Featured Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Οι εταιρίες οφείλουν να εμπιστεύονται ανθρώπους με το ανάλογο αισθητήριο που να τιουναρουν τα μηχανήματα τους. Και το κάνουν σίγουρα. Έλεος πια. Κάνετε μόνιμα κάποιοι ότι δεν καταλαβαίνετε.
Και τέλος πάντων μην κάνετε επεμβάσεις με 42 σαμπ, room correction by the book, αφού είναι έτσι. Γιατί δεν βάζετε κι εσείς τον ενισχυτή σας με τα ηχεία που προτείνει ο κατασκευαστής και τέλος;
Αλίμονο να μην έχει έγκυρη γνώμη κάνεις άλλος, εκτός από 10 λάτρεις του ήχου εδώ στο avsite.
Η πλάκα είναι πως το συγκεκριμένο setup είναι ΄΄τακτοποιημένο΄΄ μέχρι και από πλευράς...matching δορυφόρων με ενισχυτή,καθότι τα συγκεκριμένα Vecteur είχαν υποστεί το τελικό στάδιο εξέλιξης με voicing επιτελούμενο από τον ΄΄πολύ΄΄ Yves Bernard Andre (της Ecole Polytechnique αυτός) πάνω στους ολοκληρωμένους του ενισχυτές...:sneaky:
Αν φανταστούμε ένα ισόπλευρο τρίγωνο ακρόασης, όπου τα ηχεία είναι ως προβλεπεται on axis προς τη θέση ακρόασης, τότε η μετακίνηση δεξιά (ή αριστερά) από αυτήν θα έχει ως αποτέλεσμα διαφορετική απόσταση ακρόασης από κάθε ηχείο (πιο κοντά μας θα βρίσκεται το δεξί ηχείο αν μετακινηθούμε προς τα δεξιά) αλλά πρακτικά όμοια γωνία ακρόασης προς κάθε ηχείο, δηλαδή ας πούμε off axis 5°, προς τα έσω του αριστερού ηχείου και προς τα έξω του δεξιού.

Διατηρώντας τελικά την γωνία off axis πρακτικά σταθερή και στα δύο ηχεία, είναι φυσικό και επόμενο να ακούμε δυνατότερα το ηχείο με τη μικρότερη απόσταση ακρόασης.

Άμα το ένα ηχείο παίζει δυνατότερα από το άλλο, έχει φύγει προς τη μια πλευρά το κέντρο του μουσικού ειδώλου, χάνεται το εύρος της στερεοφωνιας.
Άρα, έχουμε φύγει εκτός "σουίτ σποτ".


Ο τρόπος για να διευρύνουμε το σουίτ σποτ, ώστε να ακούμε ίση στάθμη από κάθε ηχείο (ακλόνητο, σταθερό κεντρικό είδωλο στερεοφωνιας) ακόμα κι όταν μετακινουμαστε δεξιά ή αριστερά από το κέντρο του τριγώνου ακρόασης, είναι το toe in.

Με τη χρήση toe in ακούμε off axis και τα δύο ηχεία στη θέση ακρόασης, ας πούμε στις 10° off axis, οπότε τα ηχεία αντί να έχουν κλίση 30° προς τα έσω ώστε να κοιτάνε on axis τη θέση ακρόασης, τα βάζουμε με 40° κλίση προς τα έσω, οπότε η on axis ευθείες των ηχείων θα τέμνονται αρκετά μπροστά από τη θέση ακρόασης, κι όχι σε αυτήν.

Τώρα τι γίνεται όταν μετακινηθούμε προς τα δεξιά της κεντρικής θέσης ακρόασης;
Φυσικά θα έρθουμε πιο κοντά στο δεξί ηχείο, και θα απομακρυνθούμε από το αριστερό.
Όμως, στις γωνιές ακρόασης τα πράγματα είναι τώρα πολύ διαφορετικά. Όσο πιο δεξιά πάμε, τόσο πλησιαζουμε στην on axis ακτινοβολία του αριστερού ηχείου, και τόσο περισσότερο off axis φεύγουμε από το δεξί ηχείο.
Αν φτάσουμε τόσο δεξιά ώστε να κοιτάζουμε on axis το αριστερό ηχείο, τότε το δεξι θα είναι off axis στις 50°.

Η διαφοροποίηση αυτή της γωνίας ακρόασης, οδηγεί σε σημαντική διαφοροποίηση στάθμης από κάθε ηχείο (on axis παίζει πολύ δυνατότερα κάθε ηχείο από off axis), και αυτή η διαφοροποίηση στάθμης μπορεί κάλλιστα να ισορροπήσει με την αντίστροφη διαφοροποίηση στάθμης λόγω διαφοράς απόστασης ακρόασης.

Γνωρίζοντας την πτώση της στάθμης από τα γραφήματα μέτρησης της of axis απόκρισης του ηχείου μας, και γνωρίζοντας την πτώση στάθμης λόγω διαφοράς απόστασης ακρόασης στο χώρο μας με μετακίνηση στα πλάγια του κέντρου του τριγώνου, μπορούμε να υπολογίσουμε επακριβώς το απαιτούμενο toe in για την απαιτούμενη διεύρυνση του σουίτ σποτ, ώστε ανεξαρτήτως θέσης, να ακούμε σε ίδια στάθμη και τα δύο ηχεία.

Το όμοιο, γίνεται σε πολυκάναλο σεταπ.

Χαρτί και μολύβι.

Κι έτσι εν μέρει δικαιώνεται η επιλογή πολλών από εμάς, "παλιών" στο χώρο, που προτιμούμε πάντα την ακρόαση με toe in, εδώ και από πάντα. ;)
Οι παρατηρητικοί αναγνώστες θα έχουν ήδη προσέξει στις φωτογραφίες ότι τα ηχεία εμφανίζονται εγκατεστημένα με σημαντική κλίση προς τα μέσα.Έχει επίσης προβλεφθεί και κατάλληλη κλίση προς τα εμπρός στον κατακόρυφο άξονα,ανταποκρινόμενη σε θέσεις κεφαλής κοντά στην επιφάνεια του στρώματος.

Θα δούμε στη συνέχεια διορθωμένες πάντα αποκρίσεις με τα δύο κανάλια να εκπέμπουν ταυτόχρονα βάζοντας τυχαίες θέσεις μικροφώνου πάνω σε σημεία εξωτερικά από την περίμετρο του στερεοφωνικού τριγώνου.
1596381560831.png

1596382427367.png

Βλέπουμε εδώ λιγότερο υποβαθμισμένες βηματικές αποκρίσεις που προσεγγίζουν εκείνες στο sweet spot.
Η μπλε κρουστική καμπύλη ανταποκρίνεται σε Timing Reference σήμα ορισμένο να εκπέμπεται από το πιο απομακρυσμένο ηχείο ως προς το μικρόφωνο.

Κατόπιν δύο θέσεις για κεφαλή όρθιου ακροατή:
1596381764284.png

1596381907313.png


Εδώ βλέπουμε μοναδιαίο κρουστικό παλμό συν έντονες επιπτώσεις από ανακλάσεις οροφής,αλλά σε αντίστροφη πολικότητα,γεγονός που φανερώνει πόσο εφαπτόμενη στην ΄΄κόψη του ξυραφιού΄΄ αποδεικνύεται η διόρθωση για προβλεπόμενη θέση κεφαλής πολύ πιο χαμηλή...

Και μια κείμενη χονδρικά πάνω στη μεσοκάθετο και σε επίπεδο λίγο ανώτερο από του στρώματος,αλλά πίσω από το sweet spot
Με timing reference από το αριστερό κανάλι
1596383359809.png

Με timing reference από το δεξί κανάλι:
1596383453012.png

Παρατηρούμε το βαθμό ομοιομορφίας ...

Κι εδώ τ'αποτελέσματα είναι λίγο-πολύ προβλεπόμενα,αφού δεν έχουμε να κάνουμε με αφηρημένα μεγέθη ή...υπερφυσικά φαινόμενα.

Υπάρχει όμως κάτι που μπορεί να βελτιωθεί στα όρια βεβαίως της Φυσικής όπως διαπιστώθηκε...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Σκεπτόμενος την Αρχή διαμόρφωσης toe-in στο πλαίσιο εξισορρόπησης της στάθμης για θέσεις ακροατή εκτός sweet spot,ήλθε στο νου η εξής έμπνευση : Αν γινόταν να προβλεφθεί συγκεκριμένη θέση πέρα από το sweet spot κι έξω από την καθορισμένη περίμετρο του στερεοφωνικού τριγώνου,στην οποία εκτός από εξισορρόπηση στάθμης μεταξύ των δύο καναλιών,να ίσχυε κατά προσέγγιση ανάλογη εξισορρόπηση και ως προς το χρόνο άφιξης της ενέργειας από τα επιμέρους κανάλια.

Αν συνέβαινε αυτό,τότε πάνω σ'εκείνη την περίφημη θέση θ'αντιλαμβανόταν ο ακροατής μια ενιαία ηχόσφαιρα να περιτριγυρίζει τους δορυφόρους με διαστρωμάτωση παραπλήσια εκείνης που θα προσλάμβανε καθήμενος επί του sweet spot...

Μια τέτοια συνθήκη εφηρμοσμένη κιόλας για πολλαπλές προεπιλεγμένες θέσεις συνιστά την πεμπτουσία της πολυκαναλικής αρχιτεκτονικής με τη διαχείριση στο σήμα ξεχωριστών καναλιών από επεξεργαστές όπως ο Trinnov...Στην προκειμένη περίπτωση όμως αρκούσε μια μονάχα εξωτερική εκ του τριγώνου θέση στο χρήστη,ενώ ήταν διαθέσιμα μόνο δύο κανάλια και...μολύβι-χαρτί αντί επεξεργαστή.

Πώς θα γινόταν λοιπόν να υπολογίζονταν δόκιμες παράμετροι πάνω σε αυτό το ζήτημα...Καταρχάς η προεπιλογή της επιθυμητής εναλλακτικής θέσης ήταν εύκολη,αφού ενδιέφερε τον γράφοντα η πρόσληψη ενιαίας ηχόσφαιρας στο προσκέφαλο του κρεβατιού στην πιο κοντινή προς τα ηχεία πλευρά...Σε αυτό το σημείο θα δεχόταν περισσότερο on-axis την εκπομπή ενέργειας από τον δεξιό δορυφόρο χάρη στη γενναιόδωρη κλίση του προς τα μέσα,,ενώ ο αριστερός θα εξέπεμπε εκεί με αρκετή απόκλιση off-axis.Ο αριστερός όμως είναι πλησιέστερος και η άμεση ηχητική ενέργεια από αυτόν θα έφτανε γρηγορότερα.

Έχοντας εξαρχής διαρρυθμισμένη μικρή σχετικά διάσταση στο στερεοφωνικό τρίγωνο,μετριαζόταν η διαφορά απόστασης καθενός δορυφόρου από το προσκέφαλο του κρεβατιού.Προφανώς δεν ήταν δυνατόν να γίνει μικρότερη η απόσταση από τον πιο απομακρυσμένο δορυφόρο ώστε να έφτανε συντομότερα η εκπομπή από αυτόν.
Σκέφτηκε όμως μήπως μπορούσε εγκαθιστώντας κοντά στο προσκέφαλο κάποια διαχυτική διάταξη πρωτεύουσας ρίζας - που παρεμπιπτόντως οι ιδιότητές της την έκαναν καταλληλότερη για μικρότερους χώρους - να επιμηκύνει την πορεία της ενέργειας στο πεδίο του χρόνου,άρα και την κύρια άφιξη από τον κοντινότερο δορυφόρο.

Δεν θα πείραζε κιόλας στο πλαίσιο της Ακουστικής συμμετρίας να εγκαθιστούσε ανάλογο διαχυτικό πάνελ και στο αντικρινό τοιχωματικό τμήμα,το οποίο ούτως ή άλλως δεν θα έβλαπτε την άφιξη από το δεξί ηχείο...

Άμα το καλοσκεφτεί κανείς,κάτι ανάλογο αλλά σε διαφορετική κλίμακα εφαρμόζει και η μετρητική λειτουργία του ίδιου του REW,αφού τη συσσωρευμένη υψηλή ενέργεια σε ένα ισχυρό κρουστικό σήμα την παρατείνει στο πεδίο του χρόνου αποδίδοντάς την ως ένα μετρητικό σήμα υπό μορφή sweep το οποίο δεν καταπονεί τις πηγές ήχου και το μικρόφωνο σύλληψης...

Και τα μετρητικά αποτελέσματα με τα δύο κανάλια να εκπέμπουν ταυτοχρόνως και θέση μικροφώνου στο προσκέφαλο του κρεβατιού.Θεωρώ προφανή την ανάγκη να εξεταζόταν ο χρονισμός των επιμέρους σημάτων και στις δύο πιθανές περιπτώσεις,με το σήμα Timing Reference εκπεμπόμενο εναλλακτικά από καθένα εκ των καναλιών :

Timing Reference αριστερό κανάλι :
1596392071764.png


Timing Reference δεξί κανάλι:
1596392141708.png


Έχει επιτευχθεί σε ικανό βαθμό ο στόχος...Δεν έχει την ιδανικότερη μορφή που έχει ληφθεί επί του sweet spot,αλλά δεν παύει και στις δύο περιπτώσεις να είναι κρουστικός παλμός με μοναδική ουσιαστικά κορυφή από δύο κανάλια που εκπέμπουν ταυτόχρονα ευρισκόμενα μολαταύτα σε διαφορετικές αποστάσεις από την επιλεγείσα θέση μέτρησης!

Και περαιτέρω εναλλακτική θέση μέτρησης πάλι στο προσκέφαλο αλλά ανυψωμένη,μιμούμενη ανάλογη θέση κεφαλής:
Αριστερό Timing Reference :
1596393538645.png


Δεξί Timing Reference :
1596393597778.png


Bazinga!
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος Tesla fanboi
Editor
Μηνύματα
34.370
Reaction score
66.596
Μπράβο!

Κι έτσι γίνεται εύκολα κατανοητό πόσο μεγάλη και πολύπλευρη σημασία έχουν οι διαχυτικες διατάξεις σε οποιοδήποτε χώρο.

Είναι πραγματικά δύσκολο να εξηγηθούν αυτά τα πράγματα πιο ..εύκολα.
Γι'αυτό, μπράβο δις! ;)

Δείξε τους διαχυτές τώρα!
 

christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
1.923
Reaction score
5.008
εγω ακουω παντα τον δοκτορ διαχυσιο και εβαλα διαχυτικες διαταξεις ευγε χερ ντοκτορ
οχι σαν κατι αλλους που δεν ειναι διαχυσιοι ονοματα δε λεω
 



costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος Tesla fanboi
Editor
Μηνύματα
34.370
Reaction score
66.596
Πρόκειται για δύσκολες έννοιες εδώ, δώστε βάση, με καθαρό μυαλό, χωρίς οινόπνευμα στις φλέβες.

Οι θέσεις των διαχυτικων διατάξεων δεν είναι τυχαίες, και δεν αφορούν διάφορες άλλες θέσεις, που απλώς βελτιώνουν την ηχητική του χώρου, ακόμα κι αν δεν δέχονται άμεση ακτινοβολία.

Εδώ δε μας ενδιαφέρει αυτή καθ'αυτή η διάχυση (ή σκατερινγκ) της ενέργειας μιας επίπεδης ανακλαστικής επιφάνειας, αλλά η μεταβολή στον χρονισμό της ενέργειας της αντήχησης, και μάλιστα δε μιλάμε για αντήχηση (Reverberation) αλλά για ανάκλαση (reflection), κατά την ορθή χρήση του όρου RT 60 (σε ελεύθερη μετάφραση: Ρυθμός πτώσης στάθμης της ενέργειας των ανακλάσεων) σε μικρούς οικιακούς χώρους, όπου απλά το RT με την αυθεντική του έννοια (Reverberation) δεν υπάρχει. Καθόλου δεν υπάρχει μάλιστα, με μόνη πιθανή εξαίρεση το flutter echo, κι αυτό υπό την ευρεία (έως ξεχειλωμένη) έννοια της αντήχησης..

Το παιχνίδι με το ύψος, είναι επίσης πολύ σημαντικό. Είναι δε χαρακτηριστικό, πως στην τρινόβεια λογική τοποθέτησης των δορυφόρων για κάθε αριθμό αυτών και για κάθε διαθέσιμο φορμά, επιλέγεται υψηλότερη θέση αυτών από το ύψος της θέσης ακρόασης, προφανώς με την απαραίτητη κλίση. Αυτό, φέρνει τον ακροατή που κάθεται πλησιέστερα σε ένα δορυφόρο, να είναι τόσο off axis στον οριζόντιο άξονα, όσο και στον κατακόρυφο! Προφανώς, αν ήταν μόνο στον οριζόντιο, δε θα δούλευε η ισοστάθμιση για πολλαπλές θέσεις!
Και μιλάμε έως για μεγάλα σινεμά!
Δεν είναι διόλου τυχαίο το αυξημένο ύψος των περιφερειακών!
Δεν ξέρω αν μελέτησε ο μπουτχιας το pdf προτεινόμενης τοποθέτησης της τρινοβ, αλλά δείχνει σα να έκανε reverse engineering για να αποδείξει την ορθότητά του! Χαχαχαχαχαχαχα

Μερικοί πάντως από μας, το έχουν ξεσκονισει το πράγμα αυτό, από κάθε οπτική. Παρόλα αυτά, στο δικό μου ποστ περί διεύρυνσης του σουίτ σποτ, δεν μπήκα στα χωράφια του ύψους, για να μη κάνω περισσότερο δυσνόητο το κείμενο, κι έμεινα στο γνωστό σε όλους toe in. Βλέπετε όμως πως ο μπουτχιας το έβαλε και το ύψος στην εξίσωση, πολύ ορθά βεβαίως!

Έχει επίσης προβλεφθεί και κατάλληλη κλίση προς τα εμπρός στον κατακόρυφο άξονα,
8-) :drinks:

Προσωπικά έχω εξ'αρχής σκεφτεί αυτήν την παράμετρο, και ως εκ τούτου προχώρησα στην κατασκευή βάσεων με δυνατότητα κλίσης των ηχείων και στον κατακόρυφο άξονα, ενώ η τοποθέτηση αυτών έγινε λίγο υψηλότερα από το ύψος της θέσης ακρόασης, τόσο ώστε το κεφάλι του διπλανού ακροατή να μην κρύβει το Τουίτερ καθόλου στην μάστερ θέση.
Όπως έχω όμως πει, δεν έκατσα να υπολογίσω τις γωνίες off axis στην αρχική αυτή ισοστάθμιση, κάτι που σκοπεύω να ολοκληρώσω στην επόμενη, που την καθιστά ιδιαίτερα χρονοβόρα όσον αφορά την ακριβή θέση και κλίσεις καθενός εκ των 11 δορυφόρων, εξ'ου και η έντονη επιθυμία μου να την αφήσω όσο πιο πίσω γίνεται. :tongue:

ΥΓ. Το τιπ της ημέρας είναι πως όλα τα ηχεία εδάφους (2 ή 5 ή 7 ή 9 ή 11) όπως και τα ηχεία ταβανιού, πρέπει να εστιάζουν εμπρός ή πίσω από τη θέση ακρόασης, αναλόγως αν βρίσκονται εμπρός ή πίσω από το σουίτ σποτ. Δηλαδή το toe in ισχύει πάντα και χωρίς εξαιρέσεις, προς κάθε κατεύθυνση, ενώ στον κατακόρυφο άξονα η κλίση είναι πάντα προς τα κάτω στα ηχεία εδάφους (με μόνη εξαίρεση τα ηχεία στις 90°), και προς τα άνω στα ηχεία οροφής, σε αντίστοιχες μοίρες με το toe in. ;)

Θεωρώ εφικτό το σουίτ σποτ σε ιμερσιβ σεταπ να έχει διαστάσεις σφαίρας με ακτίνα ίση με το 1/4 της απόστασης ακρόασης των δορυφόρων, και η ίδια ακτίνα οφείλει να χρησιμοποιηθεί για τις απομακρυσμένες θέσεις μέτρησης απόκρισης για την ισοστάθμιση. 8-)
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Μπράβο!

Κι έτσι γίνεται εύκολα κατανοητό πόσο μεγάλη και πολύπλευρη σημασία έχουν οι διαχυτικες διατάξεις σε οποιοδήποτε χώρο.

Είναι πραγματικά δύσκολο να εξηγηθούν αυτά τα πράγματα πιο ..εύκολα.
Γι'αυτό, μπράβο δις! ;)

Δείξε τους διαχυτές τώρα!
Έχω ήδη δείξει τον δεξιό,ιδού και η άποψη από τον αριστερό δορυφόρο:
1596428394640.png


Και πρόσθετη εναλλακτική διάταξη σε θέση πάνω από το προσκέφαλο :
1596428655940.png


Έχω ο ίδιος να προσθέσω ότι όπως θα δούμε προσεχώς και στο νήμα από το παράλληλο Σύμπαν,όταν ο χώρος είναι μεγάλος,μπορεί το επιθυμητό αποτέλεσμα να εξαχθεί και υπό διαφορετικές συνθήκες...

Στο συγκεκριμένο όμως setup ο χώρος ήταν τυπικό υπνοδωμάτιο,οπότε δεν υπήρχε δόκιμη εναλλακτική.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι δεν θα λειτουργούσε αποτελεσματικά η μέθοδος εάν είχα επιλέξει...μεγαλύτερη διάσταση πλευρών κατά τη διαρρύθμιση του στερεοφωνικού τριγώνου.Με άλλα λόγια,μειώνοντας τις διαστάσεις στο τρίγωνο, μπορεί να επεκταθεί η ωφέλιμη ζώνη της στερεοφωνίας έξω από την περίμετρό του...Αυτό το στοιχείο συνιστά μια πρώτη απάντηση σε όσους αναρωτιούνται μήπως μειώνεται δραστικά το ΄΄βεληνεκές΄΄ των εξεταζόμενων setup σε διαρρύθμιση μικρότερου στερεοφωνικού τριγώνου...
Μετά απ'όλα αυτά τα θαυμαστά έργα,δεν θα είχε και τόση σημασία να πρόσθετα ότι όταν επισκευαζόταν ο δεξιός δορυφόρος είχε δοθεί τότε η ευκαιρία ν'αντικατασταθεί το μοναδικό πυκνωτάκι που υπήρχε μέσα σε καθέναν δορυφόρο με...Mundorf.:wink:
 





Μηνύματα
2.745
Reaction score
2.944
Υπάρχουν στο σπίτι διαθέσιμα περισσότερα από ένα...:)
Τουτέστιν, υπάρχουν βραδιές όπου ακούγονται διάλογοι του τύπου:

- "Αγαπημένε σύντροφε, θαρρώ πως τη βραδιά τούτη υφίστανται αμφοτεροπλεύρως αι σχετικές όρεξις και διάθεσις. Θα επιθυμούσατε δι'αυτού όπως συνουσιασθούμε τω όντι, έως πρωίας?"
- "Το μπούλο γυναίκα, πάρε μαξιλάρι και φύγε στο δίπλα. Απόψε σειρά έχουν οι Rachmaninov, Loussier και Δώρα Στράτου*. Και μην ακούσω τίποτα χτυπήματα στον τοίχο και μου χαλάσεις την κρουστική απόκριση. Τώρα που το σκέφτομαι, άσε εδώ το μαξιλάρι - η Στράτου θέλει λίγη ακόμη απορρόφηση".

*Dire Straits ντε.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Τουτέστιν, υπάρχουν βραδιές όπου ακούγονται διάλογοι του τύπου:

- "Αγαπημένε σύντροφε, θαρρώ πως τη βραδιά τούτη υφίστανται αμφοτεροπλεύρως αι σχετικές όρεξις και διάθεσις. Θα επιθυμούσατε δι'αυτού όπως συνουσιασθούμε τω όντι, έως πρωίας?"
- "Το μπούλο γυναίκα, πάρε μαξιλάρι και φύγε στο δίπλα. Απόψε σειρά έχουν οι Rachmaninov, Loussier και Δώρα Στράτου*. Και μην ακούσω τίποτα χτυπήματα στον τοίχο και μου χαλάσεις την κρουστική απόκριση. Τώρα που το σκέφτομαι, άσε εδώ το μαξιλάρι - η Στράτου θέλει λίγη ακόμη απορρόφηση".

*Dire Straits ντε.
Τόσο γλαφυρά δεν θα το διατύπωνε ούτε ο αγαπητός μας...ΑΚΑΡΛ.;)

Το κερασάκι στην ΄΄τούρτα΄΄ του χρονισμού...Εφόσον ο συγχρονισμός των σημάτων από τα επιμέρους κανάλια πραγματοποιήθηκε με παραμέτρους παθητικής φροντίδας στο χώρο,για να επιβεβαιωθεί με όλες τις διατυπώσεις θα έπρεπε να λειτουργεί και υπό αδιόρθωτη απόκριση του ηχοσυνόλου.Αυτό μάλιστα το στοιχείο ήταν και το πρωταρχικό που είχε ελεγχθεί προτού να προχωρούσε η εγκατάσταση.Ιδού λοιπόν ενδεικτική Κρουστική απόκριση με τα δύο κανάλια να εκπέμπουν ταυτόχρονα στη γνωστή βέλτιστη θέση εκτός sweet spot και αυτή τη φορά χωρίς Συνέλιξη και διόρθωση:

1596442219234.png


Οι καμπύλες ήταν πανομοιότυπες με το timing reference σήμα εκπεμπόμενο είτε από το δεξί είτε το αριστερό κανάλι,οπότε παρατίθεται η μια...Και σε διπλή ανάδρομη επιβεβαίωση,ένας ενδεικτικός κρουστικός παλμός που ελήφθη ξανά υπό αδιόρθωτη εκδοχή στο ηχοσύνολο και σε θέση μικροφώνου έξω από την περίμετρο του τριγώνου αλλά μακριά από το προσκέφαλο του κρεβατιού :

1596443264623.png
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Το τιουνάρισμα στην ενιαία οντότητα; δεν θα ήταν ολοκληρωμένο εάν δεν διαπιστωνόταν και στο πεδίο της συχνότητας.

Απεικονίζονται λοιπόν καμπύλες απόκρισης καθεμία αναπαριστά τα δύο κανάλια να εκπέμπουν ταυτόχρονα.Εξομάλυνση 1/12 octave.Οι θέσεις λήψης ήταν όλες απομακρυσμένες από την περίμετρο στο καθορισμένο στερεοφωνικό τρίγωνο και σε διαφορετικό ύψος από εκείνο του sweet spot.Οι μικρότερες διαστάσεις στο χώρο συνεπάγονταν και προσέγγιση σε τοιχωματικά όρια...

1597253602263.png


Βλέπουμε ότι παρά κάποιες στενές εξάρσεις στις πρώτες οκτάβες που είναι αναπόφευκτες,διατηρείται η προδιαγεγραμμένη μορφή στην καμπύλη-στόχο.Αυτό που έχει σημασία είναι σε ολόκληρο σχεδόν τον όγκο του δωματίου,ν'αντιλαμβάνεται ο ακροατής ομοιόμορφη γενικώς τονικότητα.Έτσι αυξάνεται το βεληνεκές δεδομένου setup...


Ακόμα μια δέσμη με τα κανάλια να εκπέμπουν ξεχωριστά:
1597253742497.png


Έτερο σημείο προσοχής είναι ότι οι παρατηρούμενες βυθίσεις αντιστοιχούν σε στάθμη ανταποκρινόμενη στο μέσο όρο για την αντίστοιχη καμπύλη-στόχο.Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι μπορούν λ.χ. να εισαχθούν στη διόρθωση ειδικά για τις απομακρυσμένες θέσεις δύο επιπλέον φίλτρα ισοστάθμισης που θα κούρευαν τις κορυφές αφήνοντας ανεπηρέαστη τη διαθέσιμη ωφέλιμη ενέργεια...

Αλλά γιατί να καθαρίζαμε τόσο συνοπτικά,όταν μπορεί το παιχνίδι να περάσει σε νέα εναλλακτική πίστα όπως θα δούμε παρακάτω...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Η περιπέτεια στο...HiFi συνεχίζεται...

Έχοντας λοιπόν κανονίσει μια ομοιόμορφη και ικανοποιητική απόδοση με συμβατικά πάντα μέσα σε αρκετές θέσεις εντός της ενιαίας οντότητας προχωράμε σε τρόπους...να τερματιζόταν ακόμα παραπέρα,με σκοπό περαιτέρω εξομάλυνση ειδικά στις πρώτες οκτάβες και σε διάφορες θέσεις εκτός sweet spot.

Πρώτη δοκιμή ήταν η προσθήκη ενός ακόμα τεμαχίου sub...Από το αρχικό κιόλας στάδιο όπως εξηγήθηκε είχαν ήδη εντοπιστεί με τη βοήθεια μετρήσεων όσες πιθανές θέσεις για εγκατάσταση sub θα έδιναν απόκριση πλάτους χωρίς ευρείες βυθίσεις στις πρώτες οκτάβες...Ο σχεδιασμός θα προχωρούσε εγκαθιστώντας το τρίτο sub σε όποια εξ αυτών θα είχε μικρότερη συνάφεια ως προς τη διέγερση του δωματίου σε σχέση με τα δύο ήδη εγκατεστημένα sub.Αυτό δεν ήταν φαεινή ιδέα του γράφοντος,αλλά προβλεπόταν κανονικά από τη μέθοδο του Geddes.

Και ποιο θα ήταν το τρίτο sub;Στη θέση του δεύτερου SVS που βρισκόταν εφαπτομενικά στο κρεβάτι τοποθετήθηκε ξανά ένα Dynaudio 18S,ενώ το ίδιο το SVS εγκαταστάθηκε στην επιλεγείσα θέση για το τρίτο sub.Η σκοπιμότητα γι αυτήν την ενέργεια έγκειται στο ότι τα Dynaudio προσφέρουν δυνατότητα για daisy chaining άλλων μονάδων sub,με αποτέλεσμα το τρίτο sub να συνδεθεί εν σειρά με το 18S και όχι εκ νέου παράλληλα με την ίδια την προενισχυτική έξοδο του YBA,διευκολύνοντας έτσι αντί να υποβάθμιζε περαιτέρω τις οδηγικές ικανότητες της τελευταίας που δεν ήταν ούτως ή άλλως ισχυρές δεδομένης της παρεχόμενης τάσης.

Οπότε στην προενισχυτική έξοδο θα είχαμε στη μιαν απόληξη του διακλαδωτή Y συνδεδεμένο όπως και πριν το ένα SVS ευρισκόμενο δίπλα στον αριστερό δορυφόρο,ενώ στην άλλη απόληξη συνδεδεμένα εν σειρά πρώτο το 18S και daisy chained σ'εκείνο το δεύτερο SVS...Διατηρούνταν επίσης οι πιουρίστικες συνθήκες με όλες τις μονάδες να παίζουν με παράκαμψη στην εσωτερική τους επεξεργασία χωρίς φίλτρα και χωρίς παρεμβολή στη διαδρομή του σήματος από το DAC έως τους δορυφόρους.

Η θέση για το τρίτο sub:
1598113029043.png


Παρατηρείται ότι βρίσκεται ανυψωμένο στην κάτω δεξιά γωνία του κρεβατιού όπως θα φαινόταν από την κεφαλή του με τα έξτρα αποσβεστικά ποδαράκια της SVS ν'ακουμπάνε πάνω σε ειδική βάση που είχε φτιάξει ο γράφων ακριβώς γι αυτού του τύπου τις τοποθετήσεις...Τιμής ένεκεν,αντικατέστησε στο συγκεκριμένο και το καλώδιο τροφοδοσίας της Belden μ'ένα ακριβότερο που διέθετε στην αποθήκη όχι για λόγους τονικής...απογείωσης,αλλά επειδή το δεύτερο ως έχον μικρότερο μήκος δεν ξεπρόβαλλε ενοχλητικά κατά τη διευθέτησή του...Πίσω από το sub διακρίνονται και Aritherm Burrito με το όρθιο προορισμένο να επενδύει εναλλακτικά επιφάνειες κατά τις λιγότερο χαλαρές ακροάσεις...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
H παράσταση με τα Vector Averaged (μπλε καμπύλη αριστερό κανάλι πορτοκαλί δεξί) και τις αποκρίσεις συχνότητας από μετακινούμενο μικρόφωνο (πράσινη καμπύλη αριστερό κόκκινη δεξί) όλες υπό εξομάλυνση 1/12 octave.

1598114923073.png


Πάνω από την τέταρτη οκτάβα παρατηρούνται οι γνωστές εκ των προτέρων αποκλίσεις που προβλέπεται να διορθωθούν κατά τα γνωστά.Στις τέσσαρες πρώτες οι διακυμάνσεις στις αντίστοιχες αποκρίσεις πλάτους αφήνουν να διαφανεί το χάραγμα καμπύλης-στόχου μέσα από τα όρια της ωφέλιμης ενέργειας.Βεβαίως οι έντονες αν και στενές βυθίσεις στα Vector Averaged φανερώνουν ότι στα σημεία που εμφανίζονται θα ισχύουν ραγδαίες μεταπτώσεις στη φάση του σήματος.

Αυτό επιβεβαιώνεται περαιτέρω ανατρέχοντας στην υποενότητα SPL & Phase για καθένα εκ των Vector Averaged :
1598116569680.png

1598116620619.png


Ειδικά πάνω στη φασική απόκριση,μπορούμε να ισχυριστούμε ότι δεν ισχύει το καλούμενο Phase Randomizing,αλλά τείνει περισσότερο προς Phase...Sodomizing.:laugh:

Δεν πρόκειται για περίεργο φαινόμενο...Στην προσπάθεια ν'αποκτήσουμε διαχειρίσιμη απόκριση πλάτους με πολλαπλά sub και διαφορετικά μοντέλα τοποθετημένα σε μη συσχετιζόμενες μεταξύ τους θέσεις ενδέχεται συχνά να οδηγηθούμε σε έντονες φασικές αποκλίσεις.Γι αυτό και ο Dimifoot τονίζει σε κάθε ευκαιρία πόσο δυσεπίλυτη θα ήταν η διαχείριση πολλαπλών sub χωρίς ξεγυρισμένους επεξεργαστές.

Σε κάθε περίπτωση όμως εποικοδομητικό είναι όχι να σκεφτόμαστε τι δεν μπορεί να γίνει,αλλά τι μπορεί με όσα μέσα θα διαθέταμε εκείνη τη στιγμή και χωρίς ν'αποκτούσαμε περισσότερα....

Μπορεί να εκτελεστεί φασική διόρθωση σε περιβάλλον rePhase ακόμα και για τις εμφανιζόμενες αποκλίσεις.
Ορθώνεται όμως εδώ το εξής εμπόδιο : Από το ξεκίνημα του νήματος για τη διόρθωση έχει εξηγηθεί από τον γράφοντα πόσο ανεπιθύμητες θα ήταν οι διορθωτικές επεμβάσεις με τα εμπλεκόμενα FIR φίλτρα σε ζώνες κατώτερες των 100 Hz.
Ιδίως όποτε καλούμασταν σε διορθώσεις αρκετών εκατοντάδων μοιρών στην εν λόγω ζώνη...Επομένως θα υπήρχε δόκιμη προοπτική να βρούμε τρόπο να μειωθεί το εύρος στις απαιτούμενες διορθώσεις...

Μια απλή μέθοδος είναι επιλέγοντας μικρότερο FDW.Έχει συστηθεί από το ξεκίνημα να λαμβάνονται οι μετρήσεις με ενεργοποιημένο FDW ίσο προς 15...Αυτή η τιμή αντιπροσωπεύει τη μέγιστη δυνατή ανάλυση κατά την εκτέλεση διόρθωσης,αλλά θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε επιλέγοντας κατώτερες τιμές ανάλυσης στα Vector Averaged που θα προορίζονταν να εισαχθούν στο rePhase...Έτσι θα γινόταν μια χαλαρότερη διόρθωση,ανταποκρινόμενη ενδεχομένως και σε ευρύτερη ζώνη γύρω από το κεντραρισμένο sweet spot.Τέτοιο τέχνασμα είχε εφαρμόσει και ο γράφων για πρώτη φορά στο setup από το γνωστό παράλληλο Σύμπαν...

Ας δούμε λοιπόν πώς διαμορφώνονται οι σχετικές φασικές αποκρίσεις υπό FDW=5 :
1598119090101.png

1598119133419.png

(Εντολή IR Windows > Add Frequency Dependent Window > width in cycles > επιλεγείσα τιμή > Apply Windows)
Οι απαιτούμενες διορθώσεις φαίνονται τώρα απλούστερες...Θα δούμε παρακάτω πόσο λειτουργικό ακροαματικώς θα είναι το αποτέλεσμα των διορθώσεων...
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.238
Reaction score
33.141
Ας μη βιάζεται μια ψυχή... :wink:

Για να μη μακρηγορούμε πάντως ταλαιπωρώντας ενδιαφερόμενους αναγνώστες,αναφέρεται εν συντομία ότι εκτελέστηκε η διόρθωση υπό τους προαναφερθέντες όρους και αφού ελήφθησαν δύο ενδεικτικές σαρώσεις για να διαπιστωνόταν η ποιότητα της διορθωμένης Κρουστικής/Βηματικής απόκρισης για καθένα κανάλι (εικονιζόμενες παρακάτω),προχωρήσαμε σε ακροάσεις...
1598169443718.png

1598169534083.png


Κατά τη διάρκεια αυτών διαπιστώθηκε η περίπτωση όπου ικανοποιητικές εκ πρώτης όψεως καμπύλες δεν θα συμβάδιζαν εντελώς με τις ακροαματικές εντυπώσεις...Σε μικρά jazz σύνολα όπως στο album "Midnight Sugar" του Tsuyoshi Yamamoto οι νότες του κοντραμπάσου με τα υπόλοιπα όργανα; απλώνονταν πολύ ευχάριστα στο χώρο και το σύνολο ακουγόταν με ανέλπιστα δυναμικό τρόπο ιδίως στις πολύ χαμηλές στάθμες...Αντιθέτως,σε ρυθμικά κομμάτια με πλουσιοπάροχη ενέργεια στις πρώτες οκτάβες - όπως το αγαπημένο "False Idols" του Tricky - ένιωθε ο ακροατής ιδιαίτερα σε θέσεις εκτός sweet spot σαν φρεναρισμένο τον παλμό των χαμηλών και σαφώς στερούμενο κοφτής ατάκας.Παρεμφερή φιμωμένη αίσθηση έδιναν και οι δυναμικές αντιθέσεις σε μεγάλα ορχηστρικά σύνολα όπως και η ρυθμική βάση σε ροκ κομμάτια.

Τα δε μικροπροβλήματα πάνω στις διορθωμένες αποκρίσεις πλάτους δεν θα λογαριάζονταν ως κύριοι υπεύθυνοι:
1598174363150.png

Είναι δε ενδεικτικό πόσο μπορούμε να ξεγελαστούμε αναλόγως μουσικών προτιμήσεων...Εάν δεδομένος ακροατής άκουγε κυρίως μικρά jazz σύνολα θα μπορούσε να μένει ικανοποιημένος επ'αόριστον χωρίς να νοιαζόταν για την απόδοση σε άλλα ιδιώματα...

Το στοιχείο που ενοχοποιείται εδώ είναι ο αισθητός πρόωρος κωδωνισμός από την εκτεταμένη χρήση διορθωτικών φίλτρων,ο οποίος μπορεί να μην απλωνόταν πιο πίσω από 300 εκατομμυριοστά δευτερολέπτου σε σχέση με το σημείο μηδέν στο πεδίο του χρόνου,αλλά άγγιζε παρατεταμένα εντός αυτού του διαστήματος στάθμη σχεδόν -12 dB ως προς την κορυφή του κρουστικού παλμού...
1598171598472.png

Όπως ειπώθηκε και αλλού,βρίσκεται πάντα κάποιο καταγεγραμμένο στοιχείο να φανερώνει πού χωλαίνει μια απόδοση...

Ύστερα από αυτά τα δεδομένα,δεν έγιναν περαιτέρω μετρήσεις κι εγκαταλείφθηκε η τρέχουσα προσπάθεια κρινόμενη ως αποτυχημένη...Όσοι όμως θα θεωρούσαν ότι κάτι τέτοιο θα πτοούσε τον γράφοντα,μάλλον...άλλο forum διαβάζουν.

Το ωφέλιμο συμπέρασμα της αποτυχίας ήταν ότι για πάνω από δύο ξεχωριστά sub οι ολότελα πιουρίστικες συνθήκες ενσωμάτωσης...καίγονται όση ΄΄κωλοφαρδία΄΄ και να διέκρινε τον χρήστη.Μια ενδεδειγμένη ενέργεια με μικρή οικονομική επιβάρυνση σε αυτό το σημείο θα ήταν η προμήθεια miniDSP με την είσοδό του να δεχόταν σήμα από την έξοδο του DAC και τις εξόδους να όδευαν οι μεν αφιερωμένες στους δορυφόρους προς την είσοδο του ολοκληρωμένου ενισχυτή,ενώ οι δε για τα sub προς τις αντίστοιχες εισόδους εκείνων.Κεντρική ρύθμιση στάθμης θ'αναλάμβανε το master volume από το miniDSP...Πιο δαπανηρή η εμπλοκή ατόφιου DAC/επεξεργαστή κατά τα γνωστά...

Κάτι τέτοιο όμως δεν παύει να σημαίνει επιπλέον έξοδα όπως και καταστρατήγηση στους όρους του παιχνιδιού που ανέλαβε να φέρει εις πέρας ο υποφαινόμενος...Οπότε έπρεπε να επινοηθεί εναλλακτικός τρόπος δράσης μόνο με όσα θα είχε ήδη διαθέσιμα και χωρίς να εμπλέκονταν είτε οι προαναφερθείσες συσκευές είτε πλατφόρμες όπως Trinnov...
 
Last edited:

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
3.272
Reaction score
8.538
Μπορεί να φταίει που πλησιάζω τα 60, χωρίς να έχω προηγούμενη επαφή με τέτοια, αυτό το 2ο γράφημα, εκεί που νομίζω ότι το κατάλαβα επιτέλους, κάθε επόμενη φορά που το βλέπω... πάλι το "χάνω".
Τι ακριβώς % μετράει ο κάθετος άξονας και πώς γίνεται μετά την πτώση μεταξύ 8m και 24m να παρουσιάζεται αύξηση και τόσο επίμονη μάλιστα? :dance:
 


Staff online

  • Zizik
    Jardinier
  • vet
    Audio, Δημοσιογράφος σε εντεταλμένη υπηρεσία
  • Kotsidis John
    Photography

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
155.940
Μηνύματα
2.395.859
Members
35.298
Νεότερο μέλος
vletsi
Top