Περί Ευκρίνειας

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Ένας από τους πλέον συχνούς όρους στα κείμενα αξιολόγησης και παρουσίασης προβολέων, η ευκρίνεια, είναι συνάμα και ο πιο παρεξηγημένος. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι είναι η ιδιότητα με τη τη μεγαλύτερη ίσως βαρύτητα στον προσωπικό μας κατάλογο των υπέρ και κατά, χωρίς καν να αναφέρεται στην επίσημη λίστα των χαρακτηριστικών ενός προβολέα!

Μήπως αυτό σημαίνει ότι η ευκρίνεια είναι υποκειμενικό χαρακτηριστικό; Μάλλον όχι, καθώς υπάρχει γενικότερη σύμπνοια απόψεων περί της ευκρίνειας η μη ενός μηχανήματος. Από την άλλη, εάν η ευκρίνεια είναι λίγο ως πολύ αντικειμενική, γιατί δεν έχει βρεθεί μέγεθος που να τη μετράει; Ας φτιάξουμε μια κλίμακα από 0-10, στην οποία το 0 να αντιστοιχεί σε μία εικόνα τόσο θαμπή που είναι αδύνατη η διάκριση του θέματος από το υπόβαθρο, ενώ το 10 να αντιστοιχεί στην ανώτερη δυνατή ευκρίνεια.

Πριν όμως καταπιαστούμε με αυτήν την ακαδημαϊκού, ίσως, ενδιαφέροντος συζήτηση, θα πρέπει να έχουμε ξεκαθαρίσει το τι ακριβώς εννοούμε όταν λέμε ευκρίνεια. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να έχουμε δώσει (πειστικές) απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Ο ορισμός της ευκρίνειας
  • Πόσα είδη ευκρίνειας υπάρχουν;
  • Ποιοι παράγοντες, μηχανικοί ή άλλοι, καθορίζουν την ευκρίνεια;
  • Τι είναι το "πέπλο" και τι σχέση έχει αυτό με την ευκρίνεια;
  • Τι είναι η "οξύτητα" και ποια η διαφορά της από την ευκρίνεια;
  • Τι σημαίνει "τρισδιάστατη εικόνα" και τι "βάθος πεδίου"; Έχουν σχέση αυτά με την ευκρίνεια;
  • Όταν βλέπουμε δύο προβολείς και λέμε ότι ο ένας είναι ευκρινέστερος του άλλου, υπάρχει περίπτωση να κάνουμε λάθος;

Σε θέματα σαν κι αυτό επαληθεύεται πλήρως η ρήση σύμφωνα με την οποία κάθε φωτογραφία είναι ισοδύναμη με χίλιες λέξεις. Το κακό είναι πως για διάφορους (ευνόητους ελπίζω) λόγους δεν είναι δυνατή η χρήση πραγματικών screenshots από προβολέα σε λειτουργία. Το καλό, όμως, είναι ότι μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας και με το γνωστό φωτομάγαζο.

Λοιπόν, τι λέτε... Πάμε σιγά-σιγά;
 


HV

Μηνύματα
3.939
Reaction score
0
Αν δεν δεις σε κινηση , λειτουργια ενα προβολεα η μια τηλεοραση η φωτογραφια δεν λεει τπτ...Αλλες φορες μια φωτογραφια υποσχεται φοβερη ποιοτητα και αλλες το αντιθετο...Και στις 2 ομως το αληθινο μπορει να διαφερει πολυ.
 


ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Αν δεν δεις σε κινηση , λειτουργια ενα προβολεα η μια τηλεοραση η φωτογραφια δεν λεει τπτ...Αλλες φορες μια φωτογραφια υποσχεται φοβερη ποιοτητα και αλλες το αντιθετο...Και στις 2 ομως το αληθινο μπορει να διαφερει πολυ.
Σωστο!
Νικολα θυμασαι τις διαφορες Sim2 και Ruby στην κινηση?
Μολις σταματουσαμε σε pause για να παρουμε φωτογραφιες ολα αλλαζαν...
 


HV

Μηνύματα
3.939
Reaction score
0
Εγω προτεινω να κανονιζουμε για παρουσιασεις 1-2 μηνες πριν ωστε να μπορουν ολοι και να το κανουμε ΑΝ ειναι δυνατον Σαββατο η Κυριακη σε καποιο χωρο μεγαλυτερο απο αυτο του Ανδρεα ΑΝ υπαρχει.
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Ξεκινάω, όπως έχω υποσχεθεί, με τον ορισμό της ευκρίνειας. Όχι και τόσο απλή υπόθεση, όπως θα δείτε...

Το "Ελληνικό Λεξικό" (Τεγόπουλος-Φυτράκης 1993) μας λέει ότι ευκρίνεια σημαίνει σαφήνεια!

Χμ...

Σαφήνεια, συμφωνα με το ίδιο λεξικό, σημαίνει "ξεκάθαρος λόγος, ενάργεια, διαύγεια νοημάτων" και είναι το αντίθετο των "ασάφεια, θολούρα, αοριστία".

Δεν μου κάνει... Ας κάνω και μια προσπάθεια με την οξύτητα:

"Η ιδιότητα ή κατάσταση του οξέως, αιχμηρότητα, ένταση, βιαιότητα, σφοδρότητα...".

Εντάξει, κατάλαβα ότι δεν θα βγάλω άκρη με δαύτο. Άλλωστε, το 1993 μόνο ο Καφάτος ήξερε για τους προβολείς!

H Ελληνική (επίσημη) μπροσούρα του ECDL Image Maker, στη σελίδα 2 (παρ. 1.1.2.3) μας λέει: "Ορισμός και κατανόηση του όρου ευκρίνεια (resolution)"

Χμ... Συνδέει αυτό που εμείς ξέρουμε ως ανάλυση με την ευκρίνεια. Παρόλα αυτά, το στοιχείο της ανάλυσης είναι - όπως θα σας δείξω - σημαντικό. Εξακολουθούμε, όμως, να μην έχουμε ορισμό σχετικό, πάντα, με το αντικείμενο μας.

Ας αλλάξω γλώσσα... Ο αντίστοιχος όρος που χρησιμοποιείται από τους Αγγλόφωνους είναι "clarity" και "sharpness" (κακώς, όπως θα δούμε παρακάτω). Ο καλύτερος ορισμός που βρήκα για το clarity είναι "free from impurities", δηλαδή "χωρίς ακαθαρσίες", ενώ για το shapness οι ορισμοί περιορίζονται σε "fine cutting", σε ελεύθερη απόδοση "αιχμηρότης".

Περιττό να σας πως ότι googling του τύπου "projector clarity vs sharpness", το μόνο που μου έδειξαν είναι ότι κι "αυτοί" είναι μία από τα ίδια. Χρησιμοποιούν τους όρους ως συνώνυμα χωρίς να ξεκαθαρίζουν τι και πως.

Απ' ότι φαίνεται, ο όρος "ευκρίνεια" είναι από εκείνους που εννοούνται. Του στυλ:

- καλά...δεν ξέρεις τι θα πει ευκρίνεια;
- όχι, τι θα πει;
- ευκρίνεια θα πει....ευκρίνεια!


Εγώ, όμως, δεν αρκούμαι στα αυτονόητα. Θα πρέπει να δώσω έναν ορισμό (έστω και ως αξίωμα), όχι επειδή το υποσχέθηκα αλλά επειδή θεωρώ αδιανόητη τη συζήτηση που θα επακολουθήσει χωρίς αυτόν. Κάτι σαν οικοδόμημα χτισμένο στην άμμο.

Λοιπόν...

Το λάθος (ποιητική αδεία, χάριν ευφωνίας, κλπ) που κάνουμε είναι να θεωρούμε την ευκρίνεια ως μετρήσιμο μέγεθος. Η ευκρίνεια περιγράφει μια κατάσταση η οποία ή ισχύει ή όχι. Κάτι σαν το "αυτός είναι τυφλός". Δεν είναι σωστό να λέμε ότι "αυτός είναι πολύ τυφλός", ή "αυτός είναι και γ..ώ του τυφλούς". Η βλέπει κάποιος ή όχι. Βεβαίως, έχει νόημα να λέμε το πόσο καλά βλέπει κάποιος. Κάτι παρόμοιο, δηλαδή, με το φως και το σκοτάδι. Το φως, ως ενέργεια, είναι μετρήσιμο μέγεθος. Το σκοτάδι ορίζεται ως η απουσία φωτός. Δεν υπάρχει λίγο σκοτάδι ή πολύ.

Συνεπώς, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η ευκρίνεια είναι το όριο (άνω ή κάτω) ενός μεγέθους το όνομα του οποίου τίθεται προς συζήτηση. Όπως και για το σκοτάδι μπορούμε να πούμε ότι αντιστοιχεί στο 0 του φωτός. Εάν χρησιμοποιήσουμε τους όρους ασάφεια/θολούρα, τότε η ευκρίνεια ισούται με την απουσία τους, δηλαδή έχει την τιμή 0. Με λίγα λόγια, όταν ένας προβολέας είναι ευκρινής, τότε ....

"κάθε προβαλλόμενο εικονοστοιχείο αναπαριστά υπάρχουσα πληροφορία του σήματος εισόδου"​

Ας θυμηθούμε λίγο την (απλοποιημένη) αλυσίδα αναπαραγωγής: Το φως, ως αναλογικό μέγεθος, ψηφιοποιείται και αποθηκεύεται στο μέσο (π.χ. DVD) ως μία σειρά από εικονοστοιχεία (pixels) το πλήθος των οποίων ορίζει την ανάλυση του μέσου. Υποθέτουμε ότι η ανάλυση αυτή είναι επαρκής για την πιστή καταγραφή μιας εικόνας.

Ο προβολέας καλείται να κάνει την αντίστροφη εργασία. Να μετατρέψει τα αποθηκευμέα Pixels, σε φως. Η μετατροπή αυτή θα είναι ακριβής εάν κατά την προβολή τους σχηματίζεται η ίδια (τηρουμένων των αναλογιών απόστασης, κλπ) με την αρχική - πρωτότυπη - εικόνα.


Στη συνέχεια, θα μας δοθεί η ευκαιρία αποσαφήνισης των όσων λέω καθώς και - γιατί όχι - επαναδιατύπωσης!
 


Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Φως?
Αρα φως και ευκρινεια ειναι συμβατες εννοιες?
Πως με πιάνεις...


Η φράση "κάθε προβαλλόμενο εικονοστοιχείο αναπαριστά υπάρχουσα πληροφορία του σήματος εισόδου", δεν ισχύει ως έχει, όπως φαίνεται και στις εικόνες που επισυνάπτονται. Στη δεύτερη εικόνα παρατηρούμε μία χρωματική μεταβολή της αρχικής (πρώτη). Είναι ολοφάνερο πως η μεταβολή αυτή δεν έχει να κάνει με την ευκρίνεια, έτσι όπως την ξέρουμε και την εννοούμε. Έχει να κάνει με την πιστότητα. Η πιστότητα είναι ευρύτερο μέγεθος και περιλαμβάνει την ευκρίνεια.

Θα έλεγε κανείς πως είναι λάθος να ορίσουμε την τιμή ενός μεγέθους χωρίς να αναφερθούμε στο μέγεθος το ίδιο. Εντάξει, αν πούμε ότι η ευκρίνεια είναι τιμή της ασάφειας, τότε ο ορισμός έχει ως εξής:

"ευκρίνεια είναι η ανυπαρξία ασάφειας".

Είναι ολοφάνερο ότι το μόνο που επιτύχαμε είναι η μεταφορά του προβλήματος από τον έναν όρο στον άλλο.

Για το λόγο αυτό, θα επιμείνω στην αρχική μου προσέγγιση, με μία διευκρίνηση: το χρώμα.

"Ένας προβολέας είναι ευκρινής όταν κάθε προβαλλόμενο εικονοστοιχείο του αναπαριστά υπάρχουσα πληροφορία φωτεινότητας του σήματος εισόδου"

Ο νέος ορισμός, δεν λαμβάνει υπ' όψιν του το χρώμα. Είναι μία επιτρεπτή προσέγγιση δεδομένου ότι το ίδιο το μέσο ξεχωρίζει την πληροφορία της φωτεινότητας από αυτήν του χρώματος. Κάθε αποθηκευμένο εικονοστοιχείο είναι συνισταμένη 3 τιμών: μία για τη φωτεινότητα και δύο για το χρώμα!

Προς το παρόν θα στηριχτώ σε αυτόν τον ορισμό και στην πορεία βλέπουμε...
 

Attachments


Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
"Ένας προβολέας είναι ευκρινής όταν κάθε προβαλλόμενο εικονοστοιχείο του αναπαριστά υπάρχουσα πληροφορία φωτεινότητας του σήματος εισόδου".
Συγνώμη αλλά πως μπορεί το παραπάνω να αποτελέσει ορισμό για την ευκρίνεια, όταν αποτελεί απλά μια γενική παραδοχή? Αν η παραπάνω προϋπόθεση δεν εκπληρώνεται από ένα μηχάνημα, τότε αυτό απλά δεν παίζει. Νομίζω ότι παρα-είναι γενική η εν λόγω περιγραφή και συνεπώς δεν μπορεί ούτε κατά προσέγγιση να αποτελέσει ορισμό.
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Σύμφωνα με τα παραπάνω, η ευκρίνεια ορίζεται ως η ακρίβεια στην αναπαραγωγή της πληροφορίας φωτεινότητας (Luminocity) που φέρει το μέσο. Το γεγονός ότι έχω ήδη εξαλείψει τον παράγοντα χρώμα βοηθά όχι μόνο στο να είμαι ακριβής αλλά και στην παραιτέρω κατανόηση των ευρύτερων χαρακτηριστικών ποιότητας της προβαλλόμενης εικόνας.

Ίσως ακούγεται παράξενο, αλλά αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η ευκρίνεια δεν αναιρείται κατά την προβολή ασπρόμαυρης ταινίας, π.χ. Sin City. Δεν αναιρείται, επίσης, κατά την προβολή έγρωμης ταινίας με το ρυθμιστικό "colour" στο χαμηλότερο σημείο του.

Ένα άλλο σημείο που τονίστηκε είναι πως η ευκρίνεια αποτελεί χαρακτηριστικό της ιδανικής (ακριβούς) αναπαραγωγής και δεν νοείται αναπαραγωγή ευκρινέστερη από το πρωτότυπο. Αυτό είναι και το σημείο που αποτελεί το λόγο για τον οποίο η ευκρίνεια συχνά συγχέεται με την οξύτητα (sharpness).

Συνεπώς, μιλώντας για παράγοντες που επηρεάζουν την ευκρίνεια, ουσιαστικά εννοώ τους παράγοντες που μειώνουν την ευκρίνεια. Οτιδήποτε συμβάλλει στην αύξηση της δεν είναι παρά ψηφιακή επεξεργασία με σκοπό να ξεγελάσει το μάτι και ως τέτοια θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά.

Όταν λέμε ότι ο Α προβολέας είναι περισσότερο ευκρινής από τον Β (το σωστό είναι ο Β λιγότερο από τον Α), θα πρέπει να αναφερόμαστε στις δυνατότητες του προβολέα ως μηχανική κατασκευή και όχι στην προβαλλόμενη εικόνα η οποία είναι αποτέλεσμα και ρυθμίσεων. Είναι πολύ εύκολο να μειώσεις τεχνητά την ευκρίνεια. Όπως και να την αυξήσεις. Γι αυτό το λόγο ρυθμίζουμε με βάση ένα παγκοσμίως αποδεκτό πρότυπο και συγκρίνουμε ανάλογα. Μόνον όταν ο προβολέας δεν μας επιτρέπει ακριβή ρύθμιση, μπορούμε να καταλογίσουμε επιπρόσθετη απώλεια ευκρίνειας.

Με βάση αυτά, οι παράγοντες που συντελούν/καθορίζουν την ευκρίνεια ενός προβολέα είναι οι εξής:

- ο φακός
- η απόκλιση
- η ανάλυση
- η φωτεινότητα
- η αντίθεση
- η θερμοκρασία

Μετά την ανάλυση και κατανόηση αυτών των παραγόντων, θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για "πέπλο", "τρισδιάστατη απεικόνιση" και "βάθος πεδίου".
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Οι ερωτησεις μου ερχονται η μια μετα την αλλη.
Καποιες μαλιστα ειναι...ανατρεπτικες και δεν ξερω εαν πρεπει να τις κανω διοτι θα γινει...Τεξας:oops:

Ομως, εχουμε πει πολλες φορες σε αυτο το site πως το 1/3 των χρηματων που πληρωνουμε για εναν βιντεοπροβολεα πανε στον φακο του.
Εαν λοιπον υποθεσουμε στον προβολεα Α καλυτερο φακο και ιδια αναλυση με τον προβολεα Β που υπερεχει σε φωτεινοτητα, αντιθεση και εχει σωστοτερη θερμοκρασια, τοτε ο Α η ο Β θα εχουν καλυτερη ευκρινεια?
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Ανδρέα, βουτάς κατευθείαν στα βαθιά!

Κάτσε, πρώτα, να τα δούμε ένα-ένα!


Ο ΦΑΚΟΣ

Ένας καλός φακός δεν μπορεί να αυξήσει την ευκρίνεια της εικόνας που έχει σχηματιστεί στο πάνελ του προβολέα. Ένας κακός φακός, όμως, μπορεί να τη μειώσει.

Στο παράδειγμα που επισυνάπτω έχω προσπαθήσει να κάνω προσομοίωση της απώλειας ευκρίνειας λόγω συμβατικού φακού. Ή κάτω σειρά απεικονίζει τα καρέ της πάνω, χωρίς τη χρωματική τους πληροφορία. Στα ένθετα, βλέπετε το αριστερό μάτι της κοπέλας, σε μεγέθυνση.

Μία προσεκτική παρατήρηση θα δείξει ότι αυτό που ουσιαστικά συμβαίνει είναι η απώλεια μεμονωμένων εικονοστοιχείων με φωτεινότητα η οποία διαφέρει από εκείνη των γειτονικών τους. Οι περιοχές που έχουν ομάδες εικονοστοιχείων της ίδιας φωτεινότητας δεν επηρεάζονται.
.
 

Attachments


Μηνύματα
687
Reaction score
184
Μπραβο. Ωραιο θεμα συζητησης, και πολυ ενδιαφερουσες οι αποψεις σας, και οι προβληματισμοι σας. Θα προσθετα επισης και την ποιοτητα του επεξεργαστη [scaler-deinterlacer ] σαν παραγοντα που επηρεαζει την ευκρινεια ενος προβολεα, πραγμα που γινεται αμεσως αντιληπτο οταν χρησιμοποιησουμε εξωτερικο scaler, μιας και οι περισοτεροι προβολεις δεν εχουν ποιοτικους scalers.
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Νικο, το παραδειγμα ολα τα λεφτα!:cool_4:
Ειδικα με την αφαιρεση της χρωματικης πληροφοριας.
Υπαρχει περιπτωση-μονο εαν δεν σε κουραζω-να τα εχουμε λιγο μεγαλυτερα?Εαν σε κουραζω δεν θελω να το κανεις;-)
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Οι παραμορφώσεις λόγω του φακού οφείλονται σε εκτροπές (aberrations) των ακτίνων φωτός που ξεκινούν από την πηγή (το πάνελ) και καταλήγουν στην οθόνη.

Ας υποθέσουμε ότι κάθε εικονοστοιχείο αντανακλά μία και μόνον ακτίνα φωτός. Ο ιδανικός φακός θα προβάλλει κάθε μία από αυτές τις ακτίνες στο αντίστοιχο σημείο της οθόνης. Για παράδειγμα, το πάνω-αριστερά εικονοστοιχείο θα πρέπει να προβληθεί στο πάνω-αριστερό άκρο της οθόνης. Εάν για οποιοδήποτε λόγο αυτό δεν συμβεί τότε είναι επειδή η ακτίνα παρεκκλίνει (εκτρέπεται), οπότε και έχουμε το φαινόμενο του aberration.

Υπάρχουν πολλές μορφές αυτού του φαινομένου: σφαιρικές, χρωματικές, καμπύλης πεδίου, παραμορφώσεις, κλπ. Επίσης, η συμπεριφορά του φακού δεν είναι ίδια σε όλη την έκταση της επιφανείας του.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του φακού είναι η διαφάνειά του. Ιδανικά, ένας φακός θα έπρεπε να είναι 100% διαφανής. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα, με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι προβάλλουμε την εικόνα πίσω από μία κουρτίνα. Η φωτεινότητα όλων σχεδόν των εικονοστοιχείων μειώνεται.

Η εικόνα που επισυνάπτεται είναι η ίδια με την προηγούμενη, με πρόσθετη απώλεια λόγω διαφάνειας.
.
 

Attachments



Μηνύματα
16.004
Reaction score
14
Νικο ανοίγεις κάτι θέματα που πράγματι είναι πολύ σημαντικά.

Είχα πολυ δουλειά σήμερα και τώρα διάβασα το τόπικ αυτό.

Πολύ σοβαρή προσέγγιση. Τελικά όμως εμένα μου δημιουργήθηκε ενα ερώτημα...?

Ανάλυση με πολλά πίξελς ή καθαρή και σωστή ευκρινής εικόνα ασχέτως σούπερ ανάλυσης???

Γιατί είδαμε τον Pearl που ήταν θαμπός και μή ευκρινής και σίγουρα δεν σου έδινε εικόνα με βάθος και με καλή τριςδιάστατη απεικόνιση, σε αντίθεση με εναν αριστο 1280x720 που μπορεί να είναι απόλυτα καθαρός μέν αλλά με λιγότερη ανάλυση?

Καταλαβαίνετε ότι η λέξη ευκρίνεια, δεν συνεπάγεται απαραίτητα να σου δίνει και συμπαγή εικόνα? Η ΟΧΙ?

Θα ήθελα να ακούσω τις γνώμες των experts!
 



Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.135
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top