Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.097
Reaction score
124.652
Δεν είναι άσχημα γι ακρόαση πικάπ χωρίς περαιτέρω επεμβάσεις.
Και για Tidal μια χαρά είναι, αρκεί να περιορίζονται οι στάθμες τόσο, ώστε να μην υπερβαίνει την ουδο ακουστοτητας ο σχετικά αυξημένος χρόνος αντήχησης στις πρώτες 2 οκτάβες.

Μπορεί δηλαδή να βλέπουμε στο σπεκτρο πλούσιο περιεχόμενο σε 0.6 και 0.7 δευτερόλεπτα, αλλά είναι πρασινάκι, χαμηλής στάθμης. Δεν σηκώνεται υψηλή ενέργεια.

Ας είναι κει, δε μας πειράζει, αφού δεν.. ακούγεται. 😎

Εφόσον λοιπόν το πράσινο έχει ένα ωραίο άνετο περιθώριο 10 ντεσιμπέλ με το χρήσιμο κόκκινο, βλέποντας τις γραμμές ακουστοτητας, θα έλεγα ότι πλησιάζει απειλητικά τις στάθμες αναφοράς, χωρίς να είναι διακριτό το πρόβλημα ακόμα και από χρυσά αυτχιά.

Εφόσον αποκατασταθηκε η κρουστική πληρότητα, νομίζω πως το 99% των απαιτητικών ακροατών θα ήταν τρισευτυχισμενοι με τέτοιο σπεκτρο.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.097
Reaction score
124.652
Γενικά είναι χρήσιμο να βλέπουμε την ουδο ακουστοτητας μέχρι να την εμπεδώσουμε...

265267_d976dfaf977dcbb234c541824849ebba~5.jpeg



Και κάτω από 20 φον, δεν θέλω εξυπνάδες από χρυσαφτιάδες, υπάρχουν πιντιεφ τελεσιδικα:

293427_b7d5f8d2222d0afd1fcee7ed3e4d2d18~3.jpg



Και να μη πιάσουμε τον παράγοντα της ηλικίας, κρίμα είναι τέτοιες μέρες, ακόμα λένε καλή χρονιά ο κόσμος.

upload_2017-11-15_17-21-10.png



Φυσικά υπάρχουν τα φαινόμενα αλληλοεπικαλυψης (μασκινγκ), η ουδος θορύβου του χώρου, η αντιληπτότητα των βασικών αρμονικών από τα παράγωγα αυτής, και ένα σωρό άλλες γνώσεις, που δείχνουν τα βασικά και απαιτούμενα, τα οποία κυρίως είναι η ποσότητα της ενέργειας, που όντως αποτελεί θέμα, κυρίως για τους αρνητές των σαμπ.😂🤣

Δηλαδή, στο τέλος, χρειάζεται να ξέρουμε τι ακούμε και τι δεν μπορούμε να ακούσουμε.

Στο κάτω κάτω της γραφής, δεν χρειάζεται να κυνηγάμε την ουρά μας, ιδίως αν δεν.. έχουμε καν. 😜😂🤣
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
...
Εφόσον λοιπόν το πράσινο έχει ένα ωραίο άνετο περιθώριο 10 ντεσιμπέλ με το χρήσιμο κόκκινο, βλέποντας τις γραμμές ακουστοτητας, θα έλεγα ότι πλησιάζει απειλητικά τις στάθμες αναφοράς, χωρίς να είναι διακριτό το πρόβλημα ακόμα και από χρυσά αυτχιά.

Εφόσον αποκατασταθηκε η κρουστική πληρότητα, νομίζω πως το 99% των απαιτητικών ακροατών θα ήταν τρισευτυχισμενοι με τέτοιο σπεκτρο.
Όσο και να συμμερίζομαι τις εκτιμήσεις σου,καλώς ή κακώς δεν γίνεται να το αφήσω ακόμη...Δεν πρόκειται περί ΄΄τελειομανίας΄΄ αλλά για κάποια στοιχεία που κρίνονται ενοχλητικά στην πράξη των ακροάσεων...Πρέπει να το φέρω σε επίπεδο όπου δεν θα μου δημιουργούσε επιθυμίες περαιτέρω αλλαγών στις πρώτες οκτάβες...

Σε αυτό το στάδιο εξετάζεται η διόρθωση στη μέχρι στιγμής επικρατούσα εκδοχή...Υπό τα συνήθη χρώματα οι αδιόρθωτες καμπύλες για τα επιμέρους κανάλια ληφθείσες με περιστρεφόμενο μικρόφωνο:
spl.png


Κατόπιν εμφανίζονται ειδικά πάνω στη ζώνη 20-200 καμπύλες απόκρισης με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί από διορθώσεις που κρίθηκαν ανεπιτυχείς :
spl.png

Πόσο σίγουρο θα ήταν ότι κάποια εξ αυτών δεν θα προέκυπτε ως στάνταρ και από αυτοματοποιημένο λογισμικό τύπου Dirac;
:sneaky:

Περνάμε στην προσπάθεια που κρίθηκε πιο επιτυχημένη:
spl.png


Συνολικά οι αποκρίσεις στο ακουστό φάσμα υπό τα συνήθη χρώματα:
1643127566290.png


Οι παραστασεις group delay & wavelet spectro από την τελική προσπάθεια δεν είναι άσχημες:
gd.png

Σημειώνεται εδώ ότι το rePhase μπορεί να διορθώσει εντός στενών περιθωρίων προς αποφυγήν πρόωρου κωδωνισμού κάποιες αποκλίσεις σε delay,αρκεί να διαχειριζόταν κάθε φορά ένα μονάχα sub ανά κανάλι...Γι αυτό και ήταν τόσο χρήσιμη η διαρρύθμιση του ζεύγους sub κατά τρόπον ώστε να συμπεριφέρονταν στη συγκεκριμένη περίπτωση σαν ένα κοινό τεμάχιο...:wink:
spectro.png


Εξακολουθεί όμως να γίνεται αντιληπτή κάποια ενόχληση,για την οποία στοιχεία θα φανούν στη συνέχεια...
 
Last edited:


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Περίεργος είμαι να δω τι τον ενοχλεί
Τονίζεται ότι το εγχείρημα δεν εξελίσσεται έχοντας προεξοφλημένη κάποια επιτυχή έκβαση...Τα στάδια παρουσιάζονται σε πραγματικό χρόνο και με τη μεσολάβηση ακροάσεων...Ένα ενοχλητικό σκέλος άσχετο προς τα μετρητικά δεδομένα προέκυψε ενεργοποιώντας τη μηχανή Συνέλιξης στο APO Equalizer κατά τη διαμεταγωγή αρχείων προς αναπαραγωγή...Τα Windows απαιτούν παράλληλα την ενεργοποίηση της υποενότητας Enhancements στις Ιδιότητες της ΄΄υπό κοινή χρήση΄΄ συνδεδεμένης USB συσκευής,πράξη η οποία έδινε αίσθηση σα να υποβάθμιζε κάπως τη στερεοφωνική απεικόνιση...Τέτοια εντύπωση δεν προέκυπτε όταν η συσκευή ήταν σε αποκλειστική χρήση από ψηφιακό αναπαραγωγό με δική του μηχανή Συνέλιξης για τα διορθωτικά .wav αρχεία,ενώ η απενεργοποίηση του APO στην αρχική περίπτωση επέτρεπε παράκαμψη του Enhancements... Αυτό το στοιχείο αυξάνει το βαθμό δυσκολίας,δεν θα μας απασχολήσει όμως ακόμα.

Περνάμε στο κυρίως θέμα...Κάποιες ενοχλήσεις κατά την ακρόαση είναι που υποχρεώνουν ν'αναζητήσουμε προβληματικά στοιχεία στο προηγούμενο spectro...Παρατηρείται κάποιος βαθμός κύρτωσης με επίκεντρο τα 40 Hz,η στενότερη ανισορροπία γύρω από τα 200 Hz,αλλά εστιάζουμε κυρίως στη ζώνη 62-72 Hz...Οι εικονιζόμενες ενεργειακές παραφυάδες εκεί αν και δεν φαίνονται έντονες ήταν μολαταύτα κοινό γνώρισμα σε όλες τις παραστάσεις στο τρέχον στάδιο...Αλλάζοντας την ίδια απεικόνιση από Wavelet σε Fourier,η ανισορροπία εκδηλώνεται καθαρότερα :
spectro.png


Πρόκειται για ζώνη γειτονική σ'εκείνη του κροσαρίσματος με τα main ενώ βλέπουμε καθαρά και μακρύτερα πλοκάμια...

Επόμενο στοιχείο αφορά στην επιστροφή του SVS ακριβώς σε πλακάκι μεσοκαθέτου,αφού η θέση στο πλακάκι αριστερά έδινε στο ETC ειδικά για το αριστερό κανάλι δύο πλοκάμια παρασιτικής ενέργειας αμέσως μετά τον παλμό με στάθμη ανώτερη των -20 dB σε σχέση με αυτόν...

Έγινε μια και ήταν εύκαιρες οι ρυθμίσεις το εξής πείραμα...Χωρίς την παραμικρή μεταβολή στις παραμέτρους διόρθωσης έγινε λήψη με τα επιμέρους κανάλια μαζί και το βαθυπερατό φίλτρο στο SVS ανερχόμενο σε τιμή 88 Hz.Εμφανίστηκε περαιτέρω βελτίωση στο group delay,αλλά όχι ανάλογη στο spectro :
gd.png

spectro.png

Κατά Fourier απεικόνιση:
spectro.png

Εδώ η προβληματική ανισορροπία γύρω από τα 200 Hz είναι μετριασμένη...

Στο πλαίσιο του πειράματος δόθηκε ακόμα ένα κλικ στο ρυθμιστικό βαθυπερατού από το SVS πηγαίνοντάς το στα 91 Hz :
spectro.png

Ακόμα λιγότερο υποσχόμενον...

Ποια θα είναι λοιπόν η επόμενη κίνηση με βάση τα ανωτέρω ευρήματα;;;
Ήδη μου φαίνεται σα ν'ακούω ηχώ από τον Dimi να κραυγάζει Diraaac...

Επειδή όμως οι αποκρίσεις και η ανταπόκριση του χώρου στο παράλληλο Σύμπαν κατακτώνται με ΄΄αίμα ιδρώτα και δάκρυα΄΄ προτιμάται ΄΄Θάνατος αντί ατίμωσης΄΄ μ' επιστροφή ξανά σε προγενέστερο στάδιο κι εκ νέου διαδικασία ρυθμίσεων κυρίως στο Dynaudio που είναι ο κεντρικός κόμβος στην όλη αλυσίδα και διατήρηση του βαθυπερατού από το SVS στα 88Hz ,αυτή τη φορά χωρίς καν προοπτική μετέπειτα διόρθωσης...Τελική κατάληξη θα είναι η βέλτιστη αδιόρθωτη απόκριση...
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.097
Reaction score
124.652
Τονίζεται ότι το εγχείρημα δεν εξελίσσεται έχοντας προεξοφλημένη κάποια επιτυχή έκβαση...Τα στάδια παρουσιάζονται σε πραγματικό χρόνο και με τη μεσολάβηση ακροάσεων..
Τα σέβη μου... :hi: :hi: :hi:
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Επόμενη κυλιόμενη συνεδρία...Εστιάζουμε στη ζώνη 20-200 Hz αφού στις ανώτερες οκτάβες η απόκριση παραμένει αμετάβλητη σε όλες τις εναλλακτικές εκδοχές...

Με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί,πορτοκαλιά καμπύλη η απόκριση με τα δύο sub ενεργοποιημένα και απενεργοποιημένα τα παραμετρικά φίλτρα στο Dynaudio,πράσινη η τελική αδιόρθωτη απόκριση από το προηγούμενο στάδιο...Με τη στάθμη του SVS αυξημένη κατά 1 κλικ και το δικό του βαθυπερατό στα 88 Hz,διερευνώνται εκ νέου οι παράμετροι από την τριάδα διαθέσιμων φίλτρων στο Dynaudio...Ξεκινάμε με το μεσαίο,στο οποίο από διαδοχικές λήψεις φτάνουμε στην κόκκινη καμπύλη με την κεντρική συχνότητα στα 55 Hz,gain -15 dB & Q=5 :
spl.png


Τα αντίστοιχα spectro θα εμφανίζονται σε αυτό το βήμα αποκλειστικά υπό μορφή Fourier...
spectro.png

Εδώ φαίνεται να ομαλοποιείται η προηγούμενη ανισορροπία στη ζώνη 60-70 Hz...

Επόμενη δοκιμή,η πράσινη καμπύλη με απενεργοποιημένο το φίλτρο στα 72 Hz:
spl.png

spectro.png


Αμελητέες μεταβολές,αλλά χρήσιμη η κίνηση αφού αφήνει ένα φίλτρο διαθέσιμο για τη συνέχεια...

Μωβ καμπύλη,το αρνητικό gain στο φίλτρο των 39 Hz αυξάνεται σε -14 dB :
spl.png


Σε πιθανή απορία τί θα εξυπηρετούσε αφού βλέπουμε να υποχωρεί δυσμενώς η καμπύλη στη ζώνη 30-50 Hz ,η απάντηση είναι απλή :Αυτή η κίνηση επιτρέπει την αύξηση κατά 2 dB στο volume του Dynaudio...:sneaky:

Το αποτέλεσμα αυτής εμφανίζεται παρακάτω στην τονισμένη καμπύλη με τα αντίστοιχα group delay και spectro :
spl.png

gd.png

spectro.png


Τόσο ενθαρρυντικά ώστε να γίνεται στάση για νέες ακροάσεις...:)
 

Μηνύματα
12.828
Reaction score
10.048
Σε πιθανή απορία τί θα εξυπηρετούσε αφού βλέπουμε να υποχωρεί δυσμενώς η καμπύλη στη ζώνη 30-50 Hz ,η απάντηση είναι απλή :Αυτή η κίνηση επιτρέπει την αύξηση κατά 2 dB στο volume του Dynaudio...:sneaky:
Πονηριές!
 

Μηνύματα
215
Reaction score
336
Κατέβασα δοκιμαστική έκδοση του προγράμματος αλλά δεν γράφει κάπου στο βίντεο ή τη σελίδα αυτού τι έχει κάνει στο πρόγραμμα για να βλέπει τη φάση. Τί να κάνω;


Ειναι το καλυτερο 2ch fft μετρητικο με πιστοποιημενα υλικα ( καρτες ηχου , μικροφωνα, calibrator )
Aκομη και στην Ελλαδα χρησιμοποιειται κατα κορον !!
Για να δουλεψει το tf πρεπει να εχεις καρτα 2ch να κανεις loopback για time ref. και να δηλωσεις σωστα
τα in , out στο μενου config.
υπαρχουν tutorials στο youTube .

ενα απο τα καλα που εχει για το δικο μας ''παιχνιδι'' ειναι οτι μπορεις να ''φυσας' στο χωρο και ταυτοχρονα να μετακινεις ηχειο ,sub , μικροφωνο, και να βλεπεις real time το frequence response !!!!
 


Μηνύματα
814
Reaction score
963
Μη λησμονηθεί...Σε συχνότητα λ.χ. 50 Hz η περίοδος στο ημιτονοειδές σήμα διαρκεί 20 msec...Η μέγιστη ακύρωση από έλλειψη χρονικής ευθυγράμμισης προκύπτει για διαφορές delay τάξης 10 msec από τη θεωρητικά βέλτιστη τιμή ανάμεσα σε αυτόνομες ηχειακές μονάδες...Σε διαφορά τάξης λ.χ. 5 msec η ακύρωση θα έχει μικρότερο πλάτος...Τέτοια δεδομένα ενδέχεται είτε να μετρίαζαν προβληματική διέγερση ιδιορρυθμού είτε να έκαναν πιο έντονη πιθανή υποχώρηση από φαινόμενα boundaries ή κόμβο σε στάσιμο κύμα...

H φασική ευθυγράμμιση δεν είναι ισοδύναμη με τη χρονική...Όταν επιτυγχάνεται η δεύτερη αυτομάτως συμβαίνει και η πρώτη χωρίς όμως να ισχύει αντιστρόφως...Από την άλλη πλευρά μπορούμε να μεταβάλουμε τη χρονική σχέση μεταξύ δύο ηχειακών μονάδων πάνω σε συγκεκριμένη συχνότητα διατηρώντας τη φασική...Αυτό γίνεται προσθέτοντας στη μια καθυστέρηση ίση προς τη διάρκεια (n+0,5 ) περιόδων στη συγκεκριμένη συχνότητα - με τη μεταβλητή ΄΄n΄΄ να λαμβάνει μέχρι και μηδενική τιμή - αντιστρέφοντας παράλληλα την πολικότητα στην άλλη (sub)...

Εξαιρετικό το topic όπως και το βιντεάκι...
 

Μηνύματα
12.828
Reaction score
10.048
ενα απο τα καλα που εχει για το δικο μας ''παιχνιδι'' ειναι οτι μπορεις να ''φυσας' στο χωρο και ταυτοχρονα να μετακινεις ηχειο ,sub , μικροφωνο, και να βλεπεις real time το frequence response !!!!
Η οπτικοποίηση σε πραγματικό χρόνο είναι που μου τράβηξε το ενδιαφέρον.

Για να δουλεψει το tf πρεπει να εχεις καρτα 2ch να κανεις loopback για time ref. και να δηλωσεις σωστα
τα in , out στο μενου config.
υπαρχουν tutorials στο youTube .
Πρέπει να ρίξω λίγο διάβασμα δηλαδή...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Πονηριές!
Πονηριές-ξεπονηριές,η όλη διαδικασία αποτελεί δείγμα ιδιορρυθμικής ισοστάθμισης,δηλαδή της πιο εξευγενισμένης μορφής ΄΄εκεί έξω΄΄...Χρησιμοποιούνται περισσότερες από μια πηγές βαθέων χαμηλών στην προσπάθεια να ισοσταθμίσουν η μια την άλλη και όλες μαζί τις συνιστώσες ιδιορρυθμών από την ανταπόκριση του χώρου μέχρι τα 100 Hz...

Κανονικά σε χώρο μεγάλων σχετικά διαστάσεων θα χρειάζονταν άνω των δύο sub...Όχι τόσο για την ποσότητα στην ωφέλιμη ενέργεια όπως εκφράζεται αυτή σε στάθμες και ποσοστά παραμόρφωσης,όσο για την ευρύτητα κατά την απόσβεση περιττής ενέργειας από ιδιορρυθμούς.Οι μεγάλες διαστάσεις συνεπάγονται ανώτερη πυκνότητα σε δέσμες ιδιορρυθμών από χαμηλότερες συχνότητες.Κάτι τέτοιο είναι μεν καλό ως προς το ότι μεμονωμένες συνστώσες θα ξεχωρίζουν λιγότερο έναντι άλλων,αλλά όποτε η ανταπόκριση είναι αρκετά ζωντανή εξαιτίας μη ενδοτικών τοιχωμάτων χρειάζονται πολλαπλές θέσεις sub ώστε να γίνονταν αμοιβαίες εξουδετερώσεις σε ευρεία κλίμακα...

Σ'ένα μικρό δωμάτιο οι δέσμες ιδιορρυθμών είναι εντοπισμένες σε ελάχιστες διακριτές ζώνες στις πρώτες οκτάβες.Διαχειριζόμενοι λιγότερα αυτόνομα sub και υπό ψαγμένη τοποθέτηση θα μπορούσε να προκύπτει καθαρό spectrogram εφόσον πιάναμε αμοιβαία εξουδετέρωση ακριβώς σε αυτές τις ελάχιστες ζώνες...Στον μεγάλο σχετικά χώρο εάν με τα λιγότερα τεμάχια sub εξουδετερώνονταν ικανοποιητικά κάποιες αλλά όχι όλες,τότε όσες ενδεχομένως έμεναν θα ξεχώριζαν εκείνες έναντι όσων θα ήταν ήδη εξουδετερωμένες...

Στο συγκεκριμένο χώρο δεν γίνεται να παραχθεί καθαρό spectro χωρίς να εγκαθιστούσαμε ακόμα περισσότερα sub...Γι αυτό και στόχος με τα δύο μόνο είναι να έλθει με κάποιον τρόπο η ανταπόκριση από το χώρο τουλάχιστον σε κατάσταση ΄΄ισοπαλίας΄΄...

Δείγμα λεπτής ισορροπίας είναι η ανατροπή της με ελάχιστη μεταβολή μιας παραμέτρου,όπως περαιτέρω αύξηση κατά 1 μόνο dB στο volume του Dynaudo,αναπαριστώμενη από την κόκκινη καμπύλη με το συνοδό spectro :
spl.png

spectro.png

Βλέπουμε πως αυτομάτως χειροτερεύει η κατάσταση στη ζώνη 40-50 Hz αλλα και στη μαύρη γραμμή του group delay...
Και πότε θα ολοκληρωθεί αυτό
το setup αν επιτρέπεται;
Το setup έχει ολοκληρωθεί ήδη στο παράλληλο Σύμπαν όπου ανήκει...Εδώ γίνεται παιγνίδι με παραμέτρους που έχουν ουσιαστικό αντίκρυσμα αντί για καλώδια και αντικραδασμικά με αυτήν την παρουσίαση να μη γίνεται για δική μου χάρη...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Επόμενο επεισόδιο στην κυλιόμενη αξιολόγηση...Κόκκινη καμπύλη η απόκριση στην οποία είχαμε μείνει...Η πράσινη καμπύλη αναπαριστά τη δοκιμή με αύξηση κατά 1 κλικ στο volume του SVS :
spl.png

gd.png

spectro.png

Παρατηρούμε πρόσθετη ανισορροπία στην απόκριση συχνότητας στη ζώνη 45-75 Hz.Στην παράσταση group delay στην ίδια ζώνη έχουμε μικρή μείωση με παράλληλη μικρή αύξηση στην πρώτη οκτάβα.Το spectro δείχνει την ανταπόκριση χώρου να ησυχάζει σε μικρό βαθμό με αυξανόμενη λίγο την ανομοιογένεια στις ενεργειακές ζώνες...

Θα βόλευε να προχωρούσαμε μακρύτερα πάνω σε αυτή τη διακλάδωση,εάν πρωταρχικός στόχος της όλης διαδικασίας θα ήταν η διόρθωση με γενική επεξεργασία στο σήμα.Επειδή όμως προτεραιότητα είναι η βέλτιστη αδιόρθωτη απόκριση δεν πάμε παρακάτω κι εφόσον έχει κριθεί αναγκαίο να ομαλοποιηθεί περαιτέρω η κατάσταση στην πρώτη οκτάβα, συνεχίζουμε πάνω στην κόκκινη καμπύλη...

Το χαμηλότερο σε συχνότητα παραμετρικό φίλτρο από το Dynaudio μετακινείται δοκιμαστικά στα 37 Hz με gain -10 dB & Q=10.Η νέα απόκριση εκφράζεται με τη μπλε καμπύλη:
spl.png


Προκύπτει κάποια ομαλοποίηση,αλλά πάμε στην πορτοκαλί καμπύλη με νέες τιμές στις παραμέτρους του φίλτρου : 38 Hz ,-8dB ,Q=8
spl.png

spectro.png

Το spectro ΄δείχνει ανησυχία και παρατάσεις ενέργειας στην ανταπόκριση από τον χώρο γύρω και κάτω από τα 40 Hz,οπότε αυξάνεται το αρνητικό gain σε τιμή -10 dB όπως αναπαρίσταται στην πράσινη καμπύλη:
spl.png

spectro.png

Έχοντας υπ'όψιν από προηγούμενα στάδια ότι μεταβολές στη ζώνη 70-80 Hz μπορούν να επηρεάσουν και τη ζώνη κατά μια οκτάβα παρακάτω,ενεργοποιείται το τρίτο παραμετρικό φίλτρο σε συχνότητα 74 Hz,gain -4,4 dB & Q=8 .Οι επιπτώσεις φαίνονται στη μπλε καμπύλη με τα συνοδά της group delay & spectro :
spl.png

gd.png

spectro.png


Καλός σταθμός για νέα συνεδρία ακροάσεων...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Κατά τη διάρκεια των ακροάσεων έγινε δοκιμαστικά και αύξηση κατά 1 dB στο volume του Dynaudio...Το αποτέλεσμα αναπαρίσταται στην κόκκινη καμπύλη έναντι της πράσινης στην οποία έχουμε καταλήξει:
spl.png

gd.png

spectro.png


Η πράσινη προτιμάται στα σημεία,αφού η ελάχιστη αύξηση στο volume επιφέρει πιο φανερές διακυμάνσεις στην κόκκινη καμπύλη...Το spectro φέρει ισοδύναμα πλοκάμια ενέργειας,αλλά και πιο κορεσμένη την κόκκινη ζώνη.


Αποφασίστηκε να γίνει και ισοστάθμιση με παραμετρικά φίλτρα.Ξεκινάμε με τις αδιόρθωτες αποκρίσεις από λήψεις με περιστρεφόμενο μικρόφωνο και τα συνήθη χρώματα καμπυλών για καθένα κανάλι ξεχωριστά και τα δύο εκπέμποντα μαζί... :
spl.png


Μιας και δεν υπήρχε διαθέσιμη παράσταση spinorama για το Triton Seven,ελήφθησαν υπ'όψιν το spinorama του Triton Reference καθώς και η οικογένεια off-axis αποκρίσεων για τον μεγαλύτερο αδελφό Triton Five από δοκιμή του Stereophile...
1643558686172.png

1643558759466.png

1643558778678.png
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Μέχρι τα 300 Hz θα κουρευτούν τοπικές ΄΄καμπούρες΄΄ με αρνητικά gain και υψηλότερες τιμές Q,κατόπιν με χαμηλή τιμή Q θα εξομαλυνθούν οι μικρές τονώσεις επικεντρωμένες σε συχνότητες 440 Hz & 1370 Hz αντίστοιχα και πάνω από αυτές δεν θα εφαρμοστεί κανένα φίλτρο ισοστάθμισης,με μοναδική εξαίρεση - για τυπικούς περισσότερο λόγους - την εξισορρόπηση του δεξιού προς το αριστερό κανάλι με επίκεντρο τα 17300 Hz ...Για τη φασική διόρθωση θα χρησιμοποιηθεί στις χαμηλές μονάχα η λειτουργία Filter Linearization σε περιβάλλον rePhase στο εφηρμοσμένο για το αρχικό κροσάρισμα βαθυπερατό-υψιπερατό (Linkwitz-Riley 24dB/octave) του Dynaudio σε κεντρική συχνότητα 80 Hz...

O σχεδιασμός έχει λογαριάσει και την κατανομή των RT στον συγκεκριμένο χώρο...Η δε στάθμη αναφοράς για την καμπύλη-στόχο θα είναι κατώτερη σε τάξη 1,5 dB περίπου ως προς την αδιόρθωτη.
EQ left channel.png
EQ Right channel.png


Βλέπουμε παρακάτω τις λήψεις στη διορθωμένη :
spl.png

gd.png

spectro.png


Όπως αναμενόταν,έχουμε και βελτιώσεις σε group delay και ομοιογενή κατανομή ενέργειας στο spectrogram...Θα γίνει όμως ένα κρίσιμο πείραμα για να διαπιστωθεί η ισχύς όσων έχουν αναλυθεί για τη διαχείριση των χαμηλών οκτάβων μέχρις εδώ...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Η τρέχουσα διόρθωση πραγματοποιήθηκε κρατώντας ενεργοποιημένη την τριάδα παραμετρικών φίλτρων από το Dynaudio sub...Χάρη σ'εκείνα επιτυγχάνεται ο ιδιορρυθμικός τύπος ισοστάθμισης που ομαλοποιεί την ανταπόκριση από το χώρο χωρίς γενικευμένες διορθώσεις...Στο πλαίσιο του πειράματος ας υποθέσουμε προς στιγμήν ότι όλα όσα εξηγήθηκαν δεν θα ίσχυαν στην πραγματικότητα...Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι απενεργοποιώντας την τριάδα παραμετρικών φίλτρων στο Dynaudio θα μπορούσαμε εφαρμόζοντας απλώς μια γενικευμένη διόρθωση στις προκύπτουσες αποκρίσεις να έχουμε αποτέλεσμα εφάμιλλο των προηγούμενων...

Πίσω στη ζώνη 20-200 Hz - αφού οι επιμέρους αδιόρθωτες αποκρίσεις ταυτίζονται πάνω από εκεί - βλέπουμε τη διαφορά πάντα με τα κανάλια εκπέμποντα μαζί ανάμεσα στην κόκκινη καμπύλη με τα παραμετρικά φίλτρα απενεργοποιημένα και τη μπλε που είναι η στάνταρ αδιόρθωτη απόκριση με την τριάδα ενεργοποιημένη :
spl.png


Όπως έχουμε πει χειριζόμαστε το ζεύγος Dynaudio-SVS σαν να ήταν ένα τεμάχιο sub...Κατά τη διόρθωση όταν η τριάδα παραμετρικών στο Dynaudio είναι απενεργοποιημένη τα εφαρμοζόμενα φίλτρα ισοστάθμισης θα επιδρούν εξίσου και στα δύο τεμάχια χωρίς διάκριση...Αντιθέτως όταν είναι ενεργοποιημένα θα επιδρούν σε συνδυασμένη απόκριση από το ζεύγος sub η οποία θα είναι εκ των προτέρων ισοσταθμισμένη ως προς τους ιδιορρυθμούς...

Βλέπουμε παρακάτω στην πράσινη καμπύλη τη λήψη στη διορθωμένη απόκριση συχνότητας όπως θα έχει προκύψει χάριν του πειράματος :
spl.png


Όχι και άσχημα μπορεί κάποιος να σκεφτεί...Τώρα όμως έρχεται η ΄΄ώρα της αλήθειας΄΄ με υπέρθεση στις επιμέρους παραστάσεις group delay και το spectrogram από την πειραματική διόρθωση:
gd.png


Φαίνεται ξεκάθαρα ότι η πράσινη καμπύλη έχει καλές τιμές κάτω από τα 60 Hz,αλλά μας δίνει ένα ενοχλητικότατο ΄΄κέρας΄΄ - όπως και η ολότελα αδιόρθωτη - κοντά στη ζώνη κρος (60-85 Hz).Μόνο η μπλε αδιόρθωτη καμπύλη δεν το έχει,αφού αναπαριστά μια ιδιορρυθμικά ισοσταθμισμένη κατάσταση...Όσο απίστευτο και να φαίνεται τρία παραμετρικά φίλτρα στο Dynaudio -εννοείται με ψαγμένες τιμές - φτιάχνουν την ιδιορρυθμική σύζευξη με το SVS...Αυτό αποδεικνύεται περαιτέρω αντιπαραβάλλοντας τα πειραματικά spectro όπου γίνεται ΄΄της ανωμαλίας΄΄ ...

Πρώτα το ολότελα αδιόρθωτο :
spectro raw.png


Και τέλος το εκ του πειράματος διορθωμένο :
spectro.png

(Τα ενεργειακά πλοκάμια μπορεί να έχουν ομοιογενείς προεκτάσεις,αλλά η κατανομή ενέργειας στον κορμό του spectro είναι ολότελα αλλοιωμένη...)

Για την τελική πράξη μια κίνηση που το κοινό θα ήθελε αρκετά...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ώραι για τη...(μ)πόνους πίστα...Θεωρώντας ότι ο χειρισμός για το ζεύγος Dynaudio-SVS έφτασε στο απόγειό του θα προστεθεί ένα ακόμα sub,αφού απώτατος στόχος παραμένει η ικανοποιητική συμπεριφορά χωρίς γενική επεξεργασία στο σήμα....Το τρίτο sub δεν θα εμπλακεί με το ιδιορρυθμικά ισοσταθμισμένο ζεύγος,οπότε οι με τόσο κόπο ορισμένες ρυθμίσεις στο τελευταίο θα μείνουν κλειδωμένες...

Σε ενδεχόμενη απορία πώς γίνεται να ενσωματωθεί τρίτο τεμάχιο απουσία κεντρικού επεξεργαστή με τις γνωστές δράσεις του,καταφεύγουμε σε ένα τέχνασμα επιτρεπόμενο από τους όρους στη μέχρι τώρα διαχείριση...Όπως έχει ειπωθεί ο ενσωματωμένος στο Dynaudio επεξεργαστής παρέχει το προβλεπόμενο delay για τα main...Το SVS προστέθηκε στην RCA έξοδο του προενισχυτή χωρίς να υποβάλλεται στην καθυστέρηση των main...Η ενδογενής του υστέρηση κάνει την κορυφή στον δικό του παλμό να έρχεται σε χρονικό παράθυρο τάξης 20 msec ως προς την αντίστοιχη παλμική κορυφή από το Dynaudio κι ευρισκόμενο όπως έχει εξηγηθεί υπό αντίστροφη πολικότητα προσεγγίζει τη συμφασική συνθήκη που επιτρέπει τη σύζευξη με το άλλο...

Ο κρίσιμος λοιπόν παράγοντας που πρέπει να διερευνηθεί υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες είναι σε ποιας τάξης χρονικό παράθυρο θα μπορούσε να ενταχθεί χωρίς διαχείριση μέσω DSP το τρίτο τεμάχιο...Η σύνδεση γίνεται από την ίδια προενισχυτική έξοδο όπου βρίσκεται το SVS,με τη μεσολάβηση RCA διακλαδωτή τύπου ΄΄Υ΄΄.Στο ζήτημα της επιλογής,αποκλείεται άλλο μοντέλα Dynaudio,αφού είχαν δοκιμαστεί κατά τη διερεύνηση για την προσθήκη δεύτερου sub υπό ίδια συνδεσμολογία χωρίς ικανοποιητικά αποτελέσματα...Οπότε επόμενος υποψήφιος θα είναι το άλλο SVS...Εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα ξεχωριστών delays ως προς τις υπόλοιπες ηχειακές μας πηγές,θα παίξουμε παραδοσιακά μ'εναλλακτικές τοποθεσίες εγκατάστασης...

Ξεκινάμε με τη στάνταρ αδιόρθωτη μπλε καμπύλη από το ζεύγος και συγκρίνουμε την πορτοκαλί καμπύλη με το δεύτερο SVS ευρισκόμενο ακριβώς πίσω από την πολυθρόνα ακρόασης με βαθυπερατό ορισμένο σε συχνότητα 85 Hz και φάση 180 μοιρών...Η τιμή volume για την εκκίνηση έχει υπολογιστεί με γνώμονα τη συνδυασμένη στάθμη των πρώτων δύο...
spl.png

spectro.png

Περαιτέρω υποχώρηση στη ζώνη κρος,ενώ μας χαλάει λίγο το spectro στην τρίτη οκτάβα...

Ας πάμε σε φάση 0 μοιρών με την πράσινη καμπύλη :
spl.png

spectro.png

Εδώ μας φτιάχνει δεύτερη και τρίτη οκτάβα,αλλά χαλάει τη ζώνη γύρω από τα 40 Hz...Χωρίς όμως καν να γινόταν ψάξιμο πάνω σε επιμέρους φάσεις και βηματικές αποκρίσεις,από τα spl και spectro μπορεί να διαπιστωθεί ότι το τρίτο sub υπό την παρούσα διαρρύθμιση δείχνει να έχει αποδεκτή ευθυγράμμιση γύρω από τη ζώνη κρος αλλά όχι μια οκτάβα παρακάτω...

Σε ενδεχόμενη απορία γιατί να με πείραζε ένα τέτοιο λογικό επακόλουθο,δίδεται απάντηση από τη μια ότι στο τρίτο τεμάχιο sub επιδίωξη είναι μια γενικευμένη ομαλοποίηση στις αποκρίσεις που θα μείνουν - όπως έχει αναφερθεί - χωρίς διόρθωση και ισοστάθμιση,ενώ από την άλλη ισχύει η αρχική συνθήκη απουσίας κεντρικού επεξεργαστή με προηγμένη διαχείριση χαμηλών...

Σε αυτό το σημείο αποφασίζεται να μειωθεί η στάθμη του τρίτου κατά 2 dB για να προκύψει η κόκκινη καμπύλη :
spl.png

spectro.png


Το spectro δείχνει τη γενική ανταπόκριση από το χώρο να έχει μεν ησυχάσει στις δύο πρώτες οκτάβες,αλλά έχουμε ακόμα ανισορροπίες...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Εξετάζουμε μήπως θα γινόταν κάτι καλύτερο ως προς την εξισορρόπηση της απόκρισης σε άλλες θέσεις...Επόμενη δοκιμαστική τοποθεσία,στην αριστερή πλευρά της πολυθρόνας με την κίτρινη καμπύλη,μια από τα ίδια.Προχωράμε πιο πέρα,στο κέντρο του πλάτους και περίπου το 35% ως προς το μήκος για το κύριο τμήμα του ασύμμετρου χώρου, υπό την πράσινη καμπύλη και το συνοδό spectrogram :
spl.png

spectro.png

Εδώ προκύπτει τόνωση στη δεύτερη οκτάβα και αυτό κρίνεται ανεπιθυμητο,αφού θα χρειαζόταν για την εξισορρόπησή της να πειραχθούν ρυθμίσεις από το SVS επί της μεσοκαθέτου,το οποίο σύμφωνα με την ιδιορρυθμική ισοστάθμιση προς το Dynaudio κατέχει την πρωτοκαθεδρία στη συγκεκριμένη ζώνη...Ούτως ή άλλως η θέση απορρίπτεται επειδή το sub εκεί θα ενοχλούσε καθημερινές δραστηριότητες...

Πάμε σε μια θέση που κρίνεται βολική ως προς τη χωροταξία...Πιο αριστερά και πιο μπροστά,με το επίκεντρο της καμπίνας πάνω περίπου στο εν πέμπτον του πλάτους και το εν δεύτερον του μήκους ως προς το κύριο τμήμα του χώρου.
Καφετιά καμπύλη και συνοδά group delay & spectro:
spl.png

gd.png

spectro.png


Κάτι πάει να γίνει εδώ...,Αυτή η θέση στο συγκεκριμένο χώρο ήταν οικεία εδώ και χρόνια από εγκατεστημένο sub σε πολυκαναλικό setup οικιακού κινηματογράφου...Το group delay δεν φανερώνει απώλειες...Από τη μείωση spl στη ζώνη κρος όμως συμπεραίνω πως η νέα μακρύτερη ως προς το MLP τοποθεσία βλάπτει ενδεχομένως και σε μικρό πάντα βαθμό το χρονισμό για το σύνολο των 5 ηχειακών μας πηγών (2 main + 3 sub) σε αυτή τη ζώνη.

Από τη στιγμή όμως που διαπιστώνεται κατά την περιφορά μέσα κι έξω από το χώρο ότι έχει προαγάγει τον κρουστικό αντίκτυπο εξουδετερώνοντας κάθε ίχνος κουδουνίσματος με την άνοδο στη στάθμη,μένουμε εδώ για νέο γύρο ακροάσεων...
Δοκιμάστηκε εναλλακτικά εδώ και η εκδοχή των 180 μοιρών για το τρίτο πάντα sub υπό τη μωβ καμπύλη:
spl.png

gd.png

spectro.png

Καλύτερη φασική ευθυγράμμιση στη ζώνη κρος,αλλά αφαιρούνται σημαντική ενέργεια και κρουστικός αντίκτυπος
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
καλησπέρα παιδιά! θα αποπειπαραθω και εγώ να διαβώ το δύσβατο δρόμο της διόρθωσης χώρου :p

το συστημα μου ειναι raspberry moode (με camilla dsp) ->smsl sanskrit 10th mkii -> jbl lsr310s -> jbl lsr 305

Το lsr310s έχει αυτόματο crossover στα 80Hz και από αυτό οδηγούνται τα ηχεία

Αυτό που προσπαθώ να καταλάβω αρχικά είναι πως θα κάνω τη μέτρηση. Στο αρχικο ποστ εχουμε 2 σαμπ και 2 ηχεια, οποτε μετραται ανα σαμπ + ηχειο.

Στη περιπτωση μου ποιος ειναι ο ενδεδειγμενος τροπος να κανω τη μετρηση για καθε καναλι, αφου έχω μονο ενα σαμπ το οποιο μεταφερει τον ηχειο στη συνεχεια στους δορυφορους;
Ζητώ συγνώμη για το αναπάντητο μήνυμα που...εγκλωβίστηκε σε ΄΄χιονοθύελλα΄΄ από κυλιόμενες συνεδρίες...
Επειδή στη ζωή μου έχω μάθει η συγνώμη να έχει έμπρακτο αντίκρυσμα ...

Για τις συνθήκες μέτρησης ανά κανάλι με το μονό sub μπορεί να γίνει η εξής δράση :

Καταρχάς θα μετρήσεις το sub μόνο του...Έχοντας προετοιμάσει REW και UMIK για λήψεις πηγαίνεις στο εικονίδιο Preferences άνω δεξιά και ακολούθως στην υποενότητα Analysis...Δίνεις στο χωρίο Impulse Response Calculation την εντολή Use acoustic timing reference...Μπορείς να ενεργοποιήσεις και το Frequency Dependent Window με τιμή 6...Αυτό μπορεί αργότερα ν'αφαιρεθεί από τα δεδομένα καθεμίας λήψης.
REW.png


Όταν έλθει η ώρα για τη λήψη κλικάροντας το εικονίδιο Measure στο εμφανιζόμενο πλαίσιο θέτεις το sweep από 20 έως 200 Hz και θα εκτελέσεις τις εξής λήψεις για τα επιμέρους κανάλια :

- Output + Input βάζεις Left με Timing Ref Output να επιλέγεται Right : Το sub ενεργοποιημένο και ο αριστερός δορυφόρος κλειστός.Το atr εκπέμπεται από τον δεξιό δορυφόρο με τη λήψη ν'αφορά αποκλειστικά στο sub...
REW.png


Η αντίστροφη διαδικασία θα γίνει για το δεξί κανάλι...Εάν το sub βρίσκεται πλησιέστερα σε έναν εκ των δορυφόρων,προτεραιότητα θα έχει η διερεύνηση πάνω σ'εκείνο το κανάλι (είτε αριστερό είτε δεξί)...

Για τη λήψη στους δορυφόρους τώρα...Το sub μένει ενεργοποιημένο με το σήμα να περνάει στους συνδεδεμένους σ'εκείνο δορυφόρους,αλλά με το δικό του volume τέρμα προς τ'αριστερά,δηλαδή να μην εκπέμπει το ίδιο στάθμη...
Εκτελείς την ίδια σειρά κινήσεων ανά κανάλι,με μόνες διαφορές ότι οι δορυφόροι μπορούν τώρα να είναι και οι δύο ενεργοποιημένοι,ενώ η ζώνη του sweep γι αυτούς θα είναι 40-200 Hz...

Όταν εκτελεστούν οι λήψεις στην ενότητα SPL+Phase σε καθεμία ξεχωριστά από το εικονίδιο Controls δίνεις εντολή Unwrap phase,ενώ από το εικονίδιο IR Windows ν'αφαιρέσεις ολότελα το εφηρμοσμένο FDW...
REW.png

REW.png


Από την υποενότητα ALL SPL θα εμφανίζονται οι αποκρίσεις συχνότητας για το σύνολο λήψεων...
Στη συνέχεια ανοίγεις το παράθυρο του Overlays και αρχίζεις την αξιολόγηση ανάμεσα στις επιμέρους αποκρίσεις φάσης ,Κρουστικές (Impulse) και Βηματικές (Step) κατά προτεραιότητα...
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.062
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top