Κατασκευή ηχείου ομοιογενούς κατευθυντικότητας ‘3π’

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Εξαιρετικά , και πολύ όμορφα.
Το χρώμα όλα τα λεφτά.
ΜΠΡΑΒΟ.
Ευχαριστώ! Τo χρώμα για όποιον ενδιαφέρεται είναι Ultramarine (RAL 5002).
SPEAKON γιατί να βάλεις? Μια χαρά είναι με τις μπόρνες.
Πιο πρακτικό βύσμα, μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής (όχι ότι έχει σημασία εδώ), πιο επαγγελματικό και λιγότερο χαιεντάδικο :rofl:
 


Μηνύματα
154
Reaction score
397
Δεν θα μας πεις δυο λόγια για το πώς παίζουν ;
Ναι, είναι λίγο νωρίς ακόμα αλλά θα σας πω. Καταρχας ο χώρος που μπήκαν έχει τεράστια προβλήματα, πολύ ψηλά RT έντονες ακυρώσεις κάτω από τα 100hz κτλπ. Δεν νομίζω οτι αυτό που παίρνω είναι αυτό που μπορούν να δώσουν τα ηχεία σε καμία περίπτωση.

Τώρα εντυπώσεις από τις 2 ακροάσεις που έχω κάνει (τόσο πρόλαβα).

Καταρχάς τα ηχεία είναι ζώα. Βαράνε. Τους έδωσα περίπου 100W, γινόταν στο σπίτι (μεγάλος χώρος) χαμός και αυτά μπορούν να καταπιούν 300W. 120db max δίνει ο σχεδιαστής, για αναφορά.

2 πράγματα είναι αυτά που μου προκάλεσαν την μεγαλύτερη εντύπωση. Το πρώτο είναι το 12αρι woofer, ακόμα και με τις ακυρώσεις είναι εντελώς διαφορετική εμπειρία από το να ακους με 2 χ 8in για παράδειγμα. Δεν ξέρω αν έχω το λεξιλόγιο να το περιγράψω αλλά η εμπειρία είναι πολύ διαφορετική. Το δεύτερο είναι η κατευθυντικότητα και η off-axis συμπεριφορά του ηχείου. Τα ηχεία απλά γεμίζουν τον χώρο με ήχο, δοκίμασα να αλλάξω θέσεις στον καναπέ, μπροστά, πίσω, γενικά δεν αλλάζουν πολλά πράγματα. Αρκετά καλή στερεοφωνική εικόνα επίσης. Έβαλα το head full of mush από το μεταθανάτιο album του Johansson και νόμιζα ότι βρισκόμουν σε άλλο κόσμο. Το πρώτο κομμάτι από το soundtrack του Mishima και ενώ χαιρόμουν με τα καμπανάκια στην έκρηξη γέμισε ο χώρος με ήχο σε 3 διαστάσεις. Άκουσα το sacrificial code της Kali Malone ακούγοντας πολύ καθαρά τις συχνοτικές αλλαγές στο εκκλησιαστικό όργανο.

Οι μεσαίες είναι λίγο τσιμπημένες και στις μετρήσεις που έκανα φαίνεται ένα έντονο rolloff στις ψηλές που δεν είμαι σίγουρος αν το ακούω. Το επόμενο διάστημα ελπίζω να τα δω (δούμε) αυτά λίγο πιο αναλυτικά.
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Καλοκαιράκι, παραλία και Toole για το ξεστράβωμα.

IMG_20220803_170251.jpg


Τα μισά καταλαβαίνω τρομάρα μου. Και αυτό με δεδομένο ότι γνωρίζω τουλάχιστον τα βασικά από signal processing (όχι audio σήματα αλλά υπολογιστικά δεν έχει καμία σημασία).
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Nομίζω ότι είναι καιρός να σας δείξω μερικές μετρήσεις. Για αναφορά αυτό δίνει ο κατασκευαστής
threePi_response.gif


To πρώτο πράγμα που προσπάθησα να κάνω είναι μια quasi-anechoic απο τα Lidl αλλά απέτυχα πανηγυρικά επειδή για κάποιο λόγο δεν μπορούσα να ευθυγραμμίσω σωστά την αποκριση απο το port και απο το woofer. Αυτό συμβαίνει μάλλον γιατι το κουτί συντονίζει αρκετά χαμηλά, στα 24Hz. Νόμιζα ότι ήταν 30 αλλά τελικά είναι 24.

Το δεύτερο πράγμα που δοκίμασα να κάνω είναι να φέρω το ηχείο ανάσκελα προς το πάτωμα ώστε να το μετρήσω στο 1 μέτρο όπως φαίνεται στην φωτό.
1658942280317.jpg


Η λογική εδώ είναι οτι επειδή το επόμενο εμπόδιο βρίσκεται στα 5μ (δηλαδή στο ταβάνι) ίσως καταφέρω να καθαρίσω λίγο αυτό που μετράω με impulse gating. Η αλήθεια είναι οτι βλέποντας το impulse response αυτής της μέτρησης είναι η πρώτη φορά που βλέπω όντως κάτι που μοιάζει με σωστή μέτρηση δηλαδή το imulse που ακολουθείτε απο μια δεύτερη σχετικά ευκρινή κορυφή λίγο πιο μετά. Οποιαδήποτε άλλη μέτρηση έχω πάρει στον χώρο μου είναι ένα κατσαρό χάλι.

Αυτή είναι η μέτρηση, on axis σε 1μ απόσταση:
2+(1).jpg

και αυτή είναι με impulse gating
3 (1).jpg


To πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση εδώ είναι το έντονο roll off στις ψηλές, μετά τα 2Κ για διάφορους λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το έβλεπα και με τα προηγούμενα μου ηχεία, ο δεύτερος είναι ότι αυτή η κατηφόρα δεν φαίνεται να υπάρχει ούτε σε αυτό που δίνει ο κατασκευαστής αλλά ούτε και στις μετρήσεις που είχα κάνει εγώ στην κόρνα σε ένα πολύ μικρότερο δωμάτιο απ αυτό. Το συζήτησα μαζί μου και μου είπε ότι μάλλον δεν είναι κάτι πραγματικό και μάλλον οφείλεται στον εξοπλισμό μέτρησης. Χλωμό μου ακούγεται αλλά ίσως να είναι κάτι που έχει να κάνει με το δωμάτιο.
Οι μετρήσεις απο την θέση ακρόασης είναι και πάλι το αναμενόμενο χάλι λόγο χώρου και τοποθέτησης. Αυτές είναι μερικές μετρήσεις στις 3 θέσεις του καναπέ, κέντρο, δεξιά και αριστερά αντίστοιχα.
center.jpg
right (1).jpg
left (1).jpg


Rt τα γνωστά και αναμενόμενα χάλια και το spectro δεν παει πίσω
rt (1).jpg
spectro (1).jpg
 
Last edited:

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Σας δείχνω και κάτι τελευταίο που δοκίμασα και περνάω στο δια ταυτα. Τα ηχεία είναι φτιαγμένα για να έχουν πολύ καλό polar response και ως εκ τούτου θα πρέπει να αντιδράσουν καλά στο equalizing. Σαν δοκιμή (γιατι δεν μπορώ να τα έχω μόνιμα έτσι για διάφορους πρακτικούς λόγους του setup) δοκίμασα να φτιάξω ένα φίλτρο στο equalizer APO για να δω αν υπάρχει ελπίδα. Ακόμα και με την προχειρότητα που έκανα την διαδικασία το αποτέλεσμα ήταν αρκετά εντυπωσιακό. Το μέτρησα και θα σας το δείξω αλλά ήταν μερα με την νύχτα στην ακρόαση.

Εδώ με κόκκινο χωρίς και μπλέ με equalizing. Το target curve είναι harman +4dB.
equa (1).jpg


Κάτι άλλο εντυπωσιακό που παρατήρησα είναι οτι κάτω απο τα 100Ηz η απόκριση είναι πανομοιότυπη (ακριβώς όμως) με τα παλιά μου ηχεία. Είναι άλλο πράγμα να το διαβάζεις και να το καταλαβαίνεις θεωρητικό και άλλο όταν το βλέπεις μπροστά σου.

Γενικά προσπαθώ να μην μείνω πολύ σε όλα αυτά, καθώς το όλο σεταπ χρειάζεται πολύ δουλειά ακόμα. Υπάρχουν 2 βασικοί δρόμοι που σκέφτομαι, ο πρώτος είναι να προσπαθήσω να φτιάξω αυτόν τον χώρο, με treatment (οτι μπορώ να κάνω γιατί υπάρχουν περιορισμοί), με πιο σωστή τοποθέτηση των ηχείων (δηλαδή όσο πιο συμμετρικά γίνεται και με πάνω από 1.2μ απόσταση από πίσω με σαμπ), dirac, 4 sub κτλπ). Ο δεύτερος είναι να φτιάξω έναν dedicated χώρο από την αρχή, χωρίζοντας το σαλόνι στα 2 στο ύψος, με πολυκάναλο με ενεργά, προτζέκτορα κτλπ που το έχω και σαν όνειρο από παιδί.

Όλα αυτά βεβαια θέλουν πολύ χρόνο και σκέψη. Το επόμενο διάστημα έχω σκοπό να κάνω μερικά πράγματα ένα απ' αυτά είναι να φτιάξω μια κάτοψη του χώρου για να σας την δειξω κιολλας. Το δεύτερο είναι να καλέσω έναν ειδικό νου μου πει μια αρχική γνωμη για το τι είναι εφικτό να γίνει και τεχνικά και σαν budget. Ο Μανώλης μου είχε κάποτε καλιμπράρει την τηλεόραση και τον εμπιστεύομαι ίσως στραφώ προς τα εκεί.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Ο συνδυασμός μεγαφώνου-καμπίνας δεν θα καταφέρουν να οδηγήσουν σωστά αυτό τον σωλήνα στην δεδομένη καμπίνα. Θα πρέπει να ανέβει ο συντονισμός του κάτι παραπάνω από 40 κύκλους.
Για μέγιστη επίπεδη απόκριση, η μονάδα αυτή δεν θα έβγαζε κάτω από 50 Hz σε λιγότερο από τα μισά λίτρα.
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Ο συνδυασμός μεγαφώνου-καμπίνας δεν θα καταφέρουν να οδηγήσουν σωστά αυτό τον σωλήνα. Θα πρέπει να ανέβει ο συντονισμός του κάτι παραπάνω από 40 κύκλους.
Για μέγιστη επίπεδη απόκριση, η μονάδα αυτή δεν θα έβγαζε κάτω από 50 Hz.
Θα μπουν sub δεν είναι εκεί το θέμα. Ίσως μάλιστα με κροσάρισμα πάνω απο τα 80Ηz. Υπάρχουν πολυ βασικότερα προβληματα (τοποθέτηση-χώρος). Ta ηχεία δεν είναι σχεδιασμένα για να είναι flat χαμηλά.

I designed both the three Pi and four Pi speakers to have a slightly overdamped response curve. They aren't designed for max flat extension. This is partly for size and partly because I like the behavior of a slightly overdamped vented cabinet. It cannot shift anywhere close to having an underdamped hump, even as parameters have thermal shift at maximum power levels.

Such a system has a response curve that looks a little like a sealed cabinet, but with deeper extension from the same sized box. Its overdamping makes it look less like the traditional vented fourth-order curve and more like a sealed second-order. It also becomes very tolerant of parameter shifts. And being vented, it benefits from reduced excursion even with the added energy down low.

This design approach creates a speaker that rolls off gradually and works well with the flanking sub approach. It sounds good without subs - having plenty of useful bass - but it does lack the full depth of a system that includes subs. Sometimes, at shows, I switch off the subs and people don't notice a huge difference. It's not completely lacking in bass. But the system does benefit from subs, for all the reasons I described above.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.113
Reaction score
124.685
Φιλαράκι θα πω τα ευνόητα, οι χρόνοι αντήχησης είναι υπερβολικά υψηλοί, άμα δε συμμαζευτουν κάπως, δεν έχει νόημα τίποτα.
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Φιλαράκι θα πω τα ευνόητα, οι χρόνοι αντήχησης είναι υπερβολικά υψηλοί, άμα δε συμμαζευτουν κάπως, δεν έχει νόημα τίποτα.
Ακριβώς. Πρέπει να μιλήσω με κάποιον ειδικό, δεν είμαι σίγουρος με ποιον. Στο ταβάνι σίγουρα μπορεί να μπεί διάτρητη με απορόφηση, κάτω δεν έχω ιδέα τι μπορεί να γίνει. Εχω δηλαδή μερικές ιδέες αλλά τώρα τι είναι εφικτό και τι όχι είναι άλλο μεγάλο θέμα. Το ταβάνι δυστηχώς έχει και ένα σύνθετο θέμα με υγρασίες που θα πρέπει να το λύσω πριν την διάτρητη και είναι σε εξέλιξη. Ταυτόχρονα θα κοιτάξω και αν μπορώ να κάνω καινούριο χώρο. Εναν χώρο της τάξης του 6χ5χ2,40m τον έχω πιστεύω αλλα όλα αυτά θελουν μελέτη (και του budget που ευτυχώς θα υπάρχει).

Επίσης φτιάχνω 2 πάνελ με 10cm aritherm για 2 λόγους, πρώτα για να δω πως θα τους συμπεριφερθει ο γάτος ΤΗΣ (stress testing) και δεύτερον για να δω αν μπορουν να βελτιωθούν κάπως τα SBIR (χλωμό).
 

Emmanouil 1964

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
7.788
Reaction score
28.228
1665153740618.png

-
Συγχαρητήρια ! ...τιποτε άλλο .
-
Μιά διόρθωση αν μου επιτρέπεις .
οι βάσεις για τα αυτά ηχεία είναι "αρκετα" ψηλές - από την μικρή εμπειρία που έχω -
θα ήθελα να πάρετε και μετρήσεις και με αυτό το ταπεινό ύψος πιό κάτω .
( εν αρχή κάντε ενα τέστ με βιβλία για βάση και πάρτε μετρήσεις )
-
---8734-.jpg

hhf45.jpg


- και πάλι :hi:
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Εχω πάρει διάφορες μετρήσεις, οι βάσεις δεν είναι ψηλές. Έχουν 5 μοίρες κλήση και είναι σχεδιασμένες ώστε το ακουστικό κέντρο του ηχείου να προβάλλεται στο αυτί. Επειδή όπως είπα έχουν πολύ καλό polar response δεν έχει και τόση σημασία. Οι μετρήσεις δεν είχαν και τόσες διαφορές μεταξύ τους, μπορώ όμως να μετρήσω πιο ψηλά (ή πιο χαμηλά) όπως είναι τοποθετημένα. Ο κάθετος λοβός είναι αρκετά μεγάλος αυτή είναι η κατευθυντικότητα στον κάθετο άξονα
threePi_vertical_down.gif
 

Emmanouil 1964

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
7.788
Reaction score
28.228
.........Στο ύψος που τώρα τα έχετε , ακουγα καταπληκτικά ή έστω καλύτερα μόνο όταν ήμουν όρθιος .
 


Emmanouil 1964

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
7.788
Reaction score
28.228
Όχι δεν είχα ποτέ τα ίδια .

- θα χαρώ όμως αν οι μετρήσεις και έτσι είναι καλές .
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Θα πρέπει να δεις αυτή η τόνωση ανάμεσα στους ένα και δύο KHz, από ποια μονάδα προέρχεται. Δίνει έμφαση σε μια περιοχή που είναι έντονα ακουστή. Όπως σου είπα και στο μήνυμα, το πιθανότερο πας για μεγαλύτερο πηνίο.
 

Μηνύματα
3.652
Reaction score
5.462
Αυτό το πρόβλημα θα λυνόταν πολύ πιο εύκολα βέβαια αν είχες χρησιμοποιήσει ενεργό κρος.
 

Μηνύματα
154
Reaction score
397
Για ποια τόνωση μιλάτε? Το ηχείο στην περιοχή των 1-2Κ είναι σχετικά flat (και με gating ακόμα πιο flat). Και τα 2, τα μέτρησα.

Inked384559_54b488def508316686c68cb2f5e23565_LI.jpg


Aυτά τα καρούμπαλα που φαίνονται στις άλλες μετρήσεις προφανώς είναι κάτι του χώρου.
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.640
Reaction score
77.065
Για ποια τόνωση μιλάτε? Το ηχείο στην περιοχή των 1-2Κ είναι σχετικά flat (και με gating ακόμα πιο flat). Και τα 2, τα μέτρησα.

View attachment 265966

Aυτά τα καρούμπαλα που φαίνονται στις άλλες μετρήσεις προφανώς είναι κάτι του χώρου.
αυτή η μέτρηση από τι απόσταση είναι?
 



Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.319
Μηνύματα
2.858.428
Members
37.894
Νεότερο μέλος
Nika
Top