Subwoofer 12 inch

Μηνύματα
1.863
Reaction score
954
Χμ..................να ρωτησω πως το πετυχαινουμε?
Και αν μπορεις εξηγησε τι σχέση μεταξύ Box tunning και Port tunning.
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Χμ..................να ρωτησω πως το πετυχαινουμε?
Και αν μπορεις εξηγησε τι σχέση μεταξύ Box tunning και Port tunning.
Αρχικά ανιχνεύεις το πρόβλημα. Εμπειρικά, όταν βλέπεις μεγάλο όγκο σωλήνα και μικρής διαμέτρου μονάδες καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά. Ηχητικά θα ακούγεται σαν ξεκούρδιστο το μπάσο. Ισοπέδωση, όλες οι νότες ίδιες. Από εκεί και πέρα μετράς και κρίνεις.
Θα πρέπει να έρθει η συχνότητα της οπής σε σημείο όπου ο συντονισμός που προσφέρει η καμπίνα στο μεγάφωνο είναι ικανός να σπρώξει τον αέρα μέσα από αυτή.
Καταλαβαίνεις ότι πλησιάζεις το στόχο όταν τα πράγματα βελτιώνονται. Ο συντονισμός εμφανίζει έντονη καμπυλότητα και σε ένα μόνο σημείο του φάσματος και τα όποια <<παράσιτα>> σε υψηλότερες συχνότητες μειώνονται σε στάθμη.
Το ιδανικό φαίνεται, πως περίπου είναι, από τα παραδείγματα και θα το δεις και παρακάτω.
Για να αυξηθεί τώρα η συχνότητα συντονισμού του σωλήνα μειώνουμε το μήκος του. Το κάνεις σταδιακά.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Αφού το θέμα <<Σωλήνας Συντονισμού>> αναλύθηκε αρκετά, είναι καιρός να προχωρήσω και σε κάποιες μετρήσεις της εν λόγο κατασκευής, για να δούμε τι <<ψάρια πιάνει>>.

Η πρώτη μέτρηση είναι βέβαια του σωλήνα, χωρίς τη χρήση Crossover, δηλαδή λειτουργώντας σε όλο το επιτρεπτό από τη μονάδα φάσμα.
Το σημείο συντονισμού του είναι οι 23,6 Hz, ενώ γίνεται φανερό πως το σύστημα μεγάφωνο-καμπίνα το υποστηρίζει σε κάθε περίπτωση.
Φαίνεται η άριστη συμπεριφορά του με πολύ καλή συμμετρία, ενώ υπερβαίνει εύκολα το όριο των 20 db που έθεσα πριν για τα υποπροϊόντα. Μάλιστα μόνο μια μικρή περιοχή γύρω από τους 400 Hz είναι κοντά στα 30 db, ενώ η υπόλοιπη απόκριση πέραν των 32!

bass reflex response without crossover.png


Ας δούμε τι συμβαίνει όταν μπει στο παιχνίδι και το crossover του ενισχυτή...
Πλέον η μέτρηση είναι αυτή που θα ονομάζαμε <<τέλεια>>, με τα όποια υποπροϊόντα κυριολεκτικά εξαφανισμένα από τα ακουστικό φάσμα, με μείωση άνω των 40 db, δηλαδή πρακτικά ανύπαρκτα.
bass reflex response with crossover.png

...και εδώ η σύγκριση των δύο καταστάσεων, με και χωρίς τη χρήση crossover!
bass reflex response with & without crossover.png
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Γενικά οι μετρήσεις σε ένα υπογούφερ δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αυτό γιατί η παρέμβαση του χώρου είναι καταλυτική στις συχνότητες λειτουργίες του, ακόμα και από σχετικά κοντινές αποστάσεις μέτρησης.
Παρόλα αυτά θα κάνω μια προσπάθεια να ανεβάσω μερικές μετρήσεις.

Παρακάτω βλέπουμε κάποιες μετρήσεις σε πολύ μικρή απόσταση από το μεγάφωνο, χωρίς δηλαδή το όποιο κέρδος από καμπίνα και σωλήνα. Όπως διακρίνεται ακόμα και στους 32 Hz η στάθμη της μονάδας είναι ικανοποιητική.
Η κίτρινη γραμμή είναι η <<πλήρους φάσματος>> απόκριση του μεγαφώνου, χωρίς δηλαδή τη μεσολάβηση του ενεργού κροσόβερ.
Η ροζ γραμμή είναι με το κροσόβερ να έχει αποκοπή (-6db) στους 90 Hz, ενώ η πράσινη στους 100 Hz.
Peerless Resolution 12 with Epik amp.png
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Και μια μέτρηση εντός του χώρου δοκιμών, σε απόσταση 50 εκατοστών από την κατασκευή...
Ο χώρος μου εμφανίζει έντονο συντονισμό στους 46 Hz, που διακρίνεται στη μέτρηση. Γενικά, ακόμα και στους 20 Hz υπάρχει ικανοποιητική στάθμη.
In room response.png
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
31.175
Reaction score
54.041
Γενικά, ακόμα και στους 20 Hz υπάρχει ικανοποιητική στάθμη.
Μια καλή ιδέα είναι η μέτρηση Μαξ εσπιελ σε 5-6 συχνότητες, και υπό όρους μέγιστης thd.

Πχ στους 20, 25, 30, 40, 60, 80 κύκλους.

Μέγιστη thd συνηθίζεται στα σαμπ το 10%.

Η τυποποιημένες μετρήσεις παίζουν σε ανοιχτό χώρο στα 2μ, ή όπως σε όλα τα ηχεία, στο 1μ με γνωστή την τοποθέτηση.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Η περίοδος των δοκιμών-πειραματισμών έλαβε τέλος, οπότε και αποφασίστηκε η τελική μορφή που θα έχει η κατασκευή.
Έχοντας αποφασίσει το μεγάφωνο να κοιτάζει στο πάτωμα (downfiring), ένα από τα θέματα που είχα θέσει προς διερεύνηση, μιας και δεν είχα πρότερη εμπειρία σε κάτι αντίστοιχο, ήταν και η καταλληλότερη απόσταση της μονάδας από το πάτωμα.

Στις αντίστοιχες κατασκευές του εμπορίου συναντάμε ποδαράκια από λίγα εκατοστά μέχρι και οχτώ ή δέκα.
Πουθενά όμως δεν υπάρχει κάποια αναφορά του πως και του γιατί, ή ποια θα όφειλε να είναι η ιδανική απόσταση μεγαφώνου-πατώματος.
Ξεκίνησα λοιπόν κάποιες δοκιμές, για να διαπιστώσω τις διαφορές και αν υπάρχουν να επιλέξω.
Όπως ανέφερα στο μήνυμα 32, η λογική μου έλεγε να ξεκινήσω με μια απόσταση τέτοια, ώστε το συνολικό άνοιγμα να είναι όσο και η <<Ενεργή Επιφάνεια>> του μεγαφώνου.
Φτιάχτηκαν λοιπόν σε πρώτη φάση ποδαράκια μήκους 4 εκατοστών. Στην συνέχεια αύξανα ανά 1,2 cm το ύψος, προσθέτοντας αποστάτες από corian, και παρατηρούσα τι συμβαίνει.

Λογικό και επόμενο η συνολική ενέργεια που εκτονώνονταν να παραμένει σταθερή. Αυτό που διαφοροποιούνταν ελαφρώς ήταν η απόκριση, και αυτό με έναν ιδιαίτερο τρόπο.
Με τις δεδομένες συνθήκες υπήρχε, θα το έλεγα, ένα <<κέντρο βάρους>>, που ήταν οι 60 κύκλοι (Hz).
Όσο η απόσταση μεγάλωνε, οι συχνότητες άνω των 60 Hz κέρδιζαν, ενώ οι συχνότητες κάτω από τους 60 κύκλους έχαναν. Το ίδιο παρατήρησα και όταν αυξήθηκε η απόσταση κατά 1,2 cm αλλά και όταν πήγα στα 2,4 cm.
Επειδή μια κατασκευή subwoofer με μονάδα 12 ιντσών, δεν προβλέπεται να συνοδεύσει μικρά ηχεία που πάσχουν και σε συχνότητες 70 -110 hz, αποφάσισα να αφήσω τα τέσσερα εκατοστά μήκους, τονώνοντας έτσι το φάσμα κάτω των 60 Hz. Αυτός άλλωστε είναι και βασικός λόγος ύπαρξης ενός sub.

Κάτι τώρα που συνηθίζω να κάνω, όταν προβλέπω να ταλαιπωρήσω, από δοκιμές, μια καμπίνα, είναι να μην τελειοποιώ εξ αρχής το φινίρισμα της. Ένα πολύ πρόχειρο αρχικό βάψιμο για προστασία, είναι αρκετό.
Όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, η ταλαιπωρία του σπρώξε, άλλαξε, γύρνα, μέτρα έχει αποτυπωθεί επάνω στη καμπίνα.
Γιαυτό και η κατασκευή λύθηκε εις τα εξ ων συνετέθη και μεταφέρθηκε στο ξυλουργείο, προκειμένου να πάρει τη τελική της μορφή.
Με τις ιδέες μου, αλλά και τη βοήθεια των παιδιών της Exelixis-Kivos.gr, θέλω να πιστεύω πως η τελική της μορφή, που θα έχω στα χέρια μου σε λίγες ημέρες, θα είναι αντάξια της απόδοσης του sub.
sub cabin naked.jpg
 
Last edited:


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Ο σοφός λαός λέει: <<Τρώγοντας έρχεται η όρεξη>>.
Λέτε να έχει δίκιο; Καλά τα 12ιντσα δεν λέω, αλλά όπως και να το κάνουμε ποιο χορταστικό το 15ιντσο!
3 subs.jpg
 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
Επέλεξα τη διάμετρο των 12 ιντσών γιατί τη θεωρώ κομβική. Είναι κατά τη γνώμη μου η ποιο ισορροπημένη μεταξύ του <<συμβιβασμού>> των 8 ή 10 ιντσών και των υπερβολών μεγαλύτερων μεγαφώνων, 15 ή 18 inch.

Τα κριτήρια που έθεσα αρχικά ήταν...
1) Ο μαζεμένος όγκος των κατασκευών, με ένα μέγιστο καμπίνας εσωτερικά τα 50 λίτρα και τα 60 εξωτερικού όγκου.
Ναι αλλά μετά το κριτήριο ένα πάει περίπατο και ενδεχομένως να πρόκειται για κατασκευή υπερβολική για οικιακό χώρο.
 


Μηνύματα
2.622
Reaction score
3.626
Ναι αλλά μετά το κριτήριο ένα πάει περίπατο και ενδεχομένως να πρόκειται για κατασκευή υπερβολική για οικιακό χώρο.
Δεν υπάρχει υπερβολικό μπάσο και το ξέρεις
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
8.470
Reaction score
8.262
σκληρο 15αρι βλέπω;
Σωστά βλέπεις. Το είχε φίλος στην αποθήκη του και το πήρα να δω τι παίζει. Ούτε θυμάται ποιο είναι!:)
Έχει χαμηλό Fs 38 Hz, σε σχέση με τα περισσότερα του είδους και καμπύλη εμπέδησης πολλά υποσχόμενη, με ευαισθησία 97db.
Ίδωμεν αν θα σκαρώσω καμιά καμπίνα, για να το ακροαστούμε κιόλας!
 




ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
153.280
Μηνύματα
2.317.196
Members
34.822
Νεότερο μέλος
vidocq
Top