Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ξεκινώντας να γράψω μια απάντηση για την επιδοκιμασία και την αποδοκιμασία στο χώρο της μουσικής, έμπλεξα με διάφορα συναφή θέματα. Έτσι, σκέφτηκα να τα χωρίσω σε τρεις σχετικές ενότητες και να τα παρουσιάσω θεματολογικά. Όταν θα έχω τελειώσει θα καταλάβετε γιατί. Οι ενότητες είναι:
1. Το χειροκρότημα (σε 2 μέρη)
2. Επιδοκιμασία και αποδοκιμασία
3. Χειροκρότημα σε ιερούς χώρους.


Αφού ως τώρα πρόφτασα να φτάσω την πρώτη στη μέση, κι έχω συγκεντρώσει τα στοιχεία για τις υπόλοιπες, την παραθέτω και η συνέχεια αύριο (πρέπει να ετοιμάσω και καμιά από τις 4 εκπομπές για το Σαββατοκύριακο…)

Το χειροκρότημα σε κατάλληλες ή ακατάλληλες στιγμές-1ο
Πολλοί είναι αυτοί που έχουν μια εμπειρία από κάποια συναυλία όταν, στη μέση του έργου και πριν παιχτεί ολόκληρο, κάποιοι από το ακροατήριο αρχίζουν να χειροκροτούν με ενθουσιασμό. Αμέσως τότε, οι πιο ενημερωμένοι –ίσως και μερικοί οξύθυμοι-, αρχίζουν τα παρατεταμένα «σσσσσσσσ...».

Έχουν δίκιο, γιατί σήμερα το να χειροκροτεί κανείς στα ενδιάμεσα των κλασικών έργων θεωρείται από όλους απαράδεκτο. Είναι γεγονός ότι αυτό ισχύει σ’ ολόκληρο τον πολιτισμένο κόσμο, σήμερα. Δεν επιτρέπεται να χειροκροτείς στις παύσεις, ανάμεσα στα τέσσερα μέρη μιας Συμφωνίας για παράδειγμα, αλλά μόνο στο τέλος. Αλλιώς, σε θεωρούν τουλάχιστον αμαθή. Τι συνέβαινε όμως τα παλιότερα χρόνια; Ό,τι και σήμερα ή κάτι άλλο ίσως;

Είναι αλήθεια πως τον ακροατή συνεπαίρνει η εκτέλεση ενός έργου, έτσι του έρχεται να χειροκροτήσει αυθορμήτως για να εκφράσει την ευχαρίστησή του, την ευαρέσκειά του, έστω κι αν το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί. Πολλές φορές έχει παρατηρηθεί στις μέρες μας -και από κοινό βαθιά ενημερωμένο στην κλασική μουσική- να χειροκροτεί στα ενδιάμεσα έργων, όπως η Πρόσκληση για Χορό (Aufforderung Zum Tanz οp.65) του Βέμπερ, είτε στην αυθεντική του μορφή για πιάνο είτε στη συμφωνική του εκτέλεση. Το ίδιο συνηθίζεται και στην πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Βιέννης, κάθε χρόνο, με το Εμβατήριο του Ραντέτσκι, όπου μάλιστα το κοινό κατευθύνεται από τον εκάστοτε μαέστρο να χειροκροτεί ρυθμικά!

Συνέβαινε πολλές φορές - συμβαίνει και σήμερα- όταν παρακολουθούν ένα κοντσέρτο με όργανα τα οποία έχουν δοξάρι (βιολί, βιόλα, τσέλο, κοντραμπάσο), να χειροκροτούν στα ενδιάμεσα, αφού αυτά τα όργανα χρειάζονται μια μικρή παύση για να κουρδιστούν (χορδίζω είναι το επίσημο ρήμα).

Υπήρξαν εποχές κατά τις οποίες το χειροκρότημα δεν το θεωρούσαν σοβαρή διακοπή ακόμη και κατά τη διάρκεια μέρους ενός έργου. Ο 22χρονος Μότσαρτ έγραφε από το Παρίσι σχετικά με την πρεμιέρα της Παριζιάνικης Συμφωνίας του (αρ.31, Κ297), το 1778: «Άρχισα με τα βιολιά, συνέχισα με το πιάνο και όπως το περίμενα, το κοινό έκανε απόλυτη ησυχία στο μέρος του πιάνου. Ύστερα, όπως ήταν φυσικό, όταν ήρθε το forte άρχισαν να καταχειροκροτούν».

Ακόμη κι ο Μπετόβεν ξανάπαιξε δυο μέρη από το δύσκολο Κουαρτέτο του, op.130, πριν φτάσει στο τέλος. Είναι χαρακτηριστικά όσα έγραψε ο Μέντελσον σε ένα γράμμα του: «Αφού φυσικά περιμένω ένα δυνατό χειροκρότημα στην καντέντσα πρέπει εκεί να βάλω ένα tutti, γιατί θα περάσω στο σόλο και το κοινό πρέπει να έχει σταματήσει να χειροκροτεί τότε». Ήταν αναμενόμενο όπως φαίνεται να διακόπτουν ένα κομμάτι, ένα μέρος στην εξέλιξή του και οι συνθέτες προσαρμόζονταν στην πραγματικότητα αυτή (δείτε Μικρό Λεξικό Όρων).
 


Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Το χειροκρότημα σε κατάλληλες ή ακατάλληλες στιγμές-2ο
Το 1861 ο Ρίχαρντ Βάγκνερ ανεβάζει τον Tannhauser στη μεγάλη Όπερα του Παρισιού. Η παράσταση εκείνη είχε διακοπεί με θορυβώδη και άκομψο τρόπο από τα μέλη του Τζόκεϊ Κλαμπ, γιατί νομίζετε; Επειδή ο συνθέτης δεν έβαλε το καθιερωμένο ως τότε μπαλέτο στην όπερά του. Καλά και τι μπορεί να σημαίνει αυτό, θα πείτε.

Τα μέλη του κλαμπ είχαν συνηθίσει να προσέρχονται στις όπερες, όχι από την αρχή, αλλά προς το τέλος. Οι συνθέτες εκεί σκοπίμως έβαζαν ένα μπαλέτο, με καλλίγραμμες κοπέλες που χόρευαν, οι κύριοι τις χειροκροτούσαν και σε λίγο -μετά το τέλος της όπερας- τις συνόδευαν εκτός θεάτρου για τα περαιτέρω... Ο Βάγκνερ δεν τους έκανε τη χάρη να βάλει μπαλέτο στο έργο του, γι’ αυτό οι παραπάνω κύριοι βάλθηκαν να του το χαλάσουν.

Η διάσημη υψίφωνος Κλάρα Νοβέλλο όταν τραγούδησε στο Μιλάνο το 1840, έγραψε: «Το ντουέτο μου το χειροκροτούσαν σε κάθε φράση, έτσι δεν ακουγόταν η επόμενη...»

Η πρακτική αυτή του χειροκροτήματος, ακόμη και στα φωνητικά έργα, εμφανίζεται και στην Ανατολή. Ένας ανταποκριτής γράφει: «Ήμουν στο Κάιρο, όταν σε μια άρια, το κοινό συνόδευε τη σοπράνο φωνάζοντας Αλλάχ, Αλλάχ και το ίδιο τραγούδι ήταν αδύνατο να ακουστεί».

Ακούγεται παράξενο; Θυμηθείτε όσοι έχετε ακούσει Flamenco. Είναι γνωστό ότι σε τέτοια μουσική από το ακροατήριο φωνάζουν «ολέ, ολέ». Θυμηθείτε επίσης τους αναστεναγμούς και τα επιφωνήματα στο ελληνικό ρεμπέτικο τραγούδι (αμάν)...

Ας ρίξουμε όμως μια λεπτομερέστερη ματιά στο χειροκρότημα στην όπερα. Όταν ο μεγάλος καστράτος Φαρινέλι (Carlos Broschi Farinelli, 1705-1782) πήγε στο Λονδίνο το 1737, μόλις άρχισε να λέει ένα τραγούδι, το χειροκρότημα άρχισε από την πρώτη κιόλας νότα!

Και στην όπερα της προ Βαγκνερικής εποχής το χειροκρότημα ήταν ενοχλητικό, αλλά σύνηθες. Ο de Bross ο οποίος επισκέφτηκε το Μιλάνο δυο χρόνια αργότερα παραπονέθηκε γι’ αυτό το γεγονός. Αφού μάλιστα, σε συγκεκριμένα σημεία, το κοινό χτυπούσε μικρά ξύλινα ραβδάκια και, το χειρότερο, πετούσε εκατοντάδες έντυπα με σονέτα έτσι, για χατίρι του τραγουδιστή...

Στην Ιταλία εκείνης της εποχής (18ος αι.) λέγεται πως το κοινό επευφημούσε ακόμη και επί μέρους μουσικούς που έπαιζαν για παράδειγμα βιόλα, φαγκότο, όμποε φωνάζοντας «brava la viola, bravo il fagotto, bravo l’ oboe...».

Υπάρχει μια μαρτυρία από το Δουβλίνο του 1868. Συναυλία με το έργο Oberon του Βέμπερ. Χειροκροτούσαν μια τραγουδίστρια σε μια άρια επί 15 λεπτά και ο κόσμος σταμάτησε μόνον όταν η σοπράνο τους υποσχέθηκε ότι στο τέλος θα έλεγε ένα αγαπημένο τραγούδι της εποχής.

Όλα αυτά δείχνουν αλλά δεν είναι υπερβολές, αφού στηρίζονται σε μαρτυρίες και αλληλογραφία της εποχής εκείνης.

Ακόμη και οι συνθέτες δέχονταν πολλά χειροκροτήματα. Ο Μπερλιόζ είπε κάποτε για μια σύνθεσή του: «Προκάλεσε υπερβολικό χειροκρότημα, με το πρώτο άκουσμα, άρα το έργο μου είναι ρηχό και χωρίς αξία, δυστυχώς, ενώ είχα διαφορετική εντύπωση». Στον Μπερλιόζ, όπως έγινε αντιληπτό, δεν του άρεσε να τον χειροκροτούν τόσο έντονα από την αρχή. Μα κι ο Βέρντι όταν άκουσε ότι μια όπερά του καταχειροκροτήθηκε, ανησύχησε και αναφώνησε: «Θεέ μου, τι να συμβαίνει άραγε μ’ αυτήν;»
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

2. Επιδοκιμασία & Αποδοκιμασία
Με όλα αυτά, προφανώς γεννάται το ερώτημα, αφού το κοινό είχε το δικαίωμα να χειροκροτεί, να επιδοκιμάζει τους καλλιτέχνες, δεν έχει και το δικαίωμα να τους αποδοκιμάζει;

Ο ψίθυρος, ο βόμβος αποδοκιμασίας είναι γνωστός σ’ ολόκληρο τον κόσμο ο οποίος άλλοτε λίγο, άλλοτε πολύ, συμβαίνει να ακούγεται (ευτυχώς σε λίγες περιπτώσεις). Στην Αγγλία το λένε booing ή hissing κι είναι σπάνιο, ώστε να προκαλέσει κάποιο σχόλιο στις εφημερίδες. Παντού όμως το «γιουχάισμα» θεωρείται αντικοινωνική συμπεριφορά και αποφεύγεται.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα αποδοκιμασίας στην ιστορία της μουσικής. Στην Ιταλία, σε μια συναυλία του φουτουριστή συγγραφέα, κριτικού και ποιητή Μαρινέττι (Filippo Tommaso Marinetti, 1876-1944), το κοινό έριξε στους μουσικούς μια μεγάλη... ποικιλία φρούτων.

Ακόμη κι ο Κουρτ Βάιλ (Kurt Weill) ένοιωσε την αποδοκιμασία του κόσμου το 1930 στη Φρανκφούρτη. Ο κόσμος έσπαζε αμπούλες δυσοσμίας, ενώ ένας άνθρωπος σκοτώθηκε από ποτήρι μπύρας στο τέλος της συναυλίας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης η οποία ακολούθησε.

Το 18ο αιώνα τα... πορτοκάλια ήταν το αγαπημένο φρούτο αυτών οι οποίοι εξέφραζαν την αποδοκιμασία τους. Κάποτε ο ίδιος ο Περγκολέζι χτυπήθηκε από πορτοκάλι διευθύνοντας μια όπερά του.

Άλλοτε, το 1704 στο Λονδίνο, μια τραγουδίστρια όπερας κατηγορήθηκε ότι έστειλε τον υπηρέτη της για να ρίξει πορτοκάλια στην αντίζηλό της. Ακόμη και στην Ισπανία του 20ού αιώνα παρατηρήθηκαν φαινόμενα ρίψης πορτοκαλιών. Κάποτε θυμούνται ότι σε μια αίθουσα ένα κορίτσι γύριζε στους διαδρόμους και πουλούσε σάπια πορτοκάλια! Ήταν φανερός ο σκοπός, ο στόχος και ο αποδέκτης των πορτοκαλιών...
 


Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

3. Το Χειροκρότημα σε Ιερούς Χώρους
Υπάρχουν μαρτυρίες πως στις ιταλικές εκκλησίες στα μέσα του 18ου αιώνα, δεδομένου ότι το χειροκρότημα απαγορευόταν, είχαν βρει έναν άλλον τρόπο να εκφράζουν το θαυμασμό τους. Τι μπορεί να έκαναν; Έβηχαν και... φυσούσαν τη μύτη τους! Ήταν ένα σήμα, ένα σύνθημα το οποίο οι μουσικοί κατανοούσαν. Θα πει πως τα πήγαιναν καλά...

Πάντως, παρότι και στις αγγλικές εκκλησίες το χειροκρότημα δεν ήταν συνηθισμένο, πολλοί θυμούνται κι έγραψαν πως το 1834 ο τροπαιοφόρος Arthur Wellesley, 1ος Δούκας του Ουέλινγκτον, μπαίνοντας σε μιαν εκκλησία, όλοι σηκώθηκαν και χειροκροτούσαν το νικητή εκατοντάδων μαχών, ενώ ο οργανίστας έπαιζε το εμβατήριο “See, the Conquering Hero Comes!” (από το έργο του Χέντελ, Judas Maccabaeus, 1746). Άλλοι θυμούνται τη στέψη της βασίλισσας Βικτόρια στο Αβαείο του Ουέστμινστερ, όταν και πάλι ο ίδιος στρατηγός, χειροκροτήθηκε παραπάνω από τον καθένα.

Το καλύτερο όμως το άφησα για το τέλος!

4. Οι Επαγγελματίες Χειροκροτητές (κλάκα)
Η λέξη «κλάκα» είναι γνωστή και σήμερα, στο θέατρο κυρίως, και προέρχεται από τη γαλλική λέξη claque. Αυτή τη λέξη χρησιμοποιούν και σ’ άλλες γλώσσες για να χαρακτηρίσουν τους επαγγελματίες χειροκροτητές, οι οποίοι αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της μουσικής και της θεατρικής ζωής σε πολλές χώρες.

Οι κλάκες στη Βιέννη και τη Scala του Μιλάνου θεωρούνται ως οι πλέον οργανωμένες. Αυτό ήταν σύνηθες φαινόμενο και στην Αγγλία του 19ου αι., όπως φαίνεται από άρθρα των Times του Λονδίνου εκείνης της εποχής.

Έχει βρεθεί ένα γράμμα του 1860 το οποίο έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε τι γράφει, γιατί αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Είναι μια επιστολή ενός «κλακαδόρου» ο οποίος ζητούσε... εργασία, προβάλλοντας και τις ανάλογες συστάσεις: «Αγαπητέ Κύριε, σας πληροφορώ ότι έχω εργαστεί ως επικεφαλής κλάκας για πάνω από 20 χρόνια, υποστηρίζοντας πολλούς διάσημους καλλιτέχνες. Ως εκ τούτου, σας παρακαλώ να δεχτείτε τις υπηρεσίες μου σ’ αυτό το πόστο...»

Υπήρξε και μια διαφήμιση στους London Times, το 1919: «Τα παρακάτω ποσά αντιπροσωπεύουν την αμοιβή Ιταλών κλακαδόρων: Για την είσοδο του καλλιτέχνη (άντρες) 25 λιρέτες, για την είσοδο κυρίας 15. Για κανονικό χειροκρότημα στην παράσταση, το καθένα 10 λιρ. Για κάθε διακοπή φωνάζοντας bene ή bravo 5 λιρ. Για οποιοδήποτε μπιζάρισμα 50. Για μεγάλο ενθουσιασμό - - -».
Κάτω από αυτό το κενό γραφόταν η φράση... «κατόπιν ιδιαίτερης συμφωνίας»!

Τέλος, το 1923, ένας μουσικολόγος καταγγέλλει τους καλλιτέχνες της Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης πως οι τελευταίοι «σπαταλούν τα χρήματά τους καλοπληρώνοντας μιαν οργανωμένη κλάκα, μ’ έναν έμπειρο επικεφαλής, όπου χειροκροτούν όλοι μαζί σαν μηχανικά ανθρωπάκια». Παρά τις προσπάθειες που έγιναν, ακόμη και πριν 25-30 χρόνια, η κλάκα της Met εθεωρείτο ως μία από τις πλέον ενεργές και δραστήριες, η οποία στοίχιζε στον καλλιτέχνη από 25 έως 100 δολάρια, το κάθε άτομο!
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Τι έγινε, τους βρήκαμε τους κλακαδόρους;
Ή ήταν οι απαντήσεις "φωνή βο(γγ)ώντος εν τη ερήμω";
 

Μηνύματα
5.771
Reaction score
0
bene :bravo:
bravo :bravo: :bravo:
:cool_1: :cool_1: :cool_1: :cool_1:


Andrew Κlakas . :happy_4:
(το τιμολογιο θα σταλει με pm) :happy_5:
 


Μηνύματα
49
Reaction score
2
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Εδώ είμαστε.
Πολλά-πολλά ΜΠΡΑΒΟ!
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Σε άλλο σχετικό θέμα είχα αναφέρει όλα τα σχετικά με τις εποχές, τις περιόδους της μουσικής. Επαναλαμβάνω από το http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=25075, όπου ο Sambalis είχε μια πολύ καλή ανάλυση για το θέμα.

Η αρχιτεκτονική δομή της μουσικής των αρχαίων πολιτισμών μάς είναι γνωστή ως ένα βαθμό αφού οι πηγές είναι ελάχιστες: μουσικά όργανα, πάπυροι, πήλινες πλάκες. Η γενική εικόνα που έχουμε είναι ότι ήταν μονοφωνική και ότι οι πρόγονοί μας γνώριζαν τη διατονική κλίμακα (η οποία ανέρχεται και κατέρχεται με διαδοχικά ημιτόνια). Τις περισσότερες πληροφορίες από το μακρινό παρελθόν τις αντλούμε από τη μουσική των Κινέζων και των Ελλήνων.

Αρχαία Ελλάδα
Η σημειογραφία μάς είναι γνωστή από αποσπάσματα της ελληνιστικής περιόδου γύρω στο 2ο μ.Χ.. αιώνα. Για την απόδοση των φθόγγων οι πρόγονοί μας χρησιμοποιούσαν τα γράμματα του αλφαβήτου. Το σύστημα το οποίο χρησιμοποιούσαν για την ενόργανη μουσική λεγόταν «Κρούση», ενώ το αντίστοιχο για τη φωνητική λεγόταν «Λέξη». Το ελληνικό σύστημα σημειογραφίας χρησιμοποιήθηκε στην Ευρώπη μέχρι τον 5ο μ.Χ. αιώνα, ενώ μέχρι το 16ο άλλαζε βαθμιαία οπότε και ολοκληρώθηκε εντελώς. Η αρμονία στη μουσική εκείνης της εποχής ήταν άγνωστη. Το μόνο που επεδίωκαν ήταν η ισορροπία ανάμεσα στη μελωδία, το ρυθμό και τον τόνο. Παράγοντας σύνδεσης των τριών αυτών στοιχείων ήταν η ποίηση. Τα όργανα ήταν έγχορδα, πνευστά και κρουστά.

Μεσαίωνας, 5ος -15ος αιώνας
Ήταν μια σκοτεινή εποχή κατά την οποία η μουσική άρχισε να παίρνει τη θέση της ανάμεσα στις Τέχνες. Το Μεσαίωνα αρχίζει να καθιερώνεται η σημειογραφία (οι νότες απεικονίζονταν με ρόμβους, τετράγωνα κτλ), ενώ εμφανίζεται η πολυφωνία, σε αντίθεση με την ομοφωνία της παλιότερης εποχής. Ήταν μια θεμελιακή περίοδος στην ιστορία της μουσικής. Σ’ αυτήν ανήκει το λεγόμενο Γρηγοριανό Μέλος. Οφείλεται στον Πάπα Γρηγόριο το Μέγα (προκαθήμενο της Αγίας Έδρας από το 590 έως το 604). Αυτός ο εμπνευσμένος Πατριάρχης είχε την πρωτοβουλία να κάνει μία ταξινόμηση του παραδοσιακού υλικού της Καθολικής Εκκλησίας, καλύπτοντας την περίοδο 9ου με 13ου αι. Αυτό το υλικό αποτέλεσε το αποκλειστικό τελετουργικό κείμενο της Δυτικής Εκκλησίας, η οποία είχε ως βάση τη μονοφωνική μελωδία. Πολλοί ύμνοι του Γρηγοριανού Μέλους σώζονται μέχρι σήμερα και διατηρούν την ομορφιά και το ύφος τους.

Σημειώνεται ιδιαιτέρως η Γρηγοριανή Νεκρώσιμη Λειτουργία, η οποία έχει ως βάση το μεταβλητό με το εορτολόγιο μέρος της Ρωμαιοκαθολικής Λειτουργίας Dies Irae, dies illa (ημέρα οργής, η ημέρα εκείνη). Το Dies Irae περιέλαβαν πολλοί συνθέτες στα έργα τους, μεταξύ αυτών αναφέρονται ενδεικτικά οι Μπερλιόζ (φινάλε Φανταστικής Συμφωνίας, Μακάβριος Χορός), Σεν-Σανς (Συμφωνία αρ.3), Ραχμάνινοφ (Ραψωδία σ’ ένα θέμα του Παγκανίνι), Λιστ (Χορός των Νεκρών), Μάλερ (Συμφωνία αρ.2 «της Ανάστασης», λίγο πριν το χορωδιακό του φινάλε) κτλ.

Βυζαντινή Μουσική
Από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια κυριάρχησε η Βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική την οποία χαρακτηρίζει η κατάνυξη, η εσωτερική περισυλλογή και η υποβλητικότητα. Με έναν αυστηρό δογματισμό αποκλείει τη χρήση οργάνων κατά τη θρησκευτική τελετουργία, στην οποία έπαιρνε μέρος όλο το εκκλησίασμα. Κι αυτό, παρά τη γνωστή ρήση «υμνείτε τον Θεόν εν χορδαίς και οργάνω». Ύστερα από τον 4ο μεταχριστιανικό αιώνα επέρχονται σοβαρές αλλαγές στην τελετουργία. Τώρα πια παίρνουν μέρος μόνον οι ψάλτες με αντιφώνηση διακεκριμένη σε δύο χορούς, τους αριστερούς και τους δεξιούς ψάλτες. Ο λαός παύει να συνοδεύει. Η Βυζαντινή μουσική ήταν η κυρίαρχη έκφραση επί 15 και πλέον αιώνες και ανέδειξε σημαντικούς μουσικούς, όπως τον Ρωμανό τον Μελωδό, τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό, τον Κοσμά τον Αιτωλό κ.α.

Αναγέννηση 1500-1600
Είναι η μεγάλη εποχή της πολυφωνικής μουσικής. Επικρατούσε η θρησκευτική μουσική, αλλά υπήρχε κι ένας μεγάλος αριθμός κοσμικών και τελετουργικών θεμάτων. Μαζί με την παράδοση της κοσμικής πολυφωνικής μουσικής, στο τέλος της Αναγέννησης συγκεντρωνόταν ένας μεγάλος αριθμός έργων. Οι φωνές και τα όργανα χρησιμοποιήθηκαν εναλλάξ. Αυτή την περίοδο ανακαλύφτηκε η εκτύπωση των έργων και η αναπαραγωγή τους (τυπογραφία). Οι κυριότερες μορφές ήταν τα μοτέτα, οι λειτουργίες, τα μαδριγάλια, τα σανσόν και αργότερα τα λουθηρανικά χορωδιακά. Έχουμε και κάποιες μορφές χορευτικής μουσικής, όπως την παβάνα και το Gaillard. Ήταν τότε που στην ορχηστρική μουσική έκανε την εμφάνιση της η καντσόνα.

Προκλασική ή Baroque, 1600-1750
Αυτή η περίοδος ήταν η εξέλιξη, η συνέχεια της Αναγέννησης και έγινε με αργούς ρυθμούς. Η πιο ξαφνική εξέλιξη ήταν η εμφάνιση της όπερας. Η μέχρι τότε σόλο φωνητική μουσική εξελίχτηκε σε μεγάλο βαθμό και γράφτηκαν πολλά έργα για συγκεκριμένα όργανα σε καθαρά ορχηστρική μορφή. Τότε εμφανίστηκαν οι διέσεις και οι υφέσεις, κι έτσι η μουσική ξέφυγε από τις παραδοσιακές εκκλησιαστικές φόρμες. Στην εποχή μπαρόκ αρχίζει να στολίζεται η μελωδική γραμμή. Οι μορφές αυτής της περιόδου είναι η όπερα, το ορατόριο, η καντάτα, το ρετσιτατίβο και το τραγούδι. Οι ορχηστρικές μορφές ήταν η φούγκα, τα πασακάλια, το θέμα και οι παραλλαγές, η χορευτική σουίτα, οι εκκλησιαστικές σονάτες, οι σονάτες δωματίου, τα πρελούδια chorale, το concerto grosso, το σόλο κοντσέρτο, η γαλλική εισαγωγή και η ιταλική συμφωνία.

Ροκοκό, αρχές 18ου αιώνα (ως ενδιάμεση περίοδος, μπορεί να αγνοηθεί).
Αυτή η εποχή άρχισε ως αντιπερισπασμός ενάντια στο Μπαρόκ, ενώ συνέχιζε να δανείζεται πολλά από τα στοιχεία της. Η πολυφωνία και οι συγκεκριμένες φόρμες έτειναν να εξαφανιστούν. Εδώ έχουμε την εξέλιξη της Συμφωνίας αλλά και το ραφινάρισμα κάθε τεχνικής στην ενορχήστρωση, όπως για παράδειγμα τη χρήση του κρεσέντο και του ντιμινουέντο. Εμφανίστηκε ακόμη η Κωμική Όπερα και η Οπερέτα, ενώ το πιάνο αντικατέστησε το τσέμπαλο και το εκκλησιαστικό όργανο, κατακτώντας έτσι τη θέση του βασιλιά των πληκτροφόρων. Κύριες μορφές, η Συμφωνία, το Κοντσέρτο, η σόλο Σονάτα και το τραγούδι.

Κλασική, 1750-1830
Αυτή η περίοδος ήταν η πρώτη κατά την οποία υπήρξε η αληθινή κυριαρχία της ορχηστρικής μουσικής. Η Μουσική Δωματίου είχε φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Το σπουδαιότερο σόλο όργανο υπήρξε το πιάνο, το οποίο είχε πια εξελιχτεί. Οι μορφές που παρατηρήθηκαν ήταν η ιταλική όπερα, η γερμανική οπερέτα, η (τετραμερής) συμφωνία, το κοντσέρτο (με τρία μέρη), το ντιβερτιμέντο και η σερενάτα. Οι κλασικοί συνθέτες, σε αντίθεση με τους ρομαντικούς, γράφουν τις παρτιτούρες τους λιτές γι αυτό επιδέχονται ποικίλες ερμηνείες. Κυριότεροι εκπρόσωποι της εποχής ο Χάιντν και ο Μότσαρτ.

Ρομαντική, 1830-1900
Θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο περιόδους για μεγαλύτερη διευκόλυνσή μας. Στην πρωτο-Ρομαντική (1830-1850) και την υστερο-Ρομαντική (1850-1900). Από μερικούς οι εποχές αυτές αποκαλούνται και «πρώιμος» και «όψιμος ρομαντισμός». Τελικά, η διάκριση αυτή είναι μάλλον τεχνητή. Ο υστερο-Ρομαντισμός δεν έχει δικά του χαρακτηριστικά.

Ο Ρομαντισμός περιέλαβε πολλές διαφορετικές κινήσεις και είχε πολλές απόψεις. Οι διάφοροι συνθέτες έδωσαν έμφαση στο εκφραστικό περιεχόμενο, παρά στην κομψότητα της φόρμας, η οποία χαρακτήριζε την Κλασική περίοδο. Εκείνη την εποχή, οι ορχήστρες μεγάλωναν, ενώ παράλληλα οι μικρότερες ορχήστρες είχαν κι αυτές τη θέση τους στην καθημερινή μουσική απόλαυση. Τώρα υπάρχει η κυριαρχία του Lied (λιντ).

Ο εθνικισμός στη μουσική άνοιξε νέους δρόμους στη σύνθεση. Όσον αφορά στα όργανα, ο βιρτουόζος σολίστ γίνεται ένας μικρός ή μεγάλος ήρωας. Η γερμανική όπερα έγινε πιο σοβαρή και «χτίστηκε» σύμφωνα με το βαγκνερικό δράμα. Τα κυριότερα είδη της Ρομαντικής περιόδου, πέρα από την όπερα και το μουσικό δράμα, ήταν η συμφωνία, το σόλο κοντσέρτο για τον βιρτουόζο σολίστ, το συμφωνικό ποίημα και μερικές ελεύθερες φόρμες, όπως οι impromptu, τα νυχτερινά, τα πρελούδια, οι φαντασίες, οι σπουδές και οι μπαλάντες.

Πολλοί ισχυρίζονται ότι ο Μπετόβεν θεωρείται το μουσικό όριο μεταξύ κλασικής και ρομαντικής εποχής. Λένε μάλιστα πως ήταν ο τελευταίος κλασικός, και ταυτοχρόνως, ο πρώτος ρομαντικός συνθέτης.

Ιμπρεσιονισμός, αρχές 20ού αιώνα
Ο Ιμπρεσιονισμός ήταν μια κίνηση, η οποία προήλθε από τη Γαλλία (Ντεμπισί) και βρήκε αντίκτυπο και σε άλλες χώρες. Δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο το οποίο να χαρακτηρίζει αυτήν την εποχή.

Σύγχρονη Εποχή
Πολλές φορές δεχόμαστε τον όρο «Σύγχρονη Εποχή». Πρόκειται για μια βολική λέξη η οποία χαρακτηρίζει την κίνηση στον 20ό αιώνα, ίσως και λίγο νωρίτερα. Ο Μπάρτοκ, ο Γιάνατσεκ, ο Άιβς ανήκουν στη σύγχρονη εποχή. Για διευκόλυνσή μας, μπορούμε να χωρίσουμε αυτή την εποχή στα δύο, ανάλογα με το ύφος των συνθετών που έδρασαν αυτήν την περίοδο. Από τη μια ο Σένμπεργκ, κι από την άλλη ο Ντεμπισί, ο Ραβέλ και ο Στραβίνσκι. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από την Gebrauchsmusik (προγραμματική μουσική), τη Τζαζ και τα παράγωγα της, την ηλεκτρονική μουσική, τη σατιρική και τη μουσική η οποία θεωρήθηκε ως έκφραση πολιτικής προπαγάνδας, όπως αυτή του Σοστακόβιτς. Στον 20ό αιώνα αναπτύχθηκε και η κινηματογραφική μουσική.

Νεοκλασικισμός
Είναι μια ξεχωριστή κίνηση την οποία χαρακτηρίζει η προσπάθεια επιστροφής στο παρελθόν. Εμφανίζονται δηλαδή στυλ παλαιότερων μουσικών ειδών όπως η τοκάτα, η φούγκα, το κοντσέρτο γκρόσο κτλ, αλλά μέσα από μια καθαρά μελωδική, ρυθμική και αρμονική γλώσσα του 20ού αιώνα. Ο κυριότερος συνθέτης του 18ου αιώνα, ο οποίος επηρέασε τους νεοκλασικιστές, ήταν ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
 

Μηνύματα
49
Reaction score
2
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ερώτηση
Θέλω να ρωτήσω αν υπάρχουν έργα του Μότσαρτ εκτός καταλόγου Κέχελ.
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ερώτηση
Θέλω να ρωτήσω αν υπάρχουν έργα του Μότσαρτ εκτός καταλόγου Κέχελ.
Κατά πάσα πιθανότητα όχι. Το μη βέβαιο σημαίνει ότι έργα του Μότσαρτ που ανακαλύφθηκαν τα τελευταία 100 χρόνια ίσως δεν είναι μέσα.

Ο κατάλογος του Κέχελ δεν είναι ο μόνος που υπάρχει για τα έργα του Μότσαρτ, αλλά είναι ο πιο έγκυρος.
Έχει υποστεί 6 βασικές αναθεωρήσεις και μου πήρε πολύ χρόνο, ετοιμάζοντας το αφιέρωμα των 25 εκπομπών,
να επαληθεύσω, να τους ομαδοποιήσω, να τους ελέγξω και να καταλήξω σε έναν.
Γι αυτό και θα τον βάζω ως συνημμένο για όποιον ενδιαφέρεται - xls σε zip.
(με γκρι στα πεδία είναι όσα έργα ακούστηκαν στο παραπάνω αφιέρωμα).
 

Attachments


Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Re: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Νίκο,πραγματικά σε ζορίζουμε με διάφορες απορίες και άγνωστες λέξεις που έχουμε,όμως εκτός του οτι είσαι πάντα άψογος και γρήγορος στις απαντήσεις σου,μας ξεδιαλύνεις αναπάντητα ερωτήματα χρόνων. Σε ευχαριστούμε.:respect:
Επειδή αυτό είναι πάγιο αίτημα που ακούω τα τελευταία 20 χρόνια !, οι απορίες για τους μεγάλους συνθέτες, ιδιότυπα έργα, κοντσέρτα, σονάτες κι όλα αυτά τα ακαταλαβίστικα για πολλούς, έξηγούνται με απλά λόγια σε ένα μεγάλο αφιέρωμα που ξεκινάει στις 21/4 και θα ολοκληρωθεί στις 9/6.

20+1 εκπομπές, για τα 20+1 χρόνια μου στο Ραδιόφωνο, με 172 κλασικά έργα.
Λεπτομέρειες εδώ: http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=36066
 

Μηνύματα
49
Reaction score
2
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ερώτηση 1
Υπάρχουν Ελληνικά λιμπρέτα για τις γνωστές τουλάχιστον όπερες; Γιατί άκουσα τον Κώστα Πασχάλη στην εκπομπή αφιερωμένη σ΄αυτόν και στην μνήμη του να τραγουδάει στα Ελληνικά ένα κομμάτι από κάποια γνωστή όπερα (συγγνώμη αλλά δεν θυμάμαι ποια)

Ερώτηση 2
Έχω διαβάσει ότι η 9η συμφωνία τους Μπεετόβεν έχει χρησιμοποιηθεί από πολλά καθεστώτα δημοκρατικά ή ολοκληρωτικά σε διάφορες χώρες του κόσμου σαν ύμνος ή σαν μέσο εμψύχωσης του λαού. Έχει χρησιμοποιηθεί απ’ ότι ξέρω από τους ναζί από τους Ιάπωνες για να εμψύχωση των φαντάρων που έφευγαν για το μέτωπο στον Β παγκόσμιο πόλεμο, αλλά χρησιμοποιείται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άκουσα από ον Νίκο στην εκπομπή του ότι όταν έπεφτε το τείχος του Βερολίνου ακουγόταν και πάλι.
Τι είναι αυτό που κάνει την συμφωνία αυτή και ειδικά τον χωροδιακό της κομμάτι τόσο δημοφιλές σε ανθρώπους, χώρες αλλά και αντίθετα μεταξύ τους πολιτικά συστήματα;
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ερώτηση 1
Υπάρχουν Ελληνικά λιμπρέτα για τις γνωστές τουλάχιστον όπερες; Γιατί άκουσα τον Κώστα Πασχάλη στην εκπομπή αφιερωμένη σ΄αυτόν και στην μνήμη του να τραγουδάει στα Ελληνικά ένα κομμάτι από κάποια γνωστή όπερα (συγγνώμη αλλά δεν θυμάμαι ποια)

Ερώτηση 2
Έχω διαβάσει ότι η 9η συμφωνία τους Μπεετόβεν έχει χρησιμοποιηθεί από πολλά καθεστώτα δημοκρατικά ή ολοκληρωτικά σε διάφορες χώρες του κόσμου σαν ύμνος ή σαν μέσο εμψύχωσης του λαού. Έχει χρησιμοποιηθεί απ’ ότι ξέρω από τους ναζί από τους Ιάπωνες για να εμψύχωση των φαντάρων που έφευγαν για το μέτωπο στον Β παγκόσμιο πόλεμο, αλλά χρησιμοποιείται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άκουσα από ον Νίκο στην εκπομπή του ότι όταν έπεφτε το τείχος του Βερολίνου ακουγόταν και πάλι.
Τι είναι αυτό που κάνει την συμφωνία αυτή και ειδικά τον χωροδιακό της κομμάτι τόσο δημοφιλές σε ανθρώπους, χώρες αλλά και αντίθετα μεταξύ τους πολιτικά συστήματα;

Απάντηση 1
Αν κατάλαβα καλά την ερώτηση, ναι υπάρχουν λιμπρέτα για τις ελληνικές όπερες και οπερέτες, που ήταν της μόδας μια παλιότερη εποχή. Προφανώς υπάρχουν αφού πάνω σ΄αυτή την ποίηση μπαίνει η μουσική. Μάλιστα, πολλά από αυτά κυκλοφορούν σε μουσικούς οίκους, δεν είναι όμως ευρέως διαδεδομένα.
Ακόμη, στα ένθετα σχετικών CD μπορεί κανείς να βρει λιμπρέτα (π.χ. Η Κυρά Φροσύνη του Παύλου Καρρέρ).
Όσο για τα λιμπρέτα από μεγάλες Ιταλικές όπερες, αυτά τα βρίσκει κανείς εύκολα σε ιντερνετικούς τόπους.
Εάν ενδιαφέρουν τέτοια, έχω μια μεγάλη συλλογή και μπορώ να βοηθήσω.
Δυστυχώς δεν έχω ελληνικά. Μόνο από τα ένθετα που προανέφερα

Απάντηση 2
Μου δίνετε ακόμη μια αφορμή για εκτενή απάντηση, την οποία θα προετοιμάσω και θα την ανεβάσω.
Εν συντομία, πράγματι η 9η του Μπετόβεν είναι έργο που χρησιμοποιήθηκε σε πολλές και αντίθετες ιδεολογικά καταστάσεις. Τόσο από τους Ναζί, όσο και στην πτώση του τείχους του Βερολίνου.

Γιατί όμως;

Την απάντηση θα δώσω σύντομα, αφού πρώτα βρω ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία.
 


Μηνύματα
49
Reaction score
2
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Απάντηση 1
Αν κατάλαβα καλά την ερώτηση, ναι υπάρχουν λιμπρέτα για τις ελληνικές όπερες και οπερέτες
Δεν διατύπωσα καλά την ερώτηση. Ρωτάω αν υπάρχουν Ελληνικά λιμπρέτα για τις γνώστες Ιταλικές και Γερμανικές όπερες.
Π.χ.
Υπάρχει Ελληνικό λιμπρέτο(μετάφραση) για την Τραβιάτα ή τον Ντον Τζιοβάνι ή την Αρπαγή από σαράϊ; Κλπ.
Δηλαδή κείμενο, που δεν θα ξεφεύγει από το θέμα της όπερας και όχι απλώς κείμενο που θα ταιριάζει με την αρχική μουσική.
Το ρωτάω αυτό γιατί χωρίς να είμαι και απολύτως σίγουρος, άκουσα από τον Κώστα Πασχάλη στην εκπομπή για αυτόν στην ΕΡΤ, ότι πριν φύγει για το εξωτερικό είχε τραγουδήσει σε παραστάσεις τις λυρικής γνωστές όπερες στα Ελληνικά. Παράλληλα ακουγόταν και η φωνή του να τραγουδά στα Ελληνικά, στην οθόνη γραφόταν και από πια όπερα είναι αλλά δυστυχώς δεν πρόλαβα να δω ποια όπερα ακουγόταν.
Ξαναλέω ότι δεν είμαι απολύτως σίγουρος.

Επίσης μια και επανήλθα, θα ήθελα να ξέρω αν υπάρχουν μεμονωμένες άριες από όπερες, τραγουδισμένες στα Ελληνικά έστω και σε διαφορετικό θέμα από τον πρωτότυπο π.χ. σαν την γνωστή άρια του πατέρα προς τον γιό από την Τραβιάτα, που πολλές φορές έχουμε ακούσει από την εκπομπή σου στα Ελληνικά αλλά με άλλο θέμα.
Ελπίζω τώρα να το διατύπωσα καλύτερα.
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Ετσι διευκρινίζονται κάποια πράγματα, αλλά αναφέρεσαι σε δύο διαφορετικά θέματα.

Υπάρχουν λιμπρέτα από Ιταλικές όπερες, μεταφρασμένα στα Ελληνικά (κυρίως όμως στα Αγγλικά), ώστε κάποιος ακούγοντας την όπερα να έχει ταυτόχρονη μετάφραση. Αλλά εδώ μιλάμε για μετάφραση.

Ομως οι Ιταλικές όπερες που τις τραγουδούσαν στα Ελληνικά (ήταν της μόδας κάποτε όπως προανέφερα), δεν είχε γίνει απλώς μετάφραση, αλλά ποιητική απόδοση (με ομοιακαταληξία και ελεύθρη απόδοση).

Γι αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ σπάνιο κανείς να βρει κάτι τέτοιο, ίσως μόνο στα αρχεία της Λυρικής.
Ίσως κάποιος μουσικής ή συλλέκτης γνωρίζει καλύτερα από μένα εάν και πού υπάρχουν.
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Απορίες σχετικά με την κλασική μουσική!

Επίσης μια και επανήλθα, θα ήθελα να ξέρω αν υπάρχουν μεμονωμένες άριες από όπερες, τραγουδισμένες στα Ελληνικά έστω και σε διαφορετικό θέμα από τον πρωτότυπο π.χ. σαν την γνωστή άρια του πατέρα προς τον γιό από την Τραβιάτα, που πολλές φορές έχουμε ακούσει από την εκπομπή σου στα Ελληνικά αλλά με άλλο θέμα.
Όσο γι αυτό που ρωτάς, ναι υπάρχουν άριες τραγουδισμένες στα Ελληνικά, από εκείνη τιην ίδια παλιά εποχή, αφού τώρα δεν συνηθίζεται (εξαίρεση: η Όπερα Δωματίου Αθηνών παίζει αυτές τις μέρες Ιμπρεσάριο του Μότσαρτ, στη Λυρική, στα Ελληνικά).

Οι άριες στα Ελληνικά που έπαιξα κάποτε στην εκπομπή βρίσκονται σε παλιά κασετίνα 6 LP με τίτλο "100 Χρόνια Ελληνικό Λυρικό Θέατρο", συλλεκτική εκδοση της Λυρικής. Σ΄αυτό το πακέτο ακούγονται φωνές όπως των Κώστα Πασχάλη, Οδυσσέα Λάππα, Κωστή Βακαρέλη, Κωστή Νικολάου, Τίτου Ξηρέλλη, Πέτρου Επιτροπάκη κ.α.

Μάλιστα περιλαμβάνεται και η άρια που ανέφερες από την Τραβιάτα "Di Provenza il mar",
τραγουδισμένη ως "Της Προβέντσας τα νερά", από τον βαρύτονο Τίτο Ξηρέλλη.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.998
Μηνύματα
3.037.464
Members
38.525
Νεότερο μέλος
seos
Top