- Μηνύματα
- 7.256
- Reaction score
- 11.799
Αχ, εποχές..!!
Ευχαριστώ. Θα ανατρέξω πράγματι, μιας και συνεχίζω να θεωρώ απλώς υπερβολικά διατυπωμένες τις βελτιώσεις, ή ανάποδα, τις ζημιές. Επιπλέον δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι πολύ σοβαρές εταιρίες αφήνουν να "πάνε χαμένοι" οι κόποι τους και ο ήχος πολύ ακριβών κυκλωμάτων και συσκευών τους τοποθετώντας σχεδόν "κοινά" ποτενσιόμετρα - μόνο και μόνο για να μη χαθεί ο τηλεχειρισμός. Τι εμποδίζει έναν κατασκευαστή να τοποθετήσει σε μια συσκευή χιλάδων ευρώ ένα καλύτερο ποτενσιόμετρο (πχ ένα μαύρο ALPS ή ακόμη καλύτερα ένα step-ladder), λίγο πιο πίσω από την πρόσοψη του μηχανήματος, αφήνοντας λίγο χώρο για ένα μοτοριζέ "μανίκι" στον άξονά του; Η έλλειψη τεχνογνωσίας; Το μικρό επιπλέον κόστος; Άλλωστε καμία υποβάθμιση του ήχου δεν είναι δυνατή από το μοτέρ και το κύκλωμα ελέγχου του, αφού θα λειτουργούν μόνο κατά τις μεταβολές της έντασης. Είναι σκέψεις που μου δείχνουν ότι οι όποιες "ατυχείς" επιλογές ποτενσιόμετρου σε ακριβές συσκευές, δεν έχουν κύρια αιτία τον τηλεχειρισμό. Και πιθανότατα δεν είναι τόσο ατυχείς...Αν ανατρέξετε στη τεχνολογία των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων στο υποκεφάλαιο ποτενσιόμετρα, θα κατανοήσετε πολλά για το ρόλο τους στη τελική ποιότητα του ήχου. Και τα ποτενσιόμετρα ελέγχου τόνου και ισορροπίας καναλιών δεν μας "άδειασαν τη γωνιά" επειδή ήταν άχρηστα!
Για την ιστορία, δύο καταξιωμένες εταιρίες που θαυμάζω πολύ για καινοτόμο σχεδιασμό, η Bang&Olufsen και η darTZeel, ανέπτυξαν από ένα πανάκριβο ηλεκτροπτικό ανάλογο ποτενσιόμετρου καθεμιά, για ν' αποφύγουν τον σκόπελο του ηλεκτρομηχανικού.
Πολύ περιεκτική η αναφορά σου! Επιπλέον αξίζει μια κουβέντα και για τα εξαιρετικά ηλεκτροπτικά ποτενσιόμετρα, που λειτουργούν δίχως μηχανικά μέρη και μεταβάλλουν την αντίστασή τους ανάλογα με την ένταση του φωτός που παράγει η "εσωτερική" πηγή τους. Δυστυχώς δεν βρήκαν το "δρόμο" τους, λόγω της εξαιρετικής ακρίβειας που απαιτεί κάθε βήμα της κατασκευής τους.Παλιό θέμα ο έλεγχος του volume, και φυσικά ακούγεται η διαφορά και είναι αρκετά μεγάλη.
Καποιες θεωρίες που είχα διαβάσει έλεγαν πως οι παραμορφωσεις οφείλονται στην διαφοροποίηση πάχους του στρώματος άνθρακα της διαδρομής ενός λογαριθμικου ποτενσιομετρου, που είναι υπεύθυνες για επαγωγικά και παρασιτικά υποπροϊόντα.
Το μπλε αλπς, αν και αξιόλογο σα κατασκευή, είναι μια μετριότητα στον ήχο, και μια εύκολη αλλαγή με μαύρο αλπς πάντα εντυπωσιάζει με το αποτέλεσμα.
Δυστυχώς μόνο το μπλε κυκλοφορεί με μοτορακι.
Τα step ladder είναι Βεβαίως ότι καλύτερο και φυσικά ακούγεται η ποιότητα των αντιστάσεων που θα χρησιμοποιηθούν. Κάτι αντιστάσεις με οξείδια του δεξερωγωτι της audio note ήταν η δική μου προτίμηση. Δυστυχώς, όλα ακούγονται. Παπαριά.
Μπορούν να κατασκευαστουν με περιστροφικους διακόπτες 10-20 θέσεων, που χρειάζεται να είναι close before brake, Δηλαδή να κάνουν την δίπλα επαφή πριν κόψουν την προηγούμενη, διότι ειδάλλως θα κόβεται στιγμιαία η στάθμη.
Με ρελε είναι πιο εύκολο να έχεις περισσότερα στεπς αλλά θα έχεις τα ρελε και τα μειονεκτήματά τους.
Είχα κατεβάσει ένα σχέδιο για volume control με ένα τσιπάκι ούτε που θυμάμαι που το έχω καταχωνιασμενο το σχέδιο αν το βρω θα το δείξω, που άλλαζε την τάση στο σήμα, με χρήση τρανζίστορ, διάβαζα τότε πως είναι ότι καλύτερο, έλεγαν πως λειτουργούσε σε τάξη Α και χωρίς μετρήσιμες παραμορφωσεις.
Την κορυφή στην πυραμίδα του volume control νομίζω πως δικαίως έχουν οι μετασχηματιστες, υπάρχουν τέτοιοι με πολλαπλά δευτερεύοντα, οπότε όπως καταλαβαίνετε παίρνεις ότι λόγο στάθμης θες, χωρίς ενεργά εξαρτήματα, και πρακτικά ένας μετασχηματιστης σε line level δεν προκαλεί αλλοίωση, φυσικά μιλάμε για υψηλής ποιότητας κατασκευές και μπόλικα λεφτά.
Αυτά στο αναλογικό επίπεδο.
Της σταθερής αντίστασης εισόδου (constant input resistance), όπως είπε κι ο costas-EAR.Τα κλασικά ποτενσιόμετρα, αυτά που μιμούμαστε τη λειτουργία τους με τα relay based, με ποια αρχή λειτουργούν;
Και ένα άλλο μειονέκτημα: το μαύρο άλπς είναι τεράστιο σε μέγεθος. Αγόρασα ένα για να το βάλω σε ενισχυτή και δεν χωρούσε. Τελικά το χάρισα!Το μπλε αλπς, αν και αξιόλογο σα κατασκευή, είναι μια μετριότητα στον ήχο, και μια εύκολη αλλαγή με μαύρο αλπς πάντα εντυπωσιάζει με το αποτέλεσμα. Δυστυχώς μόνο το μπλε κυκλοφορεί με μοτορακι.
Η υλοποίηση που είδα σε πριενισχυτή της Leema έπιανε το μισό σασί...Τα step ladder είναι Βεβαίως ότι καλύτερο και φυσικά ακούγεται η ποιότητα των αντιστάσεων που θα χρησιμοποιηθούν.
Ναι, το θυμάμαι κι εγώ. Είχα ένα σχέδιο για πολυκάναλο προ που χρησιμοποιούσε πολλά τέτοια παράλληλα ελεγχόμενα από κοινή πηγή τάσης. Δεν το έφτιαξα ποτέ. Δεν ξέρω αν παράγεται ακόμα. Analog Devices νομίζω ότι ήταν.Είχα κατεβάσει ένα σχέδιο για volume control με ένα τσιπάκι ούτε που θυμάμαι που το έχω καταχωνιασμενο το σχέδιο αν το βρω θα το δείξω, που άλλαζε την τάση στο σήμα, με χρήση τρανζίστορ, διάβαζα τότε πως είναι ότι καλύτερο, έλεγαν πως λειτουργούσε σε τάξη Α και χωρίς μετρήσιμες παραμορφωσεις.
Στο ψηφιακό κόβεις μπιτ. Αλλά πρέπει να έχεις αρκετά μπιτ για να κόψεις, οπότε δεν θα το έβαζα αν δεν είχα 24 στη διάθεσή μου. Και μετά θέλει κι ένα σωστό dithering.Πηγαίνοντας στο ψηφιακό επίπεδο, τέτοια θέματα δεν υπάρχουν πλέον..
Αυτό θ' αναρωτιόμουν κι εγώ αν δε γνώριζα πως δουλεύει η βιομηχανία ηλεκτρονικών. Ότι δηλαδή κάθε συσκευή είναι μια συλλογική εργασία ανθρώπων που εργάζονται σε ξεχωριστά αντικείμενα και συγκλίνουν για τη δημιουργία διάφορων συσκευών (projects). Κατά σειρά εμπλοκής είναι μαρκετίστες, λογιστές, μηχανουργοί και ηλεκτρονικοί. Αν η ομάδα έχει "χημεία" και συνεργαστεί "εποικοδομητικά" θα έρθει στην αγορά μια καλή συσκευή. Αν συνεργαστεί "στοιχειωδώς" θα έρθει στην αγορά .......... μια ακόμα συσκευή.Τι εμποδίζει έναν κατασκευαστή να τοποθετήσει σε μια συσκευή χιλιάδων ευρώ ένα καλύτερο ποτενσιόμετρο
Υπάρχει το πρόβλημα του headroom, επειδή τα ψηφιακά ηλεκτρονικά λειτουργούν στα 5V και το πολύ στα 12V!Πηγαίνοντας στο ψηφιακό επίπεδο, τέτοια θέματα δεν υπάρχουν πλέον..
Δεν είπα, ούτε υποστήριξα ποτέ κάτι τέτοιο!Είναι σκέψεις που μου δείχνουν ότι οι όποιες "ατυχείς" επιλογές ποτενσιόμετρου σε ακριβές συσκευές, δεν έχουν κύρια αιτία τον τηλεχειρισμό.
Εμ, το κόστος δεν είναι μικρό - κι είναι το ίδιο επιχείρημα που διατυπώνεται ως απάντηση στην ερώτηση: "Καλά, τι θα πάθαινε ο τάδε κατασκευαστής του ΧΨΖ ενισχυτή των €€€€, εάν έβαζε καλύτερης ποιότητας πυκνωτές; Εγώ τους άλλαξα με Mundorf (σ.σ. τυχαία αναφορά) και το μηχάνημα άλλαξε επίπεδο!".Τι εμποδίζει έναν κατασκευαστή να τοποθετήσει σε μια συσκευή χιλάδων ευρώ ένα καλύτερο ποτενσιόμετρο (πχ ένα μαύρο ALPS ή ακόμη καλύτερα ένα step-ladder), λίγο πιο πίσω από την πρόσοψη του μηχανήματος, αφήνοντας λίγο χώρο για ένα μοτοριζέ "μανίκι" στον άξονά του; Η έλλειψη τεχνογνωσίας; Το μικρό επιπλέον κόστος;
Θεωρητικά ναι, σωστά αυτά, και τα Μπιτς και όλα.Υπάρχει το πρόβλημα του headroom, επειδή τα ψηφιακά ηλεκτρονικά λειτουργούν στα 5V και το πολύ στα 12V!
Πολλοί μουσικόφιλοι στο οικιακό τους περιβάλλον ίσως να μην αντιλαμβάνονταν το μέγεθος των διαφορών που περιέγραψα. Και φυσικά δεν θα έφταιγαν τ' αυτιά, αλλά οι δυνατότητες των ηχείων και του τελικού που διαθέτουν. Τελικά ίσως να είναι και δυστυχία που διαθέτω τον "εξοπλισμό" που μου επιτρέπει ν' ακούω τέτοιες διαφορές, είτε σε πηγές, είτε σε ηχογραφήσεις!... συνεχίζω να θεωρώ απλώς υπερβολικά διατυπωμένες τις βελτιώσεις, ή ανάποδα, τις ζημιές.
Δε μπορώ να διαφωνήσω!!!Θεωρητικά ναι, σωστά αυτά, και τα Μπιτς και όλα.
Στην πράξη, αν είσαι σε πολύ χαμηλή στάθμη, μακριά από στάθμη αναφοράς, όλα αυτά είναι θεωρίες συνωμοσίας, χαμένα στο θόρυβο περιβάλλοντος και κάτω από το κατοφλι ακοής.
Εφόσον η στάθμη πλησίον των 0dB του βολιουμ ρυθμιστεί σωστά, ώστε να ταυτίζεται με τη στάθμη αναφοράς, το θέμα έχει λήξει.
Οι σύγχρονες συσκευές δουλεύουν 24/96 το βολιουμ, άμα ακούσετε κάνα μπιτ να λείπει, πάτε να δείτε αν έρχομαι.
Εφόσον αναγνωρίζετε τις ακουστες διάφορες μεταξύ ποτενσιομετρων, το προφανές είναι το μόνο ορθό: το καλύτερο ποτενσιομετρο είναι να μην υπάρχει ποτενσιομετρο, σα τα καλώδια ηχείων ένα πράμα.
Ναι, το θυμάμαι κι εγώ. Είχα ένα σχέδιο για πολυκάναλο προ που χρησιμοποιούσε πολλά τέτοια παράλληλα ελεγχόμενα από κοινή πηγή τάσης. Δεν το έφτιαξα ποτέ. Δεν ξέρω αν παράγεται ακόμα. Analog Devices νομίζω ότι ήταν.
Κι ίσως την περαιτέρω εξάρτηση από κάποιον υποκατασκευαστή.Εμ, το κόστος δεν είναι μικρό - κι είναι το ίδιο επιχείρημα που διατυπώνεται ως απάντηση στην ερώτηση: "Καλά, τι θα πάθαινε ο τάδε κατασκευαστής του ΧΨΖ ενισχυτή των €€€€, εάν έβαζε καλύτερης ποιότητας πυκνωτές; Εγώ τους άλλαξα με Mundorf (σ.σ. τυχαία αναφορά) και το μηχάνημα άλλαξε επίπεδο!".
Σκέψου το εξής: για σένα και για μένα, ένα ποτενσιόμετρο ALPS μπορεί να στοιχίζει €Χ, επειδή χρειαζόμαστε ένα (1) και μόνο τεμάχιο για τον ενισχυτή μας. Μία εταιρία η οποία μπορεί να κατασκευάζει εκατοντάδες ή χιλιάδες ενισχυτές, πολλαπλασιάζει αυτό το κόστος (το €Χ) επί τον αριθμό παραγόμενων ενισχυτών κι αυτομάτως σταματάει να είναι "μικρό επιπλέον κόστος". Επίσης, στη λέξη "κόστος" μην βλέπεις μόνο το χρηματικό κόστος αγοράς. Βάλε και το κόστος σε χρόνο για την παραγγελία, τη διαχείριση αυτής, την αποθήκευση του stock, πιθανή αύξηση του χρόνου κατασκευής του ενισχυτή κτλ.
Γιατί το κατάργησε άραγε; τόσο βολικό, να βάλεις όσα κανάλια θες.
Σωστά, αλλά αυτά ισχύουν για κάθε εξάρτημα της συσκευής. Ποιό το νόημα να αφεθεί ένα στην τύχη αν είναι να "πνίξει" την ποιότητα όλων των άλλων; Και να πάει στράφι η επένδυση του κατασκευαστή σε όλα τα άλλα. Σε σοβαρές συσκευές (και με σοβαρό κόστος) δεν αφήνονται σημαντικά "bottlenecks", παρά από λάθος. Υπάρχει σχετική ισορροπία χρήσης κυκλωμάτων/εξαρτημάτων και δεν θάβονται διαμάντια στη λάσπη. Η σοβαρή αναβάθμιση θα επέλθει με συνολική αναθεώρηση και σημαντική αύξηση του κόστους. Δεν παραμονεύει κλεισμένη και αδικημένη για να "ξεσπάσει" με μια αλλαγή ποτενσιόμετρου. Γι αυτό η ένστασή μου εξ' αρχής ήταν μόνο για υπερβολική διατύπωση.Εμ, το κόστος δεν είναι μικρό - κι είναι το ίδιο επιχείρημα που διατυπώνεται ως απάντηση στην ερώτηση: "Καλά, τι θα πάθαινε ο τάδε κατασκευαστής του ΧΨΖ ενισχυτή των €€€€, εάν έβαζε καλύτερης ποιότητας πυκνωτές; Εγώ τους άλλαξα με Mundorf (σ.σ. τυχαία αναφορά) και το μηχάνημα άλλαξε επίπεδο!".
Σκέψου το εξής: για σένα και για μένα, ένα ποτενσιόμετρο ALPS μπορεί να στοιχίζει €Χ, επειδή χρειαζόμαστε ένα (1) και μόνο τεμάχιο για τον ενισχυτή μας. Μία εταιρία η οποία μπορεί να κατασκευάζει εκατοντάδες ή χιλιάδες ενισχυτές, πολλαπλασιάζει αυτό το κόστος (το €Χ) επί τον αριθμό παραγόμενων ενισχυτών κι αυτομάτως σταματάει να είναι "μικρό επιπλέον κόστος". Επίσης, στη λέξη "κόστος" μην βλέπεις μόνο το χρηματικό κόστος αγοράς. Βάλε και το κόστος σε χρόνο για την παραγγελία, τη διαχείριση αυτής, την αποθήκευση του stock, πιθανή αύξηση του χρόνου κατασκευής του ενισχυτή κτλ.
Εδώ μαλλον επιβεβαιώνετε απροσδόκητα τις ενστάσεις μου για υπερβολική αρχική διατύπωση.Πολλοί μουσικόφιλοι στο οικιακό τους περιβάλλον ίσως να μην αντιλαμβάνονταν το μέγεθος των διαφορών που περιέγραψα. Και φυσικά δεν θα έφταιγαν τ' αυτιά, αλλά οι δυνατότητες των ηχείων και του τελικού που διαθέτουν. Τελικά ίσως να είναι και δυστυχία που διαθέτω τον "εξοπλισμό" που μου επιτρέπει ν' ακούω τέτοιες διαφορές, είτε σε πηγές, είτε σε ηχογραφήσεις!