ΩΜΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ;;;;

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
το δικό μου το έχω παραχώσει ήδη κάπου, ίσως και να μην το άνοιξα ποτέ...

Πάντα θεωρούσα τον Βέργαδο λίγο "αέρα κοπανιστό"... Τελευταία φορά που τον είδα το "παίζει" κοσμολόγος...(άντε και στην ΝΑΣΑ)
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.051
Reaction score
20.464
Ειλικρινά δεν ξέρω από πού ν’ αρχίσω. Ρε παιδιά, ποιος διαδίδει αυτά τα πράγματα;

Μύθος 1ος Πέφτουν τα Ωμ σαν το χαλάζι…
Κατ’ αρχάς, η εμπέδηση ενός ηχείου δεν, ΔΕΝ συνδέεται με την ηχητική του απόδοση. Ένα ηχείο που παρουσιάζει μεγάλες ανωμαλίες στο μέγεθος της εμπέδησής του σε σχέση με τη συχνότητα ΔΕΝ είναι κακό ηχείο. Είναι απλώς απαιτητικό ηχείο. Υπάρχουν ηχεία που έχουν εξαιρετική απόδοση και ομαλότατη συμπεριφορά εμπέδησης, και υπάρχουν ηχεία που έχουν ΕΠΙΣΗΣ εξαιρετική απόδοση και η εμπέδησή τους θυμίζει το Grand Canyon. Η εμπέδηση, αυτό που κοινώς ονομάζουμε «αντίσταση» σε ένα ηχείο και αναφέρεται στο φύλλο των προδιαγραφών του, δεν είναι παρά η ονομαστική του αντίσταση. Επειδή όμως, άλλο είναι να έχεις το όνομα και άλλο τη χάρη, αυτή η ονομαστική τιμή δεν δίνει παρά μόνο μια ιδέα αυτού του μεγέθους της πραγματικής της τιμής. Ένας τίμιος κατασκευαστής, όταν δει ότι το ηχείο του στα 1000Hz έχει αντίσταση κάπου στα 7Ω, ενώ στα 240Hz η αντίσταση ανεβαίνει στα 150Ω και σε κάποιο άλλο σημείο πέφτει στα 2,5Ω, αυτό που τραβά την προσοχή του είναι η κατώτατη τιμή των 2,5Ω, γιατί είναι εκεί που το ηχείο έχει μεγάλη απαίτηση ρεύματος από τον ενισχυτή. Άρα, θα «ονομάσει» το ηχείο του σαν «ηχείο 4Ω». Μη τρελλαίνεστε με τις διαφορές των 2Ω που προκύπτουν από τις τεχνικές προδιαγραφές των 4ωμων των 6ωμων και των 8ωμων ηχείων. Αυτές οι διαφορές μπορεί να βολεύουν πολύ κάποιους εμπόρους κατά περίπτωση, που θέλουν να σας πουλήσουν το δικό τους εμπόρευμα και όχι να πάτε να αγοράσετε από αλλού, αλλά στην πράξη ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ.

Μύθος 2ος …και το ντάμπινγκ φάκτορ αναστενάζει.
Γιατί δεν αφήνετε τον συντελεστή απόσβεσης στην ησυχία του, εκεί στο παρελθόν; Από τη στιγμή που τα ηχεία είναι παθητικά και ο ενισχυτής που τα οδηγεί βρίσκεται στο ρακ, ο συντελεστής απόσβεσης είναι κάτι που ελάχιστα συνδέεται με την ηχητική ποιότητα, είτε ο ενισχυτής έχει συντελεστή απόσβεσης 80, είτε 800. Αυτό μπορεί πολύ εύκολα να αποδειχθεί. Εάν κάποιος καταστηματάρχης ή πωλητής σας πουλάει μούρη για τον τάδε ενισχυτή που έχει «ντάμπινγκ φάκτορ» 1000, ρωτήστε τον γιατί πριν από λίγο σας εκθείαζε τον λαμπάτο εχισχυτή του διπλανού ραφιού, που έχει «ντάμπινγκ φάκτορ» 40, ή 30. Ναι, τριάντα, και είναι μια χαρά. Και κάτι ακόμα. Αυτό που κατά κύριο λόγο επηρεάζει την ηχητική ποιότητα ενός καλωδίου ηχείων δεν είναι η αντίστασή του, η οποία είναι δεδομένη και υπαρκτή για όλα τα καλώδια ηχείων, λόγω μήκους, ανεξαρτήτως τιμής. Εάν θέλετε να βελτιώσετε κάπως την κατάσταση σ’ αυτόν τον τομέα, ΔΕΝ χρειάζεστε σώνει και καλά ακριβά καλώδια, χρειάζεστε ΧΟΝΤΡΑ καλώδια, καλώδια με μεγάλη διατομή. Αν είναι συγχρόνως και ακριβά, εντάξει, χαλάλι σας. Βέβαια, η διατομή συναρτάται με την ισχύ. Το να χρησιμοποιήσει κανείς χοντρό καλώδιο για να οδηγήσει ένα ηχείο με ευαισθησία 98dB ΕΙΝΑΙ ΜΕΝ ΔΩΡΟ ΑΔΩΡΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ.
Τέλος, εάν θέλετε να βελτιώσετε την κατάσταση, όσον αφορά την αντίσταση του καλωδίου ηχείων, και κατά προέκταση και το συντελεστή απόσβεσης, αλλά και πληθώρα άλλων πολύ μεγαλυτέρων κρισίμων συμβιβασμών που χαρακτηρίζουν ΕΓΓΕΝΩΣ τα συνηθισμένα ηχεία, ανεξαρτήτως τιμής, αγοράστε ενεργά ηχεία, των οποίων το μόνο μειονέκτημα είναι η τιμή. ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.

Μύθος 3ος …AV ενισχυτής και το λουρί της μάνας.
ΔΕΝ υπάρχουν ενισχυτές των 4Ω, ή των 6, ή των 8Ω, και δεν ξέρω τι άλλο ακόμα. Ο ενισχυτής είναι ένα μάλλον σύνθετο πράγμα, που παρέχει ηλεκτρική ισχύ σε ένα ηχείο. Η ηλεκτρική ισχύς είναι μέγεθος σύνθετο, και ορίζεται από το γινόμενο της τάσης και του ρεύματος. Όταν μείνει σταθερή η τάση και διπλασιάζεται το ρεύμα, τότε διπλασιάζεται η ισχύς. Το ρεύμα ούτε το διπλασιάζει ούτε μπορεί να το διπλασιάσει ο ενισχυτής. Το ηχείο που καταναλώνει την ισχύ είναι που μπορεί να απαιτήσει διπλάσιο ρεύμα, εάν υποδιπλασιαστεί η αντίστασή του σε κάποιο χρονικό σημείο. ΕΑΝ αυτό το ρεύμα μπορεί να το αντέξει ο ενισχυτής, τότε το σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς ποιοτικούς συμβιβασμούς. Εάν δεν το αντέχει, τότε καταστρέφεται από στιγμιαία υπερθέρμανση. Ο ενισχυτής χρησιμεύει για να οδηγεί το ηχείο με εναλλασσόμενο ρεύμα, παίρνοντας ενέργεια από το συνεχές ρεύμα του τροφοδοτικού του. Για να το κάνει αυτό καταναλώνει και ο ίδιος μέρος αυτής της ενέργειας, που το αποβάλει στο περιβάλλον σε μορφή θερμότητας.
Αυτή η διαδικασία συμβαίνει χωριστά για καθένα από τα κανάλια που έχει ο ενισχυτής. Από τη στιγμή που η μουράτη τεχνολογία κινηματογράφου, στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αποφάσισε ότι το δωμάτιό μας πρέπει να γεμίσει με κουτιά, ο ενισχυτής κλήθηκε να έχει περισσότερα από δύο κανάλια, όπως στην παραδοσιακή στερεοφωνία. Αυτό ΟΜΩΣ έπρεπε να γίνει χωρίς την ανάλογη αύξηση της επιφάνειας ψύξης των ενεργών στοιχείων του ενισχυτή. Δηλαδή, το ψυγείο που μέχρι το 1995 χρησίμευε για την ψύξη δύο καναλιών, τώρα πρέπει να ψύχει 5 ή 7 κανάλια. Άρα, τα ενεργά στοιχεία δεν πρέπει να ζεσταίνονται πολύ, γιατί τότε δεν θα προλαβαίνει να τα ψύχει η φτωχή ψύκτρα του ενισχυτή. Άρα τα ηχεία δεν πρέπει να έχουν χαμηλή αντίσταση, ώστε να μην τραβούν πολύ ρεύμα. Θυμηθείτε: για σταθερή τάση διπλάσιο ρεύμα σημαίνει διπλάσια ισχύ. Έτσι, λοιπόν, όπως αναφέρει και παραπάνω ο Σπύρος, αυτός ο ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΟΣ διακόπτης επιλογής αντίστασης που έχουν οι AV ενισχυτές, δεν ελέγχει παρά την αυστηρότητα με την οποία λειτουργεί το σύστημα προστασίας του ενισχυτή. Αυτό το σύστημα προστασίας δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κύκλωμα που ελέγχει τρία απλά πράγματα. Την τάση και το ρεύμα οδήγησης των ηχείων, καθώς επίσης και τη θερμοκρασία της ψύκτρας. Ενδεχομένως να ελέγχει και λίγο την πόλωση των σταδίων εξόδου, αλλά χωρίς ακουστή διαφορά. Εκ φύσεως, ένας τυπικός AV ενισχυτής είναι ένας ενισχυτής με ελάχιστο ρεύμα ηρεμίας. Αν βάλετε το διακόπτη αυτό στη θέση «4Ω» αντί στη θέση «8Ω», τότε ρυθμίζετε το σύστημα προστασίας έτσι, ώστε να αποσυνδέει τα ηχεία νωρίτερα, σε χαμηλότερο ρεύμα και χαμηλότερη θερμοκρασία. Τίποτε άλλο.

Μύθος 4ος Παραμόρφωση ηχείων; Μπααα, τι λέτε καλέ!
Ένας ενισχυτής που προδιαγράφεται με ισχύ, ας πούμε, 100W στο κανάλι, μπορεί να έχει παραμόρφωση 0,01%. ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ, οι προδιαγραφές των ηχείων αναφέρονται σε εκείνες τις συνθήκες, κατά τις οποίες ο ηχείο οδηγείται με 1W (ΕΝΑ ΒΑΤ). Εάν η ισχύς πάρει την ανηφόρα, τότε αυτές οι επιδόσεις επιδεινώνονται κατά πολύ. Με άλλα λόγια, εάν ένα ηχείο των 150W έχει παραμόρφωση 1,5%, αυτό το επιτυγχάνει στο 1W. Εάν δεχθεί να καταναλώσει 50W, η παραμόρφωση θα πάει σίγουρα στο 5%, ενώ στο όριο της ισχύος του έχει φθάσει το 10%, μπορεί και παραπάνω. Ανάλογη και ακόμη χειρότερη επιδείνωση έχει και η απόκριση συχνότητας. Τα ηχεία, για τα οποία ο κατασκευαστής τολμά να δημοσιεύσει προδιαγραφές για ισχύ μεγαλύτερη του ενός βατ είναι ελάχιστα.

Συμπερασματικά, για τον φίλο EUROIP. Χρυσέ μου άνθρωπε, μην τρελλαίνεσαι. Διάλεξε και αγόρασε ή φτιάξε το ηχείο που σου αρέσει, αρκεί να παίζει τουλάχιστον στοιχειωδώς σωστά, κι ας είναι «4ΩΜ», ας είναι 5, 6 ή 8ΩΜ. Βάλε «τα ΩΜ» του ενισχυτή στη θέση «4ΩΜ» και κάνε δοκιμές, λειτουργώντας τον σε υψηλή στάθμη για 15 λεπτά. Μετά γύρνα τον στα «8ΩΜ», άφησέ τον να δουλέψει άλλα 15 λεπτά και πιάσε το επάνω μέρος του περιβλήματός του. Το πιθανότερο είναι να μην παρατηρήσεις σοβαρή διαφορά στη θερμοκρασία. Τελικά, άσε το ενισχυτή στη θέση που ταιριάζει με το ηχείο που έχει τη χαμηλότερη ονομαστική αντίσταση και κάθισε να απολαύσεις καμια ταινία.
 

Μηνύματα
10.483
Reaction score
5
Μπραβο Κωστα (και για αυτα που εγραψες και δια την ωρα που σου πηρε!!!).
Μας καλυψες με το παραπανω.

(περνα και απο το λογιστηριο για το bonus!!!)
 


Μηνύματα
531
Reaction score
0
Δεν μπορώ παρά να δώσω τα συγχαρητήριά μου στον Κώστα για την καταπληκτική έκθεσή του! :D
Άψογος! :D
 

Χρήστος Ακρατόπουλος

Επίτιμο μέλος
Μηνύματα
14.836
Reaction score
53
Είναι γνωστό ότι ο Κώστας έχει πάρα πολλές γνώσεις στο αντικείμενο...

Το εντυπωσιακό είναι η ακούραστη διάθεσή του να τις μοιραστεί και να τις συζητήσει...
 

Μηνύματα
4.927
Reaction score
49
Πρώτη φορά διάβασα τόσο μεγάλο κείμενο, χωρίς να κουραστώ, και το κατάλαβα κιόλας!
Συγχαρητήρια Κώστα, κι ευχαριστούμε!
 



Μηνύματα
189
Reaction score
0
φοβερη αναλυση :shock:
κωστα αυτο το εχω κανει ηδη κια για την επιλογη στο ενισχυτη κια για την θερμοκρασια,
η επιλογη ειναι στα 6 ωμ ( πιο κατω δεν παει )τα ηχεια μου ειναι 4 και 8 οποτε ανα καταλαβα καλα η επιλογη πρεπει να ειναι κοντα στα 4
και οι θερμοκρασιες ειναι περιπου οι ιδιες 50 -60 βαθμους .
 

Zen

Μηνύματα
21
Reaction score
0
Μύθος 1ος Πέφτουν τα Ωμ σαν το χαλάζι…
Μύθος 4ος Παραμόρφωση ηχείων; Μπααα, τι λέτε καλέ!
Η μέτρηση της παραμόρφωσης ενός ενισχυτή γίνεται βάσει ενός ωμικού φορτίου "dummy load". Αυτό σημαίνει ότι η παραμόρφωση που αναγράφεται στα χαρακτηριστικά του ενισχυτή ισχύει ή αλλιώς είναι εγγυημένη ΜΟΝΟ γι' αυτή την αντίσταση και όχι για όλο το εύρος τιμών που μπορεί να πάρει η εσωτερική σύνθετη αντίσταση ενός ηχείου ως προς τη συχνότητα. Αυτό βέβαια βολεύει τους κατασκευαστές.

Αν τώρα λάβει κανείς επίσης υπ' όψιν ότι στα χαρακτηριστικά η παραμόρφωση του ενισχυτή ανεβαίνει 5-10 φορές από την δοκιμασμένη λειτουργία στα 8Ω στην δοκιμασμένη λειττουργία στα 4Ω,  πόσο θα ανέβει η παραμόρφωση όταν δοκιμάσεις την λειτουργία του ενισχυτή με ένα αντίστοιχο dummy load όχι στην αντίσταση απλά ενός ηχείου με λιγότερα ωμ, αλλά στις χαμηλότερες τιμές που παίρνει η αντίσταση αυτού του ηχείου έστω και αν αυτές οι χαμηλές τιμές αντιστοιχούν μόνο στο 10% του ακουστικού φάσματος; Σε ενισχυτές χαμηλής κατηγορίας τιμής (δεν μπορώ παρά να υποθέσω ότι)  θα ξεπεράσουν το 2% ή 3% ή περισσότερο. Θα πρέπει να το αγνοήσουμε επειδή μόνο ένα μικρό μέρος του φάσματος θα είναι... ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ;

Ναι, τα συνηθισμένα ηχεία (με γούφερ τουίτερ κ.λ.π) έχουν παραμόρφωση περισσότερη του 10% σε κάποια ισχύ. Αυτό σημαίνει ότι η παραπάνω παραμόρφωση του ενισχυτή όταν προστεθεί είναι προεξοφλημένο ότι δεν θα είναι ακουστή; Βάσει ποιάς επίσημης έρευνας; Νομίζω ότι εξαρτάται από τον ακροατή, το μουσικό θέμα, την ποιότητα της πηγής και της εγγραφής κ.λ.π.

Μύθος 3ος …AV ενισχυτής και το λουρί της μάνας.

ΔΕΝ υπάρχουν ενισχυτές των 4Ω, ή των 6, ή των 8Ω, και δεν ξέρω τι άλλο ακόμα.
Με την κυριολεκτική έννοια όχι, (όχι σε αυτές τις τιμές για τους ενισχυτές που μιλάμε) αλλά υπάρχουν με την έννοια ότι σε αυτά τα ωμ εγγυάται την ποιότητα/αντοχή ο κατασκευαστής. Η πραγματική τιμή της εσωτερικής αντίστασης του ενισχυτή είναι πολύ χαμηλότερη της τάξης του 0.1Ω ή λιγότερο (υποτίθεται = speaker Ω / dumping factor) αλλά αυτό είναι μόνο μία παράμετρος ..θολά καθορισμένη και σπάνια δηλωμένη!

ΕΑΝ αυτό το ρεύμα μπορεί να το αντέξει ο ενισχυτής, τότε το σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς ποιοτικούς συμβιβασμούς. Εάν δεν το αντέχει, τότε καταστρέφεται από στιγμιαία υπερθέρμανση.
Μακάρι να ήταν τόσο απλά τα πράγματα!  Η ζωή των σχεδιαστών θα ήταν πολύ ευκολότερη (και των καταναλωτών).
Δυστυχώς όμως κανένα ηλεκτρονικό εξάρτημα δεν διατηρεί τα χαρακτηριστικά του ακέραια σε όλη την καθορισμένη περιοχή λειτουργίας του, γι' αυτό και βλέπεις συχνά στα data sheets να αναγράφονται οι περισσότερες τιμές ώς "typical" και αρκετές φορές μόνο για τους 25οC (θερμοκρασία δωματίου). Πολλές φορές σε ορισμένα εξαρτήματα οι πληροφορίες που δίνει ο κατασκευαστής είναι ανεπαρκείς ή πολυ χονδρικές προκειμένου το δικό του εξάρτημα να φανεί ανταγωνιστικό και πρέπει ο σχεδιαστής να κάνει ελέγχους για να δεί την πραγματική ποιότητα και τα όρια του εξαρτήματος. Επίσης, συνήθως ο ίδιος κατασκευαστής παραθέτει με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικά τεστ τα χαρακτηριστικά μιας σειράς εξαρτημάτων που ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Έτσι μπορεί και καμουφλάρει διάφορα μειονεκτήματα, ενώ εμφανίζεται πιο μεγάλη η ποικιλία στα μάτια του σχεδιαστή (για να το ψάξει θα πρέπει να κάνει ένα σωρό συγκρίσεις και "μεταφράσεις" των αποτελεσμάτων μεταξύ διαφορετικών τεστ -και δεν είναι μόνο ένας κατασκευαστής! )

Γενικά ισχύει το ότι όσο πιέζεις ένα εξάρτημα προς τα άκρα της περιοχής λειτουργίας του, τόσο περισσότερο ολισθαίνουν τα τεχνικά του χαρακτηριστικά προς το χειρότερο. Το ίδιο ισχύει και για τον ενισχυτή. Ότι τεχνική και να χρησιμοποιεί, π.χ αρνητική ανάδραση, feed forward κ.λ.π, τα υπεύθυνα κυκλώματα δεν μπορούν να διατηρήσουν αμετάβλητη την ποιότητα στην έξοδο για οποιαδήποτε απάιτηση βρίσκεται μέσα στα όρια ...αντοχής του κυκλώματος εξόδου δηλαδή "χωρίς ποιοτικούς συμβιβασμούς"!

Αν βάλετε το διακόπτη αυτό στη θέση «4Ω» αντί στη θέση «8Ω», τότε ρυθμίζετε το σύστημα προστασίας έτσι, ώστε να αποσυνδέει τα ηχεία νωρίτερα, σε χαμηλότερο ρεύμα και χαμηλότερη θερμοκρασία.
Λίγο ανάποδα τα λες εδώ, αλλά καταλαβαίνουμε τι εννοείς.

Μύθος 2ος …και το ντάμπινγκ φάκτορ αναστενάζει.
Για το dumping factor έχεις δίκιο! Αν είναι πάνω από 30 μετά την πτώση του (κατά 33% στην περίπτωση του EUROIP) δεν θα γίνει αντιληπτό αν παρεμβάλεται crossover.

Εκτός και αν ΔΕΝ παρεμβάλεται crossover!
Αρκετές εταιρείες φτιάχνουν "crossoverless" ηχεία (όχι ενεργά ούτε ηλεκτροστατικά).
Μεταξύ άλλων, η Omega speaker systems εγγυάται 10 χρόνια εγγύηση αν δεν υπάρχει κοντινός αντιπρόσωπος και οι τιμές ξεκινούν από 399$ το ζευγάρι με επιλογή φινιρίσματος από 7 αποχρώσεις. Με ένα "χοντρό" καλώδιο...

TS33 : $849 per pair

http://www.omegaloudspeakers.com/

Αυτό χρησιμοποιεί ένα πυκνωτή στο τουίτερ αλλά φαίνεται πολύ ενδιαφέρον. Προσέξτε το όνομα (στο site)...

http://www.decware.com/radials/radials.htm

Sorry αν βγήκα εκτός θέματος...



.
 

Μηνύματα
10.483
Reaction score
5
Το θεμα που ολοι (νομιζω) συμφωνουμε ειναι οτι το κουμπακι για τα Ω πισω απο τον ενισχυτη ΔΕΝ εχει να κανει τιποτα με την ποιοτητα μουσικης.

Που ειναι αυτο που ''ψαχνουν-με'' για την Ωμικη προσαρμογη της εξοδου με του ηχειου?

Η αντισταση εξοδου του ενισχυτη ειναι μικρη ή μεγαλη?
 

Μηνύματα
2.575
Reaction score
13
Είναι και πρέπει να είναι μικρή, αλλιώς επηρεάζει το μέγιστο ρεύμα εξόδου του ενισχυτή και προκαλεί και απώλεια ισχύος.Φαντάσου το σαν την εσωτερική αντίσταση μιας πηγής (πχ. μπταταρία).
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.051
Reaction score
20.464
Όσον αφορά την παραμόρφωση…
Πρόκειται για αυτή που ονομάζουμε αρμονική παραμόρφωση, που είναι αυτή που ανακοινώνεται πιο συχνά, και μάλιστα σε συνάρτηση με την ισχύ. Και η ισχύς και αυτή η παραμόρφωση ανακοινώνονται για ολόκληρο το ακουστικό φάσμα. Δεν είναι η πλέον χρήσιμη (από μόνη της), αλλά δεν είναι και άχρηστη. Βασίζεται σε πρωτόκολλο δεκαετιών, αλλά είναι η πλέον συχνή και αυτή που ξέρει όλος ο κόσμος. Μια τυπική, πλην όμως τίμια, προδιαγραφή θα πρέπει να είναι του τύπου «ελάχιστη ισχύς Χ WRMS, σε φορτίο 8Ω με όλα τα κανάλια οδηγούμενα, (ή κάποια συγκεκριμένα που θα πρέπει να αναφέρονται), από 20-20000Hz με αρμ. παραμόρφωση όχι μεγαλύτερη από Υ%». Με τον ίδιο τρόπο, οι περισσότεροι κατασκευαστές ανακοινώνουν και ισχύ για φορτίο 4Ω. Όπου Χ η ελάχιστη ισχύς, κάτω από την οποία δεν θα πέφτει κανένα κομμάτι της παραγωγής, και Υ ένα ποσοστό που κυμαίνεται έως και 1-2%, για τις λαμπάτες υλοποιήσεις. Εάν παρατηρήσεις αυτές τις προδιαγραφές, ή κάποιες λεπτομερείς μετρήσεις, που εδώ και πολλά χρόνια δεν δημοσιεύονται συχνά, θα δεις ότι ανεξαρτήτως του φορτίου οι παραμορφώσεις δεν μεταβάλλονται δραματικά. Το μεγάλο πρόβλημα της παραμόρφωσης είναι στο κέρδος τάσης, όχι στο ρεύμα. Η παροχή ρεύματος είναι κάτι πολύ εύκολο, καθώς είναι μόνο θέμα κόστους στο τροφοδοτικό και τις ψυκτικές επιφάνειες. Τα ηχητικά προβλήματα παραμόρφωσης των ενισχυτών είναι πλέον κάτι λυμένο. Η εποχή που κυνηγούσαμε την παραμόρφωση στο τέταρτο δεκαδικό ψηφίο χωρίς ακέραιο μέρος, έχει περάσει εδώ και 25 χρόνια. Και ούτε βέβαια θα είναι ακουστή. Αυτό μπορεί να στηριχθεί λογικά, καθ’ όσον (ας πούμε) 10,1% vs. 10,2% μας κάνει διαφορά 1%. Εάν κάποιος ισχυρισθεί ότι ακούει αυτή τη διαφορά, με γειά του με χαρά του. Μπορεί να εξηγηθεί όμως και σε ερευνητικό επίπεδο, εάν ληφθούν υπ’ όψιν οργανικοί και ψυχικοί παράγοντες, όπως η ψυχική διάθεση, η υποκειμενική αντίληψη του ακούσματος ως αντικειμένου τέχνης και η κόπωση του συστήματος ακοής. Όλα αυτά, χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν οι παραμορφώσεις κατά την εγγραφή (κυρίως των μικροφώνων και του εγγραφέα, κυρίως του αναλογικού, παλιότερα).

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είναι θολός ο καθορισμός του συντελεστή απόσβεσης. Ουδέποτε αυτός ήταν κάτι διαφορετικό από το λόγο της ονομαστικής εμπέδησης του φορτίου, προς την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή. Και, βεβαίως, δεν δηλώνεται συχνά, για λόγους που μπορούν να εξηγηθούν.

Τουναντίον. Τα πράγματα είναι απλούστατα. Οι τεχνικές προδιαγραφές των εξαρτημάτων, κυρίως των ενεργών εξαρτημάτων, είναι λεπτομερέστατες, και από ηλεκτρικής, και από θερμικής, και από μηχανικής πλευράς. Όλα αυτά είναι σωστά συνδυασμένα και καλά κλεισμένα μέσα στο κουτί. Αυτό σημαίνει σωστή συσκευή. Αρκεί, βεβαίως, ο τελικός χρήστης να ακολουθεί τις οδηγίες χρήσης, που συνήθως δεν ξεπερνούν τις 250 λέξεις.

Έχεις δίκιο, το έγραψα ανάποδα!

Πάλι τα ίδια θα λέμε; Είτε υπάρχει crossover είτε όχι, πρόκειται για εμπέδηση και όχι για αντίσταση. Μιλάμε για ηλεκτρικό ρεύμα εναλλασσόμενο, που αλλάζει συχνότητα χιλιάδες φορές κάθε στιγμή. Και το πρόβλημα υφίσταται, από τη στιγμή που υπάρχει καλώδιο, είτε με crossover, είτε άνευ crossover. Το πρόβλημα του συντελεστή απόσβεσης είναι επουσιώδες, από τη στιγμή που μιλάμε για παθητικά ηχεία. Ας τα πάρουμε από την αρχή.

Όταν ο ενισχυτής οδηγεί τα ηχεία, εφαρμόζει τους ακροδέκτες τους εναλλασσόμενη τάση μεταβλητής συχνότητας (Hertz) και μεταβλητού πλάτους (Volt), με αποτέλεσμα στο κύκλωμα του ηχείου να ρέει εναλλασσόμενο ρεύμα, οπότε τα κινούμενα μέρη του, (κώνοι ή μεμβράνες), ταλαντώνουν και παράγουν ηχητικό κύμα. Όταν αυτή η εναλλασσόμενη τάση πάψει να εφαρμόζεται, τα κινούμενα μέρη έρχονται στη θέση ηρεμίας τους, και αναπόφευκτα παράγουν με τη σειρά τους κάποιο, εναλλασσόμενο επίσης, ρεύμα, συμπεριφερόμενα ως μικρόφωνα, (άλλωστε, η αρχή λειτουργίας τους είναι η ίδια). Αυτό ακριβώς το ρεύμα πρέπει να απορροφηθεί από τον ενισχυτή, όσο γίνεται πιο γρήγορα, ώστε αυτός να είναι σε θέση δώσει ρεύμα για την επόμενη νότα του μουσικού σήματος, κοκ. Για να γίνει αυτό, το μεγάφωνο θα πρέπει να βλέπει πολύ μικρή αντίσταση, που πρακτικά να ισοδυναμεί με βραχυκύκλωμα. Η αντίσταση αυτή δεν είναι παρά η αντίσταση εξόδου του ενισχυτή, και μετριέται σε κάποια εκατοστά ή δέκατα του Ωμ. Όσο πιο μικρή είναι αυτή η αντίσταση, τόσο πιο εύκολα και γρήγορα ο ενισχυτής θα αποσβέσει αυτό το ρεύμα που έρχεται από το μεγάφωνο, στέλνοντάς το στη γείωσή του, και άρα τόσο καλύτερα θα "ελέγχει" το μεγάφωνο. Μ' άλλα λόγια, εδώ, η πηγή είναι το μεγάφωνο και το φορτίο είναι ο ενισχυτής. Ο συντελεστής απόσβεσης (Damping Factor, DF), έτσι όπως ανακοινώνεται στις τεχνικές προδιαγραφές ενός ενισχυτή, δίνει το μέτρο της ικανότητάς του, να ελέγχει τα κινούμενα μέρη του ηχείου. Είναι καθαρός αριθμός και ορίζεται ως ο λόγος της ονομαστικής αντίστασης του ηχείου προς την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή:

(1) DF = αντίσταση ηχείου / αντίσταση εξόδου του ενισχυτή

δηλαδή, είναι ανάλογος προς την αντίσταση του ηχείου και αντιστρόφως ανάλογος προς την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή. Έτσι, με δεδομένη την αντίσταση εξόδου ενός συγκεκριμένου ενισχυτή, εάν αυτός οδηγεί ένα ηχείο 4Ω θα έχει συντ. απόσβεσης α, ενώ για ένα ηχείο 8Ω ο συντελεστής απόσβεσης θα είναι 2α, δηλαδή διπλάσιος.

Παράδειγμα: έστω ότι έχουμε έναν ενισχυτή με αντίσταση εξόδου 0,02Ω. Εάν αυτός οδηγεί ηχείο 8Ω, ο συντελεστής απόσβεσής του (DF) θα είναι:

DF = 8 / 0.02 = 400

ενώ, εάν αυτός οδηγεί ηχείο 4Ω, ο DF θα είναι:

DF = 4 / 0.02 = 200

Έτσι, για ψυχολογικούς λόγους, όλοι οι κατασκευαστές ενισχυτών ανακοινώνουν (όσοι ακόμη ανακοινώνουν) συντελεστή απόσβεσης για ηχείο 8Ω, πράγμα που δίνει και καλύτερο αποτέλεσμα. Η πράξη, βέβαια, απέχει από τη θεωρία διότι:
1. Το ηχείο δεν είναι καθαρά ωμικό φορτίο, συμπεριφέρεται ως χωρητικό, αλλά και ως επαγωγικό φορτίο. Προεκτείνοντας, η σύνθετη αντίστασή του κυμαίνεται, σε σχέση με τη συχνότητα που καλείται να αναπαραγάγει. Είναι συχνό το φαινόμενο, ένα ηχείο ονομαστικής αντίστασης 8Ω, στα 150Ηz να έχει αντίσταση 5Ω, ενώ ας πούμε στα 10000Ηz η αντίστασή του να είναι 30Ω, οπότε ανάλογα θα αυξομειώνεται και ο συντελεστής απόσβεσης του συστήματος ηχείο-ενισχυτής, άρα θα αυξομειώνεται και η ευκολία, με την οποία ο ενισχυτής θα ελέγχει το ηχείο.
2. Ανάμεσα στο ηχείο και τον ενισχυτή παρεμβάλλεται βέβαια και κάποια ηλεκτρική γραμμή μεταφοράς, δηλαδή το καλώδιο, το οποίο βέβαια έχει κι αυτό κάποια αντίσταση. ’ρα, η σχέση (1) θα πρέπει να τροποποιηθεί και να γίνει

(2) DF = Rs / Rout + Rc

όπου Rs είναι βέβαια η αντίσταση του ηχείου σε δεδομένη συχνότητα, Rout η αντίσταση εξόδου του ενισχυτή και Rc η συνολική αντίσταση του καλωδίου. Η αντίσταση του καλωδίου δίνεται συνήθως ως προς κάποια μονάδα μέτρησης του μήκους του. Εάν, φερ' ειπείν, ένα καλώδιο έχει αντίσταση 0,04Ω ανά μέτρο και χρησιμοποιούμε 5 μέτρα απ' αυτό το καλώδιο για κάθε ηχείο, τότε η Rc είναι
(3) Rc = 2 * 5 * 0,04 = 0,4Ω
Εφαρμόζοντας στο παραπάνω παράδειγμα, βλέπουμε ότι αμέσως-αμέσως ο συντελεστής απόσβεσης για ηχείο 8Ω από 400 γίνεται 19, και από 200 γίνεται 9,5. ’ρα, η αντίσταση του καλωδίου παίζει πολύ πιο σημαντικό ρόλο από την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή, σε κάθε περίπτωση. Στο παραπάνω παράδειγμα, η αντίσταση του καλωδίου 0,4Ω είναι ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΜΕΓΕΘΟΥΣ, 20 φορές μεγαλύτερη από την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή. Γι' αυτό το λόγο, σε εφαρμογές με μεγάλα μήκη καλωδίων ηχείων, καλό είναι να αναζητούμε μεν ενισχυτή με υψηλό συντελεστή απόσβεσης, (υπάρχουν μηχανές με DF 1000), αλλά πολύ πιο σημαντικό είναι να χρησιμοποιήσουμε καλώδια μεγάλης διατομής. Για να το πω πιο απλά, εάν σε μια εφαρμογή ενός bar χρειαζόμαστε 25 μέτρα καλώδιο για κάθε ηχείο, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε κοινό ηλεκτρολογικό καλώδιο 5-6 καρέ, παρά κάποιο ακριβό audiophile καλώδιο σαφώς μικρότερης διατομής, ηχητικά άριστο μεν, αλλά ίσως ακατάλληλο για τέτοιου είδους εφαρμογή.
Στο παραπάνω παράδειγμα, συντελεστής ίσος με 400, δεν είναι απλώς καλός, αλλά άψογος. Βλέπετε όμως πού πάει με την αναπόφευκτη πρόσθεση του καλωδίου. Δηλαδή, εάν αντί 400 ήταν 50, θα ήταν κακός; Απολύτως όχι. Κάντε τις πράξεις και θα δείτε ότι, με την πρόσθεση του καλωδίου, από 50 θα πήγαινε στο 14. Τί 14, τί 19...
Βέβαια, πιο κοντά στο ιδανικό είναι τα ενεργά ηχεία. Σε τέτοιου είδους ηχεία, το καλώδιο που βλέπει το κάθε μεγάφωνο δεν είναι παρά κάποιες λίγες δεκάδες εκατοστά, και ο κάθε ενισχυτής βλέπει το μεγάφωνό του αμιγώς, χωρίς την παρεμβολή δικτυώματος crossover. (Στα παραπάνω παραδείγματα, ούτε καν ελήφθη υπ’ όψιν το πηνίο που, σε πλείστες των περιπτώσεων, υπάρχει σε σειρά με το μεγάφωνο, στον κλάδο χαμηλών και μεσαίων).
Συνοψίζοντας, για το μήκος καλωδίου που χρησιμοποιούμε στα ηχεία του σπιτιού μας, και που μας ενδιαφέρει εδώ, ο συντελεστής απόσβεσης του ενισχυτή δεν έχει σημασία. Αυτό το μέγεθος έχει προ πολλού (εδώ και 25 χρόνια) πάψει να αποτελεί κριτήριο περί της ηχητικής ποιότητας ενός ενισχυτή.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.051
Reaction score
20.464
Μόλις είδα και τα τενχνικάς προδιαγραφάς του TS33. Απολαύστε:

Sensitivity : 96dB at 4 ohm
Switchable 4/16 ohm impedance
Power requirement : as little as 1.5 watts
Cross-over : None
Terminals : Standard multiway gold plated binding posts. Twin Sets and jumpers


Τρία πουλάκια κάθονταν και πλέκανε κροσόβερ
Τό ‘να κοιτάει το βολτάζ, μην αυξηθεί καθόλου
Τ’ άλλο μπαλάσλες ζώστηκε κι έστησε καραούλι
κι ολημερίς το πέρασμα φυλάττει μην περάσουν
μπουλουκηδόν απανωτά, αμπέρ αφηνιασμένα.
Το τρίτο το εξυπνότερο, το Αμερικανάκι
ολόρθο στέκει αντίπερα, το στήθος του προτάσσει,
του ώντιο εντζινίερινκγ το μαίηνστρημ ταράσσει,
τα φρύδια ενώνει μονομιάς, εσφίγγει τη γροθιά του,
υψώνει την εκεί ψηλά και ρυθμικά κραδαίνει,
και στεντωρία τη φωνή, αναφωνεί και λέγει:
-Κοιτάτ’ ωρέ όλοι εσείς, οι άσχετοι, οι βλάχοι,
στρώσετε κώλο στο σκαμνί κι ανοίξτε τα στραβά σας
μετά δεούσης προσοχής, προσήλωσης μεγάλης,
διαβάστε όλα τούτα ‘δώ, τις προδιαγραφές μου.
Κι αν άκρη δεν θα βγάλετε, κι αν πέσουν τα μαλλιά σας,
οι άσχετοι είσαστ’ εσείς, κι όχι εγώ ο φταίχτης.
Δε ξεύρω τι μου λέγετε, πώς θέτε να μετράω,
τα ντεσιμπέλ τα μέτρησα στα τέσσερα Ωμ απάνω.
Τι λέει ο Βόλτα και ο Ωμ εμένα δε με κόφτει,
τα είπα και ελάλησα κι αυτ’ είν’ η άποψή μου.
(Τέρπανδρος Πικραλίθρας,
εκ του προχείρου ιάμβων ραψωδός)


Αχ, αυτά τα μούλτιγουέη τέρμιναλς άνευ κροσόβερ.
… (Είναι καταφανές, ότι αυτός που έγραψε αυτά τα πράγματα, δεν γνωρίζει τι έγραψε, σε τι αναφέρεται, και πώς λειτουργεί αυτό).
Άντε, βοήθειά μας… Πάω να φτιάξω καφέ.
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Οργασμος αισθησεων , νου και χιουμορ!

Οταν θελει ο Βολος βγαζει κατι παιδια... :wink:
 


Μηνύματα
2.575
Reaction score
13
Τα ενεργά ηχεία έχουν επίσης και την "πολυτέλεια" να διορθώνουν τις ατέλειες των μεγαφώνων εκτός από το να τα οδηγούν.
Κάτι άλλο που θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι ναι η μεγάλη διατομή συμβάλει θετικά αλλά μόνο για χαμηλές και χαμηλομεσαίες συχνότητες διότι όσο αυξάνεται η συχνότητα του ηχητικού σήματος έχουμε άλλα φαινόμενα και το σήμα δεν εκμεταλλεύεται τόσο την διατομή. Αυτό μπορείτε να το δείτε και σε εταιρίες κατασκευής καλωδίων όπου εφαρμόζεται ολόκληρη επιστήμη για την σωστή και όσο το δυνατότερο μικρότερη απώλεια στην μεταφορά του ηχητικού σήματος. Επίσης δεν είναι λίγες οι φορές όπου έχουμε μεγάλη βελτίωση στην ηχητική ποιότητα κάνοντας χρήση διπλοκαλωδίωσης.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Λοιπόν αφού δώσω τα εύσημα στον Κ. Κόγια για τα γραφόμενά του (ελπίζω όλοι να κατάλαβαν τα περί dumping factor αλλά και το πόσο ευκολα αυτός επηρεάζεται σε real life καταστάσεις) ας δούμε λίγο πάλι το αρχικό ερώτημα...

Παίζουν λοιπόν κάποιο ρόλο οι επιλογές των ohm στους ενισχυτές???

Συμφωνούμε απ' ότι φαίνεται αν όχι όλοι, οι περισσότεροι, ότι δεν παίζουν ρόλο στην ηχητική ποιότητα, παρά μόνο στην ενεργοποίηση της προστασίας του ενισχυτή. (με μια εξαίρεση φυσικά τους λαμπάτους με μετασχηματιστή στην έξοδο όπου εκεί παίζει ρόλο σε ποια έξοδο θα βάλουμε τα ηχεία μας μιας και που κάθε έξοδος αντιστοιχεί σε σδιαφορετικά τυλίγματα του μετασχηματιστή εξόδου)

Για να το πάμε λοιπόν λίγο μακρύτερα το ερώτημα. Τι συμβαίνει σε ένα ηχείο των 4ohm διπλοκαλωδιομένο με αρκετά μέτρα καλώδιο???

Κατα πόσο παραμένει 4ohm και κατα πόσο αλλάζει η εμπέδησή του???
 

Μηνύματα
2.679
Reaction score
5
Ok.. όλα καλά αλλά, ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί ενισχυτές σε υψηλές στάθμες παρουσιάζουν το φαινόμενο του ψαλιδισμού που γίνεται ακόμα πιο έντονο όταν οδηγούν αναίσθητα και χαμηλής αντίστασης ηχεία. Σε αυτήν την περίπτωση έκτος από την παραμόρφωση τίθεται και θέμα καταστροφής τον ηχείων.

Σε γενικές γραμμές όλοι οι ενισχυτές με εξαίρεση τους λαμπάτους, μπορούν να οδηγήσουν κάθε ηχείο φτάνει να μην έχουμε απαιτήσεις για μεγάλες στάθμες.

Λύστε μου τώρα μια απορία που έχω.

Αφού αυτός ο διακόπτης δεν κάνει τίποτε άλλο από το να αποσυνδέει τα ηχεία (αλλιώς σύστημα προστασίας) τότε ποίος είναι λόγος ύπαρξης ενός τέτοιου διακόπτη? Εφόσον όταν είναι στα 6ohm με αντίστοιχα ηχεία, το σύστημα προστασίας ενεργοποιείται νωρίτερα η αργότερα δεν κατάλαβα ακριβώς τι εννοείτε, λογικά πιο κοντά στο όριο του ενισχυτή. Αν έχω πιο εύκολα φορτία 8ohm που λογικά θα οδηγηθούν ακόμα πιο εύκολα από τον ενισχυτή ποίος ο λόγος να μετακινήσω τον διακόπτη στα 8 ohm και ποιο λόγο εξυπηρετεί η μετακίνηση του?
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.317
Μηνύματα
2.858.303
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top