Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.134
Reaction score
26.692
5 msec από τη χρονική στιγμή 0 .Καθώς προχωράμε στο πεδίο του χρόνου βλέπουμε ν'αναλύεται και σε μικρότερες επιμέρους κορυφώσεις
Αυτό είναι που δεν μπορώ να καταλάβω. Πώς γίνεται, μετά από ένα χρονικό σημείο, τόσο έντονα ανοδική η πορεία της καμπύλης ή εμένα μού φαίνεται έντονα?
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Αυτό είναι που δεν μπορώ να καταλάβω. Πώς γίνεται, μετά από ένα χρονικό σημείο, τόσο έντονα ανοδική η πορεία της καμπύλης ή εμένα μού φαίνεται έντονα?
Σε αυτό ακριβώς συνίσταται η εγγενής καθυστέρηση κατά την ενσωμάτωση πολλαπλών sub.Χωρίς επεξεργαστή τύπου Trinnov ή Dirac προτεραιότητα ήταν συγχρονισμός μεταξύ των επιμέρους μονάδων και η βέλτιστη εξομάλυνση στην απόκριση πλάτους με προοπτική οι αποκλίσεις να διορθωθούν σε ικανό βαθμό σε περιβάλλον rePhase...
Η βουτιά στους 25 κύκλους;
Κυριαρχεί σε όλα τα γραφήματα.
Πρόκειται περί συνειδητού συμβιβασμού.Σε συνθήκες όπου δεν εμφανιζόταν τόσο έντονα υφίστανται εντονότερες ανισορροπίες στις ανώτερες ζώνες και όχι τόσο ακαριαία μεταβατική συμπεριφορά κατά τις ακροάσεις...Υπάρχει όμως και η διορθωμένη απόκριση όπου θα μετριάζεται.

Κατά τα γνωστά οι αποκρίσεις πλάτους από μετακινούμενο μικρόφωνο συνδυασμένες με τις ομόλογες Vector Averaged :
1599302746229.png


Οι φασικές διορθώσεις χωρίς επεμβάσεις σε ζώνες κάτω των 100 Hz και με υψηλή ομοιομορφία ανάμεσα στα επιμέρους κανάλια:
1599303094485.png

1599303266585.png


Και οι τελικές διορθωτικές Κρουστικές :
1599303376019.png

1599303454866.png


Η ωφέλιμη απόκριση ξεκινά από ύψος 10 Hz...Κατά τα άλλα,φαντάζομαι ότι ακόμα και ο φίλος μας...TERMΑTOGAZI θα δίσταζε να βάλει τριάδα sub σε υπνοδωμάτιο...:wink:
 
Last edited:



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Πάμε πρώτα στα ΄΄εύκολα΄΄....Κρουστικές Αποκρίσεις επί του sweet spot με τα συνήθη χρώματα για τα επιμέρους κανάλια και το μπλε για τα δύο μαζί :
1599408629139.png


Οι αντίστοιχες βηματικές :
1599409039728.png


Πολύ ωραία η πορεία του βήματος κάτω από τον μηδενικό οριζόντιο άξονα δεδομένου κιόλας ότι παίζουν μαζί επτά ανεξάρτητοι δρόμοι...

Και ο ίδιος σε βάθος χρόνου :
1599409272220.png


Ο παλμός μειώνεται στο 10% του κορυφαίου πλάτους μετά τα 70 msec ενώ ουσιαστικά αποσβένεται μετά τα 150 msec...To setup εξακολουθεί να πηγαίνει ΄΄σφαίρα΄΄ με άνω όριο - όπως διαπιστώθηκε - λίγο άνω των 80 dB σε μέση συνεχόμενη στάθμη...Σε σχέση με τις μέσες συνήθεις στάθμες στο συγκεκριμένο,διαθέτουμε περί τα 10 dB δυναμικό περιθώριο...

Group Delay :
1599409864344.png


Παράσταση ETC :
1599410081680.png


Η ενεργειακή κορυφή πριν τη χρονική στιγμή μηδέν έχει μικρότερο πλάτος από τον περιορισμένο κωδωνισμό που ακολουθεί τον παλμό,όντας κιόλας εξαιρετικά σύντομη σε διάρκεια ώστε να μη γίνεται αντιληπτή...
Σε βάθος χρόνου όπως και στα προηγούμενα χωρίς εκπλήξεις :
1599410301774.png


Και η βελτιωμένη δέσμη RT σε διάφορες θέσεις εκτός sweet spot ανταποκρινόμενη στο σύνολο των επεμβάσεων :
1599410381597.png
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
2 mid-woofer full range,2 tweeter + 3 sub...Αντιστοιχεί στις μπλε καμπύλες κάθε τριάδας από τις προηγούμενες αποκρίσεις,όπου εκπέμπουν όλα μαζί.

Σειρά έχουν τα ΄΄δύσκολα΄΄ ...

Κρουστικές αποκρίσεις με τα επιμέρους κανάλια να παίζουν μαζί εκτός sweet spot :

Προσκέφαλο κρεβατιού στηυν πλευρά κοντά στο διαχυτή:
1599410856233.png


Στην πλευρά που είναι προς τα μέσα πάνω στη γωνία του δωματίου :
1599411226282.png


Στο κέντρο του κρεβατιού κοντά στο sweet spot :
1599411679166.png


Ενιαίοι παλμοί σε ποικιλία ενδεχόμενων θέσεων ακρόασης...

Εντός του στερεοφωνικού τριγώνου και σε πολύ κοντινή απόσταση από τους δορυφόρους:
1599412311128.png


Τυχαία θέση λήψης για κεφαλή όρθιου ακροατή:
1599412396582.png


Οι δύο τελευταίες ήταν για να επιβεβαιώσουν ανάδρομα την αξιοπιστία των προηγούμενων...
Και τα ΄΄απροχώρητα΄΄...Αποκρίσεις πλάτους γι αριστερό και δεξί κανάλι (πράσινο-πορτοκαλί αντίστοιχα) ληφθείσες μέσω μετακινούμενου μικροφώνου γύρω από το sweet spot υπό εξομάλυνση 1/12 οκτάβας:
1599413105651.png


Ας δούμε όμως τι γίνεται όταν τα δύο κανάλια εκπέμπουν μαζί έξω από την περίμετρο του στερεοφωνικού τριγώνου όπως συμβαίνει κατά κανόνα και σύμφωνα με τις συνήθειες του ακροατή στο συγκεκριμένο setup :
1599413344673.png

Μήπως φταίει που το κατωσέντονο δεν είναι στρωμένο ομοιόμορφα;
Η ανωτέρω παρατήρηση ενδέχεται να ληφθεί σοβαρά υπόψιν άμα...πάμε και για τέταρτο sub.:biggrin:

Επί του παρόντος όμως,παρατηρούμε ότι με εξαίρεση τη θέση λήψης ακριβώς στην ανοικτή πόρτα εισόδου στο δωμάτιο,σε όλες τις υπόλοιπες δεν ισχύει η παρατηρούμενη στις ξεχωριστές αποκρίσεις υποχώρηση γύρω από τα 25 Hz όπως είχε αναφέρει και ο Ear...Με οποιονδήποτε άλλον τρόπο διαχείρισης για τα sub,είχε διαπιστωθεί ότι έστω και αν μετριαζόταν η υποχώρηση πάνω στις επιμέρους αποκρίσεις,όποτε έπαιζαν μαζί προέκυπτε χειρότερα εκτός του sweet spot...Surprise! :wink:
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Αφού φτάσαμε ως εδώ,ας βάλουμε και το άλλο SVS SB2000 ως τέταρτο .Όπως βλέπουμε η τετράδα έχει οδηγήσει και σε πλήρη αισθητική αποκατάσταση του χώρου :

1600506900987.png


Ας δούμε πώς έγιναν οι συνδέσεις και η διαχείριση κρατώντας σταθερή τη μέχρι τώρα σύνθεση στο setup...Καταρχάς για τη γεωμετρία εγκατάστασης επινοήθηκε από τον γράφοντα ένα νέο υβριδικό σχήμα που διατηρεί ως πυρήνα τη δυάδα του C.A.B.S. εμπλουτίζοντάς το με στοιχεία από Geddes και βεβαίως από τις γνωστές μελέτες του Todd Welti για λογαριασμό της Harman...

Όλα τα επιμέρους sub όπως έχει εξηγηθεί εξακολουθούν να δέχονται χονδρικά ισοδύναμη σύνθεση σήματος στους διατιθέμενους υποδοχείς για δεξί και αριστερό κανάλι στη δική τους είσοδο..Το τέταρτο τεμάχιο δεν προσαρτήθηκε με επιπλέον daisy chaining στο Dynaudio 18S για ν'αποφεύγονταν φαινόμενα ανεπάρκειας κατά την οδήγηση με το σήμα...

Κεντρικός παίκτης παραμένει το 18S με το απέναντι σ'εκείνο SVS daisy chained.Το Yamaha τοποθετείται δίπλα στο προσκέφαλο συνδεδεμένο στην ελεύθερη προενισχυτική έξοδο του YBA.Αυτό σημαίνει ότι το δικό του σήμα θα έρχεται με κάποια msec καθυστερημένο σε σχέση με το 18S και θα περιμένουμε από την εγγύτητα τοποθέτησης ως προς τη θέση ακρόασης ν'αντισταθμίσει μερικώς τη χρονική καθυστέρηση.

Το SVS απέναντί του θα είναι αντιθέτως το πιο απομακρυσμένο.Γι αυτό και αποφασίστηκε να συνδεθεί απευθείας στην δεύτερο έξοδο RCA του Hegel,με την οδηγική ικανότητα του τελευταίου όταν χρησιμοποιούνται παράλληλα οι έξοδοι XLR & RCA να έχει βεβαίως διαπιστωθεί.Αυτή η σύνδεση συνεπάγεται ότι το πιο απομακρυσμένο sub θα είναι και το λιγότερο καθυστερούμενο στην πορεία του σήματος,αφού ο επεξεργαστής του 18S θα καθυστερεί όποια ηχειακή πηγή είναι απευθείας συνδεδεμένη στον ολοκληρωμένο ενισχυτή που ακολουθεί,ενώ το συνδεδεμένο απευθείας στην έξοδο του DAC θα δέχεται σήμα μη καθυστερούμενο. από τον επεξεργαστή του 18S.

Από τα 4 τεμάχια το μόνο που έχει αφεθεί να εκπέμπει στο πλήρες φάσμα της εγγενούς του απόκρισης είναι το 18S.Τα υπόλοιπα κόβονται με τα ενσωματωμένα τους βαθυπερατά φίλτρα σε κεντρική συχνότητα μεταξύ 80-90 Hz.Η ρύθμιση στάθμης στο όλο σχήμα γίνεται εύκολα έχοντας πρώτα ορίσει τις σχετικές στάθμες ανάμεσα στις επιμέρους ηχειακές πηγές και χρησιμοποιώντας κατόπιν ως master volume τον ενσωματωμένο στο Hegel εξασθενητή...

Όλα ωραία και καλά έχουν οριστεί στο νου του γράφοντος,ας δούμε όμως και πώς λειτουργούν στην πράξη.

Η χρονική υστέρηση για το σύνολο των sub με timing reference που αντιστοιχεί σε χρονική στιγμή μηδέν:
Αριστερό κανάλι :
1600510159496.png


Δεξί κανάλι:
1600510222513.png


Οι χρονικές υστερήσεις για το σύνολο των sub είναι λίγο ανώτερες,βρίσκονται όμως στο όριο της ακροαματικής αντιληπτότητας κι εκτιμώνται διαχειρίσιμες από το λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί για φασική διόρθωση.

Ας δούμε κατόπιν ολόκληρο το ηχοσύστημα σε αποκρίσεις συχνότητας και Vector Averaged υπό τα συνηθισμένα χρώματα κι εξομάλυνση για τις επιμέρους καμπύλες :

1600510876544.png


Βλέπουμε ότι οι μεταπτώσεις στο πλάτος απόκρισης των πρώτων οκτάβων εκτυλίσσονται πλέον σε στενές ζώνες με τις στάθμες που αντιστοιχούν στις μέγιστες υποχωρήσεις να βρίσκονται ως επί το πλείστον πάνω από την αναφορά για τη μέτρηση,όπως εκείνη καθορίζεται από την απόκριση πλάτους στις μεσαίες οκτάβες.Αυτό σημαίνει ότι μπορούν οι στενές κορυφώσεις να εξομαλυνθούν σε ικανό βαθμό κατά τη μετέπειτα ισοστάθμιση προς καμπύλη-στόχο.Έχει κιόλας εξομαλυνθεί σημαντικά και η προηγούμενα παρατηρούμενη υποχώρηση στη ζώνη 20-30 Hz...
 







Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
βρε συ......αντι να ριξεις καμια γυναικα στο κρεβατι, sub εριξες !!!!! :lolsign:
Κάθε πράγμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο...Αλίμονο αν έδειχνα δημοσίως...γυναίκες στο κρεβάτι.:sneaky:
Απ το στόμα μου το πήρες.
Πήρα το δόλωμα,έμεινε όμως το...αγκίστρι.:wink:

Θα γίνει εδώ μια ιδιαίτερη αναφορά πάνω στον τρόπο διαχείρισης για τη φασική διόρθωση...Ξεκινάμε με τις ΄΄ωμές΄΄ Vector Averaged αποκρίσεις για τα επιμέρους κανάλια...

Αριστερό:
1600512418612.png


Δεξί:
1600512489846.png


Υπάρχει ικανοποιητική ομοιομορφία,μόνο που παρατηρείται - όπως αναμενόταν - σημαντική απόκλιση φάσης ανάμεσα στις ζώνες κάτω και άνω των 200 Hz.Και πώς θ'αναταχθεί λοιπόν εκείνη όταν έχει τονιστεί σε κάθε ευκαιρία πόσο επιζήμιες για την ακροαματική απόδοση είναι συνήθως οι διορθώσεις με φίλτρα FIR με κεντρικές συχνότητες κατώτερες από το όριο των 100 Hz;

Επιλέγεται σε πρώτο βήμα διόρθωση με βάση τις ομόλογες καμπύλες υπερβάλλουσας φάσης:
Αριστερό :
1600513796952.png


Δεξί:
1600513893204.png


Οι καμπύλες τώρα φαίνονται πιο εξομαλυμένες,αλλά η φασικές αποκλίσεις ανάμεσα στις ζώνες εξακολουθούν να ισχύουν...Λαμβάνονται τα εξής μέτρα : Πρώτον μειώνεται μέσω rePhase η απόκλιση στις πρώτες οκτάβες εκτελώντας κοινό filter linearization για τα εμπλεκόμενα βαθυπερατά από τα sub,όπως θα φανεί ενδεικτικά παρακάτω για το δεξί κανάλι:
1600514181640.png

η θεση ακροασης ειναι στην ακρη του κρεβατιου καθιστος η ξαπλωτα ?
Αυτά έχουν ήδη ειπωθεί περιφραστικά.Το sweet spot είναι ορισμένο στην κάτω πλευρά του κρεβατιού και για θέση ακροατή ξαπλωμένου.Οι πρόσθετες επίλεκτες θέσεις ακρόασης δεν αλλάζουν και θα φανεί παρακάτω πόσο μπορούν κιόλας να επεκταθούν.
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Το κόλπο που γίνεται εδώ είναι το εξής : η φασική ευθυγράμμιση δεν είναι υποχρεωτικό να γινόταν χαμηλώνοντας την καμπύλη στη ζώνη κάτω των 200 Hz ώστε να ερχόταν σε ίδιο επίπεδο με την καμπύλη άνω από το προαναφερθέν όριο.Μπορούμε εναλλακτικά να εφαρμόσουμε φίλτρα σε κεντρικές συχνότητες αποκλειστικά άνω των 100 Hz και σε αρκετά υψηλές τιμές (άνω των 180 μοιρών) κατά τρόπον ώστε να φέρουμε τις δύο ζώνες σε παρεμφερές επίπεδο.

Αυτό το επίπεδο δεν χρειάζεται να είναι ο μηδενικός άξονας.Το μόνο που θα μένει τότε να κάνουμε για να φέρουμε την διορθωμένη καμπύλη στον μηδενικό άξονα θα είναι να εφαρμόσουμε ένα φίλτρο με κεντρική συχνότητα 1000 Hz και πολύ μικρό συντελεστή Q (ίση προς 0,1) και τιμή σε μοίρες την απαραίτητη για να εφάπτεται ως επί το πλείστον η καμπύλη στον μηδενικό άξονα...

Ιδού το αποτέλεσμα :
Αριστερό κανάλι :
1600514918957.png


Δεξί κανάλι :
1600515018597.png


Χωρίς καμία εφαρμογή φίλτρου με κεντρική συχνότητα κάτω των 100 Hz ,η φασική απόκλιση στις πρώτες οκτάβες έρχεται πλέον σε αποδεκτά όρια μη αντιληπτότητας.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Οι παραστάσεις προσαρμογής προς την καμπύλη-στόχο από το αυτοματοποιημένο λογισμικό του REW :

Αριστερό κανάλι :
1600531405376.png


Δεξί κανάλι :
1600531523287.png


Χάρη στην τετράδα υφίσταται σφριγηλή απόκριση από ύψος 10 Hz...Περαιτέρω προσαρμογή της απόκρισης στην καμπύλη-στόχο προβλέπεται να γίνει σε περιβάλλον rePhase...

Οριστικές καμπύλες για τις διορθωτικές κρουστικές με πρόσθετες διορθωτικές επεμβάσεις ύστερα από μετρήσεις :
Αριστερό :
1600531782554.png


Δεξί:
1600531930334.png

Κι εντελώς αδιόρθωτη απόκριση με τα δύο κανάλια εκπέμποντα μαζί στο προσκέφαλο του κρεβατιού δίπλα ακριβώς από το τοιχωματικό όριο :
1600532260317.png
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Το αγνό το αδιόρθωτο, αυτό του χαϊεντά.
Και η παραμόρφωση υπό αδιόρθωτη κατάσταση:
Αριστερό κανάλι :
1600623059644.png


Δεξί :
1600623123595.png


Διόλου άσχημη,δεδομένου ότι αφορά σε απόκριση που ξεκινά από υποηχητική ζώνη και σε ηλεκτρομηχανική μετατροπή...Λίγο υψηλότερο το επίπεδο στο θόρυβο υποβάθρου από τον αέρα που φυσούσε...

Οι παραμορφώσεις από τη διορθωμένη στην επιλεγμένη στάθμη αναφοράς που ανταποκρίνεται στη συνηθισμένη μέση συνεχόμενη στάθμη ακρόασης είναι ακόμα μικρότερες ...
 


Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • rose.athens
    Not in the mood Mod

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.309
Μηνύματα
2.858.052
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top