Toe in & Cross firing



Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.384
Reaction score
79.498
Τώρα καταλάβατε γιατί δε θέλω με τίποτα να μπω στη διαδικασία μετρήσεων... Είναι τρομερά χρονοβόρα, ασκήσεις ακριβείας (αν θες να τα στήσεις εντελώς τέλεια). Στα 2 χρόνια με τρινοβ, μια φορά είχα κάνει μετρήσεις, 6 μήνες άκουγα χωρίς μετρήσεις και χωρίς ισοσταθμιση, και τώρα ξανακανα γιατί μπήκαν κι άλλα ηχεία, έφτασε ο κόμπος στο χτένι, ήταν αναπόφευκτο..
Ευχαριστώ, δε θα πάρω.

Τέλος μετρήσεων εδώ. Φορεβε. Ληξις.

Μόνο αν μετακομίσω.
Μόνο όταν αλλάζουμε κάτι σημαντικό, προσθήκη ηχείων, σαμπ, πολλά διαχυτικά/απορροφητικά κτλ

Του τρόμου είναι.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.400
Reaction score
1.856
... μόνο με λέιζερ (lazer) το λέει και στην οθόνη, δες, λέιζερ (layzer) λέει:

View attachment 198995

To λέιζερ είναι laser. Tέλος! LASER !!

To "Layzer" της Bosch είναι και αυτό σωστό, αλλά έχει άλλη ερμηνεία: αναφέρεται/προορίζεται στους τεμπέληδες, αγγλιστί lazy, που φυσικά γουστάρουν να ξαπλάρουν, αγγλιστί lay:
"που να μετράς τώρα με τη μεζούρα, άναψε ρε το ρημάδι το Layzer"


...
3 ώρες ιδρώτας, με lazer ολοβερ, πριν κάνω την πρώτη μέτρηση..
...
Τώρα καταλάβατε γιατί δε θέλω με τίποτα να μπω στη διαδικασία μετρήσεων...
...Στα 2 χρόνια με τρινοβ, μια φορά είχα κάνει μετρήσεις, και τώρα ξανακανα γιατί μπήκαν κι άλλα ηχεία, έφτασε ο κόμπος στο χτένι, ήταν αναπόφευκτο..

Μου φαίνεται οτι έφτασε η ώρα για κωλοτούμπα, δεν σε παίρνει πλέον - ΠΡΕΠΕΙ να αναθεωρήσεις την σχέση σου με τα αυτιά σου..
 


Μηνύματα
112
Reaction score
127
Διαβολική εποφ
Αν κάνετε ένα πείραμα στο σπίτι, να μειώσετε τη στάθμη ενός καναλιού κατά μόλις 1 ντεσιμπέλ, θα ανακαλύψετε έκπληκτοι ίσως, πως η εστίαση του κεντρικού ειδώλου θα πάει καρφί πάνω στο ηχείο που παίζει πιο δυνατά!

Αυτό γίνεται διότι το ανθρώπινο αισθητήριο όργανο της ακοής, έχει εξελιχθεί έτσι ώστε να προσφέρει εύκολα την κατεύθυνση ενός ήχου, ενώ ταυτόχρονα δυσκολεύεται για να ακούσει πτώση στάθμης κατά 1 ντεσιμπέλ.

Παράλληλα, το κεντρικό είδωλο, αποτελεί την πεμπτουσία της στερεοφωνιας, και για να επιτευχθεί χρειάζεται τα δύο ηχεία να παίζουν όχι μόνο επακριβώς στην ίδια στάθμη, αλλά και με όμοιες τονικές αλλοιώσεις, δηλαδή να έχουν επακριβώς όμοια απόκριση στο φάσμα, κάτι που χωρίς ισοσταθμιση είναι πρακτικά αδύνατο σε οποιονδήποτε χώρο, αλλά αυτό δεν είναι της παρούσης.

Της παρούσης είναι να εξετάσουμε την πτώση στάθμης στις οφ αξις γωνίες απόκρισης ενός σοβαρού (δηλαδή ουδέτερου, χωρίς τονικές αλλοιώσεις και με ομοιογενή οφ αξις απόκριση) ηχείου.

Ας δούμε δύο ωραία ηχεία σε ένα ωραιότατο σχεδιάγραμμα:



Βλέπουμε και στα δύο πολύ ωραίες αποκρίσεις καταρχήν, αλλά κοιτώντας πιο προσεκτικά, το Νιούμαν υπερτερεί ως προς τη σταθερότητα μείωσης στάθμης με την αύξηση της γωνίας οφ αξις, δηλαδή έχει ωραίες παράλληλες γραμμές με απόσταση ~4 ντεσιμπέλ για κάθε επιπλέον 10° οφ αξις, πέραν των 20°, ενώ στις 20° εμφανίζει πτώση στάθμης περί τα 2 ντεσιμπέλ.

Χωρίς μεγάλο σφάλμα, μπορούμε να πούμε πως έχει πτώση στάθμης ~1 dB στις 10°, και δεν χρειάζεται να γίνουμε μάντης Τειρεσίας, δηλαδή αφού βλέπουμε ωραία και σοβαρή απόκριση ον και οφ αξις, αφού του κάνουμε ισοστάθμιση να παίζει φλατ σωστά ως προβλέπεται, μετά μετράμε με το μικρόφωνό μας τι πτώση στάθμης έχει στις 5°, στις 10° και στις 15°, μετακινώντας καταλλήλως το μικρόφωνο και διατηρώντας την ίδια απόσταση ακρόασης.

Την ίδια μέτρηση στάθμης μπορούμε να κάνουμε με το μικρόφωνό μας, αλλάζοντας την απόσταση ακρόασης επακριβώς στην επιθυμητή τιμή.

Αν δηλαδή έχουμε ένα τρίγωνο ακρόασης με πλευρά 2,5μ, τότε το κάθε ηχείο απέχει από την κεντρική θέση ακρόασης 2,5μ, αλλά αν μετακινήσεις το καθισμά σου (ή τη θέση της κεφαλής) δεξιά κατά μισό μέτρο, τότε η απόσταση από το αριστερό ηχείο αυξάνει (από 2,5μ γίνεται ~2,7μ, αλλά αντιθέτως το δεξί ηχείο έρχεται πιο κοντά, από τα 2,5μ έρχεται στα ~2,25μ.

Αν τα ηχεία είναι στραμμένα ον αξις στην κεντρική θέση, τότε η μετακίνηση δεξιά θα φέρει και τα δύο ηχεία οφ αξις αλλά κατά τις ίδιες ακριβώς μοίρες, το ένα (αριστερό) θα το βλέπεις στις ~6° από την εσωτερική πλευρά, και το δεξί στις ~6° από την εξωτερική πλευρά.
Δηλαδή, από την οφ αξις γωνία μεταξύ των ηχείων, δε θα έχεις διαφορά στάθμης, διότι η γωνία θα είναι όμοια και για τα δύο ηχεία.

Αντιθέτως, θα έχεις σαφέστατη διάφορα στάθμης λόγω της διαφοράς απόστασης (2,7μ - 2.25μ) με αποτέλεσμα να ακούς μόνο το ηχείο μπροστά σου, το δεξί, που θα παίζει ~1dB πιο δυνατά, και να χάνεις τελείως το κεντρικό είδωλο.

Αν όμως έχεις κάνει toe-in τα ηχεία κατά ~6°, εφόσον μετρήσεις πτώση στάθμης στη διπλάσια γωνία ίση με αυτή που χάνεις λόγω απόστασης (1 dB στις 12°), τότε πηγαίνοντας δεξιά κατά μισό μέτρο, θα βλέπεις on axis το αριστερό ηχείο (μέγιστη στάθμη), και το δεξί ηχείο, το οποίο πλησιάσεις πιο κοντά, θα το βλέπεις με αυξημένη γωνία οφ αξις, πόση; 6° λόγω μετακίνησης, συν 6° λόγω toe in, άρα θα το βλέπεις στις 12°, όπου θα έχει πτώση στάθμης 1dB, όμοια με την πτώση στάθμης του απέναντι ηχείου λόγω αυξημένης απόστασης ακρόασης (2,7μ), άρα θα παραμένει καρφωμένο στο κέντρο το σημαντικό κεντρικό είδωλο, ενώ μετακινείσαι δεξιά και αριστερά!

Θαυμάσιο, ε;

Έτσι λοιπόν, στήνεις cross firing ώστε να διευρύνεις το sweet spot, και να παραμένει σταθερό στο κέντρο το πολύ σημαντικό κεντρικό είδωλο και να ακούς και τα δύο ηχεία σε ίση στάθμη, ασχέτως αν πλησιάζεις στο ένα και απομακρύνεσαι από το άλλο!

It's a kind of magic! :drinks:

Δε χρειάζεται λοιπόν να παραμένεις καρφωμένος σαν άγαλμα στο μέσο ακριβώς της κεντρικής θέσης ακρόασης για να ακούς σωστά τη μουσική σου, με όλες τις αρχές της στερεοφωνιας, και μπορείς να είσαι χαλαρός, να μετακινείσαι δεξιά και αριστερά, και να παραμένουν όλα στη θέση τους!

Με προσεκτικό σχεδιασμό, μπορείς να έχεις άνετα 3 θέσεις ακρόασης και να ακούνε και οι 3 σωστά!

Σε πιο εξελιγμένα πολυκαναλα σεταπ, γίνεται αυτό να συμβαίνει για πολλές θέσεις ακρόασης, και έτσι ας πούμε καταφέρνει ένας σωστά στημένος κινηματογράφος εκατοντάδων καθισμάτων, να προσφέρει σε όλους σχεδόν τους καθήμενους, σωστή ακρόαση όλων των ηχείων!

Αυτό βεβαίως συμπεριλαμβάνεται στις οδηγίες του τρινοβ για μικρούς και μεγάλους κινηματογράφους, και βεβαίως δεν είναι τίποτα καινούριο.

Στην πράξη, όλοι εμείς οι "παλιοί" χομπίστες, είχαμε βασικό κανόνα στησίματος στο δικάναλο σεταπ το toe in, τόσο ώστε καθήμενος να βλέπεις χονδρικά τις εξωτερικές ακμές της καμπίνας των ηχείων, για να έχεις ευρύ sweet spot και σωστό σταθερό κεντρικό είδωλο! 8-)


ΥΓ.

Βεβαίως αυτή η βασική αρχή του "toe in" του κλασσικού δικάναλου σεταπ, δεν διαφέρει ουσιαστικά καθόλου με το "cross firing" του πολυκάναλου (έως immersive) σεταπ, και πλέον έτσι ονομάζεται στο πολυκάναλο σεταπ (cross firing).

Στους μεγάλους κινηματογράφους, έχετε προσέξει (υποθέτω) πως τα ηχεία στον δεξιό τοίχο βρίσκονται ψηλά, να μη "βαράνε" στα μούτρα τους καθήμενους ακροατές δίπλα σε αυτόν τον τοίχο, και ταυτόχρονα είναι στραμμένα να κοιτάζουν ον αξις τους καθήμενους ακροατές στην απέναντι πλευρά, στον άλλο τοίχο!

Κατ'αυτον τον τρόπο, κι εφόσον έχει υπολογιστεί σωστά η κλίση και το ύψος των ηχείων, σε οποιοδήποτε κάθισμα κι αν κάτσεις σε μια σειρά καθισμάτων, από το τέρμα δεξί κάθισμα έως το τέρμα αριστερό κάθισμα, θα ακούς και τα δύο ηχεία!

Δεν πρόκειται περί μαγείας, αλλά περί σοβαρού σχεδιασμού, σωστής τοποθέτησης, και σωστών ηχείων για αυτή τη χρήση, με ομοιόμορφη πτώση στάθμης κατά την αύξηση της γωνίας οφ αξις, διατηρώντας πάντα ομοιόμορφη απόκριση.

Ο επαγγελματικός ήχος είναι πάντα η φόρμουλα 1, εκεί γίνονται όλα (υποχρεωτικά) προσεγμένα.


Κλείνοντας αυτό το θέμα, ας μας μείνει η χρησιμότητα του toe in στο δικάναλο σεταπ, και αντιστοίχως αυτή του cross firing στο πολυκάναλο σετάπ, δύο όροι που εκφράζουν ακριβώς το ίδιο πράγμα. ;)
[/QUO Διαβολικά εποφελές.Ευχαριστούμε
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.405
Reaction score
125.592
Καλά, καλά! Μεγάλη μπουκιά φάε... :laugh:
Αν πας στο θρεντ της εξέλιξης - χτισίματος του σεταπ-χωρου, θα δεις ότι πρόχειρες (rew) μετρήσεις έγιναν για το χώρο προ του στησίματος, για τις θέσεις των σαμπ (γιουμικ, πρόχειρες), για τις αποστάσεις των ηχείων, κλπ, 4-5 μετρήσεις έγιναν με συνολική διάρκεια 1-1,5 ώρας όλες μαζί.

Άκουγα 2.1 σεταπ χωρίς ισοσταθμιση, 5.1 σεταπ με μετρικ χωρίς ισοσταθμιση, 7.1 σεταπ με μετρικ χωρίς ισοσταθμιση, 7.2 & 7.3 & 7.4 με τρινοβ χωρίς ισοσταθμιση, και 7.4.4 με τρινοβ για 3 μήνες plus χωρίς ισοσταθμιση και χωρίς να έχω κάνει μετρήσεις με το διαθέσιμο μικρόφωνο του τρινοβ, δε το έπαιρνα απόφαση..

Συνολικά για περισσότερο από 6 μήνες άκουγα χωρίς ίχνος ισοσταθμισης και πρακτικά χωρίς μετρήσεις για αυτό το σκοπό.

Μετά έκανα ένα και μοναδικό σετ μετρήσεων, θέσεις ηχείων, ισοσταθμιση, 1 φορά.

Από τότε πέρασαν σχεδόν 2 χρόνια για να ξαναμπώ στη διαδικασία να ξανακάνω σετ μετρήσεων, και ήταν υποχρεωτικό πλέον, διότι έγιναν πολλές αλλαγές:

1. Άλλαξα την ηχητική του εμπρός τοίχου (πλήρης κάλυψη με κοποπρεν ακουστικς, σταθερή οθόνη προβολής, διάχυση στα σημεία εμφανούς απορρόφησης, μασκινγκ οθόνης.

2. Υλικά ακουστικής φροντίδας της θέσης τοποθέτησης του προβολέα, για να μην ακούγονται καθόλου τα ανεμιστηρια του.

3. Υλικά ακουστικής φροντίδας σε κάθε μεταλλική επιφάνεια (βάσεις ηχείων, βάσεις προβολέα, μεταλλικού σκελετού των σαμπ της τζενελεκ, κλπ)

4. Τοποθέτηση 2 επιπλέον δορυφόρων front wide για σεταπ 9.4.4

5. Cross firing

6. Ηχητική περιποίηση της διακόσμησης του χώρου.

Ε, αφού τελείωσαν όλα μα όλα, πήρα μια βδομάδα άδεια να ασχοληθώ με τοποθέτηση, μετρήσεις επί μετρήσεων και να γίνει άλλη μια φορά ένα τελικό καλιμπραρισμα.

Δεν το παίρνω διόλου εύκολα απόφαση να γίνει αυτή η διαδικασία, είναι εξαιρετικά απεχθής.

Πλέον δεν υπάρχει τίποτα που να θέλω να αλλάξω στο χώρο, και για κανένα λόγο. Οπότε, δεν υπάρχει και κανένας λόγος να ξαναγίνει ποτέ η διαδικασία των μετρήσεων. Έχει τελειώσει το θέμα. Μόνο μουσική και ταινίες πλέον.

Μου πήρε 2,5 χρόνια το στήσιμο..
Αλλά εντάξει, κάπου μπαίνει και μια τελεία.
Ε, μπήκε. Τέλος.

Άντε και στα δικά σας. ;)
 





costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.405
Reaction score
125.592
Πότε είπαμε λήγει το συμβόλαιο ενοικίασης? :lolsign:
Ανά 5-ετια το κλείνω, με σταθερό ενοίκιο, και μόλις τώρα έκλεισα μέχρι και το 2025. Το 2026, είπαμε πως θα ανανεωθεί για 10-ετια μέχρι το 2035, αν είμαστε καλά μέχρι τότε δηλαδή.

Ο ιδιοκτήτης μου δήλωσε πως δε θέλει ποτέ να κατοικήσει σε αυτό, ούτε να το πουλήσει, ένα ενοίκιο θέλει εφ όρου ζωής, και δε θα με βγάλει ποτέ από αυτό για κανένα λόγο. Ήταν όρος της συμφωνίας για να μπω.

Πρόσφερα αγορά, και δε τον ενδιαφέρει.
Ακόμα καλύτερα.

Μόνο αν θέλω εγώ θα φύγω. ;)
 



Μηνύματα
833
Reaction score
776
Ανά 5-ετια το κλείνω, με σταθερό ενοίκιο, και μόλις τώρα έκλεισα μέχρι και το 2025. Το 2026, είπαμε πως θα ανανεωθεί για 10-ετια μέχρι το 2035, αν είμαστε καλά μέχρι τότε δηλαδή.

Ο ιδιοκτήτης μου δήλωσε πως δε θέλει ποτέ να κατοικήσει σε αυτό, ούτε να το πουλήσει, ένα ενοίκιο θέλει εφ όρου ζωής, και δε θα με βγάλει ποτέ από αυτό για κανένα λόγο. Ήταν όρος της συμφωνίας για να μπω.

Πρόσφερα αγορά, και δε τον ενδιαφέρει.
Ακόμα καλύτερα.

Μόνο αν θέλω εγώ θα φύγω. ;)
Ωραία ακούγεται η συμφωνία!!
Έχει γίνει και συμβόλαιο που αναφέρονται όλα αυτά ή είναι στο μιλητό;;
 

Μηνύματα
7.272
Reaction score
11.821
Αυτό είναι το θέμα με το ηλεκτρονικό κουλάντρισμα της κατάστασης. Κάθε αλλαγή και νέα μέτρηση αφού π.χ. έστω και λίγο να μετακινηθούν τα ηχεία, αλλάζει όλο το στόρι. Δηλαδή εγώ που θέλω να πάω τα ηχεία για συμμάζεμα απο τον Πέτρο, έχω το πάρκο της μικρής στο σαλόνι και τώρα θέλω να δοκιμάσω και το crossfire, κουκουρούκου. Είναι και στις σκέψεις μου να αρχίσω να χώνω κοποπρέν στα καίρια σημεία ( σφήνες πίσω απο τα ηχεία, πρώτες ανακλάσεις, πίσω απο τη θέση ακρόασης και πιθανώς μια υποτυπώδη διάχυση στη τηλεόραση ), τρέχα γύρευε.
Μακάριοι οι χαϊεντάδες!! Στήνουν με το αυτί, χώνουν και κανένα καλώδιο και Άγιος ο Θεός!
 

Δημητρης 777

Spendorious
Μηνύματα
6.145
Reaction score
18.976
Ανά 5-ετια το κλείνω, με σταθερό ενοίκιο, και μόλις τώρα έκλεισα μέχρι και το 2025. Το 2026, είπαμε πως θα ανανεωθεί για 10-ετια μέχρι το 2035, αν είμαστε καλά μέχρι τότε δηλαδή.

Ο ιδιοκτήτης μου δήλωσε πως δε θέλει ποτέ να κατοικήσει σε αυτό, ούτε να το πουλήσει, ένα ενοίκιο θέλει εφ όρου ζωής, και δε θα με βγάλει ποτέ από αυτό για κανένα λόγο. Ήταν όρος της συμφωνίας για να μπω.

Πρόσφερα αγορά, και δε τον ενδιαφέρει.
Ακόμα καλύτερα.

Μόνο αν θέλω εγώ θα φύγω. ;)
Ναι καλά...
Έχει δει τις ''τελετές'' με τα λέιζερ που κάνεις εκεί μέσα?
Γνωρίζει πως η δομική ακεραιότητα του κτιρίου βρίσκεται σε κίνδυνο?
Για την επίδραση των υποήχων στο ζωικό βασίλειο?
Σε ακτίνα πόσων χιλιομέτρων μπορεί να φτιαχτεί λαγούμι με ασφάλεια τριγύρω?
Οι σκώληκες μήπως βγαίνουν στην επιφάνεια?
Μέλισσες υπάρχουν τριγύρω ή τζίφος?
Μήπως έχεις ''ηρεμήσει'' και από τζιτζίκια?
Τροφή για σκέψη..
 



Μηνύματα
112
Reaction score
127
Όπως κοιτάς μπροστά, να τέμνονται πίσω από το κεφάλι σου.

Σα τα άτμος:

View attachment 198663

Δηλαδή αφήνεις το κεντρικό ως έχει, και στρέφεις όπως το παραπάνω σχέδιο τα υπόλοιπα 4 ηχεία.
Συγγνώμη αλλά το σχέδιο δείχνει μπροστά απ'το κεφάλι ακρόασης κ όχι πίσω όπως λές
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.613
Μηνύματα
2.868.078
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top