Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Flat μέχρι τα 20Hz? :idk:
Διαθέτουν εξαιρετική κατασκευή καμπίνας και ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά ενώ και η τοποθέτηση είναι άκρως μελετημένη,αλλά η πραγματική κατάσταση εμφανίζεται στις κρουστικές με τα επιμέρους κανάλια και μαζί (υπό τα συνήθη χρώματα) :
1625329930437.png


Παίζει ρόλο και η στάθμη λήψεων...Επιπλέον αντιπαραβολή των κρουστικών με τα Vecteur μόνα τους και Vecteur+SVS με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί (πράσινη καμπύλη) υπό ανάλυση 1/12 οκτάβας :
1625330198517.png


Παρατηρούμε για πολλοστή φορά πόσο ωραία μπορεί το sub - με την κατάλληλη διαρρύθμιση εννοείται - να εξισορροπήσει την απόκριση στις χαμηλές οκτάβες...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Για να μη μένουν ΄΄γκρίζες ζώνες΄΄,ας δούμε αναλυτικότερα τις steady state αποκρίσεις για τα επιμέρους κανάλια ξεχωριστά ...Η παροιυσιαζόμενη ανάλυση είναι Variable,κάτι που σημαίνει ότι στις χαμηλές οκτάβες λαμβάνει την πιο αυστηρή τιμή 1/48 οκτάβας...

Αριστερό κανάλι,με ανοιχτή πράσινη προφανώς την απόκριση με την προσθήκη του sub :
1625382950167.png


Δεξί κανάλι :
1625383099836.png


Παρατηρούμε υπό υψηλή ανάλυση ότι ναι μεν οι δορυφόροι μόνοι τους με ανοιγμένο bass reflex εμφανίζουν απόκριση στην πρώτη οκτάβα,αλλά η στάθμη αυτής έρχεται χονδρικά 10 dB κατώτερη σε σχέση με τη στάθμη αναφοράς,οπότε η ηχηρότητα της πρώτης οκτάβας είναι αρκετά υποβαθμισμένη σε σχέση με τις ζώνες όπου υπάρχει ωφέλιμη απόκριση από εκείνους.

Επισημαίνεται επίσης ότι η κλίση 12dB/οκτάβα στο βαθυπερατό με κεντρική συχνότητα 55 Hz περίπου συνεπάγεται ότι στην τρίτη οκτάβα θα υπάρχει μικρή συνεισφορά από το sub,με αποτέλεσμα να μετριάζονται σε κάποιον ωφέλιμο βαθμό οι εμφανιζόμενες υποχωρήσεις ...
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Μία μικρή παρατήρηση: Θυμάμαι μία σύσταση του Geddes να αποφεύγονται αναλύσεις πολύ λεπτομερέστερες του 1/16 οκτάβας.
Είχε να κάνει με σφάλματα οφειλόμενα στον τρόπο ολοκλήρωσης των ίδιων των μετρητικών, αλλά η εξήγηση με ξεπερνούσε (κοινώς, δεν κατάλαβα γρι...)
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Μία μικρή παρατήρηση: Θυμάμαι μία σύσταση του Geddes να αποφεύγονται αναλύσεις πολύ λεπτομερέστερες του 1/16 οκτάβας.
Είχε να κάνει με σφάλματα οφειλόμενα στον τρόπο ολοκλήρωσης των ίδιων των μετρητικών, αλλά η εξήγηση με ξεπερνούσε (κοινώς, δεν κατάλαβα γρι...)
Συνήθως αξιολογώ υπό 1/12 οκτάβας...Αλλά η ανάλυση Variable θεωρείται ενδεδειγμένη για την εφαρμογή φίλτρων ισοστάθμισης και προσαρμογή προς καμπύλη-στόχο.Χάρη στην υψηλότερη ανάλυση μπορούν να οριστούν ανώτερες τιμές Q (στενότερου εύρους ) για τα προβλεπόμενα αρνητικά gain στα φίλτρα.

Ενδεικτικά στο αριστερό κανάλι,με καμπύλη στόχο τύπου Bruel & Kjaer :
1625390112963.png

1625390458340.png
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
Με το σπορ αυτό δεν έχω ασχοληθεί, και πάντα είχα την απορία:
Αυτή η με-το-μικρόμετρο-και-υψηλά-Q ισοστάθμιση, ακούγεται;;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Με το σπορ αυτό δεν έχω ασχοληθεί, και πάντα είχα την απορία:
Αυτή η με-το-μικρόμετρο-και-υψηλά-Q ισοστάθμιση, ακούγεται;;
Την εφαρμόζω έτσι πάντως για να μην...ακουγόταν. ;)
Στις πρώτες οκτάβες βολεύουν τα στενά φίλτρα - με αρνητικά πάντα gain - για να πιάνουν αποκλειστικά τονώσεις από συνιστώσες ιδιορρυθμών.Εννοείται ότι ο σχεδιασμός της ισοστάθμισης ξεκινά από το αρχικό στήσιμο setup,φροντίζοντας ώστε να μην προκύπτουν στην αδιόρθωτη απόκριση βαθιά και σε μεγάλο εύρος κενά ενέργειας.

Καθώς οδεύουμε σε μεσαίες και υψηλές οκτάβες,η ανάλυση στη θέση Variable κατεβαίνει,ώστε να είναι εφαρμόσιμα φίλτρα με κατώτερες τιμές Q.

Η τακτική που εφαρμόζω πάντως επιτρέπει ελάχιστες εκπτώσεις στο ωφέλιμο δυναμικό εύρος μετά την εφαρμογή ισοστάθμισης και αυτό το πλεονέκτημα γίνεται ευκόλως αντιληπτό κατά τις ακροάσεις.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ακολούθησαν δοκιμαστικές ακροάσεις στην τρέχουσα εκδοχή με το SVS ενσωματωμένο υπό ακουστικό κροσάρισμα σε κεντρική συχνότητα 55 Hz περίπου και τα main με ανοικτά bass reflex,κυρίως έχοντας ενεργοποιημένη την αναγκαία εφαρμογή διόρθωσης μέσω REW-rePhase.Δια ευνόητους λόγους τα κομμάτια είχαν επιλεγεί με πλούσια τα ενεργειακά ελέη στις πρώτες οκτάβες,προβάλλοντας εννοείται έντονες ρυθμικές απαιτήσεις από το ηχοσύστημα...

Διαπιστώθηκε ότι η συνοχή sub-main στις πρώτες οκτάβες με την επακόλουθη ρυθμική αίσθηση προέκυπταν αλώβητα στη ζώνη γύρω από το sweet spot,ενώ σε ακραίες τοποθεσίες έξω από αυτήν άρχιζε ο ακροατής να ξεχωρίζει το sub ως αυτόνομη ρυθμική οντότητα,πάντα όμως δίχως να εντόπιζε τη δική του θέση στο χώρο...

Ανατρέχοντας στην αδιόρθωτη κατάσταση,κατά τη λήψη της απόκρισης του sub μονάχου του όπως περιγράφηκε σε προηγούμενο μήνυμα ,μπορούμε να διαπιστώσουμε το ποσό delay που θα εμφανίζει σε σχέση με τα main στα συνοδευτικά στοιχεία της λήψης:
1625904598606.png

1625904459454.png


Η συγκεκριμένη θέση πάνω στη μεσοκάθετο έδινε την ομαλότερη απόκριση συχνότητας.Εφόσον κατά τη διόρθωση δεν έγινε η παραμικρή φασική επέμβαση κάτω από τα 100 Hz και το κροσάρισμα δεν ήταν ηλεκτρονικό,παραπλήσια τιμή προέκυπτε και υπό τη διορθωμένη κατάσταση.Τιμή delay σε τάξη κατώτερη των 7 msec λογαριάζεται αποδεκτή για συνθήκη ακουστικού κροσαρίσματος.

Μολονότι η κορύφωση του παλμού στο sub έρχεται - ελέω του δικού του λειτουργικού DSP και με τις διαφοροποιημένες ηλεκτρομηχανικές ιδιότητες στη δική του κατασκευή - αργότερα σε σχέση με την αντίστοιχη στα main σύμφωνα με τις Κρουστικές και Βηματικές καμπύλες,παρατηρούμε ότι σε όλες τις περιπτώσεις η άνοδος αυτών των καμπυλών για το sub ξεκινά από κοινό χρονικό σημείο περίπου 3,5 msec όπως φανερώνεται και στο καταγεγραμμένο delay...

Θα μπορούσε δε να προκύπτει ακόμα μικρότερο delay,μετακινώντας το sub σταθερά πάνω στη μεσοκάθετο και φέρνοντάς το πλησιέστερα στο MLP .Τότε όμως επέρχονταν πιο έντονες διακυμάνσεις στην απόκριση συχνότητας,παράμετρος η οποία έχει προτεραιότητα έναντι περαιτέρω μείωσης στο delay.

Βηματικές αποκρίσεις υπό τελείως αδιόρθωτη κατάσταση για τα Vecteur με ανοιχτά bass reflex μόνα τους (καφέ καμπύλη) και το σύνολο Vecteur+SVS (μπλε καμπύλη) με λήψη στο MLP υπό πραγματικές συνθήκες και παράσταση a la Stereophile :
1625907728160.png


Σημειωτέον ότι δεν κυκλοφορούν και πολλά ηχειακά συστήματα που θα μπορούσαν να βγάλουν τέτοια συμπεριφορά στο πεδίο του χρόνου χάρη και μόνο στην κατασκευή και τη γεωμετρία διευθέτησης χωρίς την παραμικρή διόρθωση μέσω αλγορίθμων DSP...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Δεν είναι αδύνατον να συγχρονιστεί η απόκριση αυτόνομου sub με τα main ηχεία χωρίς μεσολάβηση DSP...Χρειάζονται όμως κατάλληλη επιλογή μονάδων,γεωμετρία,οικειότητα με το setup καθώς και πέρασμα χρόνου όχι μόνο για μετρήσεις - που γίνονται σύντομα - αλλά για καθημερινή ακροαματική τριβή...

Απ'όσα έχουν ήδη παρουσιαστεί με το συγκεκριμένο setup,το επόμενο βήμα ήταν οι δορυφόροι να οπισθοχωρήσουν τοποθετημένοι εφαπτομενικά στο τοίχωμα.Το στερεοφωνικό τρίγωνο διευρυμένο σε πλευρά 195 εκατοστομέτρων και με την απόσταση του sub σταθερή ως προς την κεντρική θέση ακρόασης θα έχει πρακτικά αυξηθεί ακόμα λίγο το delay για τους δορυφόρους σε σχέση με το sub.
1633968850254.png


Παρατηρούμε ότι για τη βέλτιστη διευθέτηση ως προς τα πλευρικά τοιχωματικά όρια,έγινε ΄΄πέτρα΄΄ η καρδιά χαλώντας εμφανώς τη συμμετρική τοποθέτηση ως προς τον καθρέπτη... :sneaky:

Οι δορυφόροι με σφραχισμένα bass reflex παίζουν full range με το βαθυπερατό φίλτρο στο sub ορισμένο σε κεντρική συχνότητα λίγο άνω των 80 Hz .Το ρυθμιστικό φάσης σε αυτό βρίσκεται κατά τα γνωστά σε θέση 180 μοιρών.Κλείνοντας ερμητικά πόρτες και παράθυρα,εκτελέστηκε στη συνεδρία και μέτρηση κρουστικής στο sub μονάχο του με τη μέθοδο που έχει ήδη αναφερθεί για το συγκεκριμένο setup.

Βλέπουμε παρακάτω υπό μεγέθυνση το σχετικό με την απόκριση του sub εικονίδιο όπου αναφέρεται η μετρημένη τιμή delay ως προς το σήμα αναφοράς που εκπέμφθηκε από τον δεξιό δορυφόρο :
1633971755534.png


Σχεδόν μηδενικό delay χωρίς μεσολάβηση DSP,κατώτερο των μετρητικών ανοχών από το REW...Διόλου άσχημα για ένα ηχοσύνολο με χαρακτήρα...lifestyle και άκρως πιουρίστικο - χωρίς πλήρη δικτυώματα κρος στη διαδρομή του σήματος.

Επίσης οι αδιόρθωτες αποκρίσεις πλάτους του συνόλου υπό μετακινούμενο μικρόφωνο και τις καμπύλες στα συνήθη χρώματα ,ενώ αντιπαραβάλλεται με καφέ χρώμα η κρουστική από το sub μονάχο του χωρίς δορυφόρους.
1633972245289.png


Εφόσον δεν προκύπτουν βαθιές χαράδρες,οι οικείες ανισορροπίες μεταξύ των δορυφόρων καθώς και οι διαδοχικές πλαγιές μπορούν άνετα να διορθωθούν με ισοστάθμιση και διόλου επιθετικά φίλτρα...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ημέρα Επιφοίτησης του Αγίου Πνεύματος είπα να συμπληρώσω τον οδηγό μ'ένα υπόμνημα πάνω στο φλέγον θέμα της ενσωμάτωσης sub...Πώς να βάλουμε sub στο...ηχοσύστημά μας - και όχι στο παροιμιώδες ορθόν,εκτός και αν το υπόλοιπο ηχοσύνολο...υπαγόταν σ'εκείνο το μέρος.:roflmao:

Προτού καν αρχίσει η παρουσίαση πρέπει να τονιστεί ότι ενδεδειγμένος τρόπος θα είναι η μεσολάβηση επεξεργαστή με DSP για τον ορισμό κατάλληλων delays στα ηχεία - συνήθως τα main - αλλά και για εφαρμογή παραμετρικών φίλτρων πάνω στις επιμέρους αποκρίσεις...

Οι εφαρμογές sub με απλό ακουστικό κροσάρισμα στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων καταλήγουν σε αποτελέσματα λιγότερο ή περισσότερο απογοητευτικά...Κύριοι λόγοι γι αυτό είναι οι εξής : Πρώτον,τα σύγχρονα sub έχουν ενσωματωμένο κάποιο DSP για βέλτιστη διαχείριση του σήματος.Αυτό το λογισμικό τείνει να προσθέτει υπερβολική καθυστέρηση στο σήμα κατά την εκπομπή του από το ίδιο το sub,σε τιμές ανώτερες από τα όρια που θα επέτρεπαν απλή γεωμετρική ευθυγράμμιση με main ηχεία-δορυφόρους στο πλαίσιο τυπικών οικιακών setup...Δεύτερον,κάθε πρόσθετη επέμβαση πάνω στο σήμα για την ενσωμάτωση - όπως λ.χ. βαθυπερατό φίλτρο,παίξιμο με ρυθμιστικό στάθμης,υψιπερατό φίλτρο για το σήμα προς δορυφόρους,φίλτρα ισοστάθμισης κτλ - προσθέτει νέες καθυστερήσεις.Όλα αυτά εκδηλώνονται στην ακροαματική απόδοση με τρόπους ενοχλητικούς οι οποίοι συνήθως απογοητεύουν ανυποψίαστους χρήστες ως προς την αξία και ανάγκη των sub...

Στην πραγματικότητα ικανοποιητικά ακουστικά κροσαρίσματα μπορούν να επιτευχθούν υπό άκρως εξειδικευμένους όρους με τον παράγοντα τύχη να έπαιζε κυρίαρχο ρόλο...Ακόμα και τότε μπορεί να επιτυγχάνεται καλή φασική ευθυγράμμιση αλλά σχεδόν ποτέ χρονική υπό συμβατικούς όρους.Έχουν παρουσιαστεί σχετικές περιπτώσεις με την επιφύλαξη για μιαν ακόμα όπου ολόκληρο το παράλληλο Σύμπαν ΄΄συνωμότησε΄΄ υπέρ του γράφοντος...Εδώ όμως δεν πρόκειται ν'ασχοληθούμε με μια υπερβατική εξαίρεση,αλλά με ορθούς κανόνες.Σύμφωνα με αυτούς,οποιοσδήποτε ολοκληρωμένος ή προ κυκλοφορεί φέρων έξοδο τιτλοφορούμενη ως ΄΄sub Out΄΄ χωρίς όμως να παρέχει φίλτρα κροσαρίσματος και delays παραπλανά τους υποψήφιους αγοραστές....Άμα μας ενδιαφέρει η προμήθεια sub προτού καν να περάσουμε σε εξέταση μοντέλων πρέπει να έχουμε δρομολογήσει την προμήθεια συσκευής η οποία θ'αναλάβει κροσάρισμα και delays.

Αυτή η παρουσίαση πρέπει ν'αφορά περίπτωση κοντινότερη στον τυπικό χρήστη...Γι αυτό το λόγο επελέγη το γνωστό από παράλληλο νήμα setup των Triton Seven εγκατεστημένων σε χώρο με πλούσια διέγερση από τις χαμηλές οκτάβες.Η μελέτη δεν θ'αφορά στην παλαιότερη ενσωμάτωση με sub αφιερωμένα καθένα στο αντίστοιχο κανάλι και υπό ανάστροφο καρδιοειδές μοτίβο προς τον ομόλογο δορυφόρο,αλλά ένα απλούστερο σενάριο με μονό sub.Η επιλογή του Dynaudio 18S έχει πλεονέκτημα την εμπλοκή του δικού του ενσωματωμένου επεξεργαστή αντί γνωστών και αφιερωμένων σε αυτόν το σκοπό ανεξάρτητων συσκευών.Κύριο μειονέκτημα ο περιορισμός της επεξεργασίας σε ό,τι θ'αφορούσε αποκλειστικά στη ζώνη ευθύνης του sub με δευτερεύον το ότι το αναλογικό σήμα από τον κρίκο που προηγείται του sub θα περνάει από επιπλέον ADC-DAC επεξεργασία για την παράδοσή του στον επόμενο κρίκο (τελικό ενισχυτή ή ενεργό ηχείο)...

Έχοντας λοιπόν εξασφαλίσει τη μεσολάβηση επεξεργαστή για τη διαχείριση στο σήμα,επόμενο βήμα δεν είναι η τοποθέτηση του sub,αλλά των main ηχείων απουσία sub...Αυτό σημαίνει επιλογή κατάλληλων ηχείων και μέριμνα ώστε η απόκριση των δορυφόρων στις ανώτερες οκτάβες πάνω από το όριο ευθύνης του sub να μην είχε τουλάχιστον ανηφορική γενική κλίση,δηλαδή να μην έχουν πριμάτη τονική συμπεριφορά...Εκτός αυτού όμως χρειάζεται μέριμνα και για την ανταπόκριση από το χώρο στις χαμηλές οκτάβες.Κάτι τέτοιο σημαίνει να τα χειριστούμε με τρόπους που θα ελαχιστοποιούσαν ανεπιθύμητη ανταπόκριση από το χώρο στη ζώνη κάτω από το κροσάρισμα ή το βαθυπερατό φίλτρο που θα οριστεί στο sub.

Τέτοιοι τρόποι για περιορισμό της ΄΄βρώμικης΄΄ ενέργειας από τα main στη ζώνη ευθύνης του sub είναι π.χ. ο περιορισμός στους σωλήνες bass reflex,τοποθέτηση σε αποστάσεις κατάλληλες - είτε αρκετά μεγάλες είτε κολλητά ειδικά στο οπίσθιο προς εκείνα τοίχωμα (αν όχι εντοιχισμένα) - ώστε ν'αποφεύγονται έντονες διακυμάνσεις από φαινόμενα boundaries στις πρώτες οκτάβες...Ό,τι καλύτερο θα γινόταν χωρίς να βλάπτονται οι ακροαματικές μας προτιμήσεις ως προς τη σύσταση ηχητικής σκηνής.Σε αρκετά ευρύχωρα σαλόνια θα μπορούσαμε λ.χ. να τα βάλουμε σε αποστάσεις τάξης 140 cm από το τοίχωμα πίσω τους,κατά προτίμηση το ήμισυ του ύψους που θα έχει ο χώρος...

Οι ενδεδειγμένες ενέργειες στην περίπτωση των Triton έχουν οδηγήσει στην παρακάτω απόκριση με περιστρεφόμενο μικρόφωνο (εξομάλυνση κατά 1/6 οκτάβας )για τα main εκπέμποντα μαζί :
1641489625790.png

Παρατηρούμε απότομη πτώση στην απόκριση κάτω από το όριο των 60 Hz...Σε αυτά δεν γινόταν περιορισμός στην κίνηση των παθητικών ακτινοβολητών για την ενίσχυση χαμηλών,οπότε χάρη στην ολική απομάκρυνση από όλα τα boundaries - πλην δαπέδου στο οποίο όμως οι παθητικοί ακτινοβολητές βρίσκονταν πολύ κοντινά με αποτέλεσμα να μην έχουμε αξιοσημείωτο SBIR - και τη διευθέτηση σε τόπους όπου ο θεμελιώδης συντονισμός τους έπεφτε πάνω σε ζώνη ακύρωσης από συνιστώσες ιδιορρυθμών ,επιτεύχθηκε καταπίεση σε τοπικές κορυφώσεις ΄΄βρώμικης΄΄ ενέργειας κάτω από τα 60 Hz,δηλαδή σα να εφαρμοζόταν σε αυτήν τη συχνότητα υψιπερατό φιλτράρισμα χωρίς όμως να ίσχυε πραγματικά...Όσο παράδοξο και να φαίνεται,η επιτυχής ενσωμάτωση sub ξεκινά με μέτρα ληφθέντα...απουσία των sub..:wink:

Διακρίνουμε ακολούθως στο sweep από την ίδια μετρητική συνεδρία με τη φάση ξεδιπλωμένη (τονισμένη καμπύλη) μικρές καταπιεσμένες τονώσεις κάτω από τα 50 Hz :
1641490581454.png

Περνάμε κατόπιν σε μεγέθυνση στη ζώνη 20-600 Hz στο αντίστοιχο sweep από πιο πρόσφατη για χάρη της παρουσίασης συνεδρία...Κλικάροντας την εικόνα για full image διακρίνεται και το delay ΄΄αναφοράς΄΄ για τη συγκεκριμένη μετρητική διάταξη σε τάξη 0,080 msec...
1641491206865.png


Επόμενο βήμα όπως εξηγήθηκε στο νήμα ΄΄Το πείραμα΄΄ ήταν η εύρεση βέλτιστης θέσης για την απόκριση του sub μονάχου του χωρίς συμμετοχή από τα main...Χάρη σε γνώσεις κι εμπειρία από το συγκεκριμένο setup και χώρο,η πρώτη υποψήφια τοποθεσία για το μονό sub όπως έχει φανεί σε δημοσιευμένες φωτό από πρόσφατα κεφάλαια στο παράλληλο Σύμπαν έδινε αμέσως ευνοϊκή απόκριση sweep,αναπαριστώμενη στην υπέρθεση με πράσινη καμπύλη για τη full range απόκριση του sub...
1641492108779.png


Υπενθυμίζεται ότι στο παρόν στάδιο δεν μας απασχολεί ακόμα ο ορισμός delays.Επίσης το volume από το ίδιο το sub βρισκόταν σε στάθμη που θα μπορούσε άνετα - όπως θα φανεί παρακάτω - ν'αυξηθεί λίγο δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη συνάφεια στη σύζευξη γύρω από την προβλεπόμενη ζώνη κρος (80-90 Hz) των επιμέρους κλίσεων...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Από την πρώτη κιόλας εμπλοκή του sub έχει κρατηθεί πάντα ενεργοποιημένο το υψιπερατό φίλτρο σε τυπική τιμή 80 Hz για το σήμα που θα όδευε προς τους δορυφόρους,όπως και παραμετρικά φίλτρα αρνητικού gain σε ύψη 39 , 51 και 69 Hz αντίστοιχα ...Κρίθηκε σκόπιμο επειδή αυτή ήταν η προβλεπόμενη διαχείριση από προγενέστερες λήψεις με περιστρεφόμενο μικρόφωνο και δεν χρειαζόταν ν'ανακατευτούν πρόσθετες εναλλακτικές παράμετροι στον μετέπειτα ορισμό των delays...Υπενθυμίζεται ότι καθεμία εφαρμογή φίλτρων για οποιαδήποτε δράση πάνω στο σήμα από το sub αναμένεται να ολισθαίνει το εγγενές του delay...Γι αυτό και ξεκινάμε κρατώντας αμετάβλητες κάποιες προαποφασισμένες παραμέτρους...

Το ενσωματωμένο στο sub λογισμικό υπόσχεται ολοκληρωμένη διαχείριση σήματος κατά το κροσάρισμα και σε συνάρτηση με τις παραμέτρους που θα θέτει κάθε φορά ο χρήστης.Η ρύθμιση των delays δεν γίνεται εδώ με εισαγωγή χρονικών τιμών,αλλά με τιμές αποστάσεων για sub και L , R main ηχεία.Η ρύθμιση delays στο συγκεκριμένο αφορά σταθερά τη σύζευξη main & sub...Το μέγιστο εύρος τιμών έχει τάξη 14 msec περίπου,ισοδύναμο προς διαφορά απόστασης γύρω στα 480 cm.. Είναι εύκολο ν'αναχθούν σε χρονικές τιμές,δεδομένου ότι 1 msec ισοδυναμεί περίπου προς 34 cm απόστασης.Στο πλαίσιο της παρουσίασης το σχέδιο είναι να προσπαθήσω ηθελημένα να ΄΄παραπλανήσω΄΄ το εμπλεκόμενο DSP του Dynaudio με τιμές διάφορες από τις αντιστοιχούσες στη χωροταξία και παράλληλη λήψη εναλλακτικών sweep,κατά τρόπον ώστε να έχει νόημα η διερεύνηση τόσο πάνω στα delays όσο και για το πόσο καλά θα εκτελεί την αποστολή του ο επεξεργαστής από το εν λόγω sub...

Με ποιο κριτήριο θα γίνει η διερεύνηση...Έχω μελετήσει εναλλακτικές μεθόδους από διάφορες πηγές πληροφόρησης.Ο ίδιος έχω διαπιστώσει ύστερα από πληθώρα συνεδριών,μετρήσεων,διορθώσεων και ακροαματικών συγκρίσεων ότι ο απλούστερος παράγοντας; αξιολόγησης είναι το μέγεθος group delay και συγκεκριμένα το Excess group delay...Αυτό προκύπτει εύκολα πηγαίνοντας στην υποενότητα GD του REW και από το εικονίδιο Controls ανοίγει πλαίσιο για να κλικάρουμε την επιλογή Generate minimum phase.
1641494107623.png

Τότε η πρωτογενής έγχρωμη καμπύλη του group delay συμπληρώνεται με δύο νέες - εφόσον θα μένει κλικαρισμένη η εμφάνισή τους στο λευκό πλαίσιο ακριβώς κάτω από τον πίνακα.Η γκρίζα καμπύλη αναπαριστά τις τιμές που ορίζουν την τέλεια κατάσταση ΄΄ελάχιστης φάσης΄΄.Η μαύρη (excess group delay) αναπαριστά το πόσο θα ξεφεύγει κάθε φορά η αυθεντική τιμή από την τέλεια κατάσταση.Όσο δηλαδή η πρωτογενής προσεγγίζει την ΄΄ελάχιστη φάση΄΄,τότε η μαύρη θα τείνει προς μηδενική τιμή σε όλο της το μήκος,δηλαδή να γινόταν μαύρη ευθεία πάνω στον μηδενικό οριζόντιο άξονα...

Επειδή έχουμε να κάνουμε με τυπικά setup υπό κανονικές οικιακές συνθήκες,είναι σχεδόν αδύνατον να προέκυπτε απολύτως μηδενική τιμή στο πρωτογενές group delay.
Γίνεται όμως να βρεθούν και σπάνιες εξαιρέσεις υπό συγκεκριμένους όρους,αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος. :wink:
Ο λόγος είναι ότι αυτό το μέγεθος δεν εξαρτάται αποκλειστικά από ρυθμίσεις στην ηλεκτρονική αλυσίδα όπως λ.χ. οι τιμές delay... Υπεισέρχονται αναπόφευκτα παράγοντες τόσο από την ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά των ηχειακών μας πηγών,όσο και από τη διέγερση-ανταπόκριση δεδομένου χώρου.Υπό τέτοιες συνθήκες και για να μην κυνηγάει άσκοπα την ουρά του ο χρήστης,έχω διαπιστώσει ότι η διερεύνηση ειδικά στις τιμές του Excess group delay παρέχει το πιο αξιόπιστο τελικό αποτέλεσμα,ως το πλησιέστερο που θα μπορούσε να έχει το εγκατεστημένο setup στην ιδεώδη κατάσταση,πέραν της οποίας δεν θα γινόταν με κανένα μέσο - πάντα για τη συγκεκριμένη ενιαία οντότητα setup-χώρου.

Εκτός λοιπόν της απόλυτης τιμής delay όπως εμφανίζεται εκείνη στο σχετικό πλαίσιο καθεμίας λήψης,θέλουμε και ψάχνουμε ρυθμίσεις κατά το κροσάρισμα που θα έδιναν μαύρη καμπύλη όσο πλησιέστερα γίνεται στον μηδενικό άξονα πάνω στη ζώνη ευθύνης του sub...Φαίνεται στην παραπάνω παράσταση η μαύρη καμπύλη να υπερβαίνει σε διάφορα σημεία ένα ψυχοακουστικό όριο ίσο προς 20 msec περίπου για τη ζώνη της δεύτερης οκτάβας.Η μαύρη καμπύλη παρουσιάζει στενή κορύφωση σε τιμή 80 msec στα 90 Hz..Το ψυχοακουστικό όριο μεταβάλλεται σε συνάρτηση προς τη συχνότητα με σχέση 1000/συχνότητα σε Hz.
Λαμβάνει λ.χ. τιμή 40 msec στα 25 Hz ενώ στα 100 Hz θα έπεφτε στα 10 msec...

Σημειωτέον ότι οι τιμές της μαύρης καμπύλης σε ζώνες όπου το sub δεν προβλέπεται να εκπέμπει ικανή ωφέλιμη ενέργεια (λ.χ. σε ύψος 200 Hz εφόσον το βαθυπερατό φιλτράρισμα θα γινόταν σε κεντρική συχνότητα 90 Hz υπό κλίση 24 dB ανά οκτάβα) δεν μας ενδιαφέρουν και τόσο...Εστιάζουμε σταθερά στην προβλεπόμενη ζώνη ευθύνης για το sub,δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση και προσοχή γύρω από τη ζώνη κροσαρίσματος με τα main...

Είναι προφανές ότι στην ανωτέρω περίπτωση οι τιμές της μαύρης καμπύλης απέχουν από το αποδεκτόν,με στοιχείο που μας χαλάει περισσότερο την κορύφωση γύρω από την προβλεπόμενη ζώνη cross....Επίσης διακρίνεται στο λευκό πλαίσιο της λήψης από την κατακόρυφη στήλη στ'αριστερά τιμή delay σε τάξη + 1,80 msec...Οπότε πρέπει να προχωρήσουμε σε μεταβολές παραμέτρων...

Από τον πίνακα ελέγχου στο sub προσθέτω δοκιμαστικά delay τάξης 3 msec στο αριστερό main που έχει οριστεί να εκπέμπει το σήμα Acoustic Timing Reference - εννοείται αμέσως προτού απενεργοποιηθεί ώστε να γίνει η λήψη με το sub μόνο του να εκπέμπει L+R σήμα...
gd.png


Η κατάσταση φαίνεται κάπως βελτιωμένη αλλά όχι όσο θα θέλαμε...Προσέχουμε ότι έχει αλλάξει το αναφερόμενο delay στο πλαίσιο αριστερά προς αρνητικές τιμές,κάτι που σημαίνει ότι ο εμπλεκόμενος επεξεργαστής του sub προέβη σε κάποια διεργασία με την πλασματική τιμή που του δόθηκε...

Κατόπιν δίνω αρνητικό delay τάξης 3 msec στο sub έναντι των main,δηλαδή αυξάνω ουσιαστικά το delay στα αριστερό που εκπέμπει το ATR κατά 6 msec ως προς το sub...
gd.png

Βελτιώνεται ακόμα λίγο ,αλλά και πάλι όχι αρκετά...Η δε απόλυτη τιμή delay στο ομόλογο πλαίσιο έχει μεταβληθεί ακόμα περισσότερο...

Μέχρι στιγμής το sub εξέπεμπε full range...Καιρός να του βάλουμε βαθυπερατό φίλτρο.Αρχική τιμή στα 90 Hz με το σήμα sweep πλέον στη ζώνη 20-300 Hz...
gd.png


Περαιτέρω μικρή βελτίωση...Ώρα να δούμε πώς να μετριάσουμε την τοπική κορύφωση της μαύρης καμπύλης στα 90 Hz...Ορίζεται το βαθυπερατό φίλτρο στα 80 Hz με σήμα sweep 20-200 Hz...
gd.png

Εδώ προκύπτει μικρή βελτίωση γύρω από τα 45 Hz...Δεν έχουμε όμως τελειώσει...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Νέα λήψη με σήμα sweep στη ζώνη 20-80 Hz με το sub να εκπέμπει μόνο του κι επαναφορά της σωστής απόστασης στο αριστερό main...
gd.png

Εξαφανίστηκε η ανεπιθύμητη κορυφή,ενώ βλέπουμε την τιμή delay στο πλαίσιο να διορθώνεται κάπως...

Νέα λήψη αποκαθιστώντας τώρα την ορθή τιμή απόστασης και για το sub...
gd.png


Δεν αλλάζει ουσιαστικά η καμπύλη του Excess group delay,αλλά η τιμή delay στο πλαίσιο είναι τάξης -0,080 msec και υπό την εμφανιζόμενη ανοχή από το σύστημα μέτρησης θα κλειδωθεί ως αποτελεσματική χρονική ευθυγράμμιση...


Ανατρέχουμε τώρα και στην αρχική παράσταση group delay από τα Triton μόνα τους απουσία sub:
gd.png


Σε αυτήν παρατηρούμε ότι η μεγάλη - συγκριτικά πάντα - άνοδος προκύπτει προφανώς από τη δράση του παθητικού τους ακτινοβολητή στη ζώνη 40-50 Hz,μόνο που εκεί έχουμε ευτυχώς μεριμνήσει ώστε να μην υφίσταται αξιόλογη ωφέλιμη απόκριση... :wink:

Ακολουθεί λήψη στο σύνολο sub+ main (L+R) με σήμα sweep 20-200 Hz:
gd.png

Η δεύτερη κορυφή πάνω από το επίπεδο του κέρσορα μολονότι δεν κείται ακριβώς πάνω στη ζώνη cross, λογαριάζεται ως ανεπιθύμητη και πρέπει να μετριαστεί...

Προστίθενται διερευνητικά 2 msec delay στο sub...Γύρω από την προβλεπόμενη ζώνη cross (80 Hz) η περίοδος κύματος θα έχει διάρκεια χονδρικά 12 και κάτι msec...H μεταβολή delay κατά 2 msec δεν αναμένεται να επιφέρει δραματική μεταβολή στην απόκριση,χρησιμεύει όμως για να τσεκαριστεί η ακρίβεια στις ήδη κλειδωμένες τιμές...
gd.png

Αυξάνεται το εμβαδόν της καμπύλης πάνω από τον κέρσορα,οπότε επιστρέφουμε στην κλειδωμένη τιμή...

Αυξάνουμε κατά 2 dB το volume από το sub...Αυτή η ενέργεια θ'αυξήσει το βαθμό συμμετοχής του sub γύρω από τη ζώνη cross...
gd.png

Μικρή μείωση εμβαδού...

Δοκιμή με βαθυπερατό στα 75 Hz...
gd.png

Απορριπτέον ως ΄΄πισωγύρισμα΄΄...

Εξετάζουμε υπό την καφετιά εκδοχή με το βαθυπερατό ορισμένο στα 80 Hz τις αποκρίσεις πλάτους...
spl.png


Με βάση αυτήν,ακολουθεί αναμόρφωση στα παραμετρικά φίλτρα,με κατάργηση εκείνου στα 51 Hz,επιπλέον αρνητικό gain με Q=10 στα 39 Hz και τέλος μετακίνηση του τρίτου από τα 69 στα 72 Hz με ίδιες τιμές gain & Q...
spl.png

Πολύ ωραίο δέσιμο απόκρισης σε σχέση με τα main όπως φαίνεται κατά την αντιπαραβολή με την κόκκινη...

Έχουμε και μικρή μεταβολή στο excess group delay,αλλά είναι υποφερτή,αφού η κορύφωση έχει τώρα αμβλυνθεί...
gd.png


(Συνεχίζεται...)
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ε αλλοίμονο :biggrin:
Ουαί κι αλίμονο... :roflmao:
Από τη μια πλευρά αναλογίζομαι ότι όσοι πλέον ξεπροβάλλουν προσφέροντες υπηρεσίες στην ανθρωπότητα δεν θα το έκαναν...αφιλοκερδώς.Εφόσον ο ίδιος κάνω την υπέρβαση και μοιράζομαι δεδομένα αφιλοκερδώς,έχω αυτονόητο δικαίωμα να το κάνω στο δικό μου χρονικό ορίζοντα και διακριτική ευχέρεια.

Υπενθυμίζω ότι η μελέτη συντάσσεται από μνήμης χωρίς ΄΄λυσάρια΄΄ και σε πραγματικό χρόνο...

Είχαμε μείνει στην ιδεώδη απόκριση πλάτους που επιτεύχθηκε με δύο μονάχα παραμετρικά φίλτρα εμπλεκόμενα...Υπό αυτήν την προσωρινή εκδοχή κάθησα ν'ακούσω οικεία και απαιτητικά κομμάτια.Η απόδοση δεν ήταν άσχημη σε ήπιες στάθμες,αλλά ούτε και θα τρελαινόμουν ν'ακούω παρατεταμένα,αφού γινόταν νοητά σύγκριση με τα διπλά sub και το ανάστροφο καρδιοειδές μοτίβο.Κάτι ενοχλούσε κατά την άνοδο της συνεχόμενης στάθμης στα μέγιστα αβλαβή για την ακοή όρια.Εκδηλωνόταν κυρίως σαν θολούρα στο κέντρο της ηχητικής σκηνής όταν έπαιζαν πολλά όργανα μαζί.Παρομοίως και στους συνθετητές του Moby...Οι δυναμικές αντιθέσεις ανήκαν σε σκαλί κατώτερο από εκείνο που θα με ενθουσίαζε. Η περιττή διέγερση χώρου διακρινόταν έντονα με προεκτάσεις στους παλμούς χαμηλών κατά τη μετάβαση σε γειτονικά δωμάτια ή τη βεράντα...

Επόμενη κίνηση εξέταση του αντίστοιχου Spectrogram:
spectre.png

Αμαρτωλόν...Όχι τόσο στο μήκος των προεκτάσεων,όσο στην περιττή ενέργεια που έμενε ανυπότακτη γύρω από τα 50 Hz...Το ενεργειακό όργιο εκεί ενοχλούσε αμεσως έστω και αν η απόκριση συχνότητας προέκυπτε αρκετά ομαλή,καθότι η δεύτερη έχει προτεραιότητα σε ήπια σήματα που προσεγγίζουν ΄΄σταθερή κατάσταση΄΄,ενώ κατά τις δυναμικές αντιθέσεις προτεραιότητα λαμβάνει η μεταβατική απόκριση...Η ακουστική μας αντίληψη είναι οξύτερη για συνιστώσες που ξεχωρίζουν έντονα σε σχέση με τις υπόλοιπες,γι αυτό κι εστιάζει σε ανωμαλίες σαν αυτή.Το κακό είναι ότι αρκετοί χομπίστες θ'αναζητήσουν ΄΄γιατρειά΄΄ σε αμφίβολα αξεσουάρ αντί να συνειδητοποιούσαν την ουσιαστική ζημιά...Η οποία διαπιστώνεται αναμφίβολα από το Spectro...

Δεν αναμένεται επανόρθωση σε παραβατικές συμπεριφορές όπως αυτή με γενικευμένη ισοστάθμιση,όπως μπορεί να διαπιστωθεί από την παρακάτω πλήρως ισοσταθμισμένη εκδοχή:
spectre.png

Παρατηρούμε ότι η εφαρμογή ισοστάθμισης έκανε μεν πυκνότερη την κατανομή ενέργειας αλλά αύξησε περαιτέρω τις προεκτάσεις,δηλαδή το βαθμό περιττής διέγερσης στο χώρο.Fail...

Εδώ δίδεται ευκαιρία να οριστούν οι τρεις βαθμοί φροντίδας για τις πρώτες οκτάβες των setup :

Στην πρωτοβάθμια φροντίδα ανήκουν η προμήθεια αυτόνομων sub και η μέριμνα για ενδεδειγμένη τοποθέτηση σε όλες τις εμπλεκόμενες ηχειακές μονάδες.

Η δευτεροβάθμια περιλαμβάνει τη διαχείριση σήματος,κατά προτίμηση μέσω επεξεργαστή.Αυτή εξακολουθεί να εδρεύει στις ίδιες τις συσκευές του setup.

Τριτοβάθμια είναι η εφαρμογή παθητικής ή ενεργής Ακουστικής φροντίδας στο χώρο πέραν των συσκευών αναπαραγωγής και προσφεύγουμε σε αυτήν μονάχα όταν θα έχουμε ήδη εξαντλήσει τα μέσα από τις δύο προηγούμενες...

Συνήθη νοσήματα στις χαμηλές οκτάβες αξίζει να διευθετούνται στις δύο προηγούμενες βαθμίδες με την τρίτη ως ύστατη εφεδρεία,παρά ως άμεση επιλογή...

Με ποιον λοιπόν τρόπο θα προσπαθούσαμε στη συνέχεια να βελτιώσουμε την κατάσταση;Με καλώδια,αντικραδασμικά και τα συμπαρομαρτούντα;;;
Και βέβαια...όχι.Επόμενη λογική κίνηση θα ήταν να εντάξουμε στο χώρο πρόσθετες ηχειακές μονάδες βαθέων χαμηλών...

Ας δούμε ενδεικτικά τι συνέβαινε όταν καταργούσαμε το υψιπερατό φίλτρο στα main,χαμηλώνοντας παράλληλα τη συχνότητα για το βαθυπερατό στα 55 Hz με κατάργηση των φίλτρων ισοστάθμισης πλην εκείνου στα 39 Hz ...Η πράσινη καμπύλη αναπαριστά λήψη με περιστρεφόμενο μικρόφωνο για την κανονική εκδοχή ενώ η κόκκινη που αντιπαραβάλλεται sweep 20-200 για την εναλλακτική:
spl.png

gd.png

spectro.png

Άλλαξε ο Μανωλιός...Η άτακτη συμπεριφορά παραμένει με χαμηλότερη όμως ενέργεια,στο group delay επικρατεί τώρα η εκτροπή από τη συμπεριφορά των main στο δικό τους κάτω όριο απόκρισης σε συνδυασμό με το sub,ενώ η απόκριση συχνότητας αλλάζει λίγο προς το χειρότερο...Πάμε λοιπόν ένα βήμα πίσω επαναφέροντας τις προηγούμενες ρυθμίσεις και στο επόμενο στάδιο θα δοκιμάσουμε την ένταξη δεύτερου sub πάνω στις δύο πρώτες οκτάβες...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Για να μην πολυλογούμε,οι όροι για ένταξη δεύτερου sub υπαγόρευαν να μη χρησιμοποιηθεί και άλλος ενσωματωμένος επεξεργαστής,αφενός μεν επειδή τέτοιες εναλλακτικές διαρρυθμίσεις έχουν παρουσιαστεί ήδη,αφετέρου δε επειδή η δουλειά πρέπει να γίνει με κοινό κόμβο επεξεργασίας,δηλαδή το αρχικό Dynaudio sub στην παρούσα περίπτωση.Εδώ που τα λέμε,όλη αυτή η ιστορία επεκτείνει τις σκέψεις για προμήθεια κεντρικού επεξεργαστή,αλλά χωρίς βιασύνη...

Οι δοκιμές με δεύτερο 18S απέβησαν άκαρπες,κυρίως επειδή το πρόσθετο Dynaudio συνδεόμενο είτε daisy chained στη δεύτερη έξοδο από το πρώτο είτε στη δεύτερη διαθέσιμη έξοδο από τον προενισχυτή - δηλαδή χωρίς να περνάει από τον επεξεργαστή του αρχικού sub - καθυστερούσε ως μονοτελικός αποδέκτης υπέρμετρα εξαιτίας του δικού του DSP.

Καταφεύγουμε λοιπόν στο SVS SB-2000 για το οποίο έχει ήδη διαπιστωθεί από προηγούμενες εφαρμογές ότι δεν καθυστερεί τόσο πολύ το σήμα που δέχεται...Τα εναλλακτικά σενάρια για φιξαρισμένο delay ως προς τις υπόλοιπες ηχειακές μονάδες έχουν ως εξής:

- Σύνδεση στην RCA έξοδο του Dynaudio οπότε η καθυστέρηση του SVS θα είναι συναφής προς εκείνη των main,αφού οι τελικοί που τα οδηγούν παίρνουν σήμα από τις XLR εξόδους...Παραλλαγές περαιτέρω delay θα παρέχονται από το κυλιόμενο (με 40 βήματα από 0 -180 μοίρες) ρυθμιστικό φάσης στο SVS...

- Σύνδεση στη δεύτερη προενισχυτική έξοδο - με την άλλη από τον προ να στέλνει σήμα στο Dynaudio.Εδώ το σήμα που δέχεται το SVS θα προηγείται σε κάποιον βαθμό έναντι εκείνου που καταλήγει στα main ηχεία,αφού δεν θα μεσολαβεί ο επεξεργαστής του Dynaudio...Σε αυτή την περίπτωση μπορεί επίσης να προστίθεται delay χάρη στο κυλιόμενο ρυθμιστικό φάσης...

Γνωρίζοντας από προηγούμενες συνεδρίες τη βέλτιστη θέση για το volume του SVS δοκιμάστηκαν πολλές εναλλακτικές τοποθεσίες με αντίστοιχες κυλίσεις στο ρυθμιστικό φάσης και μικρές εναλλαγές πάνω στη συχνότητα του βαθυπερατού...

Τα καλύτερα αποτελέσματα - αποκλείοντας προσωρινά την κλασσική τοποθέτηση πάνω στη μεσοκάθετο και κοντά στη θέση ακρόασης - αντιστοιχούν στις επόμενες παραστάσεις με το SVS συνδεδεμένο στη δεύτερη έξοδο από τον προ κι ευρισκόμενο στην απέναντι - δεξιά - γωνία από το τζάκι όπου είναι εγκατεστημένο το Dynaudio,του οποίου οι ρυθμίσεις έχουν μείνει σταθερές :
Η φούξια καμπύλη αναπαριστά sweep 20-200 με sub+main εκπέμποντα όλα μαζί...
spl.png

gd.png

spectro.png


Η απόκριση θα μπορούσε να ισοσταθμιστεί περαιτέρω και το excess group delay ΄΄τρώγεται΄΄,αλλά παρά τη μικρότερη ολικά διέγερση στο χώρο,η επιμένουσα αταξία γύρω από τα 50 Hz μαρτυρά ότι ούτε αυτή η προσπάθεια θα έχει ευτυχή κατάληξη...

Ποιο σενάριο μένει λοιπόν...Το SVS θα τοποθετηθεί τελικώς στην ΄΄απευκταία΄΄ θέση πάνω στη μεσοκάθετο,θα καταργηθεί το υψιπερατό φιλτράρισμα στα main ηχεία και παράλληλα το βαθυπερατό φίλτρο στο Dynaudio θα πέσει στα 40 Hz ώστε το δεύτερο να καλύπτει αποκλειστικά την πρώτη οκτάβα.Η δεύτερη θα καλύπτεται από SVS και τα main μαζί...Αυτή η εκδοχή έχει συλληφθεί με γνώμονα μετρητικά δεδομένα από διάφορες παραλλαγές του παρελθόντος,εξ ου και η πεποίθηση ότι μπορεί ν'αποτελέσει την τελική πράξη...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Καταλαβαίνουμε ότι τα πράγματα θα έχουν σοβαρέψει όταν βλέπουμε βγαλμένες τη...μεταλλική γρίλια από το SVS και την καλύπτρα plexiglass από το πικάπ ...:lolsign:
...και αυτοσχέδιο ανελκυστήρα για το καλώδιο στο δεξί ηχείο... :lolsign:
DSC02348.JPG

Τουλάχιστον χάρη στην κατανομή των πλακακίων δεν χρειαζόταν...mapping.Το δε SVS δεν παραμένει στη μέση όλη την ώρα...Όσο δεν γίνονται ακροάσεις,κουρνιάζει χωρίς να ενοχλεί στην αριστερή πλευρά δίπλα από το αριστερό main...

Ανακεφαλαιώνεται η τελική διαρρύθμιση στο setup : Ο προενισχυτής δέχεται σήμα από DAC και το φωνογραφικό στάδιο.Το σήμα από την έξοδο XLR στον προ πηγαίνει στο sub 18S με τον ενσωματωμένο του επεξεργαστή και από την έξοδο XLR του sub στους μονομπλόκ τελικούς.Το βαθυπερατό στο Dynaudio ρυθμισμένο στα 40 Hz,με απενεργοποιημένο το υψιπερατό.Μοναδικό παραμετρικό φίλτρο ισοστάθμισης σε κεντρική συχνότητα 39 Hz από το sub18S...Το SVS δέχεται σήμα ακροσάριστο και ανεπεξέργαστο από την RCA έξοδο στον προ Το δικό του βαθυπερατό φίλτρο στα 65 Hz.Η φάση μεταβλητή...Δεν έχει εφαρμοστεί η παραμικρή επιπλέον διόρθωση τοπικά ή γενικά στην απόκριση...Με άλλα λόγια στοχεύουμε σε αποτέλεσμα που θα επιτρέπει την απόλαυση του βινυλιακού συστήματος χωρίς άλλες διατυπώσεις...

Άμα κάποιος αναρωτιέται γιατί επελέγη η σκέτη προενισχυτική έξοδος για το SVS,ας δούμε πρώτα τι συνέβαινε όταν το SVS σε φάση 0 μοιρών έπαιρνε ως daisy chained σήμα ήδη επεξεργασμένο από την RCA έξοδο του sub 18S :
spl.png

gd.png

spectro.png


Μολονότι το excess group delay έβγαινε μηδενικό από τα 40 Hz και άνω,η απόκριση συχνότητας χρειαζόταν περαιτέρω ισοστάθμιση,ενώ στο spectro η διέγερση του χώρου έχει μεν ησυχάσει αλλά η στενότατη διακύμανση στα 50 Hz ιδίως απουσία ενέργειας μαρτυρά ότι η ζημιά εξακολουθεί να υπάρχει...Εάν λογάριαζα αποκλειστικά με γνώμονα το group delay,αυτή θα ήταν ελκυστική εκδοχή...Η εκάστοτε αξιολόγηση γίνεται όμως εφ' όλης της ύλης...
Το ψάχνουμε όμως και παραπέρα...Οι κόκκινες καμπύλες ενδεικτικά με το SVS σε φάση 180 μοιρών:
spl.png

gd.png

spectro.png


Εδώ έχουμε γέμισμα στα 50 Hz,άδειασμα ενέργειας στα 30,σαφώς υποδεέστερο group delay,με την αταξία στο spectro εκτεταμένη και σε άλλες εστίες...

Εννοείται ότι έγιναν δοκιμαστικές λήψεις και σε ενδιάμεσες τιμές μοιρών,χωρίς όμως κάποια εξ αυτών να ξεχωρίζει στην προτίμηση...

Εκτελέστηκε επίσης διερευνητικά πλήρης ισοστάθμιση στην εκδοχή 0 μοιρών :
spl.png

gd.png

spectro.png


Fail ως εκεί που δεν παίρνει άλλο...:)
 
Last edited:



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
View attachment 236001

να σε στειλω υψηλης πχιοτητας ανελκυστηρα :wink:
Π_ΟΤΕ !
Δεν απενεργοποιείται?
Ποτέ...ολότελα.Για να βγεί η υπερβολική καθυστέρηση στο σήμα που περνάει από το Dynaudio πρέπει ουσιαστικά είτε να του αχρηστευτεί το firmware με την ευελιξία που προσφέρει,είτε να παρακαμφθεί η ΄΄μαμίσια΄΄ πλάτη με εξωτερικό ενισχυτή που θα παρείχε τουλάχιστον βαθυπερατό φιλτράρισμα,εννοείται υπό τον όρο να υποβάλει πράγματι σε κατώτερο εσωτερικό delay....Τέτοιες δράσεις δεν γίνονται ΄΄ελαφρά τη καρδία΄΄ σε λειτουργικές συσκευές ιδίως ενόσω διαρκεί ακόμα κάποια εγγύηση...

Το μόνο βέβαιο είναι ότι φυλάω ως ΄΄κόρη οφθαλμού΄΄ όσα sub παλαιότερης τεχνολογίας έχω με λιγότερο επεμβατικό DSP...Χάρη σε αυτά μπορώ να επιτυγχάνω κάποια ακουστικά κροσαρίσματα... :wink:

Με την εγκατάσταση του SVS στην απεικονιζόμενη θέση πάνω στη μεσοκάθετο η διαδικασία επιταχύνθηκε αφού η διαχείριση είναι ορισμένη από προηγούμενες συνεδρίες...Οι βέλτιστες παραστάσεις από λήψη χονδρικά επί του MLP ακολουθούν:
spl.png

gd.png

spectro.png


Η απόκριση συχνότητας φέρνει προς καμπύλη-στόχο Harman,το excess group delay έρχεται ακριβώς στα όρια του αντιληπτού,ενώ το spectro προσεγγίζει την άφεση αμαρτιών χωρίς όμως να εξαγνίζεται ολότελα...Κάθε απόπειρα να συμπληρωθεί η κοκκινίλα στη ζώνη 60-70 Hz οδηγούσε σε μικρές αλλά ανεπιθύμητες παρεκτροπές...
Για να φανεί πόσο λεπτές ήταν οι ισορροπίες,ιδού λ.χ. πώς άλλαζε αυξάνοντας και μόνο το volume στο 18S κατά 1 dB:
spectro.png
Σε σύγκριση με την εκδοχή μονού sub με τα main υψιπερατά κροσαρισμένα, η νέα εκδοχή ακουγόταν με ενισχυμένο κρουστικό αντίκτυπο και σχεδόν ολοκληρωτική απουσία ενοχλητικής βαβούρας καθώς ανερχόταν η στάθμη.Το σχεδόν αναφέρεται σε κάποια αμυδρή αμφιβολία που προέκυπτε ειδικά με κομμάτια του Moby σε υψηλότερες στάθμες και κανένα άλλο πρόγραμμα...Ακόμα και τότε όμως δεν ενοχλούσε καθόλου από διπλανούς χώρους.Στη δε ακρόαση βινυλίων ήταν απολαυστική,συναγωνιζόμενη την περυσινή βέλτιστη διαρρύθμιση...

Αφού η πορεία της μελέτης οφείλει να ολοκληρωθεί πριν από εκείνη της...πανδημίας,περνάμε γοργά σε πειραματικές λήψεις αλλάζοντας κάποιες παραμέτρους...
Για να δούμε τι θα καταγράφεται κατά την εκτροπή από τα βέλτιστα delays μεταξύ Dynaudio & main ηχείων όπως έχουν κλειδωθεί σε προηγούμενο στάδιο ...

+ 3msec delay στα main :
gd.png

spectro.png


Εδώ με +5msec delay στα main και απενεργοποιημένο το μοναδικό παραμετρικό φίλτρο στα 39 Hz :
gd.png

spec.png

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι ενώ δεν αλλάζει η κατανομή και το μήκος στις ενεργειακές προεκτάσεις,με το φίλτρο απενεργοποιημένο καταγράφεται διαφοροποιημένη κατανομή ενέργειας στις χρωματικές ζώνες...
 
Last edited:


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.313
Μηνύματα
2.858.198
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top