Δυναμικό εύρος. Το θέλουμε. Το θέλουμε;

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
ενα καλο loudness θελει καμπυλη αναφορας και μονο οι φτωχοι το εχουν αυτο :p:D
Το λάουντνες (επαναλαμβάνω) δίνει ένα μπουστ στα χαμηλά, αλλά δεν μειώνει το δυναμικό εύρος της ηχογράφησης, ίσα ίσα, λόγω του μπουστ, το αυξάνει, καθότι στα χαμηλά βρίσκονται οι υψηλές στάθμες αναπαραγωγής, άρα και τα Μαξ εσπιέλ, και το 0dBfs της ηχογράφησης.

Στα χαμηλών δυνατοτήτων δυναμικού εύρους ηχοσυστήματα, έτσι κι αλλιώς υπάρχει πρόβλημα αναπαραγωγής λόγω του υψηλού δυναμικού εύρους των σύγχρονων φορμά ήχου, όταν δεν είναι δυνατόν να αναπαραχθεί υψηλό max spl.

Οπότε, εφόσον δεν αναπαράγονται στάθμες αναφοράς, χρειάζεται ένα φίλτρο λάουντνες, αναλόγως διαφοροποίησης από τη στάθμη αναφοράς.

Δηλαδή αν δε παίζει στα 85 ντεσιμπέλ μέση στάθμη και παίζει στα 75, με κορυφές 95, θέλει λάουντνες.

Αν όμως παίζει μουσική μεγάλου δυναμικού εύρους, όλο και κάτι θα το καταπιεί η ουδος ακουστότητας και θορύβου, ενώ για ακόμα χαμηλότερες μέσες στάθμες αναπαραγωγής (λόγου χάριν 60-65 ντεσιμπέλ, 20 ντεσιμπέλ πιο κάτω της στάθμης αναφοράς), αυτό είναι δεδομένο (όλες οι χαμηλής εγγραφής πληροφορίες θα χαθούν).

Με χρήση κομπρεσιον, δε χάνεται τίποτα και σε χαμηλές στάθμες.

Ή, αν ακούς ηχογράφηση μικρού δυναμικού εύρους (με πολύ κομπρεσιον από το μάστερινγκ) ακούγεται άριστα σε πολύ χαμηλές στάθμες, χωρίς να χάνεται καμία απολύτως πληροφορία.

Και αυτή είναι η θετική πλευρά του κομπρεσιον, και ο λόγος που χρησιμοποιείται στο μάστερινγκ.

Δυστυχώς, οι "hi end" ηχογραφήσεις μεγάλου δυναμικού εύρους, δε μπορούν να ακουστούν σε χαμηλές στάθμες αναπαραγωγής. Είναι φτιαγμένες για τα λίγα μεγάλα ηχοσυστήματα, που μπορούν να σηκώνουν υψηλά max spl.
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Αυτό που θέλουμε είναι μια ηχογράφηση μεγάλου δυναμικού εύρους που να συμπιέζεται την ώρα της αναπαραγωγής στο χρήσιμο εύρος του χώρου ακρόασης!
Ναι μωρέ, αυτό είναι.
Και κατά βάση, φροντίζουν οι μαστεράδες γι'αυτό, έτσι βγάζουν το ψωμί τους οι άνθρωποι.

Και τις τελευταίες λεπτομέρειες, τις κάνουν πράξη τα σύγχρονα μηχανήματα (av pro) για όλο τον κόσμο. Δε χρειάζεται κανένα τρομερό εξοπλισμό.

Μην σας φαίνεται βουνό, ή ακατόρθωτο το να ακούτε σε στάθμη αναφοράς, δεν πρόκειται για "άπιαστο όνειρο" ή τίποτα τρομερό και φοβερό, χαλαρώστε. ;)

Στον επαγγελματικό τομέα, και δη στον στουντιακό ήχο, αυτά είναι τα καθιερωμένα πρότυπα αναπαραγωγής, και όποιο ενεργό ηχείο και να πάρουν, καρφώνουν το στανταρισμένης στάθμης XLR και παίζει στάνταρ 85 ντεσιμπέλ.
Όλα τα προϊόντα έχουν το ίδιο στάνταρ, είναι η καθιερωμένη τυποποίηση της "στάθμης αναφοράς".

Αυτή η στάθμη αναπαραγωγής, δεν είναι δα και τίποτα σπουδαίο, μη νομίζετε ότι θα κουφαθείτε.

Προσωπικά την θεωρώ ως χαμηλή στάθμη αναπαραγωγής, ευχάριστη για πολύωρες ακροάσεις, δεν είναι στάθμη λάιβ συναυλίας, μη μπερδεύεστε.

Έχω τη δυνατότητα από τη μέτρικ να βγάζω τη στανταρισμένη έξοδο μονιτορινγκ, και στο ηχείο την στάνταρ στάθμη αναφοράς. Ακούγεται χαλαρά, χωρίς κόπωση, κανένα σοβαρό ηχείο δε θα ζοριστεί να παίζει στα 85 μέση στάθμη, με στιγμιαία δυναμικά περάσματα έως τα 105 ντεσιμπέλ, είναι νορμάλ στάθμες αναπαραγωγής, και δε θα μπορούσαν να ήταν κάτι άλλο, για πολλούς λόγους.

Στις χαμηλές συχνότητες θα χρειαστεί το κατιτις παραπάνω, χωρίς τρομερές υπερβολές (δείτε τον τσομπάνη, ξέρει..) αλλά αυτό, νομίζω πως το έχετε εμπεδώσει. ;)

Δηλαδή, και για να τα βάλουμε σε μια ρεαλιστική σειρά τα δεδομένα, δε χρειάζεται ούτε να είσαι γκουρού ούτε καμιά μαγεία για να ακούσουμε σωστά τη μουσική μας, κατά βάση, μόνο μαγεία δε χρειάζεται, λίγη προσοχή και τήρηση των σπεκς. ;)
 

A

amoustakas

Guest
Δεν ακούγεται η μουσική όπως πρέπει σε χαμηλές στάθμες, χωρίς επαγγελματικά εργαλεία συμπίεσης δυναμικού εύρους. Δεν γίνεται. Χάνεται σημαντική ποσότητα πληροφορίας κάτω από το κατώφλι ακουστότητας. (Εξαιρείται το ραδιόφωνο στα fm και το πικάπ) 8-)
Ουσιαστικά σε χαμηλές στάθμες προτείνεις τη χρήση πικάπ σε συνδυασμό με έναν ενισχυτή με μεταβλητό loudness. Σε ψηφιακό επίπεδο τι εργαλεία υπάρχουν, αν έχεις απλό dac και ενισχυτή χωρίς loudness;
Υπάρχει dac με τέτοιες λειτουργίες (συμπίεση + loudness); Διαφορετικά να ψάχνω ήδη για πικάπ.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Σε ψηφιακό επίπεδο τι εργαλεία υπάρχουν, αν έχεις απλό dac και ενισχυτή χωρίς loudness;
Dynamic compression κάνουν όλοι οι σύγχρονοι av προενισχυτές, με διάφορες ονομασίες η κάθε φίρμα. Είναι η μόνη λύση για να ακούς και κινηματογράφο τη νύχτα χωρίς να ενοχλείς.
Ίδια λογική, στην οποία έχει δώσει λύσεις η βιομηχανία όντιο.

Αν δεν υπήρχε θέμα, δε θα υπήρχαν και οι λύσεις...
 

Μηνύματα
12.828
Reaction score
10.048
Πάντως όσοι ακούμε από την πολυκάναλη κάρτα ήχου του υπολογιστή μας, και Loudness control έχουμε και μετατροπή του δικάναλου σε πολυκάναλο έχουμε.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
...
Δυστυχώς, οι "hi end" ηχογραφήσεις μεγάλου δυναμικού εύρους, δε μπορούν να ακουστούν σε χαμηλές στάθμες αναπαραγωγής. Είναι φτιαγμένες για τα λίγα μεγάλα ηχοσυστήματα, που μπορούν να σηκώνουν υψηλά max spl.
Όπως ποιοτικά ακουστικά με αφιερωμένο στην οδήγησή τους ενισχυτή,μόνο που αυτά θα χρειάζονται ακόμα περισσότερο εξισορρόπηση ακουστότητας σε συνάρτηση με τη στάθμη...;)
 

Μηνύματα
1.380
Reaction score
1.655
Στον επαγγελματικό τομέα, και δη στον στουντιακό ήχο, αυτά είναι τα καθιερωμένα πρότυπα αναπαραγωγής, και όποιο ενεργό ηχείο και να πάρουν, καρφώνουν το στανταρισμένης στάθμης XLR και παίζει στάνταρ 85 ντεσιμπέλ.
Όλα τα προϊόντα έχουν το ίδιο στάνταρ, είναι η καθιερωμένη τυποποίηση της "στάθμης αναφοράς".

Αυτή η στάθμη αναπαραγωγής, δεν είναι δα και τίποτα σπουδαίο, μη νομίζετε ότι θα κουφαθείτε.

Προσωπικά την θεωρώ ως χαμηλή στάθμη αναπαραγωγής, ευχάριστη για πολύωρες ακροάσεις, δεν είναι στάθμη λάιβ συναυλίας, μη μπερδεύεστε.

Έχω τη δυνατότητα από τη μέτρικ να βγάζω τη στανταρισμένη έξοδο μονιτορινγκ, και στο ηχείο την στάνταρ στάθμη αναφοράς. Ακούγεται χαλαρά, χωρίς κόπωση, κανένα σοβαρό ηχείο δε θα ζοριστεί να παίζει στα 85 μέση στάθμη, με στιγμιαία δυναμικά περάσματα έως τα 105 ντεσιμπέλ, είναι νορμάλ στάθμες αναπαραγωγής, και δε θα μπορούσαν να ήταν κάτι άλλο, για πολλούς λόγους.

Στις χαμηλές συχνότητες θα χρειαστεί το κατιτις παραπάνω, χωρίς τρομερές υπερβολές (δείτε τον τσομπάνη, ξέρει..) αλλά αυτό, νομίζω πως το έχετε εμπεδώσει. ;)

Δηλαδή, και για να τα βάλουμε σε μια ρεαλιστική σειρά τα δεδομένα, δε χρειάζεται ούτε να είσαι γκουρού ούτε καμιά μαγεία για να ακούσουμε σωστά τη μουσική μας, κατά βάση, μόνο μαγεία δε χρειάζεται, λίγη προσοχή και τήρηση των σπεκς. ;)[/QUOTE]

For long term (e.g. workplace) exposure, the level of 85 dB(A) was regarded as the critical intensity; at exposures below 85 dB(A) the hearing losses were significantly lower than for exposures exceeding this value (Welleschik 1979). International standards (ISO 1999:1990; NIOSH revised criteria, 1998) recommended the equivalent sound pressure level (Lequ, 8h) of 85 dB(A) (A filter-weighted, 8-hour working day-weighted average) as the exposure limit for occupational noise (ISO 1999:1990; NIOSH revised criteria, 1974). However, this limit did not guarantee the safety for the auditory system of workers. Therefore, the new EC Directive on the minimum health and safety requirements regarding exposure of workers to the risks arising from physical agents (noise) introduces lower exposure action value at Lequ, 8h = 80 dB(A) (Directive 2003/10/EC).

Noise at Work Regulations (Directive 2003/10/EC, came into force in 2006) recommend three action levels for occupational settings depending on equivalent noise level for 8-hour working day. If these values are converted using the time-intensity trade-off of 3 dB increase for halving the time then the equivalent levels are shown, for example in a night club with sounds of 104 dB(A) 2 minutes of exposure is equivalent to 80 dB(A) Lequ, 8h. Thus, listening to a PMP player at 95 dB(A) for 15 minutes a day would equate to the first action level, under the assumption of this exposure repeated over a long period.

http://ec.europa.eu/health/scientif...layer-mp3/l-3/3-hearing-protection-limits.htm

Etc, etc......

Προσεχώς Δόκτορ Κουφύσιος....
 



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
...
Δηλαδή, και για να τα βάλουμε σε μια ρεαλιστική σειρά τα δεδομένα, δε χρειάζεται ούτε να είσαι γκουρού ούτε καμιά μαγεία για να ακούσουμε σωστά τη μουσική μας, κατά βάση, μόνο μαγεία δε χρειάζεται, λίγη προσοχή και τήρηση των σπεκς. ;)

For long term (e.g. workplace) exposure, the level of 85 dB(A) was regarded as the critical intensity; at exposures below 85 dB(A) the hearing losses were significantly lower than for exposures exceeding this value (Welleschik 1979). International standards (ISO 1999:1990; NIOSH revised criteria, 1998) recommended the equivalent sound pressure level (Lequ, 8h) of 85 dB(A) (A filter-weighted, 8-hour working day-weighted average) as the exposure limit for occupational noise (ISO 1999:1990; NIOSH revised criteria, 1974). However, this limit did not guarantee the safety for the auditory system of workers. Therefore, the new EC Directive on the minimum health and safety requirements regarding exposure of workers to the risks arising from physical agents (noise) introduces lower exposure action value at Lequ, 8h = 80 dB(A) (Directive 2003/10/EC).

Noise at Work Regulations (Directive 2003/10/EC, came into force in 2006) recommend three action levels for occupational settings depending on equivalent noise level for 8-hour working day. If these values are converted using the time-intensity trade-off of 3 dB increase for halving the time then the equivalent levels are shown, for example in a night club with sounds of 104 dB(A) 2 minutes of exposure is equivalent to 80 dB(A) Lequ, 8h. Thus, listening to a PMP player at 95 dB(A) for 15 minutes a day would equate to the first action level, under the assumption of this exposure repeated over a long period.

http://ec.europa.eu/health/scientif...layer-mp3/l-3/3-hearing-protection-limits.htm

Etc, etc......

Προσεχώς Δόκτορ Κουφύσιος....
Άντε πάλι τα ίδια με το θόρυβο σε περιβάλλον εργασίας. Μερικοί δεν μαθαίνουν με ΤΙΠΟΤΑ.
db(A)
Ζυγοσταθμισμένος...
https://www.avsite.gr/forum/threads/Η-λειτουργία-της-ακοής.66469/page-7#post-949906
"...
Ανακεφαλαιώνοντας,ο κίνδυνος βλάβης στο ακουστικό σύστημα εξαρτάται από τη στάθμη και τη χρονική διάρκεια έκθεσης.Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει το όριο θορύβου πάνω από το οποίο είναι απαραίτητα μέτρα προστασίας των εργαζομένων στα 80dB(A) γιά 8 ώρες κάθε εργάσιμη ημέρα,θεωρώντας ότι κάτω από αυτό το επίπεδο ο κίνδυνος είναι αμελητέος.

Τα ίδια όρια μπορούν να εφαρμοστούν και στους χρήστες ακουστικών.Η πλειοψηφία αυτών διαλέγει στάθμες ακρόασης που αντστοχούν σε επίπεδα 80-85dBA γιά χρονικά διαστήματα λιγότερο 1 ώρας μέχρι 14 ώρες ανά εβδομάδα.Όταν τα παραπάνω στατιστικά δεδομένα συγκριθούν μ'εκείνα που ισχύουν γιά τους εργασιακούς χώρους,η πλειοψηφία των χρηστών αντιμετωπίζει μικρό κίνδυνο.Μολαταύτα υπάρχουν αρκετά άτομα που ρυθμίζουν τη στάθμη σε επίπεδα που μπορεί να φτάνουν τα 120dBA,είτε προβαίνουν σε πολύωρες ακροάσεις κάθε μέρα οπότε υπερβαίνουν τα όρια της ακουστικής ασφάλειας..."

"..._Ηχητική έκθεση(Sound Exposure,SE): είναι η συνολική ενέργεια του Α-ζυγοσταθμισμένου ήχου που υπολογίζεται στο μετρούμενο χρόνο.Mονάδα της το Pa2.h(Pascal εις το τετράγωνο επί ώρες).Γιά μιά δεδομένη χρονική διάρκεια κάθε αύξηση του επιπέδου ηχητικής πίεσης κατά 10dB(A) αντιστοιχεί σε δεκαπλάσια ενέργεια.

Ένας ήχος επιπέδου 85dB(A) που διαρκεί γιά 8 ώρες(h) παράγει ηχητική έκθεση ίση με 1 Pa2.h=85 LAeqη

__Επίπεδο ηχητικής έκθεσης(Sound Exposure Level,SEL): συμβολίζεται με LAE,αποτελεί τη λογαριθμική έκφραση της ηχητικής έκθεσης κανονικοποιημένη στο 1 δευτερόλεπτο.Κατ'αυτόν τον τρόπο,χρησιμοποιείται γιά τη σύγκριση ηχητικών συμβάντων που έχουν διαφορετική χρονική διάρκεια.

Παραδείγματος χάρη,εάν επίπεδο ήχου 90dBA διαρκεί γιά 1 δευτερόεπτο τότε το SEL=90dBA.Εάν το ίδιο ηχητικό συμβάν κρατούσε 10 δευτερόλεπτα,το SEL θα ήταν ίσο με 100dBA.Εάν κρατούσε 20 δευτερόλεπτα,το επίπεδο ηχητικής έκθεσης SEL=103dBA κ.ο.κ.

Εφόσον οι επιδράσεις είναι αθροιστικές και γιά να μην αυξήσουμε τη συνολική έκθεση σε ζημιογόνα επίπεδα,πρέπει να εφαρμόσουμε την αρχή της ίσης ενέργειας.Άρα κάθε αύξηση κατά 3dB στη στάθμη (διπλασιασμός) θα πρέπει ν'αντισταθμίζεται ακολούθως από υ π ο δ ι π λ α σ ι α σ μ ό του χρόνου ακρόασης.Υπό αυτό το πρίσμα,1 ώρα ακρόασης κάθε μέρα έντασης 80dBA ισοδυναμεί με μισή ώρα στα 83dBA κι ένα τέταρτο της ώρας στα 86dBA,υπό την προϋπόθεση ότι αυτές οι ακροάσεις επαναλαμβάνονται γιά μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Υποθέτοντας επίσης ότι ο μέσος χρήστης ακουστικών τα χρησιμοποιεί περίπου 1 ώρα κάθε μέρα(δηλ. 7 ώρες ανά εβδομάδα),τότε η χρήση τους αναγόμενη στα θεσπισμένα ανώτατα όρια της ΕΕ θα τα υπερέβαινε εάν το επίπεδο έντασης που δημιουργούσαν εντός του αυτιού ξεπερνούσε τα 89dBA.

Τονίζεται ξανά ότι γιά μιά δεδομένη συσκευή και θέση διακόπτη έντασης,τα ακουστικά που εφαρμόζονται μέσα στον ακουστικό πόρο αυξάνουν την έκθεση κατά 7-9dB σε σύγκριση με τους υπόλοιπους τύπους ακουστικών."
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.134
Reaction score
26.693
Βρε παιδιά μου, τ' είναι τούτο?? :o :idk:
Μού το βγάζει αποκλειστικά και μόνο στο συγκεκριμένο σχόλιο του συγκεκριμένου ετούτου νήματος
(Εκτός βέβαια απ' τα κλειδωμένα νήματα)
 

Attachments


TGD

Μηνύματα
6.983
Reaction score
7.068
Αλήθεια τα 85dB(Α) της προδιαγραφής είναι κορυφή ή μέση στάθμη;
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Πάμε τώρα, σε υποχρεωτικά αναγνώσματα.

Νο.1. The magic of 85, by Bob the mastora.

Διαβάστε το όλο. Υποχρεωτικά. 8-)

Και ένα τεμάχιο από AES:

1550953201849.png


σύμφωνα με το οποίο θέλουμε άθροισμα 85 ντεσιμπέλ από όλα τα ηχεία, κι όχι από το καθένα ξεχωριστά, όπως λέει ο Μπομπ, άρα 83 για δικάναλο και 78 για 5-καναλο (από κάθε ηχείο). Βεβαίως, η μαμά ντόλμπι λέει άλλα, όπως θυμίζει ο Μπομπ ο μάστορας, όχι ο Σφουγγαράκης. :p

Φυσικά, το Κ σύστημα δικό του είναι.

Που θέλω να καταλήξω: δεν είναι από το κεφάλι μου βγαλμένα αυτά που σας λέω, περί 85. Δε τα σκαρφίστηκα εγώ γιατί έτσι μου "άρεσε". Δεν είναι θέμα γούστου, άποψης ή ..άποπσης.:D
Έτσι έχουν τα πράγματα. ;)
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Υποχρεωτικά αναγνώσματα Νο.2:

Reference level for all channels except low frequency effects is calibrated by adjusting the audio chain such that a pink noise signal recorded at -20dB relative to full scale (0dB) creates 85dB sound pressure level as measured with a C weighted SPL meter at the seating locations. Volume levels are adjusted for each channel individually until they read 85dB. The master volume control setting associated with this playback level is then set to a nominal 0dB, or reference level.

Speaker%20reference%20level.png


The low frequency effects channel is calibrated higher, so that a -20dB signal reaches 95dBC at the seating locations.

Subwoofer%20reference%20level.png


What does ‘Reference Level’ mean for home theater design?

Reference level means two things for home theater design:

1. Speakers and amplifiers must be capable of 105dB peaks

If the playback chain is calibrated to produce 85dB for a -20dB signal at the listening position then the speakers and amplifiers could be asked to produce 105dB for a 0dB signal. It is a challenging proposition for an audio system to reproduce this level cleanly, without dynamic compression and to be able to do so reliably.

2. Subwoofers must be capable of 115dB peaks
(123dB peaks for bass managed 7.1)


The low frequency effects channel is handled slightly differently and has a 10dB boost relative to the other channels. The maximum SPL that subwoofers could be asked to reproduce from the low frequency effects track is therefore 115dB at the listening position. In reality the situation is nearly always worse because the subwoofer must additionally reproduce bass managed* content from other channels. These challenges mean that multiple large subwoofers are typically needed to be able to properly reproduce the soundtrack as the director intended.

* Bass managed content is that from other speaker channels that has been diverted to the subwoofer. In home audio video receivers (AVRs) and pre-processors this is done by setting the speakers to small in the bass management menu and specifying a crossover frequency. With surround speakers, for example, an 80Hz crossover is typically used. This means that any content in the surround channels under 80Hz is essentially diverted to the subwoofer. For 5 bass managed speakers an additional 6dB and for 7 bass managed speakers an additional 8dB of output may be required from the subwoofer channel.

115+8= 123 dB max spl


We have written two calculators that allow you to determine if your speaker/amplifier system and subwoofer systems [forthcoming blog article] are capable of achieving reference level.

Δείτε και το Λίνκ.

Να θυμάστε ότι αυτές οι τιμές Μαξ εσπιέλ, αφορούν τη θέση ακρόασης, όχι στο 1μ από το ηχείο.

Για τα σαμπ, αν θέλετε 6 ντεσιμπέλ δυναμικό περιθώριο, πάμε στα 123+6= 129 στη θέση ακρόασης.

Για τους δορυφόρους 105+6= 111 στη θέση ακρόασης.

Χονδρικά, για ασυμπίεστα ριφερενς λεβελς με 6 ντεσιμπέλ dynamic headroom:

Δορυφόροι 110 Μαξ εσπιέλ στη θέση ακρόασης
Σαμπ 130 Μαξ εσπιέλ στη θέση ακρόασης
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Εδώ έχουμε ένα μη υποχρεωτικό ανάγνωσμα.
Καθότι βαρύ.:D

Σαν αυτά του μπούτχια..:p

Τες πα, να το ρεζουμέ από το βαρύ:

15495897326483[1].png


Δε θέλω σχόλια, ερωτήσεις ή εξυπνάδες, αν πρώτα δε το δγιαβάσετε όλο! :lol::lol::lol:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Στο δια ταύτα του δυναμικού εύρους αναπαραγωγής σε reference level στη θέση ακρόασης (85 ντεσιμπέλ), το οποίο σημαίνει ότι δεν ακούμε "δυνατά", έχουμε peaks στα 105 ντεσιμπέλ και κατώφλι θορύβου κατά μέσο όρο στα 30 ντεσιμπέλ, άρα διαθέσιμο μετρήσιμο δυναμικό εύρος αναπαραγωγής 75 ντεσιμπέλ, που σε πολύ ήσυχο δωμάτιο φτάνει τα 85 ντεσιμπέλ, ενώ το διαθέσιμο ακροάσιμο δυναμικό εύρος θα είναι περίπου 10 ντεσιμπέλ λιγότερο, διότι τα αυτιά έχουν ουδό ακοής και δεν είναι μικρόφωνα. :p

Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε προδιαγραφή πχ πηγής με s/n ratio 85 ντεσιμπέλ, κρίνεται απολύτως επαρκής. :D

Στην πράξη, το σύνολο των ενεργών μηχανημάτων μας (πηγή, προενίσχυση, τελικά στάδια) οφείλουν αθροιστικά να διαθέτουν s/n ratio 85 ντεσιμπέλ, το οποίο σημαίνει ότι δε θα είναι ακροάσιμο το κατώφλι θορύβου των μηχανημάτων (τροφοδοσίας, τζιτερ, κλπ) από κει και κάτω.

Το πρακτικά μη μετρήσιμο κατώφλι θορύβου μηχανήματος είναι στα -120 ντεσιμπέλ, και το ανώτερο δυνατό s/n ratio είναι στα 122 ντεσιμπέλ.

Μελέτες της δυνατότητας του ανθρώπου για αντίληψη ποιότητας ήχου, σε συνάρτηση με τη στάθμη ακρόασης, έχουν γίνει αρκετές, και μάλιστα με εκπαιδευμένους ακροατές.
Το συμπέρασμα των μελετών αυτών είναι ίσως δυσάρεστο για όλους μας. :p:D:p:D

Διότι, έχει αποδειχθεί πως την μέγιστη δυνατή αντίληψη των παραμέτρων του ήχου (αντίληψη διαφοροποίησης σε ανάλυση, χροιές, τονικότητα, κλπ) την διαθέτουμε σε στάθμη αναφοράς 80 ντεσιμπέλ.

Από κει και κάτω, χάνεται σημαντική ικανότητα του αυτιού να ξεχωρίζει πράγματα, λόγω της κατώτερης γραμμής ακουστότητας.

Δηλαδή, buy buy δήθεν υψηλής ποιότητας ακροάσεις σε χαμηλές στάθμες από ανεπαρκούς δυναμικού εύρους ηχεία. Δεν γίνεται.

Το ίδιο όμως ισχύει και για υψηλότερες στάθμες αναπαραγωγής, διότι επέρχεται πολύ σύντομα ακουστική κόπωση (όπως εξήγησε ο μπούτχιας) και για κάθε αύξηση στάθμης κατά 3 ντεσιμπέλ, μειώνεται στο μισό ο διαθέσιμος χρόνος μέχρι να επέλθει κόπωση, ενώ ταυτόχρονα η αύξηση της στάθμης πάνω από τη στάθμη αναφοράς δεν δίνει σε κανέναν άνθρωπο τη δυνατότητα να ακούσει κάτι παραπάνω από την ηχογράφηση, ίσα ίσα, μειώνει την δυνατότητα αντίληψης μικροδιαφορών τονικότητας, στάθμης, κλπ.

Άρα, για να κλείσουμε το θέμα εντελώς, η ιδανική στάθμη ακρόασης για αντίληψη όλων των χαρακτηριστικών του ήχου, όλης της ανάλυσης κι όλης της ποσότητας χροιών, βρίσκεται σε στάθμη αναφοράς των 80 ντεσιμπέλ, και λίγο πιο πάνω, στα 85 ντεσιμπέλ, βρίσκεται η τυποποίηση.

Οκ?
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.103
Reaction score
124.658
Για δικάναλη ακρόαση, έτσι για την τιμή των όπλων, :p, οφείλουν τα ηχεία σας, το καθένα ξεχωριστά, να βγάζουν 105 ντεσιμπέλ στη θέση ακρόασης χωρίς σημεία κόπωσης, δηλαδή ασυμπίεστα, σε όλο το φάσμα.

Αυτό είναι έως ανόητο να προσπαθείς να το επιτύχεις με ένα ζευγάρι ηχείων, όσον αφορά τις 2 πρώτες οκτάβες.:p

Φανταστείτε ότι πληθώρα γνωστών σαμπ δεν αρκούν για αυτές τις στάθμες, πόσο μάλλον 2 ..δορυφόροι!:D

Οπότε, 2 κροσαρισμένα σαμπ, που θα μπορεί το καθένα να βγάλει 105 ντεσιμπέλ στάθμης στη θέση ακρόασης και σε όλο το εύρος της πρώτης οκταβας, είναι άριστα για ακρόαση στη στάθμη αναφοράς των 85 ντεσιμπέλ. 8-)

Με 4 μικρά σαμπ, είστε άρχοντες! 8-)

Αυτό, όσον αφορά τις στάθμες, αρκεί. 8-)

Για να μην είστε συνεχώς στα όρια ψαλιδισμού του συστήματος, δε κάνει οέο, :D, δώστε τουλάχιστον 3 ντεσιμπέλ dynamic headroom, (ιδανικά 6), και τέλος της συζήτησης, πιο καλά δε γίνεται, είναι as good as it gets όσον αφορά υψηλή πιστότητα αναπαραγωγής.

Απλώς, δε θα παίζει δυνατά. :p

Κάτω από αυτή την στάθμη, δε μπορείτε να ακούσετε τις χροιές όπως είναι γραμμένες. Δεν υπάρχει υψηλή ποιότητα ακρόασης σε χαμηλότερες στάθμες, έχει αποδειχθεί με 15 τρόπους. :p

Κάτω από τη στάθμη αναφοράς, ένα φίλτρο λάουντνες και λίγη συμπίεση (compression), βοηθούν τα μάλα για αντίληψη του μουσικού περιεχομένου, ειδάλλως είναι σα να βλέπεις ταινία μόνο το κάτω 1/3 της εικόνας, μόνο τα πόδια των ηθοποιών.:D
 
Last edited:


Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.119
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top