηνύματα
27.076
Reaction score
25.011
Το μάνιουαλ μάλλον λέει ότι αποσυνδέεται ο προ από τον τελικό .
Οχι ότι δεν λειτουργεί . Αν λοιπόν συνδεθούν με εξωτερικά καλώδια , μάλλον θα δουλεύει .
Το έκαναν και άλλες εταιρίες στο παρελθόν ,να χωρίζουν προ και τελικό , με έναν διακόπτη στο πισω μέρος.
 


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Ο συντελεστής απόσβεσης είναι ο λόγος της αντίστασης του πηνίου φωνής, την οποίαν αυτό έχει στη συχνότητα που πάλλεται σε δεδομένη χρονική στιγμή, προς το σύνολο της αντίστασης που αυτό "βλέπει" στα άκρα του εκείνη τη στιγμή. Ο,τιδήποτε διαφορετικό διαβάσετε οπουδήποτε, είναι λάθος.
Αυτό, και αυτό που λέει ο Εar, είναι το σωστό, για τα φαινόμενα που εξετάζουμε εμείς, και κακώς έγραψα στο ποστ #40 την φράση: "Εξ ορισμού, ο συντελεστής απόσβεσης "DF", είναι το πηλίκο της συνολικής σύνθετης αντίστασης του φορτίου (ηχείο+καλώδια+συνδέσεις) δια της σύνθετης αντίστασης εξόδου του ενισχυτή", ενώ στη συνέχεια στον υπολογισμό με καλώδια και κρος έβαλα τις αντιστάσεις τους μαζί με την αντίσταση του ενισχυτή.

Το οξύμωρο είναι οτι όλα είναι σωστά, αναλόγως οπτικής γωνίας!!!
Ο ορισμός του DF είναι "Σύνθετη αντίσταση φορτίου δια Σ.αντίσταση πηγής, στην εξεταζόμενη συχνότητα"
- Αν τώρα ο ενισχυτής βλέπει το φορτίο σαν μαύρο κουτί, συνδεδεμένο στις μπόρνες του, τα καλώδια πάνε στο φορτίο!
- Αν το ηχείο βλέπει την πηγή σαν μαύρο κουτί, συνδεδεμένο στις μπόρνες του, τα καλώδια πάνε στον ενισχυτή!
- Αν το μεγάφωνο βλέπει την πηγή σαν μαύρο κουτί, συνδεδεμένο στους ακροδέκτες του, τα καλώδια ΚΑΙ το κρος πάνε στην πηγή!
- Κάπου είχα δει και θεώρηση όχι απλά του πηνίου φωνής αλλά κάθε μίας σπείρας του σαν φορτίο, με ΟΛΑ τα άλλα (και τις υπόλοιπες σπείρες) να πηγαίνουν στην πηγή!

Πως είναι δυνατά τα παραπάνω (αφού θα προκύπτουν διαφορετικοί DF);
Είναι, γιατί όταν πέσουν τα μαθηματικά στο τραπέζι, βγαίνουν σωστά συμπεράσματα για το εκάστοτε εξεταζόμενο σημείο θεώρησης.

Συνεχίζεται :) :) όταν επιστρέψω . . .
 
Last edited:


Μηνύματα
27.076
Reaction score
25.011
Με την μόνη διαφορά , ότι , ο ενισχυτής κουνάει το μεγάφωνο με την παρεχόμενη τάση και ρεύμα , δλδ ενεργό στοιχείο ο ενισχυτής , παθητικό στοιχείο το μεγάφωνο.
Ο αντίποδας όπου το πηνίο φωνής προσπαθεί να επιστρέψει ποσοστό της ισχύος πίσω στον ενισχυτή είναι πολύ μικρότερο και σαφώς πιο αδύναμο.
Γι αυτό και το εξετάζουμε από την σκοπιά του ενισχυτή και όχι του μεγαφώνου.
Το μεγάφωνο δεν πρόκειται να ελέγξει ποτέ τον ενισχυτή ,, απλά προσπαθεί να του αντισταθεί .
Τρώει τις μπάτσες του και συνέρχεται.
 

K

kimon

Guest
Με την μόνη διαφορά , ότι , ο ενισχυτής κουνάει το μεγάφωνο με την παρεχόμενη τάση και ρεύμα , δλδ ενεργό στοιχείο ο ενισχυτής , παθητικό στοιχείο το μεγάφωνο.
Ο αντίποδας όπου το πηνίο φωνής προσπαθεί να επιστρέψει ποσοστό της ισχύος πίσω στον ενισχυτή είναι πολύ μικρότερο και σαφώς πιο αδύναμο.
Γι αυτό και το εξετάζουμε από την σκοπιά του ενισχυτή και όχι του μεγαφώνου.
Το μεγάφωνο δεν πρόκειται να ελέγξει ποτέ τον ενισχυτή ,, απλά προσπαθεί να του αντισταθεί .
Τρώει τις μπάτσες του και συνέρχεται.
Το μπέρδεμα το έχουν προκαλέσει οι ίδιοι οι κατασκευαστές. Έχουν όμως και μια δικαιολογία, ότι παλαιότερα στα περισσότερα δίδρομα αμερικάνικα ηχεία το κροσόβερ του γούφερ ήταν ανύπαρκτο,δηλαδή το μεγάφωνο αφηνόταν στην φυσική του αποκοπή των υψηλών συχνοτήτων, οπότε η απόσβεση, για την οποία μιλάμε παρακάτω εξαρτιόταν κυρίως από την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή.
Ο Τούλ (στο κείμενο που προανέφερα) αποδεικνύει πειραματικά ότι στα άκρα του πηνίου ενός γούφερ, μετά την λήξη της διέγερσής του από ένα σήμα, εμφανίζεται τάση, η οποία είναι αποτέλεσμα των συνεχιζόμενων ανεξέλεγκτων κινήσεων του κώνου. Αυτή η (ανεπιθύμητη από τους περισσότερους σχεδιαστές ηχείων) κίνηση του κώνου (δηλ. η παραμόρφωση) αποσβένεται ταχύτερα όταν η αντίσταση που βλέπει προς την μεριά του ενισχυτή (αντίσταση εξόδου του ενισχυτή + αντίσταση καλωδίων σύνδεσης) είναι μικρή. Πόσο; Περίπου 0,4 Ω είναι η τιμή (κατά τον Τούλ πάντα) κάτω από την οποία δεν υπάρχει ουσιώδης διαφορά στην ταχύτητα της απόσβεσης. Επειδή έχουμε και τα καλώδια σύνδεσης, συμπεραίνουμε ότι ένας Σ.Α. 40 (0,2 Ω) είναι υπεραρκετός.
Εάν τώρα (κατά κανόνα) υπάρχει και κροσόβερ πριν το γούφερ, και κάποιος έχει κοτσάρει ένα εν σειρά πηνίο με αντίσταση 2 Ω, τότε και με 400 Σ.Α. δεν κερδίζουμε κάτι.
Ταύτα και μένω. Ούφ!
 
Last edited by a moderator:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Το μοναδικό ενδιαφέρον που υπάρχει στο audio για να ασχολούμαστε με το DF, περιορίζεται στο τι βλέπει το μεγάφωνο, το πηνίο φωνής όπως σωστά είπε ο κογιας, διότι εκεί μετράει για το τι και πως θα παίξει το ρημάδι το μεγάφωνο, δεν μας ενδιαφέρει διόλου τι γίνεται στο στάδιο εξόδου του ενισχυτή.

Άρα, οποιαδήποτε αντίσταση υπάρχει πέραν του πηνίου φωνής, ρίχνει το χρήσιμο DF (που θα ακούσουμε) και δε πα να'χει μετρημένα ο ενισχυτής στην έξοδό του 20.000 DF με μια νταμι λόαντ 8-αρα αντίσταση, είναι η άχρηστη πληροφορία της ημέρας, και πάνω στο μεγάφωνο, πάνω στο πηνίο φωνής, το DF μπορεί να είναι 3.

Εννοειται πως το DF μεταβάλλεται αναλόγως συχνότητας.

Στην πράξη, και στο χρήσιμο ακουστο φάσμα, μας αρκεί ένα DF 60 πάνω στο μεγάφωνο, κάτι που ναι μεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως ευτελές, ωστόσο είναι αρκετά δύσκολο να ισχύει σε τυπικά παλιακά σεταπ, με παθητικά ηχεία, ωραιότατα κρος, μπανάνες να φαν κι οι πίθηκοι, χαμηλής αντίστασης μεγάφωνα, σχεδιάσεις ηχείων ασταθους εμπεδησης στο φάσμα με βουτιές στα 2 ωμ, καλώδια ηχείων λεπτά, και τίποτα παπαροενισχυτικά που καίνε τζάμπα ρεύμα.

Αντιθέτως, με οποιαδήποτε σύγχρονη ενισχυτική βαθμίδα, ένα ενεργό ηχείο έχει ξεπεράσει εκ των πραγμάτων αυτές τις παιδικές ασθένειες, αφού κάθε ενισχυτική βαθμίδα συνδέεται με πολύ μικρού μήκους καλώδιο με το πηνίο φωνής 1 μεγαφώνου, χωρίς ανάμεσά τους να βρίσκεται η σκύλα και η Χάρυβδη, μπανάνες και ντομάτες...
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Ναι, ναι δίκιο έχετε, άλλα θέλω να (προσπαθήσω να) ξεκαθαρίσω.

Αλλά παίδες, με έπιασαν οι τύψεις. Αυτό που πνατα σιχαινόμουν στα φόρουμ, ήταν τα νήματα μέσα στα νήματα, που μετά πάνε χαμένα και κανείς δεν τα εντοπίζει στο μέλον. Δυστυχώς έχω γίνει βασιλικότερος του βασιλέως και εδώ, και στα περί Welti (σε νήμα που έκραζε λυχνίες) και στο πρόσφατο καυγαδάκι με τον Dimifoot που ακόμα περιμένει συνέχεια, και αλλού

Θα προσπαθήσω λοιπόν να αντιγράψω όλα τα ποστς περί DF σε νέο νήμα και να συνεχίσουμε από εκεί. Αν το πάρετε πρέφα, μην ποστάρετε pls μέχρι να φτάσει στο παρόν σημείο, και συνεχίζουμε από εκεί.

Ασπετάτε
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.312
Μηνύματα
2.858.181
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top