Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)


Μηνύματα
1.866
Reaction score
4.431
Ανέβασε και κανενα βίντεο
να δουμε τελικό αποτελεσμα in vivo
Γιατί μέχρι τώρα είναι είναι όλα in vitro...:wink:
 

Μηνύματα
414
Reaction score
891
Η εισαγωγή του αρχείου με τη σκέτη απόκριση πλάτους δεν επηρεάζει τη διορθωμένη φασική απόκριση.
Χαμός έγινε, για να δω την πρώην σιδερωμένη φασική απόκριση, χρειάζεται να βάλω phase απ' το 0 έως το 107000 στο τάμπ ranges. Τί έκανα λάθος;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Χαμός έγινε, για να δω την πρώην σιδερωμένη φασική απόκριση, χρειάζεται να βάλω phase απ' το 0 έως το 107000 στο τάμπ ranges. Τί έκανα λάθος;
Αυτό που βλέπεις όταν ΄΄σκουπίζεις΄΄ από τον πίνακα εργασίας του rePhase την εργασία διόρθωσης φάσης για να περάσεις στην επόμενη που θα σχετίζεται με την ισοστάθμιση πλάτους κανονικά δεν πρέπει να είναι ισοπεδωμένη απόκριση φάσης - που θα παραμένει ρυθμισμένη από το προηγούμενο στάδιο εφόσον δεν θα έχει κλείσει το τρέχον παράθυρο.

Θα εμφανίζεται κανονικά - εφόσον όλα θα έχουν διεξαχθεί ορθώς μέχρι τότε τουλάχιστον - καμπύλη σαν αντεστραμμένο είδωλο προς την αρχική που έπρεπε να διορθωθεί.Κατά τη διαδικασία συνέλιξης που θα εφαρμοστεί στο τελικό στάδιο για να προκύψει η διορθωμένη μορφή φασικής απόκρισης συνδυάζεται η αρχική καμπύλη με το αντεστραμμένο της είδωλο όπως θα έχει δημιουργηθεί με την διορθωτική κρουστική απόκριση από το λογισμικό.

Εάν η αρχική σου καμπύλη είχε παραπλήσια διακύμανση για να φανεί συνεχής στο παράθυρο,έχει καλώς.Ακόμα και τότε όμως σημαίνει πως κάποια στοιχεία δεν θα ήταν ικανοποιητικά διευθετημένα από την αρχική απόκριση του setup.Άλλη περίπτωση είναι να μην είχαν εφαρμοστεί καλά το filter linearization ή κάποια άλλη διόρθωση.

Θα παρουσιαστεί ενδεικτικά η διαρρύθμιση της καμπύλης σε διαδοχικά στάδια από άλλο δικό μου setup με ενεργούς δορυφόρους και ζεύγος sub.H ανώτερη παράσταση σε κάθε ζεύγος παραθύρων θα είναι το αριστερό κανάλι και η κατώτερη το δεξί.

Εισαγωγή υπερβάλλουσας φάσης (import excess phase):
1587802747786.png

1587802893935.png


Ξεδίπλωμα (από την ενότητα Ranges) της καμπύλης:
1587803217285.png

1587803259284.png


Πριν το filter linearization,η απόκριση στην υπερβάλλουσα φάση στη συγκεκριμένη ενιαία οντότητα εκτείνεται σε εύρος 2880 μοιρών (-1440 +1440)
Η υπερβάλλουσα φάση κρίνεται ως πιστότερη διόρθωση αντί της απλής Vector Averaged φασικής απόκρισης,αφού εκφράζει η πρώτη το βαθμό ακριβώς που αποκλίνει η αυθεντική απόκριση σε δεδομένη ενιαία οντότητα από την ιδανική του κατάσταση ελάχιστης φάσης.

Σε πρώτο στάδιο παρατηρούμε ικανοποιητική ομοιομορφία καμπυλών ανάμεσα στα επιμέρους κανάλια η οποία φανερώνει τη σχολαστική αρχική διαρρύθμιση του setup.Εάν σε αυτό το στάδιο ισχύουν μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των καναλιών,τότε συνιστάται αλλαγή στη διευθέτηση ηχείων-θέσης ακρόασης και μικρότερη διάσταση στο στερεοφωνικό τρίγωνο κατά τρόπον ώστε να προέκυπτε πιο διαχειρίσιμη μορφή καμπυλών .

Δεν προβλέπονται μαγικές λύσεις ή χειρισμοί.
Μετά το filter linearization (χάρη σε διαθέσιμα από τις προδιαγραφές των μοντέλων χαρακτηριστικά ) οι καμπύλες πλέον θα εκτείνονται σε εύρος στενότερο των 360 μοιρών ( Ranges > Phase -180 +180 )
1587804377457.png

1587804603172.png


Οπότε για να γίνει ακριβέστερα η διόρθωση,μπορούμε να επαναφέρουμε το Ranges σε μικρότερο εύρος.
1587804850614.png

1587804896400.png


Θα συνεχιστεί σε λίγο με εμφάνιση διόρθωσης στην υπερβάλλουσα φάση από την ενότητα Paragraphic Phase EQ...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Δες και τα υπόλοιπα, όχι μόνο το SPL.
Όπως και οποιαδήποτε εκδήλωση στη ζωή μας,θεωρώ πολιτικές πράξεις κάποια ενασχόληση και τους όρους υπό τους οποίους γίνεται.

Πολιτική επίσης είναι η επιλογή να μην κυνηγώ ο ίδιος φευγαλέα μεγέθη.Κρίνω πως δεν έχω τίποτα ν'αποδείξω για δικό μου λογαριασμό σε τέτοιους τομείς.

Ιδίως όταν έχει ήδη τεκμηριωθεί από σχετικές μελέτες πως οι πλέον διακριτές διαφορές από το ακουστικό μας σύστημα εδρεύουν σε διαφορές στάθμης στο πεδίο της συχνότητας.
Ανέβασε και κανενα βίντεο
να δουμε τελικό αποτελεσμα in vivo
Γιατί μέχρι τώρα είναι είναι όλα in vitro...:wink:
Αδίκως ΄΄ταλαιπωρείς΄΄ το πληκτρολόγιο με τέτοια επιχειρήματα.

Η δική μου συμμετοχή έγκειται στη χορήγηση κατάλληλων εργαλείων με προοπτική καθένας ενδιαφερόμενος να τα χρησιμοποιήσει για δικό του λογαριασμό και να πετύχαινε υπό τις ιδιαίτερες για τον ίδιο συνθήκες.
 
Last edited:

Μηνύματα
414
Reaction score
891
Ναι εγώ σιδέρωσα την απόκριση φάσης σχεδόν σε όλες τις συχνότητες (αν και διευκρίνησες να μην το κάνουμε εφόσον μέχρι τη συχνότητα κρος ήταν ομαλό) και μετά εισήγαγα τα φίλτρα του REW, τότε έγινε χαμούλης. Σημειώνω οτι έχω 2.1, αν έχει κάποια διαφοροποίηση στη διαδικασία. Είναι λίγο σπαζοκεφαλιά η όλη διαδικασία. Το απόγευμα θα μαζέψω σ ένα αρχείο word μόνο τα δικά σου πόστ για να είναι πιο εύκολο να βλέπω τα διαδοχικά βήματα.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ναι εγώ σιδέρωσα την απόκριση φάσης σχεδόν σε όλες τις συχνότητες (αν και διευκρίνησες να μην το κάνουμε εφόσον μέχρι τη συχνότητα κρος ήταν ομαλό) και μετά εισήγαγα τα φίλτρα του REW, τότε έγινε χαμούλης. Σημειώνω οτι έχω 2.1, αν έχει κάποια διαφοροποίηση στη διαδικασία. Είναι λίγο σπαζοκεφαλιά η όλη διαδικασία. Το απόγευμα θα μαζέψω σ ένα αρχείο word μόνο τα δικά σου πόστ για να είναι πιο εύκολο να βλέπω τα διαδοχικά βήματα.
Δεν πειράζει και τόσο,διότι sto 2.1 είτε θα γινόταν διαχείριση χαμηλών από κάποιον επεξεργαστή,είτε το κροσάρισμα θα γινόταν από το ίδιο το sub το οποίο διαθέτει προφανώς δύο κανάλια με καθεμία έξοδο να οδεύει προς τον αντίστοιχο δορυφόρο.

Κάτι που θα πείραζε είναι η εγκατάσταση μονού sub ή ανόμοια τεμάχια που θα οδηγούσαν κατά κανόνα σε διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά απόσβεσης πάνω στο θεμελιώδη συντονισμό τους αλλά και φασικές αποκρίσεις μεταξύ των επιμέρους καναλιών.

Περίμενε κατά τα άλλα να συνεχίσει η αργότερα η επίδειξη.
 

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.442
Reaction score
15.130
Κάτι που θα πείραζε είναι η εγκατάσταση μονού sub ή ανόμοια τεμάχια που θα οδηγούσαν κατά κανόνα σε διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά απόσβεσης πάνω στο θεμελιώδη συντονισμό τους αλλά και φασικές αποκρίσεις μεταξύ των επιμέρους καναλιών.
Έχω αυτό:


και τη νεότερη του έκδοση, δηλαδή:


έχουν την ίδια καμπίνα, πιθανότατα το ίδιο woofer, σίγουρα όμως διαφορετικούς ενισχυτές (το πρώτο ΑΒ, το δεύτερο D)

Αξίζει λες τη φασαρία να τα κάνω ολόιδια;;
(Δεν τα έχω συνδεδεμένα ως "ένα ανά κανάλι"... αλλά "παράλληλα" και το cross το αναλαμβάνει το ένα από αυτά)
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Έχω αυτό:


και τη νεότερη του έκδοση, δηλαδή:


έχουν την ίδια καμπίνα, πιθανότατα το ίδιο woofer, σίγουρα όμως διαφορετικούς ενισχυτές (το πρώτο ΑΒ, το δεύτερο D)

Αξίζει λες τη φασαρία να τα κάνω ολόιδια;;
(Δεν τα έχω συνδεδεμένα ως "ένα ανά κανάλι"... αλλά "παράλληλα" και το cross το αναλαμβάνει το ένα από αυτά)
Άμα τα έχεις ήδη αποκτημένα,αμφιβάλλω ότι θ'άξιζε ο κόπος.Εάν εξετάζεις τώρα απόκτηση,προμηθεύσου ίδια δια παν αστάθμητο ενδεχόμενο.Έχουμε ήδη ν'αντιμετωπίσουμε αρκετά από εκείνα σε τυπικούς οικιακούς χώρους,χωρίς να χρειάζεται προσθήκη περισσότερων.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Επόμενο στάδιο η ισοπέδωση στην υπερβάλλουσα φάση.Θα καταλάβουμε τρία διαφορετικά Banks Paragraphic Phase EQ.Σε καθεμία Bank μπορούμε να δώσουμε εντολή + - 180 στη σχετική υποενότητα για ν'αυξηθεί το εύρος επέμβασης κατά τη μετακίνηση καθενός fader.

Η πρώτη και κύρια ομάδα θα περιλαμβάνει τα προοριζόμενα faders αποκλειστικά για διορθώσεις από 100 Hz και άνω,Θα πρέπει να μη χρειάζεται πλήθος ανώτερο των 17 ζωνών για μια ικανοποιητική προσέγγιση στον μηδενικό οριζόντιο άξονα.Ιδανική θεωρείται μια προσέγγιση που να εφάπτεται ως επί το πλείστον στον μηδενικό άξονα και να μην απέκλινε πάνω από 22 μοίρες σε περιορισμένο εύρος ζωνών

Για τη συγκεκριμένη διόρθωση ξεκινάμε βρίσκοντας όπως έχει εξηγηθεί την ΄΄κομβική΄΄ ζώνη όπου θα εφαρμοζόταν ένα φίλτρο με χαμηλή σχετικά τιμή Q ( όχι πάντως κατώτερη του 0,5) για να διαμόρφωνε το μοτίβο που θα καθιστούσε ευκολότερες τις υπόλοιπες διορθώσεις.Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και άλλη μια κομβική ζώνη.

Στο τρέχον παράδειγμα επελέγη εναρκτήρια κεντρική συχνότητα 99,212 Hz με Q=0,5 κι επιτυγχάνεται τελικώς εξαιρετική ταύτιση άνω των 100 Hz υπό τους όρους που έχουν τεθεί.


1587829958747.png

1587830016186.png


Η Bank 02 κρατείται για επεμβάσεις σε ύψος κατώτερο των 100 Hz.Για περαιτέρω ευελιξία δίνουμε την εντολή Presets -> flat 1/3 oct low freq που θα δώσει σε όλα τα faders από τη συγκεκριμένη Bank τιμές κείμενες στις χαμηλές οκτάβες.Επιλέγουμε σε καθεμία μεμονωμένη επέμβαση τιμή Q κατάλληλη ώστε να μην επηρεαζόταν η μορφή της φασικής καμπύλης σε ύψη ανώτερα των 100 Hz.

Ο λόγος για το διαχωρισμό στις ζώνες επέμβασης είναι ότι τα φίλτρα για τη φασική διόρθωση είναι κατηγορίας FIR με τα οποία ενδέχεται να προκύπτει αισθητός πρόωρος κωδωνισμός ιδίως στις πρώτες οκτάβες.Οπότε με την υπαγωγή τους σε διαφορετική Bank προσφέρεται ευχέρεια εκ των υστέρων μερικής ή ολικής παράκαμψης (bypass) προκειμένου να καταλήγαμε στη βέλτιστη μορφή για τη διορθωμένη Κρουστική Απόκριση.

Εδώ βλέπουμε το επόμενο βήμα όπου θα έχει ευθυγραμμιστεί η φασική καμπύλη με τον μηδενικό άξονα μέχρι το ύψος των 25 Hz όπου θα υποχωρεί η ωφέλιμη απόκριση στο συγκεκριμένο setup.
1587830970235.png

1587831122045.png


Στη συνέχεια θα δείξουμε μια εναλλακτική ενέργεια που δεν έχει παρουσιαστεί,αφιερωμένη ειδικά στο ζήτημα που προβληματίζει τον Konnos...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Με τη βοήθεια της ενότητας EQ από το REW μπορούμε να έχουμε παραγάγει αρχεία .xml περιέχοντα αυτοματοποιημένα φίλτρα ισοστάθμισης πάνω σε δεδομένη καμπύλη-στόχο από το μέσο όρο στην απόκριση πλάτους για καθένα κανάλι.

Στην εν λόγω μετρητική συνεδρία έχουν συμπεριληφθεί στο μέσο όρο αποκρίσεων και πρόσθετες μετρήσεις με το μικρόφωνο τοποθετημένο υπό κλίση 90deg (με φορά προς την οροφή δηλαδή) μπροστά από την είσοδο του ακουστικού πόρου σε αριστερό και δεξί αυτί αντίστοιχα.

Για την ισοστάθμιση στην παρούσα επίδειξη επελέγη στάθμη-στόχος 80dB και ζώνη εφαρμογής 120Hz - 20KHz.Κρίθηκε σκόπιμο στην εξεταζόμενη περίπτωση ν'αφεθεί η περιοχή μέχρι 120 Hz απείρακτη και διαθέσιμη για πιθανές επεμβάσεις σε μεταγενέστερο στάδιο.Η εξομάλυνση απόκρισης είναι εδώ ακόμα πιο αυστηρή σε τάξη 1/24 οκτάβας.
1587832856908.png

1587833005665.png


Το rePhase παρέχει ανώτερη ευελιξία από άλλα συναφή προς τις λειτουργίες του προγράμματα.Θα μπορούσε να ξεπεραστεί μονάχα από Trinnov ή ελάχιστες μέχρι στιγμής αυτόνομες συσκευές που θα διέθεταν όχι απλώς ενσωματωμένο Dirac αλλά και ουσιαστικές δυνατότητες στη διαχείριση χαμηλών.Μόνο που αυτές οι απλούστερες εναλλακτικές τιμολογούνται αλύπητα σε αντίθεση με το rePhase που ζητά μονάχα εκ περιτροπής δωρεές.

Το επόμενο βήμα είναι συμπληρωματικό και οι σχετικές προς εκείνο διορθώσεις θα ενταχθούν σε αυτόνομο Bank (03).
Ο λόγος γι αυτό είναι όπως και πριν η δυνατότητα παράκαμψης εκ των υστέρων,αφού σε διάφορες περιπτώσεις έχει διαπιστωθεί πως προέκυπτε με την απαλοιφή τους πιστότερη προς την ελάχιστη φάση κρουστική απόκριση.

Κρατώντας σταθερό το παράθυρο εργασίας ανοίγουμε την ενότητα Paragraphic Gain EQ που αφορά στις διορθώσεις πλάτους και για καθένα κανάλι εφαρμόζουμε εντολή Tools -> Import REW filter settings... και θα εισαγάγουμε τo σωσμένo αρχείo .xml με τα αυτοματοποιημένα φίλτρα από το REW για το ομόλογο κανάλι .

1587833596620.png

1587833646390.png


Και τί παρατηρείται...Τα εφηρμοσμένα φίλτρα ισοστάθμισης εφόσον θα υπάγονται στην κατηγορία ΄΄minimum phase΄΄ φαίνονται να χαλάνε τη φασική ευθυγράμμιση με τον οριζόντιο άξονα.Κάτι τέτοιο είναι αναμενόμενο αφού είναι φίλτρα κατηγορίας IIR.H φασική καμπύλη θα μπορούσε να έμενε αναλλοίωτη εάν επιλέγαμε στη σχετική υποενότητα τον τύπο φίλτρων σε ΄΄linear phase΄΄.Μόνο που ο υποφαινόμενος δεν πρόκειται να το έκανε πάνω σε γενικευμένες διορθώσεις πλάτους,αφού τα δεύτερα ως φίλτρα FIR θα ενίσχυαν το ενδεχόμενο για φαινόμενα πρόωρου κωδωνισμού.Αυτό όμως που θα μπορούσε να γίνει προαιρετικώς είναι πρόσθετες επεμβάσεις για νέα ευθυγράμμιση με τον μηδενικό άξονα με ευχέρεια απενεργοποίησης αυτών χάρη στην υπαγωγή τους σε αυτόνομο Bank.
Απαραίτητη προϋπόθεση και σε αυτό το προαιρετικό στάδιο να μη χρειαστούν πάνω από 17 faders για ικανοποιητική προσέγγιση,οπότε διαλέγουμε τις ζώνες με τη μεγαλύτερη επίδραση χωρίς να κάνουμε υπερβολική διόρθωση.
Και σε αυτό το πλαίσιο να μην ξεπερνάνε οι (αναπόφευκτες) αποκλίσεις την τιμή των 22 περίπου μοιρών από τον μηδενικό άξονα σε στενό εύρος ζώνης.

Ιδού και τα σχετικά αποτελέσματα:
1587835604517.png

1587835641213.png


Με τη φασική καμπύλη να φαίνεται ξανά εφαπτόμενη στον μηδενικό άξονα,είμαστε έτοιμοι για τα επόμενα βήματα.

Αυτό που χρειάζεται τώρα θα είναι να εισαγάγουμε την καμπύλη με το Average response από το πεδίο της συχνότητας.Μιλάμε για την ίδια καμπύλη επί της οποίας θα έχουν εφαρμοστεί τα φίλτρα ισοστάθμισης που έχουν ήδη μπει στο παράθυρο εργασίας.

Εκτελούμε για καθένα κανάλι τις εντολές File -> Clear Measurement.
Και τί παρατηρείται...Εμφανίζεται στον πίνακα εργασίας φασική απόκριση με διακύμανση αντεστραμμένη προς την αρχική.
1587836195330.png

1587836240963.png
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Για να συγκριθεί ακόμα καλύτερα με ξεδίπλωμα στη φασική καμπύλη :
1587836441825.png

1587836481057.png

Προσέχουμε επίσης την ομοιομορφία στη φασική καμπύλη ανάμεσα στα επιμέρους κανάλια.

Και τώρα μένει να εισαγάγουμε την - ήδη ισοσταθμισμένη χάρη στα εισηγμένα από πριν φίλτρα - καμπύλη με το μέσο όρο απόκρισης συχνότητας για καθένα κανάλι μέσω εντολής File -> Import Measurement:

1587836856269.png

1587837031043.png


Σε αυτό το στάδιο ο σκοπός για την παρούσα επίδειξη θα έχει ήδη ευοδωθεί.Και ο τυπικός χρήστης θα μπορούσε να κλικάρει το πεδίο generate για ν'αποθηκεύσει δοκιμαστικά μια διορθωτική κρουστική απόκριση για καθένα κανάλι υπό γνωστούς από προηγούμενες δημοσιεύσεις όρους.

Θα μπορούσαν όμως να εκτελεστούν στη συνέχεια και κάποιες συμπληρωματικές επεμβάσεις στις καμπύλες...
Οι δε συνθήκες στην πραγματοποιούμενη επίδειξη είναι ανώτερες από την παρουσίαση βίντεο,αφού εκτυλίσσεται αυτή σε πραγματικό χρόνο...
 
Last edited:

Μηνύματα
414
Reaction score
891
Αει καλά! Το μυαλό μου έχει δεθεί κόμπος. Αυτό το rephase είναι master από μόνο του.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Αει καλά! Το μυαλό μου έχει δεθεί κόμπος. Αυτό το rephase είναι master από μόνο του.
Από τη στιγμή που διαθέτεις πλήρες setup Genelec θα μπορούσες να προμηθευτείς και τον ομόσταυλο μινι-επεξεργαστή GLM διατιθέμενο σε λογική τιμή που είναι κομμένος και ραμμένος για μοντέλα της εταιρείας με δικό του κιόλας μικρόφωνο.
 

Μηνύματα
414
Reaction score
891
Ελπίζω πως έφτιαξα με μια σχετική επιτυχία το αριστερό κανάλι, αύριο για το δεξί. Η φασική απόκρισή μου φαίνεται να είναι δύσκολο να έρθει στα σωστά της, ιδίως μέχρι τα 300Hz. Θα ποστάρω αύριο κάτι στο thread μου.

Το κιτ που λες είναι για τη νέα σειρά της Genelec, και για να εφαρμοστεί σε παλιότερη σειρά πρέπει αυτά να είναι τα λεγόμενα SAM. Όταν έψαχνα για σύστημα δεν τα ήξερα αυτά.

Για ποιόν λόγο διορθώνω πρώτα το αρχείο FDW15 και μετά εισάγω τα φίλτρα απ το REW? και μετά πρέπει να αναπροσαρμόσω τα φίλτρα;

Σε κάποιο βήμα αφού στρώνω τη φασική απόκριση, γράφεις να εισάγω τα measurents απ το αρχείο Amplitude, γιατι; Όταν το έκανα αυτό, η φάση τα πήρε κρανίο. Αυτό το βήμα δεν το έκανα καθόλου τελικά. Έστρωσα το FWD15, εισήγαγα τα φίλτρα απ τo REW και ξαναέστρωσα, στο βαθμό του εφικτού λόγω έλειψης εμπειρίας στο σιδέρωμα, την φασική απόκριση και έσωσα το wav όπως περιέγραψες. Ο θεός βοηθός...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ελπίζω πως έφτιαξα με μια σχετική επιτυχία το αριστερό κανάλι, αύριο για το δεξί. Η φασική απόκρισή μου φαίνεται να είναι δύσκολο να έρθει στα σωστά της, ιδίως μέχρι τα 300Hz. Θα ποστάρω αύριο κάτι στο thread μου.

Το κιτ που λες είναι για τη νέα σειρά της Genelec, και για να εφαρμοστεί σε παλιότερη σειρά πρέπει αυτά να είναι τα λεγόμενα SAM. Όταν έψαχνα για σύστημα δεν τα ήξερα αυτά.

Για ποιόν λόγο διορθώνω πρώτα το αρχείο FDW15 και μετά εισάγω τα φίλτρα απ το REW? και μετά πρέπει να αναπροσαρμόσω τα φίλτρα;

Σε κάποιο βήμα αφού στρώνω τη φασική απόκριση, γράφεις να εισάγω τα measurents απ το αρχείο Amplitude, γιατι; Όταν το έκανα αυτό, η φάση τα πήρε κρανίο. Αυτό το βήμα δεν το έκανα καθόλου τελικά. Έστρωσα το FWD15, εισήγαγα τα φίλτρα απ τo REW και ξαναέστρωσα, στο βαθμό του εφικτού λόγω έλειψης εμπειρίας στο σιδέρωμα, την φασική απόκριση και έσωσα το wav όπως περιέγραψες. Ο θεός βοηθός...
Όπως φάνηκε σε όσα προηγήθηκαν,αυτό που περιγράφεις για τη δική σου περίπτωση δεν συμβαίνει στην κατατεθείσα επίδειξη.

Το βήμα με την εισαγωγή των αυτοματοποιημένων φίλτρων από το REW και την περαιτέρω επιδιόρθωση στη φασική καμπύλη είναι όπως εξηγήθηκε προαιρετικόν.Κυρίως για λόγους ευελιξίας και πειραματισμού εκ των υστέρων πάνω στη μορφή από τη διορθωμένη Κρουστική απόκριση.Γι αυτό και τονίστηκε να τοποθετηθεί η σχετική ομάδα διορθώσεων πάνω σε αυτόνομο Bank.

Εάν η ευθυγράμμιση της δικής σου φασικής καμπύλης με τον μηδενικό άξονα είναι αρκετά δύσκολη,αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν αρκετές εκ προοιμίου ανισορροπίες πάνω στη διευθέτηση του setup.Σημειωτέον ότι η τρέχουσα επίδειξη αφορά σε setup 2.2 σε οικιακό επιπλωμένο χώρο,πλην όμως με πολύ σχολαστική/συμμετρική διευθέτηση και υπό ισόπλευρο στερεοφωνικό τρίγωνο με διάσταση 1.70 m για τους δορυφόρους.

Ο λόγος που ο ίδιος τοποθετώ το σύνολο από τις καμπύλες (υπερβάλλουσα φάση-πλάτος σήματος - φίλτρα ισοστάθμισης) σε κοινή συνεδρία είναι ότι πρέπει να παραχθεί από εκείνη μια διορθωτική κρουστική απόκριση με ολοκληρωμένα χαρακτηριστικά.Θα ήταν ελλιπές να έμπαιναν λ.χ. μονάχα διορθωμένα φασικά χαρακτηριστικά και φίλτρα ισοστάθμισης από τη στιγμή που ο ίδιος σκοπεύω να εκτελέσω περαιτέρω διορθώσεις πλάτους σε περιβάλλον rePhase με επιπρόσθετη μείωση στη γενική στάθμη αναφοράς ώστε οι απόλυτες κορυφώσεις στην απόκριση να μην υπερβαίνουν το όριο των 0 dB στο ψηφιακό πεδίο,γεγονός που είναι λίαν ανεπιθύμητο για την ευκρίνεια και την ποιότητα μεταβατικών στη διορθωμένη απόκριση.

Εάν έχεις διάθεση ακολουθείς πειραματικά την εξής διαδικασία : Εισαγωγή και διόρθωση υπερβάλλουσας φάσης (FDW) - εισαγωγή φίλτρων minimum phase από ισοστάθμιση (και προαιρετική επιδιόρθωση στη χαλασμένη φασική καμπύλη) - παραγωγή διορθωτικής κρουστικής απόκρισης για καθένα κανάλι ξεχωριστά - εισαγωγή σε περιβάλλον REW - συνέλιξη καθεμίας διορθωτικής με την αυθεντική επί του sweet spot για το αντίστοιχο κανάλι κι έχοντας πρώτα αφαιρέσει το FDW από την αυθεντική ούτως ώστε να προκύψει η διορθωμένη μορφή - εξέταση αποτελεσμάτων - μίξη των μονοφωνικών κρουστικών αποκρίσεων σε στερεοφωνική κατά τα γνωστά μέσω Audacity - ακροαματική σύγκριση αδιόρθωτης με τη διορθωμένη.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Με την ευκαιρία,προτού συνεχιστεί η επίδειξη,ας ανοίξει μια παρένθεση σχετική με τον τύπο των εμπλεκόμενων φίλτρων.

Μπορούμε ν'ανοίξουμε ένα νέο κενό παράθυρο rePhase και να ορίσουμε πειραματικά ένα υψιπερατό φίλτρο Linkwitz-Riley με κλίση 24dB ανά οκτάβα σε κεντρική συχνότητα 80 Hz υπό δύο εναλλακτικές συνθήκες.

Πρώτα με την υποενότητα Minimum-Phase Filters
1587888690645.png


Και αφότου σβήναμε τις καταχωρήσεις από την προηγούμενη,να μεταβαίναμε στην υποενότητα Linear-Phase Filters για να παραγάγουμε ένα ισοδύναμο :
1587888861844.png


Παρατηρούμε ότι η απόκριση πλάτους είναι ταυτόσημη αλλά οι φασικές αποκρίσεις διαφοροποιημένες αναμεταξύ τους,

Τα φίλτρα ελάχιστης φάσης (IIR) λέγονται έτσι διότι είναι σχεδιασμένα να επιφέρουν τις μικρότερες δυνατές διαφοροποιήσεις στη φασική απόκριση και μόνο γύρω από την κεντρική συχνότητα κατά την εφαρμογή τους.

Τα φίλτρα γραμμικής φάσης (FIR) είναι σχεδιασμένα να επιφέρουν τον ίδιο βαθμό χρονικής διαφοροποίησης σε όλες τις ζώνες του φάσματος κατά την εφαρμογή τους,διατηρώντας έτσι σταθερή τη φασική απόκριση στο σύστημα.

Οπότε θα σκεφτόταν κάποιος γιατί να μην χρησιμοποιούνταν αποκλειστικώς τα δεύτερα,αφού δεν βλάπτουν καθόλου τη φασική απόκριση;
Ας δούμε όμως το δικό τους ελάττωμα παράγοντας κρουστικές αποκρίσεις για τις επιμέρους εκδοχές του πειραματικού μας φίλτρου και εισάγοντάς τις κατόπιν σε περιβάλλον REW

Κρουστική και βηματική απόκριση για το φίλτρο ελάχιστης φάσης:
1587889516727.png


Αντίστοιχες αποκρίσεις για το φίλτρο γραμμικής φάσης:
1587889610240.png


Παρατηρούμε τη βηματική απόκριση να έχει ξεφύγει χαρακτηριστικά από την κατάσταση ελάχιστης φάσης και ιδίως από τον μηδενικό οριζόντιο άξονα πριν το χρονικό σημείο μηδέν όπου συμβαίνει ο κρουστικός παλμός.

Αυτό που βλέπουμε είναι ενδεικτική εκδήλωση σε φαινόμενο πρόωρου κωδωνισμού.

Και με ποιόν τρόπο θα εκδηλώνονταν τέτοια φαινόμενα σε πραγματική ακρόαση;
Πρόσφορα σημεία για να γίνουν αισθητές οι ενοχλητικές εκδηλώσεις κωδωνισμού είναι τα μεταβατικά συμβάντα και ακόμα περισσότερο όσα θα έχουν πλούσιο ενεργειακό περιεχόμενο σε χαμηλές οκτάβες.

Ας ακούσουμε αφιλτράριστο ήχο από ταμπούρο

Κατόπιν περασμένο από φίλτρα ελάχιστης φάσης με υψηλή τιμή Q
1587890820628.png


Και ισοδύναμα φίλτρα αλλά γραμμικής φάσης
1587890848733.png


Μπορούμε να διακρίνουμε έναν κρουστικό αντίκτυπο που προηγείται από τον κυρίως παλμό.Αυτό το φαινόμενο μπορεί να ενοχλεί σε διαφορετικό βαθμό μερίδες ακροατών.

Ας εξετάσουμε ανάλογα φιλτραρίσματα και σε σύνολο τυμπάνων
Ελάχιστης φάσης

Γραμμικής Φάσης

Και πρότυπες βηματικές αποκρίσεις των φίλτρων απεικονιζόμενες με τον οικείο αναδιπλωμένο τρόπο.Για καλύτερη αντίθεση η κίτρινη καμπύλη αναπαριστά την ελάχιστη φάση και η μωβ τη γραμμική
1587891334519.png
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Στη δική μας πειραματική περίπτωση όμως - όπως και κατά την εξέταση σε διορθωμένες κρουστικές αποκρίσεις - ο βαθμός που θα γίνονταν αισθητά φαινόμενα πρόωρου κωδωνισμού (Pre-Ringing) εξαρτάται από τα ακριβή χαρακτηριστικά στην εφαρμογή των εκάστοτε φίλτρων σε συνάρτηση με συνθήκες όπου θα ίσχυε το γνωστό Ψυχοακουστικό φαινόμενο οπισθοδρομικής επικάλυψης (Backward Masking) χάρη στο οποίο θα μειωνόταν πρακτικώς ο βαθμός αντίληψης των πρώτων για δεδομένο ακροατή.
1587893421595.png

Η οπισθοδρομική χρονική επικάλυψη είναι λιγότερο ισχυρή από την εμπρόσθια (όπου ο επικαλυπτής προηγείται χρονικά του επικαλυπτόμενου ερεθίσματος) και συναρτάται βεβαίως με το συχνοτικό περιεχόμενο στο ζεύγος σημάτων ,το χρονικό περιθώριο και τις διαφορές στις επιμέρους στάθμες.

1587893099078.png

1587892715389.png

Επικαλυπτές με ισχυρότερη ακουστότητα μπορούν να δράσουν και σε εκατέρωθεν από τη δική τους συχνότητα ζώνες,ενώ όταν έχουν ασθενέστερη η δράση τους περιορίζεται στην ίδια με τη δική τους συχνοτική ζώνη.

Στη δική μας πειραματική περίπτωση μπορούμε να εξετάσουμε το σχετικό διάγραμμα Ενέργειας σε συνάρτηση με το Χρόνο (ETC) :
1587893706390.png


Προσέχουμε καταρχάς ότι στην ελάχιστη φάση (κίτρινο) κωδωνισμός εμφανίζεται αποκλειστικά μετά τον κρουστικό παλμό,ενώ ο τύπος γραμμικής φάσης συνοδεύεται και από κωδωνισμό που προηγείται του παλμού.

Δεδομένου ότι το φαινόμενο εδώ θα ξεκινά ουσιαστικά από χρονική στιγμή -15 msec,θα ισχύει παραπλήσιο συχνοτικό περιεχόμενο για τις επιμέρους συνιστώσες (προ και μετά) και η στάθμη είναι παραπλήσια έως κατώτερη για τον πρόωρο κωδωνισμό,το πιθανότερο για τη συγκεκριμένη και μόνο περίπτωση είναι να μη γινόταν αυτός αισθητός.

Στην πράξη βεβαίως είναι αδύνατον ν'αποφευχθούν τα φίλτρα FIR τουλάχιστον σε επίπεδο φασικής διόρθωσης,ενώ θα ισχύει πληθώρα πιθανών συχνοτικών ζωνών με υφιστάμενο θόρυβο υποβάθρου με δυνητική επικαλυπτική δράση.Οπότε αξίζει να μελετάμε τη μορφή στις προκύπτουσες από τη διόρθωση κρουστικές αποκρίσεις και να προχωράμε σε ακροαματική εκτίμηση για τις πιο υποσχόμενες απ'όσες θα μπορούσαμε να επιτύχουμε.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Ιδού κι ενδεικτικές παραστάσεις για συνδυασμένα φίλτρα Linkwitz-Riley,υψιπερατό στα 80 Hz και βαθυπερατό στα 2000 Hz. Εδώ η μωβ καμπύλη αναπαριστά το minimum-phase και η κίτρινη το linear-phase
1587917660926.png

1587918994725.png


Επιστρέφοντας στο setup της επίδειξης,ας εξετάσουμε τις παραστάσεις group delay από τις αυθεντικές πρώτες μετρήσεις στο sweet spot με FDW και τις αντίστοιχες υπερβάλλουσες καμπύλες σε μαύρο χρώμα

1587919168938.png

1587919236799.png


Στις ζώνες όπου υφίστανται απότομες κορυφώσεις στις μαύρες καμπύλες αποκλείονται τονωτικές επεμβάσεις στην απόκριση πλάτους.
Στην ουσία θα αποκλειστούν οι ζώνες κάτω των 80 Hz και μεταξύ 170-210 Hz.
Η τελική μορφή των αποκρίσεων μετά από επιπρόσθετες τοπικές ισοσταθμίσεις που έγιναν χειροκίνητα σε περιβάλλον rePhase με linear-phase φίλτρα ώστε να μην αλλοιωθεί η φασική καμπύλη.
1587919715225.png

1587919790656.png


Αφέθηκαν απείρακτες διαφορές σε προβληματικές ζώνες.
Εφαρμόστηκε υποχώρηση κατά 4dB στη γενική στάθμη για να υπερκαλυφθούν οι επιπτώσεις από κάποιες τονωτικές επεμβάσεις και με δεδομένο ότι δεν χρησιμοποιείται το setup σε μέση συνεχόμενη στάθμη ανώτερη των 85 dB στη θέση ακρόασης.
 
Last edited:



ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.718
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top