- Μηνύματα
- 2.274
- Reaction score
- 968
Re: Απάντηση: Re: Ηχείο - πλήρες ηχοσύστημα - η δύναμη της λογικής
Το κατά πόσον πρακτικά μπορεί να επιτευχθεί τρισδιάστατη αναπαραγωγή με τον τρόπο αυτό, είναι ένα θέμα. Ακόμη και εάν υποθέσουμε ότι κάτι γίνεται με το εύρος (πλάτος) και το βάθος της σκηνής, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν αποτυπώνεται ούτε αναπαράγεται η διάσταση του ύψους.
Επίσης, η στερεοφωνική ηχοληψία δεν σε περιορίζει όσον αφορά τη φιλοσοφία των ηχείων που θα χρησιμοποιηθούν κατά την αναπαραγωγή.
Τα studio monitor εφαρμόζουν την προσέγγιση της αναπαραγωγής μέσω κατευθυντικών λοβών σε ένα sweet spot σε σχετικά μικρή απόσταση, μέσα στα control room, των οποίων η ακουστική υπακούει σε πολύ συγκεκριμένα αυστηρά τεχνικά κριτήρια (LEDE, RFZ, ESS), ώστε να μοιάζουν μεταξύ τους. Σκοπός είναι η σαφής υπερίσχυση του απευθείας ήχου ως προς του ανακλώμενου.
Τα omni ηχεία προσεγγίζουν τις ισοκατευθυντικές πηγές ακτινοβολίας, συνδυαζόμενα και τα δύο μαζί με τις ανακλάσεις και αντηχήσεις του χώρου ακρόασης, οι οποίες και θα πρέπει σαφώς να ελεγχθούν κατάλληλα για να έχουμε ένα αποτέλεσμα που να προσεγγίζει το περιβάλλον της ηχογράφησης. Φιλοδοξία τους είναι η κατάργηση του sweet spot και η μεγαλύτερη αίσθηση του ambience.
Τελικά, το μόνο βέβαιο είναι ότι ακούμε χώρους. Έχω αλλάξει τουλάχιστον 6 σπίτια τα τελευταία 20 χρόνια και αυτό το έχω αντιληφθεί πάρα πολύ καλά. Τα ηχεία, οποιαδήποτε τεχνολογία και να ακολουθούν, είμαι πεπεισμένος ότι έχουν το πιο δύσκολο καθήκον. Ίσως και γι' αυτό ορισμένοι ισχυρίζονται ότι το 50% του κόστους ενός συστήματος θα πρέπει να πηγαίνει στα ηχεία. Υπερβολή? Πάντως, η διαφοροποίηση των αποτελεσμάτων από τον εκάστοτε χώρο είναι δραματική. Για τους πιο υποψιασμένους υπάρχει και η λύση της ψηφιακής ισοστάθμισης χώρων.
Η στερεοφωνική ηχοληψία αποτελεί απλώς μία συμβατότητα για την τρισδιάστατη αναπαραγωγή του ηχητικού πεδίου από δύο μόνον ηχεία.Στην αναπαραγωγή από τα ηχεία το πρόβλημα δεν προκύπτει από τη διαφοροποίηση του λοβού μεταξύ φυσικής πηγής και ηχείων. Το πρόβλημα προκύπτει από τη στερεοφωνία, διότι μια σημειακή πηγή (ένα βιολί) καλούνται να την αναπαράγουν 2 ηχεία. Εξ'ορισμού λοιπόν, η θέση ακρόασης είναι μια και συγκεκριμένη (sweet spot) και τα "μονιτορ" ηχεία δεν έχουν μειονέκτημα σε αυτό τον τομέα συγκριτικά με άλλες υλοποιήσεις.
Φυσικά, τα "παντοκατευθυντικά" ηχεία, δεν έχουν ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα. Η λύση του προβλήματος είναι άλλη: μονοφωνική αναπαραγωγή από 1 παντοκατευθυντικό ηχείο. Έτσι ναι, δεν υπάρχει sweet spot.
Το κατά πόσον πρακτικά μπορεί να επιτευχθεί τρισδιάστατη αναπαραγωγή με τον τρόπο αυτό, είναι ένα θέμα. Ακόμη και εάν υποθέσουμε ότι κάτι γίνεται με το εύρος (πλάτος) και το βάθος της σκηνής, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν αποτυπώνεται ούτε αναπαράγεται η διάσταση του ύψους.
Επίσης, η στερεοφωνική ηχοληψία δεν σε περιορίζει όσον αφορά τη φιλοσοφία των ηχείων που θα χρησιμοποιηθούν κατά την αναπαραγωγή.
Τα studio monitor εφαρμόζουν την προσέγγιση της αναπαραγωγής μέσω κατευθυντικών λοβών σε ένα sweet spot σε σχετικά μικρή απόσταση, μέσα στα control room, των οποίων η ακουστική υπακούει σε πολύ συγκεκριμένα αυστηρά τεχνικά κριτήρια (LEDE, RFZ, ESS), ώστε να μοιάζουν μεταξύ τους. Σκοπός είναι η σαφής υπερίσχυση του απευθείας ήχου ως προς του ανακλώμενου.
Τα omni ηχεία προσεγγίζουν τις ισοκατευθυντικές πηγές ακτινοβολίας, συνδυαζόμενα και τα δύο μαζί με τις ανακλάσεις και αντηχήσεις του χώρου ακρόασης, οι οποίες και θα πρέπει σαφώς να ελεγχθούν κατάλληλα για να έχουμε ένα αποτέλεσμα που να προσεγγίζει το περιβάλλον της ηχογράφησης. Φιλοδοξία τους είναι η κατάργηση του sweet spot και η μεγαλύτερη αίσθηση του ambience.
Τελικά, το μόνο βέβαιο είναι ότι ακούμε χώρους. Έχω αλλάξει τουλάχιστον 6 σπίτια τα τελευταία 20 χρόνια και αυτό το έχω αντιληφθεί πάρα πολύ καλά. Τα ηχεία, οποιαδήποτε τεχνολογία και να ακολουθούν, είμαι πεπεισμένος ότι έχουν το πιο δύσκολο καθήκον. Ίσως και γι' αυτό ορισμένοι ισχυρίζονται ότι το 50% του κόστους ενός συστήματος θα πρέπει να πηγαίνει στα ηχεία. Υπερβολή? Πάντως, η διαφοροποίηση των αποτελεσμάτων από τον εκάστοτε χώρο είναι δραματική. Για τους πιο υποψιασμένους υπάρχει και η λύση της ψηφιακής ισοστάθμισης χώρων.