- Μηνύματα
- 4.219
- Reaction score
- 2.248
Καλησπέρα αναλογικοί μου φίλοι
Η ευκαιρία για αυτό το νήμα μου δόθηκε από κάποιο άλλο στις αναλογικές πηγές που καλά θα ήταν να διαβάσετε πρίν προχωρήσετε σε αυτό το νήμα
http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?122915-Θεματακι-με-ηχο!
Ισως σας κουράσει αλλά θα προσπαθήσω να είμαι όσο απλός στην γραφή μου για να γίνουν όσο το δυνατόν κατανοητά από τους νέους φίλους του βινυλίου. Ξεχάστε ότι γνωρίζατε, ότι ακούσατε δεξιά και αριστερά για την Vertical Tracking Force (VTF) και ελάτε να παρακολουθήσουμε πως και γιατί μας την ορίζουν οι κατασκευαστές, γιατί οφείλουμε να τους ακούμε, αλλά να γνωρίζουμε που και πόσο μπορούμε να επεμβουμε.
Εν αρχή ο δίσκος
Είναι κατασκευασμένος από το συνθετικό υλικό βινύλιο, έχει ελαστικές ιδιότητες και η αναγνωσή του micro groove αυλακιού του από την ακίδα έχει σαν αποτέλεσμα την "ελαστική" του παραμόρφωση και σαν "ελαστική" που είναι, μετά από λίγο χρόνο την επαναφορά του στην αρχική κατάσταση. Σε τι ποσοστό επανέρχεται τώρα δεν ξέρω ακριβώς αλλά γενικά να γνωρίζεται ότι είναι σχετικό με το shape της ακίδας, το βάρος ανάγνωσης, την επιτάχυνση του στελέχους, τη σωστή γωνία ανάγνωσης, το friction του βραχίονα, την εφαρμογή αντιολίσθισης, το ορθό αζιμούθιο, τη ορθή VTA και φυσικά το υλικό της κατασκευής (πρωτογενές ή ανακυκλώσιμο).
Συμβουλές στους φίλους του βινυλίου
1. Σωστές ρυθμίσεις και ιδικά αυτή της αντιολίσθησης. Η διαρκής αναπαραγωγή ενός δίσκου με λάθος ρύθμιση αντιολίσθησης ΘΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ την μόνιμη μη αναστρέψιμη "πλαστική" παραμόρφωση του ενός καναλιού.
2. Μην παίζεται το ίδιο και το ίδιο track συνέχεια σαν DJ. αφήστε το αυλάκι να προλάβει να επανέλθει στη αρχική του κατάσταση.
3. Μην παίζεται το δίσκο με χαλασμένες και φθαρμένες ακίδες. Η ακίδα φθείρεται στα σημεία επαφής με το αυλάκι και αλλάζει το σχήμα της, με συνέπεια με την πάροδο του χρόνου να μπαίνει όλο και πιο βαθιά στο αυλάκι έως να το καταστρέψει.
4. Μην αγοράζετε συνέχεια το ίδιο shape ακίδας. Αγοράστε μία με άλλο, έτσι να αλλάξει το πάτημα της στο αυλάκι
5. Να ελέγχετε συχνά τον βραχίονα για τυχόν μηχανικές βλάβες. Το paper test για την κάθετη κίνησή του ή το test με την εφαρμογή μικρής αντιολίσθησης όταν είναι σε static balance ή το φύσημα είναι μερικές τεχνικές. Μην περιμένετε να "ακούσετε" το πρόβλημα γιατί μετά θα έιναι ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ στο δισκάκι σας.
4. Να ακουλουθείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή της κεφαλής σχετικά με το βάρος ανάγνωσης.
Αυτές θα πούμε εδώ λοιπόν σιγά σιγά.
Για αρχή δύο φωτογραφίες
Το αυλάκι μας
και η ακίδα μας
Ο ορισμός της VTF με τρία κριτήρια
ΑΑ. VTF >= 5/10^6Cl + 1000Metm + Mp/40
Μπέρδεμα θα μου πείτε. Μόνο τη VTF καταλαβαίνω εδώ και έχετε δίκιο. Πάμε αναλυτικότερα.
Cl = η πλευρική ή δυναμική ενδοτικότητα της ανάρτησης (Compliance lateral) σε cm/dyne
Metm = η ενεργή μάζα της ακίδας (Effective mass tip) σε gram
Mp = η αδράνεια του βραχίονα μας (Inertia of pickup assembly) σε gram
Η θεωρία λέει ότι το βάρος ανάγνωσης πρέπει να είναι αρκετό ώστε η ακίδα να βρίσκεται πάντα σε επαφή με το αυλάκι του δίσκου κατά την ανάγνωση του βινυλίου.
Στις χαμηλές συχνότητες θέλουμε την Cv κάθετη ενδοτικότητα ή στατική (Compliance vertical) να είναι μικρότερη από αυτήν της πλευρικής ενδοτικότητας και η πλευρική να είναι τόσο μεγάλη ώστε να ακολουθεί της μεγάλες πλευρικές διαμορφώσεις του αυλακιού.
Cv < ½ Cl
Στις υψηλές συχνότητες θέλουμε την ενεργή μάζα της ακίδας (η αδράνεια της συνεδρίας στελεχους/ακίδας σε συνδυασμό με την ανάρτηση και τα προσαρτόμενα μέρη) να είναι η μικρότερη δυνατή, τόσο ώστε η δύναμη που παράγεται λόγο της επιτάχυνσης να είναι μικρότερη από την δύναμη που παραγέται λόγο της εφαρμογής του βάρους.
Επίσης θέλουμε η αδράνεια του βραχίονα μας να είναι η μικρότερη δυνατή κατά την ανάγνωση στραβών και άκεντρων βινυλίων.
Ετσι τώρα ξαναδιαβάζουμε τον μαθηματικό τύπο.
VTF >= 5/10^6Cl + 1000Metm + Mp/40
Μάλλον καλύτερα νομίζω.....
Εάν δεν υπάρχει αυτό το κριτήριο και το βάρος ανάγνωσης είναι μικρότερο τότε στις μεγάλες πλάτους διαμορφώσεις η ακίδα θα χάσει την επαφή της με το αυλάκι του δίσκου (imbalance) με αποτέλεσμα την καταστροφή του.
Αυτά για σήμερα. Από Δευτέρα θα δούμε επιτέλους πως μετρούμε αυτήν την αδράνεια του βραχίονα και την σχέση του shape της ακίδας με την εφαρμογή του βάρους.
Η ευκαιρία για αυτό το νήμα μου δόθηκε από κάποιο άλλο στις αναλογικές πηγές που καλά θα ήταν να διαβάσετε πρίν προχωρήσετε σε αυτό το νήμα
http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?122915-Θεματακι-με-ηχο!
Ισως σας κουράσει αλλά θα προσπαθήσω να είμαι όσο απλός στην γραφή μου για να γίνουν όσο το δυνατόν κατανοητά από τους νέους φίλους του βινυλίου. Ξεχάστε ότι γνωρίζατε, ότι ακούσατε δεξιά και αριστερά για την Vertical Tracking Force (VTF) και ελάτε να παρακολουθήσουμε πως και γιατί μας την ορίζουν οι κατασκευαστές, γιατί οφείλουμε να τους ακούμε, αλλά να γνωρίζουμε που και πόσο μπορούμε να επεμβουμε.
Εν αρχή ο δίσκος
Είναι κατασκευασμένος από το συνθετικό υλικό βινύλιο, έχει ελαστικές ιδιότητες και η αναγνωσή του micro groove αυλακιού του από την ακίδα έχει σαν αποτέλεσμα την "ελαστική" του παραμόρφωση και σαν "ελαστική" που είναι, μετά από λίγο χρόνο την επαναφορά του στην αρχική κατάσταση. Σε τι ποσοστό επανέρχεται τώρα δεν ξέρω ακριβώς αλλά γενικά να γνωρίζεται ότι είναι σχετικό με το shape της ακίδας, το βάρος ανάγνωσης, την επιτάχυνση του στελέχους, τη σωστή γωνία ανάγνωσης, το friction του βραχίονα, την εφαρμογή αντιολίσθισης, το ορθό αζιμούθιο, τη ορθή VTA και φυσικά το υλικό της κατασκευής (πρωτογενές ή ανακυκλώσιμο).

Συμβουλές στους φίλους του βινυλίου
1. Σωστές ρυθμίσεις και ιδικά αυτή της αντιολίσθησης. Η διαρκής αναπαραγωγή ενός δίσκου με λάθος ρύθμιση αντιολίσθησης ΘΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ την μόνιμη μη αναστρέψιμη "πλαστική" παραμόρφωση του ενός καναλιού.
2. Μην παίζεται το ίδιο και το ίδιο track συνέχεια σαν DJ. αφήστε το αυλάκι να προλάβει να επανέλθει στη αρχική του κατάσταση.
3. Μην παίζεται το δίσκο με χαλασμένες και φθαρμένες ακίδες. Η ακίδα φθείρεται στα σημεία επαφής με το αυλάκι και αλλάζει το σχήμα της, με συνέπεια με την πάροδο του χρόνου να μπαίνει όλο και πιο βαθιά στο αυλάκι έως να το καταστρέψει.
4. Μην αγοράζετε συνέχεια το ίδιο shape ακίδας. Αγοράστε μία με άλλο, έτσι να αλλάξει το πάτημα της στο αυλάκι
5. Να ελέγχετε συχνά τον βραχίονα για τυχόν μηχανικές βλάβες. Το paper test για την κάθετη κίνησή του ή το test με την εφαρμογή μικρής αντιολίσθησης όταν είναι σε static balance ή το φύσημα είναι μερικές τεχνικές. Μην περιμένετε να "ακούσετε" το πρόβλημα γιατί μετά θα έιναι ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ στο δισκάκι σας.
4. Να ακουλουθείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή της κεφαλής σχετικά με το βάρος ανάγνωσης.
Αυτές θα πούμε εδώ λοιπόν σιγά σιγά.
Για αρχή δύο φωτογραφίες
Το αυλάκι μας

και η ακίδα μας

Ο ορισμός της VTF με τρία κριτήρια
ΑΑ. VTF >= 5/10^6Cl + 1000Metm + Mp/40
Μπέρδεμα θα μου πείτε. Μόνο τη VTF καταλαβαίνω εδώ και έχετε δίκιο. Πάμε αναλυτικότερα.
Cl = η πλευρική ή δυναμική ενδοτικότητα της ανάρτησης (Compliance lateral) σε cm/dyne
Metm = η ενεργή μάζα της ακίδας (Effective mass tip) σε gram
Mp = η αδράνεια του βραχίονα μας (Inertia of pickup assembly) σε gram
Η θεωρία λέει ότι το βάρος ανάγνωσης πρέπει να είναι αρκετό ώστε η ακίδα να βρίσκεται πάντα σε επαφή με το αυλάκι του δίσκου κατά την ανάγνωση του βινυλίου.
Στις χαμηλές συχνότητες θέλουμε την Cv κάθετη ενδοτικότητα ή στατική (Compliance vertical) να είναι μικρότερη από αυτήν της πλευρικής ενδοτικότητας και η πλευρική να είναι τόσο μεγάλη ώστε να ακολουθεί της μεγάλες πλευρικές διαμορφώσεις του αυλακιού.
Cv < ½ Cl
Στις υψηλές συχνότητες θέλουμε την ενεργή μάζα της ακίδας (η αδράνεια της συνεδρίας στελεχους/ακίδας σε συνδυασμό με την ανάρτηση και τα προσαρτόμενα μέρη) να είναι η μικρότερη δυνατή, τόσο ώστε η δύναμη που παράγεται λόγο της επιτάχυνσης να είναι μικρότερη από την δύναμη που παραγέται λόγο της εφαρμογής του βάρους.
Επίσης θέλουμε η αδράνεια του βραχίονα μας να είναι η μικρότερη δυνατή κατά την ανάγνωση στραβών και άκεντρων βινυλίων.
Ετσι τώρα ξαναδιαβάζουμε τον μαθηματικό τύπο.
VTF >= 5/10^6Cl + 1000Metm + Mp/40
Μάλλον καλύτερα νομίζω.....
Εάν δεν υπάρχει αυτό το κριτήριο και το βάρος ανάγνωσης είναι μικρότερο τότε στις μεγάλες πλάτους διαμορφώσεις η ακίδα θα χάσει την επαφή της με το αυλάκι του δίσκου (imbalance) με αποτέλεσμα την καταστροφή του.
Αυτά για σήμερα. Από Δευτέρα θα δούμε επιτέλους πως μετρούμε αυτήν την αδράνεια του βραχίονα και την σχέση του shape της ακίδας με την εφαρμογή του βάρους.