Η λειτουργία της ακοής

skaloumbakas

4Haris
Μηνύματα
24.751
Reaction score
1.676
Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής

όλες οι υποκειμενικές εκτιμήσεις δεκτές...Τις σέβομαι και θα υπερασπίζομαι μέχρι τελευταίας ρανίδας του αίματός μου το δικαίωμα των άλλων να τις εκφράζουν,όπως έλεγε και ο Βολταίρος.Η αλήθεια είναι ότι δεν μ'ενοχλεί οτιδήποτε σχόλιο γιά τα γραφόμενά μου,επειδή γνωρίζω ότι είναι λίγο εξεζητημένα και χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις,πολύ θάρρος,υπομονή κι επιμονή γιά να εντρυφήσεις σ'αυτά.
Επειδή σήμερα η μαγική μου φράση είναι "Ο τολμών νικά",θα συνιστούσα επειδή αναφέρεις ότι δεν ΄΄απο-τόλμησες΄΄,να τολμήσεις.Δεν έχεις να χάσεις παρά μόνο λίγο από το χρόνο σου και πάντα θα υπάρχει η ελπίδα ΄΄κάτι΄΄ να κερδίσεις...
Μην αγχώνεσαι,΄΄περίεργοι΄΄ ίσως βρεθούν πολλοί,το ... περίεργο θα ήταν να... μην βρεθεί κανένας!:612:
Και επειδή ως συνήθως φιλοσοφείς μέχρι μ@λ@κίας, προτιμώ να μην αποτολμήσω παρά να χάσω την όραση μου...
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.601
Reaction score
4.135
Re: Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής

Πάρα πολύ ενδιαφέροντα (πρέπει να είναι...) όλα αυτά αλλά... ο τρόπος παρουσιάσεως τελείως ΑΠΩΘΗΤΙΚΟΣ, γι αυτό και δεν μπορεσα (αποτόλμησα) να τα διαβάσω. :133:

ΥΓ Δεν ξέρω αν είμαι ο μονος περίεργος...
Τελείως όχι,αλλά αρκετά.
Εντάξει είναι ένα αρκετά εξειδικευμένο θέμα,τουλάχιστον όμως ο Bhutia παραθέτει και αρκετά χρήσιμα τέστ ή λινκ για όσους θέλουν να το παιδέψουν λίγο.
Πιθανόν αν οι παράγραφοι ήταν πιό ευδιάκριτες μεταξύ τους να καθόταν ευκολότερα στο μάτι.Αλλά αυτός είναι ο αρθρογράφος.
 

skaloumbakas

4Haris
Μηνύματα
24.751
Reaction score
1.676
Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής

Ο "αρθρογράφος" να μην βαριέται εκτός του copy-paste να βάζει τουλάχιστον παραγράφους και να χωρίζει τις φράσεις - αυτό αν θέλει να προσφέρει.

Αλλιώς προφανώς το κάνει για δικη του ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΗΔΟΝΗ...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής-To ΄΄μυστηριώδες΄΄ ringtone

Ο "αρθρογράφος" να μην βαριέται εκτός του copy-paste να βάζει τουλάχιστον παραγράφους και να χωρίζει τις φράσεις - αυτό αν θέλει να προσφέρει. Αλλιώς προφανώς το κάνει για δικη του ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΗΔΟΝΗ...
Σας ευχαριστώ γιά την ευκρίνεια και προσφορά στο βωμό της απόλυτης ευπρέπειας των λόγων σας.Αισθάνομαι ευτυχής πάντως που τουλάχιστον αφήσαμε πίσω μας το θέμα των φωτογραφιών και περάσαμε...αισίως στην "προσωπική ηδονή" εγγράφων όπως εσείς αποκαλέσατε.Τώρα σιγουρεύτηκα ότι όντως δεν διαβάζετε κείμενα-ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε τα- δικά μου.Δεν έχει νόημα να λυπηθώ ή να θυμώσω γιά κάτι που εσείς δεν καταλαβαίνετε(ως νόημα,ως αξία,ακόμα και ως κόπο του όποιου γράφοντος).
Σας γνωρίζω ότι εγώ ενδιαφέρομαι γιά όσους μπορούν να με αξιοποιήσουν με τον άλφα ή βήτα τρόπο και η άποψη τούτων υπερτερεί πάντα στη ζωή μου.Γιά να σας καλύψω την περιέργεια,΄΄ηδονές΄΄ τέτοιου τύπου που μου καταλογίζετε δεν τις γνωρίζω γι αυτό και δεν τις έχω δοκιμάσει,αποστρεφόμενος αυτές ως προϊόν.Μην ενοχλείστε όμως!Μπορείτε άνετα να γράφετε γιά μένα όσα και ό,τι θέλετε γιατί εγώ ως "ο αρθρογράφος",έχω τον τρόπο μου να τ'αξιοποιώ πάντοτε ΄΄κατάλληλα΄΄,χωρίς να νιώθω ότι με θίγουν.
Εάν τα λόγια τα οποία μεταχειρίζεσθε σας εκτονώνουν ως άτομο,δέχομαι να είμαι εγώ αυτός που θ'ανακουφίζει αυτή την πλευρά του χαρακτήρα σας,έτσι ώστε να μη χάσουμε σημαντικούς συνομιλητές...

Ο τόνος που είναι εγγεγραμένος στο παρόν ηχητικό αρχείο γίνεται αντιληπτός από άτομα κατά κανόνα ηλικίας κάτω των είκοσι ετών(υπάρχουν και μερικές εξαιρέσεις ακροατών άνω των 20 που ίσως να τον ακούνε αμυδρά).Πρόκειται γιά ένα ημιτονοειδές κύμα συχνοτικού ύψους 18000Hz (ενδεικτικά,μιά σφυρίχτρα κλήσης σκύλων ηχεί σε περιοχή συχνοτήτων 16000-22000 Hz,οπότε ο συγκεκριμένος τόνος γίνεται αντιληπτός και από τους...΄΄καλύτερους φίλους του ανθρώπου΄΄).
Όσο περισσότερο μεγαλώνουμε και απομακρυνόμαστε από το εικοστό έτος της ηλικίας,χάνεται προοοδευτικά η ικανότητα ακοής των υψηλοτέρων συχνοτήτων-όπως έχει αναλυτικά εξηγηθεί.Γι αυτό ο συγκεκριμένος ήχος γίνεται download xρησιμοποιούμενος κατά κόρον ως σήμα ringtone στα κινητά τηλέφωνα πολλών τηνέϊτζερ της Ευρωπαϊκής Ζώνης με απώτερο σκοπό να γίνεται αντιληπτός αποκλειστικά από άλλους εκπροσώπους της ίδιας ηλικιακής ομάδας,έτσι ώστε μονάχα εκείνοι ν'ακούνε τις κλήσεις ή την αποστολή μηνυμάτων στα κινητά τους τηλέφωνα παρουσία των γονέων,ή κατά τη διάρκεια του μαθήματος εν αγνοία των δασκάλων.
Επιπρόσθετα παίζεται δυνατά μέσω ηχητικών εγκαταστάσεων σε δημόσιους χώρους της Μεγάλης Βρετανίας στους οποίους οι Αγγλικές Αρχές επιδιώκουν ν'αποφύγουν το συνωστισμό νεαρών ατόμων,αφού η υψηλή ένταση καθίσταται ενοχλητική αποκλειστικά γιά εκείνα...
 
Last edited:


Μηνύματα
12.828
Reaction score
10.048
Re: Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής-To ΄΄μυστηριώδες΄΄ ringtone

lΟ τόνος που είναι εγγεγραμένος στο παρόν ηχητικό αρχείο γίνεται αντιληπτός από άτομα κατά κανόνα ηλικίας κάτω των είκοσι ετών(υπάρχουν και μερικές εξαιρέσεις ακροατών άνω των 20 που ίσως να τον ακούνε αμυδρά).Πρόκειται γιά ένα ημιτονοειδές κύμα συχνοτικού ύψους 18000Hz
Και εγώ τον ακούω δυνατά και καθαρά, έχω πρόβλημα ή να αλλάξω τα Sennheiser;; Και μάλιστα μου δημιουργεί ένα αίσθημα ότι μου σφίγγει το κεφάλι.
 



toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής

51 παρά κάτι χρονών σκυλιά, υπάρχουν;

ΓΑΒ!
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση:Η ψευδαίσθηση των καμπανών που πέφτουν

Στο παρόν ηχητικό αρχείο οι καμπάνες γίνονται αντιληπτές σαν να χάνουν ύψος στο νοητό χώρο.Κατά τη διάρκεια αυτού ο τόνος τους φαίνεται με τη σειρά του να κατέρχεται σε συχνοτικό ύψος,μολονότι στην πραγματικότητα το τελευταίο ανέρχεται...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση:Το φαινόμενο Franssen

Το φαινόμενο Franssen αποτελεί μιά από τις πιό συγκλονιστικές ψυχοακουστικές ψευδαισθήσεις. Ανακαλύφθηκε το 1960 από τον ερευνητή στα εργαστήρια της Philips Nico V.Franssen.Υλοποιείται με στερεοφωνικό ζεύγος ηχείων εντός χώρου(δωματίου) που να διακρίνεται από κάποια ΄΄ζωντάνια΄΄ ως προς την αντήχηση.Τα ηχεία τοποθετούνται ιδανικά στις κορυφές της βάσης ισοπλεύρου τριγώνου γωνίας 45 μοιρών.Ο ακροατής βρίσκεται σε απόσταση περί το ένα μέτρο από κάθε ηχείο.Η γραφική διαμόρφωση του ερεθίσματος στη μορφή ΄΄1΄΄ του πειράματος παρουσιάζεται στο παρόν σχήμα.

Ένα σήμα καθαρού τόνου ξαφνικά από το ένα εκ των δύο ηχείων.Η ένταση του τόνου ξεκινά να εξασθενεί με εκθετική πρόοδο στο ηχείο απ'όπου εκπέμφθηκε αρχικά και παράλληλα ο ίδιος τόνος αρχίζει να εκπέμπεται από το άλλο ηχείο με ένταση που αυξάνεται με την ίδια πρόοδο της εξασθένησης στο πρώτο,κατά τρόπον ώστε η συνολική ηχητική ενέργεια που αποδίδεται από το ζεύγος ηχείων να παραμένει σταθερή.Η διάρκεια της μετάβασης είναι λιγότερο περιοριστική,αφού λειτουργεί γιά χρόνους που κυμαίνονται μεταξύ 30-2000 χιλιοστών δευτερολέπτου.Με το πέρας της σύντομης μετάβασης,το πρώτο ηχείο είναι σε σίγαση και το δεύτερο διαρκώς σε λειτουργία.Η ψευδαισθήτωση έγκειται στο ότι ο ακροατής εξακολουθεί ν'αντιλαμβάνεται ως πηγή του τόνου εκείνο το ηχείο απ'όπου ακούστηκε αρχικά,μολονότι αυτό έχει μείνει εκτός λειτουργίας.

Παραδείγματος χάρη,πρώτα εκτελείται επίδειξη με σήμα θορύβου όπου ο εκπεμπόμενος θόρυβος ευρείας ζώνης χρησιμεύει ως φορέας των χρονικών συνθηκών υπό τις οποίες θα διεξαχθεί το πείραμα(στη συγκεκριμένη περίπτωση,η προοδευτική σίγαση του πρώτου με την παράλληλη ενίσχυση του ακολούθου ηχείου διαδραματίζονται εντός χρονικού πλαισίου 100 χιλιοστών δευτερολέπτου,ενώ το σήμα παραμένει στο δεύτερο ηχείο επί 5 sec).Η ψευδαίσθηση αποτυγχάνει να γίνει αντιληπτή όταν το παρεχόμενο σήμα είναι θόρυβος αντί γιά τόνος.τούτο σημαίνει ότι ένας ξαφνικός θόρυβος ακούγεται από το πρώτο ηχείο μεταπηδώντας κατόπιν στο δεύτερο,όπου και παραμένει ώσπου να συμπληρωθεί ο χρόνος των 5 δευτερολέπτων.

Γιά την εκτέλεση της επίδειξης με το σήμα ελέγχου χρησιμοποιείται τόνος συχνοτικού ύψους 1000 Hz.Στη δεύτερη περίπτωση,άπαντες σχεδόν οι ακροατές της ομάδας ελέγχου αναφέρουν πως πηγή του τόνου είναι το πρώτο ηχείο.Δηλαδή καθ'ολόκληρη διάρκεια των 5 δευτερολέπτων,θεωρούν ότι ο ήχος εκπέμπεται από εκείνο το σημείο που αντιστοιχούσε μονάχα στα 100 πρώτα χιλιοστά δευτερολέπτου της εκπομπής.Με άλλα λόγια,η τοποθεσία της πρώτης εκπομπής κυριαρχεί στη χωρική αντίληψη.

Κατά τη διάρκεια επιδείξεων της μορφής ΄΄2΄΄ του πειράματος,γίνεται παροχή ημιτονοειδούς σήματος με απότομη άνοδο ηχητικού μετώπου από το πρώτο ηχείο με σταθερή ένταση που παρατείνεται μέχρι να υποστεί προοδευτικό fading στο δεύτερο ηχείο το οποίο τελικά είναι το μοναδικό που εκπέμπει σήμα.Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνέχιση της εκπομπής από το δεύτερο ηχείο γι αρκετό χρονικό διάστημα,επιτρέπει αφαίρεση των καλωδίων ή ακόμα και του ιδίου του πρώτου ηχείου από το δωμάτιο,με αποτέλεσμα το κοινό να επιμένει στην εκτίμηση ότι ο ήχος προέρχεται από τη θέση του ανύπαρκτου πιά ηχείου!

Η αντίληψη ψευδαίσθησης αποτυγχάνει εντός δωματίων με πολύ μικρό χρόνο αντήχησης και ανηχοϊκών θαλάμων.Εξετάζοντας τις συνθήκες του πειράματος,διακρίνουμε τις εξής καταστάσεις:
Κατά το χρονικό διάστημα εκπομπής του τόνου από το πρώτο ηχείο,υπήρξε μιά σύντομη περίοδος κατά την οποία στο ακουστικό σύστημα του ακροατή έφτανε αποκλειστικά ο άμεσος ήχος.Εντός αυτής της περιόδου,ο εντοπισμός της πηγής στο χώρο ήταν ευχερής αφού δεν είχε παραβλαφθεί από ανακλάσεις.

Μερικά χιλιοστά δευτερολέπτου αργότερα,καταφτάνουν στο ακουστικό σύστημα και οι συνιστώσες από ανακλάσεις.

Κατά τη διάρκεια της προοδευτικής μετάβασης από το πρώτο στο δεύτερο ηχείο,η ένταση και το φασματικό περιεχόμενο του εκπεμπόμενου ήχου δεν μεταβλήθηκαν.Πάνω στον άμεσο μεταβατικό ήχο συσσωρεύονται πολλαπλά στρώματα ανακλάσεων προερχομένων από την προηγούμενη κατάσταση.Σε τούτo το στάδιο είναι αδύνατος ο χωρικός εντοπισμός του ήχου από το ακουστικό σύστημα.

Τέλος στο στάδιο της εκπομπής του σήματος από το δεύτερο ηχείο αποκλειστικά,το ήδη παραχθέν πεδίο αντήχησης παρεμπόδιζε περαιτέρω τη χωρική τοποθέτηση.

Mιά εξήγηση που ανταποκρίνεται στα δεδομένα του πειράματος είναι ότι η τοποθέτηση των σημάτων στο χώρο γίνεται χάρη σε διωτικά συνθηματικά που ΄΄ζυγίζονται΄΄ από τ'ακουστικά κέντρα,αξιολογούμενα ταυτόχρονα και ως προς τη συνέπεια με τον εαυτό τους.Στην περίπτωση ημιτονοειδούς σήματος εντός δωματίου,τα στάσιμα κύματα οδηγούν σε σταθερής κατάστασης διωτικές διαφορές έντασης και φάσης που είναι απαράλλακτα ασυνεπείς.Σε αντιπαραβολή,το έντονα μεταβατικό συμβάν ενός ξαφνικού ηχητικού ερεθίσματος μπορεί ν'αξιολογηθεί διωτικά χάρη στο άμεσο κύμα αυτού δίχως παρεμβολή από τις ανακλώμενες συνιστώσες.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η αίσθηση του σταθερού σήματος από το δεύτερο ηχείο απορρίπτεται στη διαδικασία του ΄΄ζυγίσματος΄΄,αφού τα διωτικά συνθηματικά που το συνοδεύουν εκλαμβάνονται ως αναληθοφανή από τον εγκέφαλο.Το σήμα εφόδου βαραίνει περισσότερο στην αντίληψη εξαιτίας των συνθηματικών του που είναι αμοιβαία συνεπή μεταξύ τους,όπως και με τα οπτικά με τα οποία είχε τροφοδοτηθεί εκείνη τη χρονική στιγμή ο εγκέφαλος.

Μέχρι την επόμενη φορά,λινκ επιστημονικών pdf σχετικά με το φαινόμενο:
http://www.pa.msu.edu/acoustics/franssen.pdf
http://modin.yuri.at/teaching/AuditoryWorkshop/08_perception.pdf

και σ'αυτά ένα ενδιαφέρον λινκ από τη Philips γιά τη θεώρηση των ψυχοακουστικών φαινομένων στη σχεδίαση μικρών ηχείων:
http://www.extra.research.philips.com/hera/people/aarts/RMA_papers/aar07pu2.pdf
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση: Το Υπερηχητικό Φαινόμενο

http://jn.physiology.org/cgi/reprint/83/6/3548

Η μελέτη των Oohashi et al(2000) επέλεξε ως ηχητικό ερέθισμα αναφοράς τη μουσική Gamelan προέλευσης Bali χάρη στο πλούσιο περιεχόμενο αρμονικών γιά τα όργανα εκτέλεσης που εκτείνονται μέχρι το ύψος των 100 KHz.Γιά την καταγραφή του σήματος χρησιμοποιήθηκαν μικρόφωνο και ψηφιακός εγγραφέας που πληρούσαν τη συχνοτική προδιαγραφή των 100KHz.Γιά την αναπαραγωγή,ειδικά κατασκευασμένο ζεύγος ηχείων με tweeter διαμαντένιου θόλου που έφταναν άνω των 80 KHz.Η ομάδα ελέγχου αποτελείτο από νεαρά άτομα δίχως προβλήματα ακοής.Τα ερεθίσματα με τη σειρά που παρουσιάστηκαν ήταν κλασικό υλικό CD με άνω όριο τα 20 KHZ,κατόπιν η αναπαραγωγή gamelan σήματος περιορισμένου όμως στο ύψος των 24 KHz,ύστερα μόνο του το αρμονικό περιεχόμενο του προηγουμένου κείμενο στη ζώνη υπεράνω των 24 KHz και τέλος το ολικό ερέθισμα με το πλήρες συχνοτικό εύρος που εκτεινόταν μέχρι τα 50KHz.
Εκτός της συνειδητής εκτίμησης από τους συμμετέχοντες,υποβλήθηκαν επιπλέον σε εγκεφαλογραφική ανάλυση και Τομογραφία Εκπομπής Ποζιτρονίων (η τελευταία μπορεί ν'ανιχνεύσει διέγερση των κέντρων ευχαρίστησης έστω κι αν το υποκείμενο δεν έχει συναίσθηση αυτής).

Τ'αποτελέσματα έδειξαν καταρχάς την προτίμηση στην αναπαραγωγή του πλήρους συχνοτικού φακέλου του σήματος.Διαπιστώθηκε ότι η ξεχωριστή εκπομπή των υπερηχητικών συνιστωσών δεν γινόταν αισθητή.Το πιο ενδιαφέρον όμως,ήταν ότι η έκθεση των ακροατών στο ερέθισμα πλήρους συχνοτικού εύρους έμοιαζε να προσδίδει αντιληπτική βελτίωση ως προς τη μεταγενέστερη αναπαραγωγή του περιορισμένου στα 20KHz σήματος,ανάλογη ενός φαινομένου ευεργετικής βραχείας μνήμης.

Η ακρόαση των υπερηχητικών συνιστωσών προκαλούσε αύξηση δυναμικών στα κύματα-α του ΗΕΓ.Αυτή αντιστοιχεί σε καταστάσεις ατόμων που είναι χαλαρά αλλά παραμένουν σ'επιφυλακή και συνδέεται με νευρωνική δραστηριότητα διέγερσης.Τέλος,η αναπαραγωγή του πλήρους συχνοτικού φάσματος αποδείχθηκε ότι έδινε μεγαλυτέρου βαθμού ακουστική ευχαρίστηση,σε αντιστοιχία με τις αναφερόμενες από το κάθε ακροατή εντυπώσεις.Εφόσον η ενέργεια των υπερηχητικών συνιστωσών από μόνη της δε γινόταν ακουστή,συμπεραίνεται ότι γινόταν αντιληπτή μονάχα σε συσχετισμό με τη ζώνη του ακουστού φάσματος όταν αναπαράγονταν ταυτόχρονα στο ίδιο σήμα.

Οι Lenhardt et al(1991) έχουν ήδη επιδείξει πως ο ανθρώπινος λόγος γίνεται ακουστός στην υπερηχητική ζώνη,εφόσον διαμορφωθεί από υπερηχητικό φορέα,αποδιδόμενος μέσω οστέϊνης αγωγής.H υπερηχητική ακοή μέσω οστέϊνης αγωγής έχει βρεθεί ικανή για να επιτελέσει συχνοτική διάκριση κι εντοπισμό λεκτικών ερεθισμάτων τόσο σε φυσιολογικά,όσο και σε ηλικιωμένα βαρύκοα ή κωφά άτομα.Όταν έγινε η διαμόρφωση των λεκτικών σημάτων στην υπερηχητική ζώνη,η ακοή λέξεων κατέληξε σε σαφή αντίληψή τους αντί για εκείνη μιας απλής υπερηχητικής δόνησης.

Το έσω ους διαθέτει μηχανισμό αποδιαμόρφωσης του λεκτικού σήματος από τον υπερηχητικό φορέα.Έχει επίσης αναφερθεί από τους Hosoi et al(1998) ότι το δονητικό ερέθισμα υπερήχων διαμορφωμένο από την ανθρώπινη φωνή διεγείρει τον Πρωτογενή Ακουστικό Φλοιό.Τούτα τα ευρήματα μάλιστα αποτελούν και την απαρχή ανάπτυξης εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας προκειμένου να διευκολύνεται η προσαρμογή ατόμων με βλάβες της ακοής.

O James Boyk(1997) είχε υποστηρίξει τη διατύπωση περί αντίληψης ευρύτερου από το θεωρητικό φάσμα,παρέχοντας σε σχετική μελέτη το φασματικό εύρος αρκετών κλασικών μουσικών οργάνων.Από τις εκτιμήσεις του προκύπτει ότι αρκετά εξ αυτών εκπέμπουν αρμονικές σε συχνότητες που φτάνουν τουλάχιστον το ύψος των 40 KHz:
http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

Από την άλλη πλευρά,ο R.Black(1999) έχει προτείνει έναν εναλλακτικό μηχανισμό αντίληψης γιά ορισμένες τουλάχιστον από τις επιτελούμενες δοκιμές.Βασίζεται στην έρευνα που έχει δείξει ότι σε μερικές περιπτώσεις η έλλειψη απόλυτης γραμμικότητας του συστήματος ή/και μεμονωμένων αναπαραγωγέων οδηγεί σε υπερηχητικές συνιστώσες των οποίων η υπέρθεση έχει ως παράγωγα διακροτήματα(παλμούς) παρουσιαζόμενα εντός του αποδεκτού ακουστού φάσματος.

Οι Nishiguchi et al(2003) αμφισβήτησαν τ'αποτελέσματα του Oohashi με σημείο αιχμής την κλίση των φίλτρων που διαχώριζαν σε κάθε περίπτωση τις ΄΄ακουστές΄΄ από τις ΄΄μη ακουστές΄΄ συχνοτικές συνιστώσες του φάσματος.Ο δεύτερος επανήλθε σε μεταγενέστερες μελέτες με τη χρήση ακουστικών,από τις οποίες προέκυψε ένα νέο δεδομένο:γιά την αντίληψη του υπερηχητικού φαινομένου απαιτείται η έκθεση ολοκλήρου του σώματος και όχι μονάχα των αυτιών του ακροατή στο υπερηχητικό πεδίο.

http://books.google.gr/books?id=slHJIO9xmcEC&printsec=frontcover&dq=digital signal processing a practical approach&source=bl&ots=AXjHD-aiw_&sig=suXYOmXdDpFgDIRhSnFmt6CDP0A&hl=el&ei=xhjfS_WNNcuFsAasyeTDBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CA4Q6AEwAQ#v=onepage&q&f=false
 
Last edited:



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση:Δυναμικό Φασματικό Μοντέλο Επικάλυψης

Oι καθημερινοί ήχοι στους οποίους εκτιθέμεθα περιλαμβάνουν κατά κανόνα πληθώρα διαφορετικών-ως προς το ενεργειακό περιεχόμενο το ύψος και τη φάση-συχνοτικών συνιστωσών.Όπως έχει αναφερθεί στα χωρία γιά τις κρίσιμες συχνοτικές ζώνες,το ακουστικό μας σύστημα αναλύει τους εισερχόμενους ήχους τεμαχίζοντας το ακουστό φάσμα σε σειρά περιορισμένων ζωνών.

Αυτή η διεργασία οδήγησε τον Fletcher να την προσομοιάσει με τη λειτουργία διαδοχικών φίλτρων διέλευσης ζώνης επικεντρωμένων σε συγκεκριμένα συχνοτικά ύψη εκάστοτε σήματος.Όπως έχει ήδη αναλυθεί,καθένα εξ αυτών αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη περιοχή επί της βασικής μεμβράνης του κοχλία.Η διάσταση αυτή της ακουστικής ανάλυσης μοντελοποιείται συχνά κατά προσέγγιση ως βραχέως χρόνου ανάλυση κατά Fourier οι οποία αποδίδει το σήμα με βάση το μέγεθος και τη φάση των φασματικών του συντελεστών.

Επιπρόσθετα,όσο μεγαλύτερη ενέργεια έχει ένας επικαλυπτής θόρυβος( ή συνιστώσες αυτού) και όσο πιό κοντά βρίσκεται το συχνοτικό ύψος αυτών σε σχέση με το σήμα,τόσο μεγαλύτερη η επίδραση(επικάλυψη) που εξασκείται στην αντίληψη του δευτέρου.Η μορφή απόκρισης των φίλτρων μοντελοποιήθηκε αρχικά από τον Fletcher σαν ένα ορθογώνιο το πλάτος του οποίου εκάλεσε ΄΄Κρίσιμη Συχνοτική Ζώνη΄΄.

Η απλοποιημένη προσέγγιση παρείχε ικανοποιητικά αποτελέσματα στη μελέτη πληθώρας ψυχοακουστικών φαινομένων.Ο Zwicker επεξέτεινε την έρευνα υπολογίζοντας μάλιστα το εύρος εκάστοτε κρίσιμης ζώνης κατά μήκος ολοκλήρου του ακουστού φάσματος.Οι επιτυχημένες εφαρμογές αυτού γιά παράδειγμα στην αντίληψη της Ακουστότητας(το πόσο δυνατός θα γίνει αντιληπτός ένας ήχος) του Τονικού ύψους τη Σύμφωνη Συνήχηση και την εξέταση των φαινομένων Επικάλυψης έχουν ήδη αναλυθεί σε προηγούμενα κεφάλαια.

Από την τελευταία προέκυψε το Δυναμικό Φασματικό Μοντέλο Επικάλυψης.Σύμφωνα με αυτό,όποτε ο ακροατής αποπειράται να εντοπίσει ένα συγκεκριμένο σήμα εντός περιβάλλοντος με θόρυβο,το ακουστικό του σύστημα χρησιμοποιεί εκείνο το ΄΄φίλτρο΄΄ του οποίου η κεντρική συχνότητα βρίσκεται πλησίον του σήματος.Εξαιτίας της μεγάλης του κλίσης,το φίλτρο μειώνει σε μεγάλο βαθμό τη στάθμη του αντιλαμβανομένου θορύβου επιτρέποντας ταυτόχρονα τη διέλευση του σήματος.Βάσει της δεδομένης θεώρησης,επικάλυψη στο σήμα δύνανται ν'ασκήσουν μονάχα οι ταυτόχρονα διερχόμενες θορυβικές συνιστώσες με συχνοτικό ύψος πλησίον του σήματος.

Το αντιληπτικό κατώφλι του σήματος λογίζεται εξαρτώμενο από την ενέργεια του θορύβου που διέρχεται από το φίλτρο και ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο σηματοθορυβικό λόγο ως προς τον επικαλυπτή στην έξοδο του φίλτρου.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση: Mοντέλο Ακουστικού Φίλτρου

Η μοντελοποίηση όμως σε ορθογώνια φίλτρα δεν ήταν προσέγγιση υψηλής ακριβείας κι επιπλέον αδυνατούσε να εξηγήσει φαινόμενα όπως τα μοτίβα Ασύμμετρης Επικάλυψης.Κύριο ελάττωμα της ορθογώνιας αναπαράστασης των ΚΣΖ ήταν ότι αποδεχόταν άπειρη εξασθένηση(καθολική ταπείνωση της ισχύος) στη ζώνη μετάβασης με ταυτόχρονη ευθύγραμμη απόκριση εντός της ζώνης διέλευσης.Κάτι τέτοιο οδηγούσε στη μη ρεαλιστική θεώρηση των καθέτων κλίσεων επί των συχνοτήτων αποκοπής(συχνοτικά σημεία όπου το διερχόμενο σήμα εξασθενείται κανονικά στο ήμισυ της μεγίστης ισχύος του ή το 0,707 της μεγίστης τιμής του πλάτους του),οπότε και δεν θα μπορούσε να υπάρξει ποτέ αλληλεπίδραση μεταξύ σημάτων κειμένων σε τόπους διαφορετικών φίλτρων.

Η πρόοδος της έρευνας οδήγησε στο βελτιωμένο μοντέλο του Ακουστικού Φίλτρου:Οι αποκρίσεις συχνότητας λαμβάνουν μορφή καμπυλών με απότομες(ποτέ όμως κάθετες) κλίσεις αποκοπής στη ζώνη μετάβασης(την περιοχή μεταξύ ζώνης διέλευσης και ζώνης αποκοπής όπου υφίσταται απόρριψη του σήματος) και σχετική ομαλότητα πέριξ της κεντρικής συχνότητας(σημείο μεγίστου πλάτους) εκάστοτε ζώνης.

Η πρακτική σπουδαιότητα του αρχικού μοντέλου του Fletcher ώθησε τους μεταγενέστερους ερευνητές ν'αντιστοιχίσουν τις ΄΄ορθογώνιες΄΄ τιμές εύρους ζώνης(διαφορά της χαμηλότερης από την υψηλότερη συχνότητα αποκοπής) σ'εκείνες από το νεώτερο μοντέλο Ακουστικού φίλτρου.Κατά συνέπεια,γιά δεδομένη μορφή ακουστικού φίλτρου προκύπτει το Ισοδύναμο Ορθογώνιο Εύρος Ζώνης(Equivalent Rectangular Bandwidth):Πρόκειται γιά ένα ιδεατό φίλτρο με τέλεια ορθογώνια απόκριση συχνότητας,στη ζώνη διέλευσής του οποίου μεταδίδεται ισχύς ίση με τη μέγιστη ισχύ λευκού θορύβου που επιτρέπει να διέλθει το αντίστοιχο πραγματικό φίλτρο του έσω αυτιού. ERB = {[6.23 * (10)^-6 * (fc)^2] + [93.39 * (10)^-3 * fc] + 28.52} Hz ,όπου fc συμβολίζει την κεντρική συχνότητα εκάστοτε συχνοτικής ζώνης.

Οι μέσες τιμές ERB που έχουν προκύψει από δοκιμές με την έκθεση ομάδων νεαρών ατόμων(δίχως προβλήματα ακοής) σε ήχους ενδιαμέσων ενεργειακών σταθμών,σημαίνονται ως ΄΄ERBN΄΄.Το τελευταίο δίδεται ως συνάρτηση της κεντρικής συχνότητας ΄΄F΄΄ με τη βοήθεια του προσεγγιστικού τύπου ΕRΒΝ[Ηz]=24,7*(4,37F+1) όπου ΄΄F΄΄ αντιπροσωπεύει τη συχνότητα εκπεφρασμένη σε μονάδες KiloHertz.Από την εξίσωση εμφανίζεται μιά ψευδολογαριθμική αύξηση του κρισίμου πλάτους ζώνης με τη συχνότητα που είναι σύμφωνη με ποικιλία ψυχοακουστικών φαινομένων.Ο αριθμός των ERBN δίδεται ως συνάρτηση της συχνότητας ΄΄f΄΄ σύμφωνα με τον τύπο:ΕRΒΝ=21,4*log[10](4,37f+1) (Glasberg & Moore,1990).

 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση: Συχνοτικά Έκτοπη Ακρόαση

Τα Ακουστικά Φίλτρα δεν δρουν ανάλογα μ'εκείνα που απαρτίζονται από παθητικά υλικά-λ.χ. τα κροσόβερ που απαντώνται στα παθητικά ηχεία.Στην πραγματικότητα,τα δικά μας ακουστικά φίλτρα είναι ε ν ε ρ γ ά με τις παραμέτρους της απόδοσής τους να διαμορφώνονται από εξωτερικούς παράγοντες-όπως η ενεργειακή στάθμη και το συχνοτικό ύψος του εισερχομένου σήματος στο οποίο μάλιστα δύνανται να προσαρμόζονται(Rosen&Stock,1992-Patterson,1980).Το τελευταίο σημαίνει ότι τα φίλτρα τείνουν να επικεντρώνονται στις κύριες φασματικές συνιστώσες του εισερχομένου ηχητικού σήματος.Εάν αυτές καλύπτουν ευρύτερα πλάτη από το συγκεκριμένο κρίσιμο πλάτος ζώνης γιά το ακουστικό φίλτρο προς το οποίο εμφανίζουν συνάφεια,δύναται να επικρατήσει η απόκριση περισσοτέρων του ενός φίλτρων.Βέβαια,εκάστοτε φίλτρο εξ αυτών θα εξακολουθήσει να μένει επικεντρωμένο πλησίον των αντιστοίχων κυρίων συνιστωσών του σήματος.

Το πλέον ενδιαφέρον είναι η αναφορά ότι το εκάστοτε φίλτρο μπορεί να μην είναι επικεντρωμένο ακριβώς στην κύρια συχνοτική συνιστώσα του σήματος(Patterson,1976).Όποτε υπάρχει μιά επικρατούσα ΄΄μερική΄΄ συνιστώσα (συχνοτικό πολλαπλάσιο της θεμελιώδους) σ'έναν σύνθετο ήχο υπεράνω από ακανόνιστο θόρυβο υποβάθρου,το φίλτρο διατάσσεται με σκοπό την επίτευξη του βέλτιστου σηματοθορυβικού λόγου γιά τη συγκεκριμένη μερική στην έξοδό του.Η διαδικασία κατά την οποία ο ακροατής μετατοπίζει το ακουστικό του φίλτρο προκειμένου να βελτιώσει τον αποδιδόμενο σηματοθορυβικό λόγο στην έξοδο αυτού,αναφέρεται ως ΄΄συχνοτικά έκτοπη ακρόαση΄΄(off-frequency listening):Επιλέγοντας υποσυνείδητα ο ακροατής το φίλτρο που βρίσκεται στο αμέσως κατώτερο συχνοτικό ύψος σε σχέση με αυτό του στοχευμένου σήματος έχει ως επίπτωση να ταπεινώνεται η στάθμη του θορύβου σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από αυτή του σήματος στην έξοδο του φίλτρου,με συνέπεια να επιτυγχάνεται ευκρινέστερη αντίληψη και βελτίωση της ακουστικής απόδοσης(Moore,2004).



http://hearing.psychol.cam.ac.uk/dead/TENHL.pdf

Μία μέθοδος περιορισμού αυτού του φαινομένου συνίσταται στην προσθήκη στο φάσμα του επικαλύπτη ενός σταθερού χαμηλής στάθμης θορύβου με φασματική αποκοπή-ανάλογη των φίλτρων αποκοπής ζώνης(notch filters)- επικεντρωμένη στο συχνοτικό ύψος του σήματος(O'Loughlin % Moore,1981-Moore et al,1984).Με αυτή τη διαδικασία αποτρέπεται το ακουστικό σύστημα από τη χρήση φίλτρου με κεντρική συχνότητα κείμενη μακρύτερα από τη συχνότητα του αντιλαμβανομένου σήματος,αφού έτσι μειώνεται σημαντικά ο αποδιδόμενος σηματοθορυβικός λόγος στα έκτοπα συχνοτικά ύψη ενώ μένει σταθερός γιά το φίλτρο που στοχεύει ακριβώς τη συχνότητα του αρχικού σήματος.

Η επίπτωση της εισαγωγής θορυβικών συνιστωσών που κειμένων περιφερικά ως προς τα σκέλη απόκρισης του ακουστικού φίλτρου που αντιστοιχεί είτε σε δεδομένο σήμα είτε σε επικρατούσα συχνοτική συνιστώσα του,αποσκοπεί στη διεύρυνση των κορυφών των Ψυχοφυσικών Καμπυλών Συντονισμού αφήνοντας τις κλίσεις των σκελών τους σχετικά ανεπηρέαστες.Η μέθοδος του ΄΄Θορύβου Αποκομμένης Ζώνης΄΄(Notched Noise) χρησιμοποιήθηκε από τον Patterson(1976) γιά την επακριβή γραφική αναπαράσταση των ακουστικών φίλτρων επιτυγχάνοντας την παράκαμψη των φαινομένων ΄΄off-frequency΄΄ που θα παρέβλαπταν τον ορθό προσδιορισμό των καμπυλών.

Μέχρι την επόμενη φορά,ένα περιεκτικό λινκ γιά την ακουστική αντίληψη:

http://www.pc.rhul.ac.uk/staff/J.Zanker/PS1061/L5/PS1061_5.htm
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Απάντηση:Attack-Decay-Sustain-Release (ADSR envelope)

Kάθε νότα που αποδίδεται από ένα μουσικό όργανο-συμπεριλαμβανομένης και της ανθρώπινης φωνής- μπορεί να διαχωριστεί στα εξής στοιχειώδη τμήματα ως προς τη διακύμανση του πλάτους της κυματομορφής συναρτήσει του χρόνου:



-Μέτωπο(Attack):Το διάστημα κατά το οποίο η ενεργειακή στάθμη του ήχου αυξάνεται από την κατάσταση ηρεμίας(μηδέν) έως ότου φτάσει τη μέγιστη τιμή της.
-Εξασθένηση(Decay):Το διάστημα πτώσης από τη μέγιστη στην προβλεπόμενη ενεργειακή στάθμη διαρκείας.
-Διατήρηση(Sustain):Η παράταση της σταθερής ενεργειακής στάθμης κατά το κυρίως τμήμα της διάρκειας της νότας.
-Αποδέσμευση(Release):Η μετάβαση από τη σταθερή κατάσταση πίσω στην μηδενική ακολουθώντας την απελευθέρωση του μηχανισμού παραγωγής της συγκεκριμένης νότας.

Η νοητή καμπύλη που ακολουθεί τις διαδοχικες κορυφές χρονικά μεταβαλλομένων κυματομορφών-όπως εκείνες που παράγονται από τα μουσικά όργανα- καλείται ΄΄περιβάλλουσα πλάτους΄΄(amplitude envelope) και αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτών.Το συχνοτικό ύψος του σήματος παραμένει σταθερό εντός του δεδομένου περιγράμματος.

 



Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.096
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top