Χροιά και ενισχυτές

A

amoustakas

Guest
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Παιδιά επειδή είναι από χωριό εγώ ξέρω ότι πήγα τα ηχεία μου 4 πόντους πιο κοντά στον τοίχο και ο ήχος ήρθε εκεί που γουστάρω. Με τον προηγούμενο ενισχυτή που έψαχνα τα πρίμα τα τράβηξα 2-3 πόντους μπροστά και voila. Εμπειρικά λέω ότι κάθε σύστημα θέλει το δικό του παίξιμο στο στήσιμο στο χώρο για να παραχθεί παρεμφερές ηχητικό αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει μία και μοναδική θέση τοποθέτησης σε καμία περίπτωση. Πως εξηγείται αυτό τεχνικά δεν ξέρω για να τεκμηριώσω την άποψή μου. Αν κάνω λάθος διορθώστε με.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Re: χροια και ενισχυτες

Συμπληρώστε την παρακάτω φράση από το Πυθαγόρειο Θεώρημα: Το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται...
- Το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται, αλλά όχι πάντοτε! :114:

...
 

Μηνύματα
4.046
Reaction score
1.788
Απάντηση: Re: χροια και ενισχυτες

Πολλές φορές νομίζω ότι οι συζητήσεις αυτές είναι άσκοπες αφ' ενός γιατί ο γραπτός λόγος δεν αρκεί για σωστό διάλογο αφ' ετέρου γιατί ο ένας συνομιλητής δεν μπορεί να καταλάβει πως αντιλαμβάνεται ο άλλος τα γραπτά του και το αντίθετο. Πιο πάνω σκοπίμως έγραψα για ηχεία που φορτίζουν τον χώρο με τον ίδιο τρόπο αλλά μάλλον δεν έδωσε κανείς σημασία. Ακόμη κι έτσι όμως, χρειάζεται λίγη κοινή λογική για να πάμε πιο κάτω. Εγώ είμαι 200% σίγουρος ότι κανείς σας δεν θα μπορεί να ξεχωρίσει το 802 με πχ ένα KEF Ref πίσω από μια κουρτίνα. Τώρα όποιος θέλει να θεωρεί ως επιχείρημα την σύγκριση ηχείων με τρανζιστοράκια (κι αυτό ειπώθηκε) ή κουτιά με πάνελ και κόρνες, μάλλον δεν θέλει να καταλάβει για τι πράγμα μιλάμε.

...
distingui nettement mais i pitogyro bon!!!:116:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.947
Reaction score
23.017
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Παιδιά επειδή είναι από χωριό εγώ ξέρω ότι πήγα τα ηχεία μου 4 πόντους πιο κοντά στον τοίχο και ο ήχος ήρθε εκεί που γουστάρω. Με τον προηγούμενο ενισχυτή που έψαχνα τα πρίμα τα τράβηξα 2-3 πόντους μπροστά και voila. Εμπειρικά λέω ότι κάθε σύστημα θέλει το δικό του παίξιμο στο στήσιμο στο χώρο για να παραχθεί παρεμφερές ηχητικό αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει μία και μοναδική θέση τοποθέτησης σε καμία περίπτωση. Πως εξηγείται αυτό τεχνικά δεν ξέρω για να τεκμηριώσω την άποψή μου. Αν κάνω λάθος διορθώστε με.
Δεν κάνεις λάθος - μάλιστα, κάθε κατασκευαστής ηχείων που σέβεται τον εαυτό του, σημειώνει σε όλα τα εγχειρίδια χρήσης πως η εγγύτητα σε τοίχους ενισχύει βαθμιαία όλες τις συχνότητες, των οποίων το μήκος κύματος είναι συγκρίσιμο ή μεγαλύτερο από την απόσταση του γούφερ από τους τοίχους, καθώς περιστέλλεται η διάδοση του κύματος σε χώρο μικρότερο από τον "τρισδιάστατο" (4π στερακτίνια). Πρακτικά, η τοποθέτηση του ηχείου με την πλάτη του κολλημένη στον τοίχο ενισχύει τις χαμηλές κατά 3dB, ενώ η τοποθέτηση σε γωνία τις ενισχύει κατά 6dB.

Η απομάκρυνση του ηχείου από τον πίσω τοίχο με τον προηγούμενο ενισχυτή σου δεν "σήκωσε" τα πρίμα που έψαχνες, απλώς ελάττωσε τις μεσοχαμηλές, με αποτέλεσμα να προσλαμβάνεις σχετικά υψηλότερη πίεση από τα πρίμα, δηλαδή να τα ακούς πιο δυνατά.
 

Μηνύματα
4.543
Reaction score
3.085
Μερικοί ορισμοί....

Καλησπέρα σε όλους

Θα μου επιτρέψετε να καταθέσω την άποψή μου, κυρίως για το αρχικό ερώτημα του νήματος. Πριν όμως από αυτό, θα ήθελα να πω ότι η έννοια της χροιάς είναι γνωστή από τα γυμνασιακά μας χρόνια (για τους νεότερους από τα λυκειακά χρόνια, γιατί στην εποχή μου το γυμνάσιο ήταν εξατάξιο, δεν υπήρχε λύκειο, δηλαδή).

Ο Αλκίνοος, όχι Ιωαννίδης, αλλά Μάζης στον πρώτο τόμο της Φυσικής του (πρώτη έκδοση 1959, σελ. 349, αρχής γενόμενης από παρ. 408) λέει:

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΗΧΩΝ

408. Μουσικοί Ήχοι. Η σπουδή των διαφόρων ήχων με την βοήθειαν της μανομετρικής κάψης απέδειξεν ότι οι ήχοι, τους οποίους ακούομεν, κατατάσσονται εις δύο κατηγορίας: α) Εις ήχους, οι οποίοι δεν προέρχονται από περιοδικάς κινήσεις ή είναι τόσον βραχείς, ώστε δεν διακρίνομεν εις αυτούς το στοιχείον της περιοδικότητος. Εις την κατηγορίαν αυτήν υπάγονται οι θόρυβοι και οι κρότοι. β) Εις ήχους, οι οποίοι προέρχονται από περιοδικάς κινήσεις. Οι ήχοι αυτοί καλούνται μουσικοί ήχοι. Ούτοι παράγονται από διάφορα μουσικά όργανα και προκαλούν εις το ους μίαν ομοιόμορφον εντύπωσιν. Οι μουσικοί ήχοι διακρίνονται εις απλούς ήχους ή τόνους και εις συνθέτους ήχους ή φθόγγους.

409. Χαρακτηριστικά των Μουσικών Ήχων. Εις τους μουσικούς ήχους, τους οποίους ακούομεν, αποδίδομεν τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα, δια των οποίων διακρίνομεν τους διάφορους ήχους μεταξύ των. Τα τρία αυτά γνωρίσματα,τα οποία αναγνωρίζει το αισθητήριον της ακοής μας, αντιστοιχούν εις τρία φυσικά μεγέθη. Ούτω, εις κάθε μουσικόν ήχον αναγνωρίζομεν τα εξής τρία χαρακτηριστικά: έντασιν, ύψος και χροιάν. Έντασις είναι το γνώρισμα είναι το γνώρισμα εκείνο, το οποίον μας επιτρέπει να χαρακτηρίζωμεν ένα ήχον ως ισχυρόν ή ασθενή. Ύψος είναι το γνώρισμα εκείνο, το οποίον μας επιτρέπει να χαρακτηρίζωμεν ένα ήχον ως υψηλόν ή βαρύ. Χροιά ή ποιόν είναι το γνώρισμα εκείνο, το οποίον μας επιτρέπει να διακρίνωμεν μεταξύ των δύο ήχους της αυτής εντάσεως και του αυτού ύψους, παραγομένους από δύο διαφορετικάς πηγάς......


και παρακάτω, σελ. 357, παρ. 418:

418. Χροιά του ήχου. Το ους έχει την ικανότητα να διακρίνη δύο ήχους του αυτού ύψους και της αυτής εντάσεως, οι οποίοι όμως παράγονται από διαφορετικάς ηχητικάς πηγάς. Λέγομεν τότε ότι οι δύο ήχοι έχουν διαφορετικήν χροιάν. Εάν καταγράψωμεν την κίνηση ενός διαπασών, θα λάβωμεν μίαν ημιτονοειδή καμπύλην (σχ. xxx). Ο ήχος του διαπασών είναι απλός ήχος. Εάν τώρα καταγράψωμεν έναν ήχον του αυτού ύψους, τον οποίον όμως παράγει έν μουσικόν όργανον (π.χ. η χορδή βιολιού), θα λάβωμεν μιάν καμπύλην, η οποία είναι μεν περιοδική, δεν είναι όμως ημιτονοειδής (σχ. zzz). Ο δεύτερος αυτός ήχος είναι σύνθετος. Όπως απέδειξεν ο Fourier, η περιοδική αυτή κίνησις είναι η συνισταμένη ημιτονοειδών κινήσεων, αι οποίαι έχουν συχνότητας ακέραια πολλαπλάσια μιας θεμελιώδους συχνότητος ν. Το ανωτέρω θεώρημα του Fourier, μεταφερόμενον εις την περίπτωσιν των ήχων, φανερώνει ότι είς σύνθετος μουσικός ήχος αποτελείται από την πρόσθεσιν ωρισμένου αριθμού απλών ήχων, οι οποίοι είναι αρμονικοί ενός θεμελιώδους.
Ώστε:
Η χροιά ενός ήχου εξαρτάται από τον αριθμόν και την σχετικήν έντασιν των αρμονικών, οι οποίοι προστίθενται εις τον θεμελιώδη.
...........


Θα παραθέσω δυο ακόμα ορισμούς.
A. Τον ορισμό που δίνει ο κ. James Ambrose στο βιβλίο του: Simplified Design for Building Sound Control (σελ. 23, παρ. 2.4)

Sound quality, or timbre, enable us to distinguish one voice or musical instrument from another, even though the sound is not unique in pitch and loudness. It depends on the structure and pattern of sounds, which causes us to distinguish between pure tones, overtones and harmonics, all of which are frequency dependent. The audible frequency range permits a practically unlimited number of sound combinations....

Β. Τον ορισμό που δίνει ο εκλιπών κ. J. Gordon Holt στο βιβλιαράκι του: The Audio Glossary (σελ. 136):

timbre The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe from a flute when both are sounding the same note. Timbre is determined by a mixture of harmonics, transients, and body sounds from the instrument.

Από τα παραπάνω, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι αν μιλάμε για την χροιά (timbre) του ήχου, μιλάμε κατ' αρχάς για την χροιά της πηγής του, στη συγκεκριμένη περίπτωση, του ηχείου.

Επειδή όμως η παραγωγή ενός μουσικού ήχου, από την αρχή μέχρι το τέλος της αλυσίδας του συστήματος παραγωγής, δεν αφορά μόνο το ηχείο, αλλά όλους τους κρίκους του, τότε μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι αν οποιοσδήποτε κρίκος της αλυσίδας αλλάζει, τηρουμένων όλων των άλλων σταθερών, τότε (μπορεί να) επηρεάζει την χροιά του.

Στη συγκεκριμένη αλυσίδα, φυσιολογικά πρέπει να προστεθεί και η επίδραση του χώρου, καθώς και η αλλαγή της θέσης του ηχείου μέσα σε αυτόν. Όμως ο εκκινητής του νήματος ρώτησε αν αλλάζει η χροιά (ή, αν θέλετε, αν επηρεάζεται η χροιά) από έναν ή δύο κρίκους της αλυσίδας, τον προενισχυτή ή τον ενισχυτή, τηρουμένων όλων των άλλων παραμέτρων σταθερών. Και μάλιστα συγκεκριμενοποίησε την ερώτηση στο ποιός από τους δύο συγκεκριμένους κρίκους επηρεάζει περισσότερο την αλλαγή της χροιάς. Επομένως, το να του λέμε να πάρει υπ΄όψη του τα ηχεία ή το χώρο ή τη θέση τους στο χώρο ή όλα αυτά, δεν απαντάμε στην ερώτηση.

Επιχειρώντας να απαντήσω στην αρχική ερώτηση του νήματος, κατά την ταεπινή μου γνώμη πάντοτε, θα έλεγα: "Εξαρτάται"
Εξαρτάται από τον συνδυασμό του είδους του προενισχυτή και του ενισχυτή, καθώς και από την τεχνολογία που διέπει την κατασκευή του ενός και του άλλου.

Σε γενικές γραμμές, προενισχυτής με έντονα τονισμένο τον χαρακτήρα των μεσαίων (π.χ, λαμπάτος audio research ή κάτι ανάλογο) συνδυαζόμενος με έναν ίδιας φιλοσοφίας τελικό, θα επηρέαζε την χροιά των ηχείων με ακουστά αποτελέσματα, αν συγκρινόταν με ένα ζεύγος της άλλης όχθης, των τρανζιστοράτων.

Υπήρχε μια σχολή παλιά που έλεγε ότι αν θέλεις να διατηρείς γλυκές τις μεσαίες χροιές και να έχεις και ικανοποιητικές εντάσεις, πάρε κορυφαίο λαμπάτο προ και βάλε στην άκρη του έναν κορυφαίο τρανζιστοράτο τελικό με πολλά ρεύματα, βαττ και γκάζια. Για το αντίθετο δεν είχα ακούσει, αλλά δεν το αποκλείω.

Πάντως, για να συμφωνήσω με κάποιους από τους προλαλήσαντες (John Markou, Buhtia, KostasEAR κλπ.) θα πω κλείνοντας:

1. Σαφώς, ο πιο κρίσιμος κρίκος του συστήματος για τον καθορισμό των χροιών του είναι το ηχείο.
2. Σαφώς ο χώρος - και η θέση των ηχείων στο χώρο - επηρεάζει τις χροιές, όχι όμως τόσο όσο αυτή καθεαυτή η αλλαγή των ίδιων των ηχείων.
3. Διατηρουμένων σταθερών των δύο παραπάνω παραμέτρων, η αλλαγή προενισχυτή ή τελικού θα επηρεάσει λίγο ή περισσότερο (ανάλογα με τη σχεδίαση ή την τεχνολογία ενός εκάστου) τις χροιές, αλλά σε πολύ λιγότερο βαθμό από τα δύο παραπάνω.
4. Οποιοσδήποτε κρίκος στην αλυσίδα, ειδικά στις πηγές (κεφαλή πικάπ και πλατώ, δεκτης FM, ψηφιακή πηγή, μαγνητόφωνο κλπ.), μπορεί επίσης να επηρεάσει τις χροιές, λιγότερο ή περισσότερο, αλλά αυτό δεν είναι το αντικείμενο του νήματος.

Καλό βράδυ.
-
 

Μηνύματα
4.046
Reaction score
1.788
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

κυριε Παναγιωτη Μελα παρομοια εκτενη αναφορα υπαρχη στην [ιερα βιβλο] του Κ. Αντωνιου Πετριδη στο βιβλιο του- Η τεχνικη του hi-fi- πρωτη εκδοση 1966 , o οποιος εξηγει και ακριβως τους λογους που επιιαζουν οι ενισχυτικες βαθμιδες με τον δικο τους τροπο την χροια!!!!!!!!!!

τωρα γιατι καπιοι το αμφισβητουν............
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
18.046
Reaction score
60.008
Απάντηση: Μερικοί ορισμοί....

...Όμως ο εκκινητής του νήματος ρώτησε αν αλλάζει η χροιά (ή, αν θέλετε, αν επηρεάζεται η χροιά) από έναν ή δύο κρίκους της αλυσίδας, τον προενισχυτή ή τον ενισχυτή, τηρουμένων όλων των άλλων παραμέτρων σταθερών. Και μάλιστα συγκεκριμενοποίησε την ερώτηση στο ποιός από τους δύο συγκεκριμένους κρίκους επηρεάζει περισσότερο την αλλαγή της χροιάς. Επομένως, το να του λέμε να πάρει υπ΄όψη του τα ηχεία ή το χώρο ή τη θέση τους στο χώρο ή όλα αυτά, δεν απαντάμε στην ερώτηση...
Δική μου πρόθεση ήταν να διορθώσω μονάχα ανακρίβειες που γράφτηκαν στα πλαίσια του θέματος.

Ειδάλλως,θα μπορούσε κάποιος να ομιλήσει περί άρτιας και περιττής τάξης αρμονικής παραμόρφωσης,περί προϊόντων ενδοδιαμόρφωσης και σύνδεση αυτών με διατάξεις λυχνιακές,κλασσικές ημιαγωγικές και ψηφιακές.Εάν μάλιστα συσχετίσει τους τύπους και τα ποσά παραμόρφωσης των προηγούμενων με τη φύση της εγγενούς έλλειψης γραμμικότητας στο ακουστικό μας σύστημα,τότε θα φτάσουμε αργά ή γρήγορα στο συμπέρασμα ότι συγκεκριμένες διατάξεις οι οποίες τείνουν να γεννούν ΄΄πάθη΄΄ από την πλευρά των ακροατών,απλώς κολακεύουν την παραμόρφωση του ανθρωπίνου ακουστικού συστήματος,χωρίς να συμβάλλουν ιδιαίτερα στην υψηλή πιστότητα προς το αρχικό σήμα.

Εφόσον όμως κάποιος κατασκευάζει ή ακούει μηχανήματα ικανοποιώντας πάνω απ'όλα το κέφι του,κρίνεται περιττό να ωθείται διαρκώς σε διενέξεις ελέω αυτού του γεγονότος.:126:
 

Μηνύματα
4.046
Reaction score
1.788
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

συμφωνω εκατο τοις εκατο !! στην πραξη ομως, που απο την στιγμη μια αναπαραγωγη ακομα και εν ετοι 2012 πλησιαζει σε ενα μικρο ποσοστο το γνησιο αληθες εργο , τοτε δυστυχος ακομα και απο τα πιο σουπερ ντουπερ μηχανηματα μηχανηματα θα ακουμε τον ηχητικο χαραχτηρα τους!

ειμαι σιγουρος οτι θα φτασουμε καποτε το αληθες .

το οτι αναφερα καποιοι αμφισβητουν εννοω καθαρα αν θελεις τον[ λαθος] ορισμο, που δυστυχος τον εχουν αποκαλεσει πριν απο εμας για μας.
 

Manos58

εγχειρισμένη
Μηνύματα
17.160
Reaction score
12.843
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

ειμαι σιγουρος οτι θα φτασουμε καποτε το αληθες .
Στον πνευματικό σου το έχεις πει ?
 

Μηνύματα
29.875
Reaction score
29.556
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Καλά εσυ δεν εντρέπεσαι , γέρος άνθρωπος , να το δουλεύεις μικρό παιδί?:116:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Μάλλον χρειάζεται λίγη ανάλυση σε αυτό που έγραψα πριν:

<<λόγω ενός εγγενούς "χαρακτήρα" (ή συνόλου διαφορετικών ελαττωμάτων)>>

Ίσως είναι καλύτερα να ειπωθεί ως εξής:

Σε κάθε συσκευή υφίσταται ένα μείγμα ελαττωμάτων, ένα άθροισμα "κακών", σε διαφορετικές δόσεις το καθένα, και αυτά τα "κακά" είναι πολλά, το άθροισμά τους ισούται με το σύνολο των μετρήσιμων σφαλμάτων στα οποία δύνανται να προβούν οι τεχνικές που ακολουθούνται, αλλά και η εν γένει κατασκευαστική φιλοσοφία, ή αλλιώς οι επιλογές υλοποίησης. Το πιο ενδιαφέρον, είναι πως κάθε "κακό", ενώ από μόνο του λέει πολλά, είναι γεγονός πως λέει πιο πολλά ο συνδυασμός των "κακών" ανα ντουέτα ή κουαρτέτα, στις δόσεις που αυτά υφίστανται. Όλα αυτά μαζί, φτιάχνουν αυτό που αποκαλούμε "χαρακτήρα", προφανώς επηρεάζουν τις χροιές, και δεν είναι τίποτε άλλο από παραμορφώσεις, ένα σύνολο παραμορφώσεων, οι οποίες προσδίδουν μια "μυρουδιά" στον ήχο.

Μακάρι να σταματούσε εκεί το παραμύθι. Δυστυχώς, χρειάζεται να συνδυαστεί ένας αριθμός συσκευών για να φτάσουμε στην αναπαραγωγή της μουσικής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να προστίθενται αυτές οι διαφορετικές δόσεις "κακών" με άλλες διαφορετικές δόσεις "κακών" και με άλλες διαφορετικές δόσεις "κακών", κλπ κλπ κλπ, φτιάχνοντας μια χαοτική ομελέτα μυρουδιών και γεύσεων, εντελώς απρόβλεπτη και στον καλύτερο σεφ.

Ακόμα όμως και η μυρουδιά του κάθε μηχανήματος, δεν διατηρείται όπως ο σεφ σχεδίασε, καθώς για να γίνει αυτό χρειάζεται ιδανική συνέργεια του ενός μηχανήματος με το επόμενο, κάτι που πολύ συχνά απουσιάζει, με αποτέλεσμα το κάθε μηχάνημα να μη μπορεί καν να βγάλει την "μυρουδιά" του, και να βγάζει μια άλλη, μια απρόβλεπτη, επειδή απλά πιέζεται από τις περιστάσεις.

Και εννοείται πως δεν έχω μιλήσει ακόμα για καλώδια, ρακ και τα λοιπά τζιτζιμπλίκια.

Στα παραπάνω προστίθεται το θέμα της ψυχοακουστικής, καθώς άλλα "κακά" (ή συνδυασμοί "κακών") ενοχλούν λιγότερο κι άλλα περισσότερο, ενώ ταυτόχρονα κάποια "καλά" επίσης ενοχλούν, ενώ από την άλλη κάποιοι συνδυασμοί "κακών" δε μπορούν να γίνουν αντιληπτοί καθώς αλληλοαναιρούνται σε μεγάλο ποσοστό, και όλα αυτά συνδυάστε τα με το δεδομένο των περιορισμών αναπαραγωγής των εγγεγραμμένων δυναμικών και συχνοτικού περιεχομένου στο διαθέσιμο αποθηκευτικό μέσο του audio, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα το να ακούγονται πιο νορμάλ οι μουσικές μας αν υπάρχουν σε γερές δόσεις κάποια "κακά", παρά αν δεν υπάρχουν.

Στη συνέχεια, γίνεται ο χαμός.

Σε αυτό το συνονθύλευμα γεύσεων και μυρουδιών, έρχεται ο παράγων χώρος να γυρίσει τα πάνω κάτω, να πάρει το πιάτο που ετοίμασε ο σεφ και να το ρημάξει στην κυριολεξία, καθώς προσθέτει στο πιάτο μας 17 σκελίδες σκόρδου και 3 πλήρεις συσκευασίες καυτερής μουστάρδας. Μπάι μπάι αγαπητέ σεφ, παν οι λεπτοφυείς μυρουδιές που κατάφερες, ήρθε ο χώρος να επιβληθεί με τη σφραγίδα του και τη βαριά του υπογραφή.

Προφανώς, αυτό που έλεγαν οι άγγλοι κάποτε (ράμπις ιν ράμπις άουτ) ισχύει. Ο χώρος ρίχνει το σκόρδο και την μουστάρδα σε τεράστιες δόσεις στο πιάτο που έχεις διαθέσιμο, όμως είναι άλλο πράγμα το κρέας στο πιάτο να είναι ωμό, η μπριζόλα παγωμένη από την κατάψυξη, κι άλλο είναι να έχει καλοψηθεί το κρεατικό σου, όπως άλλο είναι να έχει γίνει κάρβουνο από το παραψήσιμο.

Οι διαφορές πάντα θα υπάρχουν. Ακόμα και να κινηθείς. Γιατί εκινήθεις?

Δε παύει όμως να είναι χαοτικό το αντικείμενο, εντελώς απρόβλεπτο, και μάλιστα χωρίς τη δυνατότητα του να γνωριζεις τι χροιες έχει γραμμένες το μέσο που πας να αναπαράγεις στο ηχοσύστημα. Δεν υπάρχει σημείο αναφοράς, δε ξέρεις τα γούστα του ηχολήπτη ούτε τα διαθέσιμα μέσα του.

Ταυτόχρονα, όλα τα παραπάνω, ακόμα και η συνέργεια των μηχανών, υπόκεινται στην χωρίς έλεος σφραγίδα του χώρου ακρόασης, καθώς στην τελική δεν ακούμε ούτε τον προ, ούτε το ποτενσιόμετρο, ούτε τα καλώδια, ακούμε τη συμπεριφορά του χώρου στον ερεθισμό του από τα ηχεία μας.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Αυτή η σφραγίδα του χώρου, ενώ δεν εκμηδενίζει τη μυρουδιά κάθε μηχανήματος, ούτε την αλληλεπίδρασή του από εξωγενείς παράγοντες (συνεργασία με άλλες μηχανές), προσδίδει τόσο σημαντική αλλοίωση, που μας φέρνει στην δυσάρεστη κατάσταση να εκτιμούμε λανθασμένα διάφορες παραμέτρους ή συσκευές, κατονομάζοντας κάποιες πχ συσκευές ως "επιθετικές", με μεσαία που "ξύνουν", με μπάσο "πλαδαρό", κλπ κλπ κλπ, κρίσεις οι οποίες μπορούν να γυρίσουν εντελώς ανάποδα σε άλλο χώρο.

Και δεν είναι καθόλου σπάνιο αυτό. Ίσα ίσα, αυτό κυρίως συμβαίνει. Ο χώρος μας κάνει να προβούμε σε λάθος συμπεράσματα, καθώς στην ουσία αυτόν ακούμε και βγάζουμε συμπεράσματα για ένα μόνο κρίκο του συνόλου των μηχανών.

Κάτι που εκ των πραγμάτων είναι λάθος, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
 

A

amoustakas

Guest
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Συμφωνώ και επαυξάνω, γιατί αυτό το έχω βιώσει. Για το λόγο αυτό προτιμώ να μοιράζομαι εμπειρίες άλλων για την αξία των μηχανημάτων παρά να τα ακούω γιατί όσες φορές πήγα, άκουσα και αγόρασα, όταν πήγα σπίτι μου ΕΚΛΑΙΓΑ για τα λεφτά μου. Δοκιμή μηχανημάτων μόνο στον χώρο που ακούς έχει νόημα. Νομίζω.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

μπα, ούτε κει δεν έχει ουσιαστικό νόημα, διότι, αν πρώτα δεν έχεις φτιάξει το χώρο όπως πρέπει, από την τυχαία διαφοροποίηση του αποτελέσματος, μπορεί να εντυπωσιαστείς από μια κάποια παράμετρο, από κάτι που σου έλλειπε πριν, αλλά με τον καιρό πάλι θα σε κουράσει το αποτέλεσμα, καθαρά λόγω χώρου και τυχαίας συνέργειας μηχανημάτων.

ταυτόχρονα, η ομαλή συνέργεια των μηχανών είναι ένα θέμα σημαντικό, το οποίο συχνά δε τηρείται, πολλές φορές με (εκ πρώτης όψεως) θετικά αποτελέσματα στον ήχο. Ακόμη και σημαντικά (και αντικειμενικά) σφάλματα, όπως η ανάποδη φάση στο ένα ηχείο συνδυασμένη με την άνιση απόσταση των δυο ηχείων από τη θέση ακρόασης, μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερο τελικό αποτέλεσμα - τουλάχιστον εκ πρώτης όψης ή σε κάποιες ηχογραφήσεις, όπως απλοϊκά το αντιλαμβάνεται ένας ακροατής.

η έννοια του "μάτσινγκ" δεν είναι τυχαίο που αγγίζει τα όρια της παράνοιας και της μαύρης μαγείας.


Γι'αυτό είμαι απόλυτα βέβαιος πως είναι σημαντικά καλύτερη λύση (από όλες τις απόψεις) μια ολοκληρωμένη λύση αναπαραγωγής, πχ ένα ενεργό ηχείο (με ενσωματωμένη ενεργή πολυενίσχυση και διόρθωση) το οποίο εμπεριέχει ντακ και το μόνο που χρειάζεται είναι να το "ποτίσεις" με ψηφιακό σήμα από το PC σου.

Σε μια τέτοια ολοκληρωμένη λύση, ο εκάστοτε "σεφ" έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει τα κατάλληλα τμήματα μεταξύ τους, με άριστη συνέργεια, με βελτιστοποίηση αυτών για τη συγκεκριμένη εφαρμογή, ώστε όλα μαζί, σαν ένα πακέτο να έχουν μια συγκεκριμένη "μυρουδιά", ελεγχόμενη, κι όχι αόριστη και χαοτική, όπως προβλέπεται από το συνδυασμό τυχαίων συσκευών. Σε μια τέτοια λύση, και μόνο σε ένα άριστο χώρο, μπορείς όντως να βγάλεις ασφαλές συμπέρασμα για το πως παίζει, αλλά και να αναπαράγεις επακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα στο χώρο σου, αρκεί να τον φροντίσεις.

Σε κάθε άλλη περίπτωση, το όποιο συμπέρασμα είναι εντελώς ανασφαλές. Είναι τυχαίο, δεν μπορεί να αποδοθεί σε μια εκ του συνόλου των συσκευών που συνεργάζονται για το συνολικό αποτέλεσμα, και εν τέλει, δεν έχει καμιά απολύτως αξία οποιαδήποτε κριτική, πέραν των γνωστών πτι-φουρ και σουβλακίων... εν ολίγοις, το μηχάνημα που λέω πως παίζει "απίστευτα τέλεια" σε μένα, είναι πολύ φυσικό να παίζει "απίστευτα χάλια" σε σένα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

επίσης, είναι γεγονός πως υπερεκτιμάται η αξία της γνώμης μας, ή της γνώμης των άλλων για κάποιο ηχητικό αποτέλεσμα.

όλοι θέλουμε να λέμε πως έχουμε τα πιο ευαίσθητα αυτιά του χάι έντ, τα πιο εκπαιδευμένα, τα πιο χρυσά και δε ξέρω γω τι.

η πικρή αλήθεια είναι πως όσο καλά αυτιά και να διαθέτουμε, στην ουσία είναι άχρηστα για κριτική συσκευών. η μόνη τους χρησιμότητα είναι για να απολαμβάνουμε μουσική, τίποτε άλλο.

διότι, πες πχ πως πάς σε μια αντιπροσωπεία μηχανημάτων (ή έρχεσαι στο σπίτι μου, το ίδιο είναι), να ακούσεις ένα καλώδιο. (δεν έχει σημασία το "τι" πας να ακούσεις, πες πως ακούς ηχείο). Και για πες μου δηλαδή, σε ένα αχταρμά παραγόντων, ανάμεσα σε χιλιάδες εμπλεκόμενες παραμορφώσεις, μέσα σε ένα περίεργο χώρο, μέσα από μια ανεξερεύνητη συνέργεια μηχανημάτων, μέσα ακόμα ακόμα και από αστάθμητους παράγοντες (όπως ο ψυχολογικός ή και η τάση της ΔΕΗ), πως στο καλό θα απομονώσεις όλα τα υπόλοιπα και θα ακούσεις το ...καλώδιο μη χέ?

Και θα βγάλεις κι ασφαλές συμπέρασμα; βρε είμαστε στα καλά μας;

και με ποια μουσική; με χέβι μέταλ ή με όπερα;
και με ποια ηχογράφηση; των U2 ή των Dire Straits? Ή της ξινής της Dianaς;

και δηλαδή αγοράζεις ένα στέρεο ή μια συσκευή γιατί έπαιξε καλά την τάδε ηχογράφηση της δείνα εταιρίας που έχει τον χ-ψ-ζ τυχαίο ήχο ή για να το θέσω αλλιώς, που ο ήχος αυτής της ηχογράφησης δε μοιάζει με τον ήχο καμιάς άλλης ηχογράφησης σε αυτόν τον πλανήτη;

που είναι αδύνατο να άκουσες τα δυναμικά αυτής της όποιας ηχογράφησης;

που θέλω να καταλήξω: η αξία της γνώσης που προσλαμβάνεις εσύ ή κάποιος άλλος από το γνωστό μπλα μπλα του στυλ "άκουσα και μου άρεσε το τάδε" είναι όμοια με την αξία της γνώσης του πόσα σκουλήκια με φαλάκρα και πιτυρίδα ψοφάν κάθε μήνα στο οικόπεδο του τσιν τσαν λίγο έξω απ'την μπαγκόνγκ.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

και μετά μιλάμε για χροιά και ενισχυτές, να, αυτά είναι. προσωπικά πάντως το διασκεδάζω, καθώς έχω την ευκαιρία σε κάθε τέτοια κουβέντα, όταν μαζευόμαστε και τα λέμε, να λέω είτε πως αυτό το μηχάνημα "κεντάει", είτε πως είναι "για τα μπάζα". Κι επιχειρήματα, όσα θες, αστείρευτα για κάθε κατεύθυνση! Ξέρετε, η αντίδραση είναι πάντα η γνωστή, αυτή του στυλ: κάθε "άποψη" "σεβαστή", και τα γνωστά ευτράπελα. Πολύ γέλιο δικέ μου!

κι έχουμε και τον κόγια να ακούει ρεμπέτικα, κάτι ηχογραφήσεις του 30, μονοφωνικές. και μιλάει κιόλας, για τα ρευστά μεσαία. τρομάρα του...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

ελπίζω να διασκεδάσατε με τα ποστς μου! άντε, καλό απόγευμα!:145::145::145:
 


Manos58

εγχειρισμένη
Μηνύματα
17.160
Reaction score
12.843
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Αναδουλειές...ε
Ξεκίνα κι ένα ποστ για τον ψυχικό κόσμο του Ζαπ......:405:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.288
Reaction score
144.030
Απάντηση: χροια και ενισχυτες

Αναδουλειές...ε
δε το βρήκες! αντίθετα, μόλις τέλειωσε η άδειά μου, οπότε και πάλι βρίσκομαι στο νοσοκομείο τα πρωινά, άρα πρέπει να βρίσκω κάτι να περνάει ο χρόνος μου!

Ξεκίνα κι ένα ποστ για τον ψυχικό κόσμο του Ζαπ......:405:
ο Ζαπ προσπαθεί να λύσει μια άλλη απορία μου:

λέμε πχ αυτός ο δίσκος έχει πολλά μπάσα ή ο άλλος δίσκος έχει πολλά πρίμα, ξέρεις μωρέ, οι διαφορετικές ηχογραφήσεις.

και του λέω: ρε συ Ζαπ, είναι σίγουρο πως αυτός ο δίσκος, όπου ακούω μπουκωμένα μπάσα, είναι όντως έτσι, ή έτσι παίζει στο σύστημα-χώρο μου έτσι, διότι πχ βρίσκουν τα μπάσα τους ρυθμούς του δωματίου? ή μήπως έχω λάθος κρος και τονίζω τα μπάσα πιο πολύ απ'όσο πρέπει; ή απλά δεν έχει πολλά πρίμα η ηχογράφηση και μου φαίνεται μπασαριστή; πως μπορώ να ξέρω αν αυτό που λέω για την ηχογράφηση στον τάδε δίσκο, ότι είναι σωστό; Μου λέει να βάλω ροζ ή άσπρο θόρυβο και να τον ακούσω ή να τον μετρήσω, να δω τι παίζει το στέρεο. Ωραία του λέω, αλλά δε ξέρω πως πρέπει να ακούγεται ο άσπρος θόρυβος, ούτε το μετρητικό μου μικρόφωνο μετράει σωστά κάτω από τα 120Hz (όπως σχεδόν όλα τα μετρητικά). Και έχει κολλήσει ο Ζαπ, δε ξέρει να μου απαντήσει τι να κάνω, το ψάχνει ακόμα.

Καμιά ιδέα?

Κανείς?

Μάλιστα, το θέμα μπερδεύει ακόμα περισσότερο, διότι σε κάποια συστήματα υψηλότατης ποιότητας (και τιμής) μια "μπασαριστή" (σε μένα) ηχογράφηση ακούγεται κανονικότατη, ενώ σε άλλα αντίστοιχης ποιότητας (και τιμής) ηχοσυστήματα, ομοίως με το δικό μου, ακούγεται ακόμα πιο "μπασαριστή" από το δικό μου. Τελικά, που είναι τα μπάσα?:116::116:


Ξέρω, ξέρω, παίζω με τον ψυχικό κόσμο του Ζαπ....:109:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.887
Μηνύματα
3.032.576
Members
38.515
Νεότερο μέλος
Alebut
Top