Featured Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)

Μηνύματα
3.852
Reaction score
6.951
@Bhutia Εγώ έχω μπερδευτεί με το offset κατά την εισαγωγή της καμπύλης απο το rew στο rephase. Ως προς τί το προσαρμόζω; Δηλαδή δεν με προβληματίζει η όλη διαδικασία ( κατανοώ ότι έχω να ακολουθήσω συγκεκριμένα βήματα και πιστεύω ότι με την εξάσκηση θα το καταφέρω ), αλλά χαζοπροβλήματα. Μήπως μπορείς να δώσεις ένα παράδειγμα για το πως κάνουμε αυτή τη ρύθμιση;

Αν πάω πίσω την υπόλοιπη "τάξη", να έρθω για ιδιαίτερα ως προς αυτό το ζήτημα;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Βήμα Τέταρτον :

Εισάγουμε τα συμβατά με rePhase φίλτρα που θα έχουμε σώσει σε αρχείο .XML για καθένα κανάλι ξεχωριστά στο αντίστοιχο παράθυρο εργασίας.Αυτό επιτυγχάνεται με την εντολή Tools > import REW filter settings στην ενότητα Paragraphic Gain EQ.Η συγκεκριμένη ομάδα δεν έχει πλήθος ανώτερο από 17,οπότε θα χωρέσουν οπωσδήποτε σε μια μονάχα Bank από το Paragraphic Gain EQ που είναι συνήθως η 01.

Εάν τώρα έχουμε αρχείο .txt με επιπρόσθετα φίλτρα ιδιορρυθμικής ισοστάθμισης για τις πρώτες οκτάβες,θα πληκτρολογήσουμε τις παραμέτρους τους στην επόμενη Bank υπ αριθμόν 02.

Τα φίλτρα ισοστάθμισης κρατούνται στην κατηγορία minimum phase στη σχετική υποενότητα.

Σε αυτό το στάδιο συγκρίνουμε τις καμπύλες που αντιστοιχούν στη διορθωτική Κρουστική απόκριση για καθένα κανάλι και πραγματοποιούμε μικρές επεμβάσεις εφόσον διαπιστώναμε αισθητές διαφορές στις διακυμάνσεις τους.Εάν χρειάζονταν μεγάλες επεμβάσεις,αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε η ισοστάθμιση να γίνει από την αρχή.

Πηγαίνουμε κατόπιν στην ενότητα General κι εφαρμόζουμε υποχώρηση στη γενική στάθμη της καμπύλης.Η τιμή για τα dB υποχώρησης εξαρτάται από τη μέση συνεχόμενη στάθμη που συνηθίζουμε στις ακροάσεις μας και τον τύπο των ισοσταθμιστικών τονώσεων που θα έχουν εφαρμοστεί στην αυθεντική απόκριση.

Ο ίδιος εφόσον δεν ξεπερνώ συνεχόμενη στάθμη 80-85 dB στη θέση ακρόασης και δεδομένου ότι αποφεύγω τονώσεις απόκρισης και δεν εφαρμόζω καμία τέτοια στις πρώτες οκτάβες,γνωρίζω ότι τηρώ ένα αξιοπρεπές δυναμικό εύρος υπό αυτές τις συνθήκες,οπότε δεν εφαρμόζω γενικές υποχωρήσεις μεγαλύτερες από την τιμή -3dB.

Ρυθμίζουμε τις παραμέτρους για την εξαγωγή της διορθωτικής ΚΑ.Για τη συμβατότητα με το REW επιλέγουμε δειγματοληψία 48 KHz & format αρχείου 32bits LPCM mono.Το μήκος FFT και το πλήθος taps εξαρτώνται από τo μέγεθος των επεμβάσεων και την ανάλυση για το παραγόμενο αρχείο .wav.Ο αριθμός taps πρέπει επίσης να είναι πολλαπλάσιο της τιμής 4096.Για να μην ψαχνόμαστε,μπορούμε να βάζουμε τιμή taps 65536 για αναλύσεις κατώτερες των 88,2 KHz και μέχρι τρία Banks ενεργοποιημένα σε κάθε ενότητα.

Όσο μεγαλώνει ο αριθμός taps θα αυξάνεται και η τιμή της χρονοκαθυστέρησης (latency) που θα εισάγεται από το λογισμικό.Ως optimization μπορούμε να διαλέξουμε moderate ...

Μια παρατήρηση (που μάλλον έπρεπε να την κάνω από την αρχή...)
Αφού μπαίνεις κ μπαίνεις στον κόπο να γράψεις όλα αυτά... γιατί δε βάζεις τα screenshots σε μεγαλύτερη ανάλυση;
Κάποια πράγματα όπως αριθμοί σε ρυθμίσεις είναι δυσδιάκριτα.
Έτσι κ αλλιώς στον server θα μείνουν.... (ο οποίος φιλοξενεί ένα σωρό άχρηστες εικόνες π.χ. γελοιογραφίες, εδώ θα είχε πρόβλημα;; )
Ιδού υπό ανώτερη ανάλυση.Παίρνει όμως περισσότερο χρόνο για φορτώσεις.Στη δική μου οθόνη μπορώ να διακρίνω νούμερα και με την προηγούμενη ανάλυσηΟύτως ή άλλως τα ίδια τα νούμερα έχουν μικρότερη σημασία,αφού ανταποκρίνονται στη συγκεκριμένη εργασία και όχι σε άλλες.Εκεί που έχουν σημασία ,αναφέρονται στο συνοδευτικό κείμενο....
1591338144879.png

1591338628173.png


@Bhutia Εγώ έχω μπερδευτεί με το offset κατά την εισαγωγή της καμπύλης απο το rew στο rephase. Ως προς τί το προσαρμόζω; Δηλαδή δεν με προβληματίζει η όλη διαδικασία ( κατανοώ ότι έχω να ακολουθήσω συγκεκριμένα βήματα και πιστεύω ότι με την εξάσκηση θα το καταφέρω ), αλλά χαζοπροβλήματα. Μήπως μπορείς να δώσεις ένα παράδειγμα για το πως κάνουμε αυτή τη ρύθμιση;

Αν πάω πίσω την υπόλοιπη "τάξη", να έρθω για ιδιαίτερα ως προς αυτό το ζήτημα;
Να επιδείξεις με παραστάσεις την απορία σου για να μην υπάρχουν παρανοήσεις.
 
Last edited:

Μηνύματα
3.852
Reaction score
6.951
Να επιδείξεις με παραστάσεις την απορία σου για να μην υπάρχουν παρανοήσεις.
Εντάξει δάσκαλε! Θα βασιστώ στις υπάρχουσες μετρήσεις μου για να καταδείξω το πρόβλημα που αντιμετωπίζω!
 


Μηνύματα
1.670
Reaction score
3.110
Δική μου απορία: μήπως το flatness στο 1db είναι κάπως υπερβολικό? Μας οδηγεί σε υπερσυμπιεσμένα φίλτρα (βλέπω κάτι Q 15, 20, 25) και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Δική μου απορία: μήπως το flatness στο 1db είναι κάπως υπερβολικό? Μας οδηγεί σε υπερσυμπιεσμένα φίλτρα (βλέπω κάτι Q 15, 20, 25) και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο.
Μπορείς να βάλεις εναλλακτικά τιμή 3 dB εάν θα ένιωθες ανετότερα με αυτό.
Πράγματι οι πλέον λειτουργικές τιμές ως προς το συντελεστή Q βρίσκονται μεταξύ 0,5 και 25,αλλά ακολουθώ αυτόν τον κανόνα κατά γράμμα στη φασική διόρθωση.Στην ισοστάθμιση πλάτους μπορεί να υπάρχει ελαστικότητα ανάλογα με το στόχο.
Στη δική μου εργασία και συνθήκες (επί ξυρού ακμής) κρίθηκε σκόπιμο το 1 dB.
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος Tesla fanboi
Editor
Μηνύματα
34.836
Reaction score
68.110
Η διαδικασία δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο απλή, εφόσον περιλαμβάνει όλες τις παραμέτρους ισοστάθμισης, όπως προβλέπεται για υψηλής πιστότητας αναπαραγωγή.

Οτιδήποτε λιγότερο, είναι καταδικασμένο να έχει απλώς υποδεέστερο τελικό αποτέλεσμα, αλλά δεν είναι καταδικασμένο να "μην παίζει", εδώ "παίζουν" οι χαϊεντάδες με "ισοστάθμιση καβλωδίων", τι συζητάμε..

Είναι γνωστή η "απλή στη χρήση" επιλογή, αυτή ενός τρινοβ, που κάνει όλα τα ανωτέρω (κι ακόμα περισσότερα, και σε πολύπλοκα πολυκαναλα σεταπ) και από το χρήστη το μόνο που ζητάει είναι να δείξει ποιο ταργκετ κερβ επιθυμεί, αλλά ως γνωστόν, δεν προσφέρεται δωρεάν, κάθε άλλο μάλιστα, ενώ ο οδηγός του μπουτχια είναι όντως δωρεάν, άρα δε τίθεται θέμα σύγκρισης..

Άρα, ή στρώνεις τον κ@λο σου να τα κάνεις αυτά που λέει ο μπουτχιας, ή στήνεις τις υποδομές να στα κάνει ένας καλιμπρατορας που γνωρίζει σε βάθος το αντικείμενο, ή πληρώνεις συσκευές που κάνουν αυτά τα πράγματα, οι οποίες επίσης στα χέρια ενός καλιμπρατορα θα δώσουν τα μέγιστα.

Διαλέξτε.
 

Μηνύματα
3.852
Reaction score
6.951
Η διαδικασία δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο απλή, εφόσον περιλαμβάνει όλες τις παραμέτρους ισοστάθμισης, όπως προβλέπεται για υψηλής πιστότητας αναπαραγωγή.

Οτιδήποτε λιγότερο, είναι καταδικασμένο να έχει απλώς υποδεέστερο τελικό αποτέλεσμα, αλλά δεν είναι καταδικασμένο να "μην παίζει", εδώ "παίζουν" οι χαϊεντάδες με "ισοστάθμιση καβλωδίων", τι συζητάμε..

Είναι γνωστή η "απλή στη χρήση" επιλογή, αυτή ενός τρινοβ, που κάνει όλα τα ανωτέρω (κι ακόμα περισσότερα, και σε πολύπλοκα πολυκαναλα σεταπ) και από το χρήστη το μόνο που ζητάει είναι να δείξει ποιο ταργκετ κερβ επιθυμεί, αλλά ως γνωστόν, δεν προσφέρεται δωρεάν, κάθε άλλο μάλιστα, ενώ ο οδηγός του μπουτχια είναι όντως δωρεάν, άρα δε τίθεται θέμα σύγκρισης..

Άρα, ή στρώνεις τον κ@λο σου να τα κάνεις αυτά που λέει ο μπουτχιας, ή στήνεις τις υποδομές να στα κάνει ένας καλιμπρατορας που γνωρίζει σε βάθος το αντικείμενο, ή πληρώνεις συσκευές που κάνουν αυτά τα πράγματα, οι οποίες επίσης στα χέρια ενός καλιμπρατορα θα δώσουν τα μέγιστα.

Διαλέξτε.
Εγώ πάντως εξακολουθώ να ψήνομαι για την εκδοχή με το rephase. Άλλωστε, το πρόβλημά μου δεν είναι η εφαρμογή των οδηγιών του Bhutia, αλλά το να κάτσω να πάρω τις μετρήσεις. Πάντως, μου φαίνεται πολύ δελεαστική η διαδικασία και αν μη τι άλλο, όποιος το καταφέρει, νομίζω ότι μαθαίνει και κάτι πολύ χρήσιμο.
Και όντως, εδώ κάθονται κάποιοι και αναλώνονται στην εύρεση του τέλειου καλωδίου, στο rephase θα κολώσουμε;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Βήμα Πέμπτον :
Τώρα είμαστε έτοιμοι για την εξαγωγή δοκιμαστικής Κρουστικής Απόκρισης για καθένα κανάλι ξεχωριστά δίνοντας την εντολή generate στο αντίστοιχο παράθυρο εργασίας.

Εισάγεται σε περιβάλλον REW με την εντολή File > Import > import impulse response.
@Bhutia Εγώ έχω μπερδευτεί με το offset κατά την εισαγωγή της καμπύλης απο το rew στο rephase. Ως προς τί το προσαρμόζω; Δηλαδή δεν με προβληματίζει η όλη διαδικασία ( κατανοώ ότι έχω να ακολουθήσω συγκεκριμένα βήματα και πιστεύω ότι με την εξάσκηση θα το καταφέρω ), αλλά χαζοπροβλήματα. Μήπως μπορείς να δώσεις ένα παράδειγμα για το πως κάνουμε αυτή τη ρύθμιση;

Αν πάω πίσω την υπόλοιπη "τάξη", να έρθω για ιδιαίτερα ως προς αυτό το ζήτημα;
H ενδεδειγμένη απάντηση στην απορία του αστροναύτη:
Όπως έχει αναφερθεί,η στάθμη για την απόκριση πλάτους τόσο στην εισηγμένη διορθωτική απόκριση όσο και στο αλγεβρικό γινόμενο με την αδιόρθωτη θα εμφανίζεται εκτός των ορίων που έγινε η μετρητική συνεδρία εξαιτίας ενός bug από το συνδυασμό των λογισμικών.Εάν θέλει μπορεί ο χρήστης να φέρει από μόνος του τη στάθμη σε αποδεκτά όρια από την ενότητα ALL SPL > Controls > Actions for an individual measurement > Offset dB.

Στον τομέα που μας ενδιαφέρει πάντως αυτή η πράξη δεν έχει ιδιαίτερη σημασία.Αφενός μεν επειδή η μορφή της καμπύλης στην προκύπτουσα Κρουστική απόκριση δεν εξαρτάται από την απόλυτη τιμή στάθμης,αφετέρου δε η πραγματική στάθμη για το πλάτος στη διορθωμένη απόκριση θα προκύψει στην πράξη με νέα μέτρηση αφότου θα έχουν φορτωθεί τα διορθωτικά δεδομένα στη μηχανή Συνέλιξης του APO.

Για να υπάρξει αξιόπιστη εκτίμηση,θα πρέπει να γίνει αλγεβρικός πολλαπλασιασμός (ALL SPL > Controls > Trace Arithmentic > A*B ) της εισηγμένης ΚΑ για δεδομένο κανάλι με την πρωταρχική μέτρηση για το ίδιο κανάλι επί του sweet spot έχοντας απενεργοποιημένο το FDW (IR Windows > διαγραφή της έγκρισης στο πεδίο Add Frequency Dependent Window > Apply Windows για να επικυρωθεί η εντολή ).

Στο νέο κεφάλαιο που θα εμφανιστεί στη στήλη μετρήσεων κλικάρουμε την υποενότητα Impulse.

Και το πιθανότερο είναι να αντικρίσουμε στην οθόνη καμπύλη που θα έχει μορφή όπως οι παρακάτω εικονιζόμενες για το αριστερό κανάλι από το setup στο μικρό δωμάτιο (άνω) και το μεγάλο σαλόνι (κάτω).

1591357420778.png

1591357561587.png


Μολονότι είναι καλύτερες σε σχέση προς την αδιόρθωτη κατάσταση για το ίδιο κανάλι όπως φαίνεται παρακάτω:

1591357887919.png

1591357788843.png

Παρατηρούμε επίσης το βαθμό ομοιότητας που έχουν οι αδιόρθωτες κρουστικές αποκρίσεις εφόσον έχει κρατηθεί ομοειδής η διαρρύθμιση στο στερεοφωνικό τρίγωνο για το ίδιο setup.

...Απέχουν ακόμα αρκετά από την επιθυμητή κατάσταση.Εκτός από την απόκλιση στη βηματική απόκριση,ο κρουστικός παλμός έχει χαρακτηριστική ανισότητα στα σκέλη του.

Έχει διαπιστωθεί από δεκάδες ακροαματικές δοκιμές γι ανάλογες καμπύλες που έχουν γίνει από τον υποφαινόμενο στο πέρασμα μηνών - κατά τα άλλα κάποιοι καλοθελητές υποστηρίζουν ότι οι μύστες των διορθώσεων στο σήμα δεν ΄΄ακούνε΄΄ - ότι το αποτέλεσμα σε αυτό το στάδιο απέχει και στην πράξη από την ευχάριστη ακροαματική εμπειρία.Η πλάκα είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις αυτοματοποιημένων λογισμικών οι παρεχόμενες αποκρίσεις μπορεί κάλλιστα να μοιάζουν στις ενδεικτικές,με συνέπεια να δημιουργείται στους χρήστες η εντύπωση άμουσου και ισοπεδωμένου ακροάματος,γεγονός που θα χαλούσε ελέω γενίκευσης τη φήμη σε κάθε τύπου διορθώσεις πάνω στο σήμα.

Σε αυτό το σημείο ενδεχομένως ο χρήστης να νιώσει απογοήτευση αφού μετά από τόσες επεμβάσεις δεν θα είχε επιτύχει την ιδεώδη κατάσταση.Θα δείξουμε όμως στη συνέχεια ότι αδίκως θ'απελπιζόταν αφού η ευελιξία του rePhase παρέχει δυνατότητα ανάταξης με χειρουργική ακρίβεια που δεν παρέχουν τα συμβατικά αυτοματοποιημένα λογισμικά...
Το Trinnov δεν περιλαμβάνεται βεβαίως σ'εκείνα....
 

Attachments

Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Κύριο αίτιο για τις αποκλίσεις είναι ότι στην παρούσα μέθοδο χρησιμοποιήθηκε ως πρώτη ύλη για τη φασική διόρθωση η ΄΄ωμή΄΄ Vector Averaged καμπύλη. φάσης.Η εφαρμογή φίλτρων ισοστάθμισης από την κατηγορία minimum phase (IIR) στην καμπύλη πλάτους που ακολούθησε προκάλεσε αισθητές φασικές αποκλίσεις στην αρχική διόρθωση.
Τέτοιες αποκλίσεις είναι λιγότερο υπολογίσιμες εάν χρησιμοποιούσαμε ως αναφορά για τη φασική απόκριση την καμπύλη υπερβάλλουσας φάσης που θα μπορούσε να εξαχθεί από το αντίστοιχο Vector Averaged.Τότε όμως θα γίνονταν ακόμα πιο απαιτητικές και περίπλοκες οι απαιτούμενες μικροβελτιώσεις σε επόμενο στάδιο για να προέκυπτε ευχάριστο ακρόαμα πέρα από μια ιδεώδη κρουστική απόκριση.
Επιμένουμε στη χρήση φίλτρων αυτής της κατηγορίας επειδή η ολική τους συμπεριφορά αποβαίνει πιο φιλική στο τελικό ακροαματικό αποτέλεσμα.Πώς όμως θα γινόταν να διορθώσουμε περαιτέρω τις βλαβερές παρενέργειες και μονάχα στις ζώνες όπου θα ίσχυαν εκείνες;Σε αυτήν την αποστολή θα μας βοηθήσει ένα τέχνασμα που μπορεί να εκτελεστεί χάρη στην ευελιξία του rePhase.

Με κάθε εντολή generate που δίδεται στο ανοιχτό παράθυρο εργασίας οι αναπαριστώμενες σε αυτό καμπύλες γίνονται κόκκινες.Από εκείνο το σημείο κι έπειτα,οποιαδήποτε νέα επέμβαση εισαχθεί χωρίς να έχει πατηθεί generate θα παρουσιάζεται ως μπλε χρώματος απόκλιση στη ζώνη όπου θα έχει εφαρμοστεί,με την τελευταία κάθε φορά εξηγμένη καμπύλη να διατηρεί τη μορφή και το κόκκινο χρωματισμό της.

Επομένως μπορούμε ν'αποτυπώσουμε τη μορφή που θα είχε η φασική απόκριση εάν δεν ίσχυε καμία φασική απόκλιση κατά την εφαρμογή των φίλτρων για την ισοστάθμιση πλάτους.Και κάτι τέτοιο θα συνέβαινε εάν αλλάζαμε την κατηγορία των εφηρμοσμένων φίλτρων από m;inimum phase σε linear phase (FIR) στη σχετική υποενότητα του Paragraphic Gain EQ.Υπό αυτή τη φόρμα μπορούμε να δώσουμε εντολή generate ούτως ώστε να μονιμοποιηθεί η φασική καμπύλη με κόκκινο χρωματισμό στο παράθυρο εργασίας.

Ας προσέξουμε την ενδεικτική περίπτωση για το setup στο μικρό δωμάτιο κατά τα διαδοχικά στάδια στο παράθυρο εργασίας για αριστερό και δεξί κανάλι αντίστοιχα :

1591375823221.png

1591375870927.png


Μπορούμε κιόλας αν θέλουμε να εισαγάγουμε τη νέα linear διορθωτική ΚΑ σε περιβάλλον REW γι αντιπαραβολή με την πρότερη και την επόμενη κατάσταση.

Επισημαίνεται ότι η εμφανιζόμενη καμπύλη πλάτους έχει οδοντωτή μορφή στις 6 πρώτες οκτάβες διότι είχε εισαχθεί η μετρηθείσα απόκριση με το μετακινούμενο μικρόφωνο προβαλλόμενη με Variable smoothing.

Κατόπιν επαναφέρουμε την κατηγορία φίλτρων σε minimum phase και παρατηρούμε τις εμφανιζόμενες αποκλίσεις με μπλε χρωματισμό:
1591376644481.png

1591376676590.png


Περνάμε λοιπόν σε μια ανεξάρτητη Bank φασικών faders λ.χ. την υπ αριθμόν 03.Επιδιώκεται να είναι αυτόνομη από τις υπόλοιπες ώστε να αποφύγουμε μπερδέματα με προηγούμενα εισηγμένες ρυθμίσεις καθώς και να μπορούμε να κάνουμε αργότερα επιλεκτικά bypass πάνω στις πρόσθετες διορθώσεις.

Λογαριάζουμε τις παραμέτρους σε κάθε στήλη fader κατά τρόπον ώστε να ταυτίσουμε ξανά τις μπλε αποκλίσεις με την αποτυπωμένη κόκκινη φασική καμπύλη.Βλέπουμε παρακάτω το επιθυμητό αποτέλεσμα για τα επιμέρους κανάλια:

1591377048630.png

1591377154207.png


Αποφεύγουμε κι εδώ συνήθως τις διορθωτικές επεμβάσεις σε συχνότητες κατώτερες των 100 Hz.Αυτό θα μπορούσε να επανεξεταστεί αν χρειαζόταν ανάλογα με την περίπτωση σε επόμενο στάδιο.

Και σε περίπτωση που δεν έγινε απολύτως κατανοητό τι καταφέραμε χάρη σε αυτές τις ενέργειες,θα έχουμε συνδυάσει
τα πλεονεκτήματα των φίλτρων minimum phase με τα αντίστοιχα για τα φίλτρα linear phase.

Best of Both Worlds...Τύφλα να χει το Dirac δηλαδή...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Το ΄΄βήμα πέμπτον΄΄ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα...Για το τελικό του στάδιο θα περάσουμε στο setup εντός του μεγάλου σαλονιού.Ας δούμε ενδεικτικά τα παράθυρα εργασίας γι αριστερό και δεξί κανάλι όπως θα ήταν με το πέρας του προηγούμενου σταδίου :

1591451253105.png

1591451290114.png


Και οι Κρουστικές Αποκρίσεις που εξάγονται με τον αλγεβρικό πολλαπλασιασμό καθεμίας διορθωτικής με το ομόλογο κανάλι:
Αριστερό:
1591451443692.png


Δεξί:
1591451480937.png


Παρατηρούμε ότι τα σκέλη στον κρουστικό παλμό είναι σχεδόν ισοδύναμα.Ο βηματικός παλμός πριν τη χρονική στιγμή μηδέν έχει πλησιάσει τον οριζόντιο μηδενικό άξονα,ενώ μετά τη μηδενική στιγμή ανέρχεται ταχέως σε ανώτερο ύψος αγγίζοντας τη γραμμή που συμβολίζει το 100% του πλάτους ύστερα από 0,1 msec & 0,2 msec για αριστερό και δεξί κανάλι αντίστοιχα.

Εδώ μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά σε αυτό που θέλουμε.Διάφορα αυτοματοποιημένα λογισμικά μπορεί κάλλιστα να οδηγήσουν σε ανάλογο αποτέλεσμα.Κι εδώ όμως οι ακροαματικές συγκρίσεις που έχουν γίνει έδειξαν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις χρειαζόταν να περιοριστούν φαινόμενα υπερβολικής διόρθωσης για την πλήρη ακροαματική ευχαρίστηση.

Καταφεύγουμε πάλι στην ευελιξία που παρέχει το rePhase...Επισημαίνεται κιόλας από τις παραστάσεις των παραθύρων ότι ο ίδιος ο γράφων είχε στο προηγούμενο στάδιο προχωρήσει σε φασικές διορθώσεις ακόμα και κάτω από το όριο των 100 Hz,με απώτερο στόχο την ευχέρεια να τους έκανε επιλεκτικό bypass σε επόμενο στάδιο αντί να ενεργούσε χονδρικά κατ'εκτίμησιν ή ν'αναγκαζόταν να επανέλθει ενώ θα γνώριζε ήδη την ανάγκη για περαιτέρω μικροεπεμβάσεις.

Μπαίνει γερά στο παιγνίδι η εμπειρία από πληθώρα δοκιμών με τις σχετικές εγκρίσεις ή απορρίψεις κατά την ακρόαση σε οικείο πρόγραμμα αναφοράς.Η αποκτηθείσα εμπειρία υπαγορεύει ότι τα υποψήφια bypass φασικών διορθώσεων πρέπει να γίνουν σε κάποιες ζώνες από 200 Hz - 300 Hz και κάτω.Κάτι τέτοιο είναι και θεωρητικώς αναμενόμενον,αφού τα φαινόμενα υπερδιόρθωσης εκδηλώνονται με απαρχή τις κατώτερες οκτάβες...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Για την ολοκλήρωση του πέμπτου βήματος παρατίθενται τα παράθυρα εργασίας από το setup στο μεγάλο σαλόνι με τα εκτελεσθέντα bypass στις αρχικές διορθώσεις :

Αριστερό
1591475284155.png

Δεξί
1591475325758.png


Και οι διορθωμένες Κρουστικές Αποκρίσεις όπως εμφανίζονται κατά την εισαγωγή στο REW των διορθωτικών αρχείων και τον αλγεβρικό πολλαπλασιασμό τους με τις αντίστοιχες αδιόρθωτες επί του sweet spot για τα επιμέρους κανάλια :

Αριστερό :
1591475672447.png


Δεξί :
1591475742188.png


Αυτές είναι αποκρίσεις με τις οποίες αξίζει να ολοκληρωθεί το τρέχον στάδιο.

Τα σκέλη στους κρουστικούς παλμούς είναι πλέον ισοδύναμα.Η πορεία της βηματικής απόκρισης πριν τη μηδενική χρονική στιγμή μπορεί να μην ταυτίζεται με τον μηδενικό οριζόντιο άξονα,αλλά αυτό δεν πειράζει όταν η φασική διόρθωση γίνεται πάνω στο ΄΄ωμό΄΄ Vector Averaged .Θα μπορούσε να βρεθεί ακόμα πιο κοντά,αλλά οι ακροαματικές εντυπώσεις στην πλειοψηφία των περιπτώσεων έχουν δείξει σημάδια υπερβολικής διόρθωσης που θα υποβάθμιζε την ευχαρίστηση.Αυτό που προσέχουμε όμως είναι να μένει παράλληλη προς το μηδενικό άξονα και η απαρχή του βηματικού παλμού να συμβαίνει όσο πιο κοντά γίνεται μ'εκείνη του κρουστικού παλμού.
Εάν χρησιμοποιούσαμε προς διόρθωση την απόκριση υπερβάλλουσας φάσης,τότε θα ήταν μεν επιδιωκόμενη η ταύτιση με τον οριζόντιο μηδενικό άξονα πριν τη μηδενική χρονική στιγμή,αλλά οι ισορροπίες θα γίνονταν πιο περίπλοκες στην επίτευξή τους και η εφαρμογή της μεθόδου δυσκολότερη γι αρχάριους χρήστες.
Πρόσθετο επίτευγμα στις ανωτέρω περατωμένες αποκρίσεις είναι και η μεταξύ τους ομοιογένεια ως προς τη χρονική στιγμή (περίπου 0,2 msec ) όπου ο βηματικός παλμός θα αγγίζει το επίπεδο που αντιστοιχεί στο 100 % του πλάτους.

Όλα ωραία και καλά,μόνο που οι προηγηθείσες αποκρίσεις δεν παύουν ν'αποτελούν θεωρητικούς στόχους που χρειάζεται να πιστοποιηθούν στην πράξη με νέα μετρητική συνεδρία πραγματοποιούμενη υπό τις ίδιες συνθήκες με την αρχική συνεδρία.

Ο υποφαινόμενος δεν πρόκειται να είναι επιεικής με τη μέθοδό του όπως δεν χαρίζεται και σε κανέναν άλλον.Η ΄΄σκληρή΄΄ πραγματικότητα και η αρτιότητα των αποτελεσμάτων θα εξεταστούν στη συνέχεια...

Στο μεταξύ,οι σχετικές παραστάσεις με το setup εγκατεστημένο στο μικρό δωμάτιο:
1591478265937.png

1591478299866.png


Με τις ομόλογες Κρουστικές/Βηματικές αποκρίσεις :
Αριστερό:
1591478424411.png

Δεξί:
1591478466482.png


Παρατηρούμε όπως αναμενόταν ότι η επίτευξη ενός ιδεώδους στόχου γίνεται ακόμα πιο δυσχερής στην περίπτωση του μικρού δωματίου...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Βήμα Έκτον :
Κανονικά αυτό το βήμα θα μπορούσε να είναι αφιερωμένο στις μετρήσεις υπό τη διορθωμένη κατάσταση.Επειδή όμως λόγω εμπειρίας από πολλαπλές εκτελέσεις της μεθόδου υπάρχει καλή εκτίμηση πάνω στα θεωρητικά αποτελέσματα, μπορούμε να προχωρήσουμε κατευθείαν σε ακροάσεις.

Γίνεται εξαγωγή μονοφωνικών αρχείων .wav από τα επιμέρους παράθυρα εργασίας ξεχωριστά για καθεμία ανάλυση PCM που σκοπεύουμε ν'αναπαραγάγουμεΕφόσον θα εμπλέκονται και διαφορετικά bit (16 ή 24) για τις μικρότερες δειγματοληψίες,χρειάζονται ξέχωρα και ως προς αυτήν την ιδιότητα διορθωτικά αρχεία.

Format αρχείων το 64bits IEEE mono ή 32bits IEEE mono ανάλογα με το λειτουργικό σύστημα.
Για δειγματοληψίες 44100 & 48000 κρατάμε πλήθος taps 65536 και για τις ανώτερες 131072.

Εισάγουμε τα μονοφωνικά αρχεία σε audio editor πρόγραμμα όπως το Audacity για να τα μετατρέψουμε σε στερεοφωνικά.Πρώτα εισάγεται το αριστερό κανάλι και ύστερα το δεξί.Προσέχουμε να μη γίνει εκ παραδρομής λάθος και να εισαχθούν τα ζεύγη που αντιστοιχούν στην ίδια δειγματοληψία.
1591543048720.png


Εξαγωγή του στερεοφωνικού αρχείου
1591543101024.png

1591543133417.png


Και ύστερα κλείσιμο στην ανοιχτή εργασία για να εισαχθεί το επόμενο ζεύγος μονοφωνικών αρχείων
1591543394140.png


Το πρόγραμμα αναφοράς :

Miles Davis "Pangaea"
Beth Hart "Live at the Royal Albert Hall"
Mahavishnu Orchestra "Birds of Fire"
Ernest Ansermet / Orchestre de la Suisse Romande : Mussorgsky "Pictures at an Excibition"
Hugh Masekela "Hope"
Paradise Lost :Obsidian"

1591545440427.png


Υπό ισοδυναμία στις μέσες συνεχόμενες στάθμες, σε τιμή περίπου 79-80 dB στο sweet spot και παρά την κατηφόρα στην καμπύλη-στόχο ο αέρας στην ηχητική σκηνή μοιάζει να έχει...αποκατασταθεί - ενδεχομένως και χάρη στην προγραμματισμένη τόνωση με κεντρική συχνότητα 11300 Hz - σε σχέση με την αδιόρθωτη κατάσταση όπου η αέρινη αίσθηση έμοιαζε συγκριτικά θορυβικού τύπου,δηλαδή συγκεχυμένη.Ανάλογη εντύπωση επικρατεί και στην αντίληψη των χροιών όπου ο αρμονικός φάκελος μοιάζει να μην ανοίγει προς υπερβολικά όρια.

Η εστίαση έχει γίνει πιο ξεκάθαρη.Το βάθος στερεοφωνικής σκηνής ικανοποιεί και στους δύο χώρους τηρουμένων των αναλογιών.Εννοείται πως είχε εξασφαλιστεί ακλόνητο κεντρικό είδωλο εκ προοιμίου και στις δύο περιπτώσεις προτού να γίνουν καν μετρήσεις και διορθώσεις.Η σκηνή όπως και στην αδιόρθωτη κατάσταση δεν εκτρέπεται ούτε προς προβολικότητα ούτε προς οπισθοχώρηση.

Στο μικρό χώρο οι διαστάσεις στην ηχητική σκηνή είναι μικρότερες.Στο μεγάλο σαλόνι έχουμε σαφή χωρική παρουσία πέρα από τις θέσεις που ορίζονται από τα εγκατεστημένα ηχεία.Eιδικώς εκεί εισπράττεται ικανοποιητική στερεοφωνία και πέρα από το sweet spot.

Οι δυναμικές αντιθέσεις γίνονται πιο ρεαλιστικές και η ρυθμική αγωγή προκύπτει αβίαστη σε σχέση προς την αδιόρθωτη κατάσταση που έμοιαζε συγκριτικά σα να προσπαθούσε να ξεχωρίσει.

Και στις δύο περιπτώσεις οι χαμηλές απουσία sub δεν ακούγονται βροντερές πάνω στο sweet spot.H περιγραφή τους όμως είναι εξαιρετική βοηθώντας τον εγκέφαλο στην ανάπλαση της θεμελιώδους.Στο μεγάλο χώρο αυτό το χαρακτηριστικό εξακολουθεί να ισχύει και πέρα από το sweet spot.Στο μικρό χώρο λόγω διαστάσεων η απομάκρυνση από εκείνο επιφέρει αυτομάτως προσέγγιση σε τοιχωματικά όρια και ανατροπή της ισορροπίας.

Η ολική αίσθηση για τις πρώτες οκτάβες είναι ανώτερη στην περίπτωση του μεγάλου χώρου όπου ακούγονται και πιο σωματώδεις,γεμίζοντάς τον με ανώτερη ευχέρεια.
1591548207666.png
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Βήμα Έβδομον...

Εφόσον δεν ξεχωρίζει κάποιο ενοχλητικό στοιχείο κατά τις ακροάσεις,περνάμε σε μέτρηση της διορθωμένης κατάστασης.

Ο πιο απλός τρόπος για να πραγματοποιηθεί αυτή μέσω REW-UMIK1 όπως και η αδιόρθωτη είναι με τη συνδρομή του γνωστού APO Equalizer.

Δημιουργείται καταρχάς στερεοφωνικό αρχείο .wav από μονοφωνικά με ανάλυση 16 bit / 48KHz .Αυτή είναι η εγγενής ανάλυση λειτουργίας στο REW.

Φροντίζουμε κατόπιν στην προετοιμασία για τη μέτρηση να επιλέξουμε την ίδια ανάλυση για την εσωτερική κάρτα ήχου του υπολογιστή μας.Αν δεν γίνει αυτή η ενέργεια,τότε η μηχανή Συνέλιξης του APO δεν θα φορτώνει το διορθωτικό αρχείο.

1591626060186.png


Κατόπιν περνάμε στο Configuration Editor του APO.Μπορούμε είτε να προσθέσουμε νέα γραμμή Advanced filters > Convolution απενεργοποιώντας την προηγούμενη,είτε να επικολλήσουμε το αρχείο Συνέλιξης στη βιβλιοθήκη αρχείων πάνω στην τρέχουσα γραμμή.Στο εικονιζόμενο παράδειγμα προστίθεται για λόγους επίδειξης ανοίγοντας νέα γραμμή και κλικάροντας στο εικονίδιο με το χαρτοφύλακα για να εμφανιστεί η βιβλιοθήκη αρχείων στη δεύτερη.
1591627151504.png

1591627233161.png


Δεν έχουμε όμως τελειώσει.Πρέπει να επιλέξουμε μέσω του Configurator ( Windows > όλα τα προγράμματα > APO Equalizer > Configurator )σε ποια συνδεδεμένη συσκευή θα θέλαμε να ενεργήσει.
Είναι προφανές ότι για την αξιοπιστία της μέτρησης δεν γίνεται να εφαρμοστεί η εξεταζόμενη διόρθωση σε όλες τις εμπλεκόμενες συσκευές,παρά μόνο είτε στην αναπαραγωγή,είτε στη σύλληψη.

Ως πιο λειτουργική λύση έχει επιλεγεί εφαρμογή στην αλυσίδα των συσκευών αναπαραγωγής,η οποία στο εικονιζόμενο παράδειγμα περιλαμβάνει την εσωτερική κάρτα ήχου (ως προεπιλεγμένη δεν μας αφορά) και το συνδεδεμένο USB to SPDIF διαμεσολαβητή που παίζει ρόλο εξωτερικής κάρτας ήχου,απ'όπου θα περάσει το μετρητικό σήμα.
1591627824757.png


Ακολούθως βεβαιώνεται ότι δεν θα είναι η διορθωτική κρουστική απόκριση εφηρμοσμένη στο εμπλεκόμενο μικρόφωνο σύλληψης :
1591627897703.png


Και δεν ξεχνάμε τέλος να έχουμε ορίσει στο Πίνακας Ελέγχου > Υλικό και Ήχος > Ήχος την εμπλεκόμενη κατά τη μέτρηση συσκευή αναπαραγωγής ως προεπιλεγμένη.Αυτό σημαίνει επίσης να ρυθμίσουμε και την κατάλληλη στάθμη αναπαραγωγής από το κεντρικό volume στο λειτουργικό σύστημα (Windows).
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Συμπληρώνεται ότι για τη διαδικασία μέτρησης στη διορθωμένη απόκριση πρέπει να έχουμε ρυθμίσει προσωρινά την ίδια δειγματοληψία ανάλυσης (48000) και για την εξωτερική κάρτα ήχου εφόσον θα είναι εκείνη προεπιλεγμένη και η μέτρηση δεν θα γινόταν κατευθείαν από την έξοδο ήχου του υπολογιστή όπως προτείνει γενικώς η σελίδα του minidsp για τη χρήση UMIK1.

Ας δούμε αποτελέσματα μετρήσεων από το μικρό δωμάτιο :

Κρουστικές αποκρίσεις:
Αριστερό κανάλι :
1591713522128.png


Δεξί κανάλι :
1591713565856.png


Zoom-in στο ETC για φαινόμενα πρόωρου κωδωνισμού :
1591713872081.png


Απουσία αισθητών κορυφών ενέργειας πριν τη χρονική στιγμή μηδέν.

ETC Zoom-out :
1591714053210.png


Όπως αναμενόταν,με δεδομένες τις μικρές διαστάσεις και διάφορες λείες κοντινές επιφάνειες,παρατηρούνται 5-6 ενεργειακές κορυφές από καθένα κανάλι με στάθμη ανώτερη των -20 dB.Όχι άσχημα για μικρό αφρόντιστο χώρο,αλλά φανερώνει την ανάγκη ακουστικής φροντίδας σε επιφάνειες που ο γράφων είχε υπόψιν.

Για να εκτιμήσουμε μολαταύτα πόσο ωφελήθηκε η ακρόαση,ιδού οι αντίστοιχες αδιόρθωτες αποκρίσεις Ενέργειας σε συνάρτηση με το Χρόνο επί του sweet spot :
1591714510395.png


Το στοιχείο που βελτιώθηκε δεν είναι ο ίδιος ο χώρος.Χάρη στην εφαρμογή καμπύλης-στόχου επιδράσαμε πάνω στην απόκριση των ηχείων κατά τρόπον ώστε να μειωθεί η εκπεμπόμενη ενέργεια μαζί με τη σχετική ανακλώμενη συνιστώσα σε προβληματικές ζώνες.Επίσης μετριάστηκαν χάρη στη φασική ευθυγράμμιση αλληλεπιδράσεις μεταξύ προβληματικών συνιστωσών.Διορθώθηκαν λοιπόν τα ηχεία ώστε να είχαν τη βέλτιστη προσαρμογή στο συγκεκριμένο χώρο.Επιπλέον αυστηρά και μόνο επί του sweet spot....

Οι δε αποκρίσεις πλάτους για τα επιμέρους κανάλια θα δημοσιευθούν στη συνέχεια προκειμένου να γίνει αντιπαραβολή αφότου θα έχουν παρουσιαστεί οι αντίστοιχες από το μεγάλο σαλόνι.
1591715403263.png
 
Last edited:

Μηνύματα
3.852
Reaction score
6.951
Απορία: Στον δικό μου χώρο όπως έχω ξαναπεί, έχω στήσει με ακρίβεια το ισόπλευρο τρίγωνο μεν ( αν θυμάμαι καλά στο 1.8m ) για μια θέση ακρόασης στο κέντρο του δωματίου όπου επιστρατεύεται καρέκλα. Αυτό δεν είναι και πολύ βολικό, οπότε κάνω την υποχώρηση και όταν δεν θέλω να κάνω "απαιτητική" ακρόαση, αράζω στον καναπέ που βρίσκεται σχεδόν ένα μέτρο πιο πίσω ( και φυσικά, πιο κοντά στον πίσω τοίχο ). Στη δεύτερη περίπτωση, πάει περίπατο και το ισόπλευρο τρίγωνο, εκεί πάω σε ισοσκελές. Προτεραιότητα δίνω πάντα στην ιδανική θέση, αλλά έχει νόημα να πάρω δύο σετ μετρήσεων ( ένα για τη σωστή θέση και ένα για την αναπαυτική θέση ) και να εφαρμόσω τις ρυθμίσεις του rephase ξεχωριστά, δημιουργώντας τα αντίστοιχα φίλτρα και εφαρμόζοντάς τα ανά περίπτωση;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.381
Reaction score
33.896
Απορία: Στον δικό μου χώρο όπως έχω ξαναπεί, έχω στήσει με ακρίβεια το ισόπλευρο τρίγωνο μεν ( αν θυμάμαι καλά στο 1.8m ) για μια θέση ακρόασης στο κέντρο του δωματίου όπου επιστρατεύεται καρέκλα. Αυτό δεν είναι και πολύ βολικό, οπότε κάνω την υποχώρηση και όταν δεν θέλω να κάνω "απαιτητική" ακρόαση, αράζω στον καναπέ που βρίσκεται σχεδόν ένα μέτρο πιο πίσω ( και φυσικά, πιο κοντά στον πίσω τοίχο ). Στη δεύτερη περίπτωση, πάει περίπατο και το ισόπλευρο τρίγωνο, εκεί πάω σε ισοσκελές. Προτεραιότητα δίνω πάντα στην ιδανική θέση, αλλά έχει νόημα να πάρω δύο σετ μετρήσεων ( ένα για τη σωστή θέση και ένα για την αναπαυτική θέση ) και να εφαρμόσω τις ρυθμίσεις του rephase ξεχωριστά, δημιουργώντας τα αντίστοιχα φίλτρα και εφαρμόζοντάς τα ανά περίπτωση;
Κάθε φορά που αλλάζει κάτι στη διαρρύθμιση ιδανικώς πρέπει να λαμβάνονται νέα δεδομένα προς επεξεργασία.Ιδιαίτερα όταν μιλάμε γι αλλαγή στη θέση ακρόασης που θα έφερνε το sweet spot κοντύτερα σε τοιχωματικά όρια.

Σε έναν μεγάλο χώρο με ικανές αποστάσεις (> 220 εκατοστόμετρα) από τοιχωματικά όρια (πλην πατώματος όπου το ακουστικό μας σύστημα είναι εγκλιματισμένο στην υποδοχή ανακλάσεων) ως προς ηχεία και θέση ακρόασης,έχω διαπιστώσει πως θα μπορούσε να υπάρξει κάποια ελαστικότητα σε ποικιλία θέσεων εκτός του sweet spot για την ίδια διορθωμένη απόκριση,αφού δεν είναι ο χώρος στον οποίον επεμβαίνει η μέθοδος αλλά η απόκριση από το ίδιο το ηχείο.
 

Μηνύματα
20.912
Reaction score
13.709
Απορία: Στον δικό μου χώρο όπως έχω ξαναπεί, έχω στήσει με ακρίβεια το ισόπλευρο τρίγωνο μεν ( αν θυμάμαι καλά στο 1.8m ) για μια θέση ακρόασης στο κέντρο του δωματίου όπου επιστρατεύεται καρέκλα. Αυτό δεν είναι και πολύ βολικό, οπότε κάνω την υποχώρηση και όταν δεν θέλω να κάνω "απαιτητική" ακρόαση, αράζω στον καναπέ που βρίσκεται σχεδόν ένα μέτρο πιο πίσω ( και φυσικά, πιο κοντά στον πίσω τοίχο ). Στη δεύτερη περίπτωση, πάει περίπατο και το ισόπλευρο τρίγωνο, εκεί πάω σε ισοσκελές. Προτεραιότητα δίνω πάντα στην ιδανική θέση, αλλά έχει νόημα να πάρω δύο σετ μετρήσεων ( ένα για τη σωστή θέση και ένα για την αναπαυτική θέση ) και να εφαρμόσω τις ρυθμίσεις του rephase ξεχωριστά, δημιουργώντας τα αντίστοιχα φίλτρα και εφαρμόζοντάς τα ανά περίπτωση;
καλα ρε συ, παιρνεις καρεκλα και την βαζεις για να ακους ωστε να εισαι ισοπλευρος !!!!
......κατσε εκει που εισαι ανετος και ωραιος και ακου....

οι αποστασεις κατω των 2.5μ ειναι μικρες, εγω δεν ακουω, καλυτερα ακουστικα...
 

Μηνύματα
728
Reaction score
1.602
καλα ρε συ, παιρνεις καρεκλα και την βαζεις για να ακους ωστε να εισαι ισοπλευρος !!!!
......κατσε εκει που εισαι ανετος και ωραιος και ακου....

οι αποστασεις κατω των 2.5μ ειναι μικρες, εγω δεν ακουω, καλυτερα ακουστικα...
Κατά τη γνώμη μου η διαφορά μεταξύ 1,8 ισόπλευρο και 2,5 ισοσκελές είναι τεράστια:
  • όσο αφορά το εύρος της εικόνας στο δικό μου setup έχω παρατηρήσει ότι υπάρχει μια "ανοχή" στο τρίγωνο της τάξης 10-15 cm (από 2,4 στο 2,55) που δημιουργεί μεν μια λιγότερο engaging εικόνα αλλά γενικά είναι ΟΚ. Σε μεγαλύτερο "ξεχείλωμα" της απόστασης η εικόνα είναι μεν σταθερή αλλά η αίσθηση είναι αρκετά πιο flat και στενή όπως είναι λογικό όταν απομακρύνεσαι από τις σωστές γωνίες.
  • Επίσης διαφορά θέσης 70 cm στις χαμηλές είναι αρκετά μεγάλη όσο αφορά στην ισοστάθμιση ειδικά αν γίνεται δουλειά για μια "θέση" και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Αστροναύτης κολάει και σε τοίχο.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
156.401
Μηνύματα
2.407.950
Members
35.350
Νεότερο μέλος
DIMITRIS-25
Top