- Μηνύματα
- 426
- Reaction score
- 1.275
Τίποτα δεν είναι νέο κάτω από αυτόν τον ήλιο. Γνωστά και μη εξαιρετέα όλα αυτά. Κι αφού καταπιαστήκαμε με τους νόμους της φυσικής, ας το δούμε διεξοδικότερα. Διότι το θέμα δεν άπτεται μόνο στην απόκριση συχνότητας αυτή καθαυτή, αλλά και στο φαινόμενο της επαγωγικής σύζευξης.Σήμερα έκλεψα λίγο χρόνο και ασχολήθηκα, για άλλη μια φορά, με το θέμα <<αντίσταση>>. Τι ουσιαστικά έχει νόημα και τι όχι.
Έχοντας μια σειρά αντιστάσεων διαφόρων τιμών και ποιοτήτων, έκανα συγκρίσεις.
Θα εστιάσω στο κλασικό φτηνό τουβλάκι, φορτωμένο με <<αυτεπαγωγή>>, πόσο και τελικά τι προκαλεί!
Λοιπόν ένα ταπεινό τουβλάκι των 2,2 Ωμ, ισχύος 5 watts, όπως οι αντιστάσεις του εδώ tweteer, έχει τα εξής χαρακτηριστικά, εντός αλλά και πολύ άνω του ακουστικού φάσματος.
Σε συχνότητες κάτω των 500 Hz πρακτικά προσεγγίζει το 0 η αυτεπαγωγή του.
Στον 1 KHz παρουσιάζουν αυτεπαγωγή 0,2 μΗ.
Στους 10 KHz αυτεπαγωγή 0,33 μH.
Στους 100 KHz αυτεπαγωγή 0,4 μH.
Αυτά τα μεγέθη δείχνουν πως η τοποθέτηση μιας τέτοιας απλής αντίστασης μπροστά από ένα συνηθισμένο tweeter δεν επηρεάζει ούτε στο ελάχιστο την απόκριση του.
Ακόμα και αν πηγαίναμε στο νηπιαγωγείο των νυχτερίδων, παίρναμε το πιτσιρίκι με την καλύτερη ακοή και το βάζαμε στην διαδικασία, δεν θα μπορούσε να πει με βεβαιότητα τι συμβαίνει.
Η τοποθέτηση μιας ποιοτικής αντίστασης έχει ναι μεν νόημα, αλλά για εντελώς διαφορετικούς λόγους από την απόκριση.

Το crossover διαχειρίζεται σήμα "υψηλής" ισχύος στο χαμηλοπερατό, "μέσης" στο ζωνοπερατό και "μικρής" στο υψιπερατό. Επομένως τα πηνία τους επάγουν γύρω τους αντίστοιχης ισχύος ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Γι' αυτό τα "προσανατολίζουμε" -γεωμετρικά- κατάλληλα στην πλακέτα κι αφήνουμε και αποστάσεις λίγων εκατοστών ανάμεσά τους, ώστε να διακόψουμε την μεταξύ τους επαγωγική σύνδεση. Η παρασιτικές αυτεπαγωγές των αντιστάσεων -και των πυκνωτών- συζευγνύονται μεταξύ τους, συναρτήσει της ισχύος που διαχειρίζονται τα πηνία. Το τελικό αποτέλεσμα-φαινόμενο καλείται ως γνωστόν "διαφωνία" (crosstalk) κι έχει ένα σημαντικά "αρνητικό πρόσημο" στην πιστότητα της αναπαραγωγής, συναρτήσει της δυναμικής κλίμακας ακρόασης.
Υπάρχει βέβαια κι ο γνωστός και μη εξαιρετέος καταξιωμένος τεχνικός και συγγραφέας Martin Colloms που αναφέρει πως "ακούει" την ηχητική υπογραφή από κάθε ξεχωριστό είδος αντίστασης ανά κατασκευστή (!) (RESISTOR SOUND).
Παρέθεσα τον σύνδεσμο πληροφοριακά, καθώς δεν τοποθετούμαι ούτε απέναντι, ούτε δίπλα στις διαπιστώσεις του, επειδή η σπουδή μου στο θέμα περιορίζεται μόνο στο να έχω συγκρίνει "με αντίσταση" και "χωρίς αντίσταση", με την πλάστιγγα να γέρνει θετικά στο "χωρίς".
Και τέλος επειδή και δε γνωρίζω αλλά και αδιαφορώ για το τι μπορεί και κάνει το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερίδων (νεαρών και ηλικιωμένων), προσωπικά αποφεύγω εντελώς τις αντιστάσεις σε σειρά με τα σήμα των tweeter και των squawker που κατασκευάζω κι αφιερώνω πολύ περισσότερο χρόνο στο ταίριασμα των ευαισθησιών μεταξύ των διαφορετικών μεγαφώνων (resistorless crossover