Το κατά Απόσβεσιν Ευαγγέλιον

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Οι μελέτες του Πανεπιστημίου Salford στο Manchester πάνω στην επίδραση που θα έχει η έγκαιρη απόσβεση στην ενέργεια σύνθετων σημάτων από τα ηχεία συνδυασμένα με το χώρο συμπληρώνουν τη σπουδαιότητα της γρήγορης χρονικής συμπεριφοράς στην αναλυτική ικανότητα και τη στερεοφωνική απεικόνιση του συστήματος.
http://usir.salford.ac.uk/id/eprint/9450/1/ICSV12_Proceedings_2005.pdf
Χρησιμοποιήθηκαν φίλτρα IIR (άπειρης κρουστικής απόκρισης) ως ενεργοποιητές συντονισμών με τονικά ύψη ανταποκρινόμενα σε τυπικούς οικιακούς χώρους και συντελεστές Q με ισοδύναμα κέρδη στη στάθμη.Για την απόσβεση στο συντονισμό το ένα εξ αυτών θα εφαρμοζόταν υπό αντίθετη πολικότητα.Εξετάστηκαν δύο τύποι διεγέρσεων,μια με ακαριαία διάρκεια και μια πιο παρατεταμένη.Το ταλαντούμενο σύστημα συμπληρώνεται με δύο ιδιοσυντονισμούς από το χώρο στο επόμενο τρισδιάστατο γράφημα της ενέργειας σε συνάρτηση προς συχνότητα και χρόνο.

upload_2019-3-25_13-3-34.jpeg

To ανωτέρω waterfall αναπαριστά την παρεμβολή της ενέργειας σε δύο ρυθμούς συντονισμού του δωματίου όταν το σύστημα θα έχει διεγερθεί από σύντομο σήμα με εύρος ζώνης ανάμεσα στις δύο ιδιοσυχνότητες.Στην πρώτη χρονικά οροσειρά ξεχωρίζουν τρεις κορυφές,η αρχική διέγερση και η ενέργεια από τους συντονισμούς εκατέρωθεν.Το Q των συντονισμών έχει τιμή ανταποκρινόμενη προς μικρό οικιακό χώρο με ανένδοτα τοιχώματα.Οι πλευρικές κορυφές εξασθενούν συντομότερα από την μεσαία στην πρώτη χρονική ενότητα.Όταν όμως η ενέργεια από τη μεσαία έχει φύγει στην επόμενη χρονική ενότητα,οι συνιστώσες από το συντονισμό επανεμφανίζονται με σταθεροποιημένο το ρυθμό εξασθένησης.Η στάθμη στην οποία θα επανεμφανίζονται εκείνες,καθορίζει και το πόσο αντιληπτές θα γίνονται κατά την απόκριση του συστήματος.Ένα δωμάτιο με αυτές τις ιδιοσυχνότητες θα διεγερθεί από το περιεχόμενο του σήματος πάνω σε αυτές και θα γίνονταν έντονα αντιληπτές κατά την έφοδο και την υποχώρηση του σήματος.

Τα πειραματικά δεδομένα έχουν δείξει ότι οι ακροατές είναι σε θέση να εντοπίσουν διαφορές ανάμεσα σε συντονιζόμενα συστήματα όποτε το σήμα αρχικής διέγερσης περιέχει ενέργεια σε ευρεία ζώνη και ταχεία εναλλαγή.Και αυτό ακριβώς ισχύει για τα γρήγορα μεταβατικά που περιέχονται ακόμα και σε κοινές μουσικές συνθέσεις.Τα μεταβατικά σήματα από δυναμικές αντιθέσεις του προγράμματος φέρουν ενεργειακές συνιστώσες εκτεινόμενες σε ευρύτερη ζώνη,πέρα το κεντρικό συχνοτικό τους περιεχόμενο.Το αντίθετο ισχύει για σήματα με αργό ρυθμό εναλλαγής στην περιεχόμενη ενέργεια.Και είναι προφανές ότι υπό τις πειραματικές συνθήκες οι συνιστώσες από συντονισμό θα μπορούσαν ν'ανήκουν και στην ίδια την ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά του ηχείου.Και θα γίνονταν εντονότερα αισθητές όσο κοντινότερο στην κεντρική συχνότητα συντονισμού θα ήταν το περιεχόμενο της διέγερσης.

Και η επιβεβαίωση ολοκληρώνεται με τους ακροατές να μην ξεχωρίζουν καθαρά τις διαφορές από την παρεμβολή ή την απουσία της ενέργειας από συντονισμούς όποτε το σήμα της διέγερσης επιμηκύνεται στο χρόνο ή όποτε μειώνεται η τιμή του συντελεστή Q για τους προβληματικούς συντονισμούς.Και όποτε οι ιδιορρυθμοί του χώρου έχουν υψηλή τιμή Q,τότε μεταβάλλεται ο αντιλαμβανόμενος χαρακτήρας και στο ίδιο το αρχικό ερέθισμα.Είναι γενικώς επιβεβαιωμένο ότι ενώ η ακουστική μας αντίληψη μπορεί να εγκλιματιστεί σε μικρές αποκλίσεις κατά την απόκριση πλάτους,αδυνατεί να κάνει το ίδιο για τις χρονικές αποκρίσεις.

Ένα αργό ενιαίο σύνολο θα εξακολουθεί να συγκινεί τον ακροατή στις χαμηλές νότες του εκκλησιαστικού οργάνου,στους δακτυλισμούς από μεγάλα έγχορδα,στα φωνητικά συνοδεία ολιγομελών συνόλων,ambient προγράμματα και τα συναφή.Δεν θα ικανοποιεί όμως και θα ακούγεται κουραστικό σε σύγχρονα μπιτάτα κομμάτια,κρουστικά σήματα και πολυμελή οργανικά σχήματα.Και κάτι τέτοιο δεν είναι θεωρία,αλλά επιβεβαιωμένο στην καθημερινή πράξη.

Η ηλεκτρονική ευθυγράμμιση των επιμέρους δρόμων σε ενεργά κρος δεν μπορεί να επιταχύνει με κάποιον μαγικό τρόπο τις καθυστερούμενες συχνοτικές ομάδες.Μιμούμενη διάφορα ξεπερασμένα από την Ιστορία πολιτικά συστήματα,ωθεί προς τα πίσω στο πεδίο του χρόνου τις γρηγορότερες ούτως ώστε να έρχεται η δική τους απόκριση στην ίδια αφετηρία με τις υπόλοιπες.Τέτοιες επεμβάσεις γίνονται αποτελεσματικά μονάχα κατά την επεξεργασία στο ψηφιακό πεδίο.

Το αποτέλεσμα μπορεί να προσεγγίσει σε ικανοποιητικό βαθμό την ιδανική βηματική απόκριση:

Ακόμα και τότε όμως,στις πρώτες οκτάβες τα εφαρμοζόμενα φίλτρα θα όφειλαν για να πιάσουν όλες τις προβληματικές ομάδες να μένουν ενεργοποιημένα για περισσότερο χρόνο αυξάνοντας έτσι και το ενδεχόμενο να προκύπτουν pre-echoes και κωδωνισμοί κατά την εφαρμογή τους.Καθυστέρηση άνω των 50-60 msec ανάμεσα σε εκπεμπόμενα ερεθίσματα θα ωθούσε το ίδιο το ακουστικό μας σύστημα σε αντίληψη ηχούς.Η δε Αρχή Λειτουργίας των ψηφιακών φίλτρων με τη χρονική υστέρηση για το σύνολο των γρηγορότερων θα προσδίδει καθυστερημένη απόκριση στην έξοδο σε σχέση προς το χρόνο εισόδου για ολόκληρο το σύστημα,γεγονός που καθιστά διόλου πρακτική τη χρήση σε οπτικο-ακουστικά συστήματα - στα οποία η εικόνα από τη φύση της δεν θα παρουσιάζεται καθυστερημένα.

Μεγάλες σφραγισμένες καμπίνες με ανάλογα μεγάφωνα κι επαρκώς αποσβενύμενες συνθήκες οδήγησης τείνουν από τη φύση τους προς χαμηλότερες τιμές group delay στις πρώτες οκτάβες.Εκτεταμένη παθητική φροντίδα χώρου στην ίδια ζώνη και ανώτερες επεκτείνει τους τόπους και αποστάσεις από τα ηχεία όπου θα ίσχυε κατάσταση ελάχιστης φάσης στην ενιαία οντότητα.Η παθητική φροντίδα ακόμα και σε κοινά σαλόνια είναι εφαρμόσιμη σε ζώνες από το άνω μισό της δεύτερης οκτάβας και πάνω,όπου οι διατάξεις θα έχουν πεπερασμένα μεγέθη.Και αυτά τα προτερήματα είναι αναντικατάστατα από λογισμικά ψηφιακής επεξεργασίας,όσο αβανταδόρικα και να ήταν τα δεύτερα.

Η παραμετρικού τύπου ισοστάθμιση προσφέρεται για εξάλειψη κορυφώσεων απόκρισης στη ζώνη κάτω των 100 Hz και τη μείωση κωδωνισμών από ιδιορρυθμούς.Κι εφόσον εξαλείφεται μια προβληματική κορύφωση σε ζώνη ελάχιστης φάσης,θα έχει παράπλευρα ευνοϊκά επακόλουθα και στο πεδίο του χρόνου.Εφόσον όμως δεν εφαρμόζεται σε ζώνη ελάχιστης φάσης,τότε αδυνατεί να εξαλείψει τα χρονικά κατάλοιπα.
Η παραμετρική ισοστάθμιση συνεργεί ισχυρότερα με θέσεις ακρόασης στο εγγύς προς μέσο πεδίο (έως δύο μέτρα).

Θα ρυθμίζεται το εύρος με την επιλογή κεντρικής συχνότητας και τιμής για το συντελεστή Q του φίλτρου.Επειδή δεν λειτουργεί παράγοντας αντίστροφο είδωλο της προβληματικής απόκρισης,απαιτείται στοιχειώδης προσοχή ώστε να μη σημειώνονται αισθητές ανωμαλίες στην απόκριση σε παράπλευρες ζώνες.Οι συνιστώσες με συχνότητα κάτω των 100 Hz διακρίνονται από μεγάλο μέγεθος στα μήκη κύματος,ώστε μικροί βαθμοί φασικής απόκλισης τείνουν να περνάνε απαρατήρητοι από τον ακροατή.Οι τύποι ισοστάθμισης δεν προσφέρονται για προσθήκη κέρδους στο πλάτος σε σημεία όπου η απόκριση θα παρουσίαζε ακυρώσεις.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Κάθε ηχείο δρα ως ζωνοπερατό φίλτρο.Η κρουστική απόκριση από αυτό συνελίσσεται με το σήμα εισόδου.Ως φίλτρο όμως δρά και ο χώρος.Η κρουστική απόκριση από αυτόν συνελίοσσεται με την έξοδο από το ηχειακό σύστημα.Και αυτή η σύνθετη συνέλιξη είναι που εισπράττει ο ακροατής.Ο χώρος χωρίς να έχει ο ίδιος ηλεκτρομηχανικές ιδιότητες γίνεται ενιαίο κομμάτι της ηλεκτρομηχανικής μετατροπής.

Και ανάλογη σπουδαιότητα αποκτά η σύσταση στο αναπαραγόμενο πρόγραμμα:Μία νότα από έγχορδο με φάκελο πλάτους στην τάξη δευτερολέπτων θα έχει ως επίπτωση οι καθυστερημένες συνιστώσες από ανακλάσεις να αλλοιώσουν τον άμεσο ήχο που ακόμα θα εξελίσσεται,ενώ σε σύντομους κρουστικούς ήχους που διαρκούν μικρά κλάσματα δευτερολέπτου,οι ανακλαστικές συνιστώσες θα παρουσιάζονται ως ανεξάρτητα συμβάντα.

Η ιδανική απόκριση θα έπρεπε να περιέχει μονάχα το αρχικό κρουστικό ερέθισμα στο σημείο μηδέν.Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει.


Τμήματα απο το ερέθισμα που θα εισπράξει ο ακροατής θα έχουν διαφορετική επίδραση.Κάποια θα δώσουν την αίσθηση του συγκεκριμένου δωματίου,άλλα θα επικαλύψουν λεπτομέρειες στο σήμα και άλλα θα χρωματίσουν τον ήχο.

Φίλτρα FIR (πεπερασμένης απόκρισης) εφαρμόζουν στο εκπεμπόμενο σήμα μεταβολές αντίστροφες προς τις μεταβολές που υφίσταται από το ενιαίο σύστημα και η συνισταμένη απόκριση θα έχει έτσι διορθωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό,σύμφωνα με τα πλάτη απόκρισης που θα έχουν τεθεί ως στόχος σε κάθε συχνότητα.Κάθε διόρθωση στο πεδίο της συχνότητας θα επηρεάζει την απόκριση στο πεδίο του χρόνου.Μια προσεκτικά υλοποιημένη διαδικασία διόρθωσης στο πεδίο της συχνότητας δεν θα έχει δυσάρεστα παρελκόμενα από τις μεταβολές στο πεδίο του χρόνου.

Η εφαρμογή φίλτρων μικτής φάσης από λογισμικό ψηφιακής επεξεργασίας στο σήμα αναδιατάσσει την αλληλεπίδραση ηχείου-δωματίου στο πεδίο του χρόνου.Ένας αλγόριθμος διόρθωσης στη χρονική συμπεριφορά του συστήματος στοχεύει να δώσει την κρουστική απόκριση-στόχο εντός πεπερασμένου χρονικού παραθύρου.Εντός αυτού του παραθύρου τα εφαρμοζόμενα φίλτρα θα καταπνίγουν τις ανεπιθύμητες συνιστώσες και θα ευθυγραμμίζουν φασικές αποκλίσεις στην εκπομπή από το ηχείο.Η διόρθωση της χρονικής συμπεριφοράς ουσιαστικά θα δίνει την αίσθηση ότι αυξήθηκε το ποσοστό του άμεσου ήχου,σα να πλησίασε νοητά η θέση ακρόασης προς το ηχείο.Όταν διορθώνεται η ευθυγράμμιση χαμηλών σε μια ενιαία οντότητα ηχείου-χώρου διακρινόμενη από υψηλή αρχική τιμή Q (χαμηλή απόσβεση στις πρώτες οκτάβες) η κρουστική απόκριση που προκύπτει θα έχει μικρότερο Q και λιγότερο αισθητούς κωδωνισμούς.

Για ικανοποιητική δράση καθώς κατέρχεται η συχνότητα σε έντονα προβληματικούς χώρους θα όφειλαν να διαρκούν εκατοντάδες χιλιοστά δευτερολέπτου και αυτό τα κάνει πιο επιρρεπή σε αντιληπτούς εγγενείς κωδωνισμούς.Και όπως αδυνατούν να διορθώσουν προβληματικούς χρόνους αντήχησης που είναι εγγενή χαρακτηριστικά δεδομένου χώρου,είναι εξίσου αδύνατον να διόρθωναν τις καταστάσεις φάσης που θα ίσχυαν για τον ίδιο το χώρο σε διαφορετικές θέσεις εντός του.Γι αυτό και η βέλτιστη διόρθωση απόκρισης σε δεδομένο χώρο μπορεί να ισχύσει για περιορισμένες θέσεις εντός του,ενώ στις υπόλοιπες η απόδοση θα χειροτερεύει ακόμα περισσότερο σε σχέση με την πρότερη κατάσταση.Ακόμα και με διορθωμένα χρονικώς τα ηχεία,η κατάσταση φάσης για τον ίδιο το χώρο ξεφεύγει από την ελάχιστη όσο περισσότερο απομακρύνεται η θέση ακρόασης από τα ηχεία και θα μειώνεται η επίδραση της άμεσης ενέργειας από εκείνα.

Μια διόρθωση απόκρισης με αντικατοπτρικά φίλτρα δεν ενδείκνυται δια πάσα νόσον στην ενιαία οντότητα.Θα ήταν κατάχρηση επεξεργαστικής ισχύος με τις δικές της παρενέργειες να επεμβαίνει διορθωτικά σε ζητήματα που προκύπτουν από εσφαλμένο σχεδιασμό των προηγούμενων κρίκων στην αλυσίδα και θα έπρεπε να είχαν ήδη διευθετηθεί σε επίπεδο εξοπλισμού και τοποθέτησης.Ένα πρόβλημα στην απόσβεση οφείλει να αντιμετωπίζεται στο στάδιο που ξεκινά και όχι να γίνεται απόπειρα διόρθωσης εκ των υστέρων.

Η μέγιστη βελτίωση απόκρισης θα ισχύει σε ενιαίες οντότητες διαρρυθμισμένες κατά τρόπον ώστε...να την είχαν μικρότερη ανάγκη.

Δεν υπάρχουν με τα τωρινά δεδομένα λύσεις τύπου ΄΄πανάκειας΄΄.ούτε ικανοποιητικά υποκατάστατα για καλώς αποσβενύμενα σύνολα μεγάλων καμπινών και μεγαφώνων καλώς τοποθετημένων μέσα σε φροντισμένους χώρους.Γι αυτό και στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτούνται ανεξάρτητα sub και περισσότερες της μιας μονάδες για ομαλοποίηση των κύριων ιδιορρυθμών του χώρου.

Η μέγιστη συνέργεια στη διόρθωση απόκρισης σε συνάρτηση με το χώρο θα συμβαίνει σε πολυκαναλικά συστήματα - περισσότερες εστίες άμεσου ήχου - και για μικρότερες ακτίνες στη νοητή ηχόσφαιρα.

Κατά τα άλλα,δεν είναι περίεργο πώς ολοκληρωμένα ηχειακά συστήματα σαν το Grimm LS1 με την υποδειγματική χρονική συμπεριφορά και την ομοιομορφία στις εκτός άξονα αποκρίσεις πάνω από τη ζώνη Schroeder έχουν ακροαματική συμπεριφορά πρωτόγνωρη για τα παραδοσιακά δεδομένα και ιδίως στον τομέα της στερεοφωνικής απεικόνισης.

Κι επειδή ο Βελλερεφών εξακολουθεί να λατρεύει συνδυασμούς με λάμπες και κόρνες σε πείσμα των δεδομένων,υπάρχουν σύγχρονες υλοποιήσεις που με τη συνδρομή λογισμικού κάνουν την πραγματικότητα λιγότερο αντίξοη για την ουσιαστική τους απόλαυση,αφού υπαγορεύουν εμμέσως στο χρήστη να αφήσει τις ίδιες να χειριστούν τη διακεκαυμένη ζώνη με τους συντονισμούς στις πρώτες οκτάβες,αφήνοντας αυτόν ν'απασχολείται με τις ανώτερες ζώνες της ΄΄αγνότητας΄΄.Αυτή κιόλας θα ήταν η πλέον πιουρίστικη επιλογή ακόμα και για τον παθιασμένο ακροαματικόφιλο που του αρέσει η εξερεύνηση στα μαγικά χωράφια του tube rolling,παθητικών εξαρτημάτων και τα συναφή.
https://stereo-magazine.com/archive/?tx_archive_pi1[article]=66590&tx_archive_pi1[action]=download&tx_archive_pi1[controller]=Archive&cHash=a437f1440b42c25d02d9ed7d082efda3

https://stereo-magazine.com/index.p...d9267ada80dd7768468f81d6753d1818460&download=

"Έχεις προσωπική εμπειρία σε όσα αναφέρεις;" μπήκε μπροστά ο Αριστείδης Κοψοχρονιάς κουνώντας βλοσυρός το δείκτη του δεξιού χεριού "...Εμένα τίποτα δεν μ'ενοχλούσε ακούγοντας τη Scheherazade με τα Elipsa και τα YBA.Και πόσοι νομίζεις θα δώσουν σημασία σε ό,τι γράφεις όταν δεν βάζεις και λάμπες στην όλη ανάλυση;"

-"Δεν το πιστεύω...προβάλλονται ενστάσεις ακόμα και σε κάτι τόσο εξηγημένο" λέει ο Σίγιου σουφρώνοντας τα φρύδια.

Ας πιάσουμε λοιπόν και δημοφιλές setup με την κωδική ονομασία...Reference GTP.
(Συνεχίζεται...)
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.352
Reaction score
125.299
Η μέγιστη βελτίωση απόκρισης θα ισχύει σε ενιαίες οντότητες διαρρυθμισμένες κατά τρόπον ώστε...να την είχαν μικρότερη ανάγκη.
Ακριβώς! :drinks:

Το αντίστροφο, είναι αποκαρδιωτικό (για τον μέσο χρήστη σε κοινόχρηστο σαλόνι)... :(
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Το Reference GTP είναι setup αποτελούμενο από ένα συμβατικό ηχείο προσφιλές στους κύκλους των ακροαματικόφιλων,εύκολο φορτίο και οδηγούμενο από λυχνιακό ενισχυτή push-pull με λυχνίες ΚΤ120.Θα λειτουργήσει σε τρίοδο διαμόρφωση και θα συνδεθεί το ηχείο στην έξοδο των 8Ωμ.Η αντίσταση εξόδου υπό αυτή τη διαμόρφωση θα είναι 3,9 Ωμ.

Ξεκινάμε από το ηχείο:
Ο σωλήνας ανάκλασης είναι συντονισμένος σε συχνότητα κοντινή στα 30 Hz με σχετικά υψηλό Q,ομαλή υποχώρηση και μικρές τονώσεις κεντραρισμένες σε ύψος 270Hz οφειλόμενες ενδεχομένως σε εξερχόμενη ενέργεια από ιδιορρυθμό στο εσωτερικό της καμπίνας.Υπάρχει κανονική αλληλοκάλυψη με το μεγάφωνο χαμηλών που συντονίζεται σε ύψος 60Hz.Ο JA εξηγεί ότι η τόνωση απόκρισης πάνω από τη στάθμη αναφοράς στην επόμενη οκτάβα οφείλεται στις συνθήκες μέτρησης,αλλά και η κλίση στην υποχώρηση απόκρισης του woofer δείχνει ότι η συμπεριφορά του ηχείου στις πρώτες οκτάβες θα ισορροπεί σε μια ενδιάμεση κατάσταση απόσβεσης,αφού παρεμβάλλεται και το στοιχείο από το σωλήνα ανάκλασης.



Γρήγορος ρυθμός ανόδου ως προς το woofer/mid και υποχώρηση:


Οι χαμηλότερες από την ονομαστική τιμές αντίστασης στη ζώνη 100-400 Hz αντισταθμίζονται με τονώσεις στην απόκριση στην ίδια ζώνη όπου συνυπάρχουν και οι συντονισμοί της καμπίνας,όπως φανερώνουν τα αποσβενύμενα φάσματα.Φανερώνουν αυτά επίσης και μικρότερα ποσά παραμένουσας ενέργειας γύρω από τα 300Hz.H πτώση στο πλάτος απόκρισης από την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή θα ισούται με 0,87 dB.Παρά την ευθύνη των συνθηκών μέτρησης για ένα μέρος της τονισμένης απόκρισης,αυτή η τιμή πτώσης λογαριάζεται αντισταθμισμένη.Οι συντονισμοί από την καμπίνα θα γίνονται πιο έκδηλοι σε κομμάτια με έντονη ρυθμική βάση ή ορχηστρικά ξεσπάσματα.

Στη ζώνη που εκτείνεται από τις ανώτερες μεσαίες έως και τις ανώτερες υψηλές έχουμε αρχικά επαγωγικό και κατόπιν χωρητικό χαρακτήρα στη σύνθεση αντίσταση η οποία λαμβάνει κορυφαίες τιμές και στη συνέχεια ελάχιστες.
https://www.avsite.gr/forum/threads/Αποκρυπτογράφηση-των-χροιών.86665/page-2#post-1789978
Στις αντιληπτικές ζώνες presence & bright ο ενισχυτής μας θα έχει προβιβασμένη απόκριση μέχρι 2,52 dB.H διαφορά δυναμικού στους ακροδέκτες του φορτίου θα διατηρείται με ελάχιστη παροχή ρεύματος ελέω των υψηλότερων τιμών που θα λαμβάνει εκείνο.Η τονωμένη απόκριση όμως συνοδεύεται και από υψηλότερη καταπόνηση για το στάδιο εξόδου που συνεπάγεται συντομότερη ωφέλιμη ζωή για τις λυχνίες.

Η πτώση της σύνθετης αντίστασης στην ανώτατη οκτάβα του ακουστού φάσματος δεν αντισταθμίζεται αρχικώς από την απόκριση του ηχείου.Η αντίστοιχη πτώση απόκρισης από την πλευρά του ενισχυτή μας θα φτάνει το 1,18 dB.Συνδυασμένη με τις βαθιές υποχωρήσεις από αμοιβαίες ακυρώσεις μεταξύ των δύο tweeter θα φτιάχνει έτσι εμμέσως μια κλίση υποχώρησης παρεμφερή με τη γνωστή καμπύλη-στόχο για ηχεία εντός οικιακών χώρων,συντελώντας στον προσφιλή χαλαρωτικό χαρακτήρα του ηχείου μας εντός τυπικών οικιακών χώρων.Θα εμφανίζει μια διακριτική παρουσία στο άνω μισό της ζώνης ΄΄Λαμπρότητας΄΄ και στο κάτω μισό της ζώνης του ΄΄Αέρα΄΄.Αυτή η παρουσία θα αντιστρέφει χαρακτήρα στο ανώτερο μισό της αεράτης ζώνης,εάν κι εφόσον η θέση ακρόασης δεν θα ήταν μακρινή από τα ηχεία.

Τα κέρδη απόκρισης όμως που εμφανίζονται μετά τις ακυρώσεις στο ανώτατο άκρο του φάσματος στις ζώνες συντονισμού των tweeter συντελούν στο να γίνονταν εμμέσως διακριτοί τόνοι ενδοδιαμόρφωσης στη συχνότητα που θα προέκυπταν από ήδη υπάρχουσες στο σήμα υπερηχητικές αρμονικές.Η μικρή υποχώρηση εξαιτίας της αντίστασης εξόδου του ενισχυτή στην ανώτατη οκτάβα θα είναι ξανά γύρω στο 1 dB .

Το κέρδος απόκρισης στη δεύτερη οκτάβα χάρη στο συντονισμό του οχτάϊντσου μεγαφώνου και την αντίσταση εξόδου στον ενισχυτή μας θα είναι τάξης 2,5dB.To κάτω όριο απόκρισης θα επεκτείνεται χάρη στο συντονισμό της οπής ανάκλασης περίπου στα 30 Hz.Η δε πτώση αντίστασης σε αυτό το ύψος ελέω συντονισμού της οπής αντιστοιχεί ακριβώς στην ονομαστική τιμή,οπότε λογαριάζουμε ότι δεν θα προκύπτει περαιτέρω κέρδος ή υποχώρηση ως προς τη στάθμη αναφοράς από τον ίδιο τον ενισχυτή.Συμπεραίνεται λοιπόν ότι τα ηλεκτρομηχανικά χαρακτηριστικά του ίδιου του ηχείου δεν οδηγούν σε χαρακτηριστική υποαπόσβεση,αλλά ο συνδυασμός με την υψηλή αντίσταση από το λυχνιακό στάδιο εξόδου θα δίνει ένα επιπλέον κέρδος στη δεύτερη οκτάβα και θα ωθεί το ενιαίο σύνολο προς συμπεριφορά υποαπόσβεσης.Αυτή θα συνοδεύεται και από μεγαλύτερη καταπόνηση του ενισχυτή μας κατά τα γνωστά.Στη ζώνη κάτω από το συντονισμό του σωλήνα,σε ύψος 23 hz περίπου,θα ισχύει κι ένα μικρό κέρδος απόκρισης από τον ενισχυτή σε τάξη 1dB.

Περνάμε κατόπιν στον ενισχυτή μας...
Απόκριση συχνότητας σε φορτίο 8Ωμ η μπλε καμπύλη και η μαύρη σε εικονικό σύνθετο φορτίο:

Με όριο αρμονικής παραμόρφωσης συν θόρυβο 1% αποδίδει σε φορτίο 8Ωμ από την ομόλογη τάπα μέγιστη ισχύ 20 Watt.Με τα ηχεία μας που έχουν ευαισθησία 86dB/2,83V/m αυτή η τιμή αντιστοιχεί σε στάθμες κορυφής περίπου 96dB σε απόσταση δύο μέτρων και μέση συνεχόμενη τάξης 80dB.Σε αυτές τις στάθμες η ολική παραμόρφωση θα έχει τιμή 56dB κορυφής και 40dB μέση συνεχόμενη.Αμφότερες αντιληπτές,αλλά το στοιχείο που διασώζει την ακροαματική απόδοση του setup είναι ότι η συνεχόμενη στάθμη παραμόρφωσης σε αρκετές οικιακές περιπτώσεις θα επικαλύπτεται εν μέρει από το θόρυβο υποβάθρου,με πρόστιμο το συμπιεσμένο δυναμικό περιθώριο.

Όταν όμως αποδίδονται 20 Watt στα 8Ωμ,στην μέγιστη τιμή της σύνθετης αντίστασης κατά το συντονισμό του μεγαφώνου στην δεύτερη οκτάβα,θα αποδίδονται περίπου 5 Watt.Συνδυαζόμενα με το κέρδος απόκρισης από την υποαπόσβεση,αυτή η τιμή θα αντιστοιχεί σε όμοιες περίπου στάθμες κορυφής και συνεχόμενες.Καταλαβαίνουμε λοιπόν σε αυτό το σημείο γιατί το ηχείο μας μολονότι συμβατικό και με χαμηλή ευαισθησία είναι συμβατό με λυχνιακούς ενισχυτές.Υπό την προϋπόθεση βεβαίως να μην ξεπερνάμε τις μέγιστες ωφέλιμες στάθμες.

Από το φάσμα αρμονικής παραμόρφωσης για τιμή ισχύος 5 Watt σε καθαρό τόνο 50Hz - που δεχόμαστε για λόγους απλοποίησης ότι θα ισχύει χονδρικά και σε ανώτερη τιμή φορτίου από τα 8Ωμ - προκύπτει ότι η δεύτερη αρμονική συνιστώσα θα έχει τιμή κατώτερη κατά 42dB με την τρίτη αρμονική κατά 52dB.Η δεύτερη αρμονική θα επικρατεί έχοντας ακουστότητα διπλάσια και λίγο περισσότερο από την τρίτη.Η δεύτερη αρμονική σε ύψος 100 Hz και στάθμες 56dB κορυφής και 40dB συνεχόμενη θα έχει ομοίως διπλάσια και κάτι ακουστότητα σε σύγκριση με το κατώφλι ακοής σ'εκείνη τη ζώνη.

Οι κυριότερες συνιστώσες από ενδοδιαμόρφωση υπό ίδιες συνθήκες θα έχουν στάθμες στα όρια της ακουστότητηας,πάντα υπό την προϋπόθεση να μην υπερβαίνουμε τα όρια ωφέλιμης λειτουργίας.

Οι πρώτες αρμονικές από την παραμόρφωση του ενισχυτή μας,τονισμένες από τον θεμελιώδη συντονισμό του μεγαφώνου,θα συνεργούν με τους χρωματισμούς της καμπίνας στο ανώτερο μισό της τρίτης οκτάβας για να δώσουν τονώσεις στις ζώνες Fat Bass,Thick & Impact μαζί με ξεκίνημα από Warm & Muddy.

Η απόδοση τετραγωνικού παλμού συχνότητας 10KHz υπό τρίοδη διαμόρφωση και την τάπα των 8Ωμ φανερώνει μικρή υπερύψωση χωρίς διακριτούς κωδωνισμούς.Οι ελαφρές κλίσεις στο οριζόντιο επίπεδο φανερώνουν μια λανθάνουσα ροπή γι αύξηση κέρδους ενίσχυσης στις τελευταίες οκτάβες που θα προσέδιδε μια εντύπωση ευκρίνειας στην ακρόαση,χωρίς αυτή ν'ανταποκρινόταν στο πραγματικό περιεχόμενο του σήματος.

Τα ποσοστά αρμονικής παραμόρφωσης στον ενισχυτή μας υπό την εξεταζόμενη διαμόρφωση κατέρχονται μέχρι 20dB στις ανώτερες υψηλές και λιγότερο στην τελευταία οκτάβα,οπότε δεν αναμένεται να σημειωθούν αισθητές εξάρσεις με τη συνδρομή τους σ'εκείνες τις ζώνες.Αυξάνεται όμως κατά μερικά dB η στάθμη στις συνιστώσες από ενδοδιαμόρφωση για συνιστώσες από υπερηχητικές αρμονικές ή συντονισμούς - όπως από κεφαλές κινητου πηνίου - που θα κείτονταν άνω των 20KHz.


Το Reference GTP αναμένεται να αποδίδει με αρκετά σαγηνευτικό τρόπο,τονική θερμότητα και με αίσθηση ευκρίνειας σε μεσαίες προς χαμηλές στάθμες όσα ιδιώματα δεν θα απαιτούν ισχυρές εκτονώσεις ενέργειας υπαγόμενης κιόλας σε ευρεία ζώνη του φάσματος.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ας εξετάσουμε τώρα και την ενιαία οντότητα με το χώρο.

Για να μπορούσε να υπάρξει ωφέλιμη απόκριση στην πρώτη οκτάβα,το ηχείο μας θα χρειαζόταν χώρο με ανώτερη διάσταση γύρω στα 5 μέτρα.Θα ήταν πολύ σημαντικό ν'αποφευχθεί τιμή διάστασης που να προσεγγίζει τα 5,73 μέτρα.Αυτό το στοιχείο όμως θα εντείνει ακόμα περισσότερο την απόκριση του σωλήνα ανάκλασης και θα δυσχεραίνει την κατάσταση σε πρόγραμμα με διακεκριμένη ενέργεια στις χαμηλές.Δεν μπορεί επίσης να πλησιάσει πολύ στο οπίσθιο τοίχωμα,επειδή το κέρδος θα ενίσχυε την υποαποσβενύμενη συμπεριφορά στο setup με τον λυχνιακό μας ενισχυτή.

Η κεντρική συχνότητα συντονισμού του μεγαφώνου χαμηλών σε ύψος 60Hz κείτεται σε ζώνη όπου θα γειτονεύει με θεμελιώδη αξονικό ρυθμό συντονισμού από το ύψος των τυπικών Ελληνικών κατοικιών και πιθανώς με δεύτερη αρμονική από το μήκος.Θα έπρεπε κιόλας να μη βρίσκεται περικυκλωμένος από ιδιοσυχνότητες χώρου σε ύψη 50Hz & 70Hz αντιστοίχως.Και αυτό σημαίνει ότι σε τυπικό αφρόντιστο χώρο θα γίνεται πιο έντονα αντιληπτή η ροπή της ενιαίας οντότητας προς την υποαπόσβεση καθώς θ'ανερχόταν η στάθμη.

Τα στοιχεία που αποθηκεύουν ενέργεια κατά την ευθυγράμμιση χαμηλών βρίσκονται επίσης σε ζώνη όπου εδρεύουν θεμελιώδεις τόνοι ακουστικών οργάνων και κυρίως η ρυθμική βάση αποτελούμενη από μπάσο ηλεκτρικό - μπάσο τύμπανο.Σε σύγχρονα ιδιώματα με τον λυχνιακό μας ενισχυτή,τα κρουστικά σήματα αναμένεται να ακούγονται με την ενέργειά τους πιο παρατεταμένη απ'όσο προβλεπόταν στο master.

Στη ζώνη κρος μεταξύ μεγαφώνου χαμηλών και του μεγαλύτερου tweeter σε ύψος 2,5KHz η υποχώρηση ενέργειας εντείνεται σε προσανατολισμό εκτός άξονα στο οριζόντιο επίπεδο όπως φαίνεται στην πρώτη από τις επόμενες παραστάσεις.Στο κάθετο επίπεδο εντείνεται πτώση ενέργειας στη ζώνη κρος όπως φαίνεται στη δεύτερη.Άρα χρειάζεται κλίση των ηχείων κατά τρόπον ώστε η ακρόαση να επιτελείται ακριβώς επί του άξονα στο οριζόντιο επίπεδο.

Στη δεύτερη παράσταση η ευθεία γραμμή αντιστοιχεί στο ύψος του ανώτερου tweeter στο κατακόρυφο επίπεδο και όπως αναφέρει ο JA μικρές τονώσεις ενέργειας στο πρώτο μισό της της τελευταίας οκτάβας σε απόκλιση άνω των 5 μοιρών προς τα κάτω από το επίπεδο του μικρότερου tweeter υπαγορεύουν τα αυτια του ακροατή να βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με το κατώτερο tweeter - και όχι παρακάτω,διότι θα εντείνεται τότε η πτώση ενέργειας στο δεύτερο μισό.

Σε συνδυασμό με τον ενισχυτή μας,η πτώση ενέργειας στο οριζόντιο επίπεδο θα αντισταθμίζεται κατά 1dB περίπου σε ύψος 2,5KHz εκτός άξονα στο οριζόντιο επίπεδο,ενώ δεν θα ισχύει ουσιαστικά τόνωση ως προς τη στάθμη αναφοράς στις ανώτερες υψηλές,τουναντίον θα σημειώνεται πτώση κατά 1,18 dB στη ζώνη γύρω από τα 15KHz και 0,87 γύρω στα 20KHz.
Με αυτές τις αποκλίσεις στην απόκριση εκτός άξονα και τις πτώσεις απόκρισης στη ζώνη των 15 KHz,η μιγαδική παρουσία του συνόλου μας στις ανώτερες και ανώτατες υψηλές θα διαμορφώνεται σε κρίσιμο βαθμό από την απορροφητική ή μη σύσταση των επιφανειών στο χώρο ακρόασης και από την απόσταση ακρόασης που θα ορίζει το λόγο άμεσης ενέργειας προς εκείνη από το πεδίο αντήχησης.Θα ήταν απαραίτητες διαχυτικές διατάξεις με εύρος δράσης που θα διατηρούσε την περιεχόμενη ενέργεια στη ζώνη γύρω από τα 2,5KHz,τις ανώτερες υψηλές και γύρω από τα 15KHz όπου εμφανίζεται η πτώση,ενώ στην ανώτερη ζώνη συνήθως οι τυπικοί οικιακοί χώροι εφαρμόζουν από μόνοι τους απορρόφηση,ιδίως όσο μεγαλώνει η απόσταση από τα ηχεία.

Εκείνο που θα αναβίβαζε επίσης την απόδοση του Reference GTP είναι η συνεργασία με sub μεγάλης κλειστής καμπίνας και συχνότητα συντονισμού στη βάση της πρώτης οκτάβας και κροσάρισμα σε ύψος ανώτερο από το συντονισμό του μεγαφώνου χαμηλών στα κύρια ηχεία.

Είναι όπως διαπιστώνεται παράλογη η προσδοκία από οποιονδήποτε συνδυασμό ανεξάρτητου ενισχυτή-παθητικών ηχείων να μην κατέληγε σε...κουδουνίστρα ή μειωμένη ευκρίνεια εντός οποιουδήποτε χώρου,επειδή έτσι θα άρεσε στα αυτιά μας που ΄΄ξέρουν καλύτερα΄΄.Και γίνεται ολοφάνερη η αναγκαιότητα ενεργών ηχείων που θα διέθεταν προσαρμογή απόκρισης ανάλογα με την όλη διαρρύθμιση σε δεδομένο χώρο,καθώς και άνω του ενός ενεργά sub που θα παρέχουν εναλλακτικές καμπύλες απόκρισης για προσαρμογή στις επιδράσεις του χώρου και ιδιαίτερες προτιμήσεις του χρήστη.Τέτοιου βεληνεκούς συσκευές ήδη κυκλοφορούν για οικιακή χρήση προσφέροντας λύσεις που αρκετοί αγνοούν πόσο αναγκαίες θα τους ήταν.

"Και τώρα πόσο χαζούς μας περνάς,αφού διαθέτεις το σχετικό βοήθημα από το Stereophile;" μου λέει με ανήσυχο τόνο o Αριστείδης Κοψοχρονιάς...'Έτσι μπορώ κι εγώ να αναλύω συστήματα...Αλλά προτιμώ να το ακούω αντί να φτιάχνω έγγραφα"

-΄΄Αλίμονο αν δεν μπορούσες,αφού είσαι έκφανση της προσωπικότητας του γράφοντος...Μόνο που αποκλείεται να τα ξεχώριζες όλα αυτά ακούγοντας...προτού να το έχεις πληρώσει πρώτα το Reference GTP... ΄΄;)
Αυτό ακριβώς ήταν και το ζήτημα προς απόδειξιν,ότι εκτιμώντας τα κατάλληλα δεδομένα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε - και μέσω συμπερασμάτων που δεν μας εξηγούν οι δοκιμαστές - το πώς θα ακουγόταν ένα setup εντός δεδομένου χώρου χωρίς καν να έλθουμε σε επαφή μαζί του.

"Εκτός θέματος είσαι Αρι-Σαν..." αποκρίνεται ο Μιγιάγκι-Χτος χωρίς ν'αφήνει ούτε στιγμή τη θέση του λωτού."Άμα ίσχυε κάτι τέτοιο,σημασία δεν έχει πόσο χαζούς θα μας θεωρούσε,αλλά να τον...διαψεύδαμε εμπράκτως,αφού η πράξη θα είχε μεγαλύτερη βαρύτητα από τη θεωρία...":sneaky:
Εγώ όταν σας λέω πάρτε ενεργά, κάνετε του κεφαλιού σας.
Άντε βγάλτε τα πέρα τώρα. :D...
Κύρια βιβλιογραφία:

Floyd Toole : Sound Reproduction Loudspeakers and Rooms
Philip Newell & Keith Holland : Loudspeakers for Music Recording and Reproduction
http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm
Esa Merilainen : Current Driving of Loudspeakers
Martin Colloms : High Performance Loudspeakers: Optimising High Fidelity Loudspeaker Systems
https://www.stereophile.com/equipmentreviews
 
Last edited:

melina

Cargo 200
Μηνύματα
22.882
Reaction score
41.109
Τελικά τι θέμε; δωμάτιο με ανακλάσεις γιατί έτσι κι αλλιώς δεν τις καταλαβαίνουμε ή όσο πιο απορροφητικό γίνεται για να τις εξαλείψουμε τελείως και να παίρνουμε μόνο άμεσο ήχο από τα ηχεία;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Τελικά τι θέμε; δωμάτιο με ανακλάσεις γιατί έτσι κι αλλιώς δεν τις καταλαβαίνουμε ή όσο πιο απορροφητικό γίνεται για να τις εξαλείψουμε τελείως και να παίρνουμε μόνο άμεσο ήχο από τα ηχεία;
Δεν θέλουμε τον άκρως απορροφητικό πόλο ως προς το ανωτέρω δίλημμα,διότι θα αποσπούσε η εφαρμογή του πολύτιμη ενέργεια από το δυναμικό περιθώριο στην ενιαία οντότητα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.352
Reaction score
125.299
Δυστυχώς αγαπητέ μου μπούτχια, όσο κι αν μαλλιάσει η ιντερνετική σου γλώσσα, υπάρχει μια μερίδα αγοραστών, που αν δε το "ακούσουν" (στο χώρο του αντιπροσώπου, χωρίς σαμπ, κλπ) δε το αγοράζουν, λες και κάτι θα καταλάβουν ακούγοντάς το. :D

Έχεις όμως αποδείξει αναμφισβήτητα 2 πράγματα:

1) δεν έχει νόημα να το ακούσουν πριν το πάρουν.

2) μπορείς να προβλέψεις ακριβώς πώς θα παίξει.

Σε συνδυασμό με τα γνωστά ("πάρτε ενεργά" :D, παίρνετε σαμπ μέχρι να σβήσει ο ήλιος) έχεις αφήσει γραπτή απόδειξη των απλών δεδομένων του όντιο, στο γνωστό σύμπαν. :drinks:

Θενκς εγκέν. :hi:
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.212
Reaction score
26.967
Δεν ξερω εαν εχει γραφτει καπου..
Η διαχειριση της αδρανειας και κυρια της στατικης δε μπορει να εχει στο πεδιο χρονου την ιδια κλασματικη αναλογια μαζας μεγαφωνου/ισχυς ενισχυτη... παντα οι ελαφροτεροι κωνοι θα εχουν υπεροχη εναντι βαρυτερων οταν κλειθουν να αναπαραξουν ιδιο συχνοτικο περιεχομενο στο ωφελιμο ευρος λειτουργιας τους...
Ενα παπι 10 ιππων 0-40km εχει την καλυτερη εκκινιση και φρενα απο ενα τριαξονικο 500 ιππων (αδειο ή τρακτορα εστω :p)
Και κατι απο σερβο ειχα ποσταρει αλλου πηγε ακλαφτο μαλλον...
http://www.rythmikaudio.com/technology.html
Αυτό λογικά φαίνεται πολύ σημαντικό, συνεπώς πάρα πολύ ενδιαφέρον.
Το θέμα είναι, έχει τρόπο ο καταναλωτής να ελέγξει αυτό το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, μετριέται αυτό ή είναι αναγκασμένος να εμπιστευτεί τους ισχυρισμούς εκάστου κατασκευαστή?
Υπάρχουν άνω και κάτω όρια στη μάζα του μεγαφώνου και είναι τα όρια αυτά μεταβαλλόμενα και εξαρτώμενα από την ισχύ του ενισχυτή? Και ποιαν ισχύ, μιας και δεν ακούμε πάντα στην ίδια στάθμη? Το πράγμα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, γιατί δεν είναι μόνο η μάζα που θα καθορίσει την αδράνεια του μεγαφώνου, αλλά και η γενικότερη κατασκευή. Υπάρχουν κάπου πληροφορίες για όλα αυτά?
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Αυτό λογικά φαίνεται πολύ σημαντικό, συνεπώς πάρα πολύ ενδιαφέρον.
Το θέμα είναι, έχει τρόπο ο καταναλωτής να ελέγξει αυτό το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, μετριέται αυτό ή είναι αναγκασμένος να εμπιστευτεί τους ισχυρισμούς εκάστου κατασκευαστή?
Υπάρχουν άνω και κάτω όρια στη μάζα του μεγαφώνου και είναι τα όρια αυτά μεταβαλλόμενα και εξαρτώμενα από την ισχύ του ενισχυτή? Και ποιαν ισχύ, μιας και δεν ακούμε πάντα στην ίδια στάθμη? Το πράγμα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, γιατί δεν είναι μόνο η μάζα που θα καθορίσει την αδράνεια του μεγαφώνου, αλλά και η γενικότερη κατασκευή. Υπάρχουν κάπου πληροφορίες για όλα αυτά?
Θεωρώ ότι τέτοια ερωτήματα δεν χρειάζονται περαιτέρω επεξήγηση για όσους έχουν διαβάσει προσεκτικά τα προηγούμενα.

Δεν χρειάζεται να σερβίρονται έτοιμα υπό μορφή...menu όλα τα νουμεράκια από τις παραμέτρους Thiele-Small για δεδομένη κατασκευή προκειμένου να βγαίνει κάποιο συμπέρασμα.Αρκεί να εξασκούμε γνώση και παρατηρητικότητα.

Και για ποια χαρακτηριστικά λοιπόν θα ψάχνουμε;

- Πρώτη περίπτωση,μεγάφωνο χαμηλών με μεγάλη διάμετρο,το οποίο θα εκτελούσε μικρές διαδρομές προκειμένου να ενεργοποιήσει τον κατάλληλο όγκο αέρα για δεδομένη χαμηλή συχνότητα.

- Δεύτερη περίπτωση,μεγάφωνο χαμηλών με μικρότερη διάμετρο - άρα μακρινές διαδρομές για δεδομένο κάτω συχνοτικό όριο - και πηνίο φωνής υποκρεμασμένο μέσα στο μαγνητικό διάκενο.

- Σε κάθε περίπτωση μαγνητικό σύστημα με μέγεθος κατασκευής θηριώδες σε σχέση με το μέγεθος του κώνου,ώστε η εκάστοτε ενεργή μάζα να κινείται με τη δέουσα επιτάχυνση για δεδομένη εφαρμογή.

- Σε κάθε περίπτωση φαρδύτερο και κοντύτερο πηνίο φωνής με ανάλογα περιθώρια από το μαγνητικό διάκενο.

Η ποιότητα απόσβεσης ενός συστήματος γύρω από το θεμελιώδη συντονισμό του φανερώνεται από κέρδος που θα επεκτείνει χαμηλότερα το κάτω όριο απόκρισης και από την κλίση υποχώρησης μετά το κάτω όριο απόκρισης.

- Σε κάθε περίπτωση,στιβαρές καμπίνες με Q συστήματος 0,6 - 0,7 και μεγάφωνα οδηγούμενα με τελικό ενισχυτή δεχόμενο σήμα ψηφιακά φιλτραρισμένο και ισοσταθμισμένο κατάλληλα και χωρίς παρεμβολή παθητικού κροσόβερ.

- Όπου παρεμβάλλεται παθητικό κροσόβερ,παύει να υπάρχει γρήγορη ανταπόκριση των woofer.

- Πρώτη εκδοχή,στιβαρή σφραγισμένη καμπίνα και μεγάφωνα μακρινών διαδρομών



- Δεύτερη εκδοχή στιβαρή και μεγάλη σε μέγεθος καμπίνα ανάκλασης χαμηλών ή γραμμής μεταφοράς,ούτως ώστε να είναι η διάταξη κανονικά και όχι αφύσικα ζυγισμένη να συντονίζεται σε τονικά ύψη ευρισκόμενα κάτω από τους θεμελιώδεις τόνους μουσικών οργάνων και κοντά στη συχνότητα αποκοπής δεδομένου δωματίου.Χωρίς παρεμβολή παθητικού κροσόβερ.



- Ένα σύστημα μεγάλων διαστάσεων όπου το μεγάφωνο χαμηλών εκτελεί μικρές διαδρομές είναι σε πολύ πλεονεκτικότερη θέση ως προς τη γραμμική λειτουργία για δεδομένο κάτω όριο απόκρισης,συγκρινόμενο μ'ένα μικρότερων διαστάσεων όπου το αντίστοιχο μεγάφωνο θα εκτελούσε μεγαλύτερες διαδρομές με ανώτερη ταχύτητα.

- Συστήματα μικρών διαστάσεων καταπονούνται περισσότερο ως προς δεδομένο κάτω όριο απόκρισης.

- Ένα σύστημα μικρότερων διαστάσεων υπερτερεί έναντι του μεγαλύτερου σε τυπικούς οικιακούς χώρους,εφόσον τα μεγέθη της κατασκευής επιτρέπουν συνήθως ευκολότερα την εφαρμογή πολλαπλών ανεξάρτητων μονάδων που θα εξομάλυναν την μεταβατική απόκριση της ενιαίας οντότητας έναντι του μοναδικού υποβαθυφώνου.

- Υπερτερεί επίσης στο ότι τα μεγάφωνα μικρών διαστάσεων τείνουν να αποδίδουν γραμμικότερα σε οκτάβες ανώτερες από το προβλεπόμενο εύρος απόκρισης στις πρώτες οκτάβες.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.352
Reaction score
125.299
Ένα σύστημα μικρότερων διαστάσεων υπερτερεί έναντι του μεγαλύτερου σε τυπικούς οικιακούς χώρους,εφόσον τα μεγέθη της κατασκευής επιτρέπουν συνήθως ευκολότερα την εφαρμογή πολλαπλών ανεξάρτητων μονάδων που θα εξομάλυναν την μεταβατική απόκριση της ενιαίας οντότητας έναντι του μοναδικού υποβαθυφώνου.

- Υπερτερεί επίσης στο ότι τα μεγάφωνα μικρών διαστάσεων τείνουν να αποδίδουν γραμμικότερα σε οκτάβες ανώτερες από το προβλεπόμενο εύρος
;)
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.212
Reaction score
26.967
Δεν έχω καταφέρει να διαβάσω ακόμα ολόκληρο το νήμα. Ούτε καν το μισό.
Διαβάζω σιγά σιγά και με προσοχή. Όταν έχω καθαρό μυαλό, κάτι όχι τόσο συχνό δυστυχώς...
 





Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
ρε συ Νίκο σοβαρολογείς τώρα!! πανηγυρίζεις σα μικρό παιδί επειδή ο φίλος που προφανώς και δεν γνωρίζει τα όργανα είπε κάτι εκεί για κλαρινέτα και σαξόφωνα?? γιατί δε ρωτάς εμένα ας πούμε σε blind test?? αλλά φταίει ο Μπουτίας που γράφει γενικολογίες και ο Λάκης που τρέχει να κάνει αυτά που λέει.. τα χάλκινα παίζουν εκεί και τα ξύλινα πιο παραπέρα..

όλα τα όργανα παίζουν κουρδισμένους αυστηρά τόνους και όχι σε όλο το range που αναφέρει από-έως.. τα όργανα δεν είναι γεννήτριες!! μόνο τα παλιά σύνθι είχαν γεννήτριες αλλά και αυτά είχαν κλαβιέ με νότες..οι συχνότητες από τις νότες είναι συγκεκριμένες!! και μπορείτε να τις δείτε εδώ.. εδώ η μοναδική (και σπάνια) περίπτωση που ένα όργανο μπορεί να παίξει glide/slide (γλίστριμα) από μια νότα σε άλλη με ενδιάμεσες συχνότητες είναι τα άταστα όργανα (strings) και η ηλεκτρική κιθάρα σε σόλο παίξιμο.. άντε και τα παλιά σύνθις.. αυτό όμως είναι σπάνιο..

πάνω στο επίμαχο σημείο λοιπόν της μέτρησης του HL5 (152 Hz) δεν υπάρχει μουσικός τόνος.. δεν είναι βλάκας ο Allan Shaw να κουρδίσει λάθος!! υπάρχουν δυο (2) μουσικοί τόνοι που είναι κοντά, οι D3 147Hz (Ρε3) και D#3 156Hz (Ρε3 δίεση).. αυτές οι δύο νότες.. τίποτε άλλο!! όσα 'περάσματα' λοιπόν υπάρχουν μέσα στο μουσικό κομμάτι από μουσικά όργανα ή ανθρώπινες φωνές που περιέχουν αυτούς τους δυο (2) θεμελιώδεις τόνους ή αρμονικές άλλων τόνων πάνω σ' αυτούς, μπορεί θεωρητικά να φέρουν ένα ελάχιστο 'φούσκωμα' στις δυο αυτές παραπλήσιες συχνότητες κάτι σαν delay/echo..

με δεδομένο λοιπόν ότι δεν υπάρχει νότα να περνά από τους 152 προχωράμε στην πραγματικότητα που λέει πως ούτως άλλωστε οι φυσικοί μουσικοί τόνοι συνήθως εμπεριέχουν delay/echo και μάλιστα με πολύ μεγαλύτερους χρόνους αντήχησης από αυτούς της μέτρησης (πχ delay αιθουσών συναυλιών ή και στούντιο).. αυτό λοιπόν το θεωρητικό και δυνητικά ελάχιστο φούσκωμα, αν ακουγόταν (δεν ακούγεται!!) θ' ακουστεί φυσικότατα σε συνάρτηση με τον φυσικό ήχο..

ξεκολλήστε από τα PDF, έχετε καεί με τις μετρήσεις και τα γκραφς, πηγαίνετε ν' ακούσετε κανένα καλό σύστημα και κυρίως καμιά συναυλία σε κάνα Μέγαρο ή κάνα live σε κάνα κλαμπ.. και για οτιδήποτε αφορά τη μουσική (τα ηχεία μουσική παίζουν) ρωτάτε και κάναν άνθρωπο που γνωρίζει.. δεν ειν κακό.. ξέρετε τέτοιους ανθρώπους..
Μια ανταπόκριση σε όσα ενδιαφέροντα επισημαίνει ο SUDOKU μπορεί να γίνει εν συντομία,θα έχει όμως τρία σκέλη.

Το πρώτο σκέλος αφορά στην έννοια που έχει το μέγεθος Q κάτι που έχει ήδη αναλυθεί επαρκώς.Ένας διακριτός συντονισμός κείμενος πάνω σε δεδομένη κεντρική συχνότητα δεν επιδρά αποκλειστικά σ'εκείνη,αλλά και σε γειτονικές αυτής σε βαθμό διαφοροποιούμενο και σε συνάρτηση πάντα με την τιμή Q που τον συνοδεύει.Το ίδιο ισχύει παρεμπιπτόντως και σε εφαρμοζόμενα φίλτρα πάνω στο σήμα ως προς την κεντρική τους συχνότητα.

Ανάλογη κατανομή επίσης ισχύει και ως προς την κεντρική συχνότητα διαφόρων κρουστών οργάνων,δηλαδή το τονικό ύψος όπου θα παραγάγουν εκείνα την ανώτατη δυνατή ενέργεια.
upload_2019-5-12_13-40-32.jpeg

Είναι δε χαρακτηριστικόν σε τέτοιες περιπτώσεις ότι η ΄΄κυρίαρχη΄΄ ενεργειακά συχνότητα ποικίλει εξαρτώμενη από παράγοντες όπως κατασκευή δεδομένου drum set,τεχνική χτυπήματος,τεχνική ηχογράφησης κ.ο.κ.

Γι αυτό το λόγο και δεν ισχύουν φιξαρισμένα τονικά ύψη ισοστάθμισης κατά τη μίξη των κρουστών σε διαφορετικές μουσικές παραγωγές.Η εύρεση για τη συναφή κεντρική συχνότητα στην εκάστοτε παραγωγή επιτελείται χάρη σε μεθόδους όπως φασματική ανάλυση κι εφαρμογή φίλτρων αποκοπής,οι οποίες δεν θα αναλυθούν στο παρόν.
upload_2019-5-12_13-42-3.jpeg


Ταμπούρα:


Επιπροσθέτως,οποιαδήποτε τόνωση ισχύει στη ζώνη των χαμηλών θα επηρεάζει και τις ανώτερες οκτάβες.Γι αυτό εξάλλου κάθε διαδικασία ισοστάθμισης έχει φορά από το κατώτερο όριο του ακουστού φάσματος προς το ανώτερο και ποτέ αντίστροφη.

Το δεύτερο σκέλος έχει επίσης αναλυθεί και αναφέρεται στους διαφορετικούς χρόνους εξασθένησης της ενέργειας σε χωρικές πληροφορίες και φθόγγους παραγόμενους από διαφορετικά μουσικά όργανα,καθώς και τη θεμελιώδη ανάγκη να ξεχωρίζει καθαρά τόσο ένας μηχανικός ήχου όσο και ο αποδέκτης-μέσος ακροατής την ενεργειακή παρουσία του ενός από το άλλο κατά τη συνύπαρξη μέσα σε μια μίξη.

To τρίτον και...΄΄μακρύτερον΄΄ αφορά στο φαινόμενο της Αναρμονικότητας.Αρκετά μουσικά όργανα παρουσιάζουν στο φάσμα τους αρμονικές συνιστώσες οι οποίες δεν θα ήταν ακέραια πολλαπλάσια της εκάστοτε θεμελιώδους.Αυτό το φαινόμενο έχει μελετηθεί ενδελεχώς σε έγχορδα όργανα κι έχουν οριστεί λ.χ. στην περίπτωση του πιάνου σχετικές παράμετροι και συντελεστές.


Εκτός των εγχόρδων,διακριτά φαινόμενα αναρμονικότητας υφίστανται σε κρουστά όργανα όπως μπάσο τύμπανο,ταμπούρο, marimba,ξυλόφωνο κ.α. με το φάσμα των κυμβάλων - που δεν μας απασχολεί στο παρόν - να έχει την τιμητική του αποτελούμενο κυρίως από αναρμονικές συνιστώσες.Μπορούν επίσης να εισαχθούν τέτοιες και στο φασματικό περιεχόμενο ηλεκτρονικών οργάνων κατά την παραγωγή ενός έργου.

Χωρίς να καταφύγουμε σε αράδιασμα εγγράφων,έχει πιστοποιηθεί πειραματικώς ότι η παρουσία αναρμονικών συνιστωσών μπορεί να ενισχύσει μια αίσθηση ακροαματικής ΄΄θερμότητας΄΄,΄΄ζωηρότητας΄΄ και ανάλογα με το πλήθος,τονικό ύψος κι ενέργεια θα μπορούσε να προκύψει μέχρι και μια αίσθηση ΄΄τραχύτητας΄΄.Τα αποτελέσματα γίνονται και λίγο πιο...χαοτικά όσο μεγαλώνει η ηλικία των ακροατών μετά το 25ον έτος.

Ένας συντονισμός χάρη στο εύρος ζώνης όπου επιδρά γύρω από την κεντρική του συχνότητα είναι δυνατόν να ενισχύσει την ακουστότητα σε αναρμονικές συνιστώσες κείμενες σε ύψη πλησίον αυτής.Κι εδώ περαιτέρω πειραματικά δεδομένα έχουν επιδείξει ότι ο εμπλουτισμός του σήματος με αναρμονικές συνιστώσες έχουσες συντελεστή αναρμονικότητας Β ίσον προς 0,0006 ως προς θεμελιώδεις τόνους υπαγόμενους στη ζώνη 50-450 Hz οδηγεί σε αίσθηση ότι τα αναπαραγόμενα όργανα ακούγονταν πιο ελκυστικά...από τα πραγματικά.

Είναι το στοιχείο ακριβώς που θα χαρακτήριζε ο Ear...΄΄απίστευτο και όμως αληθινό΄΄.;)

Βλέπουμε λοιπόν πως όλα μπορούν να εξηγηθούν,η συνάρτηση με το ενεργειακό περιεχόμενο στο αναπαραγόμενο πρόγραμμα,όπως και το γιατί θα άρεσε σε πλήθος ακροαματικόφιλων η άποψη που προωθούν τα μοντέλα της Harbeth σε συνδυασμό με την εμπεριστατωμένη ζυγοστάθμιση καμπίνας κι ενός έξοχου μεγαφώνου όπως το RADIAL2 που είναι επόμενο να έχουν εξελιχθεί ενδελεχώς ως σύνολο από τον κατασκευαστή ύστερα από τόσες δεκαετίες επιτυχημένης παράδοσης.
 


Μηνύματα
1.866
Reaction score
4.431
Πολυ ενδιαφερουσα αυτη η αναφορα στην Αναρμονικοτητα.
Θα μπορουσε να υποθεσει καποιος βασιμα οτι μερος αυτης οφειλεται
και στις ιδιαιτερες μικρες λεπτομερειες και μεθοδους που εφαρμοζει ο καθε οργανοποιος
και σφραγιζουν το ξεχωριστο χρωμα - ακουσμα του.

Καταλαβαινουμε βεβαια και ποσο δυσκολο ειναι να αναπαραχθει
και ποσο ατελη ειναι τα γενικα θεωρητικα μοντελα στο να καταγραψουν ολα οσα ακουμε
αλλα και τι καλη δουλεια κανει το αυτι σε τετοιες περιπτωσεις.

Μπορεις να διευκρινισεις αν θελεις το εξης.
Το Χαρμπεθ προσθετει αν-αρμονικες οποτε μιλαμε για συντονισμους και "τριξιματα"
η ενισχυει τις εγγεγραμενες αν-αρμονικες που δεν κανουν στον ιδιο βαθμο τα αλλα
οποτε μιλαμε για πιστοτητα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.352
Reaction score
125.299
Είναι το στοιχείο ακριβώς που θα χαρακτήριζε ο Ear...΄΄απίστευτο και όμως αληθινό΄΄.;)
Καθόλου απίστευτο, κι εντελώς αληθινό. ;)

Είναι γεγονός πως με την ευκαιρία της πρόσφατης έκθεσης, άκουσα τα χάρμπεθ (και τα σπέντορ) σε μπιτάδικο πρόγραμμα, που ζωγράφιζαν ευχάριστα και απολαυστικότατα.

Όντως, πλέον του δέοντος ευχάριστο άκουσμα.

Δυστυχώς όμως, τουλάχιστον για τα δικά μου αυτιά, το αναληθές της ακρόασης ήταν εξευτελιστικά "παρόν", ενώ ήταν εντελώς "απών" σε όμοιο άκουσμα στα τζένελεκ, στα οποία βεβαίως το "ευχάριστο" χάδι στα αυτιά έλλειπε επιδεικτικά, αλλά υπήρχε εκείνο το άλλο, το αυτό το πράγμα που σου λέει "έτσι είναι αυτό το φλακ ρε μεγάλε, τι θες τώρα; Χάδια; Πάνε στα χάρμπεθ"...

Δε ξέρω αν γίνομαι κατανοητός, αλλά το πολύ φτηνότερο τζένελεκ, τιμωρούσε με το χάρακα το χάρμπεθ, όπως παλιά έκανε ο δάσκαλος αριθμητικής στο σχολείο, με τιμωρία ξυλιές με χάρακα στο χέρι του ανόητου μαθητή...
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.598
Μηνύματα
2.865.411
Members
37.934
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top