Classic HiFi

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Αυτό το νέο θέμα θα έχει σαν σκοπό την παρουσίαση κλασσικών hifi υλοποιήσεων με σκοπό να μαθαίνουν οι νέοι και να θυμούνται οι μεγάλοι.

Άπό την δεκαετία του '50 μέχρι και σήμερα έχουν παρουσιαστεί χιλιάδες υλοποιήσεις από χιλιάδες κατασκευαστές. Κάποιες όμως από αυτές έχουν αντέξει στον χρόνο και θεωρούνται κλασσικές.

Όποιος λοιπόν έχει στοιχεία για κάποια από αυτές τις συσκευές τον περιμένουμε με χαρά να μας την παρουσιάσει...

Επίσης όποιος ενδιαφέρεται για την παρουσίαση μιας συσκευής καλό θα ήταν να επικοινωνεί μαζί μου με ένα pm έτσι ώστε να διαμορφώσουμε μία λίστα από τις συσκευές που θα παρουσιαστούν σε αυτό εδώ το θέμα.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Και ας κάνουμε την αρχή με το κλασικότερο πικάπ όλων των εποχών το Rega Planar2



To Planar2 ήταν μια από τις πρώτες υλοποιήσεις της Rega μιας καθαρά βρετανικής εταιρίας. Το ιδιόμορφο όνομα "Rega" προέρχεται από τα αρχικά των ονομάτων των ιδρυτών της (Tony RElph, Roy GAndy).

Η Rega ιδρύθηκε το 1973 και το Planar2 παρουσιάστηκε το 1975, και αμέσως αναγνωρίστηκε ως το καλύτερο οικονομικής κατηγορίας πικάπ. Δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε ο "μεγαλύτερος" αδερφός του Planar3 με παρόμοια σχεδίαση.

Αρχικά και τα δύο ήταν χωρίς βραχίονα και η Rega τα κυκλοφορούσε στην αγορά με βραχίονες που αγόραζε από την Ιαπωνία ή την Δανία. Το 1983 όμως, και μετά από 2 χρόνια σχεδιασμού και ανάπτυξης η Rega παρουσίασε τους πρώτους της βραχίονες. Τον RB250 που συνόδευε το Planar2 και τον RB300 που συνόδευε το Planar3. Και οι δύο κατασκευαζόταν με τον ίδιο τρόπο από ένα μονοκόματο τμήμα μετάλλου.


RB250


RB300

Την ίδια χρονιά η Rega παρουσίασε την πρώτη της κεφαλή την R100 η οποία κατασκευαζόταν στην Ιαπωνία με προδιαγραφές της REGA. H R100 αντικαταστάθηκε σύντομα από την RB100, και έτσι γεννήθηκε ο κλασσικός συνδιασμός Planar2/RB250/RB100 που αποτέλεσε το πρώτο πικάπ μιας ολόκληρης γενιάς μουσικόφιλων.

Το καλό όμως μπορεί πάντα να γίνει καλύτρο και έτσι η REGA το 1988 παρουσίασε δυο νέες κεφαλές την Bias και την Elys. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν η Rega πουλούσε περίπου 1000 τον μήνα με λίστα αναμονής 5(!!!) μηνών. Έτσι ο νέος συνδιασμός ήταν πλέον Planar2/RB250/Bias


Bias


Super Bias


Elys


Super Elys

Από το 1988 λίγα πράγματα άλλαξαν πάνω στο planar2 (πλέον τα planar2 και 3 φορούν το ίδιο μοτέρ, και επίσης το σασί βελτιώθηκε αισθητά με την χρήση νέων υλικών) και η Rega κυκλοφόρησε ένα upgrade kit για τους παλαιότερους αγοραστές του planar2. Καποια στιγμή παρουσιάστηκαν στην αγορά κάποια χρωματιστά planar με σκοπό να πλησιάσουν ένα πιο νεανικό κοινό.



Το planar2/3 είναι σε παραγωγή από το 1973 έχοντας μια πετυχημένη καριέρα 31 ετών. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια άλλη συσκευή στον χώρο με μία τόσο λαμπρή πορεία. Ας τα εκατοστήσει λοιπόν!!!

ΥΓ1 Κάποια στιγμή η Rega είχε παρουσιάσει ένα πικάπ για δίσκους 78 στροφών βασισμένο στο planar 2 με την ονομασία planar78. Η μόνη διαφορά ήταν στην ταχύτητα αλλά και στην κεφαλή που φορούσε το planar78.


Planar78

ΥΓ2 Πολλά πικάπ ουσιαστικά ήταν και είναι κλώνοι του planar2/3. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρόσφατο Goldring GR1 το οποίο είναι μια ποιο απλή έκδοση του planar2 και κατασκευάζει η Rega κατά παραγγελία της Goldring.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Αν για το κλασσικότερο πικάπ όλων των εποχών μπορεί να υπάρχουν -εκτός του planar2- άλλα 2-3 πικάπ, δεν συμβαίνει το ίδιο με τους ολοκληρωμένους ενισχυτές.

Ο αδιαφιλονίκητος νικητής είναι ο NAD 3020. Ένας ενισχυτής που πούλησε πάνω από 1.000.000 κομμάτια στην πορεία του και ουσιαστικά το βασικό προϊόν της NAD για πολλά χρόνια.



Η ΝΑD (New Acoustic Dimension) ιδρύθηκε το περίπου 30 χρόνια πριν από τον Marty Borish.
Το 1977 σε μία έκθεση hifi στο Harrogate έκανε την εμφανισή του ο 3020 σαν έκθεμα.



Την σχεδίαση του είχε αναλάβει οι Bjorn-Erik Edvardsen, γνωστός σχεδιαστής της εποχής. Ήταν μια πολύ απλή σχέδίαση που χρησιμοποιούσε τα φθηνά (και σχετικά αργά) συμπληρωματικά τρανζίστορ 3055/2955, δεν είχε μεγάλες ψύκτρες, ή περίτεχνη πρόσοψη. Τα κουμπιά και τα ρυθμιστικά στην πρόσοψη ήταν από πλαστικό και η συνολική του εμφάνιση μπορούσε να χαρακτηρισθεί άσχημη. Εσωτερικά χρησιμοποιούσε απλά υλικά , και υπήρχε πολύ καλωδίωση. Ο βασικός σκοπός ήταν προφανής. Το χαμηλό κόστος. Το κόστος του τότε μόλις 80 λίρες Αγγλίας.



Παρόλους όμως τους περιορισμούς είχε κάποια πλεονεκτήματα. Είχε ένα πολύ καλό για την εποχή phono stage . Έδινε μόνο 2x20watt αλλά μπορούσε να οδηγήσει τα περισσότερα ηχεία της εποχής. Είχε ρυθμιστικά τονικότητας. Είχε pre-out/main-in (ώστε να χρησιμοποιηθεί σαν προενισχυτής σε μελλοντικά αναβάθμιση) . Επίσης είχε ένα μαγικό κουμπάκι το soft clipping (υπάρχει ακόμα στα budget μοντέλα της εταιρίας) , το οποίο όταν ήταν ενεργοποιημένο αλλοίωνε μεν τον ήχο, αλλά απέτρεπε τον ψαλιδισμό, προστατεύοντας τα ηχεία αν ο χρήστης το παρατράβαγε με το ρυθμιστικό της έντασης.

Ένα από τα events του show όπου παρουσιάστηκε ήταν όταν σύνδεσαν τον 3020 παρράληλα (ώστε να βλέπει το μισό φορτίο) με κάποια ακριβά ηχεία -και δύσκολα φορτία- της εποχής. Ο 3020 έπαιζε προς έκπληξη όλων, χωρίς φυσικά να πιάνει μεγάλες στάθμες. Αυτό σε συνδιασμό με την αξιοπρεπή του ηχητική απόδοση, τράβηξε την προσοχή πολλών.

Η ΝΑD που ως τότε έκανε μόνη της την διανομή ξαφνικά απόκτησε νέους διανομείς την μεγαλύτερη τότε αλυσίδα λιανικής συσκευών ήχου την HiFi Markets.

Έτσι λοιπόν ξεκίνησε η τρέλλα του NAD 3020. Στην πορεία η NAD παρουσίασε διάφορες νέες εκδόσεις του ενισχυτή ( όπως 3020s20 1979-1981,3020A 1981-84, 3020Β 1984-87,3020i 1987-92 και η πιο απλοποιημένη 3120 1984-87) αλλά τα βασικά του χαρακτηριστικά παρέμεναν τα ίδια. Άλλωστε γιατί να αλλάξεις μια πετυχημένη συνταγή?


ΝΑD 3020i

Η καριέρα του 3020 έλειξε κάπου μέσα στην προηγούμενη δεκαετία (1993-94) όταν η NAD τον αντικατέστησε με τον 302 ο οποίος αν και παρόμοιας φιλοσοφίας είχε εντελώς διαφορετική σχεδίαση. Η ΝΑD όμως ακόμη και σήμερα με βάση την εμπειρία που της έδωσε ο 3020 έχει σαν παράδοση να σχεδιάζει καλούς και φθηνούς ενισχυτές (πιο πρόσφατο παράδειγμα ο 320ΒΒΕ)

Ο ΝΑD 3020 κατάφερε στην εποχή του να αποδείξει ότι το hifi δεν είναι κατ' ανάγκη ένα ακριβό σπόρ για λίγους, κι ότι μπορεί κάποιος να χτίσει ένα αξιοπρεπές σύστημα με χαμηλό κόστος. Η όλη μόδα που δημιούργησε ο 3020 οδήγησε πολλές άλλες εταιρίες να παρουσιάσουν αξιόλογους μικρούς ενισχυτές , και ουσιαστικά ο 3020 καθοδήγησε την αγορά του budget hifi για μια 15ετία.
 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
A&R A60 ολοκληρωμένος ενισχυτής. Ο πρώτος ενισχυτής που σχεδίασε και κατασκεύασε ο John Dawson ιδιοκτήτης και ιδρυτής της
ARCAM.



Περισσότερες φωτο:





Κλασικό κομμάτι κατασκευάστηκε το 1976 και πούλησε πάνω από 30000 κομμάτια αν θυμάμαι καλά.

http://www.retrohifi.co.uk/a60review.pdf
 

Τ

ΤΑΣΟΣ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΣ

Guest
Ο ενισχυτης που καθιερψσε το shoes-style στους ενισχυτες,εδω στην ΜΚΙ εκδοση



και εδω στην ΜΚII (στη φωτο ειναι ο cyrus two αλλα η εμφανιση ειναι ιδια)




Και επειδη ο ανταγωνισμος κανει καλο να και η απαντηση της naim audio, o θαυμασιος NAIT.....

 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Το 1989 στην Κύπρο άκουσα τον Cyrus 2 με το τροφοδοτικό PSX και το ομόσταβλο CD player της εταιρείας (PCM ΙΙ )με ηχεία mission 762 αν θυμάμαι καλά. Ο Cyrus 1 δεν δεχόταν το τροφοδοτικό PSX , αλλά το CD player ναι.
Eίχα και το διαφημιστικό φυλλάδιο αλλά το έχασα.






ΜISSION 762


 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
894
Φίλε Γιάννη, νομίζω πως στα πικάπ επιβάλλεται να μπει και το θρυλικό SL1200MkII...
Δεν είναι αμιγώς HiFi κατασκευή αφού αρχικός στόχος της Technics ήταν οι DJs αλλά ξέρω πολλούς HiFiντελιστές που έκαναν τα πρώτα τους βήματα στον αναλογικό ήχο με ένα MkII.
 


Τ

ΤΑΣΟΣ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΣ

Guest
Γιαννη ο συνδυασμος CYRUS 2+ PSX παραμενει ακομα και σημερα ενας καταπληκτικος ενισχυτης.Το PSX που συνδυαζοταν με τον ενισχυτη ειχε τη διπλασια χωρητικοτητα απο οτι το σημερινο ενω το phono stage ηταν εξαιρετικο.
Για 2 περιπου χρονια ηταν ο ενισχυτης αναφορας του ΗΧΟΥ και οδηγουσε τα ηχεια αναφορας BW 801.
Για πολλους θεωρειτε η απολυτη αγορα για μεταχειρισμενη συσκευη και δεν σου κρυβω οτι επισκεπτομαι καθημερινα το ebay ψαχνωντας για ενα CYRUS 2 .Υπαρχουν αρκετα βεβαια αλλα απο τις φωτο φαινεται οτι οι ιδιοκτητες τους δεν ηταν και τοσο προσεκτικοι.
 

Τ

ΤΑΣΟΣ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΣ

Guest
Γιαννη ο συνδυασμος CYRUS 2+ PSX παραμενει ακομα και σημερα ενας καταπληκτικος ενισχυτης.Το PSX που συνδυαζοταν με τον ενισχυτη ειχε τη διπλασια χωρητικοτητα απο οτι το σημερινο ενω το phono stage ηταν εξαιρετικο.
Για 2 περιπου χρονια ηταν ο ενισχυτης αναφορας του ΗΧΟΥ και οδηγουσε τα ηχεια αναφορας BW 801.
Για πολλους θεωρειτε η απολυτη αγορα για μεταχειρισμενη συσκευη και δεν σου κρυβω οτι επισκεπτομαι καθημερινα το ebay ψαχνωντας για ενα CYRUS 2 .Υπαρχουν αρκετα βεβαια αλλα απο τις φωτο φαινεται οτι οι ιδιοκτητες τους δεν ηταν και τοσο προσεκτικοι.
 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Τάσο κι εμένα μου άρεσε τότε που τον είχα ακούσει αλλά δεν είχα χρήματα να τον αγοράσω. Υπηρετούσα θητεία στην Κύπρο και δεν είχα την οικονομική δυνατότητα. Μόνο οι επαγγελματίες στρατιωτικοί (αξιωματικοί) που πληρώνονταν καλά αγόραζαν ακριβά μηχανήματα και αφορολόγητα , όπως και οικοσκευή και αυτοκίνητο που δικαιούνταν. Θυμάμαι ότι ήταν ακριβά τότε αυτά. Όλοι κυνηγούσαν τα γιαπωνέζικα. Θυμάμαι ότι το μαγαζί που αντιπροσώπευε τα Yamaha στην Κύπρο, έφερνε ενισχυτές Aragon και ηλεκτοστατικά ηχεία (δεν θυμάμαι μάρκα) αλλά ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα ηλεκτοστατικό ηχείο. Τα Yamaha τα έπαιζε με ηχεία Monitor Audio.
Μπορεί λεφτά να μην μου περίσσευαν αλλά όλα τα στερεοφωνικάδικα της Λευκωσίας τα είχα γυρίσει. Είχα πάει και σε μια έκθεση με στεροφωνικά και αυτοκίνητα στο Μακάριο Στάδιο Νοέμβρης 1989 νομίζω.
Τα ηχεία Β&W τα DENON και τα Nacamichi τα έφερνε ο ίδιος αντιπρόσωπος.
Ήταν κι ένα κατάστημα που το είχε κάποιος Μίκης στη Λευκωσία. Αυτός είχε πολύ καλές συσκευές. Έχουν περάσει χρόνια και δεν θυμάμαι καλά τι έφερνε αλλά πάντως εκεί είχα δει ηχεία Harbeth και ποιοτικά καλώδια ηχείων και κάποιους ενισχυτές που έμοιαζαν σαν ιδιοκατασκευές δε θυμάμαι μάρκα αλά νομίζω ήταν αγγλικοί.
Ο Αντώνης Κ. αν ξέρει μπορεί να μας πεί περισσότερα.
Αυτά. Αν θυμηθώ κι άλλα θα τα γράψω.
 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Το μαγαζί που άκουσα τα Cyrus two και Mission 762 ήταν δισκάδικο. Πήρα και το πρώτο μου CD από εκεί.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
Cyrus2

Λοιπόν λίγα παραπάνω πράγματα για τον Cyrus2.

O Cyrus2 παρουσιάστηκε στην αγορά περίπου το 1985. Το μέγεθός του σε ξεγελούσε. Ήταν μόνο 210x 90x 340mm αλλά όποιος τον άκουγε νόμιζε ότι άκουγε ένα μεγάλο ενισχυτή. Η τίμή του ήταν £299 και κόστιζε ακριβώς τα διπλάσια από το Cyrus1 τον μικρότερο αδερφό του, του οποίου αποτελούσε την εξέλιξη.



Τι αγόραζε όμως κάποιος με αυτά τα λεφτά;
Αγόραζε ένα ενισχυτή 2x50watt (ο cyrus1 ήταν 2x30watt) με καλή επάρκεια ρεύματος, ένα πολύ εξελιγμένο phono stage (ο cyrus1 είχε ένα παρόμοιο αλλά ποιο θορυβώδες) . Εσωτερικά υπήρχε μόνο μία πλακέτα μίας όψεως και ένας μεγάλος μετασχηματιστής. Χρησιμοποιούσε γρήγορα συμπληρωματικά τρανζίστορ με απευθεία σύζευξη στην έξοδο. Οι συνδέσεις RCA έμοιαζαν με αυτές του NAD 3020 και ήταν οριζόντιες. Υπήρχαν δύο ξεχωριστές είσοδοι για phono stage. H μία ήταν για κεφαλές ΜΜ και η άλλη για MC. Είχε 5 εισόδους γραμμής. Επίσης πίσω ήταν η είσοδος για το εξωτερικό τροφοδοτικό (μια καθαρά Βρεταννική τεχνική που πρωτο εφήρμοσε η NAIM), που ονομαζόταν PSX και κόστιζε £200 επιπλέον, αλλά βελτίωνε τρομερα την ηχητική απόδοση του ενισχυτή.

Η πρώτη έκδοση είχε πλαστική πρόσοψη και είχε ένα πλαστικό διακόπτη έναρξης κάτω από ένα κόκκινο LED. Oι επόμενες εκδόσεις είχαν μεταλλική πρόσοψη και το LED στον διακόπτη είχε αντικατασταθεί από ένα φωτιζόμενο LOGO της Cyrus.

Στην τρίτη και τελευταία έκδοση που κυκλοφόρησε το 1990 το LOGO της Cyrus δεν ήταν πλέον φωτιζόμενο, ενώ είχε αλλάξει και ο διακόπτης της έναρξης και το ρυθμιστικό της έντασης που πλέον ήταν διπλό και έτσι έπαιζε και το ρόλο του balance. Eπίσης πάνω σε όλα τα ρυθμιστικά υπήρχε ένας οδηγός Led. Τέλος υπήρχε και δυνατότητα muting.

Aυτός ο τρίτος Cyrus2 είχε την καλύτερη ηχητική απόδοση από όλους. Κόστιζε πλέον £399, και άντεξε για μερικά ακόμη χρόνια ώσπου αντικαταστάθηκε από τον Cyrus3 παρόμοιας φιλοσοφίας, αλλά με ένα σημαντικό μειονέκτημα. Ένα πολύ χειρότερο phono stage. Σήμερα αν δεν κάνω λάθος έχουμε φτάσει στον Cyrus 8.
 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Re: Classic HiFi : Πικάπ Technics SL-1200 MKII



Περίπου το 1974 η Technics παρουσίασε μια σειρά από δύο πικάπ. Το ένα ήταν το
SL-1100Α ένα τεράστιο και βαρύ , άμεσης οδήγησης με 14" πλατό, και με στροβοσκοπικό δακτύλιο στην περιφέρειά του. Είχε διάφορα ρυθμιστικά pitch, 33 & 45 στροφές και υψηλή ροπή εκκίνησης και περιστροφής. Το καπάκι του ανασηκωνόταν και κόστιζε τιμή καταλόγου $279.

Επίσης η Technics πρόσφερε το SL-1200. Βασικά ήταν το ίδιο πικάπ, σε μικρότερη κλίμακα. Το καπάκι του ήταν χαμηλού ύψους και είχε εξόγκωμα πάνω ακριβώς από το πίσω μέρος του βραχίονα. Το πικάπ προσφερόταν και σαν SL-120 (όπως και το
SL-1100Α σαν SL-110). Αυτά τα μοντέλα πουλιούνταν χωρίς βραχίονα. Κάποιοι από αυτούς τους βραχίονες (SME) είχαν υπερυψωμένο το πίσω μέρος γι' αυτό και το εξόγκωμα στο καπάκι. Το καπάκι του SL-1100Α ήταν ψηλό και δεν χρειαζόταν να έχει τέτοιο εξόγκωμα.
Εκείνη την εποχή η DISCO ήταν στο φόρτε της και τα clubs χρησιμοποιούσαν πικάπ που φτιάχνονταν για ραδιοφωνικούς σταθμούς (όπως Gates, Sparta or QRK, ή Thorens πού είχαν ρυθμιζόμενη ταχύτητα περιστροφής.
Οι DeeJays ανακάλυψαν ότι η ρυθμιζόμενη ταχύτητα περιστροφής ήταν αναγκαία
όταν το "beat mixing" έγινε δημοφιλές.
Το SL-1200 έγινε δημοφιλές εξαιτίας της ρυθμιζόμενης ταχύτητας, του φωτιζόμενου στροβοσκοπίου, και της υψηλής ροπής του μοτέρ άμεσης οδήγησης που είχε.
Αυτά τα πικάπ δεν ήταν για "DJ" χρήση αλλά για οικιακή. Όμως η ιστορία απέδειξε διαφορετικά.



Μόνο κατόπιν παραγγελίας φτιάχνονται τέτοια SL-1200.

Περίπου το 1975, η Technics έβγαλε νέα σειρά... τα SL-1500, 1400, and 1300 (Manual, semi-automatic, fully-automatic). Αυτά έμοιαζαν με τα SL-1200, αλλα΄δεν είχαν την υψηλή ροπή στρέψης και εκκίνησης. Οι DJ's που τα αγόρασαν σύντομα απογοητεύτηκαν. Δεν απέκτησαν τη φήμητου SL-1200 για χρήση DJ και club .

Η Technics έβγαλε επίσης μια σειρά από "semi-pro" turntables. Ήταν τα SL-1500MKII, 1400MKII and the 1300MKII.Όλα είχαν digital readout, και ήταν quartz-locked.

ΠΙΣΩ στα 1200's...

Η Technics, δεν ήταν προετοιμασμένη να παράγει την ποσότητα των SL-1200's που απαιτούνταν.Πάντα υπήρχε λίστα αναμονής γι' αυτά.Όταν η Τechnics άρχισε να αποσύρει σταδιακά το SL-1200 in 1977, και η Disco ήταν ακόμα στο φόρτε της, ήταν ήδη η επιλογή των DJ's.

Στα 1978, Τα μόνα πικάπ που άντεχαν στη σκληρή χρήση και τις κακοποιήσεις των DJ's και των clubs, ήταν αυτά της MKII σειράς. Όμως , ήταν ακριβά κι όχι τόσο εύχρηστα για "κόλπα" όπωςτο SL-1200's.

Συμπεραίνω ότι η Technics, κατάλαβε την τεράστια αγορά που θα έχανε (Καθώς κανένα άλλο πικάπ δεν έκανε την ίδια δουλειά), τελικά έβγαλε το φημισμένο quartz-locked SL-1200MKII, και μια σειρά από οικιακά μοντέλα, the SL-1800, 1700 and 1600 (manual, semi-automatic, fully-automatic), και τα "semi-pro" quartz-locked s the SL-1800MKII, 1700MKII, and 1600MKII (manual, semi-automatic, and fully automatic).
Αρχικά το SL-1200MKII δεν έγινε αποδεκτό ευρέως από τους DJ's και χρησιμοποιούσανκάθε μεταχειρισμένο SL-1200 που πουλιόταν σε υψηλές τιμές.Μόινο όταν οι DJ's συνήθισαν to the quartz-lock setup τουSL-1200 MKII, και έμαθαν διαφορετικό τρόπο να κουμαντάρουν το πλατό (slide control rather than fingers!), το SL-1200MKII απογειώθηκε!Πάντα ήταν είδος χαμηλής παραγωγής και υπήρχε λίστα αναμονής και γι' αυτό. Όταν βγήκε το 1979, κόστιζε $279.99 τιμή καταλόγου και λιανική $204.

Μέχρι σήμερα 25χρόνια μετά το SL-1200 MKII είναι πάντα δημοφιλές, ένα μεταχειρισμένο προς πώληση αποφέρει περισσσότερα απ' ότι ένα καινούργιο το 1979!


 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
301
BBC LS3/5a

Δύσκολα μπορεί να  υπάρξει ένα άλλο ηχείο  που προκάλεσε τόσα πολλά σχόλια, τόσους πολλούς μύθους και παρανοήσεις, σαν το BBC LS3/5A. Το ίδιο το όνομα έχει προκαλέσει τη σύγχυση, αλλά στην πραγματικότητα ακολουθεί απλά το κωδικοποιημένο σχήμα εξοπλισμού του BBC.
Σε αυτό, τα κουτιά  έχουν το πρόθεμα "CT", φίλτρα "LF", και μεγάφωνα "LS", ως εκ τούτου τα δύο πρώτα γράμματα . Το  "3" στην ονομασία δείχνει ότι το σχέδιο είναι πρώτιστα για τη χρήση ραδιοφωνικής μετάδοσης (OB) εξωτερικού. Το  "5"  σήμαινε ραδιοφωνική αναμετάδοση στούντιο (πχ το LS 5/12A) . Ο αριθμός "5" μετά την κάθετο δείχνει το νούμερο του μοντέλου.

Έτσι φθάνουμε στο LS3/5 που ήταν ο τίτλος του αρχικού προτύπου. Αργότερα το "Α" προστέθηκε για να δείξει τον πρώτο και μόνο την αλλαγή σχεδίου στην αρχική προδιαγραφή. Περαιτέρω αλλαγή προδιαγραφών θα οδηγούσε σε ένα "Β" αλλά αυτό δεν έχει συμβεί, και δεν είναι πλέον πιθανό.

Ο σκοπός αυτού του ηχείου ήταν να χρησιμοποιηθεί από το BBC για monitoring σε εξωτερικές μεταδόσεις όπου ο έλεγχος με τα ακουστικά δεν ήταν ικανοποιητικός και επίσης  δεν υπήρχε ικανοποιητικός χώρος για ένα monitor "Grade Ι". (τα  monitor "Grade Ι" τα χρησιμοποιούσε το BBC για την κρίσιμη τονική εξισορρόπηση του προγράμματος, για τον προσδιορισμό της θέσης μικροφώνων, κ.λπ)

Οι πιθανοί χρήστες του ηχείου ήταν, οι παραγωγές της τηλεόρασης από εξωτερικές μονάδες μετάδοσης (ΟΒ) , όπου εκεί ο παραγωγός πρέπει να ακούσει σε χαμηλότερο επίπεδο από αυτό που χρησιμοποιείται για την πραγματική μίξη.

Δεν υπήρχε κανένα κατάλληλο εμπορικά  διαθέσιμο ηχείο , και έτσι το ερευνητικό τμήμα του BBC κλήθηκε να σχεδιάσει  ένα. Σε λιγότερο από μία το πρώτο πρωτότυπο που προσφέρεται για τις υπαίθριες δοκιμές και την αξιολόγηση. Το LS3/5 βασίστηκε σε  ένα πειραματικό μεγάφωνο που είχε αναπτυχθεί  για κάποια προκαταρκτική εργασία στις ακουστικές δοκιμές .


To LS 3/5

Αυτό το μοντέλο χρησιμοποιήθηκε από το BBC από το 1972 μέχρι το 1980.Αν και είχε τους περιορισμούς του, πρώτιστα από την άποψη της απόκρισης συχνότητας και της  μέγιστης ισχύος, τα συστατικά του ήταν αρκετά υψηλής ποιότητας και  βοήθησαν να εκπληρώσει την απαίτηση για όργανο ελέγχου που χρησιμοποιείται σε  εξωτερικές  ραδιοτηλεοπτικές μετάδοσεις.

Ένας μικρός αριθμός αυτών των μονάδων κατασκευάζετε  από το BBC και χρησιμοποιημένος στις κινητές τηλεοπτικές μονάδες ελέγχου. Το BBC όμως έφτασε στο σημείο, λόγω της ζήτησης,  να προσκαλέσει εξωτερικούς κατασκευαστές  για να κατασκευάσουν με άδεια το LS3/5.


LS 3/5a της Rogers

Πράγματι, η Rogers εξέδωσε έναν δελτίο  τύπου  στις 19 Φεβρουαρίου 1974 που υπερήφανα ανήγγειλε ότι στην έκθεση  SONEX '74, μια έκθεση που πραγματοποιείται κάθε Απρίλιο, θα παρουσίαζε   το νέο ηχείο. Πρόσφερε μια φωτογραφία και τις προσωρινές προδιαγραφές: 25W χειρισμός ισχύος, απόκριση συχνότητας με +/- 3dB 80- 20,000Hz και +/- 4dB 60-20,000kHz. Η συχνότητα cross ήταν 3kHz και οι μονάδες ήταν ένα woofer 110mm με κώνο από Plastiflex και Bextrene και ένα tweeter  27mm από Mylar. Η τιμή, ₤52 το κάθε ένα συν το Φ.Π.Α!


Αυτό κατά πάσα πιθανότητα ήταν το πρωτότυπο LS 3/5Α

Υπήρξαν όμως από νωρίς προβλήματα. Αν και το BBC είχε χρησιμοποιήσει το mid/woofer B110 της KEF, όταν δοκιμάστηκε μία φουρνιά του  LS3/5 βρέθηκε ότι το woofer και το tweeter  είχαν υποβληθεί σε σημαντικές αλλαγές από την KEF χωρίς να τους ενημερώσει και ο επανασχεδιασμός του ηχείου ήταν απαραίτητος προτού να αρχίσει η παραγωγή. Συνεπώς, το ηχείο στάλθηκε προς το τμήμα σχεδίων του BBC με αίτημα να τροποποιηθεί έτσι ώστε να είναι κατάλληλο για χρήση.

Το πρόβλημα ήταν σε τρεις περιοχές: το B110 είχε αλλάξει και έτσι παράγονταν χρωματισμοί και από τη μονάδα LF και από την καμπίνα του ηχείου ενώ  και η μονάδα HF είχε αναπτύξει έναν  έντονα συριστικό χαρακτήρα.

Για να σταματήσουν τους χρωματισμούς της καμπίνας τα πλαϊνά και το πάνω και κάτω τμήμα της καμπίνας καλύφθηκαν με ειδικό αποσβεστικό υλικό. Επιπλέον για να απομονωθεί καλύτερα η μονάδα των χαμηλών από την καμπίνα χρησιμοποιήθηκε pvc στο σκελετό της. Για περαιτέρω απόσβεση των χρωματισμών της καμπίνας χρησιμοποιήθηκε αφρός πολυουρεθάνης.

Η καμπίνα σφραγίστηκε για να αποφύγουν τις διαρροές του αέρα από τις υψηλές πιέσεις που παραγόταν στο εσωτερικό -ακόμα και οι τρύπες βιδών έγιναν αεροστεγείς. Τα προβλήματα στην καμπίνα είχαν σχέση  με τα μαλακά ξύλα πεύκου  Παράνα που σύνδεαν την πίσω πλευρά  με την μπροστά και αντικαταστάθηκαν  με οξιά. Πολλές αλλαγές έγιναν και στην πίσω πλευρά του ηχείου. Η νέα καμπίνα ονομάστηκε  CT4/11A.

Το πρόβλημα στο tweeter Τ27 της ΚEF αντιμετωπίστηκε με την προσθήκη μιας προστατευτικής γρίλιας (ιδέα δανεισμένη αππό ένα tweeter της Celestion). Επίσης γύρω από το tweeter τοτποθετήθηκε παχύ στρώμα τσόχας για να ελαχιστοποιηθούν οι περιθλάσεις. Πραγματοποιώντας αυτές τις αλλαγές, το crossover έπρεπε με την σειρά του να αλλάξει. Ο νέος τύπος, ονομάστηκε FL6/23  και αντικατέστησε το αρχικό FL6/16.


Η πρόσοψη του LS3/5A

Το ηχείο άλλαξε κι αυτό όνομα από LS3/5 σε LS3/5A. Από την στιγμή που μόνο μια  μικρή ποσότητα ηχείων είχε κατασκευαστεί μόνο 20 ζεύγη ηχείων έπρεπε να ανακατασκευαστούν. Αυτό το βασικό σχέδιο παρέμεινε σταθερό μέχρι το 1980, όταν έγιναν κάποιες μικροαλλαγές.

Η πρώτη σημαντική αλλαγή στο ηχείο έγινε το 1987. Κάποια ηχεία βρέθηκε να είναι 2db πάνω από το κανονικό στο 1khz. Το πρόβλημα το προκαλούσε το B110 και αμέσως to ΒΒC το ανέφερε στην KEF. H KEF αμέσως παρουσίασε ένα νέο Β110 το B110 SP1228. Το crossover ξανασχεδιάστηκε ακόμα μία φορά.


Ένα LS3/5A με ένα υπογούφερ κατασκευής Rogers. To  υπογούφερ ονομάζονταν -για προφανείς λόγους-  LS3/5Β

Εκτός της Rogers άδεια παραγωγής κατα καιρούς είχαν και η Harbeth, η Spendor (τόσο η Harbeth όσο και η Spendor δημιουργήθηκαν από μηχανικούς του BBC που είχαν εργασθεί στην εξέλιξη του LS 3/5A), η Goodmans , η Chartwell (που αργότερα συγχωνέυθηκε με την Rogers), η Audiomaster, η RAM, η JPW (που δεν παρήγαγε ούτε ένα ζεύγος ηχείων!!!)

Τώρα για το ποια ήταν τα καλύτερα??? Σε αυτό το ερώτημα οι γνώμες διχάζονται. Κάποιοι πίνουν νερό στο όνομα της Chartwell, κάποιοι λατρεύουν τα Harbeth και τα Spendor (που είναι και χρονικά τα πιο πρόσφατα) ενώ κάποιοι άλλοι ορκίζονται αιώνια πίστη στα Rogers (που παρήγαγε και τα περισσότερα ζεύγη ηχείων, 43.000 από τα 60.000 που είχαν παραχθεί μέχρι το 1989. Το BBC τότε χρησιμοποιούσε 3000 ζεύγη) .


Το  LS3/5A της Chartwell


Το Crossover FL6/23 που έδινε στο ηχείο εμπέδηση 15 Ohm!!!

Στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας η KEF σταμάτησε την παραγωγή του B110 και του T27 κάτι που οδήγησε αυτόματα στο σταμάτημα της παραγωγής του LS3/5A. Σήμερα άδεια για κατασκευή  LS3/5A έχει μόνο η STIRLING BROADCAST, η οποία διαχειρίζεται ένα stock από μεγάφωνα της KEF και παράγει και κάποιες "ειδικές εκδόσεις" . Αν κάποιος ενδιαφέρεται να αγοράσει μπορεί να το κάνει από το site της  http://www.stirlingbroadcast.net .


"πειραγμένα" LS3/5A από την STIRLING BROADCAST

Το LS3/5A δεν πέθανε όμως εξακολουθεί να ζεί μέσα από τους δεκάδες κλώνους του που κυκλοφορούν από διάφορες εταιρίες, αλλά και μέσα σε κάθε σύγχρονο mini monitor. Ήταν το ηχείο που επηρρέασε περισσότερο την αγορά και τους κατασκευαστές τα τελευταία 50 χρόνια...


LS3/5A μαζί με ένα subwoofer που τα μετέτρεπε σε ηχεία δαπέδου από την Rogers (το subwoofer ονομαζόταν AB1)

Για όσους θέλουν περισσότερες κατασκευαστικές πληροφορίες στο ακόλουθο link υπάρχει το επίσημο σχέδιο του αρχικού LS3/5A από τους μηχανικούς του BBC.
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf
 

Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Re: Classic HiFi : Πικάπ DUAL CS 505

Κλασικό πικάπ προσιτού κόστους



DUAL CS 505-1 Turntable
Specifications:  Semi-Automatic Operation
Two Speed (33.33/45)  RPM
Four Point Gimbal Tonearm
ULM Alloy Tonearm & Cartridge  
Strobe Light
Cue Control With Pilot Control
         
Spec Sheet Data: Motor:   16 Pole Synch, using a flat  
belt drive system (DUAL SM-100-1)
Start Up Time: 2-3 seconds @ 33.33
Platter:   Non-Magnetic, Removable
                304mm.   0.9 kg
Pitch Control:  6% at both speeds
                            Strobe light on platter
Wow & Flutter:  
                            0.08%   DIN  
                            0.05%   WRMS  
Years Manufactured: 1981-82'
Price (New):  $200.00(USD)




DUAL 505-2 Turntable
Belt Drive
2 Speed (33.33/45 RPM)
Semi-Automatic Operation
Pitch Control
Anti_Skating Control
220-240V or 110-125V

Spec Sheet Data: Motor:
16 Pole synch, DUAL SM-100, Flat Belt Drive
Platter: Non-Magnetic, Detatchable,
0.9Kg, 304mm
Pitch Control: 6% @ 33.33 RPM
Wow & Flutter: +/- 0.08%
DIN: +/- 0.08%
WRMS: +/- 0.05%
Rumble:
Unweighted: < 47dB
Weighted: < 70dB
Tonearm:
Torsion Resistant aluminum tubular
design in 4 point gimbal tip bearing
221mm. Offset Angle: 24 degrees 30'
Tangiential Tracking Error: 0.15/cm
Cartridge:
DUAL DN 65E
Cartridge Weight: 2.5 grams
Tracking Force: 1-2 grams


Years Manufactured: 1975-76'
Price (New): $169.00 (USD)










DUAL CS505-3 Turntable
Features:
Semi-Automatic Operation
Belt Drive
2 Speed (33.33/45 RPM)  
Pitch Control
Anti-Skating Control  
220-240V or 110-125V  
  Wood Plinth
 
Spec Sheet Data:
Motor:
16 Pole synchronous
Wow & Flutter:  
DIN:         +/- 0.06%  
WRMS:   +/- 0.35%  
Rumble:
              Unweighted:     < 52dB
              Weighted:         < 75dB
Tonearm:
Torsion Resistant aluminum tubular
design in 4 point gimbal tip bearing
221mm. Offset Angle: 24 degrees 30'
Tangiential Tracking Error: 0.15/cm
Acceptable Cartridge Weight: 3-10 grams
Tracking Force: 1-2 grams
     
Years Manufactured: 1975-76'
Price (New): $169.00 (USD)  




DUAL CS 505-4 Turntable
Specifications: Two Speeds (33.33/45)
1/2 inch headshell mount, Detatchable
Massless Stylus Force
Floating Chassis  
Anti Resonant Feet  
  Anti-Skating Control  
Heavy Vibration Damped Aluminum Platter
Anti-Resonance Rubber Coating  
Platinum Chassis with floating feet  
Anti-Distortion Wooden Console, coated
Flat Belt Drive  
16 Pole Synchronous Motor  
Speed Fine Control  
Auto Stop and Tone Arm Lift  
 
Spec Sheet Data: Wow & Flutter:  
                 DIN:       0.06  %
           WRMS:       0.035  %
Rumble:
   Unweighted:   >  52 dB  
       Weighted:   >  75 dB  
Tonearm:    Kardan, OPS (Optimal Pivot System)
Cartridge:    DUAL OMB 10
Freuency Response:  20-22,000 Hz
Voltage:     230V 50 Hz Only!            
 
Years Manufactured  1990-Present  

Το κλασικότερο απ' όλα τα μοντέλα της σειράς 505 είναι το 505-4 που εξακολουθεί ακόμα να παράγεται.
 


Μηνύματα
3.060
Reaction score
632
Ευχαριστούμε Κώστα Φ. για τα καλά σου λόγια. Ελπίζω να σε κάλυψα σχετικά με το Technics SL-1200MKII.
 

Τ

ΤΑΣΟΣ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΣ

Guest
Και μαλλον η πιο ομορφη εκδοση του LS3/5A



η μηπως ειναι αυτη?



και το κροσσοβερ....

 



Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.313
Μηνύματα
2.858.207
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top