QRD diffuser

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
13.956
Reaction score
20.475
Οταν μετακόμισα σε δικό μου σπίτι, με προσωπικό χώρο για ακροάσεις
...και πότε θα μας κάνεις μια παρουσίαση του χώρου σου; :)
 


Sonorus

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
888
Reaction score
807
Μπορούμε να το εξηγήσουμε λίγο αυτό;
Ευχαριστώ.
Το κάλυψε αναλυτικά ο Sasi.
Εν ολίγοις χρειάζεται μια απόσταση έτσι χοντρικά 1.5μ από διαχύτη υψηλών συχνοτήτων.
Όσο κατεβαίνει η συχνότητα που δουλεύει ο διαχύτης τόσο αυξάνεται η επιθυμητή απόσταση.
Αν δεν έχεις τον απαιτούμενο χώρο μπορείς να χρησιμοποιήσεις scattering που λειτουργεί εξίσου καλά.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.374
Reaction score
125.453
Για τα μπάσα και την καταπολέμηση των στάσιμων, η μόνη λύση είναι τα πολλαπλά σαμπ.
Α, τώρα που το διόρθωσα, μου φαίνεται σωστό.

Γενικά, πολύ ωραία τα έγραψες, απλά στην τελευταία πρόταση πνίγηκα. :party:

Τέλος, να συμπληρώσω πως η διάχυση με την αντικειμενική αξία της έννοιας, πρακτικά δεν έχει νόημα σε μικρούς χώρους, και όλοι οι δικοί μας χώροι ακρόασης είναι μικροί χώροι, όπου επίσης δεν έχει νόημα η έννοια των χρόνων αντήχησης, δηλαδή στην πραγματικότητα δεν υπάρχει RT 60, δεν υφίσταται reverberation time. Αυτό που υφίσταται, όπως μας ενημερώνει ο δόκτωρ Τουλ, είναι χρόνοι μείωσης ανακλάσεων, reflection decay time, εν συντομία RT και πάλι, για να μη μπερδεύει τον κόσμο.
Οπότε το σκατερινγκ είναι η κύρια χρήση όλων των διαχυτικων διατάξεων σε οικιακούς χώρους, κι όχι η διάχυση, άρα είτε μιλάμε για 2D είτε για 3D διαχυτικες διατάξεις, στην πράξη το μόνο που προσφέρουν όλες τους είναι απλώς σκατερινγκ, όπως πολύ σωστά έγραψε ο σονορους από πάνω μου, διότι όπως καταλαβαίνετε, διάχυση δεν δύναται να συμβαίνει σε μικρούς χώρους και δεν έχει νόημα διότι δεν υπάρχει καν η έννοια του reverberation time αφού δεν υπάρχει reverberation σε μικρούς χώρους.
 
Last edited:

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.853
Reaction score
77.452
Α, τώρα που το διόρθωσα, μου φαίνεται σωστό.

Γενικά, πολύ ωραία τα έγραψες, απλά στην τελευταία πρόταση πνίγηκα. :party:

Τέλος, να συμπληρώσω πως η διάχυση με την αντικειμενική αξία της έννοιας, πρακτικά δεν έχει νόημα σε μικρούς χώρους, και όλοι οι δικοί μας χώροι ακρόασης είναι μικροί χώροι, όπου επίσης δεν έχει νόημα η έννοια των χρόνων αντήχησης, δηλαδή στην πραγματικότητα δεν υπάρχει RT 60, δεν υφίσταται reverberation time. Αυτό που υφίσταται, όπως μας ενημερώνει ο δόκτωρ Τουλ, είναι χρόνοι μείωσης ανακλάσεων, reflection decay time, εν συντομία RT και πάλι, για να μη μπερδεύει τον κόσμο.
Οπότε το σκατερινγκ είναι η κύρια χρήση όλων των διαχυτικων διατάξεων σε οικιακούς χώρους, κι όχι η διάχυση, άρα είτε μιλάμε για 2D είτε για 3D διαχυτικες διατάξεις, στην πράξη το μόνο που προσφέρουν όλες τους είναι απλώς σκατερινγκ, όπως πολύ σωστά έγραψε ο σονορους από πάνω μου, διότι όπως καταλαβαίνετε, διάχυση δεν δύναται να συμβαίνει σε μικρούς χώρους και δεν έχει νόημα διότι δεν υπάρχει καν η έννοια του reverberation time αφού δεν υπάρχει reverberation σε μικρούς χώρους.
θέλω να το εξηγήσεις καλύτερα αυτό
σαν εικόνα σκατερινγκ έχω επιφάνειες κοίλες
οι συχνότητες που σκατάρουν :p έχει να κάνει με την ακτίνα?
πιο αποδοτικό πιο είναι...κοίλες επιφάνειες ή διαχυτές?
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.374
Reaction score
125.453
Πόσο περίπου είναι το όριο για το μέγεθος?
Τα 30 μέτρα ρε.

Όλοι μικροί. Μη την ψάχνεις.

Για να έχεις reverberation, θες φαράγγι, σπηλιά, Έκο Έκο Έκο Έκο..

Όχι το φλατερινγκ, αυτό κι αν δεν υπάρχει. :lol:
 


Μηνύματα
30
Reaction score
96
Για να έχουμε μια κοινή κατανόηση στο τί σημαίνει μικρός χώρος και μεγάλος χώρος.
Μεγάλος χώρος είναι μια αίθουσα συναυλιών. Πάρτε για παράδειγμα την αίθουσα Μητρόπουλος στο μέγαρο μουσικής.
Μικρός χώρος είναι ένα δωμάτιο ακροάσεων, ένα home cinema, το σαλόνι του σπιτιού σας (όσο μεγάλο και αν είναι).

Κάπου είχα διαβάζει ότι μεγάλος είναι ένας χώρος όπου η μικρότερη διάσταση είναι μεγαλύτερη αρκετές φορές από το μήκος κύματος της χαμηλότερης συχνότητας που θέλουμε να ακούμε καλά. Ωστε να "αναπτύσσονται" (αγγλιστί develop) χαμηλές συχνότητες επαρκώς.

Στις μεγάλες αίθουσες συναυλιών έχουμε σχεδόν πάντα ξύλινη επένδυση στους τοίχους και διαχύτες (συχνά κυρτούς) να κρέμονται από την οροφή και σχεδόν πάντα QRD διαχύτες στον πίσω τοίχο. Και ο πίσω τοίχος απέχει αρκετά μέτρα από τις τελευταίες θέσεις.
Στις μεγάλες αίθουσες δεν θέλουμε απορρόφηση καθώς στόχος είναι να διατηρηθεί η ηχητική ενέργεια και να φτάσει παντού. Αν έχετε παρατηρήσει, τα καθίσματα είναι σχεδόν πάντα παχιά μαξιλάρια με βελούδο. Αυτό γίνεται για να εξομοιώνεται η απορρόφηση ενός άδειου καθίσματος με ένα κάθισμα που κάθεται άνθρωπος. Για να έχουμε όσο γίνεται σταθερή συμπεριφορά στο χώρο.

Στους μικρούς χώρους όπου η αναπαραγωγή γίνεται με τεχνητά μέσα (ενισχυτής/ηχεία) και υπάρχει η δυνατότητα του volume control, δεν είναι πρόβλημα η διατήρηση της ενέργειας. Αντίθετα, το πρόβλημα είνα ο έλεγχος της ενέργειας. Και τα στάσιμα στις 3 θεμελιώδεις συχνότητες που ορίζονται από τις αποστάσεις μεταξύ των τριών βασικών παράλληλων επιφανειών σε ένα ορθογώνιο τυπικό δωμάτιο.

Οι διαχύτες έχουν θέση σε μεγάλους χώρους (κατ ελάχιστον μεγάλούτσικα στούντιο ηχογράφησης).
Διακρίνονται σε τοπικής παρέμβασης και διαχείρισης του χώρου.

Τοπική παρέμβαση είναι για παράδειγμα να μπούν γύρω από ένα κιθαρίστα για να διαχύσουν τον ήχο ομορφότερα για τα μικρόφωνα που θα τοποθετηθούν σε κατάλληλα σημεία - πράγματα χωρίς χρήση σε ένα δωμάτιο αναπαραγωγής.

Διαχείριση του χώρου είναι να καταπολεμήσουν τα στάσιμα σε μεγαλύτερα στούντιο. Εκεί μπορούν να χρησιμοποιηθούν:
1. Κυλινδρικοί
2. QRD
3. Skyline
4. BAD
5. Συνδυασμός διαχύτη - απορρόφησης.

Οι κυλινδρικοί είναι πάντα κυρτοί και όχι κοίλοι. Μια κοίλη επιφάνεια ανάκλασης κάνει ακριβώς το αντίθετο από την διάχυση - συγκεντρώνει τα κύματα σε ένα σημείο.
Οι skyline (skyline προέρχεται από τον αγγλικό όρο της εικόνας που έχει μια αμερικάνικη μεγαλούπολη με μεγάλους ουρανοξύστες δίπλα σε χαμηλότερα κτήρια, σε τυχαία διάταξη - μοιάζει με την εικόνα του διαχύτη) έχω δει να μπαίνο σε οροφή αλλά και σε πίσω τοίχους. Συνήθως προτιμούνται οι QRD.
Οι QRD συχνά μπαίνουν σε σειρά πολλοί μαζί. Μάλιστα κάποιες εταιρίες έχουν φτιάξει μεγάλους QRD στους οποίος κάθε πηγάδι είναι ένας μικρός QRD και έτσι δίνουν μεγαλύτερο εύρος συχνοτήτων λειτουργίας. Αλλά για αυτούς μιλάμε ότι χρειάζονται πολλά μέτρα ελεύθερου χώρου για να αναπύξουν την ανάκλαση/διάχυση.
Ενα άλλο τρυκ που έχω δει σε πολλά στούντιο (αν θυμάμαι το είχε ξεκινήσει το BBC) είναι η χρήση ενός module που στην μια πλευρά έχει απορροφητικό υλικό και στην ανάποδη έχει κυρτό διαχύτη. Στέκεται όρθιο και περιστρέφοντάς το αλλάζεις την λειτουργία του. Βάζοντας τέτοια στη σειρά στους τοίχους, έχεις ευελιξία να προσαρμόζεις τον χώρο. Φυσικά και αυτό δεν έχει εφαρμογή σε ένα χώρο ακρόασης.

Για τα σπίτια μας και τους χώρους που χρησιμοποιούμε, το καλύτερο είναι να τους επιπλώνουμε με ποικιλία επίπλων, συνδυασμό απορροφητικών και ανακλαστικών, και αν αυτό δεν επαρκεί, αυτό που θα λείπει είναι πάντα η απορρόφηση.

Στον δικό μου χώρο έχω ένα δερμάτινο διθέσιο καναπέ για την θέση ακρόασης. Για να μπορώ είτε να κάθομαι παρέα με τον σκύλο μου είτε να ξαπλώνω. Ο δερμάτινος καναπές (αν και "φουσκωμένος") έχει μεγάλη ανακλαστικότητα στις μεσαίες - υψηλές συχνότητες. Ρίχνοντας επάνω του ένα παχύ γούνινο ριχτάρι, ο ήχος αλλάζει σημαντικά. Μερικά φουσκωτά μαξιλάρια σε πολυθρόνες/καρέκλες περί του χώρου βοηθούν.

Κάτι που δεν βοηθά ποτέ αλλά φαίνεται να χρησιμοποιείται πολύ είναι τα λεγόμενα "acoustic foam" κρεμασμένα στους τοίχους. Ο μαύρος αυτός αφρός δεν απορροφά τίποτα από χαμηλές συχνότητες. Απορροφά υψηλές και αυτό σπάνια το θέλουμε γιατί αυτές απορροφούνται από οτιδήποτε δεν είναι παρκέ, σοβάς ή τζαμαρία.
Για να έχεις αξιοπρεπή απορρόφηση χαμηλών συχνοτήτων χρειάζεται βαρύ ηχοαπορροφητικό υλικό (π.χ. πετροβαμβακας μεγάλου ειδικού βάρους, που γίνεται σχεδόν άκαμπτος) σε μεγάλο πάχος (τουλάχιστον 10cm) και σε απόσταση από τους τοίχους. Κρεμασμένα κολλητά στους τοίχους τα ηχοαπορροφητικά πανελ έχουν την χειρότερη δυνατή απόδοση. Αν βρεθούν σε απόσταση 10-15cm από τον τοίχο, σχεδόν διπλασιάζεται η απόδοσή τους. Την καλύτερη απόδοση την έχουμε αν τα βάλουμε στη μέση του χώρου ακρόασης, κάτι που φυσικά δεν το θέλουμε. Αν και δεν είναι καθόλου κακή ιδέα η τοποθέτηση ενός διαχωριστικού από πετροβάμβακα 20cm πίσω από τις θέσεις ακρόασης αν υπάρχει ο χώρος.

Ο λόγος για το παραπάνω είναι ότι το απορροφητικό υλικό το θέλουμε σε σημεία με μέγιστη ένταση στον ήχο και όχι μέγιστη πίεση.
Μέγιστη πίεση έχουμε στα σημεία τερματισμού των στάσιμων (γωνίες, κορυφές γωνιών, τοίχους)
Η ένταση αυξάνει όσο απομακρυνόμαστε από τα σημεία μέγιστης πίεσης. Και μηδενίζεται ξανά όταν βρεθούμε σε σημείο δεσμού των στάσιμων. Αν βάλουμε απορρόφηση εκεί δεν κάνει τίποτα. Αν καθόμαστε στο σημείο αυτό δεν ακούμε καλά την συχνότητα αυτή και τις γύρω από αυτήν. Αν αφορά το σύνηθες στάσιμο στα 60-80Ηz, στα σημεία αυτά δεν έχει μπάσο.

Ολα αυτά μπορεί να φαίνονται πολύπλοκα, αιρετικά ή μαγικά. Ομως δεν είναι. Βασίζονται σε 3-4 βασικές αρχές διάδοσης κυμμάτων που όσο και αν φαίνεται απίθανο, τις έχουμε διδαχθεί όλες στην Φυσική Λυκείου. Απλά δεν τις καταλαβαίνουμε ως πρακτική εφαρμογή, ή τις ξεχνάμε, ή και τα δύο :)
 

Μηνύματα
3.664
Reaction score
5.497
Ολα αυτά μπορεί να φαίνονται πολύπλοκα, αιρετικά ή μαγικά. Ομως δεν είναι. Βασίζονται σε 3-4 βασικές αρχές διάδοσης κυμμάτων που όσο και αν φαίνεται απίθανο, τις έχουμε διδαχθεί όλες στην Φυσική Λυκείου. Απλά δεν τις καταλαβαίνουμε ως πρακτική εφαρμογή, ή τις ξεχνάμε, ή και τα δύο :)
Καλα μην δενεις και κομπο οτι ολοι οι χαιενταδες εχουν τελειωσει το λυκειο
 


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
...Μια άλλη ενδιαφέρουσα λύση, αρκετά απλούστερη και μικρότερη σε μέγεθος από QRD και skyline diffusers είναι οι λεγόμενοι "BAD" diffusers. Δεν είναι "κακοί". Προέρχεται από το Βinary Amplitude Diffusor. Βασίζεται σε μαθηματικά υπολογισμένη διάταξη από τρύπες και έλλειψη τρύπας σε ένα panel ~ 60x60cm το οποίο από πίσω του έχει απορροφητικό υλικό. Μπροστά μπορεί να έχει ύφασμα αν οι τρύπες ενοχλούν οπτικά. Συνδυάζει την διάχυση με την απορρόφηση, κρεμιέται στον τοίχο ή το ταβάνι και δεν πιάνει πολύ χώρο....
Οχι απλά "κακοί δεν είναι", κάλλιστοι είναι! ... και τους λιγουρεύομαι: Συνδυάζονται (προαιρετικά) όπως λες και με απορρόφηση ή δρουν και σαν συντονισμένο χέλμολτζ, δεν πιάνουν χώρο και διαθέτουν απείρως μεγαλύτερο WAF, και - το κυριότερο - μπορούν να δράσουν ΚΑΙ στο (άνω τουλάχιστον) μπάσο, εκεί που αλλιώς, όπως είπε ο Αυτιάς, δεν γίνεται τίποτα χωρίς παράλογες διαστάσεις.

Ομως... υπάρχουν δύο τεράστια ΑΛΛΑ:
παρά τα φαινόμενα, κατασκευάζονται πολύ δύσκολα σε επίπεδο DIY.
Γιατί; επειδή απαιτούν ένα μύριο τυχαία διανεμημένες τρύπες. Πχ για μία "συγκρατημένη" κατασκευή 50x50 χρειάζεσαι 200+ τρύπες, για μία "ασυγκράτητη" ~800+ !

Συνήθως πας συντηρητικά για ~250 τρύπες, άρα για ένα πάνελ 100 ύψος επί 50 πλάτος πας για 500, και για δύο μόνο πάνελ στα σημεία πρώτων πλαγίων ανακλάσεων πας συντηρητικά για 1000 (με ξεχωριστό κάθε φορά χρόνο σκέψης για τρύπα / μητρύπα, έ; )
Αν θέλετε και για το ταβάνι και για τον πίσω τοίχο υπολογίστε... Υπολογίστε χρόνο, υπολογίστε κόστος τρυπανιών

Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που επιστρατεύονται τα μαθηματικά, και λιγότερο η βελτιστοποίηση της απόδοσης, ιδίως σε επίπεδο μαζικής παραγωγής.
Αντί για παράδειγμα να τρυπούν ένα πάνελ 80x40 σκέφτηκαν να το χωρίσουν σε [8σειρές Χ 4στήλες] πλακάκια διαστάσεων 10x10, αλλά με το ίδιο μοτίβο τυχαία κατανεμημένων τρυπών. Οταν υπάρχουν μηχανήματα, βάζουν ένα μάτσο ατρύπητα πλακάκια μαζί, και τρυπούν το μοτίβο με ένα μόνο πέρασμα.
Στη συνέχεια για να εξασφαλισθεί ψευδοτυχαία κατανομή παρά την ομοιομορφία, τοποθετούν στην πρώτη σειρά 4 πλακάκια, το καθένα στριμμένο κατά 90° σε σχέση με το προηγούμενο. Στη δεύτερη σειρά το ίδιο, αρχίζοντας όμως με το δεύτερο πλακάκι της πρώτης σειράς, στην τρίτη σειρά με το τρίτο, στην τέταρτη με το τέταρτο.
Στην πέμπτη σειρά επαναλαμβάνουν την διαδικασία, αλλά με τα πλακάκια γυρισμένα τούμπα, από την πίσω πλευρά.
Ή σκαρφίζονται διαφορετικές κατανομές ανάμικτου στριψίματος και τουμπαρίσματος.

Ποιο μοτίβο θα δώσει τα λιγότερα επαναλαμβανόμενα σχήματα: τα μαθηματικά θα το πουν. Υπ' όψιν πάντως ότι κάποιος στο Gearsultz (υπάρχουν και τέτοιοι τρελλλοί - νομίζω 6000 τρύπες έκανε συνολικά ο αθεόφοβος) πέτυχε καλύτερα αποτελέσματα πετώντας απλά ένα νόμισμα για κάθε μία τρύπα/μητρύπα ξεχωριστά!

Και τώρα το δεύτερο ΑΛΛΑ:
αν συνδυάσεις και ρόλο απορρόφησης αλλά και Χέλμολτζ... δεν έχεις περιθώριο δοκιμών / διορθώσεων, εκτός κι'αν είσαι ΤΕΡΑΣ κουράγιου.

Μπορείς όμως να αγοράσεις. Η ολόκληρη τη μονάδα, ή μόνο την πρόσοψη.
ΠΧ: https://zigzagshop.eu/en_GB/p/Front-for-acoustic-panel-Binary/235
Είχε βάλει και o Lemarchand αγγελία και στο τσακ δεν την χτύπησα - ήθελα να κατεβαίνει πιο χαμηλά. Αν διαβάζει ας μας πει εντυπώσεις
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.853
Reaction score
77.452

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Α, γεια σου: https://www.btacoustics.com/binary-abfuser
Δείτε στο κάτω μέρος της σελίδας τι κάνει με μόλις 10cm πάχος.
Το δεξί μισό είναι κατοπτρικό του αριστερού, και το κατω μισό η πίσω πλευρά του πάνω
 


daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.853
Reaction score
77.452
Α, γεια σου: https://www.btacoustics.com/binary-abfuser
Δείτε στο κάτω μέρος της σελίδας τι κάνει με μόλις 10cm πάχος.
Το δεξί μισό είναι κατοπτρικό του αριστερού, και το κατω μισό η πίσω πλευρά του πάνω
αυτη η εταιρία λίγο με ξενιζει τωρα που το πρόσεξα ....ενώ αλλάζεις το πάχος στην επιλογή....δεν αλλάζουν τα σπεκς όπως στην άλλη που ανέβασα...
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Γι' αυτό έγραψα/υπέθεσα "με μόλις 10cm πάχος" - δεν νομίζω οτι με λιγότερα μπορεί να κατεβαίνει τόσο χαμηλά.

Υπ' όψιν οτι τα περί μαθηματικών και μικρότερων μοτίβων τυχαίων διατάξεων, ισχύουν και για τους skyline - θα μπορούσες πχ να φτιάξεις έναν με 6 διαφορετικά βάθη, απλά ρίχνοντας ένα ζάρι. Αλλά έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να φέρνεις πολλαπλές συνεχόμενες εξάρες :) - καλύτερα παίξε τάβλι
 

Μηνύματα
30
Reaction score
96
Οι BAD diffusers δεν έχουν τυχαία κατανομή σε οπές. Είναι αυστηρά υπολογισμένη βάσει αριθμοσειρών, π.χ. MLS (Maximum Length Sequence).
Για όσους ενδιαφέρονται, δείτε την σχετική πατέντα στον σύνδεσμο https://patents.google.com/patent/US5817992A/en
Μπορείτε να κατεβάσετε το pdf.
Για όσους δεν θέλουν να ξεσκονίσουν τα μαθηματικά τους αλλά και τον χειρισμό του excel, περιλαμβάνονται έτοιμα παραδείγματα αλλά και γενικές κατευθύνσεις για την κατασκευή.
Αυτό που βοηθά και είναι ίσως απαραίτητο για εύκολη κατασκευή είναι ένα τρυπάνι βάσης για εύκολες και γρήγορες τρύπες σε 3-4 κόντρα πλακέ των 3mm ταυτόχρονα.
 


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Οι BAD diffusers δεν έχουν τυχαία κατανομή σε οπές. Είναι αυστηρά υπολογισμένη βάσει αριθμοσειρών, π.χ. MLS (Maximum Length Sequence).
Η Maximum Length Sequence όμως έχει σκοπό την δημιουργία τυχαίων (για την ακρίβεια ψευδοτυχαίων) αλληλουχιών, που όμως έχουν περίοδο επανάληψης .
"Maximum Length" λοιπόν, ώστε αν αποκόψεις ένα μικρό μόνο μέρος της αλληλουχίας, να πάρεις μια όσο το δυνατόν πιο "τυχαία"/μη επαναλαμβανόμενη μικρότερη αλληλουχία που θα εξυπηρετεί την εφαρμογή σου.
Ενω αν πετάς ένα νόμισμα, υπάρχει πιθανότητα να φέρεις πχ [κορώνα-γράμματα-γράμματα- κορώνα] και μετά από μερικές τυχαίες ρίψεις ξανά το ίδιο. Αν οι ρίψεις σου είναι όχι υπερβολικά πολλές, αν τύχει κάτι τέτοιο ενοχλεί.

Αυτό που αποζητάς όμως στις δικές μας εφαρμογές είναι η απόλυτα τυχαία κατανομή, για ομοιόμορφο αποτέλεσμα και στο φάσμα των συχνοτήτων αλλά και στο χώρο (ομοιόμορφη διασπορά)
Άμα σας μυριστεί ο @christos77 πως φτιάχνετε diffusers με τρύπες σε κόντρα πλακέ.... πάει, θέλει 10 τρυπάνια :p :p
Λίγα λες.
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.592
Μηνύματα
2.866.964
Members
37.936
Νεότερο μέλος
albie
Top