Ιδιοκατασκευή Turntable & Tonearm.

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Πως και δεν χρησιμοποίησες τα έτοιμα αυτολιπαινόμενα μπρούντζινα δαχτυλίδια του εμπορίου με γυαλισμένη την τρύπα;
Έχουν μεγάλη ακρίβεια στην διάσταση, είναι στο μηδέν που λέμε.
Θα γλύτωνες χρόνο.
Εγώ σε τέτοιες κατασκευές τα χρησιμοποιώ πολύ και για άξονα βάζω τα ατσάλια αέρος που προορίζονται για καλούπια σε μηχανήματα cnc punch.
Κι αυτά στο μηδέν, με τέλεια ρεκτιφιαρισμένη γυαλισμένη επιφάνεια.
Συνήθως χρησιμοποιώ τα 12 χιλιοστών διάμετρο.

Α! ξέχασα να πω ότι είμαι κι εγώ της δουλειάς.
Γνωρίζω και τα δαχτυλίδια και τους άξονες που αναφέρεις.Οι μηδέν ανοχές που έχουν δεν εξυπηρετούν στην συγκεκριμένη εφαρμογή.Είναι εντελώς απογοητευτικές.Για μια αβίαστη και σταθερή περιστροφή του πλατό πρέπει να βρεις την σωστή ανοχή μεταξύ άξονα και κουζινέτου και αυτή διαφοροποιείται ανάλογα με την διάμετρο του άξονα.Όσο πιο μεγάλη διάμετρο τόσο μεγαλύτερες και οι ανοχές.Άλλες ανοχές θα δώσεις σε 10mm άξονα δαχτυλίδι και άλλες σε 30mm. Τα ατσάλια των μηχανημάτων punching λόγο ολικής βαφής (σκλήρυνσης) δεν δέχονται καμία κατεργασία πλην του ρεκτιφιαρίσματος. Για τα δαχτυλίδια υπήρχαν μπόλικα ρετάλια υλικού στο εργαστήριο που κάθονταν.Τέλος όταν ασχολείσαι με το "χόμπι-τρέλα" σου,χρόνο και κόπο δεν υπολογίζεις.Αυτό που μετράει είναι να σε ικανοποιεί το τελικό αποτέλεσμα.
 

Μελίδης Μιχάλης

Πρόεδρος ΕΒΒΕ
Μηνύματα
31.161
Reaction score
30.785
Πριν 2 χρόνια έφτιαξα πηγάδι λαδιού για το πικάπ ενός πολύ βλαμμένου φίλου γιατρού, που είχε μανία με την ιδιοκατασκευή πικάπ.
Με τα 12 χιλιοστά διάμετρο του άξονα και το μπρούντζινο δαχτυλίδι, οι ανοχές ήταν τέλειες.
Μας είχε ικανοποιήσει εντελώς.
Για να καταλάβεις, κατόπιν οδηγιών μου, αφού το έβαλε να περιστρέφεται όλη την νύχτα, την επόμενη μέρα του άλλαξε λάδι, το καθάρισε, του έβαλε καινούργιο λάδι και όταν του έδωσε τις 33,33 στροφές το απελευθέρωσε από τον ιμάντα και γύριζε μόνο του το πλατώ επί 23 λεπτά χρονομετρημένο, μέχρι να σταματήσει.
Το πλατώ ήταν το μισό αλουμινένιο πάχους 6 εκατοστών και το μισό από μαύρο Acetal πάχους 10 εκατοστών.
Το βάρος του ήταν περίπου 22 κιλά.
Κάτω είχα μπίλια από ρουλεμάν επάνω σε "κέρμα" από ωστήριο βαλβίδας από αυτοκίνητο, απίστευτα σκληρό υλικό.
Τα "κέρματα" αυτά τα χρησιμοποιώ και για πιατάκια για τις ακίδες που φτιάχνω από ραβδί κοβάλτιο, ή από ατσάλι λαδιού ή και αέρος.
Τα θεωρώ τέλεια γι΄αυτή τη δουλειά.
Τέλος συμφωνώ με την τελευταία σου φράση. :drinks:
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Πριν 2 χρόνια έφτιαξα πηγάδι λαδιού για το πικάπ ενός πολύ βλαμμένου φίλου γιατρού, που είχε μανία με την ιδιοκατασκευή πικάπ.
Με τα 12 χιλιοστά διάμετρο του άξονα και το μπρούντζινο δαχτυλίδι, οι ανοχές ήταν τέλειες.
Μας είχε ικανοποιήσει εντελώς.
Για να καταλάβεις, κατόπιν οδηγιών μου, αφού το έβαλε να περιστρέφεται όλη την νύχτα, την επόμενη μέρα του άλλαξε λάδι, το καθάρισε, του έβαλε καινούργιο λάδι και όταν του έδωσε τις 33,33 στροφές το απελευθέρωσε από τον ιμάντα και γύριζε μόνο του το πλατώ επί 23 λεπτά χρονομετρημένο, μέχρι να σταματήσει.
Το πλατώ ήταν το μισό αλουμινένιο πάχους 6 εκατοστών και το μισό από μαύρο Acetal πάχους 10 εκατοστών.
Το βάρος του ήταν περίπου 22 κιλά.
Κάτω είχα μπίλια από ρουλεμάν επάνω σε "κέρμα" από ωστήριο βαλβίδας από αυτοκίνητο, απίστευτα σκληρό υλικό.
Τα "κέρματα" αυτά τα χρησιμοποιώ και για πιατάκια για τις ακίδες που φτιάχνω από ραβδί κοβάλτιο, ή από ατσάλι λαδιού ή και αέρος.
Τα θεωρώ τέλεια γι΄αυτή τη δουλειά.
Τέλος συμφωνώ με την τελευταία σου φράση. :drinks:
Δεν αποκλείεται να πέφτω έξω και να κάνω λάθος.
 

Μελίδης Μιχάλης

Πρόεδρος ΕΒΒΕ
Μηνύματα
31.161
Reaction score
30.785
Δεν είναι θέμα λάθους, απλά νομίζω ότι αξίζει να το δοκιμάσεις, αν χρειαστεί να κάνεις ξανά κάτι τέτοιο.
Βρήκα και το σχεδιάκι που είχα από το πηγάδι.
Τα δύο μαύρα είναι δακτυλιοειδείς μαγνήτες για να κρατάνε το μεγάλο βάρος του πλατώ και να μην πέφτει όλο στην μπίλια.
Τα σημεία τριβής είναι πολύ μικρά, όπως θα παρατηρήσεις.

pigadi.jpg
.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.952
Reaction score
13.439
Αγαπητέ Θανάση δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προσπάθεια σου είναι πολύ ιδιαίτερη, αξιέπαινη και ποιοτική κατασκευαστικά.
Γίνεται δε εύκολα αντιληπτό, ότι έχεις δώσει όλη την κατασκευαστική σου δεινότητα στην υλοποίηση αυτή.
Σου αξίζουν λοιπόν πολλά μπράβο και την θεωρώ μια αξιόλογη αρχική πλατφόρμα, που επιδέχεται βελτιώσεις για το μέλλον.
Τρέφω σεβασμό προς τους ανθρώπους που <<λερώνουν>>, μεταφορικά και κυριολεκτικά, τα χέρια τους στην αναζήτηση του ιδιαίτερου και του μοναδικού, όταν δεν τους αρκούν οι ετοιματζίδικες προτάσεις συσκευών, αλλά και ιδεών!

Θα ξεκινήσω αναφέροντας δυο λόγια θεωρητικά για τα πικάπ.
Το πικάπ, ως καθαρά μηχανικό σύστημα αναπαραγωγής ήχου, έχει απώτερο σκοπό να απομονώσει το σύστημα εξαγωγής της πληροφορίας από τον δίσκο, από εξωτερικούς, αλλά και ενδογενείς, κραδασμούς.
Για το σκοπό αυτό υπάρχουν δύο φιλοσοφίες-τρόποι κατασκευής αλλά και κάποιες ενδιάμεσες κατασκευές.
Αναφέρομαι στα πικάπ μάζας και τα πικάπ ανάρτησης.

Τα ανάρτησης, όπως δηλώνει η ονομασία τους, στηρίζουν όλο το σύστημα περιστροφής του πλατό και τον βραχίονα σε ένα υποσασί και αφήνουν ελατήρια να κάνουν την υπόλοιπη δουλειά.
Εδώ οι μάζες δεν είναι το ζητούμενο, αφού αυτές που μας ενδιαφέρουν, ουσιαστικά, είναι εξαρτημένες από το σύστημα ανάρτησης και συντονίζουν μαζί του.

Τα ονομαζόμενα πικάπ μάζας τώρα, κάνουν χρήση αυξημένων μαζών, ενώ εκμεταλλεύονται τις ιδιοσυχνότητες, ή τις αποσβεστικές τους ιδιότητες αν θες, ώστε με την κατάλληλη συνέργεια αυτών, να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η δική σου κατασκευή ανήκει, όπως όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε, στην δεύτερη κατηγορία.

Κάποιες παρατηρήσεις...
Η πρώτη αφορά το σχήμα της βάσης στήριξης.
Τα τέσσερα σημεία στήριξης, πιστεύω, πως θα ήταν καλύτερα, να είναι τρία.
Μικρότερη επιφάνεια, ευκολότερη ευθυγράμμιση, γνωρίζεις πως πάντα θα είναι σε επαφή, ενώ οι επιλογές τοποθέτησης βραχίονα και κινητήρα είναι περισσότερες.

Μια δεύτερη παρατήρηση αφορά τα υλικά της βάσης.
Κάνεις χρήση MDF και δρυός.
Το MDF είναι υλικό άκαμπτο και η δρυς επίσης άκαμπτη και σκληρή.
Με δυο λόγια έχεις μια μασίφ βάση, που δεν εξυπηρετεί αυτό που αναφέρθηκε παραπάνω, για συνδυασμό υλικών και αποσβεστικές ιδιότητες.
Στερεώνεις επιπλέον τις βάσεις των ακίδων με τέτοιο τρόπο, σύσφιξη πάνω και κάτω, ώστε <<εμπλέκεις>> όλη την επιφάνεια της βάσης, αφαιρώντας την όποια πιθανότητα ταλάντωσης της.
Προσωπική μου επιλογή για την βάση θα ήταν ξύλο σημύδας ή plexiglass και στήριξη των ακίδων μόνο στον πάτο.
 
Last edited:

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Οι ιδέες σας είναι αξιόλογες ,μακάρι να τις είχα υπόψιν νωρίτερα.Για τους μαγνήτες που αναφέρει ο Μιχάλης ,για την αποφόρτιση της μπίλιας από το βάρος του πλατό, στο μέλλων μπορεί να γίνει.
Ήταν μια ιδέα που μου είχε περάσει από το μυαλό αλλά την προσπέρασα.
Το βασικό κριτήριο στην επιλογή των υλικών είναι καθαρά το οικονομικό. Η ξυλεία είναι δωρεά όπως προανέφερα. Για τις τέσσερις βάσεις το αποτέλεσμα που σας παρουσίασα δεν είναι και η αρχική μου ιδέα.
Σε αυτή την μορφή είναι τώρα
β1.jpeg

Αρχικά είχα σκοπό να απομονώσω το ACETAL που πατάνε τα πόδια του πικάπ με ένα στρώμα σιλικόνης δύο συστατικών για καλούπια, υλικό που κάθετε στην αποθήκη, για απόσβεση κάπως έτσι.

β2.jpeg

Μια διαδικασία που γίνετε εύκολα.
Τέλος θέλω να αναφέρω πως στόχος μου είναι να κρατήσω το κόστος της κατασκευής όσο το δυνατών χαμηλά λόγο της οικονομικής κατάστασις και όχι μόνο. Δεν θα ξόδευα λεφτά σε ιδιοκατασκευή αν θα μπορούσα με αυτά να πάρω κάτι αξιόλογο από βιτρίνα. Με αυτή την κατασκευή δεν κυνηγάω το τέλειο γιατί δεν είμαι φίλος της "πιστότητας". Είμαι φίλος της μουσικής και πολύ περισσότερο τον κατασκευών. Προτιμώ να ακούσω GUN CLUB σε τραντζιστοράκι παρά Νανά Μούσχουρη (ΧΩΡΊΣ ΝΑ ΘΈΛΩ ΝΑ ΑΠΑΞΙΏΣΩ μια καταξιωμένη καλλιτέχνιδα σαν την Νανά, απλά είναι θέμα γούστου) στο τελειότερο ηχοσύστημα των αρκετών χιλιάδων ευρώ. Δεν πρόκειται να μπω στην διαδικασία να συγκρίνω το μηχάνημά μου με μηχανήματα του εμπορίου ασχέτως τιμής. Θέλω τις κατασκευές μου να τις βλέπω και να μου φτιάχνουν το κέφι ασχέτως αν είναι σε λειτουργία ή κάθονται απλά στο έπιπλο..
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Καλησπέρα και καλή χρονιά με υγεία σε όλους.Το σώμα του πικάπ έχει παραμείνει στάσιμο αν και δεν έχω σκοπό να αλλάξω και πολλά πράγματα προς το παρόν. Αυτό το τριήμερο βρήκα χρόνο να ασχοληθώ με τον βραχίονα. Πρέπει να σας πω οτι ο βραχίονας έχει φτιαχτεί πριν από 7-8 χρόνια . Παρ'όλο που βρισκόμουνα όλη μέρα μέσα στις εργαλειομηχανές η κατασκευή του βραχίονα ήταν ο λόγος που μπήκα στην διαδικασία να αγοράσω τορνάκι και ένα μικρό φρεζοδράπανο πάγκου για το σπίτι. Η λεπτομέρεια του βραχίονα χρειάζεται ελεύθερο χρόνο,ηρεμία,μπόλικο καφέ και καλή μουσική. Πράγματα που δεν μπορείς να έχεις στον χώρο εργασίας. Τα υλικά κατασκευής είναι αλουμίνιο ανοξείδωτο 316 και κάποια κομμάτια χάλυβα.Το στέλεχος του
από σωλήνα αλουμινίου φ8*10 στηρίζεται σε ακίδες για την κίνηση στον κάθετο άξονα και σε μπρούντζινο πηγάδι στον οριζόντιο. Το τελικό αποτέλεσμα όμως δεν με άφησε ικανοποιημένο.Η ελευθερία στην κίνηση του οριζόντιου άξονα ήταν περιορισμένη. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που έχω ξεκινήσει κάποιες αλλαγές, όπως και το στέλεχος που είναι από σωλήνα αλουμινίου. Παρακάτω μερικές φωτογραφίες από τον βραχίονα πριν του βάλω χέρι.
Τα κομμάτια που απαρτίζουν τον βραχίονα:

1.jpg


Στην συνέχεια μονταρισμένος :

2.jpg


3.jpg


4.jpg

Και ολόκληρος :

5.jpg


Το μήκος του 300mm από τις ακίδες μέχρι την βελόνα της κεφαλής.
 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.952
Reaction score
13.439
Πάρα πολύ ωραία δουλειά.
Και μόνο που έφτιαξες τον ανελκυστήρα από την αρχή και δεν πήγες σε έτοιμο είναι εντυπωσιακό.
Να σου πω την αλήθεια με προβληματίζει η κινούμενη μάζα του. Δείχνει μεγάλη.
 
Last edited:

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Γλυπτο !και να μην παιζει καλα ειναι αξιο θαυμασμου!
Δυστυχώς μετά από τόσο κόπο είχα μεγαλύτερες προσδοκίες σε σχέση πάντα με την ελευθερία στην κίνηση του στελέχους.

Πάρα πολύ ωραία δουλειά.
Και μόνο που έφτιαξες τον ανελκυστήρα από την αρχή και δεν πήγες σε έτοιμο είναι εντυπωσιακό.
Να σου πω την αλήθεια με προβληματίζει η κινούμενη μάζα τους. Δείχνει μεγάλη.
Πραγματικά .Το στέλεχος αν και αλουμίνιο έχει βάρος.Αυτό φαίνεται και από την θέση του αντίβαρου. Αναγκαστικά το τράβηξα μακριά από τις ακίδες στήριξης για να μπορέσω να αντισταθμίσω το βάρος του.
Το σωστό είναι να βρίσκετε όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σημείο στήριξης για να έχει γρήγορη επαναφορά το στέλεχος στα σκαμπανεβάσματα της κεφαλής (βλέπε στραβούς δίσκους).Στα σχέδια πάντως προβλέπετε η αλλαγή του.
Στην συνέχεια θα δείτε κάποιες από τις αλλαγές που προανέφερα. Πρώτον στην θέση του αλουμινένιου στελέχους θα μπουν ανθρακονήματα. Κωνική σωλήνα από καλάμι ψαρέματος με διάμετρο 10mm στο μεγαλύτερο σημείο. Επειδή μου φάνηκε αρκετά αδύνατη (0,5mm τοίχωμα) αποφάσισα να την ενισχύσω τοποθετώντας δύο κομμάτια το ένα μέσα στο άλλο και στο ενδιάμεσο ένα φύλλο χαλκού 0,1mm για θωράκιση.Να σημειώσω πως το μήκος του βραχίονα θα μειωθεί για να χωρέσει στο σασί.
Αρχικά τα σωληνάκια:
6.jpg

Στην επόμενη φωτογραφία το φύλλο χαλκού τοποθετημένο στο εσωτερικό κομμάτι. Η χαλκοταινία χρησιμοποιείται στα βιτρό.Στην μία επιφάνειά της έχει κόλλα (αυτοκόλλητη ) η ποία όταν ζεσταθεί
σκληραίνει.
7.jpg


Ενωμένα με εποξική κόλλα δύο συστατικών

8.jpg


10.jpg

Και τέλος τα δύο μαζί

11.jpg
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Η επόμενη αλλαγή στον βραχίονα θα γίνει στο πηγάδι περιστροφής του οριζόντιου άξονα Αρχική μου σκέψη ήταν να βάλω ρουλεμάν και να την βγάλω ανώδυνα. Αλλά οι ακίδες πιστεύω είναι η καλύτερη λύση. Μην έχοντας την διάθεση να φτιάξω από την αρχή τα περισσότερα κομμάτια και έχοντας το πλεονέκτημα πως ο βραχίονας γίνετε "βίδες" έπρεπε να βρω μια λύση που θα μου έδινε την δυνατότητα να τοποθετήσω ακίδες χωρίς πολλές αλλαγές.Η λύση που σκέφτηκα είναι η ακόλουθη:
12.jpg


Αφαιρείται το πηγάδι και στην θέση του μπαίνει άξονάκι με ακίδες το οποίο θα στερεωθεί στην βάση του βραχίονα. Όλα τα κομμάτια της μετατροπής

1.jpg


Το αξονάκι με ακίδες καρβιδίου από σπασμένα κονδύλια φρέζας

2.jpg


Το ένα σταθερό και το άλλο τεζάρει με ελατήριο και στην συνέχεια σταθεροποιείται με άλεν Μ3

3.jpg


4.jpg
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Η επόμενη αλλαγή στον βραχίονα θα γίνει στο πηγάδι περιστροφής του οριζόντιου άξονα Αρχική μου σκέψη ήταν να βάλω ρουλεμάν και να την βγάλω ανώδυνα. Αλλά οι ακίδες πιστεύω είναι η καλύτερη λύση. Μην έχοντας την διάθεση να φτιάξω από την αρχή τα περισσότερα κομμάτια και έχοντας το πλεονέκτημα πως ο βραχίονας γίνετε "βίδες" έπρεπε να βρω μια λύση που θα μου έδινε την δυνατότητα να τοποθετήσω ακίδες χωρίς πολλές αλλαγές.Η λύση που σκέφτηκα είναι η ακόλουθη:
View attachment 86977

Αφαιρείται το πηγάδι και στην θέση του μπαίνει άξονάκι με ακίδες το οποίο θα στερεωθεί στην βάση του βραχίονα. Όλα τα κομμάτια της μετατροπής

View attachment 86979

Το αξονάκι με ακίδες καρβιδίου από σπασμένα κονδύλια φρέζας

View attachment 86980

Το ένα σταθερό και το άλλο τεζάρει με ελατήριο και στην συνέχεια σταθεροποιείται με άλεν Μ3

View attachment 86981

View attachment 86982
Η βάση του άξονα και τα υπόλοιπα κομμάτια που απαρτίζουν την μετατροπή

5.jpg

6.jpg

8.jpg
10.jpg

11.jpg
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445

Μηνύματα
2.162
Reaction score
5.627
Συνονοματε οτι και να σου γραψω ειναι λιγο, εχεις και το μικροβιο και το ταλεντο και την εμπειρια,βεβαια με τις βελτιωσεις και τις αναβαθμησεις-βελτιωσεις που κανεις ,ειναι το "παιχνιδι" που κρατησει καιρο ωσπου να φτασει εκει που θελεις ,και μαλλον αυτο ειναι και το νοημα.
Σωληνακια carbon( για τον βραχιοχα)εχει ο Ανδρεου σε διαφορες διαμετρους ,αλλα αν θελεις κατι καλυτερο σε ποιοτητα μπορεις να δεις σε καταστηματα μοντελισμου.
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Καινούριες ακίδες καρβιδίου

1.jpg


έδρανα από φωσφορούχο μπρούντζο πακτωμένο σε ακέφαλη άλεν Μ4

2.jpg


4.jpg


και τέλος μονταρισμένος με το στέλεχος από ανθρακονήματα

5.jpg


Στην συνέχεια ένα βίντεο που φαίνεται η "ελευθερία" που απόκτησε ο βραχίονας. Καμία σχέση με το αρχικό σχέδιο.

 

Μελίδης Μιχάλης

Πρόεδρος ΕΒΒΕ
Μηνύματα
31.161
Reaction score
30.785
Ωραίος.
Έκανες τρύπες στις ακέφαλες άλεν για να πακτώσεις τα μπρούντζινα έδρανα;
Τα καρβίδια τα τρόχισες εσύ; Με τροχό πέτρα;
 

tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Σε Μ4 ακέφαλη έγινε τρύπα φ2,5 με βάθος 5mm ,πρεσαρίστηκε το μπρούντζινο πειράκι και στην συνέχεια έγινε η κωνική εσοχή με κονδύλι V-Bit 60 μοιρών. Το τρόχισμα του καρβιδίου έχει γίνει με διαμαντοτροχό με την βοήθεια τροχού ιδιοκατασκευής. Αύριο θα φροντίσω να ανεβάσω και καμιά φωτογραφία
 



tht

Μηνύματα
67
Reaction score
445
Έχω ένα θεματάκι σχετικά με το μήκος του βραχίονα. Η βάση του βραχίονα ,πάνω στο σώμα του πικάπ,
θα μου δίνει περιθώριο γύρο στα 50mm διαδρομής για την ρύθμιση της υπερκρέμασης της κεφαλής.
Τα κέντρα φαίνονται στην παρακάτω εικόνα

En.mhkow.jpeg

Στο ίντερνετ βρήκα και το ακόλουθο αρχείο PDF http://lookfwd.doit4me.gr/ge99149/music/pickup.pdf .
Επειδή έχω μπερδευτεί, ποιο μήκος βραχίονα να προτιμήσω ώστε ρυθμίζοντας την κεφαλή (υπερκρέμαση) να έχω το μεγαλύτερο δυνατόν μήκος. Γνωρίζω πως όσο μεγαλύτερο το μήκος τόσο μικρότερο σφάλμα στην ανάγνωση. Το κέλυφος της κεφαλής δεν έχει φτιαχτεί ακόμα.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.202
Μηνύματα
3.045.193
Members
38.539
Νεότερο μέλος
jabe
Top