Waveguides – Στο εργαστηριο του Φρανκ

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ας δούμε και το πρότυπο της Χοάνης Συνεχούς Κατευθυντικότητας (ΧΣΚ).Πρωταρχικός σκοπός οποιασδήποτε χοάνης είναι ν'αυξάνει την αποδοτικότητα σε ηχητική ενέργεια ενός μεγαφώνου,προσαρμόζοντας με την προοδευτική αύξηση στις διαστάσεις από τον αυχένα όπου εκπέμπει το διάφραγμα μέχρι το εξώτερο στόμα,την υψηλή ακουστική εμπέδηση από το στερεό υλικό του διαφράγματος με την χαμηλή ακουστική εμπεδηση στον αέρα.

Οι ΧΣΚ διακρίνονται γενικά από εκθετική επέκταση διαστάσεων (ανάλογη προς το τετράγωνο της απόστασης από την είσοδο του αυχένα) στο τμήμα που ξεκινά από αυτόν,ακολουθούμενη από μεσαίο τμήμα με κωνικό σχήμα επέκτασης που καταλήγει σε ακόμα πιο διαπλατυσμένο στόμα:
Η πρωτότυπη ΧΣΚ από σχέδια του D.B. Keele :
1645897507983.png


Οι παράμετροι στη λειτουργία της έχουν οριστεί από τον Don Keele.Αποφεύγοντας μαθηματικές εξισώσεις,αυτή η σχέση δείχνει ότι για σταθερό εύρος διασποράς σε οριζόντιο ή κατακόρυφο επίπεδο το κάτω συχνοτικό όριο ωφέλιμης λειτουργίας εξαρτάται από τη διάσταση- οριζόντια ή κατακόρυφη αντίστοιχα - στο εξωτερικό στόμιο της χοάνης.Κάθοδος του ορίου κατά μια οκτάβα οριζόντια ή κατακόρυφα απαιτεί διπλασιασμό στην αντίστοιχη διάσταση.

Για δεδομένο τώρα συχνοτικό όριο,άμα θέλουμε να μειωθεί το εύρος διασποράς προς την επιθυμητή διεύθυνση,τότε χρειάζεται ανάλογη αύξηση στη διάσταση του στόματος στη χοάνη προς αυτή τη διεύθυνση.Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία καθώς κατέρχονται οι οκτάβες.

Τέλος για δεδομένο εύρος διασποράς και διαστάσεις για το στόμα της χοάνης,μπορούμε να βρούμε το κάτω συχνοτικό όριο για την ωφέλιμη λειτουργία.Πάνω από αυτήν την τιμή το πλάτος στον εκπεμπόμενο λοβό θα λογαριάζεται σταθεροποιημένο.

Αυτές οι σχέσεις αναπαρίστανται στα παρακάτω διαγράμματα,αναφερόμενα καθένα σε ΧΣΚ με διαφορετικό σχήμα και διαστάσεις στόματος,και υπό σταθερή προδιαγραφή για εύρος οριζόντιας διασποράς 90 μοίρες και κατακόρυφης 45 μοίρες ...Καθένα εξ αυτών συνοδεύεται από τον αντίστοιχο λοβό δασποράς σε 1000 & 4000 Hz αντίστοιχα :
1645896137442.png

1645896237596.png



1645896159297.png

1645896371052.png



.
1645900485884.png

1645900503934.png


Οι ΧΣΚ έχουν - εκτός από τα προαναφερθέντα στοιχεία προσοχής που σχετίζονται με τις Αρχές συνεχόμενης κατευθυντικότητας - πρόσθετα εγγενή ελαττώματα με την εκπομπή σφαιρικών ηχητικών μετώπων,παραμορφώσεις σε υψηλές στάθμες ηχητικής πίεσης,όπως και σχετιζόμενες με τη διαφοροποίηση της επίδρασης στο ακουστικό κύμα από τα επιμέρους τμήματα που τις αποτελούν.

Το κυριότερο ελαττωματικό στοιχείο προκύπτει από την ίδια τους τη δράση στις υψηλές οκτάβες.Οι κλασσικές εκθετικές κόρνες είχαν απότομες κλίσεις στη διεύρυνση των τοιχωμάτων με αποτέλεσμα από κάποια συχνότητα και άνω η διάδοση στην ηχητική ενέργεια να μην ακολουθεί το σχήμα στη χοάνη,αλλά να έχει μέτωπο με διαστάσεις παρόμοιες προς εκείνες από τον αυχένα,δηλαδή περιορισμένες.Στις υλοποιήσεις ΧΣΚ ο ρυθμός διεύρυνσης καθώς επεκτείνονται τα τοιχώματα μέχρι το άνοιγμα είναι ακριβώς ορισμένος με βοήθεια υπολογιστών κι επιτρέπει την ενέργεια με τα ακόμα μικρότερα μήκη κύματος καθώς ανέρχονται οι οκτάβες να εκπέμπεται ακολουθώντας πιστά το σχήμα των τοιχωνάτων από τον αυχένα μέχρι τη διαπλάτυνση του στόματος απ'όπου εξέρχονται στο χώρο.

Επειδή όμως η ολική ηχητική ενέργεια μένει σταθερή,η άνοδος στο ποσοστό ενέργειας που γίνεται πλέον να εκπέμπεται off-axis σημαίνει πως η μετρούμενη στάθμη on-axis θα εμφανίζει προοδευτική πτώση καθώς ανέρχονται οι οκτάβες.Εάν λοιπόν η εκπομπή σε αυτό το στάδιο αφεθεί απείρακτη,τότε η on-axis απόκριση δεν θα προκύπτει ισορροπημένη...Γι αυτό το λόγο στις διατάξεις ΧΣΚ πρέπει να εφαρμόζεται κάποιο προφίλ ισοστάθμισης - προτιμότερο με ενεργά κυκλώματα αντί παθητικών - στο τμήμα του κρος...Οι παράμετροι της απαραίτητης ισοστάθμισης έχουν οριστεί σε συνάρτηση με την εγγενή on-axis απόκριση των ΧΣΚ στις υψηλές οκτάβες κι εξασφαλίζουν σε γενικές γραμμές - ύστερα από την προσαρμογή προς τη στάθμη του mid(woofer) στη ζώνη κροσαρίσματος - αύξηση κατά 6dB ανά οκτάβα προχωρώντας προς ανώτερες συχνότητες με εκκίνηση από συχνότητα μεταξύ 3000-4000 Hz.

 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Κόρνες πτούι μπλιαχ.
Κόρνες και...πόρνες. :lolsign:

JBL Synthesis 1400 Array BG
1645901728080.png

1645901873578.png

1645901887998.png

1645901899830.png


Στο χώρο του reviewer όπου βλέπουμε την εξισορρόπηση απόκρισης από 200 Hz και άνω υπό μη ανηχοϊκές συνθήκες
1645902016777.png
 
Last edited:


Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Να αυτά έλεγα.... αυτό πρέπει να μπεί στα ηχεία άσωτα.... μαγικό δωμάτιο έχει αυτός ο ριβιούερ ?
 


Μηνύματα
442
Reaction score
561
να ρωτησω (ξερω οτι ειναι σταδιακο το αποτελεσμα της κατευθυνσης, αναλογα με τα χρονια του ακροατη ισως; ) , αλλα απο πια περιπου συχνοτητα ο ηχος παυει να ειναι "παντοκατευθυντικος"; η εν παση περιπτωσει απο που μπορουμε να αντιληφθουμε σιγουρα την εκπομπη της μετα απο καποια συχνοτητα; υπαρχει καπου για διαβασμα (στα ελληνικα);
ευχαριστω
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.863
Reaction score
77.462
να ρωτησω (ξερω οτι ειναι σταδιακο το αποτελεσμα της κατευθυνσης, αναλογα με τα χρονια του ακροατη ισως; ) , αλλα απο πια περιπου συχνοτητα ο ηχος παυει να ειναι "παντοκατευθυντικος"; η εν παση περιπτωσει απο που μπορουμε να αντιληφθουμε σιγουρα την εκπομπη της μετα απο καποια συχνοτητα; υπαρχει καπου για διαβασμα (στα ελληνικα);
ευχαριστω

απ όσο ξέρω (κ ας με διορθώσουν οι ειδικοι)
θεωρητικά από την συχνότητα των 300hz (σε νορμάλ οικιακούς χώρους)και μετά αρχίζει να σπάει η αντίληψη μας και όσο κατεβαίνουμε αυτή σταδιακά χάνεται καθώς σε αυτές τις συχνότητες επεμβαίνει ο χώρος πλέον....
μπαμ κάνει στις συχνότητες των 120hz και κάτω γι αυτό και βλέπουμε ότι τα καρδιοειδή ηχεία δίνουν βάση μέχρι τα 100hz
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Να αυτά έλεγα.... αυτό πρέπει να μπεί στα ηχεία άσωτα.... μαγικό δωμάτιο έχει αυτός ο ριβιούερ ?
Έχουν εξαρχής συμπεριληφθεί τέτοιες παραστάσεις σε όσα μοντέλα εκτέθηκαν ως ΄΄άσωτα;΄΄,εννοείται όπου ήταν διαθέσιμες αυτές...Όσοι διάβασαν το νήμα μπορούν να το διαπιστώσουν.
να ρωτησω (ξερω οτι ειναι σταδιακο το αποτελεσμα της κατευθυνσης, αναλογα με τα χρονια του ακροατη ισως; ) , αλλα απο πια περιπου συχνοτητα ο ηχος παυει να ειναι "παντοκατευθυντικος"; η εν παση περιπτωσει απο που μπορουμε να αντιληφθουμε σιγουρα την εκπομπη της μετα απο καποια συχνοτητα; υπαρχει καπου για διαβασμα (στα ελληνικα);
ευχαριστω
Καταρχάς οποιοδήποτε ηχείο συμβατικής αρχιτεκτονικής - δηλαδή η πλειοψηφία - έχει παντοκατευθυντική συμπεριφορά χονδρικά μέχρι τα 200 Hz...Από εκεί και άνω αρχίζει να στενεύει το εύρος διασποράς ανάλογα με την αρχιτεκτονική και τη γεωμετρία στην καμπίνα και τα χαρακτηριστικά των εμπλεκόμενων μεγαφώνων...Τα διαγράμματα κατευθυντικότητας παρέχουν με τον πιο σαφή τρόπο όπως έχει ήδη αναλυθεί στο παρόν νήμα τη διαμόρφωση στο μοτίβο εκπομπής για το εκάστοτε εξεταζόμενο μοντέλο καθώς ανέρχονται οι οκτάβες.

Γενικώς ο έλεγχος στην οριζόντια διασπορά επηρεάζει τόσο την τονικότητα όσο και τη στερεοφωνική απεικόνιση.Ο έλεγχος στην κατακόρυφη επηρεάζει μόνο την τονικότητα,ακριβώς επειδή ο εντοπισμός των εικονικών πηγών γίνεται από το ακουστικό μας σύστημα χάρη σε διαφορές στάθμης και φάσης μεταξύ των ερεθισμάτων που δέχεται καθένα εκ των αυτιών ξεχωριστά και ο άξονας που ενώνει τα αυτιά μας έχει οριζόντιο προσανατολισμό επί του κρανίου μας...

Έχει επίσης διαπιστωθεί ότι η διακριτική ικανότητα γι αυτόν τον εντοπισμό σε μικρούς χώρους ακρόασης όπως οι τυπικοί οικιακοί ξεκινά με ΄΄σκαλοπάτι΄΄ από την έκτη οκτάβα και άνω,οπότε ο έλεγχος της κατευθυντικότητας αποκτά ύψιστη σημασία από εκεί και πάνω,ενώ στις χαμηλές οκτάβες έχει σημασία κυρίως για την ανταπόκριση από τον ίδιο το χώρο.

Ο έλεγχος στη διασπορά μέσω κυματοδηγών προβλέπει συνήθως αύξηση στο εύρος για τη διασπορά στη ζώνη υψηλών οκτάβων και κάποια μείωση στο αντίστοιχο εύρος για τη ζώνη μεσαίων...Ενδέχεται η σχετική μείωση λόγω ελέγχου να προκαλεί περιορισμό στο ολικό εύρος στην εικονική ηχητική σκηνή,δηλαδή σαφέστερη εστίαση εντός της αλλά λιγότερο εκτεταμένα όρια...Αυτό το τελευταίο στοιχείο εξαρτάται εκ των πραγμάτων και με την ακουστική φροντίδα σε δεδομένο χώρο,ιδίως στις πλευρικές επιφάνειες ως προς τη θέση ακρόασης.
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Τι ενδέχεται ? .... χα χα. Sure thing.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αρκετοί ανυποψίαστοι θα προσπαθούν μετά να επεκτείνουν τα όρια με εναλλαγές καλωδίων αντί με εφαρμογή διαχυτών δρώντων ωφέλιμα στις οκτάβες που θα εμπλέκονταν στο ΄΄στένεμα΄΄...Ή θ'αλλάζουν ηχεία με πιο ανεξέλεγκτη διασπορά αλλά με άλλες παρενέργειες ως προς την εστίαση και τονικότητα...Ύστερα θα φταίει ο ...απρόβλεπτος ΄΄Μολώχ΄΄ του hi-end...:sneaky:
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ευφωνικό λάθος των κλασσικών ηχείων, χωρίς κυματοδηγό.
Στον πολυκάναλο κόσμο, παύει να έχει νόημα.
Υπό πολυκαναλική σύνθεση το εύρος διασποράς από το ίδιο το ηχείο έχει σημασία ως προς το πλήθος των απαραίτητων καναλιών για κάλυψη πολλαπλών θέσεων όχι διπλανών στο MLP,ενώ σε εγκαταστάσεις οικιακού κινηματογράφου ειδικά στην απαίτηση για ομοιογένεια ανάμεσα σε μπροστινές και πισινές σειρές θέσεων.

Ο παράγοντας διασποράς συνιστά έναν ακόμη λόγο που απαιτούνται αυστηρά για τα επιμέρους κανάλια ηχεία με ταυτόσημο εύρος διασποράς από έκτη οκτάβα και άνω (αν όχι όμοια τεμάχια),όπως και κάτω κεντρικό τουλάχιστον όμοιο μοντέλο με τα L-R.
 


daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.863
Reaction score
77.462
 


daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.863
Reaction score
77.462
εκτός από την σχεδίαση του κυματοδηγου στο τουιτερ εντύπωση μου προκάλεσε η συμμετοχή του ηχοαπορροφητικού υλικού στον λοβό ακτινοβολίας του mid (τουλάχιστον στο παθητικό καρδιο ηχείο που έφτιαξε εκείνος ο τυπάς κατά απομίμηση του dutch&dutch )θα φτιάξω νέο νήμα γιατί θεωρώ ότι αξίζει προσοχής
 

dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.798
Reaction score
11.041
Τα πράγματα είναι απλά. Η ευρεία διασπορά είναι ευφωνικη ακόμη και αν δεν είναι ελεγχόμενη, δηλαδή σταθερή σε μεγάλο φάσμα. Δεν είναι τυχαίο ότι ηχεία όπως τα mbl αρέσουν σε τόσο κόσμο. Ούτε ο σχεδιασμός των homepods είναι τυχαίος.

Όσο τα ηχεία είναι λίγα, δύο ή ένα ας πούμε, αυτή η ευφωνικοτητα , ακόμη και η μη ελεγχόμενη, αρέσει. Όσο ο αριθμός των ηχείων αυξάνει, αυτό δεν είναι απαραίτητο καθώς ευφωνικοτητα ή περιέλιξη δημιουργείται από την ιμερσιβ κατάσταση. Ειδικά η μη ελεγχόμενη διασπορά των κλασσικών ηχειων είναι απευκταια σε πολυκάναλα συστήματα.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Όσο τα ηχεία είναι λίγα, δύο ή ένα ας πούμε, αυτή η ευφωνικοτητα , ακόμη και η μη ελεγχόμενη, αρέσει.
Δεν είναι ευφωνικοτητα, είναι προσπάθεια δημιουργίας περιέλιξης μέσω ισχυρών ανακλάσεων, τόσο από τους πλαϊνούς τοίχους, όσο, ακόμα σημαντικότερο, από τον οπίσθιο της θέσης ακρόασης τοίχο, ώστε τρόπον τινά να έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι μέσα στο μουσικό δρώμενο.

Και σε αυτήν την περίπτωση, η ομοιογένεια οφ αξις είναι εξόχως σημαντική (σοβαρό σπινοραμα) διότι σε αντίθετη περίπτωση θα έχουμε πολύ σοβαρές τονικές αλλοιωσεις που δεν ισοσταθμιζονται.

Και βεβαίως, οι πλαϊνές επιφάνειες των τοίχων, οσω και η επιφάνεια του τοίχου πίσω από τη θέση ακρόασης, θα πρέπει να έχουν διαχυτικες διατάξεις.

Φυσικά, όλα αυτά τα μασκαραλίκια στο πολυκαναλο είναι περιττά.

Σε κάθε περίπτωση, το ηχείο οφείλει να έχει σοβαρό σπινοραμα, ομοιογενή οφ αξις απόκριση, και κυματοδηγου τουλάχιστον στο τουιτερ. .

Χωρις τα ανωτέρω, οποιοδήποτε ηχείο, είναι γτπκ χρεπι, προσαναμμα για το τζάκι.
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.714
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top